h
in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
lie Jaargang.
VRIJDAG 7 NOVEMBER 1902.
No. 45.
y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE K-ERKEN
Ds. J. HULSEBOS, Bs. A. LITTOOIJ,
Dr. I. H. WAGENAAB.
Abonnement per 3 ipaanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels
50 eent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterljjk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
Men heeft in dit leven onderscheidene ont
moetingen. Wat bedrijf men uitoefene, welk
ambt men bekleede, welke bediening men ver-
vuile, men krijgt met allerlei menschen te doen,
ook met hen, die goddelooze wegen bewandelen,
die in bun tijdelijk bedrijfGod niet voor oogen
bouden, naar zijnen wil niet vragen, maar wien
bet oiechis ce doen is, om, boe dan ook, het
goed der aarde aan zich te brengen. Gij ziet
uit onzen tekst, dat het kind Gods dienaan
gaande niet onkundig behoeft te blijven, ja, niet
mag blijven. Neen! zijn oog wordt er hier juist
op gevestigd, maar met de rechte besturing!
Zoo moet men de kinderen bij het grooter
worden, naar de mate hunner ontwikkeling, er
ook al wel eens op wijzen, wat er al zoo in de
wereld omgaat, maar ook met de bestiering
van Gods Woord, om hen van zonde en godde
loosheid eenen afschrik te doen hebben en te
vermanen, om steeds de rechte paden van Gods
getuigenis te verkiezen gedurende al hunne
levensdagen.
Er zijn menschen in de maatschappij, die
met hun groot vermogen macht, geweld uit
oefenen, om alles zooveel mogelyk naar hun
zin te leiden en alweder dienstbaar te maken
aan de vermeerdering van hun .schatten. Hun
verstand, hun slimheid, hun overmoed deden
hen alzoo opklimmen. Wees niet afgunstig op
derzulken voorspoed, ivees niet nijdig over eenen
man des geweldszoo vermaant ons Gods Woord.
Men komt daartoe toch zoo lichtelijk, wan
neer men alleen op het uitwendige ziet. Het
denkbeeld is toch zoo verlokkelijk, om fortuin
te mogen maken. Zie met wat ophef de dag
bladen telkens gewagen van de enorme for
tuinen, die sommigen in Amerika bezitten. En
van het benijden komt het dan zoo spoedig tot
het verkiezen van sommige der wegen, die
zulk een geweldig man tot rijkdom hebben ge
leid, maar die menigmaal niet zijn naar Gods
Woord. En daarom reeds moet dat benijden
worden tegengestaan, bestreden, afgelegd inde
mogendheid des Heeren, en moet er naar wat
anders en beters worden gestaan. Beter is
weinig in de gunst Gods, dan rijkdommen
zonder zijnen vrede. En verkies geene van Zijne
wegen. Watzyn er tal van wegen, waaropmen
winsten denkt te behalen en die niet recht zijn.
Om zich een werk te verzekeren, wordt te goed
koop ingeschreven, maar nu moeten er weer
middelen worden bedacht, om toch goed, ja met
winst uit te komen. En zyn er niet zulke
wegen op het gebied van winkelnering enz. enz.
Hoe lichtelijk wordt men medegevoerd I Maar
men moet er van terugkomen en die wegen
niet meer verkiezen
Des Heeren goedkeuring kan niet rusten op
al zulke handelingen, al schijnen ze ook met
nogzoouitnemenden uitslag te worden bekroond.
Want de afwijker (die den weg der gerechtig
heid voorbedachtelijk verlaat) is den Heere een
gruwel. De Schriit spreekt met beslistheid. Wat
ontzettend oordeel wordt over den goddelooze
en zijne goddelooze praktijken uitgesproken.
Wat zal de gewaande voon-poed baten, als de
Heere zijn oordeel zal openbaren. Maar met
beslistheid staat hier ook de zegen verkondigd
over hen, die den Heere in oprechtheid vreezen.
Maar Zijne verborgenheid is met de oprechten.
Hier wordt niet zoo zeer van den verborgen
omgang des Heeren met zijn gunstgenoot ge
sproken, als wel van den verborgen zegen, dien
de Heere in zijn vaak nederigen arbeid, in zijn
nederig bestaan voor hem n zijne kinderen en
kindskinderen legt.
Krachtiger nog gaat de Schrift voort: De
vloek des Heeren is in het is des goddeloozen.
Wordt het niet in te gro.vit en 't algemeen ge
zien in de groote huishouding der tegenwoordige
maatschappij Denk ook aan andere landen
Maar de woning des rechtvaardigen zal Hij
zegenen. En dit wordt ondervonden, al is het,
dat de Heere rijkdommen meestal voor Zijne
kinderen niet goedkeurt. En zult gij dan, kind
Gods, nog nijdig zijn over eenen man des ge
welds? En verkies geen van Zijne wegen.
Spotters zijn allen, die om Gods bestuur en
om Gods bevelen zich niet bekommeren, maar
hun eigen weg gaan. Zekerlijk (op zijn tijd zal
het blijken) de spotters zal Hij bespotten. (Hij zal
hen verachten en hun zijn heilig misnoegen
toonen), maar den zachtmoedigen (hoe ook voor
dom en achterlijk uitgekreten en teruggezet)
zal Hij genade geven (en ook in het tijdelijke
zegenen en uitredden).
