in Zeeland,
II
8
Uit de Heilige Schrift.
HET CONCEPT-CONTRACT.
VRIJDAG
1902.
No. 11.
^EEKBLAD GEWIJD AAN DE pELANGEN- DER JaEREFORMEERDE
OORD-^RABANT EN J-HMBURG.
ONDER REDACTIE TAN
J. HULSEBOS, l)s. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Kerken
Db.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke bos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, by den
Uitgever in te zenden.
(EENHEID.)
Het gansche leven des Heeren is een leven
des gebeds. Ook in zijn lijden bidt Hij. Hy heeft
voor de overtreders gebeden. Hij heeft gebeden
voor zijne jongeren en voor hen, die door zijn
woord in Hem zouden gelooven. In dit gebed
komt vooral het priesterlijke werk des Heeren
uit. Hij legt zijue Gemeente op priesterlijke
wijze aan het hart des Vaders. Met heiligen
takt heeft de kerk aan dit gebed den naam
gegeven van Jiet hoogepriesterlijk gebed".
Eerst bidt de Heere voor zich zei ven, dan
voor Zijne jongeren, eindelijk voor allen, die
nog zouden gelooven.
Eenvoudig en verstaanbaar is de taal des
gebeds, de beteekenis is onuitputtelijk diep.
Onder de verschillende voorbiddingen komt
ook eene nadrukkelijke bede voor, om de een
heid dergenen, die in Hem gelooven. Deze een
heid is de eenheid des waren geloofs. De Vader
heeft deze eenheid verordend, de Zoon heeft
haar verworven, de Heilige Geest, gezonden
van 'Vader en Zoon, doet haar kennen en werkt
haar in het harte der geloovigen.
Zy zijn één in Christus als hun Hoofd en
door den Middelaar zijn zij een met den Vader.
Maar de eenheid zal zich ook nog op andere
wijze doen gelden en wel door den band der
liefde onderling. Tweeledig dus is de eenheid
te verstaan naar boven met den Vader en den
Zoon, onder elkander als leden van éen lichaam.
En in die eenheid der geloovigen onderling zal
nu het beeld en de afschaduwing worden gezien
van de innige, goddelijke eenheid tusschen den
Vader en den Zoon.
Terwijl nu die eenheid is verworven en naar
Gods eeuwig voornemen het deel is aller ge
roepenen, bidt onze eenige Hoogepriester, dat
de geloovigen die weldaad kennen, bij haar
bewaard moge blijven en in hare beoefening
mogen worden gesterkt en dagelijks toenemen,
ja dat zy die eenheid met hun Hoofd en door
Hem met den Vader, dat zij die eenheid des
geloofs en der liefde met elkander volmaakt
mogen openbaren. Dat volmaakte nu ligt aan
gene zijde van het graf, maar als vrucht van
dit Hoogepriesterlijk gebed zal die eenheid in
velerlei zin door des Heeren volk onder de
werking des Heiligen Geestes gezocht, begeerd,
beoefend worden onder waken en bidden.
En dat nu die eenheid niet maar in het ver
borgen blyft schuilen, doch in het leven zicht
baar wordt gekend, dus ook in een uitwendig
samen behoeven en samen wonen van Gods
volk zal worden gezien, blijkt uit deze woorden
des Heeren opdat de wereld geloovedat Gi/j mij
gezonden hebt. De bedoeling isde wereld ziet
deze eenheid, bewondert haar en heeft daarin
een tastbaar bewys, dat Jezus is de Christus,
de Zone Gods.
En dat zal nu öfhet oordeel van den onge-
loovigen verzwaren öf: het wordt middel om
hem tot Christus te brengen. Zoo wordt dan
het Koninkryk uitgebreid.
Van veel gewicht is dan de eenheid en hare
©penbaring in de wereld. Den Hoogepriester gaat
zy ter harte en zal zij dan het ware kind Gods
niet ter harte gaan En er is niets, dat zoo
duidelijk wijst op inzinking en afval in de kerk
dan de verdeeldheid en het gemis aan eenheid
Droef teeken, als de gemeente in haar eenheid
niet draagt het beeld der eenheid in het god
delijk wezen
En is het niet opmerkelijk, dut, waar de we
reld uit de eenheid van Gods kinderen moet
leeren gelooven, dat Jezus is Gods Zoon, van
den Vader gezonden, zij ook juist de verdeeld
heid, dus het tegendeel der eenheid, gebruikt
als verontschuldiging voor haar ongeloof.
Bidden wy nu waarlijk om, zoeken wij waar
lijk naar die eenheid, in overeenstemming met
het hoogepriesterlijk gebed?
En, nu gevoelen wy wel, dat het niet aangaat,
om zoo maar uit deze verhevene bede van den
Middelaar voor al zijn volk eene rechtstreeksche
toepassing op onze toestanden als Kerken A en
B te maken.
Neen, hier wordt alle tweespalt in ue ge
meente des Heeren veroordeeld. Hier wórden
wy geroepen naar de ware eenheid te staan,
te trachten haar te openbaren en langs dien
weg wordt dan ook zeker door het woord van
den lijdenden Heere de tweespalt veroordeeld,
die zich onder Gods kinderen door de nog voort
durende bestendiging van A en B openbaart.
Hulsebos.
VE LERLEI.
Dezer dagen ontvingen dan de Kerken het
met zooveel spanning tegemoet geziene advies
van de Professoren en Curatoren der Theol.
