tienden van alle opbrengsten van het land en van het vee, volgens berekening vijfmaal zooveel als één der andere stammen. Lev. 27 30-33 vgl. met Num. 18 21-24. Depries ters hadden daarvan 13 steden, de tienden van de tienden der Levieten, Num. 18 26, de eer stelingen van het vee en van den oogst, Num. 18 23 17 v.v., de losgelden, Num. 18 15, al hetgeen den Heere beloofd en verbannen was, Lev. 25, mitsgaders van het geslachte hun dee], Deut. 18 3, en van de spijsoffers, Lev. 23 10, van de zondoffers, Lev. 6 26, van de vrijwillige offers, Ex. 29 27, en an dere meer. Ze worden dus zeer middel ijk on derhouden. Trouwens, het beeld van een on gemuilband dorschenden os wijst ons ook aller minst op karigheid van verzorging. Nu is wel is waar, de kerk des N. Testaments niet aan die wetten des O. Testaments gebon den wat haar vorm en bijzondere inhoud aan gaat maar toch het beginsel dier wetten blijft van kracht ook in de dagen des N. Verbonds. Daarom kon Paulus in 1 Cor. 9 13—14 aan het Oude Verbond zoo krachtige argumenten ontleenen voor het recht der dienaren om van het Evangelie te leven. Op dien grond betoogt Voetius i) dan ook, dat de bezoldiging den dienaar des Woords toekomt krachtens Godde lijk recht. En indien eens een dienaar, die zelf vele goederen bezit, geheel vrijwillig of om ge wichtige redenen het Evangelie om niet wil brengen, wat allerminst verplicht is, dan geeft hy als een vrije gave en aalmoes aan de kerk terug, wat deze hem krachtens Goddelyk recht schuldig is te betalen. En met instemming haalt genoemde schrijver dit woord van Chry- sosthomus 2) aan „Het Evangelie is niet te koop, als werd het voor tijdelijke goederen ge predikt. Indien men het tegen dien prijs ver kocht, zou men een groote zaak zeer laag schatten. De predikers ontvangen alzoo onder houd hunner nooddruft van het volk, maar hun loon der vergelding van God." Littooij. (Wordt vervolgd) ZENDING. Zendingsconferentie. Te Raamsdonkerveen, vlak onder de vuur monden van de forten van Geertruidenberg staat een vierkante keet met een nietig, leelijk kerkje annex. Maar als ge er binnentreedt, valt dit kerkje u mee en blijkt die keet een keurige pastorie. Hier werd verleden Woensdag de N. Brabant- sche Zendingsconferentie gehouden. 't Kerkje was vol. 15 kerkeraden waren door 30 predikanten en ouderlingen vertegenwoor digd en daarbij waren uit verschillende oorden belangstellende broeders en zusters present. Kernachtig volk. De Referenten deden hun best om licht te laten vallen op de rechte beginselen en de beste practyk van den Brabant-Limburgschen en den Indischen Zendingsarbeid onzer kerken. Alleraan genaamst waren de broederlijke discussies. De Zending begint te levenwordt waarlijk een stuk kerkelijk leven. Heerlijk! W. Pinkster-colle cte Alle onze kerken zullen immers met blijd schap hare zendingscollecten houden op 't Pink sterfeest De Heere werkt. Arbeiders worden uitgestooten. God verhoort gebeden. Vloeie dan nu het offerzilver mildW. Liefelijk. Ds. Adriaanse vraagt giften voor hetkerkerf te Poerworedjo, waar de Javaansche gemeente een vergaderplaats begeert. O. a. ontving hij een gift van f20.- van Ds. P. te Bandjer-massin op Borneo. Die gift i3 een bemoediging en een aanbeve ling van dezen arbeid van br. Adriaanse. W. VARIA, Smytegelts' leven De heer J. C. P. uit K. verzoekt ons om het artikel over het leven en sterven van Ds. Ber- nardus Smytegelt in den vorm van een trac- taatje in het licht te geven. „Honderden in den lande zouden er zich over verblijde." P. S. „Ver- zoeke grooten druk met zwarte letters opdat I oude menschen het ook kunnen lezen." Ons is deze vraag wel aangenaam, doch er I zijn in den laatsten tijd onderscheidene boekjes I over Smytegelt verschenen, die wellicht nog I in den handel zijn. Onze uitgever kan hier- I omtrent