11 Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. No. 13. VRIJDAG 28 MAART 1902. He Jaargang. GEWIJD AAN DE ^SLANGEN DER pEREFORMEER DE KeRKEN ^EELAND, J1!OORD-BRABANT EN J^IMBURG. Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. E COINTRE Berichten, Advertentien enz., gelieve men tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. P a s c h e n. Door lijden tot heerlijkheid. Dit is de grond toon van den jubel op het feest der Opstanding. De engelen spreken de bedroefde vrouwen bij het geopende graf troost in, als zij haar wijzen op Hem, die gekruisigd was, maar nu is op gestaan, en leeft. Zij zoeken Hem Welnu, hoe rijk zijn zy Hij gaat door hjden tot heerlijk heid. En als de levende Heiland in eene an dere gedaante verschynt aan twee, daar zy wandelen in het veld, en Hij hUïï op zoo won derheerlijke wijze de Schriften verklaart, zoo is deze vraag de inleiding en het thema zijner rede: En wist gij niet, dat de Christus alzoo moest lijden' en alzoo tot zijne heerlijkheid ingaan Straks daalt de avond, Jezus verschijnt in het midden zijner jongeren en Hij toont hun de teekenen der nagelen en het teeken der wonde in zijne zijde. Als Johannes beschrijft, wat hem van den hemel en van de triomfeerende kerk daarboven is te zien gegeven, dan beschrijft hij de onuit puttelijke heerlykheid van den Middelaar, maar steeds draagt de Middelaar ook dan en ook daar nog de herinnering van het lijden. Hij is het Lam staande als geslacht. En in diezelfde Godspraken van Johannes wordt ons de Kerk des Heeren in de heerlijk heid voorgesteld als komende uit de groota ver drukking. Eenig, geheel eenig is het lijden van den Borg en Middelaar. Dat lijden dient tot eene verzoening der zonden van al zijn volk. Maar zij zullen toch ook met Hem lijden, ter wille van zijn Naam en zaak, terwille van hunne afsterving aan de zonde en aan de wereld, ter wille van hun opwassen in de heiligmaking en hun toenemende vereeniging met hunnen Heere. Zij lijden met Hem, om verheerlijkt te worden met Hem. Voor hen, voor allen die een kruis dragen als discipelen van Christus, is Paschen een blijde dag. Die dag gewaagd voor hen van de vreugde, die Christus was voorgesteld en die door Hem is verkregen, als hebbende het kruis verdragen en de schande veracht. En die dag predikt het ook aan hen luide door lijden is ook voor u de weg tot heerlijkheid. Door vele verdrukkingen moeten wij ingaan. Het lijden dezes tegenwoordigen tijds is niet te waardee- ren tegen de heerlykheid, die aan ons zal ge openbaard worden. Na den donkeren, en storm- achtigen lijdensnacht wacht ook u, die gerecht vaardigd zijt door het geloof, een heerlijke Opstandingsmorgen 1 Door tijden tot heerlijkheid. Zoo is het van den beginne aan, als na den val door Gods ont fermingen Zijn volk den weg des geloofs wordt ingeleid. Aankondiging van strijd, van lijden, maar ook van overwinning door den Zone Gods. De patriarchen, de apostelen en profeten heb ben geen anderen weg gekend. Paulus, tot zoo hooge roeping door den Heere verwaardigd, zal ervaren, hoeveel hij lijden moet om 's Heeren Naams wille. Onze tekst wijst ons op Hem, om welken alle dingen zijn en door welken alle dingen zyn. Het is God, de Vader, en het is Diens eeuwig en onveranderlijk Besluit der genade, vele kin deren lot de heerlijkheid te leiden. Dit zyn zijne uitverkorenen, die Hij zonder eenige hunner ver dienste, uit vrije ontferming van kinderen des toorns en des verderfs van eeuwigheid heeft besloten als zijne kinderen in Christus aan te nemen, die Hij ook door zijnen Geest weder- baart onder het levende en krachtige Woord Gods en Christus inplant. Het einddoel' dier uitverkiezing is de heerlijkheid voor het gevallen schepsel. Daarin heeft de Almachtige zijn welbehagen. En met het einde heeft Hij ook de middelen besloten. Hy zal hen leiden tot de heerlijkheid. Hij heeft hun een oversten Leidsman, dat wil zeggenoorzaak, bewerker 'fruiifrOT zaligheid ge geven. En als wij nu verwonderd staren op dat diepgaand lijden, dan leert ons de Schrifc. Het betaamde Hem, den Vader, die oversten Leidsman hunner zaligheid, door lijden te hei ligen, dat is: te volmaken in zijn Verlosserswerk, opdat dit volkomen zijn zou. Dit betaamde. Dit .jrwam volkomen overeen met zijn eeuwig voornemen tot verlossing zijner uitverkorenen, om hen te leiden tot de heerlykheid. Zoo is het ook naar de Schriften. Moest de Christus niet alle deze dingen lijden Ware Paaschvreugde is er alleen voor hen, die door wedergeboorte kinderen Gods zyn ge worden. Wie