Uit de Heilige Schrift. He Jaargang. VRIJDAG 16 MEI 1902. No. 20. y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER JGtEREFORMEE^RDE .KeRKEN IN ^EELAND, j^OORD-j^RABANT EN JLlMBURG. »s. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE CO INT RE De Pinksterdag houdt ons het heerlijk heils- feit voor de oogen van de rijke werkingen des Heiligen Geestes, aan Gods kerk, onder den nieuwen dag, toegezegd. Toen, op den vijftig sten dag na Christus opstanding, den tienden na zijne Hemelvaart, had onder heerlijke tee kenen de vervulling dezer belofte plaats. De Heilige Geest woonde van nu aan in de Ge meente, die als het lichaam van Christus open baar werd. O zeker, had Gods Geest ook onder den ouden dag in de kinderen Gods gewerkt en nimmer was iemand tot God bekeerd zonder het wederbarend werk des Geestes, maar nu kan ieder geloovige en de Gemeente in haar geheel een tempel Gods, een tempel des Heiligen Gees tes, genoemd worden. En rijk zijn de werkin gen en heerlijk de gaven, die van den Heiligen Geest uitgaan, van den Geest, gezonden door den Vader en den Zoon. En nu komt dit werk des Geestes door al de eeuwen heen wel niet altijd even krachtig uit, ja, er zijn tijden geweest, die geestelooze tijden konden worden genoemd, maar het werk des Geestes breekt telkens weder bij vernieu wing door, want het is de bedeeling des Gees tes, die met den Pinksterdag is ingetreden, en de Heere vervult zijne belofteMijn Geest zal niet wijken van uwen mond, noch van den mond mos zaads, tot in eeuwigheid. Ook geschiedt het werk des Geestes in Gods kerk en volk en in de bekeering van zondaren, niet zonder strijd. Het werk des Heiligen Gees tes wordt bestreden en tegen gestaan. DeSatan en zijn rijk, zietdaar de Geestelijke macht, die in voortdurenden strijd is met den Geest des Heeren. Satan werkt in de kinderen der onge hoorzaamheid. Zijn bondgenoot is de geest der wereld, en het menschelijk leven en het men- schelijk hart is het terrein, waarop die strijd wordt gestreden. Maar, wanneer de Geest des Heeren in zijn zaligmakend werk het harte des zondaars in bezit neemt, zal blijken dat dit werk terecht onweerstaanbaar wordt genoemd. Wan neer wij op dezen strijd Ifetten, dan zullen wij ook beter, wat rondom en in ons geschiedt, kunnen verstaan. In allerlei zondedienst, god verzaking en wereldwijsheid ziet ge de werkin gen van den geest, die tegenstaat, maar ook in allen tegenstand tegen en verachting van Gods kerk en Gods werk door aanzienlijken of ge ringen, geleerde of ongeleerde menschen. De geest van den Vorst der duisternis tracht alle werk van den Heiligen Geest te verijdelen, door spot en hoon of door spitsvondige rede neering. Van nature wordt de mensch daardoor me- degesleept en van den dienst des Heeren afge schrikt. Maar, als de vijand zal aankomen als een waterstroom, dan zal de Geest des Heeren de banier daartegen opwerpen. Zoo zien wij den strijd ontbranden. De Heilige Geest overtuigt van zonden, brengt tot Christus, vervult Gods dienaren met moed en wijsheid, en wie zou de krachtdadige werkingen des ^Geestes kunnen weerstaan De groote vraag is, leztrGetuigt de Geest ook reeds met uwen geest, dat gij een kind Gods zyt geworden. Is Hij in dep. strijd met den Vorst der duisternis ook reeds Overwinnaar in uwe ziele? Want van nature zijn wij allen duisternis Ook in de ziel der geloovigen is strijd. De duivel komt nog vaak met zyne inwerp- selen, de wereld met hare aanlokselen. Daar tegen waarschuwt nu de apostel, als hij zegt: Wordt vervuld met den Heiligen Geest. De geest openbaart het volle leven, hij werkt gloed, kracht, geestdrift. Dit doet de geest der wereld in het zondige, godonteerende, den zon digen mensch verheffende. Een der middelen, die hij daartoe aanwendt en misbruikt, is be dwelmende, opwindende drank. En wordt niet dronken in wijn, heet het daarom, waarin over daad 'is. Neen, niet de geestdrift, de gloed der zonde Deze moet gedoofd, tegengestaan, uit geroeid in uw wezen, in rw gansche bestaan, kind van God Maav <VA at vpmitd met den Heiligen Geest. Er is een opwassen in de ge nade, een toenemen in het bezit van de wer kingen des Heiligen Geestes. Hij bekeert, maar Hij onderwijst en troost ook en leidt in alle waarhèid, daar Hij de ziele meer en meer met Christus vereenigt. Naar die vreugde en blijd schap en geestdrift, naar dat vuur en leven, naar die kracht des Heiligen Geestes moeten wij staan En dat zal ook de behoefte zyn, zoo wij waarlijk door den Geest Gods zijn weder geboren. Worde het rijkelijk op dit Pinksterfeest ervaren VELERLEI, De Zendingsconterentie. Op Hemelvaartsdag waren ambtsdragers uit vele kerken van Walcheren saam en hielden we onze Zendingsconferentie. De predikanten waren allen natuurlijk op een kranken broe der na op hun post en met hen onderschei dene ouderlingen, die mee leiding geven aan ons kerkelijk leven. Alleen Middelburg was slecht vertegenwoordigd. En toehoorders waren er maar enkelen. 