^Veekblad gewijd aan de ^elangen der Jjtereformeerde Kerken in ^Zeeland, ^oord-Brabant en J^imburg. •ft Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. 10e Jaargang. VRIJDAG I 1901. No. 23. sfDER REDACTIE VAN Ds. J. ÏÏULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke noa. 3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. (DIENSTKNECHTEN DER GERECHTIGHEID.) Dienen, op zich zelf beschouwd, bevat niets onteerends of vernederends. Het' schijnt wel eens zoo, volgens de begrippen van onzen ver dorven tijd, waarin men meent, dat dienen den mensch zou onteeren. Doch, het is verre van daar. Wij hebben het voorbeeld in het godde lijk wezen zelf. De Zoon Gods is van ijver brandende, om des Vaders dienstknecht te zijn en Hij is in de volheid des tijds gekomen, niet, om gediend te worden, maar om te dienen. Ja, de goddelijke regel in het Koninkrijk Gods isheerschen door te dienen. Het wapenschild van een der Europeesche vorstenhuizen prijkt nog altijd met het deviesIch dien (Ik dien). Slechts ééne soort van dienst is verachtelijk, verderfelijk, menschonteerend, het is de dienst der zonde. En nu kan men tot dienen of tot gebieden geroepen worden in de dingen van dit tijdelijk leven, hoewel van den Koning af tot aan de laagste Overheid ook wederom diensten worden geëischt, maar op zedelijk terrein, op het gebied van des menschen betrekking tot God, is het altijd en eeniglijk dienen en is er maar tweeërlei mogelijk. Men is of een dienst knecht der zonde, of een dienstknecht der ge rechtigheid. De ware vrijheid is: een dienst knecht der gerechtigheid en niet meer een dienstknecht der zonde te zijn. En nu wordt hier allereerst eene zondige en verderfelijke inbeelding bestraft. Welk eene schandelijke zelfmisleiding door den apostel reeds vroeger aangewezen met de woorden zullen wij zondigenomdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade Alsof het overgaan uit de heerschappij der wet onder de heer schappij der genade eene vrijheid zou zijn, om vrijelijk en ongestraft te zondigen Zelfbedrog Wie de zonde doet, toont nog onder hare heer schappij te staan en kent de genade niet. Weet gij niet, dat wien gij u zeiven stelt tot dienst knechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerech tigheid Voor den natuurleken mensch is de zonde- dienst aangenaam, hij hunkert naar het verbo- dene. Voor den waarlijk bekeerde is de zonde- dienst de ontzettendste slavernij. En daarom dankt hij den Heere, dat hjj wel een dienst knecht der zonde was, maar dat hy nu, vrij maakt van de zonde, is gemaakt een dienstknecht der gerechtigheid. En wat nu dat dienstknecht zijn der gerech tigheid beteekent, hoe het werk des H. Geestes van God den Vader en van den Heere Jezus Christus openbaar wordt, leert de apostel met deze woorden„dat gij nu van harte gehoor zaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijtDe leer is het Evangelie. Door het werk des Geestes is dat Evangelie aan hen geheiligd, zoodat zij daaraan van harte gehoorzaam zijn geworden. Het is hun overgegeven en zij zyn aan hetzelve over gegeven en verbonden. Het is hun regel van het leven des geloofs en der gerechtigheid. Dat is dus de weg, waarin zij van de dienstbaar heid der zonde zyn gekomen tot. de dienstbaar heid der gerechtigheid En, door de kennisse van dat woord met Christus vereenigd, zijn zy nu aan dat Woord voor altijd gebonden. Het is eene lamp voor hunnen voet en een licht op hun pad. Kan dat ook van a worden gezegd, lezer dat gy wel een dienstknecht der zoude waart, maar nu door het werk der genade en door de rechte kennis van Gods Woord een dienst knecht der gerechtigheid zijt geworden? Bedenken wij wel. Dienstknechten der zonde zijn niet alleen zij, die in grove zonden leven, maar allen, die naar de inspraken van hun zondig, natuurlijk hart leven. Mogen die ban den te zwaar worden en vrede en vrijheid worden gezocht in de gehoorzaamheid aan Christus En worde het door al Gods volk steeds klaarder beleden, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren noemt, afstand moet doen van on gerechtigheid Hulsebos. Het gaat om de rechten van Christus op Staatkundig gebied. De belijders van den Christus der Schriften zullen als ze hunne roeping verstaan, als een eenig man opkomen en stemmen op de candi- daten voor de Prov. Staten en de Tweede Kamer, die met hen in den Christus gelooven en voor zijne eer en rechten opkomen. Immers de Heere