11
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
No. 13.
VRIJDAG 28 MAART 1902.
He Jaargang.
GEWIJD AAN DE ^SLANGEN DER pEREFORMEER DE KeRKEN
^EELAND, J1!OORD-BRABANT EN J^IMBURG.
Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. E COINTRE
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
P a s c h e n.
Door lijden tot heerlijkheid. Dit is de grond
toon van den jubel op het feest der Opstanding.
De engelen spreken de bedroefde vrouwen bij
het geopende graf troost in, als zij haar wijzen
op Hem, die gekruisigd was, maar nu is op
gestaan, en leeft. Zij zoeken Hem Welnu, hoe
rijk zijn zy Hij gaat door hjden tot heerlijk
heid. En als de levende Heiland in eene an
dere gedaante verschynt aan twee, daar zy
wandelen in het veld, en Hij hUïï op zoo won
derheerlijke wijze de Schriften verklaart, zoo
is deze vraag de inleiding en het thema zijner
rede: En wist gij niet, dat de Christus alzoo
moest lijden' en alzoo tot zijne heerlijkheid
ingaan Straks daalt de avond, Jezus verschijnt
in het midden zijner jongeren en Hij toont
hun de teekenen der nagelen en het teeken
der wonde in zijne zijde.
Als Johannes beschrijft, wat hem van den
hemel en van de triomfeerende kerk daarboven
is te zien gegeven, dan beschrijft hij de onuit
puttelijke heerlykheid van den Middelaar, maar
steeds draagt de Middelaar ook dan en ook daar
nog de herinnering van het lijden. Hij is het
Lam staande als geslacht.
En in diezelfde Godspraken van Johannes
wordt ons de Kerk des Heeren in de heerlijk
heid voorgesteld als komende uit de groota ver
drukking. Eenig, geheel eenig is het lijden van
den Borg en Middelaar. Dat lijden dient tot eene
verzoening der zonden van al zijn volk. Maar
zij zullen toch ook met Hem lijden, ter wille
van zijn Naam en zaak, terwille van hunne
afsterving aan de zonde en aan de wereld, ter
wille van hun opwassen in de heiligmaking
en hun toenemende vereeniging met hunnen
Heere. Zij lijden met Hem, om verheerlijkt te
worden met Hem.
Voor hen, voor allen die een kruis dragen
als discipelen van Christus, is Paschen een
blijde dag. Die dag gewaagd voor hen van de
vreugde, die Christus was voorgesteld en die
door Hem is verkregen, als hebbende het kruis
verdragen en de schande veracht. En die dag
predikt het ook aan hen luide door lijden is
ook voor u de weg tot heerlijkheid. Door vele
verdrukkingen moeten wij ingaan. Het lijden
dezes tegenwoordigen tijds is niet te waardee-
ren tegen de heerlykheid, die aan ons zal ge
openbaard worden. Na den donkeren, en storm-
achtigen lijdensnacht wacht ook u, die gerecht
vaardigd zijt door het geloof, een heerlijke
Opstandingsmorgen 1
Door tijden tot heerlijkheid. Zoo is het van
den beginne aan, als na den val door Gods ont
fermingen Zijn volk den weg des geloofs wordt
ingeleid. Aankondiging van strijd, van lijden,
maar ook van overwinning door den Zone Gods.
De patriarchen, de apostelen en profeten heb
ben geen anderen weg gekend. Paulus, tot zoo
hooge roeping door den Heere verwaardigd, zal
ervaren, hoeveel hij lijden moet om 's Heeren
Naams wille.
Onze tekst wijst ons op Hem, om welken
alle dingen zijn en door welken alle dingen zyn.
Het is God, de Vader, en het is Diens eeuwig
en onveranderlijk Besluit der genade, vele kin
deren lot de heerlijkheid te leiden. Dit zyn zijne
uitverkorenen, die Hij zonder eenige hunner ver
dienste, uit vrije ontferming van kinderen des
toorns en des verderfs van eeuwigheid heeft
besloten als zijne kinderen in Christus aan te
nemen, die Hij ook door zijnen Geest weder-
baart onder het levende en krachtige Woord
Gods en Christus inplant. Het einddoel' dier
uitverkiezing is de heerlijkheid voor het gevallen
schepsel.
Daarin heeft de Almachtige zijn welbehagen.
En met het einde heeft Hij ook de middelen
besloten. Hy zal hen leiden tot de heerlijkheid.
Hij heeft hun een oversten Leidsman, dat wil
zeggenoorzaak, bewerker 'fruiifrOT zaligheid ge
geven. En als wij nu verwonderd staren op
dat diepgaand lijden, dan leert ons de Schrifc.
Het betaamde Hem, den Vader, die oversten
Leidsman hunner zaligheid, door lijden te hei
ligen, dat is: te volmaken in zijn Verlosserswerk,
opdat dit volkomen zijn zou. Dit betaamde.
Dit .jrwam volkomen overeen met zijn eeuwig
voornemen tot verlossing zijner uitverkorenen,
om hen te leiden tot de heerlykheid. Zoo is
het ook naar de Schriften. Moest de Christus
niet alle deze dingen lijden
Ware Paaschvreugde is er alleen voor hen,
die door wedergeboorte kinderen Gods zyn ge
worden. Wie dit niet is, kome Dog tot inkeer,
en zie zijn vreugdeloozen staat, al is het alles
voor de wereld goed. De Heere geve zynen
kinderen een recht levendig besef van hun kind
schap door den Heiligen Geest.
Want dan verblijden zij zich, ook al zijn zij
krank en onder het kruis, in hunnen Heere en
hunne toekomstige en aanstaande heerlykheid.
Bewaar- en Voorbereidingsschool.
Met de oprichting daarvan te dezer stede
staat het, Gode dank, goed.
Op aanvraagdoor een der warme voorstan
ders, thans lid van het pas benoemd bestuur,
is door Burgermeester en Wethouders eergis
teren aan den Gemeenteraad voorgesteld en
door dezen eenparig aangenomen, een gedeelte
van een Stadsgebouw, voor school en onder
wijzerswoning gebruikt, voor één of twee jaren
te verhuren ten behoeve van de bovengenoemde
School. Het gebouw staat midden in de stad,
naast de Korenbeurs. Met Mei kan en zal
het D. V., in gebruik worden genomen. Het
bevat drie localen beneden en een bovenwo
ning voor de te benoemen juffrouw, benevens
een klein luchtje. Banken worden bij onderlinge
inschrijving van hen die leden der Vereeniging
en timmerlieden zijn, aanbesteed, en naar een
hoofd der school wordt omgezien. Gaat het
ook in dezen naar wensch, dan zal de school
met Mei a. s. geopend worden.
Laten de ouders, die aan hulpe bij de opvoe
ding en het eerste onderwijs behoefte hebben,
overeenkomstig de belofte bij den doop, nu reeds
gedachtig zijn aan hetgeen de Heere bezig is
ons daarvoor te geven.
Den Burgemeester, den Wethouders en den
leden van den Gemeenteraad brengen wij by
dezen onzen dank, dat zij bedoeld gebouw
liever voor f 50.— minder voor een Christelijke
Bewaarschool dan, volgens aanvraag en aanbod,
voor een Bierhuis deze verhuring wilden aan
gaan. Littooij.
Beëindiging van den oorlog in Znid-Africa.
Aan den gezichtseinder is een straal van
hope opgegaan.
Moge hij voorbode zyn van het optrekken
van al de bange, donkere wolken, die het sinds
ruim twee jaren déAr zoo angstig maken
Ons aller bede klimme op den jubeldag van
het a. s. feest daarvoor tot onzen God op
P. S. Er is reden om te vreezen, dat de
sterfdag van Cecil Rhodes geen jubeldag is
geweest.
Met verzoek om op te nemen in den Kerk
bode ontving ik het volgende schrijven.
Nu de 25 broederen, te CJtrecht samengeko
men, en ook Ds. Klaarhamer en prof. Lindeboom
gehoord zijn, moet natuurlijk ook prof. Noordtzij
die mede deelnam aan de samenkomsten,gehoord
worden. Prof. N. schrijft:
„WAAROM NIET GETEEKEND
Men vraagt mij Tan verschillende zijden
waarom ik, die in den regel een man van con-
ciliante houding ben, mij heb onthouden van
het broederlijk concert in zake het advies-con
tract om tot eenheid van opleiding te komen.
Deze vraag verwondert mij te minder, nu mijn
niet-onderteekenen van dat advies in de Heraut
en andere bladen zoo eigenaardig welwillend
wordt ingekleed, dat het schynt alsof aan mijne
onthouding niet veel beteekenis behoeft gehecht
te worden.
Deze omstandigheid noopt mij temeer om
nu althans kort de redenen mede te deelen, die
mij tot deze houding, zonder eenige overhaas
ting, hebben geleid.
Inderdaad, ik ben nooit een tegenstander ge
weest van het streven naar eenheid van oplei
ding in universitaire richting, waarbij de weten
schap wordt gebaat, het heilig recht der Kerken
wordt gehandhaafd, haaf welbegrepen welzyn
wordt beoogd. Maar ik acht die eenheid noch
voor den vrede der Kerken, noch voor den
bloei der wetenschap beslist noodzakelijk, en
velen zouden er nu niet zoo voor ijveren, indien
maar niet hier en daar, bedekt of niet bedekt,
soms in strijd gehandeld werd, met hetgeen
ons de Heere o.a. in Filipp. II 1—4 op het
hart bindt. Bovendien, ik houd, naarden Woorde
Gods, de eenheid van opleiding voor een kwestie
van minder beteekenis dan die van de eenheid
der Kerken. Een beteekenende scheure in de
Geref. Kerken, zou ik niet over hebben voor
de gebrekkige oplossing in 't contract voorge
steld. En ik vraag met allen ernst: zijn de
Kerken nu ryp voor een oplossing als waarvoor
thans wordt geadviseerd, omdat enkele voor-
EEKBLAD
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze "Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hoe
ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
MIDDELBURG.
(DOOR LIJDEN TOT HEERLIJKHEID.)
Want het betaamde Hem, om welken
alle dingen zijn, en door welken alle
dingen zijn, dat Hij vele kinderen tot
de heerlijkheid leidende, den oversten
Leidsman hunner zaligheid door lijden
zoude heiligen.
Hebreen II 10.
Hulsebos.
Littooij.
I
i