VARIA. Gereformeerde Diakenen. VI. Een ander diaken komt me te wijzen op onze Belijdenis en schrijft: „Naar aanleiding van wat UEerw. onlangs in de Zuider Kerkbode schreef over het ambt der diakenen, kwam de vraag bil niij op, hoe dat schrijven te rijmen is met wat ik lees in art. 30 der geloofsbelijdenis. Als het niet on bescheiden of te veel van U gevergd is, zou ik gaarne wenschen, dat UEerw. deze vraag in de Zuider Kerkbode eens beantwoordde." Deze opmerking is volkomen ter snede. Het is de vraag: hoe rijmen de Belijdenis en de Kerkenorde. Want ik schreef geen particuliere opinies neer, maar zei eenvoudig, wat de Kerkenorde mij leerde. En dat niet alleen die van Wezel en Embden, maar de thans vigeerende evenzeer. Immers de zaak staat volgens onze D. K. O. alzoo „Der diakenen eygen ampt" dat woord eigen staat nog niet in de Dordtsche Kerken orde van 1578 „is de aelmissen ende andere armengoederen neerstelick te versameien ende deselve getrouwelick ende viytelick, naar den eijsch der behoeftigen beijde der inghesetenen ende vreemdelinghen met ghemeijnen aduijse vut te deelen, de benauden te besoe- cken ende te vertroosten, en wel toe te sien, dat de aelmissen niet misbruyckt werden. Waer van zij reeckeninghe sullen doen inden kerckenraedt, ende oock (soo yemandt daer by wil zyn) voor de ghemeyntetot sulck een tydt als de Kerckenraedt goet vinden sal." art. 2o. Ik vermoed, dat 't woordje eigen zinspeelt op eenigen arbeid, die de diakenen in den kerken raad met de Dienaars en Ouderlingen meedoen. Hiervan is sprake in art. 22„de ouderlin gen zullen door het oordeel des kerkeraads en der diakenen verkoren worden. Voor dien arbeid der verkiezing convoceerde men de diakenen tot de vergadering. Vgl. ook art. 24. Zoo verschynen ook volgens ons art. 25 de Diakenen in den Kerkeraad om de rekening en verantwoording te doen van hun gehouden beheer. Volgens de kerkenorde bestaat die kerkeraad doorgaans slechts uit de predikanten en de opzieners. „In alle kerken zal een kerkeraad zyn, be staande uit Dienaren des Woords en Ouder lingen." Van diakenen is hierby geen sprake, art. 37. Dit i3 de regel. Doch er is een uitzondering. En die wordt aangegeven door art. 385. Waar 't getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de Diakenen mede tot den kerkeraad mogen genomen worden. Alleen dus, waar de ouderlingen en dienaren oordeelen, dat zy zoo zeer klein in getal zyn en alleen 't werk hier te zwaar valt, daar mogen ze de diakenen vragen om hulp-ouderling te zijn. Ieder voelt en vat echter, dat dit alleen voor kerken behoort te gelden, waar men geen 4 of o ouderlingen bekomen kan. Immers tal van plattelandskerkeraden tellen slechts 2 of 3 ouderlingen en 2 diakenen, d. i. dus met den predikant in 't geheel maar 5 of 6 leden. Een kerkeraad van predikant en 4 ouderlingen is doorgaans volkomen voldoende voor onze groo- tere dorpgemeenten. En die is in alle die kerken zeer wel te bekomen. Dit vyftal nu vergadere doorgaans als raad der kerk en be sture de gemeente. En ieder zal moeten toestemmen, dat zulks ordelijk is. Dan werkt een Raad van mannei, die tot dit ambt zijn geroepen en er na gelofte van trouw in zyn bevestigd. En eerlijk en met orde behooren in de Gereformeerde kerken alle dingen te geschieden. Doch art. 30 onzer geloofsbelijdenis dan Daarvoor D. V, een volgend maal. Dr. W. Wjj curtiveeren en spatieeren. Bidstond Zuid-Afrlka. Eens op een Generale Synode trad een En- gelsche broeder op en begon zyn speech met 't spreekwoord„blood is thicker than water." Prof. Rutgers moest die toespraak vertolken en hy gaf dit spreekwoord echt Hollandsch weer .Het bloed kruiptf waar het niet gaan kan." Dit voelt ons hart in deze dagen, waar wé de ontzettende worsteling gadeslaan onzer broeder-volkeren in Zuid-Afrika. Heel Neerlands volk deelt er in, en sommi gen leven