dit niet is, kome Dog tot inkeer, en zie zijn vreugdeloozen staat, al is het alles voor de wereld goed. De Heere geve zynen kinderen een recht levendig besef van hun kind schap door den Heiligen Geest. Want dan verblijden zij zich, ook al zijn zij krank en onder het kruis, in hunnen Heere en hunne toekomstige en aanstaande heerlykheid. Bewaar- en Voorbereidingsschool. Met de oprichting daarvan te dezer stede staat het, Gode dank, goed. Op aanvraagdoor een der warme voorstan ders, thans lid van het pas benoemd bestuur, is door Burgermeester en Wethouders eergis teren aan den Gemeenteraad voorgesteld en door dezen eenparig aangenomen, een gedeelte van een Stadsgebouw, voor school en onder wijzerswoning gebruikt, voor één of twee jaren te verhuren ten behoeve van de bovengenoemde School. Het gebouw staat midden in de stad, naast de Korenbeurs. Met Mei kan en zal het D. V., in gebruik worden genomen. Het bevat drie localen beneden en een bovenwo ning voor de te benoemen juffrouw, benevens een klein luchtje. Banken worden bij onderlinge inschrijving van hen die leden der Vereeniging en timmerlieden zijn, aanbesteed, en naar een hoofd der school wordt omgezien. Gaat het ook in dezen naar wensch, dan zal de school met Mei a. s. geopend worden. Laten de ouders, die aan hulpe bij de opvoe ding en het eerste onderwijs behoefte hebben, overeenkomstig de belofte bij den doop, nu reeds gedachtig zijn aan hetgeen de Heere bezig is ons daarvoor te geven. Den Burgemeester, den Wethouders en den leden van den Gemeenteraad brengen wij by dezen onzen dank, dat zij bedoeld gebouw liever voor f 50.— minder voor een Christelijke Bewaarschool dan, volgens aanvraag en aanbod, voor een Bierhuis deze verhuring wilden aan gaan. Littooij. Beëindiging van den oorlog in Znid-Africa. Aan den gezichtseinder is een straal van hope opgegaan. Moge hij voorbode zyn van het optrekken van al de bange, donkere wolken, die het sinds ruim twee jaren déAr zoo angstig maken Ons aller bede klimme op den jubeldag van het a. s. feest daarvoor tot onzen God op P. S. Er is reden om te vreezen, dat de sterfdag van Cecil Rhodes geen jubeldag is geweest. Met verzoek om op te nemen in den Kerk bode ontving ik het volgende schrijven. Nu de 25 broederen, te CJtrecht samengeko men, en ook Ds. Klaarhamer en prof. Lindeboom gehoord zijn, moet natuurlijk ook prof. Noordtzij die mede deelnam aan de samenkomsten,gehoord worden. Prof. N. schrijft: „WAAROM NIET GETEEKEND Men vraagt mij Tan verschillende zijden waarom ik, die in den regel een man van con- ciliante houding ben, mij heb onthouden van het broederlijk concert in zake het advies-con tract om tot eenheid van opleiding te komen. Deze vraag verwondert mij te minder, nu mijn niet-onderteekenen van dat advies in de Heraut en andere bladen zoo eigenaardig welwillend wordt ingekleed, dat het schynt alsof aan mijne onthouding niet veel beteekenis behoeft gehecht te worden. Deze omstandigheid noopt mij temeer om nu althans kort de redenen mede te deelen, die mij tot deze houding, zonder eenige overhaas ting, hebben geleid. Inderdaad, ik ben nooit een tegenstander ge weest van het streven naar eenheid van oplei ding in universitaire richting, waarbij de weten schap wordt gebaat, het heilig recht der Kerken wordt gehandhaafd, haaf welbegrepen welzyn wordt beoogd. Maar ik acht die eenheid noch voor den vrede der Kerken, noch voor den bloei der wetenschap beslist noodzakelijk, en velen zouden er nu niet zoo voor ijveren, indien maar niet hier en daar, bedekt of niet bedekt, soms in strijd gehandeld werd, met hetgeen ons de Heere o.a. in Filipp. II 1—4 op het hart bindt. Bovendien, ik houd, naarden Woorde Gods, de eenheid van opleiding voor een kwestie van minder beteekenis dan die van de eenheid der Kerken. Een beteekenende scheure in de Geref. Kerken, zou ik niet over hebben voor de gebrekkige oplossing in 't contract voorge steld. En ik vraag met allen ernst: zijn de Kerken nu ryp voor een oplossing als waarvoor thans wordt geadviseerd, omdat enkele voor- EEKBLAD Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze "Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hoe ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 MIDDELBURG. (DOOR LIJDEN TOT HEERLIJKHEID.) Want het betaamde Hem, om welken alle dingen zijn, en door welken alle dingen zijn, dat Hij vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zoude heiligen. Hebreen II 10. Hulsebos. Littooij. I i

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1