De evolutieleer. Deze leer is, gelijk wij weten, tegenwoordig aan de orde, ze doet opgeldze .s leer der Godloochenaars en der Bijbelverzakera. Alles is uit mycroscopische stofjes voortge komen, volgens deze leer. Waar echter deze stofies vandaan zijn gekomen, weten de aan hangers dezer leer no'g niet. Maar en niet /onder oorzaak, deze stofjes kunnen den grond van hun bestaan toch wel niet in zich zeiven hebben en zei ven God zijn. Door de wetten van kracht en beweging wnrdpn ze zoo zeggen de heeren, deze stofjes tot lichaampjes gevormd. Maar waar komen die wetten en die krachten vandaan Er is toch geen wet of iemand moet diege geven hebben en gee? krfh\ ofJf 7? 0ok ingelegd zijn of van iemand uitgaan. Zieook deze vragen weten de heeren nog niet te be- antwoordfn. Doch dit zeggen zij te weten dat uit die evengenoemde stoffelijke lichaampjes het plantenleven is ontstaan. Vanzelvenkwam er dus leven in die dorre doodsbeendertjes. Aan wonderen gelooven deze ongeloovige hee- fen nYet maar toch uit die plantenwereld kwa men de dieren voort; deze dieren veredelden en vermenigvuldigden zich en uit hen we^®n toen de menschen geboren. In der.^a^beid, de wiisheid der wereld is dwaasheid bij God. Moeten deze ongeloovigen evenwel ons land regeeren en ons volk vervreemden van God, van Zijn Woord eig)ienst? Zeker, het is zo<Ten wij weten het wel, dat allen die tot deze geliberahseerde en gemoderni seerde partii behooren, daarom nog zöo liberaal en zóó modern niet zijn. Wij gaan zelfs nog verder en zeggener kunnen ook nog wel ge- loovigen onder hen zijn. Doch ze le£gen n het minste gewicht in de schaalze moeten, Of ze wffien of niet met de partij mee d. l altiid stroomafwaarts, naar de revolutie-zee. Heeft bijv. Dr. Bronsveld den loop gestuit in deze vier jaren, door op staatkundig gebie hen tegenover ons, te helpen te verheften en in Staten, Raden en Kamers te brengen? Im mers neen. Wij danken God, dat velen dat thans inzien en erkennen. Wij moeten kiezen MDe°M?ddelburgsche Oourant doetbijgelegen- heid der verkiezingen altijd haar best, om de kiezers te doen gelooven, dat het om deze Vr|ISr nide °diep denkende geleerden hebben steeds erkend, dat de strijd der wereldgeschie- ;n o-rond om deze vragen gaat. In to vSgen zftten de beginselen, waaruit eu waarna wij leven en waarvoor wij strijden. «-*• Wil kiezen de mannön ft is ons een gang naar de stembus waa®5Jie daartegen met ons in verzet komen en naar hun program, dus naar hunne beloften, zullen trachten dien on- gehoorden dwang er af te krijgen. ïiftftrdwana:. Voor het onderwijs onzer kin deren hebben de voorstanders van het Chnste- hik onderwijs veel meer uitgegeven dan de trSn de voorstanders van het neutrale onderwijs hebben gedaan. En dat doen ze nog. Want de liberalistische wetten dwingen hen om mee te betalen voor het gemoderniseerde onderwijs, gelijk dat niet nog op alle maar wel on zeer vele plaatsen is. Zelfs moeten zij mee hetalen voor het onderwijs dat en de opvoeding lie door de kinderen van rijke en schatrRke menschen genoten wordt op de Staatsscholen. Daarenboven toch hebben zij en moeten zij nog diep in den zak tasten ten behoeve van Chra9nl o°nS1Jmoet een einde worden ge maakt. Onrecht toch gedijt met. Maar wat eigenlijk zeggen willen, is, dat wij den plicht 0 onze kinderen te onderwijzen en te doen on derwijzen even diep, zoo niet dieper gevoelen dan de liberalen en vrijzinnig democraten. Bij lel doop toch hebben wij met niet minder be wustheid dan de liberalisten dit aan God en Zhne gemeente beloofd. En daar komt by dat het hevel °des Heeren Onderzoekt de Schi iften ons een ook met het oog op onze kinderen heilig bevél is. Ook houden wij rekening met den tofdes Heeren, dat die te Berea geprezen m* j rvTYidat 7ü de dingen onderzochten, vvy %n voor leerplicht, maar tegen 1 zooals die aan de ouders is opgelegd, door de wet van Borgesius en de liberale partij. Het Inkorten van de rechten der ouders, /oodat zij verlof moeten vragen als zij met hunne kinderen eens opreis willen gaan, als zh hen op het land of