Een waarschuwend geschrift.
den omvang van het Calvinistisch leven, doch
dat de Kerken der Doleantie en der Separatie
met beider wijze van opleiding in 1892 op voet
van gelijkheid zijn saamgekomen, dat kan blijk
baar onze geliefde broeder niet verstaan. Hem
is de Kerkelijke School de opleiding. De andere
wordt door hem hoogstens getolereerd.
Ik vrees, dat deze beschouwing bij Ds. de K.
wel niet meer te verhelpen zal zijn, en hem de idéé
der Universitaire opleiding niet meer zal bekoren.
Doch dat de Universiteit enkel ontstaan is en
ten doel hebben moetwetenschap te beoefenen,
en daartegenover een Kerkelijke school enkel
dient om op te leiden tot den Dienst des Woords,
dat is nu toch werkelijk deels inbeelding, deels
een verouderd standpunt.
Wat het laatste aangaat, de Synode van Mid
delburg heeft van de Eigen Inrichting ge
maakt eene School voor Theologische
Wetenschap met het oog op de rechte voor
bereiding van a.s. predikanten. En precies
ditzelfde is de Theologische faculteit der Vr ij e
Universiteit. Alleen gaat deze iets verder, dewijl
ze ook opleidt tot het doctoraat in de Theo
logie, en daarenboven maakt ze de Theologie los
uit haar isolement en laat haar in verband met
de andere faculteiten voor zoover dit uitvoerbaar
bleek.
En nu zijn ver de meeste Kerken in ons
land er van overtuigd, dat voor onze a.s. predi-
kanter eene goedgeregelde Universitaire opleiding
werkelijk te verkiezen is boven die in een geïso
leerde kerkelijke school, en dat ze daarom juist
de Kerken ten goede komt, die straks die jonge
theologen roepen tot heur herders en leeraars.
Verre de meeste en grootste Kerken in Nederland
achten het een groot voorrecht, dat de V. U.
gelegenheid ter opleiding barer a. s. Dienaren
biedt. En daarom valt hun de ergernis van een
minzaam vader als broeder de Koning vreemd
en kunnen ze die slechts verklaren uit diens
geheele levensgeschiedenis.
't Zou ons aangenaam zijn, als de geachte
jubilaris en vele oudere Zeeuwsche broeders en
zusters, die gelijk met hem denken en voelen,
deze regels eens vriendelijk kalm wilden over
wegen, en beproeven zich in te denken in wat
der anderen Kerken! niet scholen, personen,
Kerkbodes enz. maar der anderen Kerken is
Wagenaar.
Universiteitsdag.
In zijn altoos belangrijk Kerkblad, stelt Ds.
Sikkel de vraag aan de orde, wat Directeuren
te doen staat, om te zorgen, dat aan het recht
der Vereeniging op ernstige beraadslaging omtrent
de vele en ernstige vragen, die het leven onzer
Vrije Universiteit raken, worde voldaan.
De schrijver erkent het goede, dat een
gezellige Universiteits-dag biedt aan ons
Calvinistisch volk. Doch hij constateert, dat er
thans eigenlijk geen plaats was voor een ernstig
debat. Noch over 't gebeurde, waarvan 't jaar
verslag meldde, noch over hetgeen te gebeuren
staat, als er een wijziging komt in de Wet op het
Hooger Onderwijs.
Wij erkennen de juistheid dezer opmerking en
zouden in overweging geven om de Dies viering
te Amsterdam te doen voorafgaan door eene
vergadering van de leden der Vereeniging, ter
overweging van de voorkomende vragen. Wel
zouden hierdoor de Amsterdamsche broederen
allicht den grootsten invloed bekomen, doch be
zwaren drukken alle ondermaansche voortreffelijk
heden.
Om onzen Calvinistendag voor ernstig beraad
slagen in tegenwoordigheid van een paar duizend
menschen te bestemmen, dat gaat niet aan Groote
vergaderingen zijn slechts geschikt tot verleven
diging der sympathieën en tot propaganda der
beginselen. Daaraan wórde onze Calvinistendag
gewijd.
Wagen aar.
Ik las„Eenige ervaringen, opgedaan in de
Kolonie van Dr. Frederik van Eeden, door Corn. J.
Vervloet'verschenen bij F. Wentzel Co. te
Utrecht.
ooral hen, die dweepen met de nie.uwe littê-
ratuur in onze Gereformeerde kringen, wensch ik
daarop te wijzen. Vele van onze jongelieden
loopen met de generatie van '80 mede en ver-
keeren in het gebaar, dat het spreekwoord aan
hen bewaarheid wordt„wie met pek omgaat,
wordt er mede besmet".
