Zierikzee gaat in stem mencij ter voor de onzen hoopvol voor de toekomst vooruit. Houdt Flakkee, dat anti-liberaal en de andere helft van het district Zierikzee is, zich Vrijdag even goed, dan is er kans dat daar Vrijdag voor de Tweede Kamer een zetel voor onze partij op het liberalisme gewonnen wordt. Tholen, dat de vorige maal zulk eene schit terende overwinning behaalde, borg, 't is schande, de vlag op. Moge het iff het 4e met het 5e district Vrijdag a. s. beter gaan, dan het Dinsdag ging. Dat in den lande eere wone. Littooij. VARIA. Moraal-statistiek Zeer belangrijk is hetgeen de Heraut onlang meedeelt over de veroordeelden uit de onder scheidene kerken en kerkgenootschappen. In Nederland zijn derdehalf millioen Her vormden, ruim anderhalf millioen Roomschen, 400 duizend Gereformeerden, 70 duizend Luther- schen, honderd duizend Joden, Eén lid nu werd verleden jaar door de recht bank veroordeeld van elke 250 Roomschen, 300 Hervormden, 367 Joden, 430 Lutherschen en 2200 Gereformeerden. Dat is dus een zeer gunstige verhouding. Toch werden er nog 52 (doop- of belijdende) leden eener Geref. kerk veroordeeld wegens bedelarij en landlooperij, 11 omdat ze gestroopt hadden, 10 wegens wederspannigbeid, 44 om vechterij en mishandeling. 17 zulker gerefor meerde vechtersbazen werden veroordeeeld te Winschoten Er waren, helaas, onder ons 3 brandstichters. 5 onzedelijken, 8 dieven. Gode zij dank, geen inbreker of moordenaar. Door de rechtbanken te Middelburg en Zie rikzee werden ieder 4 gereformeerden gevon nisd. Te Leeuwarden slechts 3. Te Groningen 50 Laat ons bij 't licht dezer cijfers waardeerei de heiligende werking van 't evangelie der vrij genadeOok den invloed van 't onderling e: en 't ambtelijk opzicht der kerkelijke tucht. En laat ons over de „vlekken" op ons witt kleed ons verootmoedigen. W. Een uitnemende inrichting. Een der schoonste oud-christelijke symbol» Go» Heero Jezus is de goede Herder, d 't afgezworven ooi op de sterke schoude terugdraagt naar de kooi. Opzoekende liefde jegens 't verlorene. Zy een van de schoonste trekken van een wa achtig christelijk leven. Welnu in deze richting arbeidt het Hoogela die uitnemende stichting, die den landloo nog eenmaal een christelijk toevluchtsc biedt, waar hij door hard werken bij ge. behandeling de verloren levensenergie terug vinden kan, om straks met nieuwe levens kracht en moed en lust terug te keeren op een bescheiden plaats in de maatschappij. En niet enkel voor dit tijdelijk leven zoekt 't Hoogeland van dienst te wezen. Het bedoelt ook om Gods Woord te brengen tot deze schipbreukelingen en hen dien eenigen Naam te prediken, in Wien alleen ook voor hen be houdenis voor eeuwig is En aan onzen rijkbegaafden, echt Cal vinis- tischen broeder Wilbrink, Hoogelands wakke ren directeur, en onzen vroegeren Arnhem- schen ouderling, br. Amersfoort, zijn adjunct, is deze arbeid in 't Evangelie uitnemend toe- betrouwd. Voor eenige dagen werd de achtste jaarver gadering gehouden. En het keurig door Mr. J. P. A. Graaf van Lirfiburg Stirum geredigeerd orgaan, „het Hoogeland" deelt er een helder g£3te d verslag van mee. "Voorzitter is thans Jhr. Dr. L. de Geer te Yelp. De redacteur van 't maandblad is ook secretaris-penningmeester. En 't Hoogeland een deel van den arbeid zijner ziele Blijkbaar is de stichting goed bekend in de landlo3pers-wereld. De mannen, die er zich aanm Idem weten dat er. hard gewerkt moet worden in landontginmng, steenkloppen. spitten en zaaien, wieden en oogsten, timmeren, kleer maken enz. enz. Zij die dit tot geen prijs willen, komen niet meer. Daardoor heerscht er thans een zeer eunstige geest van gewilligheid en opgeruimdheid. In 1900 leverde 't Hoogeland 117 mannen, die korter of langer in dit doorgangshuis had den vertoefd, weer ai' aan de maatschappij. Ze gedragen zich bijna allen goed en werken nu met de handen om hun eigen brood te eten. 167 verschillende personen werden in 1900 op 't Hoogeland tijdelijk verpleegd. Ver