z e n i s e.
zaten afvallen.
Hoe het leven dier afvalligen wezen zou,
heeft ons de Heere Jezus gezegd. Wij lezen in
Matth. (24 37—39)„En gelijk de dagen van
Noach warenalzoo zal ook zijn de toekomst
van den Zoon des menschen; Want gelijk zy
waren in de dagen voor den zondvloed, etende
en drinkende, trouwende en ten huwelijk uit
gevende, tot den dag toe, in welken Noach in
de ark ging; En bekenden het niet, totdat de
zondvloed kwam, en hen allen wegnamalzoo
zal ook zijn de toekomst van den Zoon des
menschen."
In de steeds toenemende blindheid, zorge
loosheid en verharding in betrekking tot het
geestelijke en eeuwige leven, zou het een leven
zijn, niet als na den zondvloed in afgoderij,
maar bij vergelijking gesproken erger nog,
ja als vóór den zondvloed, volslagen zorgeloos,
geheel atheistisch, d. i. Godloochenend, en daar
om, zonder godsdienst; de afvalligen der laatste
dagen zouden leven, zeide de Heiland, als de
afvalligen der èerste dagen, alleen dus voor het
tijdelijke.
Met het aangezicht van God te eenenmale afge
keerd en ganschelijk toegekeerd naar de wereld.
Onbewogen levend voor eten en drinken,, voor
trouwen en ten huwelijk uitgeven, en voor
hetgeen verder tot het aardsche leven behoort.
„Als in de dagen van Noach". Wie denkt hier
niet aan het: „Niets nieuws onder de Zon".
En ookaan den cirkelgang der menschheid
Daarenboven zien wij, dat de landen tot in
hunne diepste schuilhoeken worden ontsloten
voor de prediking des Evangelies, .en dat dien
tengevolge de kennis van het Evangelie hoe
langer hoe meer komt onder de volken.
'tis of er in onzen snellevenden tijd een
haasten is naar het einde. Aan den eenen kant
steeds toenemende kennis en uitbreiding van
het Koninkrijk der hemelen, en aan den anderen
kant een ten hemel schreienden afval van het
geloof in de landen waar het Evangelie reeds
eeuwen zijne rijkgezegende werking verrichtte.
Ja, een afval geheel zoo als Jezus gezegd heeft,
dat hij wezen zou in het laatste der dagen.
Maar nog meer dan deze met enkele woorden
aangegeven dingen, die teekenen der tijden
zijn, waarop wij letten moeten, zien wij ge
beuren. Doch hierover D. "V. de volgende week.
Zending onder de Joden.
Deputaten onzer Kerken voor de Zending
onder de Joden laten werken een broeder Smit.
Deze broeder arbeidt thans te 's Gravenhage.
Daar is een „Joden-Comité". Dat nam hem
als medelid op. En Smit begon zijn werk.
Hij colporteert aan de huizen der Joden met
bijbels. „Of ze een bijbel noodig hadden?"
„Wel neen, ze hebben hun gebedenboek!"
Sommigen vloeken den bijbelkoopman weg.
Anderen willen wel praten. „Waarom offeren
wij niet meer? Na, wij zijn niet meer in
Jerusalem Maar juffrouw, daar doen ze 't ook
niet." En toen kwam 't verhaal van des Mes-
sia's offerande.
Een enkele koopt een nieuw testament, om
te weten of er veel kwaad van de Joden in
staat.
De arbeid op de markt is de tractaatver-
spreiding.
Eén jood toont werkelijk belangstelling en
komt wekeiyks met br. Smit praten.
Br. Smit heeft verleden zomer ook Middel
burg en Ylissingen bezocht.
Zoo verhalen Deputaten en namens hen ds.
Krop veld, hun secretaris.
Deze arbeid wekt pijnlijke gedachten op.
Wij leven met onderscheidene joodsche ge
zinnen in eenzelfde stad en laten hen in
hunne dwalingen.
Sommige onzer lezers komen wellicht vaak
met hen in aanraking.
Zijn er niet onder ons, die moed en tact
bezitten om een gesprek te beginnen en een
tractaat aan te bieden? Deze zaak mag wel
eens ter harte en ter hand worden genomen.
De Heere heeft Zjjne uitverkorenen toch ook
nog altoos uit Zijn oude volk W.
VELERLEI,
Transvaalavond.
De belangstelling van Zeelands Christenvolk
voor onze stamverwanten en geloofsgenooten
in 'top nieuw door Engelands wereldmacht
overheerd Z.-Africa mag niet verkillen mag
niet verflauwen mag geenszins sterven
Zoo oordeelde op hare jongste ledenvergade
ring de Afdeeling Middelburg van het Ghr.