inlichten. W. Werkverschaffing aan Zeeuwsche blinden. I Met groote welwillendheid ontvingen we I antwoord op onze vragen in zake de werkver- I schaffing aan onze Zeeuwsche blinden. Ze is wat ze heet. Een werkverschaffing. I Geen tak van christelijke filanthropie. Geen poging ter inwendige zending. Deze blinden kunnen thuis en ieder in zijn I eigen kerk 't Woord Gods hooren lezen en be dienen. Hier is een geheel ander geval dan b. v. met doofstommen, die door hun gebrek I goeddeels verstoken zijn van 't kerkelijk leven. Daarom is het doel enkel om werk te ver schaffen aan medemenschen, die door hun ge brek lichtelijk tot werkeloosheid, misschien tot den bedelstaf zouden vervallen of als ze muzikalen aanleg hebben in danshuizen geraken. De Commissie biedt hen de gelegenheid om door eerlijken handenarbeid hun brood te ver dienen. Doch aangezien de blinde hierin achterstaat bij den ziende, biedt ze zooveel hulp, als hij of zij door 't lichamelijk gebrek achterblijft bij een gewoon arbeider in dat vak. Vroeger werd er op deze werkplaats ook I onderwijs gegeven in 't Bijbellezen, doch de vingertoppen worden door den handenarbeid te ongevoelig voor dit fijne werk. 2o. Het bestuur bestond oorspronkelijk uit eenige heeren, die elkaar in kerkelijken dienst hadden leeren kennen en zich sedert uit hun vriendengroep aanvullen. 3o. Aangezien de werkinrichting nooit ver koopt onder den marktprijs is er geen onzedelyke concurrentie. Alleen wordt door loting heel wat aan den man gebracht. W. Zeeuwsche Bondsdag. Op Pinkster-Maandag stroomt de wereld naar Goes. Naar het Festival Ook Zeeland's Gereformeerde Jongelingschap gaat naar de vriendelyke hoofdstad van Zuid- Beveland. Naar haar Festival. Daar zal ze haar Bondslied doen schallen daar in broederlijk samenzyn haar eenheid openbarendaar Gods goedheid prijzen en in wederzijdsche bemoediging opwekken tot vol houden en tot ontplooiing der kracht. Zij om 12 uur ieder present bij 't openings- woord. Zeer welkom zijn ons in 't by zonder ook ouders en brs kerkeraadsleden. Alle Geref. Kerkeraden hebben immers uit- noodiging met agenda ontvangen. Onze referenten zijn de heer Bastmeijer en Ds. Lindeboom. En nader kan nog gemeld, eene slotrede zal Ds. Koppe uit lerseke spreken. Dr. Wagenaar. Een feest-ure te Scharendijke. Men meldt ons uit Scharendijke, dat dezer dagen een nieuw kerkorgel aan den kerkeraad werd aangeboden. Een commissie had hiervoor gewerkt en met een zeer net woord werd het in een Vrijdagavond-samenkomst der gemeente door den voorzitter dier commissie aan den kerkeraad opgedragen. Ds. Raman aanvaardde het namens den ker keraad en hield een schoone rede, waaraan we enkele trekken ontleenen. Geen orgelwijding wilde Z.Eerw. Doch een blij en dankbaar ingebruiknemen van 't door den heer Petrus Derksen uit Nijmegen geleverd speeltuig. Het leere de gemeente zingen. In de rechte maat. Niet te ras als wereldsche liede ren. Ook niet te langzaam, alsof aamborstigheid hier epidemisch ware. Niet lijmerig of draaierig. Ook niet zakkend. Waarlijk zuiver en op den rechten toon. Spreker waardeert den arbeid van Ns. v. d. Linde, Jb. Padmos, Johs. Spits, M. de Bakker en D. v. d. Schelde ter verbetering van het kerk gezang en begroet de organiste, die uit liefde pro Deo met haar spel de gemeente zal dienen. 