^Veekblad gewijd aan de ^elangen der Jjtereformeerde Kerken
in ^Zeeland, ^oord-Brabant en J^imburg.
•ft
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
10e Jaargang.
VRIJDAG
I 1901.
No. 23.
sfDER REDACTIE VAN
Ds. J. ÏÏULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke noa.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
(DIENSTKNECHTEN DER GERECHTIGHEID.)
Dienen, op zich zelf beschouwd, bevat niets
onteerends of vernederends. Het' schijnt wel
eens zoo, volgens de begrippen van onzen ver
dorven tijd, waarin men meent, dat dienen den
mensch zou onteeren. Doch, het is verre van
daar. Wij hebben het voorbeeld in het godde
lijk wezen zelf. De Zoon Gods is van ijver
brandende, om des Vaders dienstknecht te zijn
en Hij is in de volheid des tijds gekomen, niet,
om gediend te worden, maar om te dienen.
Ja, de goddelijke regel in het Koninkrijk Gods
isheerschen door te dienen. Het wapenschild
van een der Europeesche vorstenhuizen prijkt
nog altijd met het deviesIch dien (Ik dien).
Slechts ééne soort van dienst is verachtelijk,
verderfelijk, menschonteerend, het is de dienst
der zonde.
En nu kan men tot dienen of tot gebieden
geroepen worden in de dingen van dit
tijdelijk leven, hoewel van den Koning af tot
aan de laagste Overheid ook wederom diensten
worden geëischt, maar op zedelijk terrein, op
het gebied van des menschen betrekking tot
God, is het altijd en eeniglijk dienen en is er
maar tweeërlei mogelijk. Men is of een dienst
knecht der zonde, of een dienstknecht der ge
rechtigheid. De ware vrijheid is: een dienst
knecht der gerechtigheid en niet meer een
dienstknecht der zonde te zijn.
En nu wordt hier allereerst eene zondige en
verderfelijke inbeelding bestraft. Welk eene
schandelijke zelfmisleiding door den apostel
reeds vroeger aangewezen met de woorden
zullen wij zondigenomdat wij niet zijn onder de
wet, maar onder de genade Alsof het overgaan
uit de heerschappij der wet onder de heer
schappij der genade eene vrijheid zou zijn, om
vrijelijk en ongestraft te zondigen Zelfbedrog
Wie de zonde doet, toont nog onder hare heer
schappij te staan en kent de genade niet. Weet
gij niet, dat wien gij u zeiven stelt tot dienst
knechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten
zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde
tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerech
tigheid
Voor den natuurleken mensch is de zonde-
dienst aangenaam, hij hunkert naar het verbo-
dene. Voor den waarlijk bekeerde is de zonde-
dienst de ontzettendste slavernij. En daarom
dankt hij den Heere, dat hjj wel een dienst
knecht der zonde was, maar dat hy nu, vrij
maakt van de zonde, is gemaakt een dienstknecht
der gerechtigheid.
En wat nu dat dienstknecht zijn der gerech
tigheid beteekent, hoe het werk des H. Geestes
van God den Vader en van den Heere Jezus
Christus openbaar wordt, leert de apostel met
deze woorden„dat gij nu van harte gehoor
zaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer,
tot hetwelk gij overgegeven zijtDe leer is het
Evangelie. Door het werk des Geestes is dat
Evangelie aan hen geheiligd, zoodat zij daaraan
van harte gehoorzaam zijn geworden. Het is
hun overgegeven en zij zyn aan hetzelve over
gegeven en verbonden. Het is hun regel van
het leven des geloofs en der gerechtigheid. Dat
is dus de weg, waarin zij van de dienstbaar
heid der zonde zyn gekomen tot. de dienstbaar
heid der gerechtigheid En, door de kennisse
van dat woord met Christus vereenigd, zijn
zy nu aan dat Woord voor altijd gebonden.
Het is eene lamp voor hunnen voet en een
licht op hun pad.
Kan dat ook van a worden gezegd, lezer
dat gy wel een dienstknecht der zoude waart,
maar nu door het werk der genade en door de
rechte kennis van Gods Woord een dienst
knecht der gerechtigheid zijt geworden?
Bedenken wij wel. Dienstknechten der zonde
zijn niet alleen zij, die in grove zonden leven,
maar allen, die naar de inspraken van hun
zondig, natuurlijk hart leven. Mogen die ban
den te zwaar worden en vrede en vrijheid
worden gezocht in de gehoorzaamheid aan
Christus En worde het door al Gods volk steeds
klaarder beleden, dat een iegelijk, die den Naam
des Heeren noemt, afstand moet doen van on
gerechtigheid Hulsebos.
Het gaat om de rechten van Christus op
Staatkundig gebied.
De belijders van den Christus der Schriften
zullen als ze hunne roeping verstaan, als een
eenig man opkomen en stemmen op de candi-
daten voor de Prov. Staten en de Tweede
Kamer, die met hen in den Christus gelooven
en voor zijne eer en rechten opkomen. Immers
de Heere Jezus Christus heeft door zijne ver
nedering tot in den dood des kruises de heer
schappij in den hemel en op de aarde verwor
ven en verkregen van zijnen Vader. En nu
weten wij dat de vrijzinnigen, als partij geno
men, wèl met de rechten van den mensch en
met de Rede maar niet met de rechten en den
geopenbaarden wil des Heeren rekenen.
