y
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
10e Jaargang.
VRIJDAG 14 JIJNI 1901.
No. U.
yjeekblad gewijd AAN DE Belangen der Gerieformeerde Kerken
IN ^LEELAND,
J*J OORD-BRABANT EN
IMBURG.
Want de HEERE ie onze Rechter,
de HEERE is onze "Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGEN AAR.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust adn Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hoe
ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlyke nos.
3 cent. Advertentiën van 1-5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrydagmorgen, bil den
Uitgever in te zenden.
(EERTIJDS EN NU.)
Ik spreek op menschelijke wijze,
om der zwakheid uws vleesches
wil; want gelijk gij uwe leden
gesteld hebt, om dienstbaar te zijn
der onreinigheid en der ongerech
tigheid tot ongerechtigheid, alzoo
stelt nu uwe leden, om dienstbaar
u zijn der gerechtigheid tot hei
ligmaking.
Want toen gij dienstknechten
waart der zonde, zoo waart gij vrij
van de gerechtigheid.
Rom. 6 19, 20.
De Heilige Schriften mogen dingen bevatten,
zwaar om te verstaan, al wat den mensch
noodig is te gelooven, om zalig te worden, is
daarin genoegzaam en klaar geleerd. Blijft
natuurlijk, dat genade door den Heiligen Geest
de toepassing werkt in ons binnenste. Tot het
recht gebruik is het geloof noodig.
Maar, dat ook voor den eenvoudigste de weg
der zaligheid duidelijk en klaar in de Heilige
Schriften wordt blootgelegd, hoe bewijst het ook
wederom dit onderwijs van den heiligen apostel
Na al, wat er reeds ten dezen geleerd is,
daalt hij nog eens weer af tot de eenvoudigen
en onkundigen, om het allen toch recht dui
delijk te maken, en ontleent eene gelijkenis
aan het dagelijksche leven. Wij zien nu ook
van hoeveel gewicht voor de zaligheid dit deel
der leer, het stuk der heiligmaking is, terwijl
het ons verwonderen en bedroeven moet, dat
by zooveel nederbuiging in het onderrichten
der eenvoudigen, er toch nog eene uitlegging
gevonden wordt, die juist met dit onderwijs
de heiligmaking bestrijdt! Voorts zij dit nog in
het voorbijgaan opgemerkt, dat op het voet
spoor van den heiligen apostel, ja van den
Heere Jezus zelf, in prediking en oefening naar
eenvoud en klaarheid moet worden gestaan en
bij gekuischte taal en juistheid van uitdrukking
moet worden getracht, om tot den eenvoudig
ste af te dalen. Dit behoort tot de ware kan
selwelsprekendheid.
Maar nu dan ter zake. De apostel spreekt op
menschelijke wijze, dat is, met een beeld, aan
het dagelijksche leven ontleend, en dat ter wille
van de zwakheid des vleesches van hen, die hij
onderwast. De zwakheid des vleesches isde
zwakheid des verstands in geestelijke zaken.
En welk beeld gebruikt hij dan nu Het beeld
van dienstbaar zijn aan heer of vrouw. Bedenkt
wel, dat dit dienstbaar zijn in dien tijd nog
heel wat meer beduidde dan nu. Het was eene
volstrekte afhankelijkheid en beslist moeten
gehoorzamen in alle dingen.
En nu stelt de apostel zoo sterk mogelijk
het onderscheid tusschen het Eertijds en het
Nu. In beiden eene volstrekte dienstbaarheid,
maar lijnrecht tegen elkander ingaande.
Toen steldet gij uwe leden, om dienstbaar te
zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid tot
ongerechtigheid Onreinigheid is allerlei zonde
der ontuchtigheid en begeerlijkheid. Ongerech
tigheid is zonde tegen het gebod Gij zult-uwen
naaste liefhebben gelijk u zeiven. Ziel en lichaam
werden vrijwillig in den dienst dezer zonden
gesteld met alle leden, zintuigeD, gaven. En
dat geschiedde tot ongerechtigheid, dat geschied
de, om die booze werken uit te voeren en
steeds dieper in die slavernij weg te zinken, -
Doch na de bekeering is het geheel anders
Een dienen, o ja! maar een dienen met ziefa
en lichaam, met alle leden, zintuigen, gaven
en krachten, maar nu niet de zonde, doch juis t
tegenovergesteld de gerechtigheid en ookvrij
willig. Dit bedoelt de apostel wanneer hij schrijft
Alzoo stélt nu uwe leden, om dienstbaar te z j> i,
der gerechtigheid tot heiligmaking. Een vrijwillig
dienen der gerechtigheid tegenover God, den
naaste, zijn eigen lichaam. En terwijl in hei:
eertyds in den dienst van onreinigheid en onge
rechtigheid, een steeds dieper inzinken in de
zonden en in Godvervreemding het gevolg was,
strekt deze nieuwe dienstbaarheid nu tot een
opwassen in de heiligmaking, tot een gelijk
vormig worden aan het beeld van Christus.
De apostel spreekt dit uit in den vorrii van
eene vermaning: Alzoo stelt nu uwe leden",,
en duidt er zoó op, dat deze nieuwe gehoor
zaamheid zich meer -eü ineer ontwikkelen moet
in eenen vaak ozoo hangen strijd met den
ouden mensch, het overblijfsel der verdorven
heid, dat gedood en afgelegd moet worden.
