Dit de Heilige Belijdenis en School. 10e Jaargang. YRIJDAG 24 MEI 1901. No. 21. Y/eEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE KeRKEN IN jZeELAND, JNTOORD.^RABANT EN J-JMBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEJSRE is onze KoningHij zal ons '•Sehcmdën. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN 1)8. J. HULSEBOS, Ds. A. LITTOOIJ, Dr. L. H. WAGENAAR. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren? Zie, gehoorzamen is beter dan slacht- ofler, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cont. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten, van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE CO INT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. (PINKSTEREN.) Hij dan, door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de be lofte des Heiligen Geestes ontvan gen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort. Hand. 2 33. Opstanding, Hemelvaart, Uitgieting des Hei ligen Geestes, het is alles ééne heilige aaneen schakeling van heerlijke daden van Verlossing. Het eene vloeit uit het andere voort. De apostel Petrus, die het hooge voorrecht genoot tot roem van Gods genade, om op den Pinksterdag, dien dag der dagen, het Evangelie Gods voor eene heilzoekende schare te mogen verkondigen, hij wijst in ons tekstwoord om hoog naar den troon Gods, op Hem, die is ten hemel gevaren en aan de rechterhand Gods is verhoogd. Hij heeft nu de beloften des Heili gen Geestes ontvangen en zendt nu den Tröos- ter aan zijne apostelen, ja aan zijne gansche kerk, om bij haar te blijven, haar te troosten en haar in alle waarheid te leideD. Gaat alles uit van God den Vader, hoe dui delijk treedt hier ook weder de Middelaar op den voorgrond, die de Mededeeler is van het geen de Vader aan zondaren wil schenken en nu de kroon zijner gaven, den Heiligen Geest, zendt, opdat de zaligste gemeenschap worde gesmaakt door den Middelaar met God, den Vader. Van nu aan wordt dan ook in vollen rijkdom de zegen op de gemeente gelegdde genade van onzen Heere Jezus Christus, de liefde Gods (des Vaders) en de gemeenschap des Heili gen Geestes. En bij dit mededeelen van den Heiligen Geest aan de Gemeente houdt de Heere rekening met de ambten, die in zyne kerk zijn en altijd zullen wezen, de buitengewone gezanten, de apostelen, en na hen de leeraars en opzieners. De apostelen ontvangen gaven naar hun ambt en roeping, de dienaren, die Christus in zijne kerk verwekt, geeft Hij daartoe gaven des Gees tes, maar heel zijne gemeente smaakt op den Pinksterdag en daarna de genade en de ge meenschap van den Heiligen Geest, die alle deze dingen werkt, gelijkerwys Hy wil. Niettegenstaande alle zonde en moeite, waar mede Gods kerk heeft te strijden, ook in don kere tijden die herinneren aan Achabs dagen, heeft de Gemeente, die er altijd zijn zal, al is ze vaak verborgen, de zalving van den Heiligen Geest, want Christus is aan de rechterhand Gods verhoogd en heeft de belofte des Heiligen Geestes ontvangen van den Vader en het is gehoord en gezien, dat de Heilige Geest is uit gestort. Hoe rijzen hier voor onzen geest leer aren, mannen, helden des geloofs alsAthana- 8iUs en Augustinus, Ambrosius en Chrysosthomus, martelaren als Polycarpus en Cyprianus, ge loofsheldinnen als Perpetua en Blandina, moe- ??rs, .?"s tonica en Nonnd. En sluiten zich hierbij niet ook de latere eeuwen aan? Ja, waar ook in de nieuwere tijden de Heidenen ïi*nï+ I? W0I1el Davids leeren vragen, daar piykt: hoe Hij, die aan de rechterhand Gods is verhoogd, de belofte des Heiligen Geestes van den Vader heeft ontvangen en den Trooster zendt. Daarom zegt Petrus en zegt ook elk van Christus gezonden leeraar tot de verslagenen van harteBekeert u en gelooft, en gy zult de gaven des Geestes ontvangen. Genieten ook wij van deze stroomen des levenden waters Niet voor den verharde, maar voor den versla- gene is vertroosting. Maar mocht Gods volk, Gods kerk, in waarheid vervuld worden met den Heiligen GeestOntwaak Naordewind en kom, gij Zuidewind! doorwaai mijnen hof, dat zijne specerijen uitvloeien. Gods drieëenheid openbaart zich in de schep pingLaat ons menschen maken naar ons beeld en naar onze gelijkenis, zoo luidde het raads besluit Gods. Gods drieëenheid openbaart zich zoo oneindig heerlijk en dierbaar in Herschepping en Ver lossing. Toen Jezus door Johannes gedoopt werd in den Jordaan, sprak God de Vader uit den hemel en getuigde van den Zoon, en de Heilige Geest daalde neder gelijk eelie duive, en werd Hem geschonken, niet met mate. Op den Pinksterdag wederom de Drieëenheid Christus aan de rechterhand Gods. De Vader gevende de belofte des Heiligen GeestesChris tus, den Geest, den Trooster, zendendeZoo