de n geboortig uit Friesland en Noord- 4 grondwerkers en boerenarbeiders, ui, 7 kleermakers, 27 sjouwerlui r de 167. De giften en contributiën f5800. De vreeselijke som van 3St aan rente worden opgebracht, ding van 't Hoogeland had f7000 te duidelijk is de rekening enVerant- iet. Als die mannen goed werken, n dan de onkosten zoo hoog Een oort elk jaar te wordon opgemaakt, aien oordeelen, of er winst is dan evig is 't besluit van 't bestuur om rhalfjaar slechts 30 man op te nemen, voor 40 plaats is. En dat uit geld lijn dan die 10 hun kost niet bijna ie zich aanmelden, worden, terwijl er teruggezonden, de ellende in. Wat 1! b artikel dienen om ook in Zeeland abant de belangstelling onzer volks voor de alleszins aanbevelenswaardige „Het Hoogelandte verlevendigen! Dr Wagenaar. van de Brabantsclie Zendings- srentie, gehouden te Raams- donk op 22 Mei 1901. (Vervolg.) liddag vergadering werd te omstreeks jopend met het zingen van het e het „Gebed des Heeren", waarna Ds. ingen voorging in gebed. werd het woord gegeven aan Dr. r van Middelburg die een Referaat zou 3ver „Onze. Zendingsarbeid in Indië". int, met er op te wijzen, hoe het de Ier Geref. kerken in Nederland is, om r groote toewijding, de kerstening der ran Ned. Indie" te zoeken. Wij hebben •g. Engeland had het ons eenmaal af- en het is diep beschamend, dat in te spanne tijds, waarin Engeland er was, de inlander voor 'teerst als werd behandeld. Het Hollandsche ras onderworpen volken gelaten in hunne Engeland beurde hen op en ontsloot •en voor den Zendingsarbeid. Als wij en, dan verheffen zich voor ons bergen iuld, dan is er eene stemme des bloeds, pt tot den Heere en dan vragen wij het mogelijk dat Nederland nog in het ran Indië is Eindelijk ontwaakte hier e het besef onzer roeping, om de volken er wij 't zy dan terecht of ten on- T- meester zijn, met den Christus he re maken. En als we dan beseffen, dat jre ook daarvoor zijne Kerken vrij maakte idië te zegenen, dan is er blijde hope in irt. Maar dan ook verstaan wij het, hoe 't roeping is der Geref. Kerken, meer nog dan die van anderen, om de kerstening van Indies volken te zoeken. God de Heere gaf ons in Indië twee Zendings terreinen, Midden-Java en Soemba. Op Middeu- Java stichtte de Geref. Zendingsvereen. Zen dingsstations. Er was daar tevoren reeds ge arbeid door Mevr. Philipsop meer dan 60 plaatsen werden groepen van Christenen ge vonden en door den arbeid van wijlen Br. Wilhelm zijn wij met hen in aanraking geko men. Van meet af had echter de N. G. Zend. Ver. haar arbeid aanvaard met de bedoeling om die zoodra mogelijk aan de Kerken over te dragen. Deze waren daarvoor langen tijd niet rijp» getuige de jammerlijk mislukte kerkelijke Zending indertijd door de Herv. Gem. te Ren- kum gedreven. Na 1886 trad de Vereeniging terug voor de Kerken die toen hare roeping begonnen te verstaan en allengs met meer ijver den arbeid der Zending ter hand namen. Op Soemba, had de vroegere Chr. Geref. Kerk haar Zendings terrein en ook dit ging aan de sedert 1892 vereenigde Geref. Kerken oVer. Aan die twee terreinen hebben wij echter teveeler moet ge kozen worden. Wat nu te doen Soemba mogen we niet voetstoots loslaten. De arbeid daar mag eerst eindigen, als er inlandsche predikers zijn het beste zal dus zijn, daar den arbeid niet uit te breiden, maar te houden wat men heeft. In betrekking tot Midden-Java staat de kwes tie moeilijker. Vooreerst klopt daar het hart van Java, er is eene zeer dichte bevolking en wat niet het minst is, levert de aanwezigheid van Sadrach er groote zwarigheden op. Over wat er in den laatsten tijd met dezen „lasti- gïn Apostel" geschiedde behoeven we niet be droefd te zijn. Hij is openbaar geworden in zijne ware gedaante en wij komen daardoor op zuiverder standpunt te staan. Wel zijn er op dit arbeidsveld dientengevolge groote teleur stellingen ondervonden; maar er zijn toch nog punten genoeg onafhankelijk van Sadrach's in vloed, met name Banjoemas, het terrein