Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. I2e Jaargang. VRIJDAG IS FEBRUARI 1903. No. y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE j~)ELANGEN DER pEREFORMEERDE KeRKEN IN ^EELAND, j^OORD-^RABAl'ÏT EN J_.IMBURG. ONDER REDACT! VAN Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, I)r. L. H. WAGE SAAB. Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderiyke dos. 3 eent, Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. mlieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. (HET LIJDEN.) Dat er door dienen een weg is tot heerschen, door lijden een weg tot heerlijkheid, dat mag toch nog weerklinken in deze dagen, waarin het volk wordt opgezweept, om zich zeiven zoogenaamd recht te verschaffen en aan de meerdere standen voordeelen af te dwingen, en waarbij alleen in het stoffelijke heil wordt gezocht. Laat ons het inzonderheid thans opmerken, hoe langmoedig en goedertieren de Heere is, dat Hij onder een zoo afkeerig volk, zoo hard van harte, zoo in verzet tegen Hem, nog doet getuigen van den lijdenden Christus. ZQ het ons goed en tot veel vertroosting, het aange zicht van de woelingen dezer dagen te mogen aftrekken en dit te zien heengericht naar Geih- semane en Golgotha. O, ook al hangen wij met hart en ziel aan de zuivere bediening van het Evangelie en aan de éénige beteekenis en kracht van 'sHeeren offer aan het kruis voor de uit verkorenen, Hem gegeven toch verblijden wy ons. dat tegenover het geroep van zijne Machts bestrijders, door de gansche Christenheid heen, nog die lijdende Christus wordt genoemd, en zijn kruis als de boom des levens voor het ongelukkig menschenkind, wordt voorgesteld, al is het ook, dat Christus velerwegen, gelijk de apostel Paul us zegt, onder een deksel wordt verkondigd. Zijt ons dan gegroet, gij passie- klokken! Luidt krachtig en helder! En mo gen maar vele zielen, die geen lafenis kunnen vinden bij de beloften en voorspiegelingen en murmureeringen der wereld, zich met hare zondaarsbehoeften tot den lijdenden en opge- wekten Heiland wenden, om bij Hem vertroos ting te vinden in leven en in sterven En dringe ook de stem des Evangeliedienaars steeds dieper door in de landen der Heidenen en MohammedanenJa, erkenne Israël zijnen Koning OP innig treffende wijze kondigt de Heere aan zijne jongeren zyn lijden en sterven (maar gevolgd door zijne heeriykheid) aan. Lijden, dragen, dulden, gehoorzaam aanvaarden en ten einde brengen, wat de Vader Hem oplegt, dat is voor den Zone Gods, den Zaligmaker der menschen, het Hoofd van Gods uitverko renen, de weg tot zyne genadeheerschappij, de weg tot volkomene en eeuwige zaligheid voor zyn volk. In dat lijden openbaart zich de hoogste liefde, de volkomene overgave van den Middelaar in den dood, het opofferen van zijn leven, om hen, die Hem zijn gegeven, rein te wasschen van hunne zonden, en hun het leven weder te verwerven. Op die liefde Gods, die liefde des Vaders, die den Zoon overgaf, op die liefde des Zoons, die alzoo lief heeft, wat de Vader Hem gaf, om te verlossen, wordt wederom bijzonder gewezen. En naar *3 Heeren belofte zal ook de Heilige Geest, die uitgaat van Vader en Zoon, er van getuigen in zondaarsharten, de Geest, die van zonden overtuigt, maar die ook de Geest der vertroosting en der genade zijn wil. En 's Heeren liefde zal zich ook af spiegelen in hen, die zijne liefde smaken tot hun zaligheid. Zy zullen zijn beeld dragen, zij leven niet meer zich zei ven. Des Heeren lijden en de heerlijkheid daarna volgende worden door het gansche Oude Tes tament heen gepredikt. Moest, zoo vraagt de verrezen Heiland aan de Emmaüsgangers, moest de Christus niet deze dingen lijden en (alzoo) in zijne heerlijkheid ingaanVerscheidene ma len heeft de Heere zijn lijden aan zyne jon geren aangekondigd. Zie Mcitth. 16 21, dan onzen tekst en verder Matth. 20 IS. En ziet, de jongeren verstaan het niet. Het is ook voor het natuurlijk menschenhart zulk een onbegrijpelijk en ondoorgron* üik Godsgeheim. Eene diepte des rijkdoms Petrus oestfaft de Heere {Matth. 