y n Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. 10e Jaargang. VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1901. No. 33. EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE KLERKEN ^EELAND, jSf OORD-BRABANT IN EN j^IMBURG. Ds. J. HULSEBOS, Ds. A LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAK. Abonnement per 3 maanden f 0.85. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE CO INT RE De psalmist bezingt in dezen psalm Gods trouw in natuur en genade, hij bezingt zijne algemeene voorzienigheid, die daar gaat om allen, en zijne bijzondere voorzienigheid over zijn volk en zijne kinderen, en hij verheerlijkt daarin 's Heeren Naam. Hier wordt nu al het levend schepsel voor gesteld,, als wachtende zijn onderhoud uit 's Hee ren hand. Dit wordt hier" zoo bedoeld, als God het in zijne scheppingsordinantie heeft gemaakt, met erkenning van den middelijken weg, zoo als de Heere dien voor het dier, maar vooral voor het redelijk schepsel, den mensch, heeft ingesteld. De mensch, het hoofd der schepping, de mensch, het redelijk schepsel, verwacht de voeding uit Gods vaderhand met bewustheid het onbewuste, het dier, wordt hierin door den mensch vertegenwoordigd, het toont zijn afhan kelijkheid van God, door zich veelszins afhan kelijk te betoonen van den mensch. De dichter weet wel, wat ontzettende verstoring, aan 's menschenzijde, de zonde hierin heeft gebracht, en dat het den gevallen mensch, ook in deze heerlijke ordinantie niet heeft goed gedacht, om God in gedachtenis te houden. Maar, door den Geest des Heeren verlicht, ziet hij weder dat heerlijk werk der algemeene Voorzienigheid, dat door gaat ook over de verachters van Gods Naam, dat door gaat over hen, die Hem niet kennen. En naast die algemeene, looft hij ook de bijzondere voorzienigheid des Heeren over degenen, die Hem vreezen. De prediking van de goedertierenheid en de lankmoedigheid Gods over den schuldigen zondaar, is nog voor me nigeen een middel tot bekeering geworden. Maar zoo is er dan in het dagelijksch leven, in de zorge Gods, die dagelijks wordt besteed aan mensch en beest, voor het kind Gods eene rijke stoffe, om zijnen Naam te verheerlijken en groot te maken. Aller oogen wachten op u. Dit is de heilige scheppingsordinantie Gods. Het kind Gods mag die wederom zien door bewonderen en Geestes- licht. Hij mag dat wachten weder in praktijk brengen, maar dan ook iets zien en bij zich zelven ervaren van datGij geeft hun hunne spijs te zijner tijd. Dat „te zijner tijd" moet nog bijzonder onze aandacht trekken. In het goddelijk werken heerscht de hoogste, heiligste en volkomenste orde. Te zijner tijd, dat wil zeggenjuist op tijd. De Alwetende, die het al formeerde, weet dit, en Hij doet en beschikt alles in de groote huishouding der natuur, naar dat elk schepsel behoeft, zyn oog is nacht of dag niet van hen afgewend. En zoo is het in het kleine en in het groote. Alles in juiste orde en opvolging en maat. Zoo is zijn goddelijke-wil. Hierin moet Hij worden bewonderd en verheerlijkt. Maar de mensch heeft mede hierin Gods beeld te dragen. De Heere heeft ook den mensch aan regel en orde gebonden. Hij heeft jaren en maanden en dagen en tijden gesteld. De gansche menach is op orde aangelegd. Leeftijd en geslacht en Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. stand en levenskring hebben hunne gestelde en bijzondere eischen, waarvoor de Heere orde en regel heeft geschapen, waarmede moet worden gerekend en waartegen niet straffeloos wordt gezondigd. Ja, in zijne gansche schepping heeft God eene orde gelegd, die bewondering afdwingt en menigmaal den zondigen mensch moet be schamen. De zonde heeft echter ook hier hare verderfelijke invloeden doen ondervinden. Op het gebied van des menschen denken en be- geeren had de Heere eene schoone orde gesteld in zyne Heilige Wet. Maar op voorgaan, op de verlokkende stem des Satans heeft de mensch diQ orde omgekeerd. En in dat bedrog, dat ellende brengt voor tijd en eeuwigheid, leeft hij- voort, totdat het Gode behaagt, hem weder te baren en Christus in hem te openbaren, Chris tus, die 't recht Gods handhaafde en daaraan heeft voldaan en de werken van den Satan vernietigde. Tot God wedergekeerd' krijgt de mensch een gfeopend oog, voor wat nog door de algemeene genade wordt genoten, maar ook voor wat de eere Gods vordert in het betrachten van orde in het dagelijksch leven. Daarom is bijzonder in een gereformeerd huisgezin het woord wan orde zulk een treurige wanklank. Maar ook in het geestelijk leven naar zyn wording en groei heerscht orde en geen wanorde. Alles op zijn tijd. Eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de are. De tijd tot bekeering zijn de dagen der jongelingschap, de roeping tot het Koninkrijk isheden. En eerst