i' R v- «poor, zending van dienaren des Woords tot Heidenen en Mohamedanen en worden vreemde paden, zending tot landstreken, met al wat er op en in is, gemeden. Zoo blijft de harmonie tusschen de Indische Geref. Kerken en de Hollandsche Geref. Kerken, die zending drijven, bewaard, en de steun die wederzijds kan geboden, verzekerd, terwijl het uitreiken van een soort kaperbrieven aan mis sionaire dienaren onder Heidenen en Mohame- danen, om te rooven onder de leden van andere kerken, als is het ook met het beste doel, tot spanning ja tot conflict leiden moet. „Wijers in de Getuige". Y A RIA, De reglementen, der Ned. Herv. Kerk. In de reglementen der N. H. Kerk wordt gemist alles, waaruit zou blijken, dat zij de Kerk van Christus is. Wanneer de Mohamedanen zich kerkelyk wilden inrichten, dan zouden zij onze reglemen ten kunnen overnemen. Zoo is gesproken door een lid van de öynode der Nederl. Herv. Kerk in eene vergadering dier Synode zelve. En het dagblad-verslag, waardoor wij dit weten, meldt ons niet, dat deze woorden opzettelijk zijn weerlegd. Wij mogen wel vragenIs er ooit sterker veroordeelend vonnis over die reglementen uit gesproken dan in deze woorden en dat in het midden der synodale vergadering! En volgens die reglementen zal nu de Kerk van Christus geregeerd moeten worden En wij weten, hoe in de Hervormde Kerk alleen naar die reglementen wordt recht gesproken, met terzijdestelling van Gods Woord, ja, zoo 't moet, in rechtstreekschen strijd met dat Woord. Mogen nu zij, die voor de waarheid buigen van Christus woord Die Mij belijden zal voor de menschen, dien zal ik ook belijden voor mijnen Vader, Die in de hemelen is", nog langer de wettigheid van die reglementen in Christus Kerk erkennen of behooren zij zonder verwijl mede te gaan leven onder de wettige kerken orde der Gereformeerde Kerken, waarin en waardoor de Kerk als Kerk van Christus wordt geleid en bestuurd? Is het dan geen sonde onder die reglemen- te blijven? Hulsebos. Antwoord aan Dr. Wagenaar op in het vorig nummer, betreffende de Ver eeniging voor Geref. Ziekenverzorging gedaan. Geachte BroederIn afwachting van uit voeriger mededeelingen, wil ik als Bestuurslid der Vereeniging daartoe geroepen, al vast trach ten U een antwoord te geven op Uwe vragen, die van welwillendheid en van belangstelling in onzen arbeid getuigen. lo. Is er meer aanvraag om hulp vaii be- reform. Ziekenverpleegsters dan beschikbare krachten Antw Onze gediplomeerde zusters zijn in den regel maar zeer kort te huis en doorgaans allen in verpleging. Hunne hulp wordt zeer gewaar deerd En zeker komen er wél aanvragen, waar aan niet voldaan kan worden. Verleden week heeft weder eene zuster van Salem het diploma V62a°r Hoeveel kost de opleiding te Salem en hoe lang duurt ze en leidt ze op voor het eXAntw.' Indien het betaald kan worden twee honderd gulden 'sjaars. Kan dit niet betaald worden, dan stelt de Vereeniging zich te meden met minden-. Zélfs worden aspiranten geheel gratis opgeleid, ja ontvangen zoo noodig nog toe lage voor kleeding enz. De opleiding is geheel gericht op het ver- krilgen van het diploma. In gewone gevallen duurt de opleiding drie jaren. Namelijk een jaar theoretische, twee jaar praktische oefening Hopende hiermede eemgszms aan Uwen wensch te hebben voldaan J. Hulsebos. verbond geboren worden, ook in hunne jeugd vóór den doop worden wedergeboren. Wel vindt hij er eenig bezwaar in, om dit ook aan te nemen bij zulke uitverkorenen, die jaren lang, zelfs tot hun 80e, 50e of 70e jaar toe in de zonde leven en dan eerst tot bekeering komen. Maar hij neemt de mogelijkheid aan, dat het zaad der wedergeboorte, in de eerste levens dagen in het hart gezaaid, zoo lang werkeloos onder de aarde verborgen blijft. En hij helt het liefst tot deze gedachte over, omdat volgens de H. Schrift de kinderen der geloovigen met hunne ouders de beloften Gods deelachtig zijnomdat anders besnijdenis en doop tot ijdele teekenen worden verlaagd en omdat alleen langs dien weg de argumenten tegen de wederdoopers enz. hun kracht be houden. Niet