Schriftuurlijk argument. Diaconale Conferentie. Twee belangrijke dagen. beteekenia was, ten einde was gebracht, onder wees hy mij menigmaal tot des nachts één uur, en dat deed hy uit belanglooze liefde. Dat wy God danken mogen en moeten voor hetgeen Hy ons in den heer J. de Boer gaf, is zeker, en even zeker is het, dat zyn heengaan ons weemoedig mag aandoen in vele van onze kringen toch is, door zyn heengaan, eene ledige plaats ontstaanja ook in zyn huis, waar hij de vriendelijke, trouwe leidsman was. De in die nende liefde voorbeeldige assistente en huis houdster, die de Heere onzen broeder na den dood van juffrouw Hasselman gaf, en wier begeerte het ook is den Heere te vreezen, zal met degenen die den heer de Boer verder dien den insgelijks met weemoed die ledige plaats gevoelen. Opmerkelijk is het, dat de heer Hasselman, die zoovele jaren de intieme vriend van den heer de Boer was, die reeds vóór jaren met hem en juflFr. Hasselman de school voor rekening had, even schielijk en ook als in het huis Gods de levenstaak eindigen en den pelgrimsstaf neer leggen mocht en moest. De heer Hasselman werd onder den dienst des Woords ongesteld, en insgelijks den geest gegeven hebbende, werd ook zijn stoffelijk over schot naar het Instituut, slechts vier minuten van kerk en kerkeraadskamer gelegen, heen gebracht. Hoe ongedacht sloeg hun beider ure, en hoe ongedacht kan ook onze ure slaan. Driewerf gelukkig, als ook ons leven Chris tus is, dan toch zal ook ons sterven gewin zijn. Dit voor zoo velen onvergetelijke klaverblad maaide God door den dood van het arbeids veld dezer aarde weg. De jongste er van het laatst. Zoo gaat hier alles en gaan hier allen voorbij. Dit leven is de onbestendigheid zelf. God lof! in den hemel ontmoeten wij, die door Gods genade de verschijning van den Heere Jezus hebben lief gehad, elkander weer. „Troost malkander met deze woorden", zegt de apostel*„Wij zullen altyd met den Heere wezen." Onze vriend en broeder J. de Boer ging, na zijn hier door den Heere zeer begenadigd, welbesteed en rijk gezegend vruchtendragend leven, ons weer voor naar den hemel en in het leven van Gods onmiddelijke nabijheid en voor Zijn aangezicht. „Zalig zijn de dooden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zy rusten mogen van hunnen arbeiden hunne werken volgen met hen." Littoolj. VARIA, (Slot.) Na een langen ietwat hobbeligen weg het eind-station voor u te zien, is een genoegeiyk aanschouwen. Zoo gaat 'took wellicht met mijne lezers, als 'toog rust op 'twoordje „8lot" boven dit artikel geplaatst. Bood de oudste redacteur in een zestal breede artikelen een reeks schriftuurlijke bewijzen aan tegen hetgeen de jongste redacteur voorstond, daar zag zich deze wel genoopt om het aan gebodene te toetsten, en onze lezers hebben kunnen beoordeelen, of er waarlijk grond is in Gods Woord, tot het indienen van een gravamen. Doch wellicht wegen de laatste loodjes het zwaarst Ds. L. wil het onoirbwre van art. 66 der kerkenorde ten slotte bewijzen uit de feiten a. dat zoowel de moeder als de vader de verbondsbedeeling overleidt op het kind. 1 Cor. 7 14. Volkomen juist, doch daaruit volgt o. i. slechts dat, als de vader buiten de Kerkstaat, dan de moeder komen moet met haar kind. Zoo is 'took nog alom gebruikelijk. b. dat aan Lydia en haar huis de doop is toegediend. Ja, doch blijkbaar was deze pur perverkoopster weduwe. c. dat geëerd moet worden vader en moeder. Ja door hun kind, als het tot zijn verstand komt. d. dat zijne moeder Salomo onderwees. e. dat Jezus aan zijne ouders onderdanig was. dat Paulus wil, dat ook de vrouwkens tot kennis der waarheid moeten komen. g. dat de ouders schatten moeten vergaderen voor de kinderen. h. dat volgens Trommius vader en moeder 69 maal bij elkander worden genoemd. Er is zeker tusschen ons volkomen over eenstemming omtrent de roeping der moeder om vader te helpen in alle goede dingen en in 't bijzonder