Ik wil het vele schoone in die litteratuur niet
betwisten. Maar ik stel mij den duivel altijd
verleidelijk schoon voor, en achter die heerlijke
lijnen en onder dat verrukkelijke gewaad is toch
altijd een duivelsche inhoud. Vervloet wijst
daarop. En zijn schrijven trof mij. Zijn waar
schuwend woord wil ik mede voortdragen.
Dr. Kuyper, Minister van Binnenlandsche
Zaken, deed een schrijven uitgaan, dat alle scha
delijke litteratuur uit de schoolbibliotheken zou
verwijderd worden. Zouden de ouders ook niet
eens toezien, dat de kinderen des Verbonds hun
ziel niet in de war brachten met geschriften van
Van Eeden, als„De kleine Johannes", „Aan
de koele meren des doods", enz.
Vervloet was ook gevangen in de strikken der
hedendaagsche litteratoren, die, zelfgenoegzaam,
toch niet dan klagen over het leven en de men
schen, en alles vervloeken.
Voor ^Vervloet was Bussum's anarchistische
kolonie een uitkomst. Daar kon hij de nare
wereld ontvluchten.
Maar hoe werd hij ontnuchterd. Hij hield
honger bij de Spiritistische, Buddhistische, Pessi
mistische en Theosophi'stische gesprekken. Het
zou daar in Walden een gemeenschap van heiligen
zijn, maar hij bevond ze oen gemeenschap van
heidenen. Hij zocht daar liefde, maar vond niets
dan vijandschap tegen het kapitalisme en het
militairisme.
Hoe kan er ook een gemeenschap van heiligen
zijn buiten Christus! Hoe kan er ruste zijn voor
de ziel in bespiegelingen der dweepzucht en in
idealen, die op een zondige wereld nooit vervuld
kunnen worden
Vandaar dat reeds tot tweemaal toe op Walden
zelfmoord gepleegd werd. De overspanning, waarin
velen door de geschriften van Van Eeden en
anderen gebracht worden, is voor enkele zenuw
zieke jongelui niet te dragen en leidt tot zelf
moord of tot krankzinnigheid. Het ideaal der
„vrije liefde" schijnt ook niet mee te vallen.
Vervloet's brochure bevestigt de waarheid, dat
Satan is een menschenmoorder van den beginne
en in de waarheid niet is staande gebleven, want
geene waarheid is in hem. Wanneer hij de
leugen spreekt, zoo spreekt hij uit zijn eigen
want hij is een leugenaar en de vader der leugen,
Joh. 8 44.
Laat ons Vervloet geiukwenschen, dat hij aan
die ideale stichting ontkomen is en haar ge
dachten leugen bevonden heeftdat hij het weer
of voor het eerst tot Christus, van van Eeden's
schriften tot de Heilige Schriften Gods gewend
heeft.
De krankheid van onzen tijd schuilt hierin
„Ze hebben Gods Woord verlaten; wat wijsheid
zouden ze hebben
Een inensch kan iets veel beters doen, dan zich
aan de gemeenschap onttrekken, uit de verte op
haar schelden, uit de hoogte op haar neerzien.
En wat is dat?
Het is als zondaar voor God belijden, alles
verbeurd te hebbeu, en in de vreeze Gods op de
van God bestelde plaats zijn levenstaak te ver
richten. Het is als alles verbeurd hebbend zon
daar de gemeene gratie Gods te erkennen en te
belijden, dat Zijne goedertierenheid oneindig is.
Het is door genade gehoor te geven aan de
roepstem van den Heiland„Kom tot mij allen,
die vermoeid en beladen zijt, en Ik zal u ruste
geven".
En daarop wijst Vervloet u.
Zijn woord hebbe ingang. Zijne ervaring deed
hem waarschuwen. En vergissen wij ons niet,
dan is zijn bedoeling, om iéder, maar vooral onze
leesgrage jeugd, te herinneren aan deze bede
„Regeer ons door uw Geest en Woord
Klundert. A. J. Mulder.
OFFICIEELS BERICHTEN.
De hoofdstukken voor exegese, aan candidaat
Binnema opgegeven zijn 1 Samuel 8 en Rom. 5.
Het Agendum is als gewoonlijk.
Geen ingekomen stukken.
Namens de roepende kerk van Sprang,
J. Visser, Praeses.
F. M. de Jong, Scriba.
Het volgend voorstel is te laat ingekomen
voor de Agenda
De Kerkeraad van Oostkapelle acht zich be
zwaard dat op de jongstgehouden Prov. Synode
mandaat is gegeven tot het oprichten van een
Kerkelijk blad, en zelfs Redacteuren heeft be
noemd, en zulks buiten voorkennis van Classis
en Kerkeraden om. De Actuarius,
H. Meulink.
VERANTWOORDING VANjLIEFDEGAVEN.