komt de strijd, daarna de heerlijk- heidHulseros. Verledene week werden te Nijkerk op de Veluwe de jaarvergaderingen van de Gerefor meerde Zondagsschool-vereeniging Jachin en van 't Gereformeerd Traktaatgenootschap Filip- pus gehouden. Beide slaagden goed. De opkomst was bevredigend. Geanimeerde debatten hadden er plaats. °^r-d v verSadering van Jachin lichtte eerst Dr. Wielmga zijne stellingen in betrekking tot het Zondagsschoolonderwijs en zyn verhouding tot de kerken nog een weinig toe. Een weinig slechts, omdat hij verleden jaar een referaat leverde, waarvan deze stellingen de korte sa menvatting waren. In deze korte toelichting sprak onze jeugdige doctor uit, dat hij princi pieel met veranderd was, maar dat hij met de andere broederen er meer den nadruk op wilde leggen, dan hij verleden jaar deed, dat ook met de praktijk moet gerekend worden. Ds. Littooij constateerde, bij de toelichting zijner stellingen, dat er tusschen hem en Dr. w- Prm,ciPieel geen verschil was, hij geloofde echtafc dat met de praktijk terdege rekening moetjövorden gehoudenwant alle kerkeraden zijn nog niet ryp, en ook nog niet gezind om dezen door God zoo ryk gezegenden arbeid over te nemen, te organiseeren en te mainte- neeren. Deze arbeid, dien God gaf, toen het ging om de jeugd, en mitsdien om de toe- ?gt op de van het Bpelsch-christe- lyk beginsel, daarom op de ljjn der Gerefor meerden, wyi hfj bestaat in het achtergeblevene en verlorene te zoeken hij moet op zeer hoogen prijs worden gesteld, en niet afgebroken en overgegeven worden vóór dat de kerken daar voor rijp zijn. Het resultaat van de echt broederlyke be sprekingen was, dat het voorstel werd aange nomen dezen arbeid, zoo mogelijk, in de ge- wenschte verhouding tot de Gereformeerde Kerken te brengen. Eene Commissie werd benoemd, die daar voor pogingen in het werk zal stellenen de referaten zullen niet alleen in het verslag op genomen, maar daarenboven afzonderlijk uit gegeven worden. Ook het referaat: „Wat kan Jnlippus doen om het recht verstand van het verbond der genade in betrekking tot het ker kelijk leven te bevorderen zal, op verzoek, door Filippus verkrijgbaar worden gesteld. In het werk van Dr. Kuyper: „Drie kleine vossen verleden week in dit blad door mij besproken, lezen wij over dit onderwerp -vT-"Frac^icisme *s n*e^ praten, maar doen. Niet te veel denken, niet te veel voelen, maar iets uitrichten, uitvoeren, met iets bezig zijn in de practijk. En nu kan men voor de zen ding wel meetings, kransjes, bidstonden hou den, geld offeren en verzamelen, en voorts verslagen lezen, maar feitelijk in de Zending uitgaan, was iets wat maar aan zeer enkelen ten deel viel. Er was wel allerlei drukte en veelbezigheid voor de groote menigte, maar het eigenlijke doen, het doen dat het deed, bleet vuor rekening van de uitgezonden broe ders en van de bestuurders der vereenieiner hier te lande. By het Zondagsschoolwezen niet alzoo. Op de Zondagsschool "waren voor elke klasse onderwijskrachten noodig, en zulke Zondags scholen moesten er in elk dorp, hoe klein ook, en in grootere dorpen meerdere, en in groote steden in groote menigte zijn. Tegen één man die voor de zending actief dienen kan, kon men er hier drie, vier hon derd gebruiken. Gebruiken mannen en vrouwen. Gebruiken ouden en jongen. Gebruiken rokeren en ar- meren. Gebruiken een ieder die van goeden wille was, en die liefde had voor Jezus en zijn Zaak. y Zoo iets tot practisch doen en zelf doen lokte, dan deed het de Zondagsschool. In oorsprong was de Zondagsschool twee lingzuster van de Zending. Bijna gelijktijdig is haar nieuwe actie gebo ren. Geboren uit schuldig verzuim der Kerken. Gegoten in den vorm die op het laatste der vorige eeuw 't meest opgeld deed. De kerk had haar plicht om de kinderen der kerk te onderrichten, verzuimd. Hier ook maar toch veel meer nog in andere landen! Ten onzent is de Catechisatie toch altoos regel geweest. Elders heeft die of nooit bestaan of was tot een korte, dorre formaliteit vlak voor de „aanneming" geworden. In tal van kerken deed de Bedienaar des Woords niets voor de Catechisatie, en de „aanneming" geschiedde op een prevelen van eenige onverstaanbare klan ken, zonder eenigen waarborg hoegenaamd voor kennisse van den weg des Heeren, of van den weg dien de jongeren te gaan hebben om eens m te gaan in zijn Konin'kryk. En al liep het nu zóó bar ten onzent niet, - TO, is onze Rechter, 1 flè UlEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch-Bamuel zeide Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht- ofler, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. MIDDELBURG. (O R D E.) Aller oogen wachten op u; en Gij geeft hun hunne spy's te zijnen tijd. Psalm 145 15.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 1