varia. worpen en eerst jaren daarna ingezien en er kend, dat de Heere al in hunne jeugd in zijne ontfermende liefde op hen had neergezien. Hoe zeer wy er ook op gesteld moeten zyn en hoe rusteloos wy er ook naar behooren uit te zien, desniettegenstaande mogen wy noch van de gesteldheid onzes harten noch van het bewustzijn van ons geloof afhankelijk maken, het al of niet onderhouden van de geboden en inzettingen Gods. Niet in ons, maar buiten ons, in het gebod Gods ligt de regel en het richtsnoer van ons leven. Aan het leven naar dien regel moet de Gemeente en moeten hare opzieners de leden der gemeente houden. Naar dien regel moet, mag en kan zij alleen de leden der Gemeente beoordeelen. Wat „van de zyde der gemeente bezien" het geval en de waarheid is, is het dit laten wij dat niet vergeten krachtens en op grond van Gods heilig Woord. Dus, zooals het is van hare zijde bezien, is het naar Gods gebod en inzetting. Zij toch heeft tegenover de leden alszoodanig geene rechten en eischen dan die in het Woord haar gegeven en toebetrouwd zijn. Zij is draagster, dienaresse en handhaafster van de waarheid en de geboden des Heeren. Daarom zijn de leden niet slechts aan haar, maar wat meer zegt, aan den Heere verschul digd alles te doen, wat zy als zoodanig, d. i. volgens Gods Woord, van hen verlangt en eischt. En dat dientengevolge de leden krach tens hunne belydenis en Gods gebod verplicht zijn, ook de inzetting van het heilig avondmaal te onderhouden, is niet slechts naar mijne over tuigingwaarmaar dat is waar, volgens Gods Woord, de leer der vaderen en de ordeningen der kerken. Zoo de Heere wil, toonen wy dit nader aan. Littooij. Op het gebied van het onderwys is er weer veel dat belangryk is. Het jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwys op Gerefor meerden grondslag verscheen. De negentiende jaariyksche samenkomst zal D. V. gehouden worden 27 en 28 Juni a. s. Ds. Klaarhamer zal in de ure des gebeds Dinsdagavond 7 ure voorgaanDs. van Schelven, v. d. m. te Am sterdam zal de samenkomsten, die Woensdag morgen 9 ure aanvangen, en gehouden worden in het Schuttershof, leiden. Protessor Rutgers zal 's morgens spreken over het zoo belangryke art. 2 der statuten, en des namiddags prof. Kuyper over het antwoord op de gewichtige vraag„Op wat wyze is eene Universiteit aan het Woord van God te binden Het toegangs bewijs ligt in het jaarverslag en moet om ook des morgens toegang te verkrygen ondertee kend en meegebracht worden. 's Middags 2 ure zal eene openbare meeting met debat gehouden worden. De Vereeniging mag zich, zoowel büiten- als binnenlands, Gode zij dank, nog altyd in toenemenden bloei ver heugen. De bekende, groote reis van Dr. Kuyper heeft wat Amerika betreft daartoe veel bygedragen. Er waren voor den cursus 1898/99 ingeschreven 73 studenten voor de godgeleerd heid, 20 voor de rechtsgeleerdheid en 22 voor de letteren. Voorts kunnen wy nog mededeelen, dat weldra eene poging zal gewaagd worden, om ter verkryging van meerdere geloovige me dische doctoren een, zy het dan klein stapje te doen. Een groote stap is, met het oog op alles wat daaraan verbonden is, vooralsnog onmogeiyk. De Heere, die in Zyne goedheid ons reeds zooveel gaf, doe de jaarvergadering wel slagen en de Vrye Universiteit, ter wille van de be lydenis Zyns Naams op verschillend levenster rein, groeien en bloeien Ook op het gebied van het lager onderwys is er wat verbiydens te berichten. Er was sinds geruimen tyd verschil over hetgeen de voor standers van het Christeiyk onderwys verlangen moesten van de Regeering. Met een voorslag van de Unie konden Dr. Kuyper en vele ande ren zich niet vereenigen, en nu is, God lof, door gemeehschappeiyk overleg, een stuk, m. a w., een verlanglijst gepubliceerd, die onderteekend is, door Mr. A. F. de Savomin Lohman, door Dr. A. Kuyper en door de andere heeren, die verkoren waren, teneinde tot overeenstemming te geraken. Deze verlangiyst moge van nu aan, artikel één zyn van ons aller actueel program En daar het ons allen om de waarheid moet te doen zyn, deel ik ten slotte nog mede aan de Geldersche Kerkbode, die de verledene week nog weer schreef en herhaalde, dat de eerste brochure door Dr. Bavinck over een compromis op het gebied van het hooger onderwijs, ,ge- druktwas, vóór hy er over schreef aan Dr. Kuyper en Dr. Rutgers, bezyden de waarheid is. Ik verzeker haar, dat er toen nog geen letter van gedrukt was. Zy kan desbegeerd dit in myn naam haren lezers meedeelen. Na hetgeen over die compromis geschreven is, en daar óók Hollands Kerkblad verledene week slechts weer van toezicht der Kerken ge waagde, dat zooveel wil zeggen als opdoeking der eigene inrichting, zal het wel het best zijn beide inrichtingen voor de opleiding te laten, zooals zij nu zyn. Waren er in den tyd der gereformeerde vaderen vele dan kunnen en mogen er nu wel twee zyn. Zusteriyke con currentie heeft ook haar goede zyde. IJzer scherpt men daarenboven met ijzer. Dat wy voor beide een hart hebben, opdat beide ont vangen wat zy behoeven en, onder den zegen Gods, groeien en bloeien Efraim benyde Juda en Juda benijde Efraim nietLittooij. Onze Calvinistendag. De vurig verbeide feestdag nadert. A. s. Woensdag geniet Middelburg de eer om ten Universiteitsdag de curatoren en direcj teuren, de professoren en studenten, en in breeden getale de leden en begunstigers onzer Vrije te ontvangen. Ingeleid wordt de 18de Jaarvergadering door een bidstond, op Dinsdag 27 dezer, 's avonds 7 uur, waarin de rykbegaafde en machtige redenaar, Ds. P. J. W. Klaarhamer van Utrecht, die in de crisis van '86 en '87 door zijn bezie ling zoo onweerstaanbaar medewerkte om tal van Walcherens hervormde gemeenten tot refor matie te brengen en tegeiyk de belangstelling te wekken en te vermeerderen voor een Cal vinistische Universiteit. De Bogardstraat-kerk, die met hare breede zy-galeryen zoo ontzaglijk veel menschen bergt, zal thans zeker schier te klein zijn om, nu met de getrouwen van '86 uit heel Walcheren, ook de broeders van '34, die sinds hun liefde gaven voor de Vrye, en daarby tal van feest gangers uit den vreemde samenstroomen, de scharen te bevatten. Voor de bestuurders, verzorgers en hoogleer- aren met hunne dames, mitsgaders voor corres pondenten en agenten,alsook voor de predikanten zullen plaatsen gereserveerd zyn. Overigens zijn alle plaatsen vry. Het man-volk neme allereerst de prachtige plaatsen in op de gale- ryen. Tot in de hoekjes kan men Ds. Klaar hamer van woord tot woord verstaan. Op Woensdag 28 Juni is het vroeg dag. Nu, dat kan in Juni. Als de ruiters op 't stadhuis 9 maal hun lansen kruisen en van de Lange Jan het heerlyk klokkenspel 9 uur aangeeft, dan valt in de groote zaal van het Schutters hof de hamer van Souburgs oud-leeraar Ds. Bastiaan van Schelven, curator der Universi teit, die de vergadering opent. Alle vrienden en vriendinnen der Vrije zijn welkom. Die nog geen begunstiger is, vindt gelegenheid aan den ingang der zaal een biljetje in te vullen om zich als zoodanig aan te geven, met zelf te bepalen bydrage en ontvangt dadelyk toe gang. Wy rekenen er op, dat er vele honder den dit zullen doen, want 'tiystje van leden en begunstigers voor Zeeland is in vergelijking met andere provinciën by na straatarm en 't moet vol worden als een Walchersch koren veld Met name ook onze jonge Calvinisten en onze jongedochters, die den Heere vreezen en om de komst van Gods Koninkryk bidden, moeten toestroomenHier behooren ook de Oud-Gereformeerden te wezen en de Hervorm den, die boven alles aan de Belijdenis der Kerk vasthouden. Ds. Van Schelven houdt natuuriyk een sier lijke openingsrede en dan krijgt de oud leeraar van Vliasingen, onze sinds de Synode van Middelburg in Zeeland zoo populair geworden professor Rutgers het woord, om de diepste dingen zoo te zeggen, dat ieder hart voelt, dat de spyker precies op den kop geslagen en de rechte snaar getroffen wordt! Prof. Bavinck men herinnert zich wel licht ons artikel hierover in de Kerkbode van 24 Maart jl. deed in zyn brochure een aan val op de juistheid van art. 2 der Statuten. Prof. Rutgers wil nu eens nauwkeurig dit fundament bekyken, of 'took verzakken kan, dan wel, of het behooriyk vastzit. Wy hopen, dat Prof. Bavinck, de beproefde vriend der Vrye, die verleden jaar te Zwolle de leiding der jaarvergadering had en een zoo bezielend openingswoord