Amerikaansche Orgels
A. S. J. DEKKER,
Schriftuurlijk argument?
Vereeniging „'sHeeren Loo" te Klnndert,
Officiëole Berichten.
Advertentie!!;
yan f80.- tot f450.
20 Instrumenten ter bespeling gereed.
En zit nu in 't woordje mitsdien dit hooger
Ager gelegene
Als ik zeg: Prof. B. woont te Kampen en
Mien in Nederland
Ligt dan Kampen hooger of is *t breeder be-
ip dan Nederland
Keen, in dat woordeke mitsdien zit een con-
uie.
De gedachtengang ia deze: de Formulieren
n Eenigheid vertolken voor de Godgeleerd-
id. -tzij beperkt, toch zuiver de Gerefor-
jerde beginselen.
j)e Universiteit staat op de Gereformeerde
ginselen.
%rgo oftewel mitsdien staat de Universiteit
or baar Godgeleerd onderwys op 't funda-
ent, omschreven door de formulieren van
nigheid.
t Komt ons voor, dat deze door niets gevergde
hek van prof. B. gerust achterwege had kun-
d bljjven
Toorts stelt prof. B. naast de aangevochtene
actie een andere formuleering, door hem
gewone formule" genoemd.
)aarover in een volgend stukske.
Dr. W.
I.
De kerkenorde, waaronder wy, Gereformeer-
d in Nederland leven, beveelt in art. 61
.Het Verbond Gods zal aan de kinderen der
nstenen met den Doop, zoo haast als
en de bediening deszelven heb-
n kan, verzegeld worden"
Onze Gereformeerde vaderen oordeelden op
Dordsche synode van 1574: „Het verbond
ds zal in de kinderen zoo haast als men
i Doop christelijk bekomen kan, met den
op verzegeld worden, tenzij dan dat er
ïige zware oorzaak zy om den Doop eenen
Hang uit te stellen, over welke oorzaak de
rkeraad oordeelen zal.
Maar de affectie de genegenheid der ou
rs, die den Doop hunner kinderen begeeren uit
stellen tot den tjjd toe, dat de moeders hare
lieren presenteeren achten de broeders
en wettige oorzaak te zijn om den Doop uit
stellen."
Drie eeuwen lang heett alle consciëntie in
oordeel én deze ordinantie gerust.
Drie eeuwen lang was naar dit voorschrift
practijk der Gereformeerde Kerken.
Toen echter geestelijke inzinking en ont-
rding de overhand kreeg, werden ook in dezen,
;aden der vaderen verlaten.
En een der eerste maatregelen van de z. g.
lagsche synode was, om de Hervormde pre-
tanten aan te schrijven, dat men met de
opsbediening zou wachten, totdat de moe-
er by kon zijn, aangezien dit de plechtig-
id verhoogde en immers de moeder het
ootste aandeel had in de opvoeding der kin-
ren.
Bij het oud-gereformeerde volk vond deze
euwigheid afkeuring.
Met name in Zeeland.
In de Geldersche Kerkbode deelde ik verle-
n jaar een gesprek mee, dat een van de
dste bewoners dezer stad zich herinnerde
zjjn jeugd, een gesprek tusschen zijn groot-
oeder en hare dochter, die op aandrang van
ren leeraar ook besloten had te wachten en
ve haar kind ten doop te heffen. Grootmoe-
r vroegzal je ook zelve met je kind voor
n doop staan, 't Antwoord was „ze doen het
En grootmoeder hernam vinnig„Dat
echten de onechten doe
Tegenwoordig zyn er, ook blijkens de laatste
gezonden stukken in de Kerkbode gere-
meerden, die in dezen het eigenmachtige
rijken van de Kerkenorde beslist voorstaan,
geen wonder, waar de oudste leeraar van
ddelburg, die hun 30 jaren leerde, nog on-
'gs zes weken aaneen breede artikelen in de
rkbode schreef, om wat Z.W.E. het recht
r moeder noemt, met groote scherpzinnigheid
ileitte.
IDs. Littooij erkent, dat „letterlijk" uit de
düge Schrift niet te bewyzen is, dat de ker
norde ongelijk heeft.
