üit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
He Jaargang.
VRIJDAG 16 JANUARI 1903.
No. S.
^EEKBLAD GEWIJD AAN DE j^ELANGEN DER pEREFORMEERDE KeRKEN
IN ^EELAND, jSTOORD-BRABANT EN J-AMBURG.
ONDER REDACTIE VAN
Db. S. HULSEBOS, Ds. a. littooij,
Dr. L. H. WAGENAAB.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afeonderiyke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 «ent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrydagraorgen, by den
Uitgever in te zenden.
De loopbaan was voor de Corinthiërs en voor
alle ©rieken een bekend en geliefkoosd beeld.
Oelyk op meerdere plaatsen van Griekenland
het geval was, zoo werden ook bij Corinthe
op de landengte van den Isthmus (vandaar
de naam Istmische spelen) op bepaalde tijden
wedstrijden, vooral in het loopen gefiouden.
De prijs was slechts eene krans, in Corinthe
uit pijnboom takken gevlochten, elders van
laurieF- of eikenloof gemaakt. Maar de eere,
die de overwinnaar bij al het volk verwierf,
was schoon en groot.
De apostel vergeiykt hiermede de geestelijke
loopbaan der kinderen Gods. En hier ontvangt
niet slechts één den prys, maar al de uitver
korenen. Zij zullen door de genade Gods vol
harden tot den einde en eene onverderfelijke
kroon behalen. De overwinnaarskrans, op den
Isthmus of te Olympia verworven, verdorde
welhaast, en hoe ook de naam en de faam der
overwinnaars voort werd geplant én voortleefde,
eindelijk stierf de overwinnaar, en ook zijn
naam en gedachtenis werd aan de vergetelheid
prys gegeven. Maar de kroon, die aan het
eind des aardschen levens allen, die den loop
baan geloopen en het geloof bewaard hebben,
wacht, is onverderfelijkHet was een glorie,
eene eere, als de overwinnaars in de grieksche
volksspelen, de krans der overwinning om de
slapen, straks in de stad zijner inwoning werd
binnengehaald. Maar wat beteekent dit bij het
geen door den Koning, door Koning Jezus', zijnen
stryders, en door Hem meer dan overwinnaars,
zal worden gezegdKomt in, gij gesegendm
mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk, dat u be
reid is van voor de grondlegging der wereld.
Gaat in, in de vreugde uws Heeren
O lezersjongere en ouderen, maar vooral
jeugdigen van jaren, staande aan het begin
des levens. Moge die kroon u behagen>moge uw
verlangen en begeeren er naar uitgaan, ook
eenmaal die kroon uit de hand des rechtvaar
digen Rechters te ontvangen.
Hoe gewichtig dan dit leven! Neen, het
mag niet worden verbeuzeld, maar moet besteed
worden in des Heeren dienst, in gehoorzaamheid
aan Koning Jezus 1
Verstaan wy dit?
De stryders en mededingers om de verderfe
lijke kroon in Griekenlands wedstrijden en wed-
loopen moesten zich reeds langen tyd te voren
door de strengste en hardste levenswijze voor
bereiden, voor wat hun wachtte.
Zy moesten zich van velerlei onthouden in
spijs en drank en allerlei levensgenot en levens-
wellust. Alzoo moest het lichaam geschikt en
geoefend, licht en vlug worden gemaaktOok
moest men zich aan de wetten en regelen van
den wedloop met groote nauwgezetheid houden.
Die voorbereiding en oefening tot den kamp
strijd is voor Gods volk in hun geestelijken
wedloop de heiligmaking die moet worden
volbracht in de vreeze Gods. Het lichaam moet
worden onderworpen aan de heerschappij des
geestes, aan de levenseischen van den nieu
wen mensch. De wereld en hare begeerlijkheden
moet worden ontvloden, tijd en krachten moe
ten worden besteed in deii dienst des Heeren
en van zijn Koninkrijk. Gewoekerd moet er
worden met het eene of met ,de meerdere talen
ten, die de Heere aan zyn kinderen blieft te
geven. Zich zeiven verloocaenen, het kruis
opnemen, wassen in kennis a n genade, dooden
van den ouden mensch, zoeken naar meerder
gemeenschap met den Heere door den Heilige
Geest, loopen in de loopbaan, jagen naar den
prys. Zietdaar de leuze, die üe levensleuze en
levenskeuze der geloovigen moet zyn.
Wij zyn in de laatste jaren veel bepaald ge
worden by de Qemeene gratie. En dit was
noodig, en dit was tot veel zegen. En wij heb
ben er den Heere voor te daoken, dat Hy tot
ontwikkeling dezer leer gav/*^ en talenten en
licht wilde schenken. O, ook' iit het' tijdelijke
en zienlijke wil God gediend en verheerlijkt
worden. De Doopersche mydingen moeten ge
meden worden. Maar laat ons toezienEn
om de aardsche dingen de hemelsche dingen
niet vergeten.
Dan komt er in plaats van geestelyke warmte,
koude, geestelijke dorheid. Wij beleven mede
door onze ongeesteiyke twisten doodige, droe
vige tyden.
Ach! mocht de onverwelkelijke kroon der
heeriykheid weder meer in het oog worden
gevat, eene zaak zoo ernstig, zoo teeder, zoo
aangelegen.