sprak, gelegenheid zal vinden, ook hier tegenwoordig te zyn, en tot nauw keurige beproeving mede te werken, want aan de gaafheid van den grondslag hangt de hecht heid van 'theele gebouw. In de Openbare meetingdie des middag3 om 2 uur begint, hoopt Prof. Dr. A. Kuyper zich te laten hooren en vraagt publiek debat. Wellicht komen des Hoogleeraars stellingen nog in de dagbladen. Leden en begunstigers hebben vrijen toegang ook tot deze vergadering. Anderen tegen een kleine entree. Aan deze officieele samenkomsten hangen nog twee bijeenkomsten van gezelliger aard. Na afloop van de bidstond noodigt de rege lingscommissie de trouwe vrienden en vrien dinnen der Universiteit uit tot een avondje in den tuin of de verandazaal van 't Schutters hof en na afloop van de vergadering staat om 4 uur i20 op de groote markt de tram ge reed om hen, die aan 't Vlissingsche strand den zomeravond wenschen te genieten, der waarts te voeren. Tegen 6 uur zal er in een der zalen van 't Badhotel een gezament- lijke maaltijd zyn. Wy dringen er by onze gegoede vrienden en vriendinnen op aan om aan dezen maaltyd deel te nemen, ook om der gezelligheid wil. Geen gastvrouw mag op a. s. Woensdag hare gasten thuis onthalen dat ware spelbrekery. Neen, gezamenlijk zitte men aan met de Hollandsche vrienden aan den gemeenschappeiyken maaltijd en geniete daarna 't ontspannend schoon der insluimerende na tuur. Hè, mocht 'teens zyn by phosphorisee- rende zee! Gods goede handzy over heel dezen feestdag. Vivat, crescat, floreat calviaistica academia nostra Dr. W. Overheid en Zondagsviering. I. Een boekwerk, dat niet het minst in Zeeland, waar de oud-puriteinsche wijze van Sabbats viering nog kracht heeft, met groote belangj stelling zal worden out vangen, is saam gesteld door een oud-student der Vrije Universiteit, die thans onder onze mannen van wetenschap zyn plaats inneemt als Mr. Tiemen de Vries. Over de roeping der Overheid in zake de Zondagsviering vervaardigde de veelbelezen auteur een boekwerk van 700 veelbergende bladzyden. Wy willen den korten inhoud schetsen. Eerst teekent, na een breede inleiding, de schrijver het karakter der Overheid, en wel als noodhulp, die om der zonde wil bij het leven bijgekomen is, en dan trekt hij de gren zen harer bemoeiing. Voorts krygen we een beschouwing over den Zondag naar gereformeerde opvatting en wel als een by onze natuur behoorende scheppings ordinantie Gods, die door de zonde dreigde ge heel te worden verwoest en ook zou zijn ver woest, edoch door de gemeene gratie in haar verdervingsproces gestuit en door de particu liere genade in den christen principieel en onder de christenvolkeren aanvankelijk ook practisch werd hersteld. Ze bestaat niet in niets doen, dat ook op Zondag des duivels oorkussen isdoch in een bezig zijn van anderen aard een dag van vrijheid van dagelijkschen arbeid en vryheid voor de religie. Het leven der natuur gaat ook op den Sabbat door en Dr. Kuyper rekent hiertoe ook de nood- zakeiykheid om op zee het vuur te stoken in onze stoombooten, en te land in groote fabrie ken, vooral gasfabrieken, de vuren aan te houden en te bewaken. Dit is geen zonde, maar roeping. Voor de godsdienstoefening is veel arbeid noodig. Zelfs straatverlichting om naar de avonddienst te kunnen komen. Zelfs acht Mr. de Vries, dat nu het leven zich eenmaal geschikt heeft naar spoor en tele graaf, deze onmogelyk op Zondag geheel kun nen stilstaan iets, wat wij niet toegeven. Wel zyn ook wy van oordeel, dat in zake de sabbatskwestiën veel moet worden overge laten aan iemands persoonlyke consiëntie en aan de consiëntie der Overheidspersonen. De Zondagsrust duurt volgens Mr. d. V. van Zaterdagavond tot Maandagmorgen en dus min stens 36 uur. Voorts oordeelt de schryver, dat geen chris ten bezwaar kan hebben in het bezoeken van familie en vrienden op Zondag of het wandelen in Gods vrye en frissche natuur, mits de gods dienstige samenkomsten der gemeente er niet om verwaarloosd worden en de toon der ge sprekken en de stemming der ziel God ver- heeriykt Ook onderscheidde zich de Sabbatdag in net heid in huis en kleedingbezoeke men kranken

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2