y Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. 10e Jaargang. VRIJDAG 14 JIJNI 1901. No. U. yjeekblad gewijd AAN DE Belangen der Gerieformeerde Kerken IN ^LEELAND, J*J OORD-BRABANT EN IMBURG. Want de HEERE ie onze Rechter, de HEERE is onze "Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Ds. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGEN AAR. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust adn Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hoe ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlyke nos. 3 cent. Advertentiën van 1-5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrydagmorgen, bil den Uitgever in te zenden. (EERTIJDS EN NU.) Ik spreek op menschelijke wijze, om der zwakheid uws vleesches wil; want gelijk gij uwe leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerech tigheid tot ongerechtigheid, alzoo stelt nu uwe leden, om dienstbaar u zijn der gerechtigheid tot hei ligmaking. Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zoo waart gij vrij van de gerechtigheid. Rom. 6 19, 20. De Heilige Schriften mogen dingen bevatten, zwaar om te verstaan, al wat den mensch noodig is te gelooven, om zalig te worden, is daarin genoegzaam en klaar geleerd. Blijft natuurlijk, dat genade door den Heiligen Geest de toepassing werkt in ons binnenste. Tot het recht gebruik is het geloof noodig. Maar, dat ook voor den eenvoudigste de weg der zaligheid duidelijk en klaar in de Heilige Schriften wordt blootgelegd, hoe bewijst het ook wederom dit onderwijs van den heiligen apostel Na al, wat er reeds ten dezen geleerd is, daalt hij nog eens weer af tot de eenvoudigen en onkundigen, om het allen toch recht dui delijk te maken, en ontleent eene gelijkenis aan het dagelijksche leven. Wij zien nu ook van hoeveel gewicht voor de zaligheid dit deel der leer, het stuk der heiligmaking is, terwijl het ons verwonderen en bedroeven moet, dat by zooveel nederbuiging in het onderrichten der eenvoudigen, er toch nog eene uitlegging gevonden wordt, die juist met dit onderwijs de heiligmaking bestrijdt! Voorts zij dit nog in het voorbijgaan opgemerkt, dat op het voet spoor van den heiligen apostel, ja van den Heere Jezus zelf, in prediking en oefening naar eenvoud en klaarheid moet worden gestaan en bij gekuischte taal en juistheid van uitdrukking moet worden getracht, om tot den eenvoudig ste af te dalen. Dit behoort tot de ware kan selwelsprekendheid. Maar nu dan ter zake. De apostel spreekt op menschelijke wijze, dat is, met een beeld, aan het dagelijksche leven ontleend, en dat ter wille van de zwakheid des vleesches van hen, die hij onderwast. De zwakheid des vleesches isde zwakheid des verstands in geestelijke zaken. En welk beeld gebruikt hij dan nu Het beeld van dienstbaar zijn aan heer of vrouw. Bedenkt wel, dat dit dienstbaar zijn in dien tijd nog heel wat meer beduidde dan nu. Het was eene volstrekte afhankelijkheid en beslist moeten gehoorzamen in alle dingen. En nu stelt de apostel zoo sterk mogelijk het onderscheid tusschen het Eertijds en het Nu. In beiden eene volstrekte dienstbaarheid, maar lijnrecht tegen elkander ingaande. Toen steldet gij uwe leden, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid tot ongerechtigheid Onreinigheid is allerlei zonde der ontuchtigheid en begeerlijkheid. Ongerech tigheid is zonde tegen het gebod Gij zult-uwen naaste liefhebben gelijk u zeiven. Ziel en lichaam werden vrijwillig in den dienst dezer zonden gesteld met alle leden, zintuigeD, gaven. En dat geschiedde tot ongerechtigheid, dat geschied de, om die booze werken uit te voeren en steeds dieper in die slavernij weg te zinken, - Doch na de bekeering is het geheel anders Een dienen, o ja! maar een dienen met ziefa en lichaam, met alle leden, zintuigen, gaven en krachten, maar nu niet de zonde, doch juis t tegenovergesteld de gerechtigheid en ookvrij willig. Dit bedoelt de apostel wanneer hij schrijft Alzoo stélt nu uwe leden, om dienstbaar te z j> i, der gerechtigheid tot heiligmaking. Een vrijwillig dienen der gerechtigheid tegenover God, den naaste, zijn eigen lichaam. En terwijl in hei: eertyds in den dienst van onreinigheid en onge rechtigheid, een steeds dieper inzinken in de zonden en in Godvervreemding het gevolg was, strekt deze nieuwe dienstbaarheid nu tot een opwassen in de heiligmaking, tot een gelijk vormig worden aan het beeld van Christus. De apostel spreekt dit uit in den vorrii van eene vermaning: Alzoo stelt nu uwe leden",, en duidt er zoó op, dat deze nieuwe gehoor zaamheid zich meer -eü ineer ontwikkelen moet in eenen vaak ozoo hangen strijd met den ouden mensch, het overblijfsel der verdorven heid, dat gedood en afgelegd moet worden. Maar, waarom