Een dag onder de Calvinisten in Nederland. Officiëele Berichten. Ouderling |Elshout heeft liever een heiligen strijd dan een valschen vrede. Ds. Littooy gaat ook met 't advies der com missie meê, doch hjj vraagt wat willen de vrienden der Universiteit nu nog meer van ons, dan in *t voorstel-Bavinck werd geboden. Wij willen desnoods naar Amsterdam verhuizen. Verhuizen en verbouwen. Doch een schijnbe staan leiden, dat willen we niet. Dr. Honig vermoeit nu de Synode met een langgerekte vleirede aan 't adres van prof. Bavinck, meer dan Honig-zoet. Een alleron gelukkigste maidenspeech. Nu neemt prof. Bavinck het woord. Hij vraagt dat men op de manier van Dr. Honig niet doorga. Hij heeft van verkeerde behan deling heusch niet zooveel gemerkt. Hij is geen preutsche juffer, die niet tegen een hartig woordje kan. Niet hij, wel zijn voorstel is en dat onbillijk bestreden. 't Spijt me, dat het met mijn voorstel zoo is gegaan. Ik heb het toch zoo goed bedoeld. Jaren lang heb ik gebeden voor de vereeniging der kerken en voor de saambrenging van Uni versiteit en School. Ik zou zoo graag vrede hebben. Mijn eenig bedoelen isdat de Universiteit volledigen waarborg geve en dat er geen be noeming van professoren zal zijn zonder de besliste goedkeuring der kerken. Hier kon schrijver dezes zich niet bedwin gen om te zeggendat willen wij ook. Prof. B. hernam Dr. Wagenaar wil dat ook, dan zijn wij het eens. Ik ben het niet eens met prof. Lindeboom. Die zegt er zit een beginsel in de school. Ik zeg alleener zit een beginsel achter nl. dat van den volledigen waarborg der kerken. Ik ben vóór Universitaire opleiding en Theo logie. Ik was ook veel liever verhuisd en gezeten in 't midden van het land. Doch we zullen nu rustig te Kampen blijven. De School wordt bevestigd. De strijd zal nu echter komen in den boezem van de Vereeniging en zij zal de vraag beslis sen hoe zal de verhouding zijn tusschen de kerken en de Theol. faculteit. Dat vraagstuk worde bestudeerd Prof. Rutgers oordeelt, dat er tusschen 't geen prof B. nu sprak en zijn eigen voorstel een hemelsbreed verschil is en hoopt, dat de broe deren eerlang elkander wel zullen verstaan en een oplossing vinden. Nadat nog Ds. B. v. Schelven en Dr. H. H. Kuyper een enkel woord .hebben gezegd, wordt 't debat gesloten. En met algemeene adviezen (op prof. Linde boom na) en met algemeene stemmen consta teert de Synode dat ook deze poging mislukt is en besluit voorts dadelijk geen nieuwe te beproeven en de School financieel zoo mogelijk te versterken door jaarlijksch twee collecten in plaats van een bij de kerken aan te vragen. Dr. W. Zondagavond 30 Juli nam ds. J. C. Sikkel van de Gereformeerde kerk te 's Gravenhage B, afscheid van zijn gemeente. Een overgroote schare woonde de plechtigheid bij. Omtrent den arbeid op velerlei gebied van ds. Sikkel te 's Gravenhage schrijft men aan De Stand, het volgende „Ds. Sikkel zal een buitengewone plaats in de geschiedenis van de kerk te 's Gravenhage blijven innemen. Niet alleen omdat hij, nadat die kerk in 1887 als doleerende was opgetreden, haar eerste leeraar was en als voor een zware en moeilijke taak stond, maar ook omdat het niet kan ontkend, dat mede door zijn arbeid in de bediening des Woords, alsmede door zijn optreden daar buiten, het Gereformeerde volk in Den Haag op allerlei terrein kloeker is op getreden. Niet het minst op het gebied van het onder wijs. Met anderen samenwerkende, gaf ds. Sikkel door zijn organiseerend talent leiding en richting aan de Keucheniusschool, hoofd de heer Wijnveld. Dank zy zijn energiek optreden, wist hij anderen te bewegen met hem te trach ten een Gereformeerde school voor lager en meer uitgebreid lager onderwijs op te richten, welke poging met schitterend succes werd be kroond in de Groen van Prinstererschool, hoofd de heer Looijen. En thans worden, als gevolg ook van zjjn arbeid, pogingen aangewend tot de stichting van een derde Gereformeerde school. Op het gebied van het volksleven liet hij zich waarlijk ook niet onbetuigd. De mannen van „Patrimonium" en van „Nederland en Oranje", die