tienden van alle opbrengsten van het land en
van het vee, volgens berekening vijfmaal
zooveel als één der andere stammen. Lev. 27
30-33 vgl. met Num. 18 21-24. Depries
ters hadden daarvan 13 steden, de tienden van
de tienden der Levieten, Num. 18 26, de eer
stelingen van het vee en van den oogst, Num.
18 23 17 v.v., de losgelden, Num. 18 15,
al hetgeen den Heere beloofd en verbannen
was, Lev. 25, mitsgaders van het geslachte
hun dee], Deut. 18 3, en van de spijsoffers,
Lev. 23 10, van de zondoffers, Lev. 6 26,
van de vrijwillige offers, Ex. 29 27, en an
dere meer. Ze worden dus zeer middel ijk on
derhouden. Trouwens, het beeld van een on
gemuilband dorschenden os wijst ons ook aller
minst op karigheid van verzorging.
Nu is wel is waar, de kerk des N. Testaments
niet aan die wetten des O. Testaments gebon
den wat haar vorm en bijzondere inhoud aan
gaat maar toch het beginsel dier wetten blijft
van kracht ook in de dagen des N. Verbonds.
Daarom kon Paulus in 1 Cor. 9 13—14 aan
het Oude Verbond zoo krachtige argumenten
ontleenen voor het recht der dienaren om van
het Evangelie te leven. Op dien grond betoogt
Voetius i) dan ook, dat de bezoldiging den
dienaar des Woords toekomt krachtens Godde
lijk recht. En indien eens een dienaar, die zelf
vele goederen bezit, geheel vrijwillig of om ge
wichtige redenen het Evangelie om niet wil
brengen, wat allerminst verplicht is, dan geeft
hy als een vrije gave en aalmoes aan de kerk
terug, wat deze hem krachtens Goddelyk recht
schuldig is te betalen. En met instemming
haalt genoemde schrijver dit woord van Chry-
sosthomus 2) aan „Het Evangelie is niet te
koop, als werd het voor tijdelijke goederen ge
predikt. Indien men het tegen dien prijs ver
kocht, zou men een groote zaak zeer laag
schatten. De predikers ontvangen alzoo onder
houd hunner nooddruft van het volk, maar
hun loon der vergelding van God."
Littooij.
(Wordt vervolgd)
ZENDING.
Zendingsconferentie.
Te Raamsdonkerveen, vlak onder de vuur
monden van de forten van Geertruidenberg
staat een vierkante keet met een nietig, leelijk
kerkje annex.
Maar als ge er binnentreedt, valt dit kerkje
u mee en blijkt die keet een keurige pastorie.
Hier werd verleden Woensdag de N. Brabant-
sche Zendingsconferentie gehouden.
't Kerkje was vol. 15 kerkeraden waren door
30 predikanten en ouderlingen vertegenwoor
digd en daarbij waren uit verschillende oorden
belangstellende broeders en zusters present.
Kernachtig volk.
De Referenten deden hun best om licht te
laten vallen op de rechte beginselen en de beste
practyk van den Brabant-Limburgschen en den
Indischen Zendingsarbeid onzer kerken. Alleraan
genaamst waren de broederlijke discussies.
De Zending begint te levenwordt waarlijk
een stuk kerkelijk leven. Heerlijk! W.
Pinkster-colle cte
Alle onze kerken zullen immers met blijd
schap hare zendingscollecten houden op 't Pink
sterfeest
De Heere werkt.
Arbeiders worden uitgestooten.
God verhoort gebeden.
Vloeie dan nu het offerzilver mildW.
Liefelijk.
Ds. Adriaanse vraagt giften voor hetkerkerf
te Poerworedjo, waar de Javaansche gemeente
een vergaderplaats begeert.
O. a. ontving hij een gift van f20.- van
Ds. P. te Bandjer-massin op Borneo.
Die gift i3 een bemoediging en een aanbeve
ling van dezen arbeid van br. Adriaanse.
W.
VARIA,
Smytegelts' leven
De heer J. C. P. uit K. verzoekt ons om het
artikel over het leven en sterven van Ds. Ber-
nardus Smytegelt in den vorm van een trac-
taatje in het licht te geven. „Honderden in den
lande zouden er zich over verblijde." P. S. „Ver-
zoeke grooten druk met zwarte letters opdat I
oude menschen het ook kunnen lezen."
Ons is deze vraag wel aangenaam, doch er I
zijn in den laatsten tijd onderscheidene boekjes I
over Smytegelt verschenen, die wellicht nog I
in den handel zijn. Onze uitgever kan hier- I
omtrent inlichten.