Ach ja, erger nog, wij weten dat zij die
duur verworven rechten en dien geopenbaarden
wil des Heeren loochenen en weerstreven.
Nog altijd en bij vernieuwing gaat in den diep-
sten grond dan ook daarover den strijd, die bij
de verkiezingen gestreden wordt. Vóór en
tégen den Christus Gods is in den grond dan
ook de vraag, waarop wy antwoord geven, bij
het gaan naar de stembus en het kiezen van
de vertegenwoordigers onzes volks in Staten en
Kamers.
De Prov. Staten nu kiezen de Eerste Kamer
en daarom is ook deze verkiezing op het ge
bied van de beginselen van zoo groote betee-
kenis. Ze staat met de verkiezing van de
Tweede Kamer in zeer nauw verband.
^amer kan weinig doen als de
Eerste Kamer met in haar geest is.
Beseft dus het gewicht der verkiezing op
Dinsdag en Vrijdag a. s.
,nMm?eten e,r veeI voord°en; kiezers, helpt
ons, doet er ook iets voor, gaat als een eenig
Jfwl ®temi?eun J* zorgt gij, die anderen in
uwen dienst hebt, dat ook dezen gaan kunnen.
stemt op de heeren L. C. BREEBAAPT
Mr p. DIELEMAN en W. MAAS als leden voor
TTT?0.®taten> en °P den heer Mr. C.
EUUAbbE als lid van de Tweede Kamer.
Sluit de gelederen.
Onze stam- en geestverwanten in Afrika
waren m het begin van den heilloozen oorlog
huï ?PgeIegd is en zij mitsdien voeren
moeten, helaas, weieens wat naijverig op el kan -
dersommigen bleven in het veld nu en dan
dij de kolnepot zitten als anderen de kopier
beklommen en den strijd tefeen de EneeW nen
aanvaardden. Volgens de berichtenwi dat
meer dan eens de reden, dat zij óf geene over
winning bevochten, öf, erger V den °s?ag
r,o^UD?M Semeenschappeltjke zaak leed daar
natuurlijk onder, t Is zelfs weieens de vraag ge
weest, of de geheele toestand thans niet anders
zou wezen, indien zij van eerstaf zich als een
0n 200 a?ief m°gelP> m. a. w. ook
aanvallend en vervolgend, voor hunne rechten
n ln de bres hadden gesteld.
hoev8el naaml°oze ellende zijn zij,
die de broederen met genoegzaam hielpen, naar
den mensch gesproken, mede de schuld.
Maar gedane dingen nemen geen keer.
Doch hier in ons vrije xNederland moet de
stryd gevoerd worden voor rechten en vrijhe
den tegenover het liberalisme, dat de souve-
reiniteit in eigen kring meer en meer uitwiacht
en de staatsdwingelandij, in koor met het soci
alism e, hoe langer hoe meer invoert.
Het gebeurt meer, dat in anderen wordt afge-
hooff Vh/T meD zelf doet' Eene roiaderheid
heeft tijden aaneen tengevolge van de verdeeld-
p® nnv,an ^en die Christus belijden op elk gebied
en Gode zy dank nog verreweg de meerderheid
uitmaken, de meerderheid miskend, uit staats
betrekkingen uitgesloten, op school- en ander
gebied getyraniseerd. 't Is meer dan tijd dat zij
die den Christus der Schriften belijden hieraan
een einde maken. Dat kunnen ze in eene week,
door hunne onderlinge geschillén op zij te zet
ten, hunne gelederen te sluiten en voor de
staten (en alzoo voor de Eerste Kamer) alsmede
voor de Tweede Kamer mannen te kiezen, die
niet mt de beginselen der revolutie maar uit
de positief Christelijke beginselen leven en
G?d is 200 goed dat Hij ons
m Nederland nog de getalsterkte en de gelegen
heid geeft om aan de dwingelandij en aan den
heilloozen koers, waarheen het liberalisme het
volk henenleidt, te ontkomen. Zullen wy on-
wJaas1 en traag genoeg zijn, om die
gelegenheid te laten voorbij gaan Zoo ja.
mag er zelfyerwijt, maar geen
klacht er over meer zijn.
J*",* wfjs> die neme deze dingen waar, en
des HeeT*>n lg °P de goedertierenheden
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
dier, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22
Weet gy niet, dat wien gij u zei
ven stelt tot dienstknechten ter ge
hoorzaamheid, gij dienstknechten zyt
desgenen, dien gy gehoorzaamt, of
der zonde tot den dood, of der ge
hoorzaamheid tot gerechtigheid?
Maar Gode zij dank, dat gy wel
dienstknechten der zonde waart,
maar dat gij nu van harte gehoor
zaam geworden zyt aan het voor
beeld der leer, tot hetwelk gy over
gegeven zijt;
En vrijgemaakt zijnde van de
zonde, zijt gemaakt dienstknechten
der gerechtigheid.
Rom. 6 1618.
Ék