men daarom het beate met van zulk een be trekkelijk ondergeschikte zaak geen kabinets- quaestie te maken en elkaar hierin over en weer vrjj te laten. (Uitnemend, zoo moet het komen. L.) Geheel anders daarentegen staat de zaak met een persoon, die wel jaren geleden ambtsdrager is geweest, maar daarna is afgetreden, als ge woon gemeentelid is opgegaan onder de predi king en nu door de gemeente opnieuw tot het ambt geroepen wordt. Van een continueeren van het ambt is hier geen sprake. De man was ambtsdrager en hield daarna op het te zijn. Waar hij het weder wordt, moet dus een nieuwe inzetting in het ambt plaats vinden. Evengoed als een predikant, die na een tfld lang een andere Kerk te hebben gediend, naar zijn vroegere gemeente terugkeert, daar opnieuw bevestigd worden moet. (Voor geen tegen spraak vatbaar. L.) Eenheid van opleiding. Zooals de verledene week de Amsterdamsche Kerkbode en daarna ook andere bladen mee deelden, liepen Vrijdagmiddag de samenkomsten af, die gehouden zijn, teneinde ééne gemeen schappelijke opleiding te krijgen voor den dienst des Woords. Deze samenkomsten werden ge houden, door de professoren, directeuren en Curatoren van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op gereformeerden grondslag, door de professoren en curatoren van de eigene In richting der Kerken tot opleiding voor den dienst des Woords en door de door de Generale Synode benoemde drie broederen, tenbehoeve van het verband met de Vereeniging voor Hooger Onderwijs, zoo evengenoemd. Niet alle, maar toch bijna alle broeders waren voor deze zoo gewichtige zaak altijd aanwezig. En bij verschil van meening bleef, Gode zij dank, de broederliefde steeds bewaard. Vlak voor het uiteengaan, had de laatste stem ming plaats, en daarbij bleek, datschier allen mee gingen met hetgeen eindelijk overeengekomen was. Een voorstel door in de twintig broede ren onderteekend, gaat dan ook na een dag of tien naar al de Kerken. Deze zullen de zaak in Classes vergaderd nu moeten bespreken, daarna de Prov. Synodes en ten slotte de Generale Synode, en deze zal met de Vereeniging voor Hooger Onderwijs de ge wichtige zaak, zoo de Heere wil, tot beslissing moeten brengen. Er is alzoo in dezen nog veel te doen, en daarom voortdurend behoefte aan het gebed, om de leiding des Heeren, onzes Gods. Littooij. VARIA. Eenheid van Opleiding. I. Daar is een tijdsgewricht geweest, waarin al door wassende partijschap opkwam in de „uitgeleide gemeente", en het Corinthisch kwaad de Christelijke Afgescheiden Gemeenten dreigde uit een te scheuren. Doch de vroede mannen, die in die bange jaren invloed hadden, werden te rade om de onderscheidene opleidingsscholen, die er toen bestonden, saam te brengen en op te smelten tot éen Theologische School. Na heel wat onderhandelen werden ze 't eens en zoo ontstond de Theol. School te Kampen. En werkelijk, zij heeft de gedeeldheid be zworen de leiders leerden samen te werken het noemen naar namen verdween, en de Theo logische School werd een hechte band ter samensnoering van het kerkelijk leven. Ook hierom hebben velen, die dezen zegen met dank aan God genoten, die stichting lief. De geschiedenis is een fakkel der waarheid. Nog meer der wijsheid. Ook deze les der his torie werkte na en is in deze dagen verstaan en opnieuw in practijk gebracht. Ook in onze Gereformeerde Kerken ontstond en werd al sterker een spanning tusschen broe deren en kerken van verschillend verleden en onderscheiden kijk op vele dingen. Ook ons dreigde het Corinthisch kwaad. En dit vuur vond maar al te licht voedsel in de gedeeldheid der opleiding. Doch ook nu werden vroede mannen te rade om saam te komen en saam te bespreken, of men niet tot eenheid van opleiding kon geraken en de Scholen bij elkander brengen. Nu ging 't vroeger gemakkelijker dan ditmaal, omdat toen die scholen bij alle verschil toch geheel soortgelijk waren. Doch nu stond men voor het vraagstuk, hoe twee ongelijksoortige inrichtingen saam te bren gen, nl. een kerkelijke Theologische School en een Vrije Universiteit. Wèl was