Amerikaansche Orgels A. S. J. DEKKER, Schriftuurlijk argument? Vereeniging „'sHeeren Loo" te Klnndert, Officiëole Berichten. Advertentie!!; yan f80.- tot f450. 20 Instrumenten ter bespeling gereed. En zit nu in 't woordje mitsdien dit hooger Ager gelegene Als ik zeg: Prof. B. woont te Kampen en Mien in Nederland Ligt dan Kampen hooger of is *t breeder be- ip dan Nederland Keen, in dat woordeke mitsdien zit een con- uie. De gedachtengang ia deze: de Formulieren n Eenigheid vertolken voor de Godgeleerd- id. -tzij beperkt, toch zuiver de Gerefor- jerde beginselen. j)e Universiteit staat op de Gereformeerde ginselen. %rgo oftewel mitsdien staat de Universiteit or baar Godgeleerd onderwys op 't funda- ent, omschreven door de formulieren van nigheid. t Komt ons voor, dat deze door niets gevergde hek van prof. B. gerust achterwege had kun- d bljjven Toorts stelt prof. B. naast de aangevochtene actie een andere formuleering, door hem gewone formule" genoemd. )aarover in een volgend stukske. Dr. W. I. De kerkenorde, waaronder wy, Gereformeer- d in Nederland leven, beveelt in art. 61 .Het Verbond Gods zal aan de kinderen der nstenen met den Doop, zoo haast als en de bediening deszelven heb- n kan, verzegeld worden" Onze Gereformeerde vaderen oordeelden op Dordsche synode van 1574: „Het verbond ds zal in de kinderen zoo haast als men i Doop christelijk bekomen kan, met den op verzegeld worden, tenzij dan dat er ïige zware oorzaak zy om den Doop eenen Hang uit te stellen, over welke oorzaak de rkeraad oordeelen zal. Maar de affectie de genegenheid der ou rs, die den Doop hunner kinderen begeeren uit stellen tot den tjjd toe, dat de moeders hare lieren presenteeren achten de broeders en wettige oorzaak te zijn om den Doop uit stellen." Drie eeuwen lang heett alle consciëntie in oordeel én deze ordinantie gerust. Drie eeuwen lang was naar dit voorschrift practijk der Gereformeerde Kerken. Toen echter geestelijke inzinking en ont- rding de overhand kreeg, werden ook in dezen, ;aden der vaderen verlaten. En een der eerste maatregelen van de z. g. lagsche synode was, om de Hervormde pre- tanten aan te schrijven, dat men met de opsbediening zou wachten, totdat de moe- er by kon zijn, aangezien dit de plechtig- id verhoogde en immers de moeder het ootste aandeel had in de opvoeding der kin- ren. Bij het oud-gereformeerde volk vond deze euwigheid afkeuring. Met name in Zeeland. In de Geldersche Kerkbode deelde ik verle- n jaar een gesprek mee, dat een van de dste bewoners dezer stad zich herinnerde zjjn jeugd, een gesprek tusschen zijn groot- oeder en hare dochter, die op aandrang van ren leeraar ook besloten had te wachten en ve haar kind ten doop te heffen. Grootmoe- r vroegzal je ook zelve met je kind voor n doop staan, 't Antwoord was „ze doen het En grootmoeder hernam vinnig„Dat echten de onechten doe Tegenwoordig zyn er, ook blijkens de laatste gezonden stukken in de Kerkbode gere- meerden, die in dezen het eigenmachtige rijken van de Kerkenorde beslist voorstaan, geen wonder, waar de oudste leeraar van ddelburg, die hun 30 jaren leerde, nog on- 'gs zes weken aaneen breede artikelen in de rkbode schreef, om wat Z.W.E. het recht r moeder noemt, met groote scherpzinnigheid ileitte. IDs. Littooij erkent, dat „letterlijk" uit de düge Schrift niet te bewyzen is, dat de ker norde ongelijk heeft. Hfl meent echter „afgeleide bewijzen" te bben gevonden, die aantoonen, 4at 't recht om in gewone omstandigheden den Doop te toouden, totdat de moeder hersteld uit het aambed opgerezen, bij de doopsbediening enwoordig wezen kan. lot hoofdargument haalt de scherpzinnige lijver uit de overeenkomst van besnijdenis doop. De besnijdenis geschiedde eerst ten 8sten dage. En hierin hield de Wet Gods naar Ds. Littooy meent, opzettelijk „rekening met de moeder," opdat zij er by kon zijn. Dit leert, meent hy, Leviticus 12 2 en 3, en het schynt dat de kantteekenaars deze opvat ting deelen. 