Officieel© Berichten. Daarmee, zoo zouden wy dan zeggen, is de quaestie uit. Doch wy zijn hierby gedachtig aan het ons in de Heilige Schrift opgeteekende woord: „Die zich aangordt, beroeme zich niet, als die zich losmaakt." Wy wachten dus eerst af, of bewyzen aan het Woord onzes Gods ontleend, worden gele verd, voor het tegendeel van hetgeen door ons in deze artikelenreeks is voorgestaan. Geschiedt dit niet, dan hebben wij een voor stel. Doch vóór wij het zelfs hier neder schrij ven, citeeren wij, wellicht ter geruststelling van velen, die zich aan het gebruik en de uitspraken der reformatorische vaderen angstig vastklem men, hetgeen Dr. Kuyper, met het oog op weder geboorte en bekeering, in zijne „Toelichting op den Heidelbergschen Catechismus" (pag. 400) schryft, en aldus luidt „Het is er ons alleen om te doen, om duide- ïyk te maken, hoe het komt, dat het stuk van de Bekeering in den tyd der Reformatie nog niet tot genoegzame helderheid was gekomen (Zoo nu is het ook in betrekking tot de moe der by den doop. l.) „En dit kan u niet duidelyk worden, zoo ge niet eerst opzettelyk kennis neemt van het feit, dat én de Hervormers, én alle hun mede standers en volgelingen in die dagen, van. kinds been af geconfijt waren in de geheel averechtsche voorstelling, alsof de wederge boorte door den Doop tot stand kwam"', (Ziedaar de reden van den „haast", om de kinderen te doopen, zonder rekening te houden met de moeder, l.) „en alsof bij het opgroeien van den aldus j gedoopte in hoofdzaak niet anders te vorderen ware dan Boete en dit Geloof. Wat was toch natuurlijker, dan dat de toenmalige geloovigen, aan dien leervorm eenmaal gewend, er onwillekeurig in bleven voortleven, en aanvankelijk slechts eene poging waagden, om aan deze Boete en dit Ge loof een meer Schriftuurlijken plooi te geven". (Zoo nu was het ook in de zaak, die ons bezig houdt. Do reformatorische vaderen deden ook met het oog op haar veel, maar niet alles, l.) Daarom veroorloven wy ons dan ook het voorstel te doen en inzonderheid de moeders op te wekken, tot het indienen van een gravamen op art. 56 van onze Dordsche Kerkenorde. Ze zouden daarbij kunnen verzoeken in dit artikel op te nemen, de volgende met vette letters ge drukte woorden „Het verbond Gods zal den kinderen der Christenen met den doop, zoo haast men de bediening deszelven hebben kan, daarbij, zooals de Heilige Schrif t ons leert, rekening houdende óók niet de moeder bezegeld worden", enz. Maar ironie terzijde: zoo noodig, zullen de vaders het wel voor de moeders doen. Wel licht wordt het dan nog geiyk behandeld met het veel moeilijker gravamen van de profes soren. Doch daar schryver dezes er natuurlijk prys op stelt goed begrepen te worden, zoo veroorlooft hy zich het punt in geschil nogmaals in het licht te stellen en er alzoo op te wijzen, dat door hem niet worden ontkeixdde rechten, de roeping en de verplichtingen van den vader tegenover het kind dat moet gedoopt worden en gedoopt is; evenmin, dat niet de ouders, maar het kind, als het gedoopt wordt, het teeken en zegel des verbonds ontvangt; en ook niet, dat de doop zoo spoedig mogeiyk moet worden toegediend, en dat wij dus geen misbruik mogen maken van de vryheid ons onder de nieuwe bedeeling gegeven maar wél, en eeniglijk en alleen, dat de Heilige Schrift ons leert, dat er by het doopen der kinderen geene rekening moet worden ge houden met de moeder. Daarenboven is en wordt door schryver dezes beweerd, dat er zeer veel voor pleit, om daarby met haar wél rekening te houden en om mits dien, zoo mogelijk,en by gewoon verloop, den doop in haar tegenwoordigheid te doen plaats hebben. Daarvoor pleit, naar de Schrift en de bely- denis ons leeren le, dat de doop in de plaats van de besny- denis is gegeven 2e, dat zy dezelfde kracht en beteekenis heb ben 3e, dat de moeder, volgens Oud en Nieuw Testament, by het toedienen der besnydenis tegenwoordig was 4e, dat, naai- onze statenoverzetters ons zeg gen. op Lev. 12, de besnydenis eerst den 8en dag plaats had, met het oog óók op de moe der 5e, dat de naam officieel gegeven by de toe diening van het Sacrament, ook. biykens de Schrift ons leert, door de moeder gegeven werd 6e, dat, wanneer het losoffer gebracht en het kind (den eerstgeborene) den Heere voorgesteld werd, en men dus met het kind opging in het huis des Heeren, daarbij ook de moeder was 7e, dat er geen enkel bewy's is, dat de rech ten der moeder zyn ingekort, nu en omdat de toediening des doops thans in de „Verzameling" der Gemeente geschiedteer zyn ook hare rech ten onder den dag des Nieuwen Verbonds uit gebreid 8e, dat de Heere óók met de moeder en haar kind het verbond der genade heeft opger icht, en dat het ook voor haar, ter versterking van het geloof, behoefte, alsmede van beteekenis is, de belofte des verbonds beteekend en ver zegeld te zien, in den naam des Drieëenigen Gods 9e, dat de Heere, volgens Zyn Woord, ook met het onderwys en de opvoeding der moeder, overeenkomstig het verbond gegeven, rekening houdt 10e, dat het misdien van belang is, dat óók zy zich voor God en Zyne Kerk daartoe verbindt. 