voor hun werk, waar dan ook verricht, eens willen gebruiken, en dat ■i inriirprf gedwongen worden een docter te wanneer Ty hen, om lichtere ziekten eeni'èn tijd thuis willen houden, ziet, tegen ton'hberaliatisehen ataatsdwang komen wij op, S dien verfoeien wij. Daartegen getuigen wij ook bij deze stembus. Grondwetsherziening willen de socialisten en in koor met hen de vrijzinnig-democraten. Tot deze laatsten behoort de geavanceerde kies- vereeniging: „Eendracht maakt macht te Mid delburg. Zij en dus ook de leden die tot haar behooren, willen op den weg van revolutie en staatsdwang steeds verder gaan. De grondwet, zooals zij nu luidt, verbiedt hun zoover te gaan als zij en de soumisten gaan willen; want geene wet mag aangeboden en ingevoerd worden, die in strijd is met de grondwet. En wijl zij nu verder gaan willen dan de grondwet hun veroorlooft, stelden zy grondwetsherziening in de eerste plaats op hun program. Hiertegen nu hebben velen zich ver zet en vandaar de scheuring in hun partij. Ook de anti-revolutionairen, vrije-anti-revolutionairen en de Christelijk-historischen verzetten zien er te Maar waarin willen zij dan verder gaan en had den zij dientengevolge behoefte aan grondwets herziening Wel zij wilden en willen allemans- kiesrecht en ook vrouwen-kiesrecht, en zie, dat laat de grondwet niet toe. En nu weten wij wel en stemmen mits dien toe, dat aan de wet van Van Houten d i. aan onze tegenwoordige kieswet vele ge breken kleven. Dat de dubbeltjes iemand kie zer maken, keuren ook wij af. Al hebben wij geen geld daarom kunnen wij toch wel ver stand en ook wel belang bij den gang van 's lands zaken hebben. Tegen uitbreiding heb ben wij nietevenmin als Groen van Pnnsterer dat in'zijn tijd had. Maar het allemans- en het vrouwenkiesrecht achten wij in strijd met Gods scheppings ordinantie en alzoo met het woord en den wil VaHet allemans- en vrouwenkiesrecht is uit en naar de revolutie die Gods ordinantiën weer streeft en vernietigen wil. Dit kiesrecht keert de verhoudingen, die God in en doordeschep- uin» o-af om, het individualisme, het ieder op zich zelf staan, en het voor zich zelf kiezen en leven wordt er door ingevoerd. De vader vertegenwoordigt dan niet nieer de vrouw en het gezyi en dat dit geschiedt, heeft God immers verordend. Naar die orde ning willen wij het kiesrecht geregeld hebben. Wij noemen dat want het kind moet een naam hebben huismanskiesrecht. De man van het huis het kiesrecht wil het zeggen, is de man gestorven, dan treedt de oudste zoon in de plaats. Woont deze op zich zei ven, dan is hij, hoewel ongehuwd, hoofd en moet het mitsdien ook hebben. Maar de vertegenwoordiging van den man ter zijde zetten en de vrouw in dezen naast hem plaatsen, zooals de vrijzinnig democraten en socialisten thans willen, zie, dat is revolu tionair, dat is verwoesting van de ordening Gods dat is de vrouw verheffen buiten de mate der Heilige Schriften, dat is onzinnige door vloeiing van de emancipatie der vrouw. Ook daartegen moeten wij protesteeren, om Gods wil, bij deze stembus, door niemand onze stem te geven die tot de vrijzinnig democra ten en de socialisten behoort, maar wel en eeniglijk en alleen aan de mannen die met ons tegen deze verkeering der ordeningen Gods zich verzetten. onmiddelijk gekomen zijn tot een Wetenschap, die heel de Schepping m haar verband met haar oorsprong en bestemming doorzag Taaischeppen kunnen wij ook niet meer. In Adam echter stonden wezen, begrip en woord in organischen samenhang. Hy verstond het spreken Gods en schiep zijn eigen taal. Alles schier onmiddelijkOns weten u goeddeels vrucht van noeste vlytnauwkeurige waarne ming, zorgvuldige ontleding, herhaalde proef neming, consciëntieuze samenvoeging. Toch hebben ook wy nog een instinctief we ten en zelfs ook wijsheid, die nog onmiddelijk het verband ziet en de bedoeling der dingen treft. Hierin laat de ge me ene gratie iets nabloeien van de wetenschap uit het para dijs. Het geheel der dingen overziet echter onze wijsheid niet meer. Nog schonk Gods gemeene gratie aan de van 't onmiddelijk inzien goeddeels beroofde mensch- heid, het vermogen en den drang om door rusteloozen arbeid van nader onderzoek, waar nemen, ontleden, indenken, enz. tot kennis van de uitwendige zijde der dingen te geraken en de verschijning der dingen en de wetten harer beweging te leeren verstaan, en zoo is de we tenschap onzer menschheid vrucht der gemeene gratie Gods. Bij alle waarneming is het te doen om waarheid. 