W.
Werkverschaffing aan Zeeuwsche blinden. I
Met groote welwillendheid ontvingen we I
antwoord op onze vragen in zake de werkver- I
schaffing aan onze Zeeuwsche blinden.
Ze is wat ze heet. Een werkverschaffing. I
Geen tak van christelijke filanthropie. Geen
poging ter inwendige zending.
Deze blinden kunnen thuis en ieder in zijn I
eigen kerk 't Woord Gods hooren lezen en be
dienen. Hier is een geheel ander geval dan
b. v. met doofstommen, die door hun gebrek I
goeddeels verstoken zijn van 't kerkelijk leven.
Daarom is het doel enkel om werk te ver
schaffen aan medemenschen, die door hun ge
brek lichtelijk tot werkeloosheid, misschien tot
den bedelstaf zouden vervallen of als ze
muzikalen aanleg hebben in danshuizen
geraken.
De Commissie biedt hen de gelegenheid om
door eerlijken handenarbeid hun brood te ver
dienen. Doch aangezien de blinde hierin
achterstaat bij den ziende, biedt ze zooveel
hulp, als hij of zij door 't lichamelijk gebrek
achterblijft bij een gewoon arbeider in dat vak.
Vroeger werd er op deze werkplaats ook I
onderwijs gegeven in 't Bijbellezen, doch de
vingertoppen worden door den handenarbeid te
ongevoelig voor dit fijne werk.
2o. Het bestuur bestond oorspronkelijk uit
eenige heeren, die elkaar in kerkelijken dienst
hadden leeren kennen en zich sedert uit hun
vriendengroep aanvullen.
3o. Aangezien de werkinrichting nooit ver
koopt onder den marktprijs is er geen onzedelyke
concurrentie. Alleen wordt door loting heel
wat aan den man gebracht. W.
Zeeuwsche Bondsdag.
Op Pinkster-Maandag stroomt de wereld naar
Goes. Naar het Festival
Ook Zeeland's Gereformeerde Jongelingschap
gaat naar de vriendelyke hoofdstad van Zuid-
Beveland.
Naar haar Festival.
Daar zal ze haar Bondslied doen schallen
daar in broederlijk samenzyn haar eenheid
openbarendaar Gods goedheid prijzen en in
wederzijdsche bemoediging opwekken tot vol
houden en tot ontplooiing der kracht.
Zij om 12 uur ieder present bij 't openings-
woord.
Zeer welkom zijn ons in 't by zonder ook ouders
en brs kerkeraadsleden.
Alle Geref. Kerkeraden hebben immers uit-
noodiging met agenda ontvangen.
Onze referenten zijn de heer Bastmeijer en
Ds. Lindeboom.
En nader kan nog gemeld, eene slotrede zal
Ds. Koppe uit lerseke spreken.
Dr. Wagenaar.
Een feest-ure te Scharendijke.
Men meldt ons uit Scharendijke, dat dezer
dagen een nieuw kerkorgel aan den kerkeraad
werd aangeboden. Een commissie had hiervoor
gewerkt en met een zeer net woord werd het
in een Vrijdagavond-samenkomst der gemeente
door den voorzitter dier commissie aan den
kerkeraad opgedragen.
Ds. Raman aanvaardde het namens den ker
keraad en hield een schoone rede, waaraan we
enkele trekken ontleenen.
Geen orgelwijding wilde Z.Eerw. Doch een
blij en dankbaar ingebruiknemen van 't door
den heer Petrus Derksen uit Nijmegen geleverd
speeltuig. Het leere de gemeente zingen. In de
rechte maat. Niet te ras als wereldsche liede
ren. Ook niet te langzaam, alsof aamborstigheid
hier epidemisch ware. Niet lijmerig of draaierig.
Ook niet zakkend. Waarlijk zuiver en op den
rechten toon.
Spreker waardeert den arbeid van Ns. v. d.
Linde, Jb. Padmos, Johs. Spits, M. de Bakker
en D. v. d. Schelde ter verbetering van het kerk
gezang en begroet de organiste, die uit liefde
pro Deo met haar spel de gemeente zal dienen.
'tKomt Ds. R- voor een list des satans te
wezen om de kerkgebouwen zoo somber als
begraafplaatsen te maken, ten einde te beter
den grooten loop naar de gezellige verblijven
der wereld te lokken.
De godzalige Lodensteijn wilde vroolijk zin
gen hooren in de kringen der vromen. Hy liet
eenige zijner lofzangen zetten op de bekoor
lijkste wijzen, toen by de wereld bekend. Want
een vroolijk christen is meer dan een bekrom
pen belijder een aanbeveling voor des Heeren
liefdedienst.
