Uit de Heilige Schrift.
He Jaargang.
VRIJDAG 16 MEI 1902.
No. 20.
y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER JGtEREFORMEE^RDE .KeRKEN
IN ^EELAND, j^OORD-j^RABANT EN JLlMBURG.
»s. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE CO INT RE
De Pinksterdag houdt ons het heerlijk heils-
feit voor de oogen van de rijke werkingen des
Heiligen Geestes, aan Gods kerk, onder den
nieuwen dag, toegezegd. Toen, op den vijftig
sten dag na Christus opstanding, den tienden
na zijne Hemelvaart, had onder heerlijke tee
kenen de vervulling dezer belofte plaats. De
Heilige Geest woonde van nu aan in de Ge
meente, die als het lichaam van Christus open
baar werd. O zeker, had Gods Geest ook onder
den ouden dag in de kinderen Gods gewerkt en
nimmer was iemand tot God bekeerd zonder het
wederbarend werk des Geestes, maar nu kan
ieder geloovige en de Gemeente in haar geheel
een tempel Gods, een tempel des Heiligen Gees
tes, genoemd worden. En rijk zijn de werkin
gen en heerlijk de gaven, die van den Heiligen
Geest uitgaan, van den Geest, gezonden door
den Vader en den Zoon.
En nu komt dit werk des Geestes door al
de eeuwen heen wel niet altijd even krachtig
uit, ja, er zijn tijden geweest, die geestelooze
tijden konden worden genoemd, maar het werk
des Geestes breekt telkens weder bij vernieu
wing door, want het is de bedeeling des Gees
tes, die met den Pinksterdag is ingetreden, en
de Heere vervult zijne belofteMijn Geest zal
niet wijken van uwen mond, noch van den mond
mos zaads, tot in eeuwigheid.
Ook geschiedt het werk des Geestes in Gods
kerk en volk en in de bekeering van zondaren,
niet zonder strijd. Het werk des Heiligen Gees
tes wordt bestreden en tegen gestaan. DeSatan
en zijn rijk, zietdaar de Geestelijke macht, die
in voortdurenden strijd is met den Geest des
Heeren. Satan werkt in de kinderen der onge
hoorzaamheid. Zijn bondgenoot is de geest der
wereld, en het menschelijk leven en het men-
schelijk hart is het terrein, waarop die strijd
wordt gestreden. Maar, wanneer de Geest des
Heeren in zijn zaligmakend werk het harte des
zondaars in bezit neemt, zal blijken dat dit werk
terecht onweerstaanbaar wordt genoemd. Wan
neer wij op dezen strijd Ifetten, dan zullen wij
ook beter, wat rondom en in ons geschiedt,
kunnen verstaan. In allerlei zondedienst, god
verzaking en wereldwijsheid ziet ge de werkin
gen van den geest, die tegenstaat, maar ook in
allen tegenstand tegen en verachting van Gods
kerk en Gods werk door aanzienlijken of ge
ringen, geleerde of ongeleerde menschen.
De geest van den Vorst der duisternis tracht
alle werk van den Heiligen Geest te verijdelen,
door spot en hoon of door spitsvondige rede
neering.
Van nature wordt de mensch daardoor me-
degesleept en van den dienst des Heeren afge
schrikt. Maar, als de vijand zal aankomen als
een waterstroom, dan zal de Geest des Heeren
de banier daartegen opwerpen. Zoo zien wij den
strijd ontbranden. De Heilige Geest overtuigt
van zonden, brengt tot Christus, vervult Gods
dienaren met moed en wijsheid, en wie zou de
krachtdadige werkingen des ^Geestes kunnen
weerstaan
De groote vraag is, leztrGetuigt de Geest
ook reeds met uwen geest, dat gij een kind
Gods zyt geworden. Is Hij in dep. strijd met
den Vorst der duisternis ook reeds Overwinnaar
in uwe ziele? Want van nature zijn wij allen
duisternis
Ook in de ziel der geloovigen is strijd.
De duivel komt nog vaak met zyne inwerp-
selen, de wereld met hare aanlokselen. Daar
tegen waarschuwt nu de apostel, als hij zegt:
Wordt vervuld met den Heiligen Geest.
De geest openbaart het volle leven, hij werkt
gloed, kracht, geestdrift. Dit doet de geest der
wereld in het zondige, godonteerende, den zon
digen mensch verheffende. Een der middelen,
die hij daartoe aanwendt en misbruikt, is be
dwelmende, opwindende drank. En wordt niet
dronken in wijn, heet het daarom, waarin over
daad 'is. Neen, niet de geestdrift, de gloed der
zonde Deze moet gedoofd, tegengestaan, uit
geroeid in uw wezen, in rw gansche bestaan,
kind van God Maav <VA at vpmitd met den
Heiligen Geest. Er is een opwassen in de ge
nade, een toenemen in het bezit van de wer
kingen des Heiligen Geestes. Hij bekeert, maar
Hij onderwijst en troost ook en leidt in alle
waarhèid, daar Hij de ziele meer en meer met
Christus vereenigt. Naar die vreugde en blijd
schap en geestdrift, naar dat vuur en leven,
naar die kracht des Heiligen Geestes moeten
wij staan En dat zal ook de behoefte zyn, zoo
wij waarlijk door den Geest Gods zijn weder
geboren. Worde het rijkelijk op dit Pinksterfeest
ervaren
VELERLEI,
De Zendingsconterentie.
