Boek- en Handelsdrukkerij
BEDDEN en MATRASSEN,
Geheel nieuw ingericht.
Voorhanden bij Boekh. FAIVOY,
Hierna kan hij het gebed der gemeente onder
woorden brengen en haar daarna laten zingen
<of die volgorde omkeeren) en zijn preek hou
den, terwijl straks de dienst eindigt in het
hoogtepunt: het geven en ontvangen van den
•eigenlijken zegen.
Bij deze regeling werd alle aanstoot verme
den, alle schijn van hoogheid van den domi
nee' en z\jn preek in tegenstelling met de dienst
baarheid van zijn ouderling-voorlezer en het
door dezen voorgelezen Woord voorkomen,
bleef de leiding der vergadering bij den Dienaar
des Woords en bleef de dienst des Woords
één geheel.
Want om, zooals sommigen voorslaan, tus-
schen een ouderling en den predikant den dienst
te verdeelen, en den ouderling de vergadering
te laten openen met het votum, dat heeft dit
bezwaar, dat men dan dien broeder zoo onder
de hand brengt in den H. Dienstwat wèl
mag voor een keer uit nood bij ontstentenis
van een Dienaar, doch niet goed is, als de
Dienaar er levendig by zit.
't Eenig bezwaar is om de stem en de longen
van den predikant te sparen, doch laat deze
dan wat langer op zyn preek studeeren, om wat
hij dien morgen te zeggen heeft, wat gedegener
saam te vatten. Daar winnen allen by En het
stern-verbruik blyft dan hetzelfde.
Kan men hiertoe niet besluiten, dan komt
'tme voor, dat het 'tbest is, toch den voorlezer
te laten afwerken, eer de Dienaar de vergade
ring opent, waarna de eigenlijke Dienst des
Woords, der gebeden en der sacramenten begint.
Halve maatregelen leiden gewoonlijk tot ver
warring. En een zaak door te denken is noo-
dig, om de rechte orde te vinden.
Dit leere ons in ;elk geval dit artikel, dat
wij 't onzen vaderen nog niet zoo heel gemak
kelijk verbeteren. W.
Voor dominees en lidmaten.
Vry naar J. M.
Om het rechte nut van een preek te hebben'
moeten er twee personen samenwerken.
Het is een feit, dat hij, die geregeld ter kerk
gaat, beter volgt, dan hij, die zoo maar eens
om de twee maanden een kijkje komt nemen.
Elke spreker, die waard is te worden gehoord,
schept zich een eigen atmosfeer, en men kan
zich daarin niet op zijn gemak gevoelen, zonder
geacclimatiseerd te zijn.
Een goed hoorder stelt zijn geheele lichaam
in dienst van zijn ziel.
Sommigen, die bewegingloos met gesloten
oogen neerzitten, beweren, dat zij zich zoo
doende onttrekken aan een afleidende omgeving.
Zy behooren echter van tijd tot tijd een teeken
van opmerkzaamheid te geven om den leeraar
gerust te stellen en de omgeving te bewaren
voor een liefdeloos oordeel.
Niets is bezielender voor een spreker, dan
onafgebroken rijen van meelevende aangezich
ten.
Het is niet de moeite waard naar een preek
te luisteren, waarin de predikant niet zijn volle
kracht heeft gelegdmaar zoo 'n preek eischt,
dat ook de hoorders al hun krachten inspannen
om haar te volgen.
Een bezielend prediker zal soms mat zijn
door het weer. Een liefderijk leeraar zal wel
eens onvriendelijk gestemd zijn, een vriendelyk
hoorder denkt dan aan een slechte spijsvertering.
Een van de wreedste onrechtvaardigheden,
waaraan de toehoorders zich kunnen schuldig
maken, is den prediker te verdenken van per
soonlijke hatelijkheden gezegd te hebben. Een
predikant, die hiertoe verviel, ware een onwaar
dige.
Als een predikant soms een byzondere fout
scherp hekelt, moet de gemeente er zich van
verzekerd houden, dat de predikant die fout
bij zich zei ven ontdekt heeft!
De kerk is een school, waarin de hoogste
kennis onderwezen wordt.
