üit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. He Jaargang. VRIJDAG 16 JANUARI 1903. No. S. ^EEKBLAD GEWIJD AAN DE j^ELANGEN DER pEREFORMEERDE KeRKEN IN ^EELAND, jSTOORD-BRABANT EN J-AMBURG. ONDER REDACTIE VAN Db. S. HULSEBOS, Ds. a. littooij, Dr. L. H. WAGENAAB. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afeonderiyke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 «ent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrydagraorgen, by den Uitgever in te zenden. De loopbaan was voor de Corinthiërs en voor alle ©rieken een bekend en geliefkoosd beeld. Oelyk op meerdere plaatsen van Griekenland het geval was, zoo werden ook bij Corinthe op de landengte van den Isthmus (vandaar de naam Istmische spelen) op bepaalde tijden wedstrijden, vooral in het loopen gefiouden. De prijs was slechts eene krans, in Corinthe uit pijnboom takken gevlochten, elders van laurieF- of eikenloof gemaakt. Maar de eere, die de overwinnaar bij al het volk verwierf, was schoon en groot. De apostel vergeiykt hiermede de geestelijke loopbaan der kinderen Gods. En hier ontvangt niet slechts één den prys, maar al de uitver korenen. Zij zullen door de genade Gods vol harden tot den einde en eene onverderfelijke kroon behalen. De overwinnaarskrans, op den Isthmus of te Olympia verworven, verdorde welhaast, en hoe ook de naam en de faam der overwinnaars voort werd geplant én voortleefde, eindelijk stierf de overwinnaar, en ook zijn naam en gedachtenis werd aan de vergetelheid prys gegeven. Maar de kroon, die aan het eind des aardschen levens allen, die den loop baan geloopen en het geloof bewaard hebben, wacht, is onverderfelijkHet was een glorie, eene eere, als de overwinnaars in de grieksche volksspelen, de krans der overwinning om de slapen, straks in de stad zijner inwoning werd binnengehaald. Maar wat beteekent dit bij het geen door den Koning, door Koning Jezus', zijnen stryders, en door Hem meer dan overwinnaars, zal worden gezegdKomt in, gij gesegendm mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk, dat u be reid is van voor de grondlegging der wereld. Gaat in, in de vreugde uws Heeren O lezersjongere en ouderen, maar vooral jeugdigen van jaren, staande aan het begin des levens. Moge die kroon u behagen>moge uw verlangen en begeeren er naar uitgaan, ook eenmaal die kroon uit de hand des rechtvaar digen Rechters te ontvangen. Hoe gewichtig dan dit leven! Neen, het mag niet worden verbeuzeld, maar moet besteed worden in des Heeren dienst, in gehoorzaamheid aan Koning Jezus 1 Verstaan wy dit? De stryders en mededingers om de verderfe lijke kroon in Griekenlands wedstrijden en wed- loopen moesten zich reeds langen tyd te voren door de strengste en hardste levenswijze voor bereiden, voor wat hun wachtte. Zy moesten zich van velerlei onthouden in spijs en drank en allerlei levensgenot en levens- wellust. Alzoo moest het lichaam geschikt en geoefend, licht en vlug worden gemaaktOok moest men zich aan de wetten en regelen van den wedloop met groote nauwgezetheid houden. Die voorbereiding en oefening tot den kamp strijd is voor Gods volk in hun geestelijken wedloop de heiligmaking die moet worden volbracht in de vreeze Gods. Het lichaam moet worden onderworpen aan de heerschappij des geestes, aan de levenseischen van den nieu wen mensch. De wereld en hare begeerlijkheden moet worden ontvloden, tijd en krachten moe ten worden besteed in deii dienst des Heeren en van zijn Koninkrijk. Gewoekerd moet er worden met het eene of met ,de meerdere talen ten, die de Heere aan zyn kinderen blieft te geven. Zich zeiven verloocaenen, het kruis opnemen, wassen in kennis a n genade, dooden van den ouden mensch, zoeken naar meerder gemeenschap met den Heere door den Heilige Geest, loopen in de loopbaan, jagen naar den prys. Zietdaar de leuze, die üe levensleuze en levenskeuze der geloovigen moet zyn. Wij zyn in de laatste jaren veel bepaald ge worden by de Qemeene gratie. En dit was noodig, en dit was tot veel zegen. En wij heb ben er den Heere voor te daoken, dat Hy tot ontwikkeling dezer leer gav/*^ en talenten en licht wilde schenken. O, ook' iit het' tijdelijke en zienlijke wil God gediend en verheerlijkt worden. De Doopersche mydingen moeten ge meden worden. Maar laat ons toezienEn om de aardsche dingen de hemelsche dingen niet vergeten. Dan komt er in plaats van geestelyke warmte, koude, geestelijke dorheid. Wij beleven mede door onze ongeesteiyke twisten doodige, droe vige tyden. Ach! mocht de onverwelkelijke kroon der