Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. lie Jaarsrang. VRIJDAG 31 OCTOBER 1902. No. 44. ]^EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER jaEREFORMEERDE KerKEN IN ^aEELAND, jVoORD_j3RABANT EN J_/[ MBURG. ONDER REDACTIE YAN Ds. J. HULSEBOS, Dg. A. LITT00IJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. 'milieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel or 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. (LESSEN VAN LEVENSWIJSHEID.) Wij zien hier het kind Gods in zijne betrek king tot den naaste en wel, wat betreft het burgerlijk leven. Hy moet zijnen naaste tot een voorbeeld zijn in eenen godzaligen wan del, zijn woord moet een getuigenis zijn van Christus, maar hier wordt nu bepaald het oog gevestigd op het rechte verkeeren in de din gen des tegenwoordigen levens. En daarin zijn velen, van wie men andere din gen zou verwachten, niet zoo getrouw, als het behoorde, niet zoo getrouw, als Gods Woord het duideiyk eischt. Dit is ook een gevolg van gebrek aan onderricht. Eenzijdig is gewezen op de behoeften der ziel en de gemeenschap met den Heere, ter wijl de roeping, om den Heere te dienen en te verheerlijken ook in onze tijdelijke zaken, zooal niet vergeten, toch zeer op den achter grond geplaatst is.- Gods Woord leert ons, dat de schulden, die men jegens elkander heeft, bepaaldelijk de geldschulden, spoedig moeten worden vereffend. Dit is de gezonde toestand voor het volksleven, voor het maatschappelijk leven. En moet de ervaring dit niet bevestigen Immers ook de ongeloovige staathuishoudkundigen verklaren het luide, dat juist het stelsel van crediet ge ven en van het uitstellen en verschuiven der betalingen een der groote oorzaken is der maatschappelijke ellende. Indien was vastge houden aan den regel, den regel ook van Gods Woord, om niet te koopen, tenzij het geld voor hetgeen men koopt aanwezig is, hoevelen zou den voor allerlei dwaasheden zijn bewaard ge bleven. Het niet op tijd betalen brengt ook weder anderen in moeielijkheid en ongelegen heid. Voor velen is de weg van niet op tijd betalen een weg van allerlei avontuurlijke on derneming, van zonde en ellende geworden. En nu is het gansch moeielijk, om waar nu haast alles in de maatschappij op het credietstelsel is ingericht, daarmede te breken. Toch is dit de roeping,'de roeping van allen, de roeping van hen, die zeggen, dat de vreeze desHeeren in al hun doen en laten moet uitkomen. Bij zonder wijst Gods Woord hierop de zonde, om het geld van den naaste, dat hem eerlijk toe komt, noodeloos onder zich te houden uit gie righeid of om daarmede nog winst (welke?)te behalen. De zaken moeten worden vereffend telkens aan, zoodat men niets schuldig blijft dan el kander lief te hebben. Wij zwegen nog van den zegen, de kalmte, de ware levensvreugde, <le het bewandelen van dezen weg van trouw aan Gods Woord, aan Gods geopenbaarden wil, medebrengt. Ook is hier zeker de opmer king niet ongepast, dat men ook, wat men aan het huis Gods en aan 's Heeren zaak voor het oog van een alwetend God schuldig is, niet tragelijk, maar met een vol vaardig gemoed brenge, evenals hetgeen des Keizers is. De Heere, die daartoe roept, zal er de zijnen ook toe in staat stellen. Verder is het eene les der levenswijsheid, het vertrouwen dat de naaste jegens u heeft niet te leur te stellen. Ach er zijn zooveel vriendschapsbetuigingen in de wereld, die niets zijn dan eigenliefde. En wanneer het be lang het medebrengt, dan trekt men zich van den naaste terug. Ook heeft hij wel moeten helpen en dienen, om eenig doel te bereiken, terwijl hij nu niet meer noodig is. Smeed geen kwaad tegen uwen naaste, aange zien hij met vertrouwen bij u woont. O wat lis tige manieren zijn er in de wereld, om den naaste van zijn geld af te helpen, b.v. door het aanprijzen van effecten van insoliéde landen of ondernemingen of dergeh'jV Waakt daar tegen En nu zijn wij allen onvolmaakte zondige menschen. 't Kind Gods heeft dit leeren ver staan. En nu zijn er dagelyks aanmerkingen te maken op dit en op dat. Nu heeft de naaste weer dit gedaan, morgen heeft hy weer dat gezegd. Zietdaar de bron voor eindelooze twis tingen. Alzoo niet het kind GodsTwist met een mensch niet zonder oorzaak, zoo hij u geen lavaad ge daan heeft. Is er oorzaak om te waarschuwen, te vermanen, te bestraffen, is men inderdaad verongelijkt, dan spreke men naar recht en waarheid en zwijge niet, maar boven de twis- terijen der wereldsche menschen zij Godsvolk verheven. Ziet, zoo leert de Heere zfjn volk door zijn Geest, om naar het bevel van onzen Koning het zout der aarde te zijn. Kiest deze paden door 's Heeren genade Een veeg teeken. In De Zeeuw is, als ver kiezingsnummer voor het