Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
I2<* Jaartransr.
VRIJDAG 29 MEI 1903.
No. 22.
Weekblad gewijd aan de ]3elangen der Pereformeerde Kerke
IN ^EELAND, JMoORD-j3RA:iANT EN ]_,IMBURG.
N
Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE iB onze KoningHü zalon8
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
l)s. J. HULSEBOS,üs. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hoe
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE CO I NT RE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
(WAT WIL TOCH DIT ZIJN
En zij ontzetten zich allen, en werden
twijfelmoedig, zeggende de een tegen den
ander: Wat wil toch dit zijn?
En anderen, spottende zeidenZij zijn
vol zoeten wijns.
Hand. II 12,13.
Pinksteren herinnert ons aan het feit van
de uitstorting des Heiligen Geestes. De Heilige
Geest, die steeds alle licht en leven in de
harten van Gods kinderen heeft gewerkt,
komt nu op tot hiertoe nog niet gekende wijze
en in nog niet gekende mate het hart van Gods
kinderen, maar bijzonder de Gemeente als het
lichaam des Heeren tot zijne woonstede maken.
Wij lezen in Hand. II 44En allendie ge
loofdenwaren bijeen, en nog sterker in Hand.
IV 32: En der menigte van degenen, die ge
loofden, was één hart en (ééne) ziel. Ook wel
vroeger waren de harten van Gods kinderen
door den Heiligen Geest te zamen gebonden,
maar nu zou het, gelijk nooit te voren, openbaar
worden, dat de Gemeente der geloovigen het
-lichaam is, het geestelijk lichaam des Heeren,
Gods kerk, uit de wereld, uit menschen, zonder
onderscheid van volk of taal, vergaderd, zou
als tempel Gods hier op aarde Hem in Chris
tus verheerlijken en dienen. De tijd van het
geestelijk Godsrijk was nu kennelijk aange
broken, de tijd door de vaderen verwacht, door
de profeten met heilige geestdrift aangekon
digd. En dat wij nu nog zien op toestanden
onder de geloovigen, die hiermede zoo geheel
en al blijken te strijden, het moge tot droef
heid en beschaming dienen, maar het neemt niets
weg van de waarheid, hier uitgesproken. Gods
kerk is een geestelijke maatschappij, als zoo
danig openbaar wordende in het midden der
wereld. Wij zien dit openbaar worden en dit
optreden duidelijk op den Pinksterdag. Nu
wordt volkomen vervuld, wat de Heere reeds
in Mozes dagen tot Israël zeide: „Gij zult mij
een priesterlijk Koninkrijk en een heilig volk
zijn". De apostel Petrus voegt er nog aan toe
opdat gij zoudt verkondigen de deugden des
genen, die n heeft geroepen uit de duisternis
tot zijn wonderbaar licht. Dus: al het volk
des HeerenprofetenJa, maar ook orde
ningen, ambten in die Gemeente, zooals wij
op den Pinksterdag zien. Petrus staande met
de elven. Doch geen heerschappij voerende,
maar dienende ambten. Sommigen, ziende op
deze roeping van Gods kerk, gingen in hun
ijver te ver, als zij alle ambten uit de Ge
meente wilden zien weggedaan. De Pinkster
dag zelve weerlegt hen.
Doch, wij zien ook de roeping der Kerk om
openbaar te worden. Ohaars ondanks moet
zij wel eens wegschuilen, "gelijk in de zware
tijden van Achab, maar haar aard en roeping
is, om, waar zij kan, openbaar te worden, open
haar te worden als geestelijk lichaam des Heeren,
levende in Zijne gemeenschap, levende als één
hart en ééne ziele, verkondigende de groote
werken Gods. Gelijk het psalmgezang vaak
als het machtig geluid van vele wateren door
onze kerkramen naar buiten dringt en de
lucht doet trillen, zoo moet ook het leven en
het Belijden en de predik jug des Woordsvan
de Gemeente uitgaan in d< wereld. Zoo is de
Pinksterdag in goeden zin de geboortedag
van Christus kerk te noemen. En reeds op
dien dag wordt de kerk in de wereld openbaar
en wordt door baar het Evangelie verbreid.
Wat mag toch dit ziyn? Deze vraag zweeft op
de lippen van honderden, ja duizenden. Zie
dit was de ontvangst van dit werk uit God,
van deze getuigenissen de-' Heiligen Geestes
door den mond der apostelen, door den mond
dezer Galileesche mannen. Wat mag toch dit
zijn Zoo spreekt het twijfelmoedig, onrustig,
verslagen hart, dat gaarne meer wil vernemen
van den vrede en het leven van Christus Ge
meente, ja van dien Christus, in Wien al haar
leven is. Doch het is niet enkel belangstelling,
wat de Gemeente des Heeren in de wereld
ontmoet, o neenook haat >n spot. Dit blijkt
ook reeds op de Pinksterdag. En anderen spot
tende zeiden, zij zijn vol zoèt-n wijns. Hier ver
harden. zich de hai;tep. Eiv^dr-wgen..sommi
gen op den Pinksterdag eenen eeuwigen zegen,
anderen is hetgeen zij zien en hooren tot ver
zwaring van hun oordeel. En nu staat daar
Petrus met de elven en helder weerklinkt in
de wereld de bazuin des Evangelies. Neen, de
gezanten des Heeren mogen niet zwijgen,
maar zij moeten spreken. Gods volk zal een
getuigend volk zijn. En zoo moet het nu de
eeuwen doorgaan tot het einde toe.
