Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
I2e Jaargang.
VRIJDAG IS FEBRUARI 1903.
No.
y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE j~)ELANGEN DER pEREFORMEERDE KeRKEN
IN ^EELAND, j^OORD-^RABAl'ÏT EN J_.IMBURG.
ONDER REDACT! VAN
Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
I)r. L. H. WAGE SAAB.
Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderiyke dos.
3 eent, Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. mlieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
(HET LIJDEN.)
Dat er door dienen een weg is tot heerschen,
door lijden een weg tot heerlijkheid, dat mag
toch nog weerklinken in deze dagen, waarin
het volk wordt opgezweept, om zich zeiven
zoogenaamd recht te verschaffen en aan de
meerdere standen voordeelen af te dwingen,
en waarbij alleen in het stoffelijke heil wordt
gezocht.
Laat ons het inzonderheid thans opmerken,
hoe langmoedig en goedertieren de Heere is,
dat Hij onder een zoo afkeerig volk, zoo hard
van harte, zoo in verzet tegen Hem, nog doet
getuigen van den lijdenden Christus. ZQ het
ons goed en tot veel vertroosting, het aange
zicht van de woelingen dezer dagen te mogen
aftrekken en dit te zien heengericht naar Geih-
semane en Golgotha. O, ook al hangen wij met
hart en ziel aan de zuivere bediening van het
Evangelie en aan de éénige beteekenis en kracht
van 'sHeeren offer aan het kruis voor de uit
verkorenen, Hem gegeven toch verblijden wy
ons. dat tegenover het geroep van zijne Machts
bestrijders, door de gansche Christenheid heen,
nog die lijdende Christus wordt genoemd, en
zijn kruis als de boom des levens voor het
ongelukkig menschenkind, wordt voorgesteld,
al is het ook, dat Christus velerwegen, gelijk
de apostel Paul us zegt, onder een deksel wordt
verkondigd. Zijt ons dan gegroet, gij passie-
klokken! Luidt krachtig en helder! En mo
gen maar vele zielen, die geen lafenis kunnen
vinden bij de beloften en voorspiegelingen en
murmureeringen der wereld, zich met hare
zondaarsbehoeften tot den lijdenden en opge-
wekten Heiland wenden, om bij Hem vertroos
ting te vinden in leven en in sterven En
dringe ook de stem des Evangeliedienaars
steeds dieper door in de landen der Heidenen
en MohammedanenJa, erkenne Israël zijnen
Koning
OP innig treffende wijze kondigt de Heere
aan zijne jongeren zyn lijden en sterven (maar
gevolgd door zijne heeriykheid) aan. Lijden,
dragen, dulden, gehoorzaam aanvaarden en
ten einde brengen, wat de Vader Hem oplegt,
dat is voor den Zone Gods, den Zaligmaker
der menschen, het Hoofd van Gods uitverko
renen, de weg tot zyne genadeheerschappij, de
weg tot volkomene en eeuwige zaligheid voor
zyn volk.
In dat lijden openbaart zich de hoogste liefde,
de volkomene overgave van den Middelaar in
den dood, het opofferen van zijn leven, om
hen, die Hem zijn gegeven, rein te wasschen
van hunne zonden, en hun het leven weder
te verwerven. Op die liefde Gods, die liefde
des Vaders, die den Zoon overgaf, op die liefde
des Zoons, die alzoo lief heeft, wat de Vader
Hem gaf, om te verlossen, wordt wederom
bijzonder gewezen. En naar *3 Heeren belofte
zal ook de Heilige Geest, die uitgaat van Vader
en Zoon, er van getuigen in zondaarsharten,
de Geest, die van zonden overtuigt, maar die
ook de Geest der vertroosting en der genade
zijn wil. En 's Heeren liefde zal zich ook af
spiegelen in hen, die zijne liefde smaken tot
hun zaligheid. Zy zullen zijn beeld dragen,
zij leven niet meer zich zei ven.
Des Heeren lijden en de heerlijkheid daarna
volgende worden door het gansche Oude Tes
tament heen gepredikt. Moest, zoo vraagt de
verrezen Heiland aan de Emmaüsgangers,
moest de Christus niet deze dingen lijden en (alzoo)
in zijne heerlijkheid ingaanVerscheidene ma
len heeft de Heere zijn lijden aan zyne jon
geren aangekondigd. Zie Mcitth. 16 21, dan
onzen tekst en verder Matth. 20 IS. En ziet,
de jongeren verstaan het niet. Het is ook
voor het natuurlijk menschenhart zulk een
onbegrijpelijk en ondoorgron* üik Godsgeheim.
Eene diepte des rijkdoms Petrus oestfaft de
Heere {Matth. 16 22.) Hier lezen wy En zij
werden zeer bedroefd. Zy kenden dus de kracht
van dat lijden nog niet, noch ook van de heer
iykheid daarna volgende. Maar de Heere heeft
het hun doen verstaan. Zoo doet Hy nog.
Van trap tot trap onderwyst Hij zijne geloo-
vigen. Hij doet op den levensweg steeds meer
licht opgaan over de diepte van ellende, maar
ook over het algenoegzaam verlossingswerk.
Zij de prediking, de vernieuwde prediking van
het kruis, allen, die dit lezen, tot een aanvan-
kelijken of voortgezetten zegen ter verheeriyking
Gods. Hulsebos.
Het hier volgende ontvingen wij ter plaatsing
in de Kerkbode. A. L.