Bij Br. C. H. de Wagemaker, molenwater
N. No. 50. bezorgd gulden, gecollecteerd inde
Geref. Kerk te Souburg voor de Keucheniusschool.
Het Curatorium der Theologische School be
paalde in zijn laatstgehouden vergadering, dat het
gouden jubilé der school niet zal gevierd worden
op den dag. waarop de opening plaats bad (6
December), doch dat men hiertoe den dag zal
kiezen, waarop het besluit tot het stichten eener
School genomen werd. Dit besluit nu werd door
de Synode van Zwolle genomen den 15 Juni 1854,
De commissie, aan wie de regeling van de
viering dezer gebeurtenis is opged agen, bestaat
uit Ds. A. M. Donner van Amersfoort, Prof. L.
Lindeboom van Kampen en Ds. J. Westerhuis
van Groningen.
Door de Classis Enkhuizen zijn préparatoir
geëxamineerd en in de Geref. Kerken tot de be
diening des Woords en der Sacramenten toege
laten de Heeren H. J. van Anken en T. Hoekstra
beiden van Urk.
De heer D. Hogenbirk Jr., cand. aan de Vrije
Univ., heeft Woensdag 15 Juli j.l. praeparatoir
examen afgelegd voor de classis Amsterdam en
is beroepbaar gesteld in de Geref. Kerken.
De heer Antoine H. J. Ie Gras, van Kampen,
deed aan de Universiteit te Genève met goed
gevolg het cand. examen in de Godgeleerdheid.
De kerkeraad der Geref. Kerk B te Leiden
besloot om, wegens gebrek aan plaatsen, over te
gaan tot eene verbouwing van het kerkgebouw.
De uitvoering van het werk is opgedragen aan
den bekenden Amsterdamschen architect, den
heer H. Bonda.
Ook te Surhuisterveen (Fr.) zal een nieuw
kerkgehouw gesticht worden wegens het toene
mend aantal hoorders en hoorderessen.
De Heer W.' Nawijn Cand. i. d. Letteren aan
de V.jU. en aan de Stedel. Univ. te Amsterdam
heeft de benoeming tot Leeraar aan het Gymna
sium te Kampen, aangenomen.
Ds. P. A. Lanting van Nieuwendam hoopt
D. V. 6 Sept. a. s. Cand. P. A. Sietsema te
Schoondijke te bevestigen.
Bevestigd te Bruinisse ds. G. de Jager, door
ds. A. J. de Boer van Grijpkerk (Gr.), mét de
woorden uit 1 Petrus 5 25. Ds. de Jager
deed zijn intree met een leerrede naar Efeze 6:19.
Bevestigd te Overtoom Ds. A. van Dijken,
door Ds. H. Buurman van Amstelveen met een
rede naar 1 Thess. 5 12 en 13. Ds. van Dijken
verbond zich aan de gemeente met de woorden
uit Jac. 1 21&.
Beroepen te Dronrijp Ds. L. Netelenbos te
Hijlaard; te Nijkerk Ds. J. G. Kunst te Schip
luiden; te Harmeien D. Hogenbirk, cand.
Aangenomen: naar Anna Jacoba Polder door
Ds. A. Dekkers te Veere.
Bedanktvoor Delfzijl door Ds. M. Meijering
te Nieuwe Pekela voor Wildervank door D.
Pol, cand.voor Hattum door B. v. d. Meulen
te Schettens.
„De Centrale pastorale Conferentie" zal op 13
Aug. a. s. te Zwolle gehouden worden.
De volgende onderwerpen zullen door een referaat
worden ingeleid.
1. „Het Verband tusschen Dogmat, en Exegese"
door Prof. L. Lindeboom
2. „De rechten en plichten van het ambt aller
geloovigen in onderscheiding ven het ambt"
door Ds. F. Kramer van Beverwijk
3. „Het Sabbatisme" door Ds. G. Kunst van
Schipluiden.
VARIA.
Nog zullen de volgende onderwerpen, indien
de tijd het toelaat, in bespreking worden gebracht
a. De bediening des Woords-en hot inwendige
leven der kinderen Gods.
b. Beantwoorden de Classicale examina aan
het doelde beproeving' of de Candidaat geacht
mag worden een bekwaam en geschikt „herder
en leeraar' te zullen zijn?
c. Hoe kan het Corinthisch kwaad in onze
Gereformeerde Kerken het best bestreden worden
d. Welke zijn de beste middelen om de ouder
lingen tot een recht besef en eene rechte praktijk
hunner roeping te brengen?
e. Is de opvatting van het diakenschap, waarbij
het buiten elk verband met de bediening des
Woords en het opzicht der Gemeente gesteld
wordt, schriftmatig en vruchtbaar voor 't kerkelijk
leven