Op Hemelvaartsdag waren ambtsdragers uit
vele kerken van Walcheren saam en hielden
we onze Zendingsconferentie. De predikanten
waren allen natuurlijk op een kranken broe
der na op hun post en met hen onderschei
dene ouderlingen, die mee leiding geven aan
ons kerkelijk leven. Alleen Middelburg was
slecht vertegenwoordigd. En toehoorders waren
er maar enkelen.
't Was een recht geanimeerde Confe-
renz. Ds. Littooij opende met een goed woord
toen droeg Ds. Meulink een wei-bestudeerd
referaat voor, waarin hij beschreef de Zen
ding s g e d a c h t e onder het Oude
Testament. De broeders Bouma, Boeijenga,
Koopmans en Wagenaar traden op enkele
puntjes met den Referent in debat, allen eerst
zijn stuk waardeerend.
Het tweede referaat werd gegeven door Ds.
Kerkhof over de Zendingsorde. Wat heeft die
joege Dienaar een klankrijke stem en prettige
manier om een debat in te leiden, ja de gave
om een droog stuk smakeiijk te maken, zij het
ook door hier en daar een enkel korreltje peper
te strooien. Dit laatste berokkende hem een
vriendelijken aanval van Ds. Littooij. Niet on
handig dekte de jReferent zijn retraite.
's Avonds spraken Ds. Boejjenga en Koop-
mans. De eerste gaf, na een keurige inleiding
over Davids leggen van bezettingen in de
steden der onderworpen landen een zeer uit-
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
nemend streng logische deductie, een betoog,
iJ Jiepe grondgedachten opdolf uit
ivictttii. £o i 20a.
K°?Pmans vervolgde de rede en gaf over
Matth. 28 206 in melodieuse voordracht en
bloemrijken styl een keurige Zendingsrede.
1 oen baden we samen en keerden huiswaarts,
onder den zeer verlevendigden indruk, dat de
zendingsroeping een zeer ernstige en nadruk
kelijke disch van Christus is tot onze kerken,
die grootelijks zondigen door er doof voor te
zyn. Als de stadskerken machteloos blijven
door mnerlyke gedeeldheid, o, mocht dan de
y ver des Heeren een dorpsgemeente verwekken
tot een ware ZendingsgemeenteW.
Zeeuwsche Bondsdag.
Op Pinkster-Maandag stroomt het jonge Cal
vinistisch Zeeland naar de oude Geuzen stad
Daar vergadert de vroeger „Zeeuwsche Bond",
thans Provinciale Afdeeling van het Neder!.
T pP^gereformeerden Grondslag.
Laao alle aangesloten vereenigingen zich ver
tegen woordigen.
Vergoede Middelburg ditmaal door levée en
masse, door opkomst tot den laatsten man, het
verzuim van verleden jaar.
Praepareere zich ieder kranige kerel tot het
debat Er zyn zulke aantrekkelijke onderwerpen.
Ds. Meulink over het schoonheidsgevoel, 't Be
hoort by den pinksterpronk, waarin de natuur
voorgaat. En Ds. Laman over de medewprkinq
debat^6 k vatbaar voor een geanimeerd
Om half een hebben wij onze zaken te doen
onderling.
Doch om 2 uur is 't een publieke vergadering
en zyn allen ons welkom.
Wy vergaderen ditmaal in de vroolijke zaal
van Elim. Dit moest eigenlijk heetende flesch
van Willebrord. Immers dat was een water-
flesch!
Nu, wij Gereformeerden, willen ook niet graag
dronken worden van wijn.
O, mochten we een iets genieten van wat
het is gedrenkt te worden met den Heiligen
Geest- Wagenaar
Van den Uniedag.
Een kring van schoolhoofden en onderwijzers,
Gereformeerde en Hervormde predikanten, leden
van Schoolbesturen uit Walcheren en Z. Beve
land met nog eenige belangstellende broeders
en zusters zat in de Schuttershofzaal. Brrr.
Wat was 'ter koud. Doch wat gehoord werd
was zóo schoon, dat men er om verkleumen wou
Na de opening door den heer Hondius, trad
Ds. G. H. Wagenaar, lid van 't Hoofdbestuur
der Unie, op met een fijn gestileerde rede over
„de historische ontwikkeling der
school als factor van volksbe-
s c h a v i n g".
Na in zyne inleiding er op te hebben ge
wezen, dat de blik in 't verleden versterking
van 't gevoel van saamhoorigheid, toewijding,
die tot offers in staat stelt, en licht omtrent
den weg, die voorts moet worden ingeslagen,
verschaft begon hij twee zaken te ontwik
kelen. Ie welk beginsel ten grondslag ligt aan
de opvatting der school en 2e welke ontwikke
ling dit Jjeginsel in de historie van het school-
Want de HEERE is onze Reehter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van destem des Hee
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
MIDDELBURG.
(PINKSTEREN.)
„Maar wordt vervuld met den Geest."
Efezen 5 186.
Hulsebos.