16 22.) Hier lezen wy En zij werden zeer bedroefd. Zy kenden dus de kracht van dat lijden nog niet, noch ook van de heer iykheid daarna volgende. Maar de Heere heeft het hun doen verstaan. Zoo doet Hy nog. Van trap tot trap onderwyst Hij zijne geloo- vigen. Hij doet op den levensweg steeds meer licht opgaan over de diepte van ellende, maar ook over het algenoegzaam verlossingswerk. Zij de prediking, de vernieuwde prediking van het kruis, allen, die dit lezen, tot een aanvan- kelijken of voortgezetten zegen ter verheeriyking Gods. Hulsebos. Het hier volgende ontvingen wij ter plaatsing in de Kerkbode. A. L. Serooskerke (W.) Woensdagavond 4 Febr. trad voor een talrijk gehoor Ds. Donner van Nieuwdorp op, om een rede te houden in het belang van het Christeiyk Onderwijs. Jesaja 38 vs. 19b „de vader zal den kinderen uwe waarheid bekend maken", leverde de stof zijner overdenking. In de eerste plaats werd de roe ping der ouders geschetst. Van Godswege zijn zij de aangewezen personen om de opvoeding te behartigen. De Staat heeft het recht niet zich daarmede te belasten, en handelt weder- rechterlijk, wanneer hy in het gezag der ouders treedt, al zien kerk en staat toe, de verantwoor ding blijft op de ouders. Zij hebben niet te vragen, hoe het onderwijs zal zijn. Elk Chris- telyk ouder mag niet anders dan Chr. Onder wijs doen geven. 2. Dat onderwijs is Godeverheerlykend, omdat het wortelt in en gegrond is op het Woord van God. Wat is nu christelijke opvoeding? Velen vatten het verkeerd op. Wanneer 3 maal per dag in den By bel gelezen wordt, is daarom de opvoeding nog niet Christeiyk. Al onze han delingen moeten gebonden zyn aan het Woord van God. Dat Woord voert de heerschappy by het Christelijk onderwijs. Een uur onderwijs in de Bijbelsche Geschiedenis, plus het onder richt in de overige vakken vormt nog geen Christeiyke school. De Geest van Gods Woord straalt door al de vakken heen. Het Chr. on derwijs belijdtuit en door Hem zijn alle dingen en brengt tot de erkentenistot Hem zyn alle dingen. 3. Dat onderwijs is den kinderen heilzaam, want het is een middel tot een Christelijke en Godzalige opvoeding. Hoe is het onderwys dat door den staat gegeven wordt? Het kan niet neutraal zijn,want wie niet vergadert, verstrooit. Het Staatsonderwijs wijkt ter rechter of ter linker. Ds. Cohen Stuart zeideWilt ge een kaart van het kleurloos StaatsonderwijsIn Brabant en Limburg is het ultraniontaansch,in Groningen én Friesland modern, aan den kant van het Socia lisme, in Drente en Overijsei iets minder. In Gelderland groen (donker), in Holland heeft het een modekleurtje, in Zeeland met wat groen bygemengd. De Beaufort -(lib.) erkende onder de onderwijzers zijn velen volgelingen van Multatuli. De liberale bladen schrevende macht der Kers; moei dóór een Staatsschool worden tegengestaan. Dat onderwys is geen heilzaam middel. De vrucht is schraal. Dr. Knappert schreefHet Staatsonderwijs werkt ongunstig". Een school zonder godsdienst kweekt een ge slacht zonder godsdienst. Het Staatsonderwijs heeft geen verdraagzaamheid gekweekt. Prof. Buys schreef in de GidsDe gemengde Staatsschool zou de kiemen van onverdraag zaamheid verstikken en vrede brengen. Zy is een steen des aanstoots geworden. Het Christelijk onderwijs is bekwaam onder den zegen des Heeren bekwame burgers te vormen. God is getrouw. Hij gedenkt Zijns Yerbonds tot in geslachten. Het zaad zal Hem dienen maar in den middellijken weg. Over de weinige vrucht wordt soms geklaagd. Niet zelden ia de huiselijke opvoeding daarvan de schuld. Niet altijd wordt ook de vrucht dadelijk gezien. Manasse, zoon van den vromen Hiskia levert het bewys. Elk christenouder, die ziju kind het christelijk onderwijs onthoudt, sterkt de handen der tegenstanders en verzwakt de medebelijders. Wat van zulke ouders te denken, die de doopsbelofte aflegden. Wat vari de Avondmaalsviering te denken? Geldeiyke bezwaren mogen niet gelden. Men wordt geholpen door medebroeders. In onze Gereformeerde kringen wordt dikwijls als burger boven zyn stand geleefd, als christen leeft men vaak beneden zijn stand. Gods wil, ten slotte moet heerschen over onzen wil. Deze uitnemende rede, waarvan, jammer genoeg, slechts een zeer beknopt verslag kan worden gegeven, werd met de grootste aandacht aangehoord. Voor de vrienden van ons chris telijk onderwijs was zij eene liefelijke verkwik king in den stryd, voor de lauwen en onver schilligen diep beschamend. Moge het hoogst ernstige woord van den geachten spreker vruchten dragen. 6 Febr. vergaderde onze Vereeniging. In beginsel werd besloten tot den bouw van een derde lokaal over te gaan. VELERLEI. Den broedervolken getrouw! .Hedenavond om half 8 in 't Militaire Tehuis "Want de HEERE ie onze Rechter, de HEERE ie onze Wetgever, de HEERE ie onze KoningHij zal ons behonden. Jesaja 33 22, Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 En als zij in Galiléa verkeerden, zeide Jezus tot hen De Zoon des menschen zal overgeleverd worden in de handen der.. Hienschen En zij zullen Hem dooden, en ten der den dagen zal Hy opgewekt worden. En zij'werden zeer bedroefd. Mattheüs 17 22 en 23.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 1