Jezus Christus heeft door zijne ver nedering tot in den dood des kruises de heer schappij in den hemel en op de aarde verwor ven en verkregen van zijnen Vader. En nu weten wij dat de vrijzinnigen, als partij geno men, wèl met de rechten van den mensch en met de Rede maar niet met de rechten en den geopenbaarden wil des Heeren rekenen. Ach ja, erger nog, wij weten dat zij die duur verworven rechten en dien geopenbaarden wil des Heeren loochenen en weerstreven. Nog altijd en bij vernieuwing gaat in den diep- sten grond dan ook daarover den strijd, die bij de verkiezingen gestreden wordt. Vóór en tégen den Christus Gods is in den grond dan ook de vraag, waarop wy antwoord geven, bij het gaan naar de stembus en het kiezen van de vertegenwoordigers onzes volks in Staten en Kamers. De Prov. Staten nu kiezen de Eerste Kamer en daarom is ook deze verkiezing op het ge bied van de beginselen van zoo groote betee- kenis. Ze staat met de verkiezing van de Tweede Kamer in zeer nauw verband. ^amer kan weinig doen als de Eerste Kamer met in haar geest is. Beseft dus het gewicht der verkiezing op Dinsdag en Vrijdag a. s. ,nMm?eten e,r veeI voord°en; kiezers, helpt ons, doet er ook iets voor, gaat als een eenig Jfwl ®temi?eun J* zorgt gij, die anderen in uwen dienst hebt, dat ook dezen gaan kunnen. stemt op de heeren L. C. BREEBAAPT Mr p. DIELEMAN en W. MAAS als leden voor TTT?0.®taten> en °P den heer Mr. C. EUUAbbE als lid van de Tweede Kamer. Sluit de gelederen. Onze stam- en geestverwanten in Afrika waren m het begin van den heilloozen oorlog huï ?PgeIegd is en zij mitsdien voeren moeten, helaas, weieens wat naijverig op el kan - dersommigen bleven in het veld nu en dan dij de kolnepot zitten als anderen de kopier beklommen en den strijd tefeen de EneeW nen aanvaardden. Volgens de berichtenwi dat meer dan eens de reden, dat zij óf geene over winning bevochten, öf, erger V den °s?ag r,o^UD?M Semeenschappeltjke zaak leed daar natuurlijk onder, t Is zelfs weieens de vraag ge weest, of de geheele toestand thans niet anders zou wezen, indien zij van eerstaf zich als een 0n 200 a?ief m°gelP> m. a. w. ook aanvallend en vervolgend, voor hunne rechten n ln de bres hadden gesteld. hoev8el naaml°oze ellende zijn zij, die de broederen met genoegzaam hielpen, naar den mensch gesproken, mede de schuld. Maar gedane dingen nemen geen keer. Doch hier in ons vrije xNederland moet de stryd gevoerd worden voor rechten en vrijhe den tegenover het liberalisme, dat de souve- reiniteit in eigen kring meer en meer uitwiacht en de staatsdwingelandij, in koor met het soci alism e, hoe langer hoe meer invoert. Het gebeurt meer, dat in anderen wordt afge- hooff Vh/T meD zelf doet' Eene roiaderheid heeft tijden aaneen tengevolge van de verdeeld- p® nnv,an ^en die Christus belijden op elk gebied en Gode zy dank nog verreweg de meerderheid uitmaken, de meerderheid miskend, uit staats betrekkingen uitgesloten, op school- en ander gebied getyraniseerd. 't Is meer dan tijd dat zij die den Christus der Schriften belijden hieraan een einde maken. Dat kunnen ze in eene week, door hunne onderlinge geschillén op zij te zet ten, hunne gelederen te sluiten en voor de staten (en alzoo voor de Eerste Kamer) alsmede voor de Tweede Kamer mannen te kiezen, die niet mt de beginselen der revolutie maar uit de positief Christelijke beginselen leven en G?d is 200 goed dat Hij ons m Nederland nog de getalsterkte en de gelegen heid geeft om aan de dwingelandij en aan den heilloozen koers, waarheen het liberalisme het volk henenleidt, te ontkomen. Zullen wy on- wJaas1 en traag genoeg zijn, om die gelegenheid te laten voorbij gaan Zoo ja. mag er zelfyerwijt, maar geen klacht er over meer zijn. J*",* wfjs> die neme deze dingen waar, en des HeeT*>n lg °P de goedertierenheden Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht dier, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Weet gy niet, dat wien gij u zei ven stelt tot dienstknechten ter ge hoorzaamheid, gij dienstknechten zyt desgenen, dien gy gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der ge hoorzaamheid tot gerechtigheid? Maar Gode zij dank, dat gy wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoor zaam geworden zyt aan het voor beeld der leer, tot hetwelk gy over gegeven zijt; En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid. Rom. 6 1618. Ék

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 1