Ernstige vraag bij het herdenken der Pink
sterwonderen Weet ook ik, dat ik een levend
lidmaat ben van Christusvan zijne Gemeente
En moge de Gemeente zien op hare heilige
roeping, gelijk haar de Pinksterdag die voor
houdt
Hulsebos.
De politieke partijdag, Woensdag 1.1. te Goes
gehouden, was vredig, opwekkend, leerrijk en
alzoo opbouwend.
Door zulke samenkomsten worden de banden
hechter en de krachten vermeerderd.
In de pas doorgemaakte spannende dagen
is het geblekendat organisatie op chris
telijk terrein en naar christelijke beginselen
noodig is.
Door organisatie wordt kracht en macht ver
kregen. De socialisten en anarchisten oefenden
31 Januari en in April macht uit, omdat zij
georganiseerd waren en mitsdien georganiseerd
konden optreden. Neen, niet haar getalsterkte,
maar hun goede organisatie gaf hun de macht,
waarover zij beschikten. Toen echter eene kleine
georganiseerde macht van roomschen, chnste-
lijk-historisehen en anti-revolutionairen, die,
't is waar, de hulp der Overheid genpot, tegen
over de hunne optrad, verloren zij, als op éénen
dag, hetgeen zij waanden niet meer te kunnen
verliezen. Hun schrikaanjagende invloed was
als op eenmaal weg
Wordt nu de les der historie goed ter harte
genomen, dan gaan allen voort, met tegenover
de revolutionaire organisatie, de aw#-revolutio-
naire organisatie te stellen.
Zij, die dat niet willen; zij, die liefst alles
laten willen, gelijk het is, dus van onzen kant,
Weggeorganiseerd optreden, hebben, naar ik
vrees, daarvoor hunne reden.
Vraagt gij, welke die zijn mag? dan luidt
het antwoord: Wel, er zijner, die vreezen, dat
eendracht macht geven zal, en dat die macht
door hen zal moeten betaald worden, door dat
dan ook de arbeiders en werklieden van
christelijken huize, door organisatie sterk, meer
loon en minder arbeidsduur zullen gaan vragen,
en, moet het, zullen gaan eischen.
't Is waar, dat kan, sterker nog, dat zal, hier
en daar, vooral waar het noodig is, er het ge
volg en de vrucht van zijn. Doch vergeet niet
dat de socialisten en anarchisten, nog vol goe
den moed, hunne organisaties versterken. En
is er en komt er geen %ew-organisatie, dan
zullen zij het winnen. Erger nog, dan zullen
vele goedgezinden, omdat er geen tegen-orga
nisatie is, en wijl ze óók grieven hebben, of
alleen, omdat zij meer kunnen gebruiken en
willen hebben, zich aansluiten, bij de revolu
tionairegeorgani-eerdengelijk da.t vóór 21,
J anuari reeds Velen óm die reden'hebben gedaan.
Ik durf zeggengelooft me, organisatie is
naar den geest van onzen tijd, en daarom
kunt gij en zult'gij haar ook niet tegen houden,
't Is slechts 4e vraag: Welke organisatie wilt
gij in de hand werken Door niets te doen, de
revolutionaireof, door mee te gaan en mee
te werken, de anti-revolutionairedat wil ook
zeggen, de christelijk-historische Natuurlijk
is de laatstgenoemde naar den eisch onzer
beginselen, naar het welbegrepen belang van
overheid en onderdaan, van land en volk, van
kerk en maatschappij, van hen, die het werk
geven, en van hen, die het werk verrichten
Niet in den weg der revolutie, maar in den
weg van God kan en zal het alleen welgaan.
De prijzen zullen zich ook vanzelf regel en naar
de uitgaven, of wilt gij wat het landbouw
bedrijf betreft de pachten naar hetgeen
uitgegeven en ontvangen wordt.
Ook zal het uitstippelen der lijnen, voor de
Christelijke vakorganisatiën noodig, als uit de
behoefte geboren worden en mitsdien ook
zekerlijk geschieden. Immers, wat eisch van den
tijd is, gaf de Heere door en onder 's Geestes
leiding ten allen ty de.
De beginselen liggen gewis in het Woord
des Heeren, dat volmaakt isen daarom voor
aller tijden nood bevat, hetgeen, om zich Chris
telijk te organiseeren, noodig is. Littooij.
VELERLEI,
Yan den Bondsdag.
Wat was Dordrecht mooi! Echt-Hollandsch
mooi die levendige haven met dat prachtig ge
zicht op de trotsche kerk, over wier door helle
zonnegloed besehenen toren toch iets droomends
lag. En hoe lieflijk schoon was het daar, waar
het park prijkte in al de frissche tinten van
het voorjaarsgroen en gebloemt, en hoog op
spoot de vroolijke fontein.
Daar dichtebij ligt in een fraaien, doch
slechts voor leden en geïntroduceerden toe
gankelijke tuin, het fraaie sociëteitsgebouw, dat
de grappige Dordtenaars De Zuigflesch noemen,
immers een letterlijke verklaring van Kunst
min