Maar, waarom wordt deze zaak zoo veelvul
dig en zoo uitvoerig ontwikkeld en voorgesteld
in de Schrift? Opdat zij, de kinderen Gods tot
vertroosting, vermaning, onderwijzing, diep zou
worden ingeprent.
Wy hebben ons zeiven daarby. dan ook wel
zeer ernstig te onderzoeken. Bij de heidensche
Romeinen werden de zonden meer openlijk en
schaamteloos bedreven. Maar van nature zijn
wij ook even als zij dienstbaar der onreinigheid
en der ongerechtigheid, al komt het niet tot
openlijke daden. Hieruit zal blijken, of wij waar
lijk tot bekeering zyn gekomen, zoo de leden
gesteld worden der gerechtigheid tot heilig
making.
Dienstknecht der zonde en dienstknecht der
gerechtigheid gaat nimmer samen.
Toen gy dienstknechten waart der zonde, zoo
waart gij vrij van de gerechtigheid, gij kendet
en bemindet de ware gerechtigheid niet.
Hulsebos.
Dinsdag kwamen wij op staatkundig terrein
voor de eere Gods, voor den naam en de rech
ten Christi en voor de vrijheden en rechten
der ouders, bij vernieuwing aangetast door het
liberalisme, nu in de schandelijk doorgedreven
leerplichtwet, op.
In 't district Vlissingen was de activiteiten
de uitslag, gerekend dat er zeven candidaten
voor drie zetels waren, boven onze verwach
ting. De stad en de dorpen spraken er zich,
Gode zij dank, bij meerderheid van stemmen
in onzen geest uit.
De heer Siegers toch werd herkozen en de
heer van Teylingen moest voor den heer Bos
zijn zetel ruimen, terwijl ODze derde candidaat,
de heer Houterman, in herstemming komt met
niemand minder dan den invloedryken heer
Yan Woelderen.
Voor de verkiezing van Vrijdag belooft dat
in dit district wel wat goeds.
Ook in het andere deel van Walcheren, in
het district Middelburg, gingen wij, in verhou
ding tot de liberalen, niet achteruit.
Immers door dat hier de zevende candidaat,
de heer Koole 435 stemmen had, beliepen onze
candidaten natuurlijk des te grootere kans om
er minder te hebben want de heer Koole be
leed met ons al zijne jaren, zelfs onbewimpeld
op elk terrein van het leven den Christus dei-
Schriften.
Het gaat ons altijd aan het hart dat deze
goede vriend en bekwame man den kring der
antirevolutionairen verliet en naar de Christe
lijk historischen overging. Met Dr. Bronsveld
zelfs tégen de belijders van den Heere en vóór de
godsdienstlooze vrijzinnig democraten te yveren
dat kan en zal hij, naar wij gelooven, niet.
DaJ onze, aloude vriend ons eene herstem
ming bezorgt, is al erg genoeg en zeer jammer.
Drukte en kosten zijn daaraan verbonden.
Zelfs velen uit de arbeidende klassen moeten
daarom verletten. Doch wat geschiedde, is
zijne zaak en zijn recht; althans, wat het
laatste betreft naar de wet cu voor ue
menschen. Voor God???
Tot samenwerking toch is onze vriend een*
week of drie vóór de stemming nog aangezocht,
door een lid van ons bestuur. Voorts is uit
deze stemming bij vernieuwing gebleken, dat
de stad Middelburg veel meer gemoderniseerd
en geliberaliseerd is dan Vlissingen. In Vlis
singen wegen de onzen tegen de gemoderni-
seerden op, maar in Middelburg moeten de
belijders Gods op staatkundig gebied, helaas,
op bedroevende wijze het onderspit delven.
Onze dorpen helpen er ons, gelukkig, steeds
boven op, ja geven den doorslag. Dat deden
zy ook nu weer. Had er de heer Koole niet
tusschen gezeten, dan waren al onze candi
daten hier er even goed gekomen als twee
onzer candidaten in Vlissingen er kwamen.
Als Vrijdag 21 dezer bij de herstemming, de
gang der onzen naar de stembus in de stad en
op de dorpen niet minder getrouw is, dan ko
men er in het district Middelburg al onze can
didaten.
Niet minder getrouwwant, daar de heer
Van Teylingen in Vlissingen viel zal voor hem
en ook voor den heer den Bouwmeester en
Marinissen alles worden gedaan wat mogelijk
is, om revanche te nemen en vooruit te komen.
Door niemand mag daarbij vergeten worden,
dat, zoowel de heer Van Teylingen als de
andere heeren zich door de vrijzinnig-democra
ten candidaat lieten stellen en dus dat zij onge
twijfeld, zonder onderscheid, mannen huns
geestes zijn.
Voor de eere Gods en de duur verworven
rechten des Heeren en als protest tegen den
leer dwang moeten wij tot onzen laatsten man
ons nogeens een gang naar de stembus getroos
ten. En wijl het öiet om personen maar om
de beginselen gaat, behoort dat in het district
Vlissingen ook alzoo te wezen.
Mannen-broeders, de wacht bij het beginsel
In het district Goes werd tot onze vreugde
niets verloren, maar alles behouden bij eerste
stemming. Wij feliciteeren er de broederen
mee.
Hetzij wij voor ons -twijfelen daar ook
niet aan eene profetie voor a. s. Vrijdag.
Goesde heer Lobman inruilen voor den
heer Vorsterman Vhn Oyen, neen, dat mag en
kan niet.