h in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. lie Jaargang. VRIJDAG 7 NOVEMBER 1902. No. 45. y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE K-ERKEN Ds. J. HULSEBOS, Bs. A. LITTOOIJ, Dr. I. H. WAGENAAB. Abonnement per 3 ipaanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 eent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterljjk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. Men heeft in dit leven onderscheidene ont moetingen. Wat bedrijf men uitoefene, welk ambt men bekleede, welke bediening men ver- vuile, men krijgt met allerlei menschen te doen, ook met hen, die goddelooze wegen bewandelen, die in bun tijdelijk bedrijfGod niet voor oogen bouden, naar zijnen wil niet vragen, maar wien bet oiechis ce doen is, om, boe dan ook, het goed der aarde aan zich te brengen. Gij ziet uit onzen tekst, dat het kind Gods dienaan gaande niet onkundig behoeft te blijven, ja, niet mag blijven. Neen! zijn oog wordt er hier juist op gevestigd, maar met de rechte besturing! Zoo moet men de kinderen bij het grooter worden, naar de mate hunner ontwikkeling, er ook al wel eens op wijzen, wat er al zoo in de wereld omgaat, maar ook met de bestiering van Gods Woord, om hen van zonde en godde loosheid eenen afschrik te doen hebben en te vermanen, om steeds de rechte paden van Gods getuigenis te verkiezen gedurende al hunne levensdagen. Er zijn menschen in de maatschappij, die met hun groot vermogen macht, geweld uit oefenen, om alles zooveel mogelyk naar hun zin te leiden en alweder dienstbaar te maken aan de vermeerdering van hun .schatten. Hun verstand, hun slimheid, hun overmoed deden hen alzoo opklimmen. Wees niet afgunstig op derzulken voorspoed, ivees niet nijdig over eenen man des geweldszoo vermaant ons Gods Woord. Men komt daartoe toch zoo lichtelijk, wan neer men alleen op het uitwendige ziet. Het denkbeeld is toch zoo verlokkelijk, om fortuin te mogen maken. Zie met wat ophef de dag bladen telkens gewagen van de enorme for tuinen, die sommigen in Amerika bezitten. En van het benijden komt het dan zoo spoedig tot het verkiezen van sommige der wegen, die zulk een geweldig man tot rijkdom hebben ge leid, maar die menigmaal niet zijn naar Gods Woord. En daarom reeds moet dat benijden worden tegengestaan, bestreden, afgelegd inde mogendheid des Heeren, en moet er naar wat anders en beters worden gestaan. Beter is weinig in de gunst Gods, dan rijkdommen zonder zijnen vrede. En verkies geene van Zijne wegen. Watzyn er tal van wegen, waaropmen winsten denkt te behalen en die niet recht zijn. Om zich een werk te verzekeren, wordt te goed koop ingeschreven, maar nu moeten er weer middelen worden bedacht, om toch goed, ja met winst uit te komen. En zyn er niet zulke wegen op het gebied van winkelnering enz. enz. Hoe lichtelijk wordt men medegevoerd I Maar men moet er van terugkomen en die wegen niet meer verkiezen Des Heeren goedkeuring kan niet rusten op al zulke handelingen, al schijnen ze ook met nogzoouitnemenden uitslag te worden bekroond. Want de afwijker (die den weg der gerechtig heid voorbedachtelijk verlaat) is den Heere een gruwel. De Schriit spreekt met beslistheid. Wat ontzettend oordeel wordt over den goddelooze en zijne goddelooze praktijken uitgesproken. Wat zal de gewaande voon-poed baten, als de Heere zijn oordeel zal openbaren. Maar met beslistheid staat hier ook de zegen verkondigd over hen, die den Heere in oprechtheid vreezen. Maar Zijne verborgenheid is met de oprechten. Hier wordt niet zoo zeer van den verborgen omgang des Heeren met zijn gunstgenoot ge sproken, als wel van den verborgen zegen, dien de Heere in zijn vaak nederigen arbeid, in zijn nederig bestaan voor hem n zijne kinderen en kindskinderen legt. Krachtiger nog gaat de Schrift voort: De vloek des Heeren is in het is des goddeloozen. Wordt het niet in te gro.vit en 't algemeen ge zien in de groote huishouding der tegenwoordige maatschappij Denk ook aan andere landen Maar de woning des rechtvaardigen zal Hij zegenen. En dit wordt ondervonden, al is het, dat de Heere rijkdommen meestal voor Zijne kinderen niet goedkeurt. En zult gij dan, kind Gods, nog nijdig zijn over eenen man des ge welds? En verkies geen van Zijne wegen. Spotters zijn allen, die om Gods bestuur en om Gods bevelen zich niet bekommeren, maar hun eigen weg gaan. Zekerlijk (op zijn tijd zal het blijken) de spotters zal Hij bespotten. (Hij zal hen verachten en hun zijn heilig misnoegen toonen), maar den zachtmoedigen (hoe ook voor dom en achterlijk uitgekreten en teruggezet) zal Hij genade geven (en ook in het tijdelijke zegenen en uitredden). Wat de wereld ook moge woelen en