Wat de wereld ook moge woelen en werken,
hoe groot ook de voorspoed des goddeloozen
schijne, de vreeze Gods ontvangt en behoudt
in eeuwigheid den zegen. De wijzen zullen eere
beërven maar elkeen der zotten neemt schande
op zich. Hulsebos.
Het onderwerp waarover we vóór 14 dagen
schreven werd thans ook door andere couran
ten behandeld en door de Zeeuw van 4 Nov.
j. 1. overgenomen.
Ook wij wenschen dat overgenomene onder
de aandacht onzer lezers te brengen.
Het luidt als volgt:
„Er zijn twee adressen aan den Amsterdam-
schen gemeenteraad gericht door de besturen
der Christelijke historische, Anti-revolutionaire
en Roomsche Kiesvereenigingen.
Het Volkscheldend als altijd, noemt ze
dompers-adressen
Het eene adres maakt er den Raad attent
op dat bij de jongste stemming voor een Tweede-
Kamerlid in „IX" een honderdtal openbare on
derwijzers, onder welke ook onderwijzeressen
en andere niet-kiezers, met aanduiding van
qualiteit en beroep achter hun naam, bij strooi
en plakbiljetten den candidaat Troelstra heb
ben aanbevolen.
Dit is een bedenkelijke schenning der neu
traliteit, verklaren adressanten en zij verzoe
ken dat dit in 't vervolg worde voorkomen.
Het andere adres, even ad rembetreft het
bereids door den Burgemeester toegestane ver
zoek van de sociaal-democraten om, bijaldien
Troelstra gekozen werd, terstond een optocht
met muziek en fakkellicht te mogen organi-
seeren.
Deze optocht is, dank zij de verkiezing van
mr. Bijleveld, niet doorgegaan. Doch adressan
ten merken niet ten onrechte op dat het een
bedenkelijk precedent voor later zou geweest
zijn, en 't ook min of meer beleedigend en prik
kelend voor de geslagen partij ware geweest;
indien 't plan had kunnen doorgaan.
Ook ten aanzien van dergelijke optochten,
verzoeken adressanten, in 't belang van orde
en veiligheid, ze niet meer toe te staan.
Het Volk en de MiddeXburgsche Courant waren
over deze adressen niet best te spreken.
Immers ten onrechte.
0et is nog niet zooveel jaren geleden dat
de clericale kiezers te Brussel een optocht
hielden ter viering eener pas behaalde stem
busoverwinning, en dat de geslagen partij hier
over zoo gebelgd was, dat bloedige straattoo-
neelen er het gevolg van waren.
Het is gelukkig dat iets dergelijks, dank zij
Troelstra's grooten val, zich te Amsterdam niet
heeft kunnen voordoen.
Mr. Kerdijk, zeer zeker niet „cleriaal", en
nog minder „anti-sociaal", is 't met de adres
santen eens.
Hij schryft omtrent het eerste adres
„Laat ons wel onderscheiden. Ware het de
bedoeling, aan burgers, die onderwijzers zjjn,
inmenging in de verkiezingen, ook door het
onderteekenen van een op zichzelf oirbaar strooi
biljet, te bemoeilijken, 't zou zeker plicht zijn,
een poging daartoe krachtig te weestaan. Maar
zoo versta ik het ingediende adres niet. Er
staat, met gecursiveerde letter, dat door de
onderteekenaars van het biljet „voor een poli
tiek doel van hun kwaliteit als open
bare onderwijzers is misbruik ge.
maakt".
Welnu, dit wraak ook ik; op het gevaar af,
door Het Volk bij de schaamtelooze onder
drukkers der vrijheid te worden ingedeeld.
Als een ambtenaar, met een verkiezing zich
bemoeiend, zijn kwaliteit voegt bij zijn naam,
waarom doet hij dat Misschien zonder er
bij te denken en zonder oogmerk. Maar waar-
s c h ij n 1 ij k, omdat hij daardoor zijn invloed
meent te verhoogen. Juist dat echter is niet
zooals het behoort. Als burger behoort hij aan
zich zei ven en aan de party, met welker begin
selen en streven h$ instemt. Doch a 1 s a m b-
t e n a a r behoort hij aan allenals zooda-
n i g mag hij geen politieke propaganda maken.
En dit doet hy, willens of onwillens, door de
kwaliteit-vermelding.
Mij dunkt, deze opvatting is in het belang
èn van alle partijen èn van het land.
Het vrijzinnige democratische blad de Arn-
hemsche Cru, red. mr. v. Gilse, schrijft over dit
adres in geljjken geest en noemt ook het tweede
adres een „verstandig verzoek", dat „ernstige
overweging" verdient. En wel omdat „een na
volging van het Belgische voorbeeld in ons
land geen aanbeveling verdient".
Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeide Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
(DE MAN DES GEWELDS.)
Wees niet nijdig over eenen man des gewelds,
en verkies geene van zijne wegen.
Want de afwijker is den Heere een gruwel,
maar zijne verborgenheid is met de oprechten.
De vloek des Heeren is in bet huis des godde-
loozen; maar de woning des rechtvaardigen zal
Hij zegenen.
Zekerlijk de spotters zal Hij bespotten, maar
den zachtmoedige» zal Hij genade geven.
De wijzen zullen eere beërvenmaar elkeen
der zotten neemt schande op zich.
Spr. 331—35.