Officiëele Berichten.
Verantwoording van Liefdegaven.
INGEZONDEN STUKKEN.
Beroepen te Zuidwolde (Drenthe) ds, E. Vonk
te Ambt Vollenhovete Doornspijk ds. H. Bouw
man te Hattem te Amsterdam (vac. Renier)
ds. C. van Proosdij te Leidente Lutjegast ds.
J. Veldman te Geeste Leerdam B ds. W. Mul
der te Giessen Oudkerk.
Aangenomen naar Baarn door ds. W. H. Gis
pen Jr. te Breukelennaar Watergraafsmeer
door ds. A. H. Gezelle Meerburg te Delft
Bedankt voor Aalten A door ds. J. M. Mulder
te 's Hertogenbosch voor Arnemuiden door ds.
W. Verhoef te Gerkeskloostervoor Wommels
door Ds. K. Troost te Naaldwijk voor Ten Post
door ds. C. J. Bos te Opeinde-Nijega.
Te Leeuwarden en te Hilversum hebben de
kerken A en B tot ineensmelting besloten.
Een vorstelijke gift mag het zeker wel ge
noemd worden, die aan de Geref. Kerk te Kam
pen geschonken werd.
Ds. C. L. D. van Coeverden Adriani te Baam-
brugge schonk haar nl. f 150.000 met de bepa
ling, dat deze gift moet dienen voor een te bou
wen gesticht, bestemd voor personen van goe
den huize, wier levensomstandigheden thans
niet meer voldoende zyn, om genoegzaam in
hun levensonderhoud te kunnen voorzien, huis
vesting en zoo noodig geldelyken steun te ver
strekken. Ook zal een afdeeling worden be
stemd voor behoeftige ouden van dagen.
De Universiteitsdag of te wel de jaarvergade
ring van de Vereeniging voor Hooger onderwijs
op geref. grondslag zal naar wij met blijdschap
vernemen dit jaar te Middelburg gehouden
worden.
De Zendingsschool in de Noorderkerk wordt
vanwege den Biddag acht dagen uitgesteld.
KORT VERSLAG der Classis Zierikzce
22 Februari 1899.
Het moderamen bestaat uit de leeraren O.
J. Geerling, praeses, G. W. H. Esselink, asses
sor, P. J. Baay, scriba.
Al de kerken zyn vertegenwoordigd.
Ingekomen een schrijven van den kerkeraad
der Ger. Kerk te Amsterdam, waarin gevraagd
wordt in de Classis uit te zien naar een
Dienaar des Woords, die bereid is als missio
naris naar Midden-Java te gaan.
Wordt besloten aan deze kerk te berichten,
dat er thans nog geen uitzicht bestaat, dat
een der Dienaren des Woords zich daarvoor
beschikbaar zal stellen, maar dat de Classis er
voortdurend aan zal arbeiden.
Eene aanvrage van Wissekerke om als hulp
behoevende kerk financieelen steun van de
Classis te genieten, wordt na ernstige overwe
ging der overgelegde rekening en verantwoor
ding, ingewilligd.
De Classicale penningmeester doet rekening
en verantwoording.
In zake het punt der eenheid van opleiding
der aanstaande Dienaren des Woords wordt
het volgend voorstel der kerk van Zierikzee
aangenomen
De Classis Zierikzee, van oordeel, dat het
zeer gewenscht is om zoo spoedig mogeiyk tot
eenheid van opleiding van aanstaande Dienaren
des Woords te komen omdat het bestaan van
2 inrichtingen
le. op onverantwoordelijke wijze de weinige
financieele en wetenschappelijke krachten, waar
over de Ger. Kerken beschikken kunnen, nog
versnippert en verkwist.
2e. De gemoederen in voortdurende span
ning houdt, het verschil in theologische rich
ting bevordert en daardoor de bevestiging van
de vereeniging der kerken belemmert, verzoekt
de Provinciale Synode van Zeeland, op de aan
staande Generale Synode zoodanige voorstellen
aanhangig te maken, waardoor de eenheid van
opleiding zou kunnen tot stand komen.
Zich onthoudende van het treden in bijzon
derheden, beveelt zij als leiddraad voor het
bepalen van den weg, die tot vereeniging kan
leiden met warmte aan het voorstel, dat door
Prof. Bavinck in zijne jongste brochure over
deze materie is aangegeven.
De deputaten voor verschillende functiën
worden met algemeene stemmen herbenoemd.
Afgevaardigden naar de Prov. Synode wor
den benoemdDs. Esselink en Ds. Geerling,
primi, Ds. Baay en Ds. van Bueren, secundi,
oudi. D. Mulder en D. v. d. Berg, primi, J. By
de Vate en J. Syriër, secundi.
De collecten worden geind.