'tls echter slechts schy'n. De moeder van een zoontje toch was niet slechts 7, maar 7 plus 33, d. i. 40 dagen onrein. Eerst 7 dagen evenals in haar gewone afzondering. En dan nog 33 dagen waarin zij niets heiligs mocht aanroeren, noch ook tot het heiligdom komen, totdat de (40) dagen harer reiniging vervuld waren. Ze mocht niet het pascha meeëten, noch zelfs eenige offerspys smaken. Zy was eene onreine voor de wet Gods. En als men weten wil, waar op natuurkundig mede de splitsing tusschen de 7 en de 33 dagen berust, dan vrage men een geneesheer naar het onderscheid der lochia rubra en lochia alba en vergeiyke prof. Keils commentaar. Kieschheidshalve zal ik dit hier niet nader uiteenzetten. De kantteekenaars merken op, dat de eerste termyn der onreinheid zoo sterk was, dat al wat de vrouw aanraakte mede onrein voor de wet werd, doch met den achtsten dag hield dit op en daarom kon het kind ten achtsten dage worden besneden. Tot zoo lang werd het kind levitisch verontreinigd door de onreinheid der moeder. Het ging er dus heelemaal niet om, dat het Sacrament uitgesteld moest worden, totdat de moeder er aan deelnemen kon. De moeder was niet 8 maar 40 dagen lang als eene onreine van heel den Heiligen Dienst verstoken. Gods wet heeft het oog op het kind. Het sacra ment is voor dien, die het ontvangt en voor de kerk als zoodanig. Heel de gedachte is onzuiver, in 't sacrament het vleesch te willen indragen. Wij vleien ons, dat by nader wetenschappelyk onderzoek en nadenken onze geachte defendens zyne vergis sing op dit punt althans rondweg zal erkennen. Dr. W. Een wèlgeslaagde meeting. Op uitnoodiging van den heer le Cointre, correspondent voor de Vereeniging voor Gere formeerde Ziekenverzorging, waren er j.l. Woens dagavond in de hiervoor vriendelyk afgestane Noorderkerk een 250 tal belangstellenden uit Middelburg, Vlissingen en Sint Laurens sa&m gekomen om de vraag te bespreken, of er ook te Middelburg van genoemde Vereeniging eene afdeeling behoort te worden opgericht. Ds. Hulsebos, vice-voorzitter van 't Hoofdbe stuur, leidde de samenkomst en sprak een keurig woord over de wèlgekozen tekst Ps. 41 2. „Welgelukzalig die zich verstandigljjk gedragende is jegens een (door krankheid) ellendige". Het bleek mogeiyk|Ps. 41 ook zonder orgelbegeleiding met klimmende volmaaktheid te zingen. Dr. Wagenaar ontwikkelde zyne in 't vorig nummer van de Zuider-Kerkbode geplaatste stellingen en een geanimeerde discussie volgde, waaraan deelgenomen werd door de H.H. C. Verhage, le Cointre, Hulsebos en Sluyter, ver tegenwoordiger der Vereeniging. Daar sloeg het tien uur. De tyd was omge vlogen en men moest scheiden. Wy waren nog niet uitgepraat,en als inj't najaar de voorgenomen meeting voor Eudokia gehou den wordt, dan zal er by leven en welzynhet debat worden voortgezet. Enkelen traden toe als lid. Zoodra 't getal 20 bereikt is, zal de afdeeling worden geconstitu eerd. Ieder, die nog