Nat. Boer en-Comité.
Het doorleefde toen een goede ure.
Ds. N. M. de Ligt verhaalde van het ernstig
en wijdvertakt pogen van 't Hoofdbestuur om
het Hollandsche element in 't thans zoo zeer
donkere werelddeel, te sterken en te steunen
en allerlei betrekkingen tusschen de stamver
wanten hier en daar te vinden en te verleven
digen.
Sommigen der onzen docht dit streven te
breed. Zij oordeelden, dat samentrekking onzer
krachten op éen enkel punt eisch was van
goede tactiek en wenschten, dat 't Comité al
zijn inkomsten besteedde om 't ontredderde
Hollandsche schoolwezen weer op de been te
helpen, opdat de jeugd niet verengelsd worde
en daardoor de hoop op eigen toekomst ver
loren ga.
Anderen meenden, dat met name door onze
hulp aan de weezenwier vaders vielen in den
strijd en wier moeders omkwamen in de ellende,
tehuizen moeten worden verschaft bij Christelijke
Hollandsche onderwijzers, zooals ook aanvanke
lijk reeds hier en daar geschiedt. Onze lieve
kinderen, die niet moede worden des Zaterdags
na de middags met de busjes rond te gaan,
verzamelden verleden jaar een f 150.— dat door
bemiddeling van den heer Emous goeddeels
deze weldadigheid steunde.
Wellicht wil in een volgend nummer van dit
blad onze penningmeesteresse hierover wel iets
naders vertellen en er een woordje tot opwek
king bijvoegen.
Op onze gevulde jaarvergadering werd een
afgevaardigde gekozen naar de Algemeene Ver
gadering, die te Amsterdam staat gehouden te
worden op Dinsdag 31 Maart e. k.
En ook werd besloten om hier ter stede nog
eens te hebben een Transvaalavond.
Ds. de Ligt deelde mede, dat 't Hoofdbestuur
bereid was twee broeders herwaarts af te
vaardigen.
Wij besloten dit aanbod te aanvaarden,
't Schuttershof te huren en onze vrienden en
vriendinnen saam te roepen, om te hooren, wat
deze mannen ons hebben te zeggen.
Deze Transvaalavond zal gehouden wor
de» op Trijdag 6 Maart e. k. en beginnen
om 8 uur.
'tKomt ons voor, ü-at het Hoofd comité ge
lukkig is in de keuze zijner mannen.
'tZijn toch de WelEdGeb. heeren J.C. Hees
terman, de ijverige en begaafde secretaris, die
met groote toewijding zich geeft voor de be
langen van de slachtoffers van dezen yreese-
lijken oorlog en jammerlijken vrededie ook
de krijgsgevangenen in Portugal heeft bezocht,
en die goed weet, wat er z. i. behoort gedaan
te worden met het oog op de toekomst, beide
in 't belang van het Hollandsche element in
Africa en ons eigen volk hieren de heer
Ignatius van der Walt, een der aanzienlijksten
uit de Kolonie, lid van 't Kaapsche parlement
een man, dien we gaarne leeren kennen.
Gelegenheid tot 't doen van vragen zal worden
geboden.
De vergadering zal geopend worden door
.schrijver dezes en gesloten worden door Ds. N.
M. de Ligt. We hebben 't gewaagd om de groote
zaal van 't Schuttershof te huren.
Zal men ons nu laten zitten met een leege
zaal, zoodat we ons zullen schamen over onze
gewijde geestdrift bij 'tbezoek der generaals?
'kRoep in herinnering, wat we hun toen als
in den naam des Heeren hebben toegezongen
„Hef op uw oog tot God omhoog
De weeuw en weeze kent Zijn oog,
Hij zal genade geven.
Ook onze gave zij uw troost,
Wij blijven denken om uw kroost!
Wij blijven denken om uw kroostBroeders
en zusters, laat ons dit woord gestand doen.
En laat het a. s. Vrijdagavond blijken, dat
er te Middelburg een volk woont, dat meton-
berouwelijke liefde zijn hart heeft gegeven aan
het heldenvolk van overzee, en dat nog voor
hen bidt, met hen draagt en met hen hoopt
De zaal moet vol zijn.
De toegangsprijs is gezet op slechts lOcent.
Kaarten zijn bij de boekhandelaars Fanoy,
D'huy en Smits te verkrijgen. Ook gereser
veerde plaatsen voor een kwartje.
Deze Transvaalavond slage
Dr. L. H. Wagenaar.
Een en ander uit de Acta.
I.
Eindelijk'verschenen de langverbeide acta der
Synode van Arnhem.
Wij nemen er een en ander uit, dat we
brengen onder de aandacht onzer lezers.
a. Art. 36.
De Synode benoemde de broeders professoren
H. H. Kuyper en Bavinck, predikanten Bos en
Littooij en ouderlingen T. Tromp Van Rotterdam
en M. de Jonge van Goes, alsmede Jhr. Mr.
A. F. de Savornin Lohman met opdracht om
een half jaar voor de e. k. Synode ter kennis
van de Kerken te brengen een advies in zake
het gravamen tegen art. 36 N. G.
b. Herziening Kerkenorde.
De Synode droeg aan de doctoren Bavinck,
Hania en Rutgers op om de volgende Synode
te dienen met een advies inzake wijziging
van artikelen in de Kerkenorde, waartegen h .i.
bezwaren zijn in te brengen. Ook dit advies
moet een half jaar te voren ter kennisse van
de Kerken worden gebracht.
c. Uitgave Formulieren van Eenigheid en Li
turgie.
De Synode sprak den wensch uit, dat de
uitgave door prof. Rutgers met medewerking
van Dr. Bavinck en Dr. A. Kuyper Sr. bezorgd,
algemeen in onze Kerken in gebruik genomen
worde.
d. Samenspraken.
De Synode heeft geoordeeld, dat het houden
van samenspraken op Jongelingsvereenigingen
behoort tot die middelmatige dingen, waarover
een Synode niet geroepen is uitspraak te doen.
e. Rijnprovincie.
De Synode verleende hare Deputaten macht
om zoo mogelijk en noodig ondersteuning uit
de Algemeene Kas voor hulpbehoevende Kerken
te bieden aan de Classes Arnhem en Zutfen
voor haren arbeid in de Rijnprovincie.
De Kerken moeten trouwer het derde deel
harer Collecten toezenden!
f. Omslag.
De Synode benoemde deputaten om advies
te geven over herziening van den omslag over
de onderscheidene provinciën
(Wordt vervolgd.)
W.
Ter overweging.
Sedert tal van jaren heeft Mr. C. Lucasse
zitting gehad in de tweede kamer voor het kies
district Middelburg. Dezer dagen moest tenge
volge eener benoeming dit antirevolutionair lid
aftreden en was dus een nieuwe verkiezing
noodig. De Liberalen stelden geen tegen candi-
daat, zoowat overal de gewoonte waar het slechts
een formeel aftreden geldt. Anders echter de
socialisten er moest eens wat te halen vallen.
Fluks werd de heer J. A. Bergmeyer de in
onze streken nog al bekende socialist, redacteur
van een socialistenblad candidaat gesteld.
Op Mr. C. Lucasse werden 3703 stemmen
vereenigd, op den heer Bergmeijer 1185.
Waartoe we dit in een kerkbode mededeelen
Och denk even doorer werden in W a 1 c h e-
r e n zoo veel jaren een zeker Bolwerk der
Geref. Kerken 1185 stemmen op een s o c i a-
list uitgebracht. We moeten wel aanmerken,
dat deze stemmen niet gekomen zijn van het
platte land, men heeft wel gepoogd voor de
mannen der revolutie daar aanhangers te winnen,
maar daar waren de als dom geteekende boeren
niet dom genoeg voor, zij hebben liever één vogel
in de hand dan tien in de lucht. Maar die stem
men waren dan toch reeds in de steden te vin
den, zoover heeft men het gebracht in de-pro-
paganda der revolutie.
Wat zal het antwoord wezen der broeders en
zusters in die twee steden op Walcheren. Helaas,
de Geref. Kerken daar staan zelf nog gedeeld
tegen den v$and over. De vijand staat aan de
poorten. De strijd gaat om het dierbaarste van
het kind van God, Marx of Christus. De Al
machtige souverein of de nietige mensch, en
waar is de bezielende ijver voor des Heeren zaak,
die tegenover den bedrijvigen arbeid des vijands
uit het beginsel des ongeloofs levende, een werk
zaamheid uit reddende liefde stelt? Als men
eens een verslag hoorde van de aanhangers der
socialisten wat al gedaan werd om voor zich
te winnen, men zou beschaamd staan.
Niet om die broeders daar dit te zeggen, maar
ons zelf ter waarschuwing, wijzen we op deze
dingen. Zyn wij in onze omgeving, in onze
classes vrij voor God? Hebben we alles reeds
in beslag genomen voor den arbeid in Gods
Koninkryk door woord en geschrift. Jezus sprak
eenmaal het wonderschoone woord „Indien U
de Zoon zal hebben vrQ gemaakt, dan zult ge
Littooij.
ÜW NATIE ZAL HERLEVEN