Serooskerke (W.) Woensdagavond 4 Febr.
trad voor een talrijk gehoor Ds. Donner van
Nieuwdorp op, om een rede te houden in het
belang van het Christeiyk Onderwijs. Jesaja
38 vs. 19b „de vader zal den kinderen uwe
waarheid bekend maken", leverde de stof zijner
overdenking. In de eerste plaats werd de roe
ping der ouders geschetst. Van Godswege zijn
zij de aangewezen personen om de opvoeding
te behartigen. De Staat heeft het recht niet
zich daarmede te belasten, en handelt weder-
rechterlijk, wanneer hy in het gezag der ouders
treedt, al zien kerk en staat toe, de verantwoor
ding blijft op de ouders. Zij hebben niet te
vragen, hoe het onderwijs zal zijn. Elk Chris-
telyk ouder mag niet anders dan Chr. Onder
wijs doen geven.
2. Dat onderwijs is Godeverheerlykend,
omdat het wortelt in en gegrond is op het Woord
van God. Wat is nu christelijke opvoeding?
Velen vatten het verkeerd op. Wanneer 3 maal
per dag in den By bel gelezen wordt, is daarom
de opvoeding nog niet Christeiyk. Al onze han
delingen moeten gebonden zyn aan het Woord
van God. Dat Woord voert de heerschappy by
het Christelijk onderwijs. Een uur onderwijs
in de Bijbelsche Geschiedenis, plus het onder
richt in de overige vakken vormt nog geen
Christeiyke school. De Geest van Gods Woord
straalt door al de vakken heen. Het Chr. on
derwijs belijdtuit en door Hem zijn alle dingen
en brengt tot de erkentenistot Hem zyn alle
dingen.
3. Dat onderwijs is den kinderen heilzaam,
want het is een middel tot een Christelijke en
Godzalige opvoeding. Hoe is het onderwys dat
door den staat gegeven wordt? Het kan niet
neutraal zijn,want wie niet vergadert, verstrooit.
Het Staatsonderwijs wijkt ter rechter of ter
linker.
Ds. Cohen Stuart zeideWilt ge een kaart
van het kleurloos StaatsonderwijsIn Brabant en
Limburg is het ultraniontaansch,in Groningen én
Friesland modern, aan den kant van het Socia
lisme, in Drente en Overijsei iets minder. In
Gelderland groen (donker), in Holland heeft het
een modekleurtje, in Zeeland met wat groen
bygemengd. De Beaufort -(lib.) erkende onder
de onderwijzers zijn velen volgelingen van
Multatuli.
De liberale bladen schrevende macht der
Kers; moei dóór een Staatsschool worden
tegengestaan. Dat onderwys is geen heilzaam
middel. De vrucht is schraal. Dr. Knappert
schreefHet Staatsonderwijs werkt ongunstig".
Een school zonder godsdienst kweekt een ge
slacht zonder godsdienst. Het Staatsonderwijs
heeft geen verdraagzaamheid gekweekt.
Prof. Buys schreef in de GidsDe gemengde
Staatsschool zou de kiemen van onverdraag
zaamheid verstikken en vrede brengen. Zy is
een steen des aanstoots geworden.
Het Christelijk onderwijs is bekwaam onder
den zegen des Heeren bekwame burgers te
vormen. God is getrouw. Hij gedenkt Zijns
Yerbonds tot in geslachten. Het zaad zal Hem
dienen maar in den middellijken weg. Over
de weinige vrucht wordt soms geklaagd. Niet
zelden ia de huiselijke opvoeding daarvan de
schuld. Niet altijd wordt ook de vrucht dadelijk
gezien. Manasse, zoon van den vromen Hiskia
levert het bewys. Elk christenouder, die ziju
kind het christelijk onderwijs onthoudt, sterkt
de handen der tegenstanders en verzwakt de
medebelijders. Wat van zulke ouders te denken,
die de doopsbelofte aflegden. Wat vari de
Avondmaalsviering te denken?
Geldeiyke bezwaren mogen niet gelden. Men
wordt geholpen door medebroeders. In onze
Gereformeerde kringen wordt dikwijls als burger
boven zyn stand geleefd, als christen leeft men
vaak beneden zijn stand. Gods wil, ten slotte
moet heerschen over onzen wil.
Deze uitnemende rede, waarvan, jammer
genoeg, slechts een zeer beknopt verslag kan
worden gegeven, werd met de grootste aandacht
aangehoord. Voor de vrienden van ons chris
telijk onderwijs was zij eene liefelijke verkwik
king in den stryd, voor de lauwen en onver
schilligen diep beschamend.
Moge het hoogst ernstige woord van den
geachten spreker vruchten dragen.
6 Febr. vergaderde onze Vereeniging. In
beginsel werd besloten tot den bouw van een
derde lokaal over te gaan.
VELERLEI.
Den broedervolken getrouw!
.Hedenavond om half 8 in 't Militaire Tehuis
"Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE ie onze Wetgever, de
HEERE ie onze KoningHij zal ons
behonden.
Jesaja 33 22,
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
En als zij in Galiléa verkeerden, zeide
Jezus tot hen De Zoon des menschen zal
overgeleverd worden in de handen der..
Hienschen
En zij zullen Hem dooden, en ten der
den dagen zal Hy opgewekt worden. En
zij'werden zeer bedroefd.
Mattheüs 17 22 en 23.