'tKomt Ds. R- voor een list des satans te wezen om de kerkgebouwen zoo somber als begraafplaatsen te maken, ten einde te beter den grooten loop naar de gezellige verblijven der wereld te lokken. De godzalige Lodensteijn wilde vroolijk zin gen hooren in de kringen der vromen. Hy liet eenige zijner lofzangen zetten op de bekoor lijkste wijzen, toen by de wereld bekend. Want een vroolijk christen is meer dan een bekrom pen belijder een aanbeveling voor des Heeren liefdedienst. Daarom roept ook spreker zijn gemeente toe Psalm zingt den Heere, gy, zyne gunstgenooten en zegt lof ter gedachtenis zijper heiligheid. Dit zy u een heilig genot, een uitlokkende roe ping, een blijde uiting van erkentelykheid, een zalige verheffing van uwe harten. En daarom dit orgel diene niet slechts opdat men uw klaagliederen hoore en treurpsalmen opvange en boetzangen verneme, maar ook om u te helpen uwe dankzeggingen uit te jube len en feestaccoorden te doen ruischen ter eere uws Gods. Doch steeds diene het orgel het gezang der gemeente. Schoone praeludiums begeeren wij. Doch lange post-ludia weren wij. Deze rede werd telkens onderbroken door psalmgezang, waarby 't nieuwe instrument zijn welluidende toonen deed hooren. Ouderling B. J. Bijdevate sloot de feesture met dankzegging en gebed. w- Amerikaansch. Een onzer lezers schrijft ons een opmerking naar aanleiding van ons artikel over den aan vang van den Dienst des Woords. Wij schreven, dat in sommige kerken in America de menschen de kerkzaal binnenko men met een opgewekt gelaat, elkander groe ten, en gezellige groepjes vormen, ,,'t Gebouw wordt vervuld met vroolijk gebabbel, waar ook de predikant aan deelneemt." Onze lezer zegt„ik heb het genoegen ge had in America op verscheidene plaatsen te wonen en den dienst zien aanvangen, doch nooit iets dergelijks gezien. En al is het waar, dat in America het ware kerkelijk leven niet zoo hoog staat als hier, desalniettemin mag men zulke dingen niet veronderstellen van onze broeders in America. Zelfs niet van de Engelsche kerken. Ook daar ben ik vele malen geweest, als er bij ons geen dienst was. Ik kan verzekeren, dat er bij de godsdienst oefeningen even heilige ernst heerscht, als men in Nederland durft denken. Men kan daarbij zeggen, dat men er niet zooveel slapers onder den dienst vindt, dan hier het geval is Nu ik ben nooit in America geweest. Doch mijn mededeeling putte ik uit een pas verschenen werk van een der beroemdste Schotsche schrijvers, de predikant Watson en die zal wel weten, wat hij publiceert. Uit Prof. Kuypers stukken over „het rijke leven" blijkt, dat er groot verschil is in de kerken tusschen het Westen en het Oosten. En dat b. v. in sommige kerken sterk ge werkt wordt met tooverlantaarns en muzikale voordrachten van zangers en zangsters, dat heeft misschien mijn lezer ook niet zoo bijge woond, maar weet ik van oor- en ooggetuigen. Biduur Zuid-Africa. Wij vernemen, dat de kerkeraad der Geref. kerk van Middelburg C besloten heeft om op Zondag na Pinksteren een biduur te houden voor onze zwaar beproefde volks- en geloofsge noten in Zuid-Africa, die nog worstelen in de wildernissen of in kampen gebrek lijden of ge vangen zitten in den vreemde. Na afloop van den bidstond zal een collecte worden gehouden. Wij kunnen slechts strijden in den gebede en door onze liefdeoffers eenigszins troost bieden. W. 17e Jaarvergadering van de Yereeniging tot Chr. Verzorging van Krankzinnigen en Zenuw lijders op Donderdag 30 Mei 1901, des morgens ten 11 ure, in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, Zwarte weg te 's-Gravenhage. Op de Agenda komen de volgende voorstel len voor: Voorstel van het Bestuur tot uitgifte van eene leening groot f250,000. Deze leening moet dienen voor afronding van den bouw op Veldwijk en Bloemendaal en tot aanbouw op Dennenoord. Voorstel van de Afdeeling Ermelo. De afdeeling Ermelo overtuigd van de goede bedoelingen van het Bestuur, om met betrek king tot het pensioneeren van het personeel, elke zaak afzonderlijk te behandelen, zag echter gaarne niet elk geval op zichzelf, maar naar vasten maatstaf geregeld. Na de pauze bespreking van de volgende onderwerpen li Pol. Eccl., Para I, Lib. IV, Tr. Ill, C. I, 1 en 2. 2) Pol. Eccl., Para I, Lib. IV, Tr. HI, C. I, 3. i

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 2