ook in de opvoeding der kinderen en allen willen wy, dat de ouders de kinderen, breeder onderwijzen in de leer des Verbonds en des Doops. Helaas, dat dit zoo zelden ge schiedt Wie ander onze lezers hoorde als kind zyn vader of moeder Ooit verhalen, wat hy daaraan heeft, dat hy gedoopt is Ach, het zyn uitzonderingen, als vader en moeder in prenten in 't kinderlijk gemoed regels als van den ouden Borstius in zyn kinderbede O, heilig en drieéenig God, Ik ben in Uwen Naam geteekend In mynen doop, laat my dan tot Uw kind en erve zijn gerekend Of zooals in zijn heel mooi boekske de lieve dominee J. H. Maatjes, die in der tyd de Chr. Afgescheiden gemeente te Bunschoten diende, zong Dat God zyn gunst en 't zalig leven Ook aan de kindren zelfs wil geven Werd reeds getoond aan Israël, Waar 't kleine kind op Gods bevel Het teeken kreeg der zaligheid, Die voor Gods kindren is bereid. Ook my schonk God een heilig teeken Eer dat ik om gena kon smeeken. Als kindeken ter kerk geleid, In Vadert 1) armen uitgebreid, Ontving ik daar den heilgen Doop Als teeken voor een zaalge hoop Drieeenig Godoch schenk dien zegen, Waarvan ik 't zegel heb verkregen In mynen Doop. 'k Behoor niet meer Mij zeiven, maar aan U, o, Heer! Wijk zonde, satan, wereld wijk Mijn Doop bond my aan Jezus' Ryk Wee, wee, die hun gedoopte leden Aan zondeen werdddienst besteden! Ze lastren Vader, Zoon en Geest. Hun treft Gods toorn het allermeest. Het water van hun Doop wordt vuur Dat branden zal met eeuwgen duur! Doch om weer op de door Ds. L. aan de orde gestelde strydvraag terug te komen, 't gaat hierby toch niet over de roeping der moeder in de opvoeding, doch over 't al of niet rechtma tige van 't uitstellen van den doop, totdat de moeder zelve beloven kan, 'tvoor haar oogen gedoopte kind te zullen onderwyzen in de voor- zeide leer. En nu komt 'tmy voor, dat de waarlijk vrome moeder zich in haars mans be loven mede begrepen acht, en eigenlijk heele- maal niet om dat beloven, maar uit geheiligden liefdedrang hare kleinen tot ryken zegen zal zoeken te zyn. 't Geheiligd moederhart heeft den door Ds. L. zoo onmisbaar gekeurden prik kel niet noodig. Ook worde niet vergeten, dat in de doops- belofte naast de huiselijke opvoeding en de schoolopvoeding bepaaldelijk ook gedoeld wordt op de kerkelyke opvoeding. De vader, als hoofd des gezins, belooft aan den kerkeraad, dat dit gedoopte kind straks in de Geref. kerk trouw de catechisaties volgen en den dienst des Woords by wonen zal. Ten slotte wil ik nog bekennen, dat als ik mij in den beginne ietwat geprikkeld toonde, dit kwam, omdat het my zeer smarteiyk en verdrietig viel te bemerken, hoe net van het oogenblik af, dat ik, gevraagd zijnde, aange nomen had, mêe de schouders onder de Zuider- Kerkbode te zetten, Ds. L. begon met zes weken achtereen, voor zooveel aan hem stond, num mer op nummer te vullen met twee en soms drie volle kolommen, waarin als onoirbaar en onbijbelsch werd aangevallen de kerkelyke prac- tyk, die ik met beroep op de christelijke ethiek en op de gereformeerde kerkenorde in de com missievergadering ter ineensmelting had ver dedigd en die myn kerkeraad met trouwe toe- wyding ingang zocht te doen krijgen in myne gemeente. Ieder kan gevoelen, dat dit de aan genaamheid van de samenwerking moest be nemen en my zeer verdrieten. Is echter de toon in ingezonden stuk of artikel te forsch of te prikkelend geweest, dan worde dit ver geven. De broederlyke liefde blyve. En als laatste opmerking moet me de ern stige vraag van 't hart, of het ook zou kunnen wezen, dat in het op den voorgrond stellen van wat telkens door br. L. genoemd werd „het recht en de vryheid der vrouw en moe- 1) Wy curs iv eer en. Is 't niet merkwaardig 't Lieve boekje is nog voor een kleinigheid te koop en heet Kinderversje* door J. H. Maatjes. Negende druk. Geef 't tyv kind der" een gedachte speelt van wat tegenwoor dig wel in de lucht zit, doch juist daarom, ons, Gereformeerden, tot groote omzichtigheid behoort te leidenhet feminisme, dat juist zijn kenmerk hierin vindt, dat 't niet rekenend met de goddelijke ordinantie omtrent den aard en de plaats der vrouw, den eisch steltvoor man en vrouw dezelfde rechten? Ik eindig met den troost, dat dit debat over een punt van ondergeschikt belang toch door de aandacht te vestigen op de hoogst belang- ryke beteekenis van den H. Doop als een Sacra- ment van 't Verbond der Genade, by alle ge brek nochtans heeft medegewerkt tot ver hooging van de belangstelling in en de waar deering van het Gereformeerd kerkeiyk leven. Dr. W. De volgende week is bizonder gewichtig voor onze kerken. Donderdag Zendingsconferentie en twee dagen vroeger: Diaconale Conferentie. De eerste te Middelburg, Gasthuiskerk, aanvang 2 uur nam., de tweede te Vlissingen Noorder- kerk, aanvang 10 uur voorm. Beide Conferentiën zyn niet alleen voor ambtsdragers, maar ook voor gemeenteleden, dus ook voor zusters, toegankeiyk. Wij gaao dus volgende week, zoo hoor ik reeds spreken, zoo de Heere wil, eerst naai Vlissingen op Dinsdag en dan naar Middelburg op Donderdag. Juist zoo. Laat daar nu eens alles op geregeld worden. Toont door uw be langstellend opkomen, deze samenkomsten lief te hebben. En geve de Heere op beide een en rijken zegen. Hllsebos. De vorige week overleed te Rotterdam Mej. H. C. Scheurer, Directrice van Eudokia, het ge sticht voor ïyders aan chronische ziekten. Deze stichting zal veel aan haar verliezeu. Van de oprichting af heeft ze met al hare gaven en krachten en de grootste toewyding de Stichting gediend. Zy ruste in vrede en zal nu het loon ont vangen door Jezus toegezegd aan hen, die in Zijn kranke leden, Hem hebben geholpen. De Universiteitsdag te Middelburg. Iets naders mogen we vertellen. Op den middag van den Universiteitsdag wordt de meeting gehouden en daarin hoopt op te treden onze hooggeschatte hoogleeraar prof. Dr. A. Kuyper. En voor het houden van den bidstond, op Dinsdagavond in de Noorderkerk, is uitgenoo- digd de man, die wegens zyn machtigen en bezielenden arbeid een plaats heeft en hou den zal in het hart van het Zeeuwsche velk, dat voor een niet gering gedeelte van hem geleerd heeft, beide op het terrein van Kerk en Wetenschap te eeren de ordinantiën Gods! Ik behoef zeker zijn naam hier niet te noemen. Voorts verluide, dat de Vergadering zal ge houden worden in het uit de dagen van '86 onvergeteiyk Schuttershof en dat aan den avond van den Universiteitsdag een gezamenlijke maaltijd zal worden gehouden in het Badhuis te Vlissingen waar het bij zonsondergang zoo verrukkelijk kan zyn aan het breede strand en op den top der duinen, waar Walche- rens rijke tuin ligt aan uw voet! Ook zal Middelburg zyn eer ophouden in gastvryheid. Alles schijnt te zullen samenwerken voor een heerlijken dag in de goede gunste onzes Gods! Dr. W. De volgende week noodigt tot twee niet on belangrijke samenkomsten. A. s. Dinsdag wordt te Vlissingen gehouden een classicale diaconale conferentie en op Hemelvaartsdag hoopt Middel burgs Gasthuiskerk de broederen en zusteren te ontvangen, die deelnemen aan den jaarlijk- schen Classicalen Zendingsdag. Op de conferentie zullen natuuriyk zoo immer mogeiyk alle diakenen uit Walcheren hun naam teekenen op de presentielyst en deelnemen aan de bespreking van enkele stellingen, die schrijver dezes hoopt in debat te brengen en van onder scheidene vragen, die zyn ingekomen. Ook predikanten - een diaken vroeg my, of ik in 't byzonder myne collega's wou opwekken, toch te komen adviseeren en ouderlingen zullen aan *t debat mogen deelnemen. En alle lid maten der Geref. Kerken, broeders en zusters, zullen welkom zyn. Vooral ook voor de zus ters, die immers met de diaconie behooren samen te werken in betooning van barmhartig heid in 't midden der Gemeente Gods, is het zaak te komen.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2