In het oog gevat door leeraars en onderwe-
zenen in Gods Koninkrijk beiden. Den goeden
strijd gestreden, gejaagd naar het eeuwige
leven, wettiglljk gestreden, opdat wij niet ver
werpelijk worden bevonden!
Hulsebos.
Ds. Notten schrijft, onder meer, bij zijn af
scheid van De Bazuin
„Als Deputaat voor de verkiezing van een
Hoogleeraar aan de Theol. School, heb ik tot
op het laatste oogenblik toe getracht den weg
open te houden om tot de vereeniging te ge
raken, bij herhaling voorgesteld, tydelyk hulp
aan de School te bezorgen en niet definitief te
benoemen, alvorens de kerken, die het voorstel
der 4 Hoogleeren vóór de Synode niet konden
kennen, gehoord waren. Maar ofschoon zelfs
een dergeiyk voorstel ter Curatoren-vergadering
was geweest, en, volgens reglementaire bepa
ling, slechts door het staken der stemmen, 5
tegen 5, was verworpenmeerdere Deputaten
mijn gevoelen deelden; en zelfs van verschil
lende zyden ernstig was verklaard, dat eigenlijk
5 broeders Curatoren heel de verantwoording
op zich hadden, meende men te moeten dom-
gaan". 1)
1) Dat meenden 5 Curatoren en van de
Deputaten, in het byzonder Ds. van Schelven
en Ds. v. Andel. L.
Verder schryft ZEerw.
.Thans moet alle hoop op vereeniging worden
losgelaten. Tot het houden eener vervroegde
Synode bestaat geen reden meer". 2)
2) Dat kan ik niet inzienomreden de
Kerken het voorstel der 4 Hoogleeraren vóór
de Synode niet konden kennen". Moeten dan
v|jf mannenbroeders de School der Kerken
naar ik vrees, op deze wyze laten wegsterven'
en moeten de Kerken, die in Classes en pro
vinciale Synode weldra vergaderen, dat aanzien
zonder iets te zeggen of te doen L.
Nog zegt hij
„Ik wensch mij van alle beoordeeling te ont
houden. Er is Eén, die de harten kent en de
geesten weegt. Hy weet de motieven, die bil
onze handelingen voorzitten". 3)
3) Ja, Hij weet de motieven l.
De hoofdredacteur van Hollands Kerkblad
schryft
a Ce Kerken spraken .in Arnhem een swkWk
oordeel uit. En al namen ze daarna ter wille
eener bezwaarde minderheid, die een anderen
kant uit wil, een formeel besluit, dat eigenlijk
tegen haar zedelyke beslissing ingingen
al schijnt die formeele beslissing ons te zuigen
in een bedding, die tegen de zedelyke beslissing
ingaat; toch overwint de vorm het leven
nietde zedelijke beslissing profeteert de toe
komst". 1)
1) Of dat met recht en reden een zedelijk
oordeel kan genoemd worden, omdat, zooals
één van de meerderheid, Ds. Notten, terecht
zegtde Kerken het voorstel niet konden ken
nen, betwyfel ik zeer. l.
koorts luidt het: „Een oogenblik hadden we
hoop, dat die toekomst ongedacht snel naderde.
Het besluit der hoogleeraren Bavinck en Riester-
veld gaf' aan de Theol. School en aan haar
Curatoren reden om zich te bezinnen, en onder
behoorlyke veiligheidsmaatregelen aan de Kerken
gelegenheid te geven om tot spoedige oplossing
te besluiten". 2) 8 P S
2) Ook door mij is daarvoor geyverd. Maar
van twee kanten, m. a. w., door twee kleine
minderheden is dat tegengehouden. L.
„De formeele drang werd krachtiger gevoeld
dan de zedelyke drang van het leven, de zede
lijke drang in onze verhoudingen. Zelfs bleek
er zekere gejaagdheid, zekere geprikkeldheid op
te komen, om door te zetten, en anderen tot
doorzetten te dringen". 3)
3) Niet de Rotterdamsehe, maar de Amster
dam sche Kerkeraad deed daar ten slotte aan
mee.
„De historie vindt hier een „knoop" in de
ontwikkeling onzer verhoudingen". 4)
4) Mochten de Kerken deze „knoop" in
Classes en prov. Synoden vergaderd, door een
beroep op eene vervroegde Gen. Synode nog
ontknoopen
„En de Curatoren gingen nu verder dan ooit,
door het beroep op een beslissing der Kerken
af te wijzenDr. Bouwman moest aannemen
of anders zouden Curatoren een ander kiezen.
Dr. Bouwman zwichtte daarvoorhij volgde in
de zuiging, die den gang der zaken kenmerkt.
En een ander volgt hem.
Het doet obs leed". 5)
5) Ja, 5 van de 10, en gesteund door twee
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze WetgeYer, de
BEERE is onze KoningHjj zal ona
behoeden
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
iust aan Brandofferen en Slachtofferen,ala
aan het gehoorzamen van de stem des Hoe
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
|DE ONVERDERFELIJKE KROON.)
Deze dan doen wel dit, opdat zij eene
verderfelijke kroon zouden ontvangen,
maar wij een onverderfelijke.
1 Cobinthen 9 256.
s