y
n
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
10e Jaargang.
VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1901.
No. 33.
EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE KLERKEN
^EELAND, jSf OORD-BRABANT
IN
EN
j^IMBURG.
Ds. J. HULSEBOS, Ds. A LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAK.
Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE CO INT RE
De psalmist bezingt in dezen psalm Gods
trouw in natuur en genade, hij bezingt zijne
algemeene voorzienigheid, die daar gaat om
allen, en zijne bijzondere voorzienigheid over
zijn volk en zijne kinderen, en hij verheerlijkt
daarin 's Heeren Naam.
Hier wordt nu al het levend schepsel voor
gesteld,, als wachtende zijn onderhoud uit 's Hee
ren hand. Dit wordt hier" zoo bedoeld, als God
het in zijne scheppingsordinantie heeft gemaakt,
met erkenning van den middelijken weg, zoo
als de Heere dien voor het dier, maar vooral
voor het redelijk schepsel, den mensch, heeft
ingesteld.
De mensch, het hoofd der schepping, de
mensch, het redelijk schepsel, verwacht de
voeding uit Gods vaderhand met bewustheid
het onbewuste, het dier, wordt hierin door den
mensch vertegenwoordigd, het toont zijn afhan
kelijkheid van God, door zich veelszins afhan
kelijk te betoonen van den mensch. De dichter
weet wel, wat ontzettende verstoring, aan 's
menschenzijde, de zonde hierin heeft gebracht,
en dat het den gevallen mensch, ook in deze
heerlijke ordinantie niet heeft goed gedacht, om
God in gedachtenis te houden. Maar, door den
Geest des Heeren verlicht, ziet hij weder dat
heerlijk werk der algemeene Voorzienigheid,
dat door gaat ook over de verachters van Gods
Naam, dat door gaat over hen, die Hem niet
kennen. En naast die algemeene, looft hij ook
de bijzondere voorzienigheid des Heeren over
degenen, die Hem vreezen. De prediking van
de goedertierenheid en de lankmoedigheid Gods
over den schuldigen zondaar, is nog voor me
nigeen een middel tot bekeering geworden.
Maar zoo is er dan in het dagelijksch leven, in
de zorge Gods, die dagelijks wordt besteed aan
mensch en beest, voor het kind Gods eene rijke
stoffe, om zijnen Naam te verheerlijken en groot
te maken.
Aller oogen wachten op u. Dit is de heilige
scheppingsordinantie Gods. Het kind Gods mag
die wederom zien door bewonderen en Geestes-
licht. Hij mag dat wachten weder in praktijk
brengen, maar dan ook iets zien en bij zich
zelven ervaren van datGij geeft hun hunne
spijs te zijner tijd.
Dat „te zijner tijd" moet nog bijzonder onze
aandacht trekken. In het goddelijk werken
heerscht de hoogste, heiligste en volkomenste
orde. Te zijner tijd, dat wil zeggenjuist op
tijd. De Alwetende, die het al formeerde, weet
dit, en Hij doet en beschikt alles in de groote
huishouding der natuur, naar dat elk schepsel
behoeft, zyn oog is nacht of dag niet van hen
afgewend. En zoo is het in het kleine en in
het groote. Alles in juiste orde en opvolging
en maat. Zoo is zijn goddelijke-wil. Hierin moet
Hij worden bewonderd en verheerlijkt. Maar de
mensch heeft mede hierin Gods beeld te dragen.
De Heere heeft ook den mensch aan regel
en orde gebonden. Hij heeft jaren en maanden
en dagen en tijden gesteld. De gansche menach
is op orde aangelegd. Leeftijd en geslacht en
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
stand en levenskring hebben hunne gestelde en
bijzondere eischen, waarvoor de Heere orde en
regel heeft geschapen, waarmede moet worden
gerekend en waartegen niet straffeloos wordt
gezondigd.
Ja, in zijne gansche schepping heeft God
eene orde gelegd, die bewondering afdwingt
en menigmaal den zondigen mensch moet be
schamen. De zonde heeft echter ook hier hare
verderfelijke invloeden doen ondervinden. Op
het gebied van des menschen denken en be-
geeren had de Heere eene schoone orde gesteld
in zyne Heilige Wet. Maar op voorgaan, op de
verlokkende stem des Satans heeft de mensch
diQ orde omgekeerd. En in dat bedrog, dat
ellende brengt voor tijd en eeuwigheid, leeft hij-
voort, totdat het Gode behaagt, hem weder te
baren en Christus in hem te openbaren, Chris
tus, die 't recht Gods handhaafde en daaraan
heeft voldaan en de werken van den Satan
vernietigde.
Tot God wedergekeerd' krijgt de mensch een
gfeopend oog, voor wat nog door de algemeene
genade wordt genoten, maar ook voor wat de
eere Gods vordert in het betrachten van orde
in het dagelijksch leven. Daarom is bijzonder
in een gereformeerd huisgezin het woord wan
orde zulk een treurige wanklank. Maar ook in
het geestelijk leven naar zyn wording en groei
heerscht orde en geen wanorde. Alles op zijn
tijd. Eerst het kruid, daarna de aar, daarna
het volle koren in de are. De tijd tot bekeering
zijn de dagen der jongelingschap, de roeping
tot het Koninkrijk isheden.
En eerst komt de strijd, daarna de heerlijk-
heidHulseros.
