z e n i s e. zaten afvallen. Hoe het leven dier afvalligen wezen zou, heeft ons de Heere Jezus gezegd. Wij lezen in Matth. (24 37—39)„En gelijk de dagen van Noach warenalzoo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des menschen; Want gelijk zy waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uit gevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnamalzoo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des menschen." In de steeds toenemende blindheid, zorge loosheid en verharding in betrekking tot het geestelijke en eeuwige leven, zou het een leven zijn, niet als na den zondvloed in afgoderij, maar bij vergelijking gesproken erger nog, ja als vóór den zondvloed, volslagen zorgeloos, geheel atheistisch, d. i. Godloochenend, en daar om, zonder godsdienst; de afvalligen der laatste dagen zouden leven, zeide de Heiland, als de afvalligen der èerste dagen, alleen dus voor het tijdelijke. Met het aangezicht van God te eenenmale afge keerd en ganschelijk toegekeerd naar de wereld. Onbewogen levend voor eten en drinken,, voor trouwen en ten huwelijk uitgeven, en voor hetgeen verder tot het aardsche leven behoort. „Als in de dagen van Noach". Wie denkt hier niet aan het: „Niets nieuws onder de Zon". En ookaan den cirkelgang der menschheid Daarenboven zien wij, dat de landen tot in hunne diepste schuilhoeken worden ontsloten voor de prediking des Evangelies, .en dat dien tengevolge de kennis van het Evangelie hoe langer hoe meer komt onder de volken. 'tis of er in onzen snellevenden tijd een haasten is naar het einde. Aan den eenen kant steeds toenemende kennis en uitbreiding van het Koninkrijk der hemelen, en aan den anderen kant een ten hemel schreienden afval van het geloof in de landen waar het Evangelie reeds eeuwen zijne rijkgezegende werking verrichtte. Ja, een afval geheel zoo als Jezus gezegd heeft, dat hij wezen zou in het laatste der dagen. Maar nog meer dan deze met enkele woorden aangegeven dingen, die teekenen der tijden zijn, waarop wij letten moeten, zien wij ge beuren. Doch hierover D. "V. de volgende week. Zending onder de Joden. Deputaten onzer Kerken voor de Zending onder de Joden laten werken een broeder Smit. Deze broeder arbeidt thans te 's Gravenhage. Daar is een „Joden-Comité". Dat nam hem als medelid op. En Smit begon zijn werk. Hij colporteert aan de huizen der Joden met bijbels. „Of ze een bijbel noodig hadden?" „Wel neen, ze hebben hun gebedenboek!" Sommigen vloeken den bijbelkoopman weg. Anderen willen wel praten. „Waarom offeren wij niet meer? Na, wij zijn niet meer in Jerusalem Maar juffrouw, daar doen ze 't ook niet." En toen kwam 't verhaal van des Mes- sia's offerande. Een enkele koopt een nieuw testament, om te weten of er veel kwaad van de Joden in staat. De arbeid op de markt is de tractaatver- spreiding. Eén jood toont werkelijk belangstelling en komt wekeiyks met br. Smit praten. Br. Smit heeft verleden zomer ook Middel burg en Ylissingen bezocht. Zoo verhalen Deputaten en namens hen ds. Krop veld, hun secretaris. Deze arbeid wekt pijnlijke gedachten op. Wij leven met onderscheidene joodsche ge zinnen in eenzelfde stad en laten hen in hunne dwalingen. Sommige onzer lezers komen wellicht vaak met hen in aanraking. Zijn er niet onder ons, die moed en tact bezitten om een gesprek te beginnen en een tractaat aan te bieden? Deze zaak mag wel eens ter harte en ter hand worden genomen. De Heere heeft Zjjne uitverkorenen toch ook nog altoos uit Zijn oude volk W. VELERLEI, Transvaalavond. De belangstelling van Zeelands Christenvolk voor onze stamverwanten en geloofsgenooten in 'top nieuw door Engelands wereldmacht overheerd Z.