Hfl meent echter „afgeleide bewijzen" te
bben gevonden, die aantoonen, 4at 't recht
om in gewone omstandigheden den Doop te
toouden, totdat de moeder hersteld uit het
aambed opgerezen, bij de doopsbediening
enwoordig wezen kan.
lot hoofdargument haalt de scherpzinnige
lijver uit de overeenkomst van besnijdenis
doop.
De besnijdenis geschiedde eerst ten 8sten
dage. En hierin hield de Wet Gods naar Ds.
Littooy meent, opzettelijk „rekening met de
moeder," opdat zij er by kon zijn.
Dit leert, meent hy, Leviticus 12 2 en 3, en
het schynt dat de kantteekenaars deze opvat
ting deelen.
'tls echter slechts schy'n. De moeder van
een zoontje toch was niet slechts 7, maar 7
plus 33, d. i. 40 dagen onrein. Eerst 7 dagen
evenals in haar gewone afzondering. En dan
nog 33 dagen waarin zij niets heiligs mocht
aanroeren, noch ook tot het heiligdom komen,
totdat de (40) dagen harer reiniging vervuld
waren. Ze mocht niet het pascha meeëten, noch
zelfs eenige offerspys smaken. Zy was eene
onreine voor de wet Gods. En als men weten
wil, waar op natuurkundig mede de splitsing
tusschen de 7 en de 33 dagen berust, dan
vrage men een geneesheer naar het onderscheid
der lochia rubra en lochia alba en vergeiyke
prof. Keils commentaar. Kieschheidshalve zal
ik dit hier niet nader uiteenzetten.
De kantteekenaars merken op, dat de eerste
termyn der onreinheid zoo sterk was, dat al
wat de vrouw aanraakte mede onrein voor de
wet werd, doch met den achtsten dag hield dit
op en daarom kon het kind ten achtsten dage
worden besneden. Tot zoo lang werd het kind
levitisch verontreinigd door de onreinheid der
moeder.
Het ging er dus heelemaal niet om, dat het
Sacrament uitgesteld moest worden, totdat de
moeder er aan deelnemen kon. De moeder was
niet 8 maar 40 dagen lang als eene onreine van
heel den Heiligen Dienst verstoken. Gods
wet heeft het oog op het kind. Het sacra
ment is voor dien, die het ontvangt
en voor de kerk als zoodanig. Heel
de gedachte is onzuiver, in 't sacrament het
vleesch te willen indragen. Wij vleien ons,
dat by nader wetenschappelyk onderzoek en
nadenken onze geachte defendens zyne vergis
sing op dit punt althans rondweg zal erkennen.
Dr. W.
Een wèlgeslaagde meeting.
Op uitnoodiging van den heer le Cointre,
correspondent voor de Vereeniging voor Gere
formeerde Ziekenverzorging, waren er j.l. Woens
dagavond in de hiervoor vriendelyk afgestane
Noorderkerk een 250 tal belangstellenden uit
Middelburg, Vlissingen en Sint Laurens sa&m
gekomen om de vraag te bespreken, of er ook
te Middelburg van genoemde Vereeniging eene
afdeeling behoort te worden opgericht.
Ds. Hulsebos, vice-voorzitter van 't Hoofdbe
stuur, leidde de samenkomst en sprak een
keurig woord over de wèlgekozen tekst Ps.
41 2. „Welgelukzalig die zich verstandigljjk
gedragende is jegens een (door krankheid)
ellendige". Het bleek mogeiyk|Ps. 41 ook zonder
orgelbegeleiding met klimmende volmaaktheid
te zingen.
Dr. Wagenaar ontwikkelde zyne in 't vorig
nummer van de Zuider-Kerkbode geplaatste
stellingen en een geanimeerde discussie volgde,
waaraan deelgenomen werd door de H.H. C.
Verhage, le Cointre, Hulsebos en Sluyter, ver
tegenwoordiger der Vereeniging.
Daar sloeg het tien uur. De tyd was omge
vlogen en men moest scheiden.
Wy waren nog niet uitgepraat,en als inj't najaar
de voorgenomen meeting voor Eudokia gehou
den wordt, dan zal er by leven en welzynhet
debat worden voortgezet.
Enkelen traden toe als lid. Zoodra 't getal 20
bereikt is, zal de afdeeling worden geconstitu
eerd. Ieder, die nog wenscht mee te doen, geve
zijn naam op aan den heer le Cointre.