er veel voorbereid. De kerkelijke opleidingsschool was reeds geworden een School voor Theologie, die sprekend geleek op een Theologische Faculteit, afgedacht van 't Univer sitair organisme. Het praeparatoir examen was reeds lang gebracht bij de Kerken, enz. enz. Toch bleef het vraagstuk moeilijk genoeg. Doch 'tEngelsch spreekwoord zegt: Waar een wil is, is ook een weg. Zeer bekwame mannen spitsten er hun denk kracht en vindingrijkheid open ziet schier verrassend kwam men tot eenparigheid. De Professoren en Curatoren van beide stichtingen mitsgaders de kerkelijke Deputaten voor 't Ver bond, dat onze Kerken hebben met de Theolo gische Faculteit der Vrije Universiteit verga derden net zoolang, dat er zich een groote meer derheid vormde, die geen onoverkomelijke be zwaren had om een keurig gesteld gemeen schappelijk advies aan te bieden aan de Gere formeerde kerken in de hoop, dat deze het als een voorstel ter Synodale tafel zullen brengen en de Synode van Arnhem desovereenkomstig besluite. Dit advies en concept-contract hopen we mêe te deelen in ons volgend nommer. 's Is ons een oorzaak van vreugde, dat broe ders van zoo verschillende denkwijze en voor keur, als hier samen waren, tot zoo groote eenparigheid zijn gekomen. Wij kunnen niet nalaten er ons over te ver wonderen en te zeggenGod is goed. Met name zal 't zeker den Zeeuwsche vrienden en onzen lezers aangenaam zijn, dat twee der Redacteurs van dezen Kerkbode, in de overtui ging staan, dat zóó zonder het recht der kerken te verzaken en de vrijheid der Christelijke we tenschap op te offeren de eenheid van op leiding onzer a. s. Dienaren kan worden ver kregen. Broederstrijd is altoos zoo pijnlijk. Eenheid van overtuiging een genot. W. Overijselsche Biddag in Zeeland. n. Wij komen terug op de vragen van onzen hooggeachten collega. Ten derde vroe&ZWEw. „Is het tenminste in de classis Middëreürg zoo, dat met recht en reden kan gezegd worden, dat wij in het hou den dier dagen niet geslaagd zijn Of heeft het houden ervan, althans op het eiland Walcheren niet tot gevolg gehad, dat te Mid delburg in de Hervormde Kerk 's morgens en 's avonds de gemeente wordt opgeroepen, ge beden en gedankt wordt, en dat op bijna alle dorpen de geheele arbeid zoo goed als stilstaat en de kerkdeuren als des Zondags geopend zijn 't Antwoord op deze vraag hangt af van de eischen, die ge aan een biddag stelt. En nu erken ik gaarne, dat op enkele dorpen van Walcheren met bid- en dankdag een Sabbat, d. i. een algemeene rustdag gehouden wordt en voorts verneem ik, dat de landbouwers ook hun knechts en arbeiders laten rusten, met uitbetaling van het volle dagloon wat ook recht en noodig is. Zelfs, zoo hoor ik, zijn deze dagen offerdagen van beteekenis in enkele onzer Gereformeerde kerken, en weegt de vrees of verplaatsing van den biddag van Woensdag op Zondag ook groote financieele schade berokkenen zou. Doch op de jongste classis kwam een merk waardige mededeeling in, die toont, hoe on doenlijk het zelfs op de dorpen is, om 't karakter van den biddag als publieke rustdag te behouden. Onderscheidene onzer Gereformeerde Broe ders, die zitting hebben in de Provinciale Staten van Zeeland, waren tot hun kerkeraden geko men met het verzoek om den biddag 14 dagen later te houden, aangezien zij door de bij regle ment bepaalde werkzaamheden der Staten ver hinderd zijn om den tweeden Woensdag in Maart de vergadering der tot 't gebed geroepen gemeente bij te wonen; wat te banger drukt in zoover die broeders tegelijk ouderling zijn en de gemeente mee samenroepen ten open baren eeredienst. De classis oordeelde m. i. terecht, dat ver plaatsing van de, thans door (Oud Gerefor meerden en sommige Hervormden tegelijk met ons in acht genomen data tot verwarring, en opheffing van den biddag leiden zoudoch ik gevoelde er te sterker bij, hoe onmisbaar het is, dat, als er voor de natuurlijke zege ningen van den oogst een afzonderlijke bid- en dankdag behoort te worden gehouden, dan de Overheid hiertoe behoort mede te werken met de kerk, zooals zulks b. v. in