_L Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. lie Jaargang. VRIJDAG 10 OCTOBER 1902. No. 41. ]^EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER JjEREFORMEERDE KLERKEN IN ^EELAND, J^OORD-JBraBANT EN h IMBURG. ONDER REDACTIE YAN Ds. J. HULSEBOS, Ps. A. LITT00I.J, Br. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 eent, iedere regel meer 10 cent. U i t g e v r K. LE COINTRE MIDDELBURG. (LEVENSWIJSHEID.) Eene vroomheid, waarbij men de oogen sluit voor de roeping, die men hier op aarde heeft, is de ware vroomheid niet, zooals de Schrift die leert. De Schrift wekt de kinderen Gods veeleer op, om al wat de hand vindt, dat te doen met alle macht. Neen, niet gering moet worden geacht het goede, dat de Heere hier op aarde nog wil geven en door vlijt wil doen verwerven, alleen maar, de onzienlijke goederen van Christus koninkrijk moet de eerste plaats innemen, en bij het jagen naar die goederen moet het tijde,- lijke achterstaan en des noods worden opgege ven en opgeofferd. De Schrift wijst ons in deze plaats op het hooge belang van het bezit van wijsheid en verstand om ook in het tijdelijke en in de tegenwoordige aardsche roeping zij nen weg wel aan te stellen. De Schrift gebruikt hier het beeld van den koophandel en van den arbeid met de vruchten, die zij in het leven voortbrengen. Ja, de wijsheid zelve wordt als een persoon voorgesteld, met welke men handelt. Welgelukzalig is de mensch, die met deze firma (vergunne men ons dit woord) namelijk met de wijsheid zaken doet. Haar koophandel, haar koopwaar is beter dan de laoophandel van zilver, en hare inkomst dan het uitgegraven goud. Langheid der dagen is in hare rechter hand, in hare linkerhand rijkdom en eere. Ook wordt de wijsheid zelve als koopwaar voorgesteld. Zij is kostelijker dan robijnenen al wat u lusten mag, is met haar niet te ver gelijken. Eindelijk wordt zij voorgesteld als vrucht van het zoeken- en arbeiden van den welgelukzaligen mensch. Hij is welgelukzalig, die verstandigheid voortbrengt, of als een be geerlijk goed, waarnaar wordt gejaagd. Zij is een boom des levens dengenen, die ze aangrij pen, en elkeen, die ze vasthoudt, wordt wel gelukzalig. Maar ook wordt de wijsheid voorgesteld als iemand, met wien men omgaat. Hare wegen zijn wegen der liefelijkheid, en at hare paden vrede. Ziehier dan nu de wijsheid voorgesteld en geprezenWat is zij anders dan de vreeze Gods toegepast op het dagelij ksche leven. Zij ishet kennen van den Heere in al onze we gen, waarbij de Heere al onze paden recht ma ken zal. Een harer heerlijke vruchten is de verstan digheid, inzicht, doorzicht, beleid, om steeds eene goede keuze te doen, de rechte oogenblik- ken wel te gebruiken, alles naar recht en bil lijkheid te schikken en in te richten. Naar hare regelen wandelende verkrijgt men langheid des levens, rijkdom en eere. Zij brengt in hare om gang liefelijkheid en vrede in huisgezin en maatschappij. Zy blijkt een boom des levens te zijn voor alles wat men op deze aarde be hoeft. Ja, datTVélgéf/uTszctMgmag wel met luider stem worden uitgeroepen en duizend werf herhaald voor de kinderen dezer Eeuw Wat ook verandere, het Woord van God blijft eeuwig waar. Andere paden dan hier zijn be schreven, heeft men ingeslagen tegen de waar schuwingen van Gods Woord in, en wat is er van geworden Ellende, bederf, verwarring, treu rige toestanden. Bedrog en misleiding en on eerlijkheid op ieder gebied. Maar tegenover de puinhoopen van het geluk, dat men naar be ginselen, buiten Gods Woords gelegen, wenschte op te richten, staat dat Gods Woords nog on veranderlijk is en blijft getuigen van de eenige en ware levenswijsheid, De vaderen, die doorvoed waren met de be ginselen van Dordrechts Synode, waarmede een ydel nageslacht zoo gaarne den spot drijft, hebben zich tot dezen weg, dien Gods Woord hier aanwijst, henen gewend, en rijkdom en eere, liefelijkheid en vrede zyn rijkelijk hun deel ge worden. Ons volk was g^ff, geroemd en ge ëerd over het aardrijk, Malr toen de fransche tuimelgeest zyn intrek nam in huisgezin en maatschappij, toen kwam ook de ellende. Vermeerder slechts de kennis, het weten bij ons volk, en verban den godsdienst, dat hij des noods blijve in de binnenkamer! Kennis, dat was de talisman, dat was het tooverwoord van de laatste tientallen jaren Jammerlijke misleiding! Wat baat kennis zonder de ware wijsheid, zonder den zegen GodsDe oogen gaan, Gode zij dank, meer en meer open voor deze bedrie- gelijke leus. Velen, die dweepten met het neutrale onder wijs, worden ontnuchterd, als blijkt, hoe groot het aantal socialistische onderwijzers reeds is. De geschiedenissen der jongste dagen geven ons ook in deze dingen veel te zien en te ©verden ken. Gezegend dat onderwijs, dat aan onze jeugd niet alleen