Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. varia. 10e Jaargang. VRIJDAG 18 OCTOBER 1901. No. 42. ^/eekblad gewijd aan de J3elangen der Jjereformeerde Kerken IN ^EELAND, JSTOORD-BRABANT EN J-HMBURG. ONDER REDACTIE VAN Ds. J. ffijCiSS&fi, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentièn van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Beeldendienst is onderscheiden van afgoden dienst. Het eerste gebod verbiedt het hebben en vereeren van andere goden, het tweed*: om by de beschouwing en de vereering van den eenigen God, zich van den Allerhoogste eene eigenwillige voorstelling te maken. Dit kan ge schieden onder grovere vormen, door het maken van afbeeldingen van het goddelijke Wezen, of door het bezigen van afbeeldingen van men- schen of andere creaturen, om daarby of daar mede, of daardoor God te vereeren, of die, gelijk het gouden kalf, als symbool of zinnebeeldige voorstelling van eene of andere gave en zegen Gods, bij den dienst Gods te gebruiken. Maar de beeldendienst kan ook verfijnd worden ge pleegd door met het verstand of de verbeelding zich eigenwillige voorstellingen van de Godheid te maken en den Heere dienovereenkomstig te willen dienen. Wij zien, hoe diep ook deze zonde is ingeworteld in het hart van den zon daar. Ook van de slavernij dezer zonde is Gods volk verlost. Zij zijn geroepen en worden door den Geest geleid als discipelen van den Heere Christus tot de aanbidding Gods in geest en waarheid. En hier moet dus ok de strijd aan vaard en met volharding gestreden worden tegen al het eigenwillige in den dienst Gods, dat nog in ons opkomt en ijverig en biddend Gods Woord worden onderzocht, om 'sHeeren wil en 's Heeren dienst recht te leeren verstaan. God schiep den mensch naar zijn beeld en gaf hem zoo de ware kennis van zijn Wezen. Bij den val ging het beeld Gods verloren en zoo ook de ware kennisse Gods. En nu ving ook de beeldendienst aan. De mensch maakte zich zijne eigene voorstellingen van God op grovere of fijnere wijze. Zoo de philosophen, zoo de moderne richting onzer dagen en alle gods dienstige stelsels, die Gods Woord geheel of gedeeltelijk verwerpen. Maar, waar dan uit- komst? Het heeft den Heere in zijn gronde- looze barmhartigheid over zijne uitverkorenen behaagd, zich te openbaren in Zijn Woord, welke openbaring in de zending Zijns Zoons haar toppunt en volmaking vindt. Christus is het beeld des Onzienlijken Gods. Gods Geest wederbaart den zondaar, brengt hem in levens gemeenschap met Christus, brengt hem onder het licht des Woords, en nu deelt hij weder in de ware kennisse Gods, Gods beeld wordt in hem weder opgericht en, dagelijks aan den beeldendienst afstervende, leert hij de aanbid ding in geest en waarheid. Beeldendienst is eene groote zonde. De Heere noemt zich in dit gebod een ijverig God, dat wil zeggen een na-ijverig God, een jaloersch God. Zijne eere wordt hem hier ontnomen. In plaats van te vragen bij den Heere, Wie Hij is, vermeet zich het ijdel schepsel een beeld van God, in werkelijkheid of in het web zijner gedachten, naar zijn eigen zondig goeddunken te ontwerpen. En zy, die zoo gemakkeiyk kun nen omgaan, en in één kerkverband zitten met loochenaars der waarheid van allerlei gading, mogen dit wel eens bedenken. Bij zijn volk is U itgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrydagmorgen, by den Uitgever in te zenden. deze zonde een geestelijk afhoereeren. De ge volgen ook voor de navolgende geslachten zijn ontzettend. Israël heeft het ondervonden. En zijn zegen over de strijders voor en de belij ders van zijn Naam en eer is rijk en groot, zelfs over duizenden nakomelingen. Denkt aan den strijd der vaderen van voor drie en een halve eeuwDe Godheid kan en mag niet af gebeeld worden.- De Zoon Gods naar zyne menschheid had kunnen afgebeeld worden, maar de ware beeltenis is niet gemaakt of lang ver loren. Hij is nu in den hemel, en niemand op deze aarde kan u zyn beeltenis toonen. Ook moet Hij worden aangebeden als de Zoon Gods. Schepselen kunnen worden afgebeeld. Beeld houw- en schilderkunst zijn niet verboden. Denkt aan tabernakel en tempel. Maar, gelijk met geene enkele gave de zonde mag worden gediend, zoo ook niet met deze. Men mag die afbeeldingen ook niet maken, om God er mede te dienen, ook niet, om er eenig schepsel mede te vereeren. En men word; ook dezer wereld niet gelijkvormig in het veelvuldig laten maken en uitstallen van eigene photographische af beelding. Vooral in de Zwitsersche reformatie is het tweede gebod met ontróerenden ernst ter harte genomen. De Kerk, wier Koning het zoo krach tig heeft geleerd, dat de ware aanbidders den Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, was