America geschiedt. I Anders is zelfs op de dorpen de zaak principieel I onhoudbaar. I En wat de steden aangaat - al de groote Vlissingsche en Middelburger fabrieken werken I gewoon door en hierdoor zijn tal van broeders uit den handwerksstand verhinderd met hun I gemeente mee te bidden. Ook ambtenaren, I al zijn ze ouderling, gaan niet naar kerk, maar I naar 't kantoor. De vrije scholen kunnen va- I cantie geven, de openbare scholen gaan door. I Men ziet tal van boeren melk en groenten I brengen in de stad en bijna alle winkels ver- I koopen. Ook als mijnheer of de juffrouw Sab bat houden, winkelen de bedienden. Om kort I te gaan, 'tztfn treurig verwarde dagen en - als ge in kerk komt zitten er eenige mensch- jes in het holle gebouw, zoodat de vraag op- I komt in het voor Gods eere teeder voelend ge moed, of wij op deze wijze den Vader in de Hemelen verheerlijken of smaden. Toch is alle radicale verandering, zoolanger gemoedelijke en ernstige zielen zeer op hua bid- en dankdag gezet zijn, bedenkelijk en daarom komt ons de gedachte van Ds. Littooij I practisch voor, dat nl. de drie Gereformeerde kerken om beurte 't Gereformeerde volk van Middelburg uitnoodigen tot den Dienst des Woords en der gebeden. Ik kan voorts mededeelen, dat van Middelburg C dan ook reeds een voorstel gericht is tot de beide andere kerkeraden om de diensten zoo te regelen, dat A 's morgens, B 's namiddags en C des avonds kerk houdt. Dan zijn er drie diensten (tegen slechts 2 in de Hervormde kerk) en kan ook ieder, die aan zijn eigen ge meente een groote gave wil schenken, dit on gehinderd doen. Op de volgende vragen 't antwoord een vol gend maal. Wagenaar. Zondagsscholen te Middelburg. IV. Zondagsschool te houden achten wij een zeer uitnemende christelijke arbeid. Doch hij moet goed worden uitgericht. Wat allereerst noodig is? 't Antwoord ligt in het Woord des Heeren „De vreeze des Heeren is het beginsel der wijsheid". Een Zondagsschool, die goed zal kunnen doen en geen kwaad, moet allereerst aankweeken in de kinderharten de eerbied voor het heilige. Dit is niet gemakkelijk. 't Kinderleven is zoo woelig, zoo roerig, zoo dartel. Alles is 't kind tot spel. Denk aan Jezus' woord over de kinderen op de marktte Capernaüm, die niet slechts bruiloftje maar ook begrafenisje speelden en 't zingen van klaagliederen met 't slaan op de borsten maakten tot een spelletje. Ook zijn vele meisjes zenuwachtige lache bekken en stoute babbelaarsters en vele jongens op hun manier geestig en wel eens grenzeloos brutaal. Ja waar ze samenkomen tot godsdien stige verrichting, is het alsof de duivel onder hen werkt tot spot en hoon van God. Zelfs in onze kerken ziet ge jongelingen samenscholen achterin en knapen de banken bezetten zoo ver mogelijk achteraf op gaanderij en orgel om maar des te vrijer G-od en zijn dienst te kunnen verachten. Op de catechisatie is er soms geen eerbied onder het gebed en wordt de grofste heilig schennis gepleegd. In Middelburg heb ik dit zelfs van stoute meiden van 17 en 18 jaar moeten ondervinden. Geen wonder dus, dat kinderen, die de Zondagsschool bezoeken, heel wat gevaar opleveren om te vervallen in oneer biedigheid en onordelijkheid, die bij deze zeer heilige verrichting allerminst betamen. Daar zijn „kinderkerken", waar de heilig schennis veel meer verwoest, dan de onder wijzing baat. Zoo ook zijn er Zondagsscholen en knapen- vereenigingen, die veel beter niet dan zóó ge houden worden. Te groote opeenhooping van kinderen in een gebouw, klassen grooter dan uiterlijk 30 kin deren, onderwijzers, die „geen orde kunnen houden", 't toelaten van onverbeterlijke schavui ten in éen klasse met gezeggelijke kinderen, 't verzuimen van toezicht bij 't ingaan en uit gaan, enz. enz. maken 't schier ondoenlijk om 't heilig karakter der Zondagsschool te bewaren. En toch is dit onmisbaar noodig. W. Een motie. Onlangs had men te 's Gravenhage een druk bezochte Prov. Samenkomst van voorstanders onzer Vrije Universiteit.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1902 | | pagina 2