School, de Professoren, Directeuren, Curatoren
der Vrye Universiteit en de Deputaten der Ker
ken voor het verband met de Theol. Faculteit.
Maar ze ontvingen nog een tweede advies.
Drie der broeders konden nl. in den voorslag
der meerderheid niet méégaan. Niet omdat ze
de vereeniging zelve van Theol. Faculteit en
Theol. School niet weuschten, maar omdat ze
bezwaar hadden tegen de wijze, waarop het
advies der meerderheid haar voorstelt tot stand
te brengen.
Eén der drie bezwaarde broeders, Ds. Klaar
hamer te Utrecht, heeft zich, ter ontlasting
van zijne consciëntie gedrongen gevoeld, den
Kerken een afzonderiyk advies aan te bieden.
We laten hier 't voornaamste er uit volgen en
om de vergelijking gemakkelijk te maken, druk
ken we onder elkander af, wat in het advies der
meerderheid voorkomt en wat daarvan in t
adres-Klaarhamer afwijkt.
Ds. Klaarhamer leidt zijn advies volgender-
wijze bij de Kerken in.
Aan de Eerwaarde Kerkeraden der
Gereformeerde Kerken.
WelEerw. en Eerw. Broeders.
De ondergeteekende had mede de eer, te
behooren tot de vergadering van Broederen, die
zich gedrongen gevoelden, om saam te over
wegen, of er een weg te vinden ware, waarin
de thans bestaande gedeeldheid in de opleiding
tot den Dienst des Woords by onze Kerken
practisch kon worden weggenomen.
De gezochte eenheid moet dan een zoodanige
zijn, waarbij de beginselen, die in het vraag
stuk der opleiding in het geding zijn, ongekrenkt
blijven, én waarbij zooveel mogelijk voldaan
wordt aan hetgeen eenerzijds de Kerken in
zake de Theologische opleiding mogen en moe
ten eischen, en aan hetgeen anderzijds de Uni
versiteit in zake het Theologische onderwys
mag en moet eischen.
Blijkens het U aangeboden concept-contract"
met bijgaande overwegingen is de meerderheid
der bedoelde Broederen van oordeel, dat zulk
een weg gevonden is en in dat concept-contract
wordt aangewezen.
Ondergeteekende kan dit gevoelen niet deelen.
Hoe gaarne hy ook met zoovele hooggeschatte
Broederen saam de Kerken van advies zou
wenschen te dienen, en met hoeveel beschroomd
heid hy het ook waagt, om in deze zoo ge
wichtige en ernstige zaak alleen te staan, hij
kan toch niets anders.
Naar zijn oordeel is in bedoeld concept conr
tract eenerzijds. zóóveel toegegeven, dat het voof'
de kerkengroep, cLuvafl overtuiging is, dat voo&
de opleiding tot den Dienst des Woords eepg
vrije Universiteit op gereformeerden grondslar
de meest gewenschte inrichting is, niet mee
als een modus vivendi kan worden beschouwd
en dus onaannemeiyk is.
Hij hoopt van dit ziin oordeel D. V. publiek
rekenschap te geven. Hij veroorlooft zich daar
om, naast het bovenbedoelde concept-contract
een ander aan Uwe aandacht en overweging
met broederlijke bescheidenheid aan te bieden.
God geve aan onze Kerken, als zij straks in
Synode saamvergaderd zullen zijn, die wijsheid
en voorzichtigheid, welke haar noodig zal zyn,
om in gehoorzaamheid aan zijn ordinantiën in
deze zaak te beramen en vast te stellen „het
geen dienstig is, om eendrachtigheid en eenig-
heid te voeden en te bewaren, en alles te on
derhouden in de gehoorzaamheid Gods".
Art. 3 der 25 broederen.
De benoeming van eenen nieuwen Hooglee
raar in de Theologie geschiedt aldus, dat deze
Hoogleeraar zoowel door de Kerken als door
de Vereeniging voor Hooger Onderwys aange
steld wordt.
Het initiatief daartoe gaat de ééne maal uit
van de Curatoren der Kerken, die eerst het
praeadvies van de gezamenlijke Hoogleeraren
in de Theologie inwinnen en daarna tot eene
voorloopige benoeming overgaan. Zij geyen
van deze voorloopige benoeming kennis aan
de Curatoren der Vrije Universiteit, die hunner-
zyds het recht hebben, bij gemotiveerd schre
ven binnen twee maanden bezwaar tegen deze
benoeming in te brengen. Indien dit bezwaar
niet by minnelijke schikking uit den weg te
ruimen is, brengen de Curatoren der Kerken
de zaak ter eindbeslissing op de Generale Sy
node. Ingeval geen bezwaar bestaat, dan gaat
de benoeming van wege de Curatoren der Ker
ken door, en wordt zij gevolgd door eene be
noeming van wege de Directeuren der Veree
ning voor Hooger Onderwys.
De andere maal gaat het initiatief uit van
de Directeuren der Vereeniging voor Hooger
Onderwys, die vóór de benoeming overleg plegen
met de Curatoren der Kerken. Indien bij deze
Curatoren bezwaar bestaat, dan geven zy bij
gemotiveerd schrijven binnen twee maanden
Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeide:Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hoe
ren? Zie, gehoorzamen is heter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
Opdat zij allen één zijn.
Johannes 17 21 d.