Ongeloovige critici zijn als de menschen, die
om de kerk heenloopen en twisten over de
geschilderde glazen, die immers alleen van
binnen uit kunnen worden bezien
Wilt ge een gemeente kennen, onderzoek dan
wat zij gemaakt heeft voor haren dominee.
Wilt ge een leeraar waardeeren, zie dan, wat
hij gemaakt heeft van zyne gemeente.
Niets zal een degelijk leeraar meer tegelijk
kleinmaken en bemoedigen, dan de ontdekking,
dat een gemeentelid, dat hem onder vier oogen
berispt heeft, hem in het openbaar verdedigt.
-Het is ook de plicht van de leden eener
gemeente hun predikant aan te moedigen en
zij zouden zich in den regel daartoe meer moeite
geven, indien zij wisten, hoezeer hij die aan
moediging noodig heeft en hoezeer hij er door
zou gedijen.
Een trouw bezoeker van de zieken zijner
kudde kan er soms zoo naar uitzien of zijn
woord ook eenige uitwerking heeft gehad en
wel eens den geneesheèr benijden, die dikwyis
zijn dadelijke belooning vindt in levens, die
hy redden mocht van den dood, in lichamen,
die hy bevrijdde van pijn.
Wie vriendelijk handelt met een kerkeiyken
oproerling is wreed voor den leeraar ,en de ge
meente.
De moeilijkheid van de vraag, wat er gedaan
moet worden met leeraars, die oud en versle
ten zyn, is zoo groot, dat een voornaam God
geleerde in Engeland heeft voorgesteld om hen
naar een overdekte plaats te brengen en hen
evenals men de versleten paarden doet
daar dood te schieten. Misschien zou het een
vriendendienst zyn aan den dominee, wanneer
deze bemerkt, dat hy een sta-in-den-weg wordt
voor hen, die hij liefheeft en die hem eens lief
hadden.
Natuurlijk kan een gemeente het den man,
die haar gediend heeft gedurende de beste jaren
van zyn leven, zoo zuur maken, dat hij blij is
te kunnen heengaan, zelfs al staan eenzaam
heid en armoede voor de deur Doch wanneer
een gemeente dien weg inslaat om den band
met haar Dienaar te verbreken, begint men te
wanhopen aan het christendom.
Wanneer de kerk van Christus evengoed be
stuurd werd als een koopmanszaak van den
eersten rang zou ér niemand meer geëerd en
geloofd worden dan de getrouwe predikant, die
haar gediend heeft in de vollleid zyner kracht
en nu welverzorgd gedurende zijn welverdiende
rust haar verrijkt met zijne raadgevingen.
Het is een goed ding, dat men bij den lof
zang ter eere Gods de hulp heeft van den
goeden smaak en de muziek, ondergeschikt
aan de rechten der menschen, maar het beste
is, dat de menschen zingen met lippen, die
God opent en uit harten, die verlost zijn op
Golgotha.
De inrichting der plaatsen deugt niet geheel,
als het huisgezin in stukken gebroken wordt
bij de deur der kerk.
De familie bestond eer dan de kerk en als
een kerk iets anders zal zijn dan een zaal voor
voordrachten, behoort zij te rusten op het huis
gezin, dat plaats vinde in de familiebank, moe
der midden in en vader bij 't deurtje.
Er is geen enkele reden te bedenken, waarom
een rijke niet een flinke som zou betalen voor
zijn eigen tehuis in het kerkgebouw. En waar
om zou ook een handwerksman hiervoor niet
iets opbrengen? Ieder man, die zich zelf acht,
wil iets betalen voor zyn eigen thuis, ook in
het Huis des Heeren. W.
Woensdag had de jaarlijksche Conferentie
plaats van predikanten bij de Geref. kerken in
Utrecht. Een tweetal referaten over„Het ver
band tusschen de geref. kerk en de Theol.
Faculteit" en over de „Sacramenteele genade"
gaf aanleiding tot eene geanimeerde en leer
zame discussie. Met algemeene stemmen werd
tot eene tweede samenkomst in den nazomer
besloten.
Als onderwerpen voor de Conferentie in 1902
werden vastgesteld„Het atarisme en de leer
der erfzonde" en „Toelichting van die plaatsen
der profetische schrift waarop men zich beroept
voor een herstel van Israels volksbestaan.
Officiëele Berichten.
Provinciale Zendingeconferentie.
Aan de kerken in Noord.Brabant en Limburg
wordt bericht, dat de Zendingsconferentie D. V.
zal gehouden worden op Woensdag 22 Mei te
Raamsdonk, aanvangende des voormiddags te
201/2 uren-
Als referenten hopen op te treden de Diena
ren des Woords Dr. L. H. Wagenaar van Mid
delburg die spreken zal over den Missionairen
arbeid in Ned. Indië en Ds. J. D. van der
Velden van Klundert, die een Referaat zal leve
ren over de Inwendige Zending.
Kerkeraden, die hunne medewerking toezegden
tot het houden van deze samenkomst, worden
er aan herinnerd, dat zy minstens twee broeders
als Deputaten hebben af te vaardigen naar
Raamsdonk.
Bovendien worden broeders Ambtsdragers en
verdere belangstellenden dringend opgewekt de
Conferentie bij te wonen.
Namens het Moderamen der
Part. Synode van 1900.
J. A. de Vries, h. t. Scriba.
Fijnaart 1 Mei 1901.
Verantwoording van Liefdegaven.
Vlissingen B. In dank ontvangende op
brengst der stuiversvereen. op 19 April f26.60.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes, Scriba.
IdAotengesHcht 's Heeren Loo.
Giften voor het Suppletiefonds van J. M. f 1,00
W. R. f 1,00 J. Wondergem f 1,00 J. Willemse
f 1,00A. F. f 0,50G. K. f 0,50 P. J. H. f 0.50
J. K. f 0,50H. V. f 0,50W. D. f 0,25Wed.
E. J. D. f 0,25 C. R. f 0,25J. D. f 0,25 te
samen f7,50. Bijeenverzameld door Ds. G. H.
Toebes, correspondent voor 's Heeren Loo voor
St. Laurens. 1 Mei 1901.
Mr. P. Dieleman zal D. V. op Woensdag 8
Mei voor de Ger. J. V. „Herman Faukeel" in
de consistorie der Gasthuiskerk spreken over
Art. 15 van ons Program „Onze beginselen en
de hygiëne." Aanvang der vergadering 8 uur.
Secretaris van der Kuip.
Advertentie n.
Het behaagde den Heere heden uit onzen
kring tot zjch op te nemen onzen geliefden
Vriend
CORNELIS DE JONGE,
in den jeugdigen leeftijd van 17 jaar.
De dood maakte een einde aan zyn
zwaar lijden en, naar onze hope is, een
begin aan zijne eeuwige vreugde. De
Heere trooste zyne Familie in dit zwaar
verlies en make ons bereid voor Hem te
verschynen.
Namens de J. V. op Ger. grondslag
Herman Faukeel
Middelburg, C. W. v. d. KUIP,
80 April 1901. Secretaris
Voor de bewijzen van deelneming onder
vonden bij het overlilden van onzen geliefden
Echtgenoot, Vader, behuwd-, groot- en over
grootvader betuigen wij onzen harteiyken dank.
Namens de Familie,
Wed. A. BREEL.
Middelburg, 3 Mei 1901."
KONINKLIJKE FABRIEK
van D. J. PENNOCK,
Lange Delft B 148. Middelburg.
Soliede NIEUWE VEEREN en KAPOK BED
DEN, PAARDENHAREN-, WOLLEN-, KAPOK-,
ALPEN- en ZEEGRASMATRASSEN, WOLLEN-,
SITSEN- en MOLTON DEKENS, SPRINGVEER
MATRASSEN, WIEGEN, LEDIKANTEN en
SLAAPKAMER-AMEUBLEMENTEN, KARPET
TEN.
KLEMKERK OLTHOFF.
Londensche Kaai H 60, Middelburg.
Lage Prjjzen. Fraaie Uitvoering.
FERINGA. Gods kinderen van Ur, f4,75.
KUYPER. Zijn uitgang te Jeruzalem,
ingenaaid fl.90, gebonden -2.40.
Voor een distel een Mirt, geb. -0,90.
In de schaduwe des doods, geb. -1,75.
Uit het Woord, 6 deelen, ge
bonden f2,25 per deel.
Ieder deel is apart te hekomen.
VAN