zich zóó sterk in de spanning van dezen worstelstryd in, dat ze er niet van kunnen slapen. Het volk in Nederland, dat bidden geleerd heeft, en weet, wat 'tis „in de bresse te liggen voor kerk en land", dat worstelt met Transvaal en Vrystaat meê In de binnenkamer, aan den disch, bij den dienst des Woords, in de scholen, ja, overal, waar gebeden wordt, gedenkt het hart den broederen over zee. O, uit duizenden harten gaat een gedurig gebed voor hen op tot den troon der genade Ook opzetteiyke bidstonden werden reeds gehouden. Ook in Zeeland. Tegelijk kwam de Ev. Zondagsbode en de Zuider-Kerkbode met dergeiyke mededeelingen want deze gebedsbehoefte leeft in aller hart. En waar een bidstond werd gehouden, daar was de opkomst goed. Nu had de Generale Synode van Groningen aan de Classis 'sGravenhage opgedragen, om, mocht een algemeene bededag of bidstond noo dig blijken, deze uit te schrijven. En die Classis heeft opzettelijk vergaderd om de vraag te overwegen, of 't thans niet noodig was, alle Gereformeerde Kerken uit te noodigen op een bepaalden dag saam te komen tot smeekingen voor de benarde Republieken in Zuid-Afrika. Het oordeel der broederen was, dat dit behoorde te geschieden, en nu worden alle Gereformeerde Kerken in Nederland dringend uitgenoodigd om op a. s. Woensdag, 15 Nov. een heilige samenroeping ten gebede te doen plaats vinden. De drie Geref. predikanten in Middelburg hebben besloten om hunnen respectieven ker keraden voor te stellen om een gezamenlijke bidstond uit te schryven, waarbij in 't grootste der drie kerkgebouwen alle 3 dienaren ieder een toespraak houden van hoogstens 20 minuten, waarna de laatste spreker voorgaat in 't gebed. Ds. Bouma wenscht een overzicht te geven van hetgeen onze stamgenooten in Afrika reeds met Gods hulpe doorworsteld hebben, Dr. Wa genaar stelt zich voor de spanning van dit oogenblik te teekenen en Ds. Littooij wenscht de vraag te beantwoorden „Wat zal het ook nu zijn Deze gezamentiyke dienst luidt dan meteen der gezamentiyke winter-weekbeurten in, die weer gehouden zullen worden in 't hiertoe best geschikte kerkgebouw in de Lange Delft en waarin de ryke geschiedenis zal behandeld worden van Abrahams wandelen door 't geloove. Wij verwachten dat de Trans vaal-bidstond ook hier zeer druk bezocht zal zijn en hopen, dat ze waariyk geweld plege op 't vaderharte Gods. En de weekdiensten zullen immers geen mindere belangstelling en waardeering vinden dan een vorigen winter? Gods zegen kroon ook dit werk in zijnen dienst en tot zyn eere. Dr. W. Patrimonium. OndOrgeteekende geeft weer een wintercursus. A. s. Vrijdag hoopt hij te handelen over de medische hulp voor onze arbeiders en ook over den vaccine-dwang. Dringend begeert hij de tegenwoordigheid der diakenen. En ook onzen ouderlingen is 't immers niet te gering om op Patrimonium te komen? Dr. W. Gaarne steunen wij de bede, die in onder staande welsprekende woorden tot onze lezers komt, en drukken haar ook in onze kolom men af. Red. Aan de Gereformeerde Kerken in Nederland. Geliefde Broeders in onzen Heere Jezus Christus Genade en Vrede zij u vermenigvuldigd! De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Ede (prov. Gelderland) neemt de vrijheid zich te wenden tot alle kerken, die met haar het voorrecht deelen in het Gereformeerd Kerk verband te mogen leven. Zy komt derhalve ook tot U met het verzoek om Uwe voorbede. Uwe voorbede, voor de groote buurtschap Harscamp met Otterloo, de eerste gemeente van „Vader Ploos." Harscamp heeft door de goede hand Gods een School met den By bel, die zegenend werkt te midden dier bevolking. Ook komt te Harscamp een permament schietkamp, zoodat aldaar uit alle oorden des lands jongelingen, ook onze jongelingen, zullen komen. Daar Harscamp 21/2 uur van Ede'ligt kunnen onze jongelingen niet ter kerke komen, en mogen wy dit