Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. I2<* Jaartransr. VRIJDAG 29 MEI 1903. No. 22. Weekblad gewijd aan de ]3elangen der Pereformeerde Kerke IN ^EELAND, JMoORD-j3RA:iANT EN ]_,IMBURG. N Want de HEERE ie onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE iB onze KoningHü zalon8 behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN l)s. J. HULSEBOS,üs. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hoe ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE CO I NT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. (WAT WIL TOCH DIT ZIJN En zij ontzetten zich allen, en werden twijfelmoedig, zeggende de een tegen den ander: Wat wil toch dit zijn? En anderen, spottende zeidenZij zijn vol zoeten wijns. Hand. II 12,13. Pinksteren herinnert ons aan het feit van de uitstorting des Heiligen Geestes. De Heilige Geest, die steeds alle licht en leven in de harten van Gods kinderen heeft gewerkt, komt nu op tot hiertoe nog niet gekende wijze en in nog niet gekende mate het hart van Gods kinderen, maar bijzonder de Gemeente als het lichaam des Heeren tot zijne woonstede maken. Wij lezen in Hand. II 44En allendie ge loofdenwaren bijeen, en nog sterker in Hand. IV 32: En der menigte van degenen, die ge loofden, was één hart en (ééne) ziel. Ook wel vroeger waren de harten van Gods kinderen door den Heiligen Geest te zamen gebonden, maar nu zou het, gelijk nooit te voren, openbaar worden, dat de Gemeente der geloovigen het -lichaam is, het geestelijk lichaam des Heeren, Gods kerk, uit de wereld, uit menschen, zonder onderscheid van volk of taal, vergaderd, zou als tempel Gods hier op aarde Hem in Chris tus verheerlijken en dienen. De tijd van het geestelijk Godsrijk was nu kennelijk aange broken, de tijd door de vaderen verwacht, door de profeten met heilige geestdrift aangekon digd. En dat wij nu nog zien op toestanden onder de geloovigen, die hiermede zoo geheel en al blijken te strijden, het moge tot droef heid en beschaming dienen, maar het neemt niets weg van de waarheid, hier uitgesproken. Gods kerk is een geestelijke maatschappij, als zoo danig openbaar wordende in het midden der wereld. Wij zien dit openbaar worden en dit optreden duidelijk op den Pinksterdag. Nu wordt volkomen vervuld, wat de Heere reeds in Mozes dagen tot Israël zeide: „Gij zult mij een priesterlijk Koninkrijk en een heilig volk zijn". De apostel Petrus voegt er nog aan toe opdat gij zoudt verkondigen de deugden des genen, die n heeft geroepen uit de duisternis tot zijn wonderbaar licht. Dus: al het volk des HeerenprofetenJa, maar ook orde ningen, ambten in die Gemeente, zooals wij op den Pinksterdag zien. Petrus staande met de elven. Doch geen heerschappij voerende, maar dienende ambten. Sommigen, ziende op deze roeping van Gods kerk, gingen in hun ijver te ver, als zij alle ambten uit de Ge meente wilden zien weggedaan. De Pinkster dag zelve weerlegt hen. Doch, wij zien ook de roeping der Kerk om openbaar te worden. Ohaars ondanks moet zij wel eens wegschuilen, "gelijk in de zware tijden van Achab, maar haar aard en roeping is, om, waar zij kan, openbaar te worden, open haar te worden als geestelijk lichaam des Heeren, levende in Zijne gemeenschap, levende als één hart en ééne ziele, verkondigende de groote werken Gods. Gelijk het psalmgezang vaak als het machtig geluid van vele wateren door onze kerkramen naar buiten dringt en de lucht doet trillen, zoo moet ook het leven en het Belijden en de predik jug des Woordsvan de Gemeente uitgaan in d< wereld. Zoo is de Pinksterdag in goeden zin de geboortedag van Christus kerk te noemen. En reeds op dien dag wordt de kerk in de wereld openbaar en wordt door baar het Evangelie verbreid. Wat mag toch dit ziyn? Deze vraag zweeft op de lippen van honderden, ja duizenden. Zie dit was de ontvangst van dit werk uit God, van deze getuigenissen de-' Heiligen Geestes door den mond der apostelen, door den mond dezer Galileesche mannen. Wat mag toch dit zijn Zoo spreekt het twijfelmoedig, onrustig, verslagen hart, dat gaarne meer wil vernemen van den vrede en het leven van Christus Ge meente, ja van dien Christus, in Wien al haar leven is. Doch het is niet enkel belangstelling, wat de Gemeente des Heeren in de wereld ontmoet, o neenook haat >n spot. Dit blijkt ook reeds op de Pinksterdag. En anderen spot tende zeiden, zij zijn vol zoèt-n wijns. Hier ver harden. zich de hai;tep. Eiv^dr-wgen..sommi gen op den Pinksterdag eenen eeuwigen zegen, anderen is hetgeen zij zien en hooren tot ver zwaring van hun oordeel. En nu staat daar Petrus met de elven en helder