Verledene week werden te Nijkerk op de
Veluwe de jaarvergaderingen van de Gerefor
meerde Zondagsschool-vereeniging Jachin en
van 't Gereformeerd Traktaatgenootschap Filip-
pus gehouden. Beide slaagden goed. De
opkomst was bevredigend.
Geanimeerde debatten hadden er plaats.
°^r-d v verSadering van Jachin lichtte eerst
Dr. Wielmga zijne stellingen in betrekking tot
het Zondagsschoolonderwijs en zyn verhouding
tot de kerken nog een weinig toe. Een weinig
slechts, omdat hij verleden jaar een referaat
leverde, waarvan deze stellingen de korte sa
menvatting waren. In deze korte toelichting
sprak onze jeugdige doctor uit, dat hij princi
pieel met veranderd was, maar dat hij met de
andere broederen er meer den nadruk op wilde
leggen, dan hij verleden jaar deed, dat ook met
de praktijk moet gerekend worden.
Ds. Littooij constateerde, bij de toelichting
zijner stellingen, dat er tusschen hem en Dr.
w- Prm,ciPieel geen verschil was, hij geloofde
echtafc dat met de praktijk terdege rekening
moetjövorden gehoudenwant alle kerkeraden
zijn nog niet ryp, en ook nog niet gezind om
dezen door God zoo ryk gezegenden arbeid
over te nemen, te organiseeren en te mainte-
neeren. Deze arbeid, dien God gaf, toen het
ging om de jeugd, en mitsdien om de toe-
?gt op de van het Bpelsch-christe-
lyk beginsel, daarom op de ljjn der Gerefor
meerden, wyi hfj bestaat in het achtergeblevene
en verlorene te zoeken hij moet op zeer hoogen
prijs worden gesteld, en niet afgebroken en
overgegeven worden vóór dat de kerken daar
voor rijp zijn.
Het resultaat van de echt broederlyke be
sprekingen was, dat het voorstel werd aange
nomen dezen arbeid, zoo mogelijk, in de ge-
wenschte verhouding tot de Gereformeerde
Kerken te brengen.
Eene Commissie werd benoemd, die daar
voor pogingen in het werk zal stellenen de
referaten zullen niet alleen in het verslag op
genomen, maar daarenboven afzonderlijk uit
gegeven worden. Ook het referaat: „Wat kan
Jnlippus doen om het recht verstand van het
verbond der genade in betrekking tot het ker
kelijk leven te bevorderen zal, op verzoek,
door Filippus verkrijgbaar worden gesteld.
In het werk van Dr. Kuyper: „Drie kleine
vossen verleden week in dit blad door mij
besproken, lezen wij over dit onderwerp
-vT-"Frac^icisme *s n*e^ praten, maar doen.
Niet te veel denken, niet te veel voelen, maar
iets uitrichten, uitvoeren, met iets bezig zijn
in de practijk. En nu kan men voor de zen
ding wel meetings, kransjes, bidstonden hou
den, geld offeren en verzamelen, en voorts
verslagen lezen, maar feitelijk in de Zending
uitgaan, was iets wat maar aan zeer enkelen
ten deel viel. Er was wel allerlei drukte en
veelbezigheid voor de groote menigte, maar
het eigenlijke doen, het doen dat het deed,
bleet vuor rekening van de uitgezonden broe
ders en van de bestuurders der vereenieiner
hier te lande.
By het Zondagsschoolwezen niet alzoo.
Op de Zondagsschool "waren voor elke klasse
onderwijskrachten noodig, en zulke Zondags
scholen moesten er in elk dorp, hoe klein ook,
en in grootere dorpen meerdere, en in groote
steden in groote menigte zijn.
Tegen één man die voor de zending actief
dienen kan, kon men er hier drie, vier hon
derd gebruiken.
Gebruiken mannen en vrouwen. Gebruiken
ouden en jongen. Gebruiken rokeren en ar-
meren. Gebruiken een ieder die van goeden
wille was, en die liefde had voor Jezus en zijn
Zaak. y
Zoo iets tot practisch doen en zelf doen
lokte, dan deed het de Zondagsschool.
In oorsprong was de Zondagsschool twee
lingzuster van de Zending.
Bijna gelijktijdig is haar nieuwe actie gebo
ren. Geboren uit schuldig verzuim der Kerken.
Gegoten in den vorm die op het laatste der
vorige eeuw 't meest opgeld deed.
De kerk had haar plicht om de kinderen der
kerk te onderrichten, verzuimd. Hier ook
maar toch veel meer nog in andere landen!
Ten onzent is de Catechisatie toch altoos regel
geweest. Elders heeft die of nooit bestaan of
was tot een korte, dorre formaliteit vlak voor
de „aanneming" geworden. In tal van kerken
deed de Bedienaar des Woords niets voor de
Catechisatie, en de „aanneming" geschiedde op
een prevelen van eenige onverstaanbare klan
ken, zonder eenigen waarborg hoegenaamd voor
kennisse van den weg des Heeren, of van den
weg dien de jongeren te gaan hebben om eens
m te gaan in zijn Konin'kryk.
En al liep het nu zóó bar ten onzent niet,
- TO, is onze Rechter,
1 flè UlEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch-Bamuel zeide Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht-
ofler, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22.
MIDDELBURG.
(O R D E.)
Aller oogen wachten op u; en
Gij geeft hun hunne spy's te zijnen
tijd. Psalm 145 15.