-Africa mag niet verkillen mag niet verflauwen mag geenszins sterven Zoo oordeelde op hare jongste ledenvergade ring de Afdeeling Middelburg van het Ghr. Nat. Boer en-Comité. Het doorleefde toen een goede ure. Ds. N. M. de Ligt verhaalde van het ernstig en wijdvertakt pogen van 't Hoofdbestuur om het Hollandsche element in 't thans zoo zeer donkere werelddeel, te sterken en te steunen en allerlei betrekkingen tusschen de stamver wanten hier en daar te vinden en te verleven digen. Sommigen der onzen docht dit streven te breed. Zij oordeelden, dat samentrekking onzer krachten op éen enkel punt eisch was van goede tactiek en wenschten, dat 't Comité al zijn inkomsten besteedde om 't ontredderde Hollandsche schoolwezen weer op de been te helpen, opdat de jeugd niet verengelsd worde en daardoor de hoop op eigen toekomst ver loren ga. Anderen meenden, dat met name door onze hulp aan de weezenwier vaders vielen in den strijd en wier moeders omkwamen in de ellende, tehuizen moeten worden verschaft bij Christelijke Hollandsche onderwijzers, zooals ook aanvanke lijk reeds hier en daar geschiedt. Onze lieve kinderen, die niet moede worden des Zaterdags na de middags met de busjes rond te gaan, verzamelden verleden jaar een f 150.— dat door bemiddeling van den heer Emous goeddeels deze weldadigheid steunde. Wellicht wil in een volgend nummer van dit blad onze penningmeesteresse hierover wel iets naders vertellen en er een woordje tot opwek king bijvoegen. Op onze gevulde jaarvergadering werd een afgevaardigde gekozen naar de Algemeene Ver gadering, die te Amsterdam staat gehouden te worden op Dinsdag 31 Maart e. k. En ook werd besloten om hier ter stede nog eens te hebben een Transvaalavond. Ds. de Ligt deelde mede, dat 't Hoofdbestuur bereid was twee broeders herwaarts af te vaardigen. Wij besloten dit aanbod te aanvaarden, 't Schuttershof te huren en onze vrienden en vriendinnen saam te roepen, om te hooren, wat deze mannen ons hebben te zeggen. Deze Transvaalavond zal gehouden wor de» op Trijdag 6 Maart e. k. en beginnen om 8 uur. 'tKomt ons voor, ü-at het Hoofd comité ge lukkig is in de keuze zijner mannen. 'tZijn toch de WelEdGeb. heeren J.C. Hees terman, de ijverige en begaafde secretaris, die met groote toewijding zich geeft voor de be langen van de slachtoffers van dezen yreese- lijken oorlog en jammerlijken vrededie ook de krijgsgevangenen in Portugal heeft bezocht, en die goed weet, wat er z. i. behoort gedaan te worden met het oog op de toekomst, beide in 't belang van het Hollandsche element in Africa en ons eigen volk hieren de heer Ignatius van der Walt, een der aanzienlijksten uit de Kolonie, lid van 't Kaapsche parlement een man, dien we gaarne leeren kennen. Gelegenheid tot 't doen van vragen zal worden geboden. De vergadering zal geopend worden door .schrijver dezes en gesloten worden door Ds. N. M. de Ligt. We hebben 't gewaagd om de groote zaal van 't Schuttershof te huren. Zal men ons nu laten zitten met een leege zaal, zoodat we ons zullen schamen over onze gewijde geestdrift bij 'tbezoek der generaals? 'kRoep in herinnering, wat we hun toen als in den naam des Heeren hebben toegezongen „Hef op uw oog tot God omhoog De weeuw en weeze kent Zijn oog, Hij zal genade geven. Ook onze gave zij uw troost, Wij blijven denken om uw kroost! Wij blijven denken om uw kroostBroeders en zusters, laat ons dit woord gestand doen. En laat het a. s. Vrijdagavond blijken, dat er te Middelburg een volk woont, dat meton- berouwelijke liefde zijn hart heeft gegeven aan het heldenvolk van overzee, en dat nog voor hen bidt, met hen draagt en met hen hoopt De zaal moet vol zijn. De toegangsprijs is gezet op slechts lOcent. Kaarten zijn bij de boekhandelaars Fanoy, D'huy en Smits te verkrijgen. Ook gereser veerde plaatsen voor een kwartje. Deze Transvaalavond slage Dr. L. H. Wagenaar. Een en ander uit de Acta. I. Eindelijk'verschenen de langverbeide acta der Synode van Arnhem. Wij nemen er een en ander uit, dat we brengen onder de aandacht onzer lezers. a. Art. 36. De Synode benoemde de