r |jtERE for meer d e 1 Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. 12e Jaargang. VRIJDAG 10 APRIL 1903 No. 15. IN Zeeland, Weekblad gewijd aan de ^elangen der j^OORD-^RABANT ONDER REI ACTIE VAN Ds. J- HULSEBOS, Ds. A. LITT00IJ, Dr. L. H. Aï AGENAAK. IMBURG. K-ERKEN Abonnement per 3 maanden f 0.35. Atondertflke nw. 3 cent. Advertentiën van 1-5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1-5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. U itgever: K. LE CO INT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. DE VERHOOGING VAN CHRISTUS JEZUS.) De eeuwenoude benamingen van de staten des Middelaars, als van den staat der verne dering en den staat der verhooging, zyn ken nelijk ontleend aan de heerlijke beschrijving van den Heere Jezus, den Zone Gods, in den brief aan de Filippensen, alwaar de geloovigen worden gewszor op den weg, die ten lc73n leidt, en die voor den discipel des Heeren moet zijn een weg van zelfverloochening in betoon van liefde, taaar waarop voor hem de heerlijk heid volgen zal. Christus Jezus, de Heere, is hier den uitverkorene dien Hij verloste, door zijne genade tot een voorbeeld. Dit gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was. En nu volgt de alles omvattende beschrijving van des Heeren Middelaarschap Zijne heerlijkheid van voor de grondlegging der wereld, zijne mensch- wording en vernedering in den weg van ge hoorzaamheid tot den dood, ja, den dood des kruises. En nu: de omkeering, de staat der verhooging. Hoe schoon wordt die verhooging hier ge noemd het werk des Vaders. Die verhooging is het werk des Zoons naar zijne goddelijke natuur. Maar als Zoon en als Middelaar kroont de Vader, die Hem gezonden heeft, zijn werk, zijn persoon. De Gemeente des Heeren is tot nu toe we derom week aan week in het lijdenswerk des Heeren ingeleid en de Christus is haar gepre dikt in den staat der vernedering. Maar nu wordt zij alweder geroepen om van Hem te hooren en Hem te beschouwen in den staat der verhooging. En wij hebben dat niet min der noodig dan het eerste. Paulus begeerde Hem te kennen in de gelijkmaking zijns doods, maar ook in de kracht zijner Opstanding. Wij hebben Hem noodig in zijnen staat der ver hooging, opdat wij Gode leven, opdat wij het nieuwe en het eeuwige leven mogen bezitten en oefenen door Christus Jezus, en zoo met en door Hem leven Gode en den Vader. Daartoe zendt Hij den Geest van den Vader in de harten zijner jongeren. En in de ver hooging zijn ook weder trappen, rustpunten opstanding, hemelvaart, zitting aan Gods rech terhand, wederkomst in heerlijkheid; hier is het alles te zamen gevat en bij de geopende grafspelonk staande mogen wij het ook alles te zamen vatten en zeggen Daarom heeft hem ook God uitermate verhoogd. Na het lijdende heerlijkheid, ook de heerlijkheid voor de Ge meente, voor welke Hij stierf. De verhooging van Hem, die zich zoo diep ver nederde, spreekt zich allereerst uit in den Naam. De naam toch drukt de waardigheid en hoog heid uit. Napoleon sprak eens een gewoon sol daat aan als kapitein, waarop deze aanstonds het gelid verliet en zien bij den staf des Kei zers voegde. Ijo'/i Welke nieuwe naam is hier bedoeld Geen nieuwe naam is hier bedoeld, maar de namen Jezus en Heere zijn nu op 't innigst verbon en met heerlijkheid omstraald. Zy zijn nu de namen van den Overwinnaar van dood en graf. Nog een voorbeeld. Vóór den oorlog was de naam van de Wet de naam van een gewoon burger, nu de naam van een zegevierend over winnaar. Doch dit zyn slechts zwakke voor beelden. Jezus Christus, de HeereOverwinnend en zegevierend KoningDat is Hij nu reeds voor al zijn volk, voor de strijdende en de triom- feerende Kerk, voor de Engelen in den hemel. En de geloovige triomfeeren in en door Hem over zonde en dood. Mi«ar eenmaal in het ge richt, dan zal al het werkelijke van zijne heer lijkheid, voj? 7#ne v rtafrogmg worden gezien, gezien ook in zijne kerk, die dan haar Bruids sieraad zal dragen. Maar dan zullen ook de vijanden, dan zal ook de hel, zijne grootheid moeten erkennen en zijn vonnis moeten aanvaarden. Alle tong zal belijden, dat Jezus Christus de Heere is. En dat altot heerlijkheid Gods des Vaders Hierop loopt het werk des Middelaars uit. Zijne vernedering, zijne verhooging, de. behoudenis der uitverkorenen, het is alles Gods eeuwig welbehagen. De zaligheid zijns volks, tot oor deel der goddeloozen, het loopt alles uit op de verheerlijking Gods. Hem zij de eere en de heerlijkheid in alle eeuwigheid Hulsebos. In de dagen toen de strijd tegen Mr. A. F. de Savornin Lohman te veelvuldig, maar vooral te bitter en op te hoogen toon door velen der onzen