11e, dat wy, gereformeerden, niet gelooven, dat de doop een voertuig der genade Gods is, (hoewel Hij ook bij de toediening er van Zijne genade schenken kan) maar dat de kinderen der geloovigen in het verbond begrepen zijn en hun de belofte toekomen, ook vóór zy gedoopt zynalsmede, dat de doop nu geene burger- rechtelyke voorrechten meer geeft en dat dien tengevolge ook met het oog daarop den haast van weleer niet meer behoeft plaats te hebben. Littooij. VARIA. Volkskerk of Wereldkerk. In een der schoone artikelen in de Heraut, waarin Dr. Kuyper mededeelingen doet aan gaande het rijke leven in Amerika, lezen wy ook het navolgende: „De Oud-Joodsche geest, die Europa nog vergiftigt, door te willen, dat alle inwoners van een land, de spotters, onverschilligen en godloochenaars incluis, tot dit of dat kerkge nootschap zullen behooren en kerkelyk zullen zyn ingedeeld, is er in Amerika uit. Men verstaat er de waarheid, dat de kerk onder de bedeeling des Nieuwen Verbonds niet meer als onder het Jodendom een volks kerk is geworden, en alzoo niet meer „alle landgenooten", maar alleen „hen, die in Chris tus geheiligd zijn", kan bevatten. In Europa vergoelijkt men dit dan door te zeggen, dat men op die manier altoos nog invloed op zulke harden van hart kan uitoefe nen maar in Amerika begrypt men, dat men iemand niet in het Koninkryk opneemt, om hem te bewerken, maar hem bewerken moet om hem in het Koninkrijk in te brengen, en dat by dezulken niet het leugenachtige lid maatschap van eene kerk, maar de „innere mission" het gewenschte doel moet bereiken. Terwyi dan ook te Amsterdam b. v. tien duizenden van die dusgenaamde leden der kerk in den wilde leven en straks in den blinde wegsterven, staan dezulken in Amerika wel buiten de kerk, maar worden door de „innere mission" of dusgenaamde „homemis- sion" opgezocht. Verder wyst de schrijver nog op de vele voordeelen, die deze home-mission" oplevert vergeleken by ons dusgenaamd huisbezoek in achterbuurten, uitgaande van eene zich noe mende volkskerk, die tot zelfs de helft van het volk niet eens nominaal op haar boeken heeft. Hulsebos. Een liefelijke avond. Op Donderdag 2 Februari j.l. werd in de con sistorie der Hofpleinkerk het eerste jaarfeest gehouden der Scheurer-Naai-vereeniging. In der tyd opgericht werd door Ds. Oosten een zendingskring gevormd voor broeders en zusters. Met 's leeraars vertrek trok zich het manvolk terug. Doch de zusters sloten zich aan een, vormden een Scheurer-naai-vereeniging en deze gedacht thans een jaar arbeids. Onder leiding van Dr. en Mevr. Wagenaar waren de leden en genoodigden gezellig bijeen. Dr. W. hield een openingsrede over Philippus enden Kamerling, een der eerstelingen uit de hei denen, die na gedoopt te zyn, zijnen weg met biydschap reisde. De zusters Siegers en Hubrechtse brachten verslag uit en verhaalden, hoe door de 12 leden tal van kussensloopen en kaboedjes, naar ont vangen model, keurigfyn waren vervaardigd. De finantieên stonden niet slecht. En goeds moeds ging men het nieuwe jaar in. Nu werden door de leden eenige voordrachten gehouden Ook de heeren ie Cointre en van Dyk vergastten het gezelschap op een récit. Met animo werd er gezongen, vers na vers. 'tWas eer men er om dacht, tien uur geworden. Toen ging men na des Heeren zegen afgesmeekt te hebben over den arbeid van onzen missionairen arts te Poerworedjo, in opgewekte stemming uiteen. Dank aan allen, die in dezen samenwerkten. Beroepen te Overschild en te Pietersburen N. Duursema cand. te Uithuizente Zaltbom- mel ds. J. Meyer te Langeslag te Baan brugge en te Sleen J. D. Heersink cand. te Kampen. Bedankt voor Batavia door ds. G. J. Barger te Driebergenvoor Amsterdam door ds. P. A. E. Sillevis Smitt te Rotterdam voor Oosterbie- rum door ds. W. Pera te Hallumvoor Stryen door ds. C. Oranje te Berkel en Rodenrys. De classis Dokkum heeft het verzoek van den kerkeraad te Murmerwoude om het besluit eener vorige vergadering in te trekken en thans het examen van den beroepen predikant dhr. M. H. A. v. d. Valk toe te staan, afgewezen. De kerkeraad heeft nu tegen het besluit der Classis protest aangeteekend en zal bij de Pro vinciale Synode in hooger beroep komen. Suawoude. Verleden Zondag is ondanks de schorsing der classis en 't verzet van een deel der gemeente door den ouden Ds. Kreulen den beroepen dienaar Rispens te Suawoude be vestigd by de Chr. Geref. Gemeente. Onder- tusschen werken Gereformeerden, Hervormden en de twee soorten Chr.-Gereformeerden samen tot de oprichting eener school met den By bel Geen duisternis zonder een lichtstraaltje Dr. W. Prof. Bavincks voorstel. Prