in 't tweede zakje lieten werpen of den pen ningmeester ter hand stelden. Misschien deden sommigen hunner er dan wel gaarne nog iets voor de eigen kerkelijke behoeften by. Laat ieder, die zijn naam hier genoemd vindt, hier eens over denken. En als er onder onze lezers zijn, die zelf vrü uitgaan en vriend of buur hebben, die in dezen in verzuim is, wilt dan dit stukje eens voorlezen of ter lezing bieden, waar dit aan zyn adres wezen zou. Ieder lidmaat eener kerk behoort naar ver mogen bij te dragen in de onkosten, die men gezamentiyk voor 't kerkelijk leven en samen leven maakt. Dat is geen barmhartigheid, maar eenvoudig verplichting als fatsoenlijk mensch. Hier komt zelfs geen vroomheid bij te pas; eenvoudig eerlijkheid. En 't Woord zegtlaat alle dingen eerlijk en met orde geschieden W. Zuid-Africa. Onderstaande treffende circulaire is vanwege het Bestuur der Ver. „het 'Chr. Nat. Boeren- Comitéaan de kerkeraden toegezonden. WelEerwaarde en Eerwaarde Heeren en Broeders Nog altijd gaan over Zuid-Afrika de verschrik kingen van den oorlog. Van de Kaap tot aan de Limpopo liggen de eertijds bloeiende velden vertreden, de vrucht bare akkers verwoest. De schoonste hoeven zijn veranderd in roo- kende puinhoopen. Vrouwen en kinderen zijn bij duizenden 3aamgebracht in groote kampen, en ïyden een ellende, waarby het hart wegkrimpt van wee. Half verhongerd strekken de ongelukkigen de handen uit om hulpe, maar de helpende hand kan niet worden geboden. De kinderen sterven bij honderdende moe ders zitten neer in stomme smartde vaders, ze weten niet welk een ellende de hunnen teistert en stryden tot den laatsten ademtocht voor de vrijheid van hun land. Allerlei ziekte sluipt de kampen binnen en heeft aan die uitgehongerde massa een gemak- kelyke prooialle bericht, dat uit Zuid Afrika tot ons komt, spreekt van een verschrikking, die ontstelt, en welke hem, die gelooft, den blik doet wenden naar omhoog met de angstige vraagHoe lang nog, Heere De Vereeniging „Het Christelijk Nationaal Boeren-Comité", die ten doel heeft de nationale en geloofsgemeenschap tusschen Zuid-Afrika en Nederland levendig te houden en te beves tigen die de Heilige Schrift erkent als het Woord Gods, een licht ook op het pad van het nationale leven, wendt zich in dezen grooten nood tot allen, die met haar eenzelfde geloof deelachtig zijn, met den drang om deze dingen neer te leggen voor den troon van den Almach- tigen God. Zij verzoekt U, WelEerwaarde Heeren, daar om dringend, met de aan Uwe zorgen toever trouwde gemeente een ure des gebeds te willen houden, opdat allen die met de broeders en zusters in Zuid-Afrika meê-iyden en meê bidden kunnen, hunne klacht en hunne smeeking neerwerpen voor het aangezichte Gods. Laat het belijdende deel van het Nederland- sche volk saam in ééne smeekbede God den Heere aanroepen om erbarming over de door honger en ellende gefolterde vrouwen en kin deren, dat 's Heeren machtige hand hen beware en bescherme. Laat tot den Rechter der gansche aarde de aanklacht van het Christenvolk van Nederland uitgaan tegen dat machtige Engeland, dat on recht op onrecht stapelt, bloed bij stroomen vergiet en niet aflaat van den gruwel der on gerechtigheid. Laat, wie bidden ]eerde, de handen opheffen naar omhoog, om den Heere te vragen, dat Hij den kloeken strijders de kracht vermenig: vuldigedat Hij hen doe volharden tot het uiterstedat Hij den moed in hen verlevendige en den zwaren strijd doe eindigen met een overwinning van dat volk, welks gryze leids man zich in de laatste zitting van den Volks raad over zijn Bijbel boog en bad. O, wij weten, dat aller hart van verontwaar diging trilt bij 't gedenken aan wat ginds ge schiedt. Wij weten, dat in ons land geen avond en S®6? m°rgen voorbijgaat, waarin 's Heeren volk niet den nood van Zuid-Afrika uitspreekt voor den troon der genade. Wij weten, dat die gebeden boven bidden