diep, zeer diep gevallen in de zonde van beeldendienst. Met niets sparenden ijver heeft men die zonde tot in hare schuilhoeken ver volgd en tegengestaan. En onze kerkgebouwen zonder praal en zonder beeld zijn ons dierbaar. De vlakke en ledige wanden wijzen er ons voort durend op, dat de dienst Gods geestelyk is, dat God gekend wordt uit Zijn Woord en dat de ware aanbidding Gods isde aanbidding in geest en waarheid. Hulsebos. Waariyk niet uit begeerte om hetgeen de Middelburgsche Courant den 9 October 11. van Mr. Th. Heemskerk schreef op de straten van Askelon te vertellen maar wèl om aan de Middelburgsche Courant geene gelegenheid te geven later te kunnen zeggen, dat de geheele anti-revolutionaire pers gezwegen en mitsdien toegestemd heeft, wat zij van en naar aanlei ding van deze zaak beliefde te schrijven en in de tweede plaats, omdat onze beginselen en onze partybelangen by ons boven de personen staan, en, ten derde, omdat wij de Middel burgsche Courant, over hetgeen zij aan de droeve zaak vastknoopte, een en ander willen opmerken, schrijven wij hierover eenige regelen. Het gold het bezoeken van den schouwburg te Amsterdam. Ons nu, en, ik durf hier in 't publiek uit spreken, onze partij in haar geheel genomen, doet dat leed, vooral met het oog op hetgeen daar ten gehoore is en wordt gebracht. Onze schouwburgen zyn, naar hetgeen wij er van lazen en hoorden zeggen, te zeer verbas terd, om ze, als belijders van den God der Schriften, te kunnen bezoeken. Immers ze leven niet in een wereld van gedachten, waar- by God in de kunst verheeriykt en waarbij de moraal van het Woord onzes Gods hoog ge houden wordt. Wanneer wy de geestesrich ting van de Middelburgsche Courant, de be scnryving van de zangeres, alsmede het stuk van haar vernomen, kennen, en hare hier vol gende woorden hooren Ons is het welhet bewijst dat de natuur gaat boven de leerdan weten wy bij vernieuwing dat zij van die dingen houdtmaar ook, dat zy ons niet passen en smaken kunnen. Doch ze draaft ten slotte door, ja ze raakt haar logica kwijt, waar ze, kennelyk blijde dat ze. weerwat heeft, van één op velen, ja, op „de vrienden gaat besluiten. Zij toch vervolgt en besluit met te schry ven „Maar laten dan toch andere leiders van zyne party en hare organen ophouden met eJkens en telkens weer de goê gemeente op allerlei wyzen voor te preken, dat het tooneel 0. zoo slecht is; dat men komedies, paarde- spellen enz. moet vermyden Trouwens, het feit staat niet op zich zelf. maar het leert opnieuw hoeveel kool er onder i1-6) »vri®D(*en" wordt verkocht en hoe sommige leiders de eenvoudige volgelingen by den neus nemen met heel wat mooie praatjes, waarmee de daden echter vaak in strijd zijn". 1,J^S aT 77- Ak noem maar een geval, om de logica der Middelburgsche in 't licht te stellen - van de liberale partij één steelt, zijn dan allen, die tot die partij behooren, dieven Im mers neen. En daarom behoeven dan ook de „andere leiders" en„vrienden" niet op te „hou den met telkens en telkens weer de goê ge meenten, op allerlei wijze voor te spreken", dat stelen zonde is. Indien de overige leiders en vrienden der liberale partij tegen het stelen bleven getuigen zooals zij zeker doen zouden, zouden wij anti revolutionairen dan recht en reden hebben, sterker nog, zouden wij dan billijk en eerlijk zyn, byaldien wij desalniettemin schreven „Trouwens, het feit staat niet op zich zelf maar het leert opnieuw hoeveel kool er onder die „vrienden" wordt verkocht en hoe sommige leiders de eenvoudige volgelingen bij den neus nemen met heel wat mooiè praatjes, waarmee de daden echter vaak in stryd zijn". Gewis, niet alleen zou ons dan gebrek aan goede logica, maar daarenboven gebrek aan nobelheid tegenover onze politieke tegenstan- w ku?neu en moeten toegeschreven worden. Wat dus, naar aanleiding van dit en derge lijke stukjes, aan de Middelburgsche Courant shssen °rden toegeschreveil> mag zij zelve be- Littooij. Lourens Ingelse. H. De dag, waarop de uit West-Kappel verban- °rggraaf Weer tot zijQ gezin en woning mocht en zou terugkeeren, was een dag van fip°hn?beurtenis. Voor dag en dauw maakten zich uit alle oorden van Walcheren menigten van menschen op en stroomden te voet of te paard naar West-Kapelle. Ook Ingelse draafde 61 ,°P het bijzonder mooi en mak vaal paard dat hij toen bezat. Zijn buurman Abra ham Andnesse had er voor bedankt om met Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Öij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren i Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 (HET TWEEDE GEBOD.) Gij zult u geen gesneden beeld, noch eenige gelijkenis maken Exodus 20 46.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 1