heeriykheid weder meer in het oog worden gevat, eene zaak zoo ernstig, zoo teeder, zoo aangelegen. In het oog gevat door leeraars en onderwe- zenen in Gods Koninkrijk beiden. Den goeden strijd gestreden, gejaagd naar het eeuwige leven, wettiglljk gestreden, opdat wij niet ver werpelijk worden bevonden! Hulsebos. Ds. Notten schrijft, onder meer, bij zijn af scheid van De Bazuin „Als Deputaat voor de verkiezing van een Hoogleeraar aan de Theol. School, heb ik tot op het laatste oogenblik toe getracht den weg open te houden om tot de vereeniging te ge raken, bij herhaling voorgesteld, tydelyk hulp aan de School te bezorgen en niet definitief te benoemen, alvorens de kerken, die het voorstel der 4 Hoogleeren vóór de Synode niet konden kennen, gehoord waren. Maar ofschoon zelfs een dergeiyk voorstel ter Curatoren-vergadering was geweest, en, volgens reglementaire bepa ling, slechts door het staken der stemmen, 5 tegen 5, was verworpenmeerdere Deputaten mijn gevoelen deelden; en zelfs van verschil lende zyden ernstig was verklaard, dat eigenlijk 5 broeders Curatoren heel de verantwoording op zich hadden, meende men te moeten dom- gaan". 1) 1) Dat meenden 5 Curatoren en van de Deputaten, in het byzonder Ds. van Schelven en Ds. v. Andel. L. Verder schryft ZEerw. .Thans moet alle hoop op vereeniging worden losgelaten. Tot het houden eener vervroegde Synode bestaat geen reden meer". 2) 2) Dat kan ik niet inzienomreden de Kerken het voorstel der 4 Hoogleeraren vóór de Synode niet konden kennen". Moeten dan v|jf mannenbroeders de School der Kerken naar ik vrees, op deze wyze laten wegsterven' en moeten de Kerken, die in Classes en pro vinciale Synode weldra vergaderen, dat aanzien zonder iets te zeggen of te doen L. Nog zegt hij „Ik wensch mij van alle beoordeeling te ont houden. Er is Eén, die de harten kent en de geesten weegt. Hy weet de motieven, die bil onze handelingen voorzitten". 3) 3) Ja, Hij weet de motieven l. De hoofdredacteur van Hollands Kerkblad schryft a Ce Kerken spraken .in Arnhem een swkWk oordeel uit. En al namen ze daarna ter wille eener bezwaarde minderheid, die een anderen kant uit wil, een formeel besluit, dat eigenlijk tegen haar zedelyke beslissing ingingen al schijnt die formeele beslissing ons te zuigen in een bedding, die tegen de zedelyke beslissing ingaat; toch overwint de vorm het leven nietde zedelijke beslissing profeteert de toe komst". 1) 1) Of dat met recht en reden een zedelijk oordeel kan genoemd worden, omdat, zooals één van de meerderheid, Ds. Notten, terecht zegtde Kerken het voorstel niet konden ken nen, betwyfel ik zeer. l. koorts luidt het: „Een oogenblik hadden we hoop, dat die toekomst ongedacht snel naderde. Het besluit der hoogleeraren Bavinck en Riester- veld gaf' aan de Theol. School en aan haar Curatoren reden om zich te bezinnen, en onder behoorlyke veiligheidsmaatregelen aan de Kerken gelegenheid te geven om tot spoedige oplossing te besluiten". 2) 8 P S 2) Ook door mij is daarvoor geyverd. Maar van twee kanten, m. a. w., door twee kleine minderheden is dat tegengehouden. L. „De formeele drang werd krachtiger gevoeld dan de zedelyke drang van het leven, de zede lijke drang in onze verhoudingen. Zelfs bleek er zekere gejaagdheid, zekere geprikkeldheid op te komen, om door te zetten, en anderen tot doorzetten te dringen". 3) 3) Niet de Rotterdamsehe, maar de Amster dam sche Kerkeraad deed daar ten slotte aan mee. „De historie vindt hier een „knoop" in de ontwikkeling onzer verhoudingen". 4) 4) Mochten de Kerken deze „knoop" in Classes en prov. Synoden vergaderd, door een beroep op eene vervroegde Gen. Synode nog ontknoopen „En de Curatoren gingen nu verder dan ooit, door het beroep op een beslissing der Kerken af te wijzenDr. Bouwman moest aannemen of anders zouden Curatoren een ander kiezen. Dr. Bouwman zwichtte daarvoorhij volgde in de zuiging, die den gang der zaken kenmerkt. En een ander volgt hem. Het doet obs leed". 5) 5) Ja, 5 van de 10, en gesteund door twee Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze WetgeYer, de BEERE is onze KoningHjj zal ona behoeden Jesaja 33 22. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE iust aan Brandofferen en Slachtofferen,ala aan het gehoorzamen van de stem des Hoe ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 |DE ONVERDERFELIJKE KROON.) Deze dan doen wel dit, opdat zij eene verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke. 1 Cobinthen 9 256. s

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 1