De contributie kan men zelf bepalen. Wellicht,
dat we op den ontwikkelden gedachtengang
eerlang terug komen in onze kolommen.
Dr. W.
opgericht 27 Februari '99.
Ook Klundert volgde het voorbeeld van
Middelburg.
Eene vereeniging van 19 leden, uitgaande
van de Jongedochters-vereeniging, komt om de
14 dagen een avond samen om in gezelligen
kring kleederen enz. te vervaardigen voor de
arme idioten, verpleegd op 's Heeren Loo. Het
strekt tot vreugde als jeugdige krachten zich
gaarne willen wyden aan het schoone werk
der barmhartigheid'
De Heere zegene ook deze samenkomsten en
geve het woord te vei staan„De hand des
nooddruftigen is Christus schatkist, wat daarin
gaat, is nooit verloren
Klundert. J. D. v. d. Velden.
Beroepen te Doornspyk dr. G. v. Goor te Bun
schoten te Oud Vosmeer ds. J. H. Donner te
Nieuwdorpte Biya B. W. ter Meulen cand. te
Eefde te Broek op Lungendyk ds. G. Wielinga
te Katwyk aan den Ryn.
Bedankt voor Lutjegast door ds. J. Veldman
te Gees voor Doornspijk door dr. H. Bouwman
te Hattem.
Op Zondag 16 April a. s. hoopt ds. J. Tholen
van Medemblik, zyne intrede te doen in de
Ger. Kerk A te Zaamslag. Als bevestiger zal
optreden ds. de Jong van Ter Neuzen.
Meliskerke. Door den Kerkeraad der Geref.
Kerk alhier is het volgend 3-tal geformeerd,
waaruit a. s. Zondag een Dienaar des Woords
zal worden beroepen, nl. Ds. G. Elshove te
Schipluiden Ds. M. Meindertsma te Oldekerk
en de Eerw. heer B. M. ter Meulen, cand. te
Eefde.
Willemstad21 Maart 1899. Jl. Zondag maakte
onze geachte leeraar, de WelEervv. heer Ds.
A. Schouten Wz., ain het einde der morgen
godsdienstoefening der gemeente bekend, dat hy
de roeping naar de kerk van Rozenburg had
aangenomen. Hoewel dit besluit ons smart,
wenschen wij nochtans Gode te zwygen. 'tls
onze bede, dat ZEw. straks in zyne nieuwe ge
meente in ruime mate de gunste Zyns Gods
moge ondervinden.
Namens den Kerkeraad,
S. Vermolen, Scriba.
ERRATUM.
In myn stukje „Uitstellen van den H. Doop"
komt tweemaal dezelfde zinstorende drukfout
voor: „minder" in plaats van „milder'*
De zin wordt dus
„Br. Littooy wil de mildere bedeeling des
N. T. toepassen op de moeder. Ik ook. Maar
niet in dit opzicht, wel in menigerlei ander.
Dan geloof ik: „In Christus is noch man, noch
vrouw". Dan komt deze hierin uit, dat niet
alleen het jongske, maar ook het dochterke den
H. Doop ontvangt.
Waar het echter den doop van het kind be
treft, moet men de mildere bedeeling des N. T.
toepassen, niet zooals br. Littooy ten onrechte
doet, op de moedermaar op het kinddat het
Sacrament thans ontvangen mag vóór den 8sten
dag."
Klundert. J. D. v. d. Velden.
Voor de vele bewyzen van belangstelling en
waardeering zoo van hier als elders by de
herinnering myner 25-Jarige Ambtsbediening
ondervonden, betuig ik mynen harteiyken dank.
J. DE KONING.
Krabbendyke, 24 Maart 1899.
De ondergeteekende betuigt zynen hartelyken
dank voor de menigvuldige blijken van deel
neming, ontvangen zoowel by de ziekte als bij
het overly den van zyne innig geliefde Echt
genoote.
Middelburg, Uit aller naam.
24 Maart '99. J. GELDOF.
Hartelijk dank voor de bewyzen van belang
stelling mij op 19 en 20 Maart jl. betoond.
K. LE COINTRE,
Middelburg Maart 1890.
STANDAARD en HERAUT ter Lezing bij
Boekh. FANOY, Burg, die ook bestellingen aan
neemt op deze en alle andere couranten.
Goes.