tegen den Haagschen geest frisch en kloek voor het Calvinistisch beginsel wenschten op te treden, vonden in hem steeds een trouw bondgenoot en voorganger als dit noodig was, een wapenbroeder en vriend altijd, by wien men nooit te vergeefs aanklopte om raad en steun. Ook ds. Sikkel ontwierp het plan voor de oprichting van de vereeniging „De Hollan der" een plan dat nu ook elders in Gro ningen, in Friesland en in Utrecht in hoofd zaak werd gevolgd en dat bedoelt heel het Calvinistisch volk mede zeggenschap te geven in de antirevolutionaire pers". De hoofddag was 28 Juni. Om 9 uur had de directeur der vereeniging, B. van Schelven, de deelnemers verzocht ik had net een ge voel alsof ik thuis was dat een half uurtje toegegeven zou worden. Toen was echter alles op zyn plaats en de strijdzang der Hugenooten, de lievelingspsalm der Calvinisten, Ps. 68, bruiste door de breede zalen. Na voorlezing van Zach4 en gebed hield de directeur van Schelven de weldoordachte, van ongebroken moed getuigende verwelko mingsrede. Aangenaam viel het mfl op, dat iederen toe hoorder het gedrukte jaarverslag van te voren ter hand gesteld was, in plaats van dat men den beperkten tyd van een feestdag door voor lezing van wijdloopige berichten en rekeningen nog meer verkortte. Het referaat in deze morgenvergadering had prof. Rutgers op zich genomen hij behandelde de vraag of soms door meer bepaalde statuten het geref. karakter der V. U. nog beter te waarborgen zou zijn, dan door de voorhanden zijnde bepalingen tot nu geschied was. Van een meer nauwkeurige mededeeling in deze „Kirchenzeitung", zie ik ?af, omdat het referaat alleen het belang der V. U. op het oog had en dus locale dingen behandelde. Van algemeene strekking daarentegen was het referaat van Dr. Kuyper in de openbare namiddagvergadering. Hij gaf antwoord op de vraag, „hoe is een Univ. aan Gods Woord te binden?" Dr.Kuy per onderzocht in het leveren van zyn bewijs, of het voldoende was, de grondslag enkel aan de Schrift te binden en kwam tot het resultaat, dat de algemeene schriftformule wel voldoende kon zjjn voor philantropische en so ciale vereenigingen, voor welker werking jbloot die algemeene Schriftbeginselen den toon aan geven, waarover alle belijders Christi het nog wel eens zjjn, maar dat deze leuze onbruik baar wordt en niet voldoet, zoodra het gaat om onze gansche levens- en wereldbeschouwing. Dan is slechts de formule „op Gereformeer de beginselen", de voor alle Gereformeerden van zelf gegevene en voldoende formule. Juist deze formule stelt de autoriteit der Schrift vast en maakt een systematische en organische levens- en wereldbeschouwing mogelijk terwjjl de algemeene Schriftformule geen waarborg biedt, dat niet ook modern-protestantsche en Roomsche dwaalleeringen zich er achter zou den kunnen verbergen, zooals het in de historie dikwjjls geschied is, dat zich volkomen tegen overgestelde beschouwingen op de Schrift be roepen hebben. Dan eerst is de Univ. aan Gods Woord verbonden, wanneer zij gebonden is aan de Ger. beginselen, zooals ze duidelijk worden uit de belijdenis en de historie onzer kerk. Het was een referaat, zjjn auteur waardig, tot in de uiterste puntjes der gedachten wel overwogen en met de energie van een Kuyper doorgevoerd. Wie Kuyper kent, zal van hem altijd iets kernachtigs, iets vol waarde verwachten. Wat mij verbaasde, was niet het referaat zelf, maar de aanblik van het gehoor. Ook over de me nigte der toehoorders verwonderde ik mjj niet, noch over haar bjjval. Kuyper's eigenaardige krachtvolle persoon lijkheid zal denkende menschen nooit koud la ten, maar dat hjj het waagde zoo'n referaat voor zulk een publiek te houdenBy ons zou men het in allen gevalle op gewichtige pasto rale conferentién brengen maar nooit in een volksvergadering Daar zaten ze in ryen, die door zon en zee gebruinde schippers en visschers, boeren en burgersmet hun vrouwen waren ze naar Mid delburg gekomen en zy sliepen niet in het na denmiddaguurtje gedurende het byna uren uit sluitend wetenschappeiyk referaatze hoorden toe met ingespannen aandacht Hun oogen straalden; de drukkende warmte van de overvolle zaal stoorde en vermoeide hen nietzy schenen den redenaar inderdaad te begrijpen. Dit merk waardig verschynsel is slechts daaruit te ver klaren, dat deze menschen van hun jeugd af- aan uit den Bybel werkeiyk denken geleerd hebben; dat hun denkkracht nog niet gedood is door Engelsche en Duitsche zielenbeheerders, dat ze gewoon zyn de openbaring Gods op elk gebied des levens na te speuren en hun belij denis der waarheid als een schat te beschou wen, die ze op elke wyze hebben uit te brei den, daar vandaan heeft hun liefde en belang stelling zich ook dikwyis geopenbaard voor dingen, die niet juist direct hun persoonlijk godsdienstig leven betreffen. Als echte Calvi- nisten verbergen zy zich niet ergens in een hoekje, tevreden wanneer slechts hun dominee het naar hun meening goede predikt en eenige gelijkgezinden met hen stille gemeenschap oefe nen, maar ze hebben oog voor meer algemeene noodenhet is voor hen plicht, zelfs op een Christus dienende Vrye Univ. aan te dringen en haar belang te overwegen omdat Christus naar hun overtuiging ook in litteratuur, kunst en wetenschap wil heer3chen. By het gezicht van deze Calvinistische mannen en vrouwen, kon ik slechts bidden, dat hun getal groeien en hun kracht mocht reiken tot over de gren zen van hun land. Het feest werd waardig en liefelyk besloten met een gemeenschappeiyk gaan naar het zee strand te Vlissingen. Nog eenmaal waren wy te samen in vroolijke en ernstige gesprekken, slechts te snel vlogen de uren heen en ontvoerden my den onverge- telyken dag. Menige Duitsche Christeiyke vergadering heb ik mede doorleefd en ook daar iets ondervon den van de gemeenschap der Heiligenmaar, ware verbintenis, de diepste gemeenschap heeft slechts plaats, waar één weg, één doel, één wereldbeschouwing de broeders en zusters vereenigt- Onze algemeene vergaderingen eindigen ge- woonlyk met een al te nuchter ontwaken, wan neer nml. broeder methodist of baptist, dien men op de alliantie in Christus naam omarmt en voor wien men het betuigd heeft, dat voor den grooten vereenigingsband de kleine puntjes van verschil moeten zwygen, naderhand in zijn gemeente thuis voortgaat in den ouden arbeid om de „overtuigden" en „bekeerden" tot zijn secte over te halen, en de landskerk als het Babel, en haar Dienaren als loondienaars te smaden. Niet deze onware, maar altyd princi- pieele zwaarwegende punten van verschil ver zwijgende alliantie, komt overeen met het we zen van het Calvinisme, het schoonste, voort- durenden zegen in zich sluitende goed, is de gemeenschap van zoodanige, die niet over ze kere vragen behoeven heen te glijden, maar in alle stukken oprecht en vertrouwend elkander in het aangezicht mogen zien. Een zoodanige over de grenzen des lands heenrijkende ge meenschap, hebben my de broeders in Neder land getoonddaarvoor zy hen groet en heil- wensch overgezonden, en wanneer wy, Duitsche Gereformeerden hierna onze Bondsvergadering hebben, mocht dan ook by ons de geest der kracht en der liefde de harten der feestgenoo- ten vervullen Rade Pastor H. Kolfhaus. (Reformirte Kirchenzeitung.) Beroepen te Veenwoudsterwal ds. S. v. d. Wal te Minnertsga; te Grootegast ds. J. Bakker te Bunschoten te Delft ds. G. Wielinga te Katwijk a. d. Ryn te Anna Jacobapolder J. L. Schouten cand. te Zwollete Broek-op-Langendyk ds. R. W. de Jong te Terneuzen. Aangenomen naar Doornspijk door ds. C. S. Boss te Middelharnis. Bedankt voor Jutrijp door ds. A. Roorda te Burum voor Bleiswjjk door H. R- Nieborg te Witmarsum. Dr. H. H. Kuyper te Leeuwarden heeft zjjne benoeming tot hoogleeraar by de Vrye Univer siteit aangenomen. De heer ds. D. Bakker te Sneek B heeft 't be roep door den kerkeraad van Heeg, met mede werking der Classis Bolsward, Franeker en Sneek, als missionair dienaar des Woords op hem uitgebracht, aangenomen. Generale Synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Woensdag 16 Augustus 1899. Middagzitting (Vervolg.) Komt aan de orde 't Rapport van Deputaten,

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2