De rondvraag naar Art. 41 D. K. geschiedt.
Aan Brouwershaven, Haamstede en Ooster-
land wordt in verschillende zaken advies ge
geven.
De vacatuurbeurten worden geregeld.
De vergadering wordt met dankzegging ge
sloten door Ds. P. J. Baay, nadat gezongen is
Psalm 68 17.
O. J. Geerling. Praeses.
P. J. Baay, Soriba.
Vlissingen B. Hoewel uitteraard geen afzon
derlijke opgaven kunnen geschieden van al wat
voor onze Kerk door den weg der zorgen In
sneeuwbalcollecte inkomt, zoo vermelden wij toch
op verzoek van de geachte verzamelaarster
gaarne eene gift van f0.50 van J. S. en eene
van f0 50 van N. N., beide uit Souburg.
Namens den Kerkeraad,
C. P. I. Dommisse, Scriba.
In dank ontvangen voor de algemeene kas
der hulpbehoevende Kerkenvan de kerken der
cl. Zierikzeetien gulden.
J. Hulsebos,
Deputaat voor Zeeland voor genoemde kas.
Idiotengesticht 's Heeren Loo
In dank ontvangen uit het busje van Jansje
Vader f 1.53* 2-
K. le Cointre, Diak.-Corr.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie).
Mijnheer de Redacteur!
Met niet weinig verbazing heb ik het stukje
getiteld „de moeder bij den doop" gelezen.
Het speet mij zeer, in de eerste plaatsdat de
inzender zoo onridderlijk opkomt tegen het
geen door Ds. L. zoo duidelijk en zonder
iemand te na te komen gezegd is. Maar ten
tweede óók daarom, dat de inzender begint
met te zeggenhet zoo treurig te vinden, dat,
in deze dagen, nu de ineensmelting op bijna
aller lippen is, de spoedige bediening van den
doop aan de kleine kinderen zoo wordt ont
wricht.
Maar eilieve wat zal het dan gaan worden
Zullen wij de kfnderen moeten gaan doopen,
zonder tegenwoordigheid der moeder? Zonder
haar, die in de eerste plaats, in vele gevallen,
het kind of de kinderen opvoedt?
Wanneer ik dit zeg, dan bedoel ik de huis
gezinnen, waarvan de vaders van Maandag tot
Zaterdag buiten de deur zich moeten begeven,
teneinde het brood te verdienen, en wier kin
deren dus, wanneer zy van huis gaan, nog niet
present zijn en wanneer zy te huis komen we
derom liggen te slapen.
En zou het dan waarlijk een overtreding
zyn, ja, gelgk beweerd wordt, een zondigen
tegen den Heere, wanneer men wacht, om den
doop te laten toedienen aan het kindje totdat
de moeder ook in staat is, mede op te gaan,
de belofte af te leggen en de opvoeding, naar
de voorzeide leer, op zich te nemen
Het gaat vermaar ik hoop dat de Heere er
ons voor bewaren zal, dat wij, als 't ware er
toe gedwongen worden om met de moeder
geen rekening te houden. Of is de Kerkenorde
ook een wet Gods
Want is er by den inzender sprake van treu
righeid over deze zijns inziens ontwrikking en
hare gevolgen in betrekking tot de inéénsmel
ting als zou deze quaestie oorzaak zijn, dat ze
belemmerd wordtik zou zeggen, wanneer de
zaak in quaestie onvoorwaardeiyk wordt door
gevoerd of ingevoerd, dat wij dan misschien
eerder zullen komen tot de uit eensmelting.
Doch ik zou wel eens een vraag willen doen
aan den geachten inzender. Zou het niet beter
zijn, om in deze zaak niet te persooniyk, lie
ver gezegd, niet te eenzijdig op te treden. En
het in navolging van den geachten Leeraar, ds.
Littooy, alzoo te stellen die van oordeel is
zijn kind den eersten dag te laten doopen doe
het, en die liever, of beter gezegd, die de vrouw
van haar recht gebruik wil laten maken, die
wachte. Met dank,
Middelburg27 Febr. W. H.
Geachte Redactie der Zuider-Kerkbode
Vriendelyk wordt voor onderstaand schry ven
plaats gevraagd, en wel naar aanleiding van
het artikel in uw nummer van jongstleden Za
terdag getiteldDe moeder by den doop.
Na het lezen en herlezen van genoemd arti
kel vervulden verschillende gewaarwordingen
myn hart, maar allermeest wel een gevoel van
smart over het feit dat een man uit het volk
opstaat, om op eene wijze als in genoemd
stuk, verdachtmaking en wat dies meer zij te
zaaien.
Het zy mij vergund in eenige letteren hierop
te mogen wyzen.
