VARIA.
Gereformeerde Diakenen.
VI.
Een ander diaken komt me te wijzen op onze
Belijdenis en schrijft:
„Naar aanleiding van wat UEerw. onlangs
in de Zuider Kerkbode schreef over het ambt
der diakenen, kwam de vraag bil niij op, hoe
dat schrijven te rijmen is met wat ik lees in
art. 30 der geloofsbelijdenis. Als het niet on
bescheiden of te veel van U gevergd is, zou
ik gaarne wenschen, dat UEerw. deze vraag
in de Zuider Kerkbode eens beantwoordde."
Deze opmerking is volkomen ter snede. Het
is de vraag: hoe rijmen de Belijdenis en de
Kerkenorde.
Want ik schreef geen particuliere opinies
neer, maar zei eenvoudig, wat de Kerkenorde
mij leerde. En dat niet alleen die van Wezel
en Embden, maar de thans vigeerende evenzeer.
Immers de zaak staat volgens onze D. K. O.
alzoo
„Der diakenen eygen ampt" dat woord
eigen staat nog niet in de Dordtsche Kerken
orde van 1578 „is de aelmissen ende andere
armengoederen neerstelick te versameien ende
deselve getrouwelick ende viytelick, naar den
eijsch der behoeftigen beijde der inghesetenen
ende vreemdelinghen met ghemeijnen aduijse
vut te deelen, de benauden te besoe-
cken ende te vertroosten, en wel
toe te sien, dat de aelmissen niet misbruyckt
werden.
Waer van zij reeckeninghe sullen doen inden
kerckenraedt, ende oock (soo yemandt daer by
wil zyn) voor de ghemeyntetot sulck een
tydt als de Kerckenraedt goet vinden sal."
art. 2o.
Ik vermoed, dat 't woordje eigen zinspeelt op
eenigen arbeid, die de diakenen in den kerken
raad met de Dienaars en Ouderlingen meedoen.
Hiervan is sprake in art. 22„de ouderlin
gen zullen door het oordeel des kerkeraads en
der diakenen verkoren worden. Voor dien
arbeid der verkiezing convoceerde men de
diakenen tot de vergadering. Vgl. ook art. 24.
Zoo verschynen ook volgens ons art. 25 de
Diakenen in den Kerkeraad om de rekening
en verantwoording te doen van hun gehouden
beheer.
Volgens de kerkenorde bestaat die kerkeraad
doorgaans slechts uit de predikanten en de
opzieners.
„In alle kerken zal een kerkeraad zyn, be
staande uit Dienaren des Woords en Ouder
lingen." Van diakenen is hierby geen sprake,
art. 37.
Dit i3 de regel.
Doch er is een uitzondering.
En die wordt aangegeven door art. 385. Waar
't getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen
de Diakenen mede tot den kerkeraad mogen
genomen worden.
Alleen dus, waar de ouderlingen en dienaren
oordeelen, dat zy zoo zeer klein in getal zyn
en alleen 't werk hier te zwaar valt, daar mogen
ze de diakenen vragen om hulp-ouderling te zijn.
Ieder voelt en vat echter, dat dit alleen voor
kerken behoort te gelden, waar men geen 4 of
o ouderlingen bekomen kan. Immers tal van
plattelandskerkeraden tellen slechts 2 of 3
ouderlingen en 2 diakenen, d. i. dus met den
predikant in 't geheel maar 5 of 6 leden. Een
kerkeraad van predikant en 4 ouderlingen is
doorgaans volkomen voldoende voor onze groo-
tere dorpgemeenten. En die is in alle die
kerken zeer wel te bekomen. Dit vyftal nu
vergadere doorgaans als raad der kerk en be
sture de gemeente.
En ieder zal moeten toestemmen, dat zulks
ordelijk is. Dan werkt een Raad van mannei,
die tot dit ambt zijn geroepen en er na gelofte
van trouw in zyn bevestigd. En eerlijk en met
orde behooren in de Gereformeerde kerken alle
dingen te geschieden.
Doch art. 30 onzer geloofsbelijdenis dan
Daarvoor D. V, een volgend maal.
Dr. W.
Wjj curtiveeren en spatieeren.
Bidstond Zuid-Afrlka.
Eens op een Generale Synode trad een En-
gelsche broeder op en begon zyn speech met
't spreekwoord„blood is thicker than water."
Prof. Rutgers moest die toespraak vertolken
en hy gaf dit spreekwoord echt Hollandsch
weer
.Het bloed kruiptf waar het niet gaan kan."
Dit voelt ons hart in deze dagen, waar wé
de ontzettende worsteling gadeslaan onzer
broeder-volkeren in Zuid-Afrika.