't Was een recht geanimeerde Confe- renz. Ds. Littooij opende met een goed woord toen droeg Ds. Meulink een wei-bestudeerd referaat voor, waarin hij beschreef de Zen ding s g e d a c h t e onder het Oude Testament. De broeders Bouma, Boeijenga, Koopmans en Wagenaar traden op enkele puntjes met den Referent in debat, allen eerst zijn stuk waardeerend. Het tweede referaat werd gegeven door Ds. Kerkhof over de Zendingsorde. Wat heeft die joege Dienaar een klankrijke stem en prettige manier om een debat in te leiden, ja de gave om een droog stuk smakeiijk te maken, zij het ook door hier en daar een enkel korreltje peper te strooien. Dit laatste berokkende hem een vriendelijken aanval van Ds. Littooij. Niet on handig dekte de jReferent zijn retraite. 's Avonds spraken Ds. Boejjenga en Koop- mans. De eerste gaf, na een keurige inleiding over Davids leggen van bezettingen in de steden der onderworpen landen een zeer uit- Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. nemend streng logische deductie, een betoog, iJ Jiepe grondgedachten opdolf uit ivictttii. £o i 20a. K°?Pmans vervolgde de rede en gaf over Matth. 28 206 in melodieuse voordracht en bloemrijken styl een keurige Zendingsrede. 1 oen baden we samen en keerden huiswaarts, onder den zeer verlevendigden indruk, dat de zendingsroeping een zeer ernstige en nadruk kelijke disch van Christus is tot onze kerken, die grootelijks zondigen door er doof voor te zyn. Als de stadskerken machteloos blijven door mnerlyke gedeeldheid, o, mocht dan de y ver des Heeren een dorpsgemeente verwekken tot een ware ZendingsgemeenteW. Zeeuwsche Bondsdag. Op Pinkster-Maandag stroomt het jonge Cal vinistisch Zeeland naar de oude Geuzen stad Daar vergadert de vroeger „Zeeuwsche Bond", thans Provinciale Afdeeling van het Neder!. T pP^gereformeerden Grondslag. Laao alle aangesloten vereenigingen zich ver tegen woordigen. Vergoede Middelburg ditmaal door levée en masse, door opkomst tot den laatsten man, het verzuim van verleden jaar. Praepareere zich ieder kranige kerel tot het debat Er zyn zulke aantrekkelijke onderwerpen. Ds. Meulink over het schoonheidsgevoel, 't Be hoort by den pinksterpronk, waarin de natuur voorgaat. En Ds. Laman over de medewprkinq debat^6 k vatbaar voor een geanimeerd Om half een hebben wij onze zaken te doen onderling. Doch om 2 uur is 't een publieke vergadering en zyn allen ons welkom. Wy vergaderen ditmaal in de vroolijke zaal van Elim. Dit moest eigenlijk heetende flesch van Willebrord. Immers dat was een water- flesch! Nu, wij Gereformeerden, willen ook niet graag dronken worden van wijn. O, mochten we een iets genieten van wat het is gedrenkt te worden met den Heiligen Geest- Wagenaar Van den Uniedag. Een kring van schoolhoofden en onderwijzers, Gereformeerde en Hervormde predikanten, leden van Schoolbesturen uit Walcheren en Z. Beve land met nog eenige belangstellende broeders en zusters zat in de Schuttershofzaal. Brrr. Wat was 'ter koud. Doch wat gehoord werd was zóo schoon, dat men er om verkleumen wou Na de opening door den heer Hondius, trad Ds. G. H. Wagenaar, lid van 't Hoofdbestuur der Unie, op met een fijn gestileerde rede over „de historische ontwikkeling der school als factor van volksbe- s c h a v i n g". Na in zyne inleiding er op te hebben ge wezen, dat de blik in 't verleden versterking van 't gevoel van saamhoorigheid, toewijding, die tot offers in staat stelt, en licht omtrent den weg, die voorts moet worden ingeslagen, verschaft begon hij twee zaken te ontwik kelen. Ie welk beginsel ten grondslag ligt aan de opvatting der school en 2e welke ontwikke ling dit Jjeginsel in de historie van het school- Want de HEERE is onze Reehter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van destem des Hee ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 MIDDELBURG. (PINKSTEREN.) „Maar wordt vervuld met den Geest." Efezen 5 186. Hulsebos.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1