en denken zijn verhoord, en dat de wereld ver baasd staat over het feit, dat dit kleine volk, niettegenstaande de zee vaü jammer, die het over zich komen zag, nog staat en nóg den moed tot de bange worsteling voelt leven in de ziel. Wij weten, dat het ons volk een behoefte zal zyn, in de gelegenheid te worden gesteld, om samen te komen, en van God den Heere te vragen, of Hij in erbarming zijn machtige hand wil uitstrekken om den verdrukker te weerstaan en uit te redden, wie in benauwdheid zijn. Het is daarom, dat wij meenen ons tot U te moeten wenden, met de bede aan ons ver zoek gehoor te geven. God in den hemel hoore genadiglijk naar de stem van ons gebed Hij doe het licht der verlossing opgaan over het verdrukte Zuid- Afrika. Met Broedergroete en Heilbede. Het Bestuur der Vereeniging„Het Christe lijk Nationaal Boer en-Comité" Nadat dit aangrijpend woord in den kerkeraad gelezen was, besloot hij den avonddienst van den Zondag na Pinksteren te bestemmen voor een bidstond voor onze stam- en geloofsgenoo- ten van Z.-Africa. Kome de gemeente op als een eenig man en met haar uit den omtrek menig hart, dat zwan ger gaat van smeekingen, om er gezamenlijk mee aan te loopen op den troon der genade. Ds. W. Bondsdag-does. Wat zeeën menschen. Alle treinen boorde vol. Bagagewagens incluis. Allen naar Goes. Naar 't Festival. Keurige uniformen. Schit terende vaandels. Blye gezichten. Stralende oogen. Huppelend bloed. Schier heel 'tjonge Zeeland was Pinkster-Maandagmorgen op weg en pad. Onder deze scharen waren de enkele groepjes, die naar Goes reisden om den Zeeuwschen Bondsdag bij te wonen. Tegenwooidig moet men zeggende jaarvergadering van de Afdee- ling Zeeland. In de vrooiyke kerk in 't rustigst hoekje der Ganzestad werd de vergadering gehouden. Een 20 vereenigingen waren vertegenwoordigd, 't Getal belangstellenden was voorts vry groot. De Voorzitter opende om 12 uur met een op wekkend woord uit 1 Tim. 4 7b en 8, waarin hij de lichamelyke oefening in de Grieksch- Romeinsche wereld, in de dagen onzer vaderen en in onze eeuw en de oefening der god zaligheid tegenover elkander stelde. De heer Bastmeijer uit Bruinisse trad op ala secretaris, terwyl de heer Dekker uit Goes voortaan penningmeester zal zijn. Uit de mededeelingen der broederen bleek, dat er slechts 2 ringen werken. Vry degeiyk de ring Middelburg. Aanvankeiyk weer de ring Zuid-Beveland. Maar in Axel en rondom Zierikzee bleek het alsnog onmogelijk om rin gen in het leven te roepen of te houden. Hierom stelde 't Bestuur voor om de nieuwe regeling door den Bond ontworpen en aange nomen, voor Zeeland nog 8 jaren te laten rusten. Dit voorstel werd fel bestreden en aangezien ver de meeste afgevaardigden van en uit de krachtige ringen onmiddelyke invoering der nieuwe organisatie bleven eischen, slechts met zeer kleine meerderheid aangenomen. De Voorzitter verklaarde tegenover zoo kleine meerderheid op nieuw te zullen overwegen, of spoediger invoering niet mogelijk is, welke verklaring met applaus werd begroet. Herkozen werden de aftredende Bestuursle den Bastmeyer, Verkerke, voorz. der Ver. te Bergen op Zoom, P. v. Vliet te Axel. Gekozen werd de landjongeling G. van Harn Voorz. der Ver. van Krabbendijke. Als lid van 't Hoofdbe stuur werd gecontinueerd K. Ie Cointre, sec. A. S. J. Dekker. Om tijdswille bleef op de nademiddag- vergadering, die met gebed door den Pastor loci was geopend, het Referaat van br. Bast meyer over 't verkrijgen van een betere ver houding tusschen Kerkeraden en Vereenigingen achterwege. Ds. C. Lindeboom van Bolnes gaf een breede, weldoorwrochte redevoering over onze Chris telijke Jongelingschap en de wisseling der eeuw. Na een inleiding over den „tyd", teekende spreker 't karakter der 19e eeuw en, hoewel profeet noch eens profeten zoon, voorspelde hy dat in de volgende de botsing tusschen de consequenties der thans werkende