geeft God Drieëenig zich aan zijn arm volk. Die God is ons een God van volkomen zaligheid Hulsebos. Zooals pas weer uit verschillende bladen bleek is het nog niet in orde met de kas voor Emeriti-predikanten, predikantsweduwen en wee zen. Van boven opleggenen zeggen hoeveel iedere provincie ten behoeve van andere provinciën geven moet, is wel wat moeilijk en wat vrij. Dat is vooral waar, wanneer men in eigen pro vincie voor deze behoefte zeer veel heeft af te zonderen. Immers treedt hierbij de vraag onwillekeurig op den voorgrond of de provin ciën die den meesten steun vragen, zei ven doen wat zij kunnen en moeten. Doch het is zeker diep treurig wanneer de Emeriti, hunne weduwen en weezen daaronder zouden moeten lyden. Het zou, dunkt mij jammer zyn, met het oog op ons kerkverband en ook daarop, dat al de predikanten die in dat kerkverband leven beroepbaar zyn in al de Kerken, indien ten gevolge van de bij vernieuwing gerezen moei lijkheden, deze zaak provinciaal moest gemaakt worden. Eene oplossing in den geest van het voorstel, vóór eenige jaren door Ds. Sikkel gedaan, komt mij nog altyd het meest wenschelijk voor. Onze provinciale Synode zal deze zaak ook wel eens onder de oogen mogen zien en zich afvragen of ze nog niet iets meer kan doen dan ze dusver deed, bijv. ook voor de alge- meene kas. Een CommisBie voor deze zaak door de prov. Synode van Groningen benoemd, bracht haar rapport uit. Het zegt onder meer: „In de H. Schrift worden geen rechtstreek- sche, bepaalde ordinantiën Gods gevonden, dat de emeriti-dienaren des Woords, predikants weduwen en weezen moeten worden onderhou den krachtens het ambt. Toch biedt ze ons wel gegevens, waaruit het by gevolgtrekking is af te leiden. Allen, die van Godswege wettig geroepen zijn om werkzaam te wezen in de bediening van het Genadeverbond, staan in den dienst des Heeren tot waarachtig heil van menschen en volbrenging van Gods Raad. Ze zijn gezanten van Hem. Num. 18 1 v.v., 2 Cor. 520, Ef. 4 11, 2 Cor. 3 6. Wie in dezen dienst werkzaam zijn, worden door den Heere verzorgd, niet onmiddeliik. maar middeltfk. Vandaar de last aan Israël opgelegd, om de tienden voor den stam van Levi af te zonderen, en de opdracht van Jezus en de Apostelen om in het onderhoud van de dienaren des Woords te voorzien. Num 18 8> 9> Neh. 10 37, 13 10, Matth. 1010,' Luk.' i p q i' i 1 Tim*517,18, en vooral i L-or. y 4 14. Wat tot onderhoud dier ambtsdragers door de Gemeente wordt afgezonderd, is zij jegens den Heere verplicht. Hij moet een offer der dankbaarheid hebben voor de geestelijke wel daden der gemeente verleend. En tot dat of fer behoort ook de verzorging Zijner knechten. De Heere had Levi kunnen laten meeërven met de andere stammen, maar dat heeft Hij met gedaan. Hijzelf was Levi's deel. Hem moesten de Israëlieten het Zijne brengen als dankofferen wat ze naar Zijne inzetting den ?oeenLbrachten' deelde Deze met Levi. Num 18 20—24, Deut. 10 9. En hoe nu in het N. T. ook de vorm gewij zigd en de toestanden en verhoudingen veran derd mogen zijn - dat evenals de kinderen van Levi en krachtens hetzelfde beginsel ook de dienaren des Woords in het N. T. moeten worden onderhouden, heeft Paulus onweerleg baar vastgesteld reeds alleen door dit woord dat hy juist met het oog op laatstgenoemden v! ,.»^eet met, dat degenen, die de heilige dingen bedienen, van het heilige eten en die steeds bij het altaar zijn, met het altaar deelen Alzoo heeft ook de Heere geordineerd degenen die het Evangelie verkondigen, dat zij van het Evangelie leven." 1 Cor. 9 13-14. Trouwens, ook de dienaren des Woords zijn in het werk des Heeren. Hij is daarom hun loon en van Zijnentwege hebben ze recht en macht van de gemeente te eischen wat voor hun on derhoud noodig is. Vs. 11 14. Hetgeen voor het werk der bediening wordt afgezonderd, is voor God een dankoffer, voor dei ambtsdragers een loon, geen aalmoes of willekeurige gave. Want tot Aaron wordt gezegd, Num. 18 21„Aan de kinderen van Levi heb Ik alle tienden in Israël ter erfenis gegeven, voor hunnen dienst dien zij bedienen en verder vs. 31 „en g(j zult dat eten in alle plaatsen, gy en uw huiswant het is ulieden een loon voor uwen dienst in de tent der samenkomst." En Jezus zegt„een arbeider is ztfn loon waardig," Matth. 10 10, terwhl Paulus het beeld van een dorschenden os, dien men niet muilbanden mag, juist op de arbei ders in s Heeren wijngaard toepast. 1 Cor 9 y—ïo. De Heere wil, dat Zijne knechten niet karig, maar mild worden verzorgd. Levieten enprieï ters hadden 48 steden met omstreken, dus vrije woning met gelegenheid voor bouw en veeteelt, Num. 35 1-8, en daarbij hunn«

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1901 | | pagina 1