district-Middelburg, den kiezers meer dan eens gezegd, dat wy, anti-revolutionairen, altoos veilig gaan, wanneer wij het tegendeel doen, van hetgeen de Middel- burgsche Courant zegt en verlangt. Immers, als er zelfs maar even beginselen in het spel komen, is zij er bij en stuurt ze altijd in vrij zinnig-democratische, maar nooit in Bijbelsch- Christelijke richting, 't Is dan ook op dien grond, dat in onze verkiezingsnummers zóó kon geschreven en geraden worden. En omdat dit zoo is, mogen wij ons zeiven wel eens tweemaal rekenschap vragen of wij wel op den goeden weg zijn en het wel bij het rechte eind hebben, bijaldien wij door de Middelburgsche Courant toegejuicht en geprezen worden, 't Is meest altijd zoo, dat wij dan onze beste vrien den, onze medestrijders tegenvallen en bedroe ven. De solidariteit lijdt daardoor dan ook in den regel groote schade. Nu is het waar, dat onze afgevaardigden geen mandaat-imperatief hebben, en ook, dat (zoogenaamd) de beste stuurlui vaak aan wal staandoch het is toch ook waar, dat wij ons van onze mede-afgevaar digden en van onze medestanders buiten de Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrydagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. colleges, de raden of de staten niet lichtelijk moeten afscheiden, en ons in deze of gene zaak m"Wn?e! i de tfgenstanders moeten voegen Wat schrijver dezes op het oog heeft en waarop hy zich veroorlooft critiek uit te oefeneS is het optreden van een anders zeer actieven vriend, die m den Gemeenteraad, inzake Kinder voeding apart, ja erger, met de tegenstanders optrad. Door het uitbrengen van zijne stem in die richting toch iS het de veriedene week wpfo geworden, dat een voorstel, om van wege den gemeenteraad, dus uit dealgemeene kas, daarvoor subsidie te geven, zal komen en aangenomen worden. en Dat nu is het wat door de Middelburgsche Courant wordt toegejuichd, en wat, nalr ik meen, zyn anti revolutionaire medeleden in den heeft TeXT m9eBte Z«Qei' -^standers Vroeger reeds is in den breede in den Ge meenteraad, in onze vergaderingen en in deze Kerkborle „.teengezet, boevee! er ook uYeen p[Jt °0gPUDt tègen d6Ze ^ervoeding Helaas, desalniettemin werd het eendrachtig optreden m dezen gebroken. Dat dit verzwakt is ontegenzeggelijk. Het partijverband lödt fear- door schade, natuurlijk, tot vreugde onzer tegenstanders. Het individualisme speelt de verschillende partijen vaak leelyke parten WH hebben m mm wel niet met een door ons reeds algemeen beleden beginsel te doen, maar m i wel met een uit de algemeene beginselen af- g fbef°f1 In ieder geval is het wenschelhk en profytelük om by zulke gelegenheden saam wft hf ®D' fü m alieen te gaan staaD- iir waarover wij het in dezen, naar Sn h ?n eens ^n' en dat WÖ mitsdien een door ons algemeen beleden beginsel kunnen noemen, is dat volgens het Woord ohzes Gods de ouders de kinderen moeten opvoeden en verzorgen Zy hebben ze ontvangen en zy n er m de eerste plaats verantwoordeiyk voor Naar wij gelooven, moeten zy ze opvoeden wijsheid^' Heeien' die het be^insel der ^taat dit een en ander nu als hoofdbeginsel by ons vast, dan volgt, meen ik, daaruit on- wfrr?pZn de ouders geholpen moeten worden, wanneer zy naar de eischen en de behoeften van den tijd daaraan niet kunnen beantwoorden. Draagt elkanders lasten en ver wik a a°i de ^?fc van Christus, zegt ons het Woord, dat in alles onze regel is. dat ,^0€|te!n wij, het spreekt van zelf, zóo doen, dat het hoofdbeginsel, m. a. w. het algemeen beleden beginsel daaronder niet lijdt, dat L tlT°? -at4 door ons alt«d beweerd is, de school niet van een vreemde macht de, ?uders moet uitgaan, ja, dat zij heeten g Van 6t huis^eziri moet kunnen Ep°®ten' nu bet onderwijs zooveel tyd, bekwaamheid en geld eischt, uit den aard der zaak, (uitzonderingen daar gelaten) zich ver eenigen en met elkander voor scholen en onder wijzers zorgen, maar natuurlijk zóó, dat zij Gods.' de kiadereD °pvoeden in Konden zij het zeiven doen (maar dat kun nen ze over het algemeen niet) dan zou d" Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze "Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. w Samuel zeide Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen.als vf?» gehoorzamen van de stem des Hee- gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Onthoud het goed van zijne meesters niet, als het in het vermogen uwer hand is te doen. Zeg niet tot uwen naasteGa heen,, en kom weder, en morgen zal ik geven, de wijl het bij u is. Smeed geen kwaad tegen uwen naaste, aangezien hij met vertrouwen bij u woont. Twist met een mensch niet zonder oor zaak, zoo hii u geen kwaad gedaan heeft. SrR. 3 27 30. Hulsebos.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1