broeders professoren H. H. Kuyper en Bavinck, predikanten Bos en Littooij en ouderlingen T. Tromp Van Rotterdam en M. de Jonge van Goes, alsmede Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman met opdracht om een half jaar voor de e. k. Synode ter kennis van de Kerken te brengen een advies in zake het gravamen tegen art. 36 N. G. b. Herziening Kerkenorde. De Synode droeg aan de doctoren Bavinck, Hania en Rutgers op om de volgende Synode te dienen met een advies inzake wijziging van artikelen in de Kerkenorde, waartegen h .i. bezwaren zijn in te brengen. Ook dit advies moet een half jaar te voren ter kennisse van de Kerken worden gebracht. c. Uitgave Formulieren van Eenigheid en Li turgie. De Synode sprak den wensch uit, dat de uitgave door prof. Rutgers met medewerking van Dr. Bavinck en Dr. A. Kuyper Sr. bezorgd, algemeen in onze Kerken in gebruik genomen worde. d. Samenspraken. De Synode heeft geoordeeld, dat het houden van samenspraken op Jongelingsvereenigingen behoort tot die middelmatige dingen, waarover een Synode niet geroepen is uitspraak te doen. e. Rijnprovincie. De Synode verleende hare Deputaten macht om zoo mogelijk en noodig ondersteuning uit de Algemeene Kas voor hulpbehoevende Kerken te bieden aan de Classes Arnhem en Zutfen voor haren arbeid in de Rijnprovincie. De Kerken moeten trouwer het derde deel harer Collecten toezenden! f. Omslag. De Synode benoemde deputaten om advies te geven over herziening van den omslag over de onderscheidene provinciën (Wordt vervolgd.) W. Ter overweging. Sedert tal van jaren heeft Mr. C. Lucasse zitting gehad in de tweede kamer voor het kies district Middelburg. Dezer dagen moest tenge volge eener benoeming dit antirevolutionair lid aftreden en was dus een nieuwe verkiezing noodig. De Liberalen stelden geen tegen candi- daat, zoowat overal de gewoonte waar het slechts een formeel aftreden geldt. Anders echter de socialisten er moest eens wat te halen vallen. Fluks werd de heer J. A. Bergmeyer de in onze streken nog al bekende socialist, redacteur van een socialistenblad candidaat gesteld. Op Mr. C. Lucasse werden 3703 stemmen vereenigd, op den heer Bergmeijer 1185. Waartoe we dit in een kerkbode mededeelen Och denk even doorer werden in W a 1 c h e- r e n zoo veel jaren een zeker Bolwerk der Geref. Kerken 1185 stemmen op een s o c i a- list uitgebracht. We moeten wel aanmerken, dat deze stemmen niet gekomen zijn van het platte land, men heeft wel gepoogd voor de mannen der revolutie daar aanhangers te winnen, maar daar waren de als dom geteekende boeren niet dom genoeg voor, zij hebben liever één vogel in de hand dan tien in de lucht. Maar die stem men waren dan toch reeds in de steden te vin den, zoover heeft men het gebracht in de-pro- paganda der revolutie. Wat zal het antwoord wezen der broeders en zusters in die twee steden op Walcheren. Helaas, de Geref. Kerken daar staan zelf nog gedeeld tegen den v$and over. De vijand staat aan de poorten. De strijd gaat om het dierbaarste van het kind van God, Marx of Christus. De Al machtige souverein of de nietige mensch, en waar is de bezielende ijver voor des Heeren zaak, die tegenover den bedrijvigen arbeid des vijands uit het beginsel des ongeloofs levende, een werk zaamheid uit reddende liefde stelt? Als men eens een verslag hoorde van de aanhangers der socialisten wat al gedaan werd om voor zich te winnen, men zou beschaamd staan. Niet om die broeders daar dit te zeggen, maar ons zelf ter waarschuwing, wijzen we op deze dingen. Zyn wij in onze omgeving, in onze classes vrij voor God? Hebben we alles reeds in beslag genomen voor den arbeid in Gods Koninkryk door woord en geschrift. Jezus sprak eenmaal het wonderschoone woord „Indien U de Zoon zal hebben vrQ gemaakt, dan zult ge Littooij. ÜW NATIE ZAL HERLEVEN

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 2