wordt deze zaak zoo veelvul dig en zoo uitvoerig ontwikkeld en voorgesteld in de Schrift? Opdat zij, de kinderen Gods tot vertroosting, vermaning, onderwijzing, diep zou worden ingeprent. Wy hebben ons zeiven daarby. dan ook wel zeer ernstig te onderzoeken. Bij de heidensche Romeinen werden de zonden meer openlijk en schaamteloos bedreven. Maar van nature zijn wij ook even als zij dienstbaar der onreinigheid en der ongerechtigheid, al komt het niet tot openlijke daden. Hieruit zal blijken, of wij waar lijk tot bekeering zyn gekomen, zoo de leden gesteld worden der gerechtigheid tot heilig making. Dienstknecht der zonde en dienstknecht der gerechtigheid gaat nimmer samen. Toen gy dienstknechten waart der zonde, zoo waart gij vrij van de gerechtigheid, gij kendet en bemindet de ware gerechtigheid niet. Hulsebos. Dinsdag kwamen wij op staatkundig terrein voor de eere Gods, voor den naam en de rech ten Christi en voor de vrijheden en rechten der ouders, bij vernieuwing aangetast door het liberalisme, nu in de schandelijk doorgedreven leerplichtwet, op. In 't district Vlissingen was de activiteiten de uitslag, gerekend dat er zeven candidaten voor drie zetels waren, boven onze verwach ting. De stad en de dorpen spraken er zich, Gode zij dank, bij meerderheid van stemmen in onzen geest uit. De heer Siegers toch werd herkozen en de heer van Teylingen moest voor den heer Bos zijn zetel ruimen, terwijl ODze derde candidaat, de heer Houterman, in herstemming komt met niemand minder dan den invloedryken heer Yan Woelderen. Voor de verkiezing van Vrijdag belooft dat in dit district wel wat goeds. Ook in het andere deel van Walcheren, in het district Middelburg, gingen wij, in verhou ding tot de liberalen, niet achteruit. Immers door dat hier de zevende candidaat, de heer Koole 435 stemmen had, beliepen onze candidaten natuurlijk des te grootere kans om er minder te hebben want de heer Koole be leed met ons al zijne jaren, zelfs onbewimpeld op elk terrein van het leven den Christus dei- Schriften. Het gaat ons altijd aan het hart dat deze goede vriend en bekwame man den kring der antirevolutionairen verliet en naar de Christe lijk historischen overging. Met Dr. Bronsveld zelfs tégen de belijders van den Heere en vóór de godsdienstlooze vrijzinnig democraten te yveren dat kan en zal hij, naar wij gelooven, niet. DaJ onze, aloude vriend ons eene herstem ming bezorgt, is al erg genoeg en zeer jammer. Drukte en kosten zijn daaraan verbonden. Zelfs velen uit de arbeidende klassen moeten daarom verletten. Doch wat geschiedde, is zijne zaak en zijn recht; althans, wat het laatste betreft naar de wet cu voor ue menschen. Voor God??? Tot samenwerking toch is onze vriend een* week of drie vóór de stemming nog aangezocht, door een lid van ons bestuur. Voorts is uit deze stemming bij vernieuwing gebleken, dat de stad Middelburg veel meer gemoderniseerd en geliberaliseerd is dan Vlissingen. In Vlis singen wegen de onzen tegen de gemoderni- seerden op, maar in Middelburg moeten de belijders Gods op staatkundig gebied, helaas, op bedroevende wijze het onderspit delven. Onze dorpen helpen er ons, gelukkig, steeds boven op, ja geven den doorslag. Dat deden zy ook nu weer. Had er de heer Koole niet tusschen gezeten, dan waren al onze candi daten hier er even goed gekomen als twee onzer candidaten in Vlissingen er kwamen. Als Vrijdag 21 dezer bij de herstemming, de gang der onzen naar de stembus in de stad en op de dorpen niet minder getrouw is, dan ko men er in het district Middelburg al onze can didaten. Niet minder getrouwwant, daar de heer Van Teylingen in Vlissingen viel zal voor hem en ook voor den heer den Bouwmeester en Marinissen alles worden gedaan wat mogelijk is, om revanche te nemen en vooruit te komen. Door niemand mag daarbij vergeten worden, dat, zoowel de heer Van Teylingen als de andere heeren zich door de vrijzinnig-democra ten candidaat lieten stellen en dus dat zij onge twijfeld, zonder onderscheid, mannen huns geestes zijn. Voor de eere Gods en de duur verworven rechten des Heeren en als protest tegen den leer dwang moeten wij tot onzen laatsten man ons nogeens een gang naar de stembus getroos ten. En wijl het öiet om personen maar om de beginselen gaat, behoort dat in het district Vlissingen ook alzoo te wezen. Mannen-broeders, de wacht bij het beginsel In het district Goes werd tot onze vreugde niets verloren, maar alles behouden bij eerste stemming. Wij feliciteeren er de broederen mee. Hetzij wij voor ons -twijfelen daar ook niet aan eene profetie voor a. s. Vrijdag. Goesde heer Lobman inruilen voor den heer Vorsterman Vhn Oyen, neen, dat mag en kan niet.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 1