Uit (le Heilige Schrift.
10e Jaargang.
VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1901.
No. 36.
y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE j~)ELANGEN DER pEREFORMEERDE KLERKEN
IN ZEELAND, J^OORD-j^RABANT EN J-AMBURG.
Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
CHET VERDRAGEN DER SPOTTERNIJ.)
In deze afdeeling van den psalm (Zaïn) wordt
gehandeld over de vertroosting door het Woord.
Zy begint met het zoeken daarnaar, waarna
zij ons toont, hoe het Woord ondersteunt in
beproeving en zóó sterkt in het vuur der be
spotting, dat wij door het wreede gedrag der
boozen veeleer tot afschuw worden bewogen
voor hunne zonden, dan tot toegeven aan hunne
verzoekingen. Voorts wordt ons getoond, hoe
de Schrift liederen heeft voor de pelgrims en
liefelijke gedachten voor hen, die hunne nach
ten wakende moeten doorbrengen, terwijl ein
delijk de verzekering wordt gegeven, dat al dit
geluk en deze vertroosting worden gesmaakt
in den weg van het onderhouden van de in
zettingen des Heeren.
De hoovaardigen haten de godvruchtigen en
een der scherpste wapenen, die deze haat ge
bruikt, is de spot. Dit is dan tevens een middel
van genot en tijdverdrijf. Niemand was in hunne
oogen zoo geschikt als voorwerp van spot als
David, wijl hij Gods dienstknecht was. Hoe
moet het oog verblind zijn door de zonde, dat
iets belachelijks ziet in het geloof en iets, dat
spotlust wekt, in heiligheid. Toch is het eene
treurige waarheid, dat menschen, die hoege
naamd geen vernuft bezitten, toch een grijns
op menig gelaat weten te brengen door den
spot te drijven met het heilige. Waanwijze zon
daren maken de godvruchtigen tot hun speel
bal. Zij vinden het, o zoo vermakelijk, om een
fijne in een bespottelijk daglicht te stellen. In
dien nu David zoo verregaande spotternij had
te verdragen, kunnen wij dan verwachten aan
den smaad en spot der goddeloozen te zullen
ontkomen Er zijn nog vele hoovaardigen op
aarde. Het ligt in den aard van den zoon der
dienstmaagd, om het kind der vrije te bespotten.
Nochthans ben ik van uwe wet niet geweken.
Zoo hebben dan de spotters hun doel gemist.
Zij lachten maar hun wensch verkregen zij
niet. Velen zijn afgeweken, maar de Heere houdt
zyn volk staande ook in dit vuur der beproe
ving. Gods wet is voor Gods kinderen de ko
ninklijke weg van vrede en veiligheid, en zij,
die er ons door hun lachen van willen doen
afwijken, hebben het goede niet met ons voor.
Ook nu wordt, meer dan men wel denkt,
het satanisch middel van den spot gebruikt,
om het Koninkrijk van Christus afbreuk te
doen. Hoe heeft satan dat onheilig middel
tegen den Christus zelf aangewend Denk aan
zijne bespotting aan het kruis. Maar ook deze
list der hel zal zijne gemeente niet overwel
digen. Hij kan zeggen De smadingen dergenen
'die U smaden zijn op Mij gevallen. En zoo
zullen dan ook zijne discipelen dien smaad niet
ontgaan. Zoodra het bekend wordt door uw
woord, door uw belijden, door eene nieuwe le
venskeuze, dat gy in oprechtheid den Christus
hebt aangenomen, dan rust verachting op u.
De eertijds gloeiende man is nu een voorwerp
van spot. Ga, om by den jongsten tyd te bljj-
ven, onze mannen na, (groot in 't Koninkrijk
Gods), van Bilderdijk af tot nu toe en zie, wat
de wereld met hen gedaan heeft. Wat doornig
pad bereidde zij en bereidt zij nog, gelijk de
jongste dagen toonen, aan onzen Kuyperi)
Maar, Gode zij dank, ook hier mag het ge
tuigenis worden herhaald Nochtans ben ik van
uwe wet niet geweken. Ook door het doornen
vuur der bespotting leidt God zyn volk henen,
en de spotters zullen vergaan. Die in den he
mel zit, zal lachen, de Heere zal hen bespotten.
De hoogstgeplaatsten en de geringen in stand
zijn vaak 't meest aan de aanvechting door
bespotting onderhevig. De gezel onder zijne
medegezellen of bij een vijandigen baas, de
jongen, die als leerjongen onder eene menigte
andere, doorgaans op die leeftijd 't brutaalst,
op fabriek of werkplaats verkeert, de soldaat
in de kazerne, het jongmaatje op den kruiser
of op het koopvaardijschipWij weten het,
hoevelen er bezwijken, hoevele jongens, eertijds
met hunne ouders je waarheid volgden, en
wier tijd- of historisch geloof onder scheldwoor
den en spotternij bezweek.
Mocht er meer aan gedacht, meer voor ge
beden worden, maar mocht er ook meer op
gewerkt worden, dat de tong van den vloeker
en spotter ook door de Overheid werd gebrei
deld. Maar, hoe noodlottig, als zich onze kin
deren den naam des Heeren schamen voor dit
boos en overspelig'geslacht. Doch zoo zal de
kerk ook voor veel onheiligs worden bewaard.
