_L
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
lie Jaargang.
VRIJDAG 10 OCTOBER 1902.
No. 41.
]^EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER JjEREFORMEERDE KLERKEN
IN ^EELAND, J^OORD-JBraBANT EN h IMBURG.
ONDER REDACTIE YAN
Ds. J. HULSEBOS, Ps. A. LITT00I.J,
Br. L. H. WAGENAAR.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 eent, iedere regel meer 10 cent.
U i t g e v r
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
(LEVENSWIJSHEID.)
Eene vroomheid, waarbij men de oogen sluit
voor de roeping, die men hier op aarde heeft,
is de ware vroomheid niet, zooals de Schrift die
leert.
De Schrift wekt de kinderen Gods veeleer op,
om al wat de hand vindt, dat te doen met alle
macht. Neen, niet gering moet worden geacht
het goede, dat de Heere hier op aarde nog wil
geven en door vlijt wil doen verwerven, alleen
maar, de onzienlijke goederen van Christus
koninkrijk moet de eerste plaats innemen, en
bij het jagen naar die goederen moet het tijde,-
lijke achterstaan en des noods worden opgege
ven en opgeofferd. De Schrift wijst ons in deze
plaats op het hooge belang van het bezit van
wijsheid en verstand om ook in het tijdelijke
en in de tegenwoordige aardsche roeping zij
nen weg wel aan te stellen. De Schrift gebruikt
hier het beeld van den koophandel en van den
arbeid met de vruchten, die zij in het leven
voortbrengen.
Ja, de wijsheid zelve wordt als een persoon
voorgesteld, met welke men handelt.
Welgelukzalig is de mensch, die met deze
firma (vergunne men ons dit woord) namelijk
met de wijsheid zaken doet. Haar koophandel,
haar koopwaar is beter dan de laoophandel van
zilver, en hare inkomst dan het uitgegraven
goud. Langheid der dagen is in hare rechter
hand, in hare linkerhand rijkdom en eere.
Ook wordt de wijsheid zelve als koopwaar
voorgesteld. Zij is kostelijker dan robijnenen
al wat u lusten mag, is met haar niet te ver
gelijken. Eindelijk wordt zij voorgesteld als
vrucht van het zoeken- en arbeiden van den
welgelukzaligen mensch. Hij is welgelukzalig,
die verstandigheid voortbrengt, of als een be
geerlijk goed, waarnaar wordt gejaagd. Zij is
een boom des levens dengenen, die ze aangrij
pen, en elkeen, die ze vasthoudt, wordt wel
gelukzalig.
Maar ook wordt de wijsheid voorgesteld als
iemand, met wien men omgaat. Hare wegen zijn
wegen der liefelijkheid, en at hare paden vrede.
Ziehier dan nu de wijsheid voorgesteld en
geprezenWat is zij anders dan de vreeze
Gods toegepast op het dagelij ksche leven. Zij
ishet kennen van den Heere in al onze we
gen, waarbij de Heere al onze paden recht ma
ken zal.
Een harer heerlijke vruchten is de verstan
digheid, inzicht, doorzicht, beleid, om steeds
eene goede keuze te doen, de rechte oogenblik-
ken wel te gebruiken, alles naar recht en bil
lijkheid te schikken en in te richten. Naar hare
regelen wandelende verkrijgt men langheid des
levens, rijkdom en eere. Zij brengt in hare om
gang liefelijkheid en vrede in huisgezin en
maatschappij. Zy blijkt een boom des levens
te zijn voor alles wat men op deze aarde be
hoeft.
Ja, datTVélgéf/uTszctMgmag wel met
luider stem worden uitgeroepen en duizend
werf herhaald voor de kinderen dezer Eeuw
Wat ook verandere, het Woord van God blijft
eeuwig waar. Andere paden dan hier zijn be
schreven, heeft men ingeslagen tegen de waar
schuwingen van Gods Woord in, en wat is er
van geworden Ellende, bederf, verwarring, treu
rige toestanden. Bedrog en misleiding en on
eerlijkheid op ieder gebied. Maar tegenover de
puinhoopen van het geluk, dat men naar be
ginselen, buiten Gods Woords gelegen, wenschte
op te richten, staat dat Gods Woords nog on
veranderlijk is en blijft getuigen van de eenige
en ware levenswijsheid,
De vaderen, die doorvoed waren met de be
ginselen van Dordrechts Synode, waarmede
een ydel nageslacht zoo gaarne den spot drijft,
hebben zich tot dezen weg, dien Gods Woord
hier aanwijst, henen gewend, en rijkdom en eere,
liefelijkheid en vrede zyn rijkelijk hun deel ge
worden. Ons volk was g^ff, geroemd en ge
ëerd over het aardrijk, Malr toen de fransche
tuimelgeest zyn intrek nam in huisgezin en
maatschappij, toen kwam ook de ellende.
Vermeerder slechts de kennis, het weten bij
ons volk, en verban den godsdienst, dat hij des
noods blijve in de binnenkamer! Kennis, dat
was de talisman, dat was het tooverwoord van de
laatste tientallen jaren Jammerlijke misleiding!
Wat baat kennis zonder de ware wijsheid,
zonder den zegen GodsDe oogen gaan, Gode
zij dank, meer en meer open voor deze bedrie-
gelijke leus.
Velen, die dweepten met het neutrale onder
wijs, worden ontnuchterd, als blijkt, hoe groot
het aantal socialistische onderwijzers reeds is.
De geschiedenissen der jongste dagen geven ons
ook in deze dingen veel te zien en te ©verden
ken.