wenscht mee te doen, geve zijn naam op aan den heer le Cointre. De contributie kan men zelf bepalen. Wellicht, dat we op den ontwikkelden gedachtengang eerlang terug komen in onze kolommen. Dr. W. opgericht 27 Februari '99. Ook Klundert volgde het voorbeeld van Middelburg. Eene vereeniging van 19 leden, uitgaande van de Jongedochters-vereeniging, komt om de 14 dagen een avond samen om in gezelligen kring kleederen enz. te vervaardigen voor de arme idioten, verpleegd op 's Heeren Loo. Het strekt tot vreugde als jeugdige krachten zich gaarne willen wyden aan het schoone werk der barmhartigheid' De Heere zegene ook deze samenkomsten en geve het woord te vei staan„De hand des nooddruftigen is Christus schatkist, wat daarin gaat, is nooit verloren Klundert. J. D. v. d. Velden. Beroepen te Doornspyk dr. G. v. Goor te Bun schoten te Oud Vosmeer ds. J. H. Donner te Nieuwdorpte Biya B. W. ter Meulen cand. te Eefde te Broek op Lungendyk ds. G. Wielinga te Katwyk aan den Ryn. Bedankt voor Lutjegast door ds. J. Veldman te Gees voor Doornspijk door dr. H. Bouwman te Hattem. Op Zondag 16 April a. s. hoopt ds. J. Tholen van Medemblik, zyne intrede te doen in de Ger. Kerk A te Zaamslag. Als bevestiger zal optreden ds. de Jong van Ter Neuzen. Meliskerke. Door den Kerkeraad der Geref. Kerk alhier is het volgend 3-tal geformeerd, waaruit a. s. Zondag een Dienaar des Woords zal worden beroepen, nl. Ds. G. Elshove te Schipluiden Ds. M. Meindertsma te Oldekerk en de Eerw. heer B. M. ter Meulen, cand. te Eefde. Willemstad21 Maart 1899. Jl. Zondag maakte onze geachte leeraar, de WelEervv. heer Ds. A. Schouten Wz., ain het einde der morgen godsdienstoefening der gemeente bekend, dat hy de roeping naar de kerk van Rozenburg had aangenomen. Hoewel dit besluit ons smart, wenschen wij nochtans Gode te zwygen. 'tls onze bede, dat ZEw. straks in zyne nieuwe ge meente in ruime mate de gunste Zyns Gods moge ondervinden. Namens den Kerkeraad, S. Vermolen, Scriba. ERRATUM. In myn stukje „Uitstellen van den H. Doop" komt tweemaal dezelfde zinstorende drukfout voor: „minder" in plaats van „milder'* De zin wordt dus „Br. Littooy wil de mildere bedeeling des N. T. toepassen op de moeder. Ik ook. Maar niet in dit opzicht, wel in menigerlei ander. Dan geloof ik: „In Christus is noch man, noch vrouw". Dan komt deze hierin uit, dat niet alleen het jongske, maar ook het dochterke den H. Doop ontvangt. Waar het echter den doop van het kind be treft, moet men de mildere bedeeling des N. T. toepassen, niet zooals br. Littooy ten onrechte doet, op de moedermaar op het kinddat het Sacrament thans ontvangen mag vóór den 8sten dag." Klundert. J. D. v. d. Velden. Voor de vele bewyzen van belangstelling en waardeering zoo van hier als elders by de herinnering myner 25-Jarige Ambtsbediening ondervonden, betuig ik mynen harteiyken dank. J. DE KONING. Krabbendyke, 24 Maart 1899. De ondergeteekende betuigt zynen hartelyken dank voor de menigvuldige blijken van deel neming, ontvangen zoowel by de ziekte als bij het overly den van zyne innig geliefde Echt genoote. Middelburg, Uit aller naam. 24 Maart '99. J. GELDOF. Hartelijk dank voor de bewyzen van belang stelling mij op 19 en 20 Maart jl. betoond. K. LE COINTRE, Middelburg Maart 1890. STANDAARD en HERAUT ter Lezing bij Boekh. FANOY, Burg, die ook bestellingen aan neemt op deze en alle andere couranten. Goes.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 3