Is het geen verdachtmaken wanneer men,
zonder vooraf dat aan te toonen, stout weg
ter neer schryft, dat het stuk omtrent de spoe
dige bediening van den doop zoo publiekelijk
wordt ontwricht. Is dit voor de Gereformeerde
Kerken en voor al hare leden een onbetwistbare
zaak, omdat onze vaderen het in verschillende
kerkenordeningen zoo hebben uitgesproken Is
met het besluit onzer vaderen elke andere
zienswyze zondig en mitsdien veroordeeld?
Zou men ook, al heeft men goed en bloed,
ja zelfs zijn leven veil voor Gods naam en
zaak en alzoo ook voor Zijne kerk niet kunnen
feilen? Of is men dan onfeilbaar? Dat men
vroeger te Gapinge een of meer kinderen zon
der by wezen der moeder den doop toediende,
is toch zeker geen bewys dat onze vaderen
altijd en in alles het by het rechte eind hadden.
Wordt het leven op het gevoel sterk door
schrijver veroordeeld, mij dunkt hij gaat er
zelf aan mank, wanneer hy verder den toestand
der moeder schetst tydens en na de toediening
van den doop zonder haar by wezen aan haar
kind geschied.
Dan durft men zich volgens schry ver nog
wel beroepen op de Mozaische wet enz.let
wel, men durft, o hoe stout, en wie durft dat?
Onder meer anderen een achtenswaardig leer
aar der Gereformeerde Kerken, die reeds meer
dan dertig jaar de Kerk in Middelburg, ja in
geheel ons vaderland met eere heeft gediend,
en wiens streven het altoos is geweest in alle
voorkomende zaken niet het gevoel, maar den
woorde Gods uitspraak te laten doen. Ik vraag
nogmaals, hoe moet ik zulk een schry ven be
titelen Ik vraag hier slechtsIs een uit
drukking, laat ons toch niet wijzer willen zijn
dan onze vaderen, die de Heere zoo kenneiyk
met Zyn Geest heeft geleid, en laat ons liever
aan hunne voeten gaan zitten dan hen in de
zen zoo maar links op zij te zetten, wel te
verdedigen Is dan alle verder onderzoek van
het Woord Gods overbodig gevonden
Neen, vóór driehonderd jaren, zegt schry ver,
leefden onze vaderen niet by of op het gevoel.
Ik vraag wederom wat kwam bovenal aan het
woord, in de artikelenreeks door ds. Littooy ge
schreven, het gevoel of het Woord Gods.
De schrijver gaat nog verder en zegtdat het
zondigen is tegen den Heere, wanneer men zijn
kinderen niet bijna onmiddelijk laat doopen,
doch zonder bewys daarvoor te leveren, dan be
sluiten van verschillende synodes.
Zyn zulke besluiten ook geen menschenwerk
of moeten wy ze als onfeilbaar aanvaarden?
Worden en zijn niet altoos, vroeger en ook nu
nog besluiten eener synode op een volgende
synode of later soms geheel gewijzigd of veran
derd, wanneer bleek, dat men door onderzoek,
ook in Gods woord, tot andere besluiten komen
moest.
Verder lezen wy nogDs. Littooy houdt maar
vol, als in Gods Woord niet duideiyk staat, dat
de moeder er niet by tegenwoordig mag zijn,
hy zich aan het tegenovergestelde houdt, ik
meen dat de tegenstanders van den kinderdoop
ook zoo redeneeren. Ook zegt schrijver ben ik
het eens met onze vaderen, die zich hielden
aan de uitspraak der kerk en niet aan die van
een enkelen leeraar.
Hier wordt de schry ver van de reeks artikelen
betrekkelyk den doop zoo niet geheel dan toch
byna geheel op een iyn geplaatst, althans zeker
in familjaar gezelschap gebracht met de ver-
werpers van den kinderdoop.
Ik vraagis dit edel, is dit een nobele bestrij
ding, of is het, het, in deze dagen van ineen -
smelting, zoo dubbel gevaarlijk werk van
kwaadzaad strooien?
En omtrent het zich houden aan de uit
spraak der kerk vraag ik nogmaals is alles
wat na grondige studie tot bewustzyn komt,
tot ander bewustzijn dan onze gereformeerde
kerk het vroeger uitsprak, ten eenenmale te
verwerpen Laten dan zou ik zeggen onze
theologen maar niet meer studeeren, dan we
ten wij toch alles, al is het niet volmaakt, dan
toch zoo volmaakt dat andere inzichten en
deelen der waarheid volkomen te veroordeelen
zyn dan zal Gods Geest, die toch volgens onze
Gereformeerde opvatting, maar bovenal volgens
Gods woord, steeds in zyne gemeente woont
en werkt, ook om de waarheden Gods meer en