Heel Neerlands volk deelt er in, en sommi
gen leven zich zóó sterk in de spanning van
dezen worstelstryd in, dat ze er niet van
kunnen slapen.
Het volk in Nederland, dat bidden geleerd
heeft, en weet, wat 'tis „in de bresse te liggen
voor kerk en land", dat worstelt met Transvaal
en Vrystaat meê
In de binnenkamer, aan den disch, bij den
dienst des Woords, in de scholen, ja, overal,
waar gebeden wordt, gedenkt het hart den
broederen over zee. O, uit duizenden harten
gaat een gedurig gebed voor hen op tot den
troon der genade
Ook opzetteiyke bidstonden werden reeds
gehouden. Ook in Zeeland.
Tegelijk kwam de Ev. Zondagsbode en de
Zuider-Kerkbode met dergeiyke mededeelingen
want deze gebedsbehoefte leeft in aller hart.
En waar een bidstond werd gehouden, daar
was de opkomst goed.
Nu had de Generale Synode van Groningen
aan de Classis 'sGravenhage opgedragen, om,
mocht een algemeene bededag of bidstond noo
dig blijken, deze uit te schrijven.
En die Classis heeft opzettelijk vergaderd
om de vraag te overwegen, of 't thans niet
noodig was, alle Gereformeerde Kerken uit te
noodigen op een bepaalden dag saam te komen
tot smeekingen voor de benarde Republieken
in Zuid-Afrika.
Het oordeel der broederen was, dat dit
behoorde te geschieden, en nu worden alle
Gereformeerde Kerken in Nederland dringend
uitgenoodigd om op a. s. Woensdag, 15 Nov.
een heilige samenroeping ten gebede te doen
plaats vinden.
De drie Geref. predikanten in Middelburg
hebben besloten om hunnen respectieven ker
keraden voor te stellen om een gezamenlijke
bidstond uit te schryven, waarbij in 't
grootste der drie kerkgebouwen alle 3
dienaren ieder een toespraak houden van
hoogstens 20 minuten, waarna de laatste
spreker voorgaat in 't gebed.
Ds. Bouma wenscht een overzicht te geven
van hetgeen onze stamgenooten in Afrika reeds
met Gods hulpe doorworsteld hebben, Dr. Wa
genaar stelt zich voor de spanning van dit
oogenblik te teekenen en Ds. Littooij wenscht
de vraag te beantwoorden „Wat zal het ook
nu zijn
Deze gezamentiyke dienst luidt dan meteen
der gezamentiyke winter-weekbeurten in, die
weer gehouden zullen worden in 't hiertoe
best geschikte kerkgebouw in de Lange Delft
en waarin de ryke geschiedenis zal behandeld
worden van Abrahams wandelen door 't geloove.
Wij verwachten dat de Trans vaal-bidstond
ook hier zeer druk bezocht zal zijn en hopen,
dat ze waariyk geweld plege op 't vaderharte
Gods. En de weekdiensten zullen immers geen
mindere belangstelling en waardeering vinden
dan een vorigen winter? Gods zegen kroon
ook dit werk in zijnen dienst en tot zyn eere.
Dr. W.
Patrimonium.
OndOrgeteekende geeft weer een wintercursus.
A. s. Vrijdag hoopt hij te handelen over de
medische hulp voor onze arbeiders en ook over
den vaccine-dwang. Dringend begeert hij de
tegenwoordigheid der diakenen. En ook onzen
ouderlingen is 't immers niet te gering om op
Patrimonium te komen? Dr. W.
Gaarne steunen wij de bede, die in onder
staande welsprekende woorden tot onze lezers
komt, en drukken haar ook in onze kolom
men af. Red.
Aan de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Geliefde Broeders in onzen Heere Jezus Christus
Genade en Vrede zij u vermenigvuldigd!
De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van
Ede (prov. Gelderland) neemt de vrijheid zich
te wenden tot alle kerken, die met haar het
voorrecht deelen in het Gereformeerd Kerk
verband te mogen leven.
Zy komt derhalve ook tot U met het verzoek
om Uwe voorbede.
Uwe voorbede, voor de groote buurtschap
Harscamp met Otterloo, de eerste gemeente
van „Vader Ploos."
Harscamp heeft door de goede hand Gods
een School met den By bel, die zegenend werkt
te midden dier bevolking.
Ook komt te Harscamp een permament
schietkamp, zoodat aldaar uit alle oorden des
lands jongelingen, ook onze jongelingen, zullen
komen. Daar Harscamp 21/2 uur van Ede'ligt
kunnen onze jongelingen niet ter kerke komen,
en mogen wy dit gedoogen, waar wy, door
Gods genade dit kunnen voorkomen?