alleen zulke kinderen, die van hun jeugd af toonen, dat zij het leven der genade deel achtig zijn, maar ook anderen, zoo als Abra ham, Manasse, de zondares in Luk. 7, de moor denaar aan het kruis, Cornelius, Lydia, Augus- tinus, Luther, die op lateren leeftijd bekeerd werden, waren volgens Voetius hoogst waar schijnlijk in hun jeugd reeds wederg'eboren. Zelfs is het naar zijne meening, ofschoon men beter doet, zich van een beslist oordeel te onthouden, geen alleszins verwerpelijk ge voelen, dat een uitverkoren kind wordt weder geboren op hetzelfde oogenblik dat het gegene reerd wordt. Met dit gevoelen staat Voetius niet alleen. Voor en na hem zijn er onderscheidene God geleerden geweest, die in hoofzaak van dezelfde gedachte waren. En ook in den tegenwoordigen tijd heeft zijn gevoelen bij velen instemming gevonden. Dit wordt dan nog nader met deze bekende overweging aangedrongen, dat dooven niet hoo- ren kunnen. De wedergeboorte moet daarom naar hunne voorstelling aan de roeping door het Woord voorafgaan. En uitverkorenen wordt eerst onmiddelijk, zonder het Woord, door den Heiligen Geest wedergeboren, maar wordt dan vroeger of later met het Evangelie in kennis gebracht en door dat Evangelie geroepen tot geloof en bekeering. De bediening des Woords strekt dus niet, om het nieuwe leven in het hart te planten, maar om dat leven, dat er reeds is en buiten het Woord om is ontstaan, tot openbaring te brengen, in de daden van geioot en öekeering terwijl zij tegenover de on wedergeborenen al leen dient om hun alle verontschuldiging te ontnemen. Maar anderèn waren en zijn van een andere meening ea het loont de moeite, om ook van hun gevoden kennis te nemen." Tot zoover onze Hoogeeraar. Den volgenden keer hopen we dit andere gevoelen aan te geven ei daarna onze gedachte te zeggen. Het is een zeer belangwekkend vraagpunt, dat van alle zijden beloort te worden bezien. Doch die lichtelijk prtf. Voetius' gevoelen zou willen verwerpen, besefe wat ongemeen licht der kerke deze groote pdgeleerde is geweest. W. Een Unie tan Utrecht. Ik mag eigenlijk e niets van vertellen. Alleen moest professor Biesterveld den volke iets verkondigen. Ik mededeelen, dan wat il dan ook niets meer e vergadering gaarne dadelijk meegedeeld bfaben wou en gisteren de Standaard bevatte, i Op Dinsdag den 11 september 1901 zyn in het Hotel de la Statió te Utrecht saamgeko- men een 24 tal manenbroeders, allen lid maten van een onzeiGereformeerde Kerken, allen op een of ander<wijze betrokken bij de Vrije Universiteit of b de Theologische School. Daar zaten de protsoren in de Faculteit der Godgeleerdheid, L Geesink en Dr. H. H. Kuyper (prof. Dr. A. iyper was door ambts bezigheden als Minisr van Binnenlandsche Zaken en Dr. F. L. Rigers door ongesteldheid verhinderd te komen) iet de hoogleeraren aan onze kerkelijke Schoonoor Theologie, Dr. Ba- vinck, Wielenga, Li (prof. Noordtzij had eboom en Biesterveld h aan zijn ambtswerk De meening van Voetius. Prof Bavinck, die in de Bazuin zijn artike len voortzet over „Onmiddelijke wedergeboorte verhaalt ditmaal het gevoelen van Prol. Gys- bertus Voetius, onzen grooten kerkrechtkundige. Helder als kristal zet Prof. B. diens gevoelen aldus uiteen De meening van Voetius, die vroeger reeds werd medegedeeld, komt hierop neer, dat alle uitverkorenen, die uit geloovige ouders in het niet kunnen onttreklo); daar bevonden zich de Hoogleeraren in prof. Fabius en de-le begroetten elkander de predikanten Dr. v; Doom, van den Has dam, Littooij, van Mid faculteit der rechten, ren prof. Woltjer daar Curatoren der School Goor, van Bunschoten, Nyens, van Amster- burg, Hessels, van Zwol, Bos, van Bedum, DGeus, van de Lemmer, Goedbloed, van den leuwendyk, Noordewier, vay Meppel, de jcfe Dr. Bouwman, van Hattem en de Curven der Vrije de precjj- kant B. van Schelven en het Kamerlid A. Brum- melkamp (de Heeren Mr. Heemskerk en Dokter Monnik waren verhinderd) en tot deze Confe rentie waren ook uitgenoodigd de drie Depiita"- ten der Generale Synode tot uitoefening van het verband tusschen de Kerken en de Theol. faculteit der Vrije Universiteit, de predikanten Klaarhamer van Utrecht, Van Andel, van Gor- kum en schrijver dezes. Alle deze mannen waren er, dank zy hun qualiteit, edoch niet in qualiteit. 't Was een Conferentie van deze mannen met het doel om te beproeven een eenheid voor te bereiden in de opleiding der a. s. Dienaren der Geref. Kerken in Nederland en daardoor te bezweeren en te bannen den boozen geest van spanning en tweedracht, die ons kerkelijk leven bedreigde. Zou dit mogelijk zijn Ach die met aan dacht lazen de jongste nummers van Bazuin en Hollands Kerkblad, om van andere bladen te zwijgen en de gesprekken beluisterden vreesden met bange vrees. Doch de wetenschap, dat Christus zijn Kerk regeert en dat Gods goedertierenheid oneindig is, bewaarde bij de hope, en met de vurige bede in het hart „o God beschaam onze stille hope niet" - trokken wij op. De vergadering werd geopend namens de Commissie, die op de vorige Conferentie was aangewezen om voor deze 't agendum saam te stellen. Ik weet niet of ik vertellen mag door wie. Maar 't was met een gepasten psalm en een ernstig gebed. En God verhoorde het. Wonderlijk. Verrassend. Van nadere mededeelingen moet ik mij voor alsnog onthouden, doch dit mag ik melden Echt-broederlijke besprekingen hadden plaats. Overzien en geconstateerd werd alles, waarin we 't allen eens waren. En hetgeen dreigde te scheiden kromp bij wederzijdsche inschikke lijkheid in en smolt weg, waar de Heilige Geest ons leerde niet te zieil op het eigen, maar ook op hetgeen des anderen is, en elkaar in het best bedoelen te verstaan en te waar- deeren. Dit is het heerlijk feitAllen zijn wij 't ten slotte eens geworden en met algemeen goedvinden al voelde ook de een zich beter dan de ander bevredigd met algemeen goedvinden hebben al de bovengenoemde mannenbroeders be sloten één zélfde wijze van vereeniging van School en Facidteit bij de Kerken aan te bevelen. Doch dit wilden alle broederen, de gemeente moest dadelijk weten, dat de Heere ons zoo goed is geweest om ons een weg te wijzen, die de instemming heeft verworven van zóó vele broederen, die bij de opleiding eoo nauw betrokken zijn. Met hartelijke genegenheid scheidden wij. Met warmen handdruk en vriendelijke woorden. O, als de vorst zijn kille adem uitblaast over den waterplas in winter nacht dan schieten op de oppervlakte spelden en naalden uit, doch als de zon weer door blinkt zijn ze op eens gesmolten De Heere gaf waarlijk dankensstof. En al het volk des Heeren zij met ons blijde. Wagenaar. Op den dag van gisteren zoo meldt men ons werd te Utrecht eene vergadering ge houden van Curatoren en hoogleeraren der Theologische School en der Vrije Universiteit, die ook werd bijgewoond door de Deputaten tot oefening van het verband der kerken met de Theologische Faculteit van de Vrije Universiteit. Met dank aan den Heere mag worden mede gedeeld, dat het gelukt is tot overeenstemming te geraken aangaande de punten, die aan de Kerken en aan de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Geref. grondslag kunnen worden voorgelegd, om tot eenheid te komen in de op leiding tot den Dienst des Woords. Nadere bijzonderheden kunnen voor het oogen blik niet worden gegeven, daar in eene nog te houden vergadering de eindredactie moet wor den vastgesteld. Wij houden ons overtuigd dat dit bericht in de kerken met blijdschap en dank aan den Heere zal worden vernomen. In de vergadering was de leiding des Heeren bijzon der merkbaar in de eenparigheid, waarmee deze uitslag bereikt werd. (De Standaard.) Geloovige Oukters. Onder onze geneesheeren zijn tal van man nen, die hunnen kring eere aandoen. Mannen en vorming. TTmnn Aangezien hot hierbij aankomt op een woord, en éen letter misschien misverstand zou kun nen baren, werd een Commissie van eind redactie benoemd, die met bekwamen spoed het beslotene zal formuleeren, opdat dit zoo spoedig mogelijk gepubliceerd worden kan. a) Het bericht in de Standaard luidde aldus Hooger Onderwijs.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 2