Gezegend dat onderwijs, dat aan onze jeugd
niet alleen kennis, maar ook de vreeze Gods
maar ook den Bijbel brengt. De School met
den Bijbel is de wedergeboorte onzes volks,
Ds. Klaarhamer schrijft weer in de Utrecht-
sche Kerkbode daaruit nu blijkt, dat deze zeer
geachte broeder de gezondheid en de krachten
weer verkreeg. Dank hebbe daarvoor den naam
des HeerenZ.Eerw. schrijft, onder meer
„In zake de eenheid van opleiding komt't mij
voor, dat deze Synode gevolgen zal hebben,
die wel niet bedoeld zijn, maar die ons brengen
zullen tot oplossing van de hangende kwestie".
Ik vrees dat ookEn wel, met het oog op
hetgeen, na het aangenomen voorstel-Van
Schelven, ter afbreking van de Theol. School
nog werd besloten, en met het oog op het polsen
en eventueel benoemen van de professoren
Bavinck en Biesterveld aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam.
We loopen nu gevaar, tot de, m. i., niet ge-
wenschte „oplossing" te komer
Dat is ten eersteniet tot ee. van oplei
ding ten tweede, tot de onzusten j. aftakeling
der Theol. Schoolten derde, tot het zoo de.
Heere het niet verhoedt wegsterven der
Theol. School; ten vierde, tot de onrust, de
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
moeite en hetgeen verder daaruit voortkomen
kanten vijfde, tot eene opleiding van de die
naren des Woords, waarbij de Kerken gèèn
zeggenschap hebben.
„Ik kan", zegt Ds. Klaarhamer verder, „dan
ook niet inzien, dat het aannemen van het
voorstel Van Schelven zoo te betreuren valt.
integendeel ik oordeel, dat in de gegeven om
standigheden de Synode geen beter en verstan
diger besluit kon nemen."
Zoo denk ik er ook over. Maar daarbij hadden,
in den geest van het voorstel van Noord-Holland
en Noord-Brabant, de 25 broederen het met de
15, dus de geheele Synode, dan ook moeten
laten en betere tijden moeten afwachten.
Niet tegen eenheid van opleiding, maar tegen
het dringen en het dwingen, of op déze of op
gene wjjze, heb ik, met het oog op het plechtig
overeengekomene in '92, mij steeds verzet. De
afspraak was, dat eerst, als er een minimum van
Kerken was,_ dat niet mee tot vereeniging der
beide Inrichtingen wilde besluiten, mocht door
gezet worden.
Omdat ik zoo schreef ik Dr. H. H. Kuyper
voor de Synode en zeide ik ZH.G. ter Synode -
aan het doorzetten part noch deel wilde hebben
ging ik met de meerderheid niet langer mee
toen de Kerken in classes zich hadden uitge
sproken en er veel meer dan i/4 zich tegen het
utrechtsche concept verklaarden.
De eventueele benoemingen nu staan niet op
zichzelven, maar houden in, eene zékere wijze van
doorzetten. In den kring der 15 broederen is
door mij, toen ik op verzoek der Synode om
m groepen te vergaderen er voor het eerst
kwam, het voorstel gedaan, om het voorstel—-
Bavinck c. s. te amendeeren, teneinde, zoo
mogelijk, tot eenheid te komen.
Tot mijn spijt werd het met groote meerder
heid van stemmen verworpen. En wylerruim
een i/4_ bleef, dat er, zooals óók prof. Rutgers
zeide, zijn moest, om niet te mogen doorzetten,
kon en mocht ik niet anders dan er mij bij
neerleggen. Doch of dat ruim i/4 ook in de
Kerken tegen het voorstel—Bavinck c. s. ge
vonden wordt, is eene vraag, die niet met zeker
heid kan beantwoord worden. Verscheidene stem
men gaan er echter op, die het doen betwijfelen.
Velen zouden met mij gewild hebben, dat de
synode en de hooggeschatte broederen profes
soren geen stap verder gegaan waren, dan 't
voorstel-Van Schelven; maar dat zij (de
Synode), met medewerking der professoren, het
voorstel—Bavinck c.s. aan de Kerken voorge
legd en ter overweging en beslissing toegezonden
hadden.
Daar hadden de Kerken recht op. De aan
hangige zaak is de hare, en ze grijpt zeer diep
in in hare belangen, in haar rust en vrede.
Kan dat nog geschieden, het zou m. i. een
zegen zyn. Het zou kunnen, wanneer de Kerken
in classis vergaderd, nog voor haar rechten en
tegen het doorzetten èn van deze én van gene
zijde opkwamen, en verlangden, om over het
voorstel, naar prof. Bavinck genoemd, gehoord
te worden. Zooals het nu staat en gaat, hebben
de uiterste partijen, hetgeen zij beide begeerden.
1S, n^m* Seen zeggenschap der Kerken en
Theol. School blyft te Kampen.
Wie daarby, als de officieuse benoemingen
Want de HEERE ia onze Rechter,
de HEEEE is onze Wetgever, de
HEEEE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE
Just aan Brandofferen en Slach to fleren, als
aan,h®.t gehoorzamen van de stem des Hee-
ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht-
olier, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
Welgelukzalig is de mensch, die wijs
heid vindt, en de mensch, die verstandig
heid voortbrengt
Want haar koophandel is beter dan de
koophandel van zilver, en hare inkomst
dan het uitgegraven goud.
Spreuken 3 13 en 14.
Hulsebos.
K