weerklinkt in de wereld de bazuin des Evangelies. Neen, de gezanten des Heeren mogen niet zwijgen, maar zij moeten spreken. Gods volk zal een getuigend volk zijn. En zoo moet het nu de eeuwen doorgaan tot het einde toe. Ernstige vraag bij het herdenken der Pink sterwonderen Weet ook ik, dat ik een levend lidmaat ben van Christusvan zijne Gemeente En moge de Gemeente zien op hare heilige roeping, gelijk haar de Pinksterdag die voor houdt Hulsebos. De politieke partijdag, Woensdag 1.1. te Goes gehouden, was vredig, opwekkend, leerrijk en alzoo opbouwend. Door zulke samenkomsten worden de banden hechter en de krachten vermeerderd. In de pas doorgemaakte spannende dagen is het geblekendat organisatie op chris telijk terrein en naar christelijke beginselen noodig is. Door organisatie wordt kracht en macht ver kregen. De socialisten en anarchisten oefenden 31 Januari en in April macht uit, omdat zij georganiseerd waren en mitsdien georganiseerd konden optreden. Neen, niet haar getalsterkte, maar hun goede organisatie gaf hun de macht, waarover zij beschikten. Toen echter eene kleine georganiseerde macht van roomschen, chnste- lijk-historisehen en anti-revolutionairen, die, 't is waar, de hulp der Overheid genpot, tegen over de hunne optrad, verloren zij, als op éénen dag, hetgeen zij waanden niet meer te kunnen verliezen. Hun schrikaanjagende invloed was als op eenmaal weg Wordt nu de les der historie goed ter harte genomen, dan gaan allen voort, met tegenover de revolutionaire organisatie, de aw#-revolutio- naire organisatie te stellen. Zij, die dat niet willen; zij, die liefst alles laten willen, gelijk het is, dus van onzen kant, Weggeorganiseerd optreden, hebben, naar ik vrees, daarvoor hunne reden. Vraagt gij, welke die zijn mag? dan luidt het antwoord: Wel, er zijner, die vreezen, dat eendracht macht geven zal, en dat die macht door hen zal moeten betaald worden, door dat dan ook de arbeiders en werklieden van christelijken huize, door organisatie sterk, meer loon en minder arbeidsduur zullen gaan vragen, en, moet het, zullen gaan eischen. 't Is waar, dat kan, sterker nog, dat zal, hier en daar, vooral waar het noodig is, er het ge volg en de vrucht van zijn. Doch vergeet niet dat de socialisten en anarchisten, nog vol goe den moed, hunne organisaties versterken. En is er en komt er geen %ew-organisatie, dan zullen zij het winnen. Erger nog, dan zullen vele goedgezinden, omdat er geen tegen-orga nisatie is, en wijl ze óók grieven hebben, of alleen, omdat zij meer kunnen gebruiken en willen hebben, zich aansluiten, bij de revolu tionairegeorgani-eerdengelijk da.t vóór 21, J anuari reeds Velen óm die reden'hebben gedaan. Ik durf zeggengelooft me, organisatie is naar den geest van onzen tijd, en daarom kunt gij en zult'gij haar ook niet tegen houden, 't Is slechts 4e vraag: Welke organisatie wilt gij in de hand werken Door niets te doen, de revolutionaireof, door mee te gaan en mee te werken, de anti-revolutionairedat wil ook zeggen, de christelijk-historische Natuurlijk is de laatstgenoemde naar den eisch onzer beginselen, naar het welbegrepen belang van overheid en onderdaan, van land en volk, van kerk en maatschappij, van hen, die het werk geven, en van hen, die het werk verrichten Niet in den weg der revolutie, maar in den weg van God kan en zal het alleen welgaan. De prijzen zullen zich ook vanzelf regel en naar de uitgaven, of wilt gij wat het landbouw bedrijf betreft de pachten naar hetgeen uitgegeven en ontvangen wordt. Ook zal het uitstippelen der lijnen, voor de Christelijke vakorganisatiën noodig, als uit de behoefte geboren worden en mitsdien ook zekerlijk geschieden. Immers, wat eisch van den tijd is, gaf de Heere door en onder 's Geestes leiding ten allen ty de. De beginselen liggen gewis in het Woord des Heeren, dat volmaakt isen daarom voor aller tijden nood bevat, hetgeen, om zich Chris telijk te organiseeren, noodig is. Littooij. VELERLEI, Yan den Bondsdag. Wat was Dordrecht mooi! Echt-Hollandsch mooi die levendige haven met dat prachtig ge zicht op de trotsche kerk, over wier door helle zonnegloed besehenen toren toch iets droomends lag. En hoe lieflijk schoon was het daar, waar het park prijkte in al de frissche tinten van het voorjaarsgroen en gebloemt, en hoog op spoot de vroolijke fontein. Daar dichtebij ligt in een fraaien, doch slechts voor leden en geïntroduceerden toe gankelijke tuin, het fraaie sociëteitsgebouw, dat de grappige Dordtenaars De Zuigflesch noemen, immers een letterlijke verklaring van Kunst min

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 1