Officiëele Berichten. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Beroepen te Zuidwolde (Drenthe) ds, E. Vonk te Ambt Vollenhovete Doornspijk ds. H. Bouw man te Hattem te Amsterdam (vac. Renier) ds. C. van Proosdij te Leidente Lutjegast ds. J. Veldman te Geeste Leerdam B ds. W. Mul der te Giessen Oudkerk. Aangenomen naar Baarn door ds. W. H. Gis pen Jr. te Breukelennaar Watergraafsmeer door ds. A. H. Gezelle Meerburg te Delft Bedankt voor Aalten A door ds. J. M. Mulder te 's Hertogenbosch voor Arnemuiden door ds. W. Verhoef te Gerkeskloostervoor Wommels door Ds. K. Troost te Naaldwijk voor Ten Post door ds. C. J. Bos te Opeinde-Nijega. Te Leeuwarden en te Hilversum hebben de kerken A en B tot ineensmelting besloten. Een vorstelijke gift mag het zeker wel ge noemd worden, die aan de Geref. Kerk te Kam pen geschonken werd. Ds. C. L. D. van Coeverden Adriani te Baam- brugge schonk haar nl. f 150.000 met de bepa ling, dat deze gift moet dienen voor een te bou wen gesticht, bestemd voor personen van goe den huize, wier levensomstandigheden thans niet meer voldoende zyn, om genoegzaam in hun levensonderhoud te kunnen voorzien, huis vesting en zoo noodig geldelyken steun te ver strekken. Ook zal een afdeeling worden be stemd voor behoeftige ouden van dagen. De Universiteitsdag of te wel de jaarvergade ring van de Vereeniging voor Hooger onderwijs op geref. grondslag zal naar wij met blijdschap vernemen dit jaar te Middelburg gehouden worden. De Zendingsschool in de Noorderkerk wordt vanwege den Biddag acht dagen uitgesteld. KORT VERSLAG der Classis Zierikzce 22 Februari 1899. Het moderamen bestaat uit de leeraren O. J. Geerling, praeses, G. W. H. Esselink, asses sor, P. J. Baay, scriba. Al de kerken zyn vertegenwoordigd. Ingekomen een schrijven van den kerkeraad der Ger. Kerk te Amsterdam, waarin gevraagd wordt in de Classis uit te zien naar een Dienaar des Woords, die bereid is als missio naris naar Midden-Java te gaan. Wordt besloten aan deze kerk te berichten, dat er thans nog geen uitzicht bestaat, dat een der Dienaren des Woords zich daarvoor beschikbaar zal stellen, maar dat de Classis er voortdurend aan zal arbeiden. Eene aanvrage van Wissekerke om als hulp behoevende kerk financieelen steun van de Classis te genieten, wordt na ernstige overwe ging der overgelegde rekening en verantwoor ding, ingewilligd. De Classicale penningmeester doet rekening en verantwoording. In zake het punt der eenheid van opleiding der aanstaande Dienaren des Woords wordt het volgend voorstel der kerk van Zierikzee aangenomen De Classis Zierikzee, van oordeel, dat het zeer gewenscht is om zoo spoedig mogeiyk tot eenheid van opleiding van aanstaande Dienaren des Woords te komen omdat het bestaan van 2 inrichtingen le. op onverantwoordelijke wijze de weinige financieele en wetenschappelijke krachten, waar over de Ger. Kerken beschikken kunnen, nog versnippert en verkwist. 2e. De gemoederen in voortdurende span ning houdt, het verschil in theologische rich ting bevordert en daardoor de bevestiging van de vereeniging der kerken belemmert, verzoekt de Provinciale Synode van Zeeland, op de aan staande Generale Synode zoodanige voorstellen aanhangig te maken, waardoor de eenheid van opleiding zou kunnen tot stand komen. Zich onthoudende van het treden in bijzon derheden, beveelt zij als leiddraad voor het bepalen van den weg, die tot vereeniging kan leiden met warmte aan het voorstel, dat door Prof. Bavinck in zijne jongste brochure over deze materie is aangegeven. De deputaten voor verschillende functiën worden met algemeene stemmen herbenoemd. Afgevaardigden naar de Prov. Synode wor den benoemdDs. Esselink en Ds. Geerling, primi, Ds. Baay en Ds. van Bueren, secundi, oudi. D. Mulder en D. v. d. Berg, primi, J. By de Vate en J. Syriër, secundi. De collecten worden geind. De rondvraag naar Art. 41 D. K. geschiedt. Aan Brouwershaven, Haamstede en Ooster- land wordt in verschillende zaken advies ge geven. De vacatuurbeurten worden geregeld. De vergadering wordt met dankzegging ge sloten door Ds. P. J. Baay, nadat gezongen is Psalm 68 17. O. J. Geerling. Praeses. P. J. Baay, Soriba. Vlissingen B. Hoewel uitteraard geen afzon derlijke opgaven kunnen geschieden van al wat voor onze Kerk door den weg der zorgen In sneeuwbalcollecte inkomt, zoo vermelden wij toch op verzoek van de geachte verzamelaarster gaarne eene gift van f0.50 van J. S. en eene van f0 50 van N. N., beide uit Souburg. Namens den Kerkeraad, C. P. I. Dommisse, Scriba. In dank ontvangen voor de algemeene kas der hulpbehoevende Kerkenvan de kerken der cl. Zierikzeetien gulden. J. Hulsebos, Deputaat voor Zeeland voor genoemde kas. Idiotengesticht 's Heeren Loo In dank ontvangen uit het busje van Jansje Vader f 1.53* 2- K. le Cointre, Diak.-Corr. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Mijnheer de Redacteur! Met niet weinig verbazing heb ik het stukje getiteld „de moeder bij den doop" gelezen. Het speet mij zeer, in de eerste plaatsdat de inzender zoo onridderlijk opkomt tegen het geen door Ds. L. zoo duidelijk en zonder iemand te na te komen gezegd is. Maar ten tweede óók daarom, dat de inzender begint met te zeggenhet zoo treurig te vinden, dat, in deze dagen, nu de ineensmelting op bijna aller lippen is, de spoedige bediening van den doop aan de kleine kinderen zoo wordt ont wricht. Maar eilieve wat zal het dan gaan worden Zullen wij de kfnderen moeten gaan doopen, zonder tegenwoordigheid der moeder? Zonder haar, die in de eerste plaats, in vele gevallen, het kind of de kinderen opvoedt? Wanneer ik dit zeg, dan bedoel ik de huis gezinnen, waarvan de vaders van Maandag tot Zaterdag buiten de deur zich moeten begeven, teneinde het brood te verdienen, en wier kin deren dus, wanneer zy van huis gaan, nog niet present zijn en wanneer zy te huis komen we derom liggen te slapen. En zou het dan waarlijk een overtreding zyn, ja, gelgk beweerd wordt, een zondigen tegen den Heere, wanneer men wacht, om den doop te laten toedienen aan het kindje totdat de moeder ook in staat is, mede op te gaan, de belofte af te leggen en de opvoeding, naar de voorzeide leer, op zich te nemen Het gaat vermaar ik hoop dat de Heere er ons voor bewaren zal, dat wij, als 't ware er toe gedwongen worden om met de moeder geen rekening te houden. Of is de Kerkenorde ook een wet Gods Want is er by den inzender sprake van treu righeid over deze zijns inziens ontwrikking en hare gevolgen in betrekking tot de inéénsmel ting als zou deze quaestie oorzaak zijn, dat ze belemmerd wordtik zou zeggen, wanneer de zaak in quaestie onvoorwaardeiyk wordt door gevoerd of ingevoerd, dat wij dan misschien eerder zullen komen tot de uit eensmelting. Doch ik zou wel eens een vraag willen doen aan den geachten inzender. Zou het niet beter zijn, om in deze zaak niet te persooniyk, lie ver gezegd, niet te eenzijdig op te treden. En het in navolging van den geachten Leeraar, ds. Littooy, alzoo te stellen die van oordeel is zijn kind den eersten dag te laten doopen doe het, en die liever, of beter gezegd, die de vrouw van haar recht gebruik wil laten maken, die wachte. Met dank, Middelburg27 Febr. W. H. Geachte Redactie der Zuider-Kerkbode Vriendelyk wordt voor onderstaand schry ven plaats gevraagd, en wel naar aanleiding van het artikel in uw nummer van jongstleden Za terdag getiteldDe moeder by den doop. Na het lezen en herlezen van genoemd arti kel vervulden verschillende gewaarwordingen myn hart, maar allermeest wel een gevoel van smart over het feit dat een man uit het volk opstaat, om op eene wijze als in genoemd stuk, verdachtmaking en wat dies meer zij te zaaien. Het zy mij vergund in eenige letteren hierop te mogen wyzen. Is het geen verdachtmaken wanneer men, zonder vooraf dat aan te toonen, stout weg ter neer schryft, dat het stuk omtrent de spoe dige