En de Heere kent de Zijnen. Zij worden inden
heeten strijd steeds beslister. En Gode zij
dank': Wy mogen er ook behouden, van wie
Davids woord geldtNochtans ben ik van uwe
wet niet geweken. Hulsebos.
ZENDING.
De Pinkster-Collecte.
De collecte voor de Zending heeft in de ker
ken der Classis Goes ditmaal opgebracht de
som van f225.175. Baarland f8.04, Biezelinge
f 12.50, Borsele f2.82, Goes f70.16, 's Graven
polder f7.50, Heinkenszand f19.235, Ierseke
f21.22, Kruiningen f 15.65, Nieuwdorp f50,
Wolfertsdijk f 18.05.
Wat brachten Axel, Zaamslag en Zierikzeeop?
N. J. H. D. Jr.
VARIA,
Uit de Synode der Nederl. Herv. Kerk,
Negen en twintigste zitting. 19 Aug.
Uit de discussies over het rapport inzake
ingekomen verzoeken om Reorganisatie (ftr
Kerk".
De heer E. B. Gunning mist in de reglemen
ten der N. H. Kerk alles, waaruit zou blijken,
dat zij de Kerk van Christus iswanneer de
Mohamedanen zich kerkelijk wilden inrichten,
dan zouden zij onze reglementen kunnen over
nemen. Is dit niet, vraagt spreker, bewys ge
noeg, dat reorganisatie hoogst noodig is?
De heer Romftn is niet met alles in onze
organisatie ingenomenmaar hij wil liever
dan wat de adressanten verzoeken, „alles over
laten aan den Heer der tyden", die zich in den
tijd der doleantie niet onbetuigd heeft gelaten.
Prof. Kruijf voegt toe aan wat hy reeds ge
zegd heeft, dat dat „liebangelen". met de gere
formeerde Kerken, dat in deze dingen op te
merken is, hem geweldig hindert. Leertucht
deugt nietde prediker moet profeet zyn laat
de geest vrij zijn, en de spreker niet bang be
hoeven te worden voor de gefronsde wenk
brauwen van een ouderling, die op de leer zit.
Er wordt ten slotte besloten, om geene Com
missie te benoemen, ten einde een voorstel
van reorganisatie te ontwerpen.
Volgens de N. R. Ct.
H.
Ietg over de invoering der Evangelische
Gezangen op Walcheren.
't Was in den Franschen tijd. In de dagen
der Palriotten. De rechtzinnigheid week voor
de vrijzinnigheid. In minachting was het oude
Testament. Opgeld deed „het Evangelie." Zelfs
voor de nieuw berijmde psalmen begon men
den neus op te halen. Zingen wou men „Evan
gelische Gezangen." Dat deden alle protestant-
sche kerken buiten 's lands en zelfs hier te
lande de Engelsche en Waalsche gemeenten.
In 1805 kwamen de Heeren in den Haag
gereed. En gelast werd door de Prov. Synodes
aan de kerkeraden om den nieuwen Bundel te
gebruiken in den kerkendienst, met de verze
kering Ze zouden zien, dat geen andere ge
zangen geplaatst waren dan die met de Belij
denis overeenkwamen.
Wegens Zeeland hadden tot 't uitgeven van
den nieuwen bundel meegewerkt de predikan
ten Hermannus Adrianus Bruining uit Vereen
Petrus Janssen uit Bergen op Zoom.
De kerkenorde, waaronder men eigenlijk nog
stond, verbood het wel, doch de Prov. Synodes
achtten zich, omdat ze 't in dit stuk allemaal
met elkaar eens waren, dat die verouderde
kerkenorde gerust mocht worden overtreden.
Maar de invoering der gezangen onder 'tvolk
'had voeten in de aarde.
Laat ons nu eens een en ander mededeelen
omtrent de invoering dier Gezangen in de ker
ken der classis Walcheren.
In 1807 kreeg i de classicale preek een stoot.
Ze zou voortaan slechts 2 maal in 'tjaar ge
houden worden. Ze liep altoos over den Cate
chismus en diende om te hooren of de predi
kant zuiver was in de leer. Maar de ketter
meesters waren nu uitgestorven. En de aan
dacht der classe spande zich op een gewichtiger
puntde invoering der Evangelische Gezangen.
Doch die scheen niet gemakkelyk te zijn.
Twee jaren later1809. De praeses vraagt
of er voldaan is aan de Resolutie der Hooge
kerkvergadering in zake de invoering der Ge
zangen.
Sommigen antwoorden, dat de boeken wel
geplaatst zijn in de banken, doch dat de gezan
gen nog niet werden afgegeven. De gemeente
lag er zoo tegen. Een broeder was nóg achter-
lyker. Ds. Rochefort te Aagtekerke. In zijn kerk
was nog geen Gezangboek te vinden. Te Dom
burg waren ze afgegeven, doch ouderlingen en
diakenen zonden een beklag in by de classis
over de ergernis en verzochten dringend, dat
't toch mocht worden nagelaten. Maar dat ging
Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE ia onze Koning; Hij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen.als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
MIDDELBURG.
De hoovaardigen hebben mij bo
venmate bespotnochthans ben ik
van uw» wet niet geweken.
Psalm 119 51.
1) Wij denken aan de vergelijking van hem met
Barnum 1
1) Vriendelijke knikjes wisselen.