Waar nu Ede hare roeping gevoelt, om in
deze verwaarloosde volkryke buurt in Gods
kracht te arbeiden, komen wy tot alle kerken
in ons Vaderland, welke met het oog op het
groot schietkamp, allen indirect er belang bij
hebben, met de bede„Helpt ons" terwijl wij
onder biddend opzien tot den Heere de hand
aan den ploeg hebben geslagen, opdat Christus'
kerk te Harscamp tot openbaring kome.
Zal dit geschieden, dan hebben wy stoffelijke
hulp noodig. In eigen kring begonnen, heeft
Harscamp reeds de beschikking over /.450,
maar er is ongeveer 2400 noodig. Waar wij
u nu vragen mee te bidden, wilt gij, indien het
u mogelijk is, het verzoek om mee te werken
immers niet afslaan?
Och, broedershoudt voor Harscamp eene
collecte
Kan dat niet, uwe kerk schenke dan een
gift
Is ook dat onmogelijk, zouden dan de Kerke-
raadsleden onderling niet iets by elkander
kunnen en willen leggen, om der broederen
handen te sterken in het werk van het huis
Gods, des Gods van Israël, bedenkende dat
zelfs Assurs Koning dit deed? (Ezra 6 22.)
Hoeveel meer reden hebben wy, om op Uwe
welwillendheid te hopen
Ede pleit voor Harscamp, niet op eigen gezag,
maar in den Kerkelijken weg. Wij treden op
in overleg met en krachtens advies en opdracht
van de Classis Arnhem.
Broeders, wij zenden geen collectant. „Dan
gaat er zooveel af," klagen de geversdikwijls
niet ten onrechte. „Maar zonder collectant
krijgen wij niets," klagen de hulpbehoevenden.
Zou dit laatste waar zijn? Broeders, helpt
mee, om het tegendeel te bewijzen. Gaarne
worden uwe gaven ontvangen (en in de kerke
lijke bladen verantwoord) door den Kerkeraad
van Ede, wiens adres voor deze zaak is by
broeder H. Bussink, Ouderling te Ede, en door
den Heer G Kamerling, Hoofd der Chr. Schooi
te Harscamp.
Weest Gode en den Woorde Zyner genade
bevolen.
Be Kerkeraad der Geref. Kerk van Eds,
Ds. G. van Velzen, praeses.
H. Bussink, scriba.
Ede, Juli 1899.
Er groent leven op de dorre Veluwe. Broe
ders, laat het ons dankbaar waardeeren. En
vergeet niet die waardeering te toonen, door
Harscamp te helpen.
Kootwyk, Juli '99. Ds. J. H. Houtzagers.
Arnhem, 22 Juni 1899.
Daar woont in Harscamp een volk, dat gansch
overtuigd is van de noodzakeiykheid van het
werk des H. Geestes in het hart. Daar is dus
wel een aanknoopingspunt voor den arbeid. Het
Woord moet er echter geregeld gebracht, opdat
onder den zegen des Heeren, dat Woord on
derricht aanbrenge en leiding geve, en er een
geesteiyk en kerkeiyk leven moge opbloeien,
waaraan de veerkracht nietN ontbreekt, die van
ouds aan 'tleven der gereformeerden eigen was.
Wij kunnen met vrijmoedigheid de aanvraag
om fmantieele hulp voor Harscamp steunen.
H. Hoekstra.
Dat is nu Harscamp, bekend geworden als
de plek waar „Trui" by het geitenstalletje de
kinderen onderwees uit het haneboek, opdat
ze toch leerden lezen in den Bijbel, tot
dat ze werd betrapt en beboet
Thans is er een bloeiende School met den
Bijbel en ontwaakt de begeerte naar den dienst
des Woords. Harscamp lag lange tyden neer
onder den looden druk van een bang gevoel
van onmacht om te ontkomen aan een eeuwige
verdoemenis
In gewild gevoel van volstrekte lydelijkheid
tuurde het zich blind op Gods eeuwige verkie
zing en eerde het de enkelen, die plotseling
bekeerd waren als kinderen Gods.
Van Gods verbond, van Gods welmeenende
uitnoodiging in het Evangelie verstond Hars
camp niets - en wilde het ook niets hooren.
Weg met dat remonstrantisme
Doch Harscamp ontwaakt. En daarom is
het nu de tyd, dat er hulpe worde geboden,
en er, ook om Harscamps wille, zy het dan
„in het Militaire teeken" een spreekplaats kome
voor den Dienst des Woords, opdat „de ver
drukten, door on weder voortgedrevenen en onge-
troosten" leeren te geloovén op 't Woord en