kennis, maar ook de vreeze Gods maar ook den Bijbel brengt. De School met den Bijbel is de wedergeboorte onzes volks, Ds. Klaarhamer schrijft weer in de Utrecht- sche Kerkbode daaruit nu blijkt, dat deze zeer geachte broeder de gezondheid en de krachten weer verkreeg. Dank hebbe daarvoor den naam des HeerenZ.Eerw. schrijft, onder meer „In zake de eenheid van opleiding komt't mij voor, dat deze Synode gevolgen zal hebben, die wel niet bedoeld zijn, maar die ons brengen zullen tot oplossing van de hangende kwestie". Ik vrees dat ookEn wel, met het oog op hetgeen, na het aangenomen voorstel-Van Schelven, ter afbreking van de Theol. School nog werd besloten, en met het oog op het polsen en eventueel benoemen van de professoren Bavinck en Biesterveld aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. We loopen nu gevaar, tot de, m. i., niet ge- wenschte „oplossing" te komer Dat is ten eersteniet tot ee. van oplei ding ten tweede, tot de onzusten j. aftakeling der Theol. Schoolten derde, tot het zoo de. Heere het niet verhoedt wegsterven der Theol. School; ten vierde, tot de onrust, de Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. moeite en hetgeen verder daaruit voortkomen kanten vijfde, tot eene opleiding van de die naren des Woords, waarbij de Kerken gèèn zeggenschap hebben. „Ik kan", zegt Ds. Klaarhamer verder, „dan ook niet inzien, dat het aannemen van het voorstel Van Schelven zoo te betreuren valt. integendeel ik oordeel, dat in de gegeven om standigheden de Synode geen beter en verstan diger besluit kon nemen." Zoo denk ik er ook over. Maar daarbij hadden, in den geest van het voorstel van Noord-Holland en Noord-Brabant, de 25 broederen het met de 15, dus de geheele Synode, dan ook moeten laten en betere tijden moeten afwachten. Niet tegen eenheid van opleiding, maar tegen het dringen en het dwingen, of op déze of op gene wjjze, heb ik, met het oog op het plechtig overeengekomene in '92, mij steeds verzet. De afspraak was, dat eerst, als er een minimum van Kerken was,_ dat niet mee tot vereeniging der beide Inrichtingen wilde besluiten, mocht door gezet worden. Omdat ik zoo schreef ik Dr. H. H. Kuyper voor de Synode en zeide ik ZH.G. ter Synode - aan het doorzetten part noch deel wilde hebben ging ik met de meerderheid niet langer mee toen de Kerken in classes zich hadden uitge sproken en er veel meer dan i/4 zich tegen het utrechtsche concept verklaarden. De eventueele benoemingen nu staan niet op zichzelven, maar houden in, eene zékere wijze van doorzetten. In den kring der 15 broederen is door mij, toen ik op verzoek der Synode om m groepen te vergaderen er voor het eerst kwam, het voorstel gedaan, om het voorstel—- Bavinck c. s. te amendeeren, teneinde, zoo mogelijk, tot eenheid te komen. Tot mijn spijt werd het met groote meerder heid van stemmen verworpen. En wylerruim een i/4_ bleef, dat er, zooals óók prof. Rutgers zeide, zijn moest, om niet te mogen doorzetten, kon en mocht ik niet anders dan er mij bij neerleggen. Doch of dat ruim i/4 ook in de Kerken tegen het voorstel—Bavinck c. s. ge vonden wordt, is eene vraag, die niet met zeker heid kan beantwoord worden. Verscheidene stem men gaan er echter op, die het doen betwijfelen. Velen zouden met mij gewild hebben, dat de synode en de hooggeschatte broederen profes soren geen stap verder gegaan waren, dan 't voorstel-Van Schelven; maar dat zij (de Synode), met medewerking der professoren, het voorstel—Bavinck c.s. aan de Kerken voorge legd en ter overweging en beslissing toegezonden hadden. Daar hadden de Kerken recht op. De aan hangige zaak is de hare, en ze grijpt zeer diep in in hare belangen, in haar rust en vrede. Kan dat nog geschieden, het zou m. i. een zegen zyn. Het zou kunnen, wanneer de Kerken in classis vergaderd, nog voor haar rechten en tegen het doorzetten èn van deze én van gene zijde opkwamen, en verlangden, om over het voorstel, naar prof. Bavinck genoemd, gehoord te worden. Zooals het nu staat en gaat, hebben de uiterste partijen, hetgeen zij beide begeerden. 1S, n^m* Seen zeggenschap der Kerken en Theol. School blyft te Kampen. Wie daarby, als de officieuse benoemingen Want de HEERE ia onze Rechter, de HEEEE is onze Wetgever, de HEEEE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE Just aan Brandofferen en Slach to fleren, als aan,h®.t gehoorzamen van de stem des Hee- ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht- olier, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Welgelukzalig is de mensch, die wijs heid vindt, en de mensch, die verstandig heid voortbrengt Want haar koophandel is beter dan de koophandel van zilver, en hare inkomst dan het uitgegraven goud. Spreuken 3 13 en 14. Hulsebos. K

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1