Daarom roept ook spreker zijn gemeente toe
Psalm zingt den Heere, gy, zyne gunstgenooten
en zegt lof ter gedachtenis zijper heiligheid.
Dit zy u een heilig genot, een uitlokkende roe
ping, een blijde uiting van erkentelykheid, een
zalige verheffing van uwe harten.
En daarom dit orgel diene niet slechts opdat
men uw klaagliederen hoore en treurpsalmen
opvange en boetzangen verneme, maar ook
om u te helpen uwe dankzeggingen uit te jube
len en feestaccoorden te doen ruischen ter eere
uws Gods.
Doch steeds diene het orgel het gezang der
gemeente. Schoone praeludiums begeeren wij.
Doch lange post-ludia weren wij.
Deze rede werd telkens onderbroken door
psalmgezang, waarby 't nieuwe instrument zijn
welluidende toonen deed hooren.
Ouderling B. J. Bijdevate sloot de feesture
met dankzegging en gebed. w-
Amerikaansch.
Een onzer lezers schrijft ons een opmerking
naar aanleiding van ons artikel over den aan
vang van den Dienst des Woords.
Wij schreven, dat in sommige kerken in
America de menschen de kerkzaal binnenko
men met een opgewekt gelaat, elkander groe
ten, en gezellige groepjes vormen, ,,'t Gebouw
wordt vervuld met vroolijk gebabbel, waar ook
de predikant aan deelneemt."
Onze lezer zegt„ik heb het genoegen ge
had in America op verscheidene plaatsen te
wonen en den dienst zien aanvangen, doch
nooit iets dergelijks gezien.
En al is het waar, dat in America het ware
kerkelijk leven niet zoo hoog staat als hier,
desalniettemin mag men zulke dingen niet
veronderstellen van onze broeders in America.
Zelfs niet van de Engelsche kerken. Ook daar
ben ik vele malen geweest, als er bij ons geen
dienst was.
Ik kan verzekeren, dat er bij de godsdienst
oefeningen even heilige ernst heerscht, als men
in Nederland durft denken.
Men kan daarbij zeggen, dat men er niet
zooveel slapers onder den dienst vindt, dan
hier het geval is
Nu ik ben nooit in America geweest.
Doch mijn mededeeling putte ik uit een pas
verschenen werk van een der beroemdste
Schotsche schrijvers, de predikant Watson en
die zal wel weten, wat hij publiceert.
Uit Prof. Kuypers stukken over „het rijke
leven" blijkt, dat er groot verschil is in de
kerken tusschen het Westen en het Oosten.
En dat b. v. in sommige kerken sterk ge
werkt wordt met tooverlantaarns en muzikale
voordrachten van zangers en zangsters, dat
heeft misschien mijn lezer ook niet zoo bijge
woond, maar weet ik van oor- en ooggetuigen.
Biduur Zuid-Africa.
Wij vernemen, dat de kerkeraad der Geref.
kerk van Middelburg C besloten heeft om op
Zondag na Pinksteren een biduur te houden
voor onze zwaar beproefde volks- en geloofsge
noten in Zuid-Africa, die nog worstelen in de
wildernissen of in kampen gebrek lijden of ge
vangen zitten in den vreemde. Na afloop van
den bidstond zal een collecte worden gehouden.
Wij kunnen slechts strijden in den gebede en
door onze liefdeoffers eenigszins troost bieden.
W.
17e Jaarvergadering van de Yereeniging tot
Chr. Verzorging van Krankzinnigen en Zenuw
lijders op Donderdag 30 Mei 1901, des morgens
ten 11 ure, in het gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen, Zwarte weg te 's-Gravenhage.
Op de Agenda komen de volgende voorstel
len voor:
Voorstel van het Bestuur tot uitgifte van
eene leening groot f250,000.
Deze leening moet dienen voor afronding van
den bouw op Veldwijk en Bloemendaal en tot
aanbouw op Dennenoord.
Voorstel van de Afdeeling Ermelo.
De afdeeling Ermelo overtuigd van de goede
bedoelingen van het Bestuur, om met betrek
king tot het pensioneeren van het personeel,
elke zaak afzonderlijk te behandelen, zag echter
gaarne niet elk geval op zichzelf, maar naar
vasten maatstaf geregeld.
Na de pauze bespreking van de volgende
onderwerpen
li Pol. Eccl., Para I, Lib. IV, Tr. Ill, C. I, 1 en 2.
2) Pol. Eccl., Para I, Lib. IV, Tr. HI, C. I, 3.
i