gestreden werd, muntte hierin uit de heer T. de Vries. Deze toch schreef eene brochure, die van Mr. de Savornin Lohman niet veel dat beteekenis heeft, deed overblijven. Velen hebben zich met I mij daaraan toen geërgerd. Dat hebben wij ook gedaan toen hij in Friesland zoo in het oogloopend democratisch optrad. Het geschiedde bij vernieuwing, bij gelegen heid dat door hem het doopceel van Mr. Anema, zoo onnoodig en kinderachtig uitvoerig gelicht werd. Toen door den heer Mr. T. de Vries God gedankt werd voor de revolutionaire werksta king op 30 en 31 Januari ging de gewone, in de meest diepe ergernis over. Zijn optreden op verzoek, zijn meegaan met en zijn spreken voor het socialistische „Comité van Verweer" bracht al meer in het licht hoe glibberig het pad is, dat door hem wordt be wandeld. Geen wonder dan ook, dat het Week blad „De Christen-Democraatwaarvan Staalman en Mr. de Vries de redacteuren zijn, zich ook en wel in toenemende mate tegen ons Ministerie, byname tegen Dr. Kuiper te weer stelt. Blijkbaar behooren zij tot de zeer ontevre denen. Tegen het wetsontwerp, thans in be handeling in de Tweede Kamer verzetten zij zich beiden. Zy deden dat, of in de Tweede Kamer, (Staalman) of in vergaderingen door socialisten belegd en onder toejuiching van dezen, (de Vries) of in hun Courant, (beiden). Zij spreken in den geest van de Vrijzinnig- Democraten over dit wetsontwerp. Een weinig achter de socialisten komen zij mitsdien in dezen aan. Met de Vrijzinnigen hebben zij, door dat te doen, de socialisten en anarchisten gesterkt, in hun verzet tegen het Ministerie-Kuyper en het aanhangige wetsontwerp. Al wat de socialisten doen, keuren zij evenwel niet goed; zy doen dat evenmin als bijv. de Middelburgsche courant dit doet; maar, door hun optreden en schrijven hebben zij hen, zooals gezegd is, gesterkt en dientengevolge het verzet indirect tot rijpheid doen komen, en alzoo mede voor hunne rekening. Eene staking toch, waarbij het vrijwillig aangegaan contract verbroken wordt, en hst verbreken van den eed plaats heeft, hebben èn zij èn de Vrijzinnigen vergoelijkt, zoo niet in bescher ming genomen. Mitsdien ook de straffen, hierop in het ontwerp geëischt, afgekeurd, en dus den socialisten den indruk gegeven, dat niet slechts de bandeloosheid en het ondergraven van de zedelijke grondslagen, waarop onze samenleving gebouwd is, met straffen worden bedreigd maar, dat billijke en goede rechten, alsmede de vakorganisatie in het algemeen schandelijk door ons Ministerie in en door dit ontwerp worden aangetast. Gelijk er ten tijde van Nehemia Joden werden gevonden die dé vijanden hielpen, om hec bouwen van den muur der stad te verhinderen zoo werden er nu christenen gevonden, die de, vijanden hielpen, om de muur af te breken instee van hem te helpen opbouwen. Zoo iets moeten wij diep betreurenMet hen die dit doen medelijden hebben Eigenlijk is het geheele optreden in „De Christen-Democraat" medelijdenswaardig. Immers leeft deze Courant van de bestrijding, die tegen den Minister Kuyper wordt gevoerd. En deze broeder in Christus is een van de groote gave Gods in en voor dezen tijd. Hij üeeft het daarenboven zwaar genoeg, om niet door medebelijders gegriefd en van hen week in week uit, en schier in elk artikel bestreden te worden. Het slaafsche volgen staat daar tegenover. Maar dat keur ik, gelijk ieder weten kan, ook af. Ik houd het met de christenen van Beréa. Gewisselsjk hadden zij Paulus lief, achtten hem hoog en dankten den Heere voor hetgeen Hij hun in en door Hem gafdoch, omdat zij zich onvoorwaardelijk alleen aan hun God onder wierpen, onderzochten zij hetgeen hun door hem verkondigd werd. De heeren Staalman en de Vries nu weer leggen alles wat zij week in week uit in den Minister Kuyper afkeuren, niet met het Woord des Heeren, Heeren. Konden en deden zy dat, dan moesten en zouden de ware christenen hun doen, gcedkeuren en toejuichen. Doch dat doen, ik durf zeggen, dat kunnen zij niet. Om maar iets te noemen, den eed verbreken, dat mogen wij niet, als die ver breking ons voordeel opleveren kan dat mag alleen dan, als wij het om Godswil moeten doen. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. g3 22 Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Daarom heeft hem ook God uitermate verhoogd, en heeft hem eenen naam gege ven, welke boven allen naam is Opdat in den naam van Jezusi zich zoude huigen alle knie dergenen, die m den hemel en die op de aarde, en die onder de aarde zijn En alle tong zoude belijden, dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders. Filipp. H 9—11.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 1