dat door Rotterdam is aanvaard en waarheen zoo de Heere wil eerlang Br. Ruijssenaers hoopt te vertrekken. Aangezien nu het dicht bevolkte Zendings terrein op Midden Java Centrale beteekenis heeft en er, ondanks de afwijking der Sadrach-krin- gen, de arbeid aanvankelijk wèl is aangezet, is het roeping om alle kracht op dit terrein te concentreeren. Voor dien arbeid is van belang de ruggesteun en medewerking der Geref. ker ken van Europeanen met name te Batavia en te Soerabaya. Het doel van den Zendingsarbeid moet zijnde kerstening van het Javaansche volk, opdat dat volk voor den Christus gewon nen worde. Middel tot bereiking van dat doelis de vergadering van Javaansche kerken ende for matie van centra van een echt Javaansch-Christe- lyke samenleving. Tegen Europeesch-Javaansche kerken bestaat een groot bezwaar omdat zich daarin het Javaansche leven niet vrij ontwik kelt. En zullen nu Javaansche kerken vergaderd worden, dan moeten er ook komen Javaansch- Christelijke dorpen waar eene proeve van Chris telijke saamleving gegeven wordt. De Zendingsarbeid moet werken op öderlei, wijze en wel lo. door den dienst der Evangelieverkondiging. 2o. door den schooldienst. 3o. door den hospitaaldienst, die eene goede reuke der Chr. barmhartigheid verspreidt. De goden der Heidenen hebben geene gerechtig heid en geene liefde. Daarom is het liefdebe toon, gelijk dat gebracht wordt door de Medi sche Zending van zoo groot belang. 4o< door den dienst der Wetenschap. De Javaan is ontwikkeld, fijn beschaafd. Er moet dus een geleerde zijn, die den gedachtengang van het Javaansche volk weet te vatten en tegenover hunne pseudo-religie de Belijdenis der Waarheid plaatst. 5o. door den dienst der philanthropie. Tot uitoefening dezer diensten moeten wor den uitgezonden a. Dienaren des Woords. b. Een Directeur en zoo noodig verdere leeraars voor eene kweek school voor Inlandsche onderwijzers, Evange listen en Bijbellezers, c. Zendingsartsen en Hoofdverpleegsters, d. Geleerden in clenstiek en taalwetenschap. Het Evangelie moet verkondigd worden in de taal, die de aanzienlijken spreken, ontdaan van kruipende vormen en stootende ruwheid. Op den duur zal zich het Evangelie een eigen taalnuanse scheppen. Sommige Missionaire Dienaren des Woords behooren opdracht te ontvangen van hunne zendende kerk om, wanneer eenige Europeesche broeders en zusters in een zelfde omgeving een Geref. kerkelijk leven wenschen te leiden, hen tot eene Gemeente te vergaderen en hen behulpzaam te zijn bij het instellen der Diensten, allereerst des Opzienerschaps. Zijn onder hunne leiding eenige Ouderlingen benoemd, dan houdt hunne relatie tot de geïnstitueerde kerk op. De gekozen opzieners houden toezicht op Belij denis en wandel en op hunne uitnoodiging tre den de Missionaire] Dienaren des Woords - met verlof van hun zendende kerk een enkele maal op om aan hunne Gemeente het Woord en de Sacramenten te bedienen. Deze raad van opzieners legt registers aan van membra completa (Avondmaalgangers) en van gedoop- ten en houdt die nauwkeurig bij. Tot Consu lent is benoembaar de Missionair-predikant, doch deze kome in geene vaste relatie tot de Europeesche Gemeente als Dienaar des Woords. De Referent geeft eindelijk nog aan, hoe de Europeesche arbeiders in Indië samen moeten vormen een Algemeene Raad van advies die bestaan moet uit 3 Afdeelingen A. Soemba. B. De Hoofdsteden. C. Midden-Java. Elke afdeeling vergadert afzonderlijk en ge regeld, zoo dikwijls zulks noodig wordt geacht. Alle arbeiders onder hun ressort rapporteeren ter vergadering en vragen om advies in alle gewichtige dingen. De vergadering beoordeelt het gerapporteerde en adviseert zoo noodig ook ongevraagd, zij zendt de ingekomen rapporten met haar oor deel mitsgaders hare verstrekte adviezen tel kens op naar Deputaten der Generale Synode in Nederland met verzoek om approbatie. Bij verschil van inzicht en oordeel in denv boezem

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 2