gedoogen, waar wy, door Gods genade dit kunnen voorkomen? Waar nu Ede hare roeping gevoelt, om in deze verwaarloosde volkryke buurt in Gods kracht te arbeiden, komen wy tot alle kerken in ons Vaderland, welke met het oog op het groot schietkamp, allen indirect er belang bij hebben, met de bede„Helpt ons" terwijl wij onder biddend opzien tot den Heere de hand aan den ploeg hebben geslagen, opdat Christus' kerk te Harscamp tot openbaring kome. Zal dit geschieden, dan hebben wy stoffelijke hulp noodig. In eigen kring begonnen, heeft Harscamp reeds de beschikking over /.450, maar er is ongeveer 2400 noodig. Waar wij u nu vragen mee te bidden, wilt gij, indien het u mogelijk is, het verzoek om mee te werken immers niet afslaan? Och, broedershoudt voor Harscamp eene collecte Kan dat niet, uwe kerk schenke dan een gift Is ook dat onmogelijk, zouden dan de Kerke- raadsleden onderling niet iets by elkander kunnen en willen leggen, om der broederen handen te sterken in het werk van het huis Gods, des Gods van Israël, bedenkende dat zelfs Assurs Koning dit deed? (Ezra 6 22.) Hoeveel meer reden hebben wy, om op Uwe welwillendheid te hopen Ede pleit voor Harscamp, niet op eigen gezag, maar in den Kerkelijken weg. Wij treden op in overleg met en krachtens advies en opdracht van de Classis Arnhem. Broeders, wij zenden geen collectant. „Dan gaat er zooveel af," klagen de geversdikwijls niet ten onrechte. „Maar zonder collectant krijgen wij niets," klagen de hulpbehoevenden. Zou dit laatste waar zijn? Broeders, helpt mee, om het tegendeel te bewijzen. Gaarne worden uwe gaven ontvangen (en in de kerke lijke bladen verantwoord) door den Kerkeraad van Ede, wiens adres voor deze zaak is by broeder H. Bussink, Ouderling te Ede, en door den Heer G Kamerling, Hoofd der Chr. Schooi te Harscamp. Weest Gode en den Woorde Zyner genade bevolen. Be Kerkeraad der Geref. Kerk van Eds, Ds. G. van Velzen, praeses. H. Bussink, scriba. Ede, Juli 1899. Er groent leven op de dorre Veluwe. Broe ders, laat het ons dankbaar waardeeren. En vergeet niet die waardeering te toonen, door Harscamp te helpen. Kootwyk, Juli '99. Ds. J. H. Houtzagers. Arnhem, 22 Juni 1899. Daar woont in Harscamp een volk, dat gansch overtuigd is van de noodzakeiykheid van het werk des H. Geestes in het hart. Daar is dus wel een aanknoopingspunt voor den arbeid. Het Woord moet er echter geregeld gebracht, opdat onder den zegen des Heeren, dat Woord on derricht aanbrenge en leiding geve, en er een geesteiyk en kerkeiyk leven moge opbloeien, waaraan de veerkracht nietN ontbreekt, die van ouds aan 'tleven der gereformeerden eigen was. Wij kunnen met vrijmoedigheid de aanvraag om fmantieele hulp voor Harscamp steunen. H. Hoekstra. Dat is nu Harscamp, bekend geworden als de plek waar „Trui" by het geitenstalletje de kinderen onderwees uit het haneboek, opdat ze toch leerden lezen in den Bijbel, tot dat ze werd betrapt en beboet Thans is er een bloeiende School met den Bijbel en ontwaakt de begeerte naar den dienst des Woords. Harscamp lag lange tyden neer onder den looden druk van een bang gevoel van onmacht om te ontkomen aan een eeuwige verdoemenis In gewild gevoel van volstrekte lydelijkheid tuurde het zich blind op Gods eeuwige verkie zing en eerde het de enkelen, die plotseling bekeerd waren als kinderen Gods. Van Gods verbond, van Gods welmeenende uitnoodiging in het Evangelie verstond Hars camp niets - en wilde het ook niets hooren. Weg met dat remonstrantisme Doch Harscamp ontwaakt. En daarom is het nu de tyd, dat er hulpe worde geboden, en er, ook om Harscamps wille, zy het dan „in het Militaire teeken" een spreekplaats kome voor den Dienst des Woords, opdat „de ver drukten, door on weder voortgedrevenen en onge- troosten" leeren te geloovén op 't Woord en

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2