1 Men kan wel daarbij een verder liggend doel op het oog hebben, doch den arts, die in een kranke long de microben gadeslaat, als een boe renjongen de koeien in de wei, en dit doet om zijn patiënt te genezen, is het bij zijn onder zoek toch allereerst om waarheid te doen. Hiertoe moet de waarneming zoo objectwf mogelyk zijn. Doch dit waarnemen is nog de eigenlijke Wetenschap niet. Zij verwerkt het waargenomene. Dit nu ligt op tweeërlei terrein. Deels op dat der uitwendige, stoffelijke dingen, waar alles hangt aan zien en hooien, passen en meten, wegen en toetsen deels op dat van den geest, waarbij onze geest zich zeiven in 't geestelijke waarneemt. Dat gij uit de schepselen Gods eeuwige kracht doorziet, komt u niet toe uit die schepselen, maar uit uwen geest, waarin oorspronkelijk de idee, het besef, het bewustzijn van het bestaan van God wa3 ingeschapen. VARIA. De Wetenschap. II. De opbouw van den tempel van de Weten schap der menschheid wordt belemmerd dooi de verduistering des verstands, die straf op onzen afval van God. Die verduistering verhindert niet het nauw keurig opmerken en het logisch denken, maar het rechte zien van 't verband en den samen hang aller dingen in God. De zonde staat niet het kennen der by zonderheden, maar de Weten schap in haar dieper en edeler opvatting in den weg. Doch er ging nog meer verloren. Adam in den staat der eerste rechtheid doorzag de dieren, zoodat hy ze kon noe men zoo immers ook de planten, zoo de geheele natuur. Dit vermogen nu bezitten wij niet meer. Maar Adam had het, en daardoor zou hij schier Verslag van de Brabantsche Zendings conferentie, gebonden te Raams- donk op 22 Mei 1901. Juist tusschen Hemelvaartsdag en Pinkster feest werd aan de Geref. kerken in N.-Brabant en Limburg de gelegenheid gegeven om te toonen, dat zij het bevel verstaan, eenmaal door den Koning der Kerk aan Zijne Apostelen en dies aan Zijne Gemeente gegeven „Predikt het evangelie aan alle creaturen". De Prov. Synode des vorigen jaars besloot tot het hou den eener Conferentie, waarop zoowel onze roeping ten opzichte van het Heidendom, als die tegenover de in on- en bijgeloof verzonke- nen in eigen omgeving zou worden besproken en aangedrongen. En gelijk later de „Kerk bode" in een afzonderlijk bericht aan de kerken meldde, zou deze belangrijke samenkomst ge houden worden te Raamsdonk op 22 Mei. Ge dachtig aan het bevel des Heilands zonden dan ook al de kerken uit onze provincie hunne Deputaten derwaarts? Neen, ge vergist u ten opzichte van het meeleven in de heilige zaak der Zending hebben wij hierin N.-Brabantnog wat Reformatie noodig en bovendien zijn er zwakke kerken, die moeilijk kunnen meedoen. Zoo geschiedde het dan, dat van de 28 kerken in onze gewesten een achttal waarom berichtte niet te zullen medewerken. Vijf an dere waren zoo vriendelyk, ook na herhaalde uitnoodiging, niets van zich te laten hooren derhalve zouden er Deputaten komen uit 15 kerken. Een kleine vooruitgang valt hierbij te coDstateeren, vergeleken bij het vorig jaar, -en daaruit mag zeker worden afgeleid dat de be langstelling langzamerhand ontwaakt. Aan den morgen van Woensdag den 22en van Bloeimaand kwamen dan de afgevaardig den van 13 kerken - 2 waren verhinderd Deputaten te zenden |ter Conferentie bijeen. Met dank aan den Heere mag vermeld wor den, dat wij een heerlijk en gezegend samen zijn hadden. Veel viel er uit het gehoorde en besprokene te leeren en bij allen was aan 't einde voorzeker slechts één wensch n.l. deze dat wij D. V. in het volgend jaar opnieuw - en VI OCVYbÖjC» Littooij.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 2