werken, hoe groot ook de voorspoed des goddeloozen schijne, de vreeze Gods ontvangt en behoudt in eeuwigheid den zegen. De wijzen zullen eere beërven maar elkeen der zotten neemt schande op zich. Hulsebos. Het onderwerp waarover we vóór 14 dagen schreven werd thans ook door andere couran ten behandeld en door de Zeeuw van 4 Nov. j. 1. overgenomen. Ook wij wenschen dat overgenomene onder de aandacht onzer lezers te brengen. Het luidt als volgt: „Er zijn twee adressen aan den Amsterdam- schen gemeenteraad gericht door de besturen der Christelijke historische, Anti-revolutionaire en Roomsche Kiesvereenigingen. Het Volkscheldend als altijd, noemt ze dompers-adressen Het eene adres maakt er den Raad attent op dat bij de jongste stemming voor een Tweede- Kamerlid in „IX" een honderdtal openbare on derwijzers, onder welke ook onderwijzeressen en andere niet-kiezers, met aanduiding van qualiteit en beroep achter hun naam, bij strooi en plakbiljetten den candidaat Troelstra heb ben aanbevolen. Dit is een bedenkelijke schenning der neu traliteit, verklaren adressanten en zij verzoe ken dat dit in 't vervolg worde voorkomen. Het andere adres, even ad rembetreft het bereids door den Burgemeester toegestane ver zoek van de sociaal-democraten om, bijaldien Troelstra gekozen werd, terstond een optocht met muziek en fakkellicht te mogen organi- seeren. Deze optocht is, dank zij de verkiezing van mr. Bijleveld, niet doorgegaan. Doch adressan ten merken niet ten onrechte op dat het een bedenkelijk precedent voor later zou geweest zijn, en 't ook min of meer beleedigend en prik kelend voor de geslagen partij ware geweest; indien 't plan had kunnen doorgaan. Ook ten aanzien van dergelijke optochten, verzoeken adressanten, in 't belang van orde en veiligheid, ze niet meer toe te staan. Het Volk en de MiddeXburgsche Courant waren over deze adressen niet best te spreken. Immers ten onrechte. 0et is nog niet zooveel jaren geleden dat de clericale kiezers te Brussel een optocht hielden ter viering eener pas behaalde stem busoverwinning, en dat de geslagen partij hier over zoo gebelgd was, dat bloedige straattoo- neelen er het gevolg van waren. Het is gelukkig dat iets dergelijks, dank zij Troelstra's grooten val, zich te Amsterdam niet heeft kunnen voordoen. Mr. Kerdijk, zeer zeker niet „cleriaal", en nog minder „anti-sociaal", is 't met de adres santen eens. Hij schryft omtrent het eerste adres „Laat ons wel onderscheiden. Ware het de bedoeling, aan burgers, die onderwijzers zjjn, inmenging in de verkiezingen, ook door het onderteekenen van een op zichzelf oirbaar strooi biljet, te bemoeilijken, 't zou zeker plicht zijn, een poging daartoe krachtig te weestaan. Maar zoo versta ik het ingediende adres niet. Er staat, met gecursiveerde letter, dat door de onderteekenaars van het biljet „voor een poli tiek doel van hun kwaliteit als open bare onderwijzers is misbruik ge. maakt". Welnu, dit wraak ook ik; op het gevaar af, door Het Volk bij de schaamtelooze onder drukkers der vrijheid te worden ingedeeld. Als een ambtenaar, met een verkiezing zich bemoeiend, zijn kwaliteit voegt bij zijn naam, waarom doet hij dat Misschien zonder er bij te denken en zonder oogmerk. Maar waar- s c h ij n 1 ij k, omdat hij daardoor zijn invloed meent te verhoogen. Juist dat echter is niet zooals het behoort. Als burger behoort hij aan zich zei ven en aan de party, met welker begin selen en streven h$ instemt. Doch a 1 s a m b- t e n a a r behoort hij aan allenals zooda- n i g mag hij geen politieke propaganda maken. En dit doet hy, willens of onwillens, door de kwaliteit-vermelding. Mij dunkt, deze opvatting is in het belang èn van alle partijen èn van het land. Het vrijzinnige democratische blad de Arn- hemsche Cru, red. mr. v. Gilse, schrijft over dit adres in geljjken geest en noemt ook het tweede adres een „verstandig verzoek", dat „ernstige overweging" verdient. En wel omdat „een na volging van het Belgische voorbeeld in ons land geen aanbeveling verdient". Want de HEERE ie onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeide Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 (DE MAN DES GEWELDS.) Wees niet nijdig over eenen man des gewelds, en verkies geene van zijne wegen. Want de afwijker is den Heere een gruwel, maar zijne verborgenheid is met de oprechten. De vloek des Heeren is in bet huis des godde- loozen; maar de woning des rechtvaardigen zal Hij zegenen. Zekerlijk de spotters zal Hij bespotten, maar den zachtmoedige» zal Hij genade geven. De wijzen zullen eere beërvenmaar elkeen der zotten neemt schande op zich. Spr. 331—35.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1