onderscheidene beginselen ontzettend zal zijn, en riep de Zeeuw- sche Jongelingen op om op te waken tot ernst en beslistheid. Aangezien Ds. Koppe van Ierseke weggeble ven was, verhaalden nog eenige leden van den arbeid hunner vereeniging. Stipt op tyd werd de Vergadering gesloten. W. Hoe ,,'tkan verkeeren." De remonstrantsch-roomsche Vondel smaalde eens op de Gereformeerde predikanten met de woorden „Wier langgebaarde kin van hairen hangt vermast Volgens van Dale is vermast: te zwaar ge. laden. Die oude Calvinisten droegen werkeiyk baardenliefst tot halverwege den middel toe. In later tijden gedoogden de vromen op de kin der Eerwaarden geen haartje meer, en toonden al de „zuivere" Dienaren gladde aangezichten. Hoe kan 't verkeeren. W. Beroepen te Gouda B Ds. Joh. S. Langen te Tienhoven te Oosterland C. Staal Fz. Cand.te Wirdum R. J. Aalberts te Opperdoeste Oost- wedde Ds. H. H. Schoemaker te Dirkshornte Workum Dr. N. Y. v. Goor te Boxumte Bierum Ds. T. Kramer te Monster; te Oude Pekela A. Roorda te Scharnegoutum. Aangenomen naar Waddings veen door Ds. E. H. Broekstra te Houwerzyl, naar Longenhou en Schettens door D. v. d. Meulen Cand.naar Velzen door Ds. J. H. Koers te Brandwijk. Bedankt voor Oldemarkt door D. v. d. Meulen Cand.voor Halfweg door J. Gispen te Overschie voor Barneveld door Ds. S. J. Vogelaar te Apel doorn voor Oldekerk door G. Veenendaal Cand. Oftïciëele Berichten. AGENDUM voor de Provinciale Synode der Gereformeerde Kerken van Zeeland, te houden in het kerkgebouw der Gerefor meerde kerk te Goes, aanvangende Woens dag 5 Juni 1901, voormiddag 10 uur. Afgevaardigden zijn Classis Middelburg. De leeraren: PrimiDs. A. Littooy, Dr. L. H. Wagenaar. SecuudiDs. L. Bouma, Ds. J. Hulsebos. De ouderlingen PrimiJ. Louwerse, C. Verhage. Secundi: K. Houterman, G. van de Putte. Classis Zierikzee. De leerarenPrimiDs. G. W. H. Esselink, Ds. O. J. Geerling. SecundiDs. J. P. Baai, Ds. A. v. Bueren. De ouderlingen PrimiD. Mul der, D. v. d. Berge. Secundi: J. Bij de Vate, A. Abrahamse. Classis Tholen. De leerarenPrimiDs. J. de Koning, Ds. A. H. v. d. Kooij. SecundiDs. A. J. De Bruijn, Ds. L. Spoel. De ouderlingen: Primi: P. Vo gelaar, L. Willemse. Secundi: C. Lindhout, P. Jansen. Classis Goes. De leerarenPrimiDs. J. H. Donner, Ds. R. J. v. d. Veen. SecundiDs. J. Koppe, Ds. H. W. Laman. De ouderlingen: Primi: L. Melse, J. Adriaanse. SecundiC. de Schipper, J. Donner. Classis Axel. De leeraren PrimiDs. R. W. de Jong, Ds, K. J. Kapteyn. Secundi: Ds. J. Tholen, Ds. R. J. v. d. Kamp. De ouderlingenPrimiP. Dregmans, I. Catsman Ruiser. Secundi: J. R. Scheele, J. P. van Herp. I. Opening. II. Onderzoek der credentiebrieven. III. Benoeming van een Moderamen. IV. Vaststelling der Notulen. V. Raporten en Verslagen. VI. Ingekomen stukken. Een Protest van K. W. tegen een be sluit der Classis Middelburg. VII. Voorstellen. 1. De Prov. Synode benoeme 5 Deputatén als de respectieve Classes, die belast worden met de behartiging van de belangen van Eme- riti-Pred. Pred.-Wed. en Weezen (Zierikzee.) 2. De Prov. Synode onttrekke zich niet aan de Bijdragen voor de Generale Kas voor de verzorging van Emeriti etc, en benoeme op nieuw Deputaten die eene nieuwe regeling ont werpen voor deze zaak. (Axel.) 3. De Prov. Synode wyzige de bepalingen, in zake de Kas „Ex bonis publicis" in dien zin, dat door Predikanten die uit de kas gestudeerd hebben voortaan niet meer naar vermogen, maar naar een vaste maatstaf worde geresti tueerd, indien het Tractement niet is beneden een minimum door de Synode aan te wijzen. (Axel.) 4. Zending. De Classis stelt aan de Prov. Synode voor om uit elke Classis één Broeder aan te wijzen, die met eventueel te benoemen Deputaten Synodi van N.-Brabant voorberei dende maatregelen zullen beramen om in den geest van het door de Generale Synode te

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 3