bediening van den doop zoo publiekelijk wordt ontwricht. Is dit voor de Gereformeerde Kerken en voor al hare leden een onbetwistbare zaak, omdat onze vaderen het in verschillende kerkenordeningen zoo hebben uitgesproken Is met het besluit onzer vaderen elke andere zienswyze zondig en mitsdien veroordeeld? Zou men ook, al heeft men goed en bloed, ja zelfs zijn leven veil voor Gods naam en zaak en alzoo ook voor Zijne kerk niet kunnen feilen? Of is men dan onfeilbaar? Dat men vroeger te Gapinge een of meer kinderen zon der by wezen der moeder den doop toediende, is toch zeker geen bewys dat onze vaderen altijd en in alles het by het rechte eind hadden. Wordt het leven op het gevoel sterk door schrijver veroordeeld, mij dunkt hij gaat er zelf aan mank, wanneer hy verder den toestand der moeder schetst tydens en na de toediening van den doop zonder haar by wezen aan haar kind geschied. Dan durft men zich volgens schry ver nog wel beroepen op de Mozaische wet enz.let wel, men durft, o hoe stout, en wie durft dat? Onder meer anderen een achtenswaardig leer aar der Gereformeerde Kerken, die reeds meer dan dertig jaar de Kerk in Middelburg, ja in geheel ons vaderland met eere heeft gediend, en wiens streven het altoos is geweest in alle voorkomende zaken niet het gevoel, maar den woorde Gods uitspraak te laten doen. Ik vraag nogmaals, hoe moet ik zulk een schry ven be titelen Ik vraag hier slechtsIs een uit drukking, laat ons toch niet wijzer willen zijn dan onze vaderen, die de Heere zoo kenneiyk met Zyn Geest heeft geleid, en laat ons liever aan hunne voeten gaan zitten dan hen in de zen zoo maar links op zij te zetten, wel te verdedigen Is dan alle verder onderzoek van het Woord Gods overbodig gevonden Neen, vóór driehonderd jaren, zegt schry ver, leefden onze vaderen niet by of op het gevoel. Ik vraag wederom wat kwam bovenal aan het woord, in de artikelenreeks door ds. Littooy ge schreven, het gevoel of het Woord Gods. De schrijver gaat nog verder en zegtdat het zondigen is tegen den Heere, wanneer men zijn kinderen niet bijna onmiddelijk laat doopen, doch zonder bewys daarvoor te leveren, dan be sluiten van verschillende synodes. Zyn zulke besluiten ook geen menschenwerk of moeten wy ze als onfeilbaar aanvaarden? Worden en zijn niet altoos, vroeger en ook nu nog besluiten eener synode op een volgende synode of later soms geheel gewijzigd of veran derd, wanneer bleek, dat men door onderzoek, ook in Gods woord, tot andere besluiten komen moest. Verder lezen wy nogDs. Littooy houdt maar vol, als in Gods Woord niet duideiyk staat, dat de moeder er niet by tegenwoordig mag zijn, hy zich aan het tegenovergestelde houdt, ik meen dat de tegenstanders van den kinderdoop ook zoo redeneeren. Ook zegt schrijver ben ik het eens met onze vaderen, die zich hielden aan de uitspraak der kerk en niet aan die van een enkelen leeraar. Hier wordt de schry ver van de reeks artikelen betrekkelyk den doop zoo niet geheel dan toch byna geheel op een iyn geplaatst, althans zeker in familjaar gezelschap gebracht met de ver- werpers van den kinderdoop. Ik vraagis dit edel, is dit een nobele bestrij ding, of is het, het, in deze dagen van ineen - smelting, zoo dubbel gevaarlijk werk van kwaadzaad strooien? En omtrent het zich houden aan de uit spraak der kerk vraag ik nogmaals is alles wat na grondige studie tot bewustzyn komt, tot ander bewustzijn dan onze gereformeerde kerk het vroeger uitsprak, ten eenenmale te verwerpen Laten dan zou ik zeggen onze theologen maar niet meer studeeren, dan we ten wij toch alles, al is het niet volmaakt, dan toch zoo volmaakt dat andere inzichten en deelen der waarheid volkomen te veroordeelen zyn dan zal Gods Geest, die toch volgens onze Gereformeerde opvatting, maar bovenal volgens Gods woord, steeds in zyne gemeente woont en werkt, ook om de waarheden Gods meer en

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2