in Zeeland, II 8 Uit de Heilige Schrift. HET CONCEPT-CONTRACT. VRIJDAG 1902. No. 11. ^EEKBLAD GEWIJD AAN DE pELANGEN- DER JaEREFORMEERDE OORD-^RABANT EN J-HMBURG. ONDER REDACTIE TAN J. HULSEBOS, l)s. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Kerken Db. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke bos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, by den Uitgever in te zenden. (EENHEID.) Het gansche leven des Heeren is een leven des gebeds. Ook in zijn lijden bidt Hij. Hy heeft voor de overtreders gebeden. Hij heeft gebeden voor zijne jongeren en voor hen, die door zijn woord in Hem zouden gelooven. In dit gebed komt vooral het priesterlijke werk des Heeren uit. Hij legt zijue Gemeente op priesterlijke wijze aan het hart des Vaders. Met heiligen takt heeft de kerk aan dit gebed den naam gegeven van Jiet hoogepriesterlijk gebed". Eerst bidt de Heere voor zich zei ven, dan voor Zijne jongeren, eindelijk voor allen, die nog zouden gelooven. Eenvoudig en verstaanbaar is de taal des gebeds, de beteekenis is onuitputtelijk diep. Onder de verschillende voorbiddingen komt ook eene nadrukkelijke bede voor, om de een heid dergenen, die in Hem gelooven. Deze een heid is de eenheid des waren geloofs. De Vader heeft deze eenheid verordend, de Zoon heeft haar verworven, de Heilige Geest, gezonden van 'Vader en Zoon, doet haar kennen en werkt haar in het harte der geloovigen. Zy zijn één in Christus als hun Hoofd en door den Middelaar zijn zij een met den Vader. Maar de eenheid zal zich ook nog op andere wijze doen gelden en wel door den band der liefde onderling. Tweeledig dus is de eenheid te verstaan naar boven met den Vader en den Zoon, onder elkander als leden van éen lichaam. En in die eenheid der geloovigen onderling zal nu het beeld en de afschaduwing worden gezien van de innige, goddelijke eenheid tusschen den Vader en den Zoon. Terwijl nu die eenheid is verworven en naar Gods eeuwig voornemen het deel is aller ge roepenen, bidt onze eenige Hoogepriester, dat de geloovigen die weldaad kennen, bij haar bewaard moge blijven en in hare beoefening mogen worden gesterkt en dagelijks toenemen, ja dat zy die eenheid met hun Hoofd en door Hem met den Vader, dat zij die eenheid des geloofs en der liefde met elkander volmaakt mogen openbaren. Dat volmaakte nu ligt aan gene zijde van het graf, maar als vrucht van dit Hoogepriesterlijk gebed zal die eenheid in velerlei zin door des Heeren volk onder de werking des Heiligen Geestes gezocht, begeerd, beoefend worden onder waken en bidden. En dat nu die eenheid niet maar in het ver borgen blyft schuilen, doch in het leven zicht baar wordt gekend, dus ook in een uitwendig samen behoeven en samen wonen van Gods volk zal worden gezien, blijkt uit deze woorden des Heeren opdat de wereld geloovedat Gi/j mij gezonden hebt. De bedoeling isde wereld ziet deze eenheid, bewondert haar en heeft daarin een tastbaar bewys, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods. En dat zal nu öfhet oordeel van den onge- loovigen verzwaren öf: het wordt middel om hem tot Christus te brengen. Zoo wordt dan het Koninkryk uitgebreid. Van veel gewicht is dan de eenheid en hare ©penbaring in de wereld. Den Hoogepriester gaat zy ter harte en zal zij dan het ware kind Gods niet ter harte gaan En er is niets, dat zoo duidelijk wijst op inzinking en afval in de kerk dan de verdeeldheid en het gemis aan eenheid Droef teeken, als de gemeente in haar eenheid niet draagt het beeld der eenheid in het god delijk wezen En is het niet opmerkelijk, dut, waar de we reld uit de eenheid van Gods kinderen moet leeren gelooven, dat Jezus is Gods Zoon, van den Vader gezonden, zij ook juist de verdeeld heid, dus het tegendeel der eenheid, gebruikt als verontschuldiging voor haar ongeloof. Bidden wy nu waarlijk om, zoeken wij waar lijk naar die eenheid, in overeenstemming met het hoogepriesterlijk gebed? En, nu gevoelen wy wel, dat het niet aangaat, om zoo maar uit deze verhevene bede van den Middelaar voor al zijn volk eene rechtstreeksche toepassing op onze toestanden als Kerken A en B te maken. Neen, hier wordt alle tweespalt in ue ge meente des Heeren veroordeeld. Hier wórden wy geroepen naar de ware eenheid te staan, te trachten haar te openbaren en langs dien weg wordt dan ook zeker door het woord van den lijdenden Heere de tweespalt veroordeeld, die zich onder Gods kinderen door de nog voort durende bestendiging van A en B openbaart. Hulsebos. VE LERLEI. Dezer dagen ontvingen dan de Kerken het met zooveel spanning tegemoet geziene advies van de Professoren en Curatoren der Theol. School, de Professoren, Directeuren, Curatoren der Vrye Universiteit en de Deputaten der Ker ken voor het verband met de Theol. Faculteit. Maar ze ontvingen nog een tweede advies. Drie der broeders konden nl. in den voorslag der meerderheid niet méégaan. Niet omdat ze de vereeniging zelve van Theol. Faculteit en Theol. School niet weuschten, maar omdat ze bezwaar hadden tegen de wijze, waarop het advies der meerderheid haar voorstelt tot stand te brengen. Eén der drie bezwaarde broeders, Ds. Klaar hamer te Utrecht, heeft zich, ter ontlasting van zijne consciëntie gedrongen gevoeld, den Kerken een afzonderiyk advies aan te bieden. We laten hier 't voornaamste er uit volgen en om de vergelijking gemakkelijk te maken, druk ken we onder elkander af, wat in het advies der meerderheid voorkomt en wat daarvan in t adres-Klaarhamer afwijkt. Ds. Klaarhamer leidt zijn advies volgender- wijze bij de Kerken in. Aan de Eerwaarde Kerkeraden der Gereformeerde Kerken. WelEerw. en Eerw. Broeders. De ondergeteekende had mede de eer, te behooren tot de vergadering van Broederen, die zich gedrongen gevoelden, om saam te over wegen, of er een weg te vinden ware, waarin de thans bestaande gedeeldheid in de opleiding tot den Dienst des Woords by onze Kerken practisch kon worden weggenomen. De gezochte eenheid moet dan een zoodanige zijn, waarbij de beginselen, die in het vraag stuk der opleiding in het geding zijn, ongekrenkt blijven, én waarbij zooveel mogelijk voldaan wordt aan hetgeen eenerzijds de Kerken in zake de Theologische opleiding mogen en moe ten eischen, en aan hetgeen anderzijds de Uni versiteit in zake het Theologische onderwys mag en moet eischen. Blijkens het U aangeboden concept-contract" met bijgaande overwegingen is de meerderheid der bedoelde Broederen van oordeel, dat zulk een weg gevonden is en in dat concept-contract wordt aangewezen. Ondergeteekende kan dit gevoelen niet deelen. Hoe gaarne hy ook met zoovele hooggeschatte Broederen saam de Kerken van advies zou wenschen te dienen, en met hoeveel beschroomd heid hy het ook waagt, om in deze zoo ge wichtige en ernstige zaak alleen te staan, hij kan toch niets anders. Naar zijn oordeel is in bedoeld concept conr tract eenerzijds. zóóveel toegegeven, dat het voof' de kerkengroep, cLuvafl overtuiging is, dat voo& de opleiding tot den Dienst des Woords eepg vrije Universiteit op gereformeerden grondslar de meest gewenschte inrichting is, niet mee als een modus vivendi kan worden beschouwd en dus onaannemeiyk is. Hij hoopt van dit ziin oordeel D. V. publiek rekenschap te geven. Hij veroorlooft zich daar om, naast het bovenbedoelde concept-contract een ander aan Uwe aandacht en overweging met broederlijke bescheidenheid aan te bieden. God geve aan onze Kerken, als zij straks in Synode saamvergaderd zullen zijn, die wijsheid en voorzichtigheid, welke haar noodig zal zyn, om in gehoorzaamheid aan zijn ordinantiën in deze zaak te beramen en vast te stellen „het geen dienstig is, om eendrachtigheid en eenig- heid te voeden en te bewaren, en alles te on derhouden in de gehoorzaamheid Gods". Art. 3 der 25 broederen. De benoeming van eenen nieuwen Hooglee raar in de Theologie geschiedt aldus, dat deze Hoogleeraar zoowel door de Kerken als door de Vereeniging voor Hooger Onderwys aange steld wordt. Het initiatief daartoe gaat de ééne maal uit van de Curatoren der Kerken, die eerst het praeadvies van de gezamenlijke Hoogleeraren in de Theologie inwinnen en daarna tot eene voorloopige benoeming overgaan. Zij geyen van deze voorloopige benoeming kennis aan de Curatoren der Vrije Universiteit, die hunner- zyds het recht hebben, bij gemotiveerd schre ven binnen twee maanden bezwaar tegen deze benoeming in te brengen. Indien dit bezwaar niet by minnelijke schikking uit den weg te ruimen is, brengen de Curatoren der Kerken de zaak ter eindbeslissing op de Generale Sy node. Ingeval geen bezwaar bestaat, dan gaat de benoeming van wege de Curatoren der Ker ken door, en wordt zij gevolgd door eene be noeming van wege de Directeuren der Veree ning voor Hooger Onderwys. De andere maal gaat het initiatief uit van de Directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwys, die vóór de benoeming overleg plegen met de Curatoren der Kerken. Indien bij deze Curatoren bezwaar bestaat, dan geven zy bij gemotiveerd schrijven binnen twee maanden Want de HEERE ie onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeide:Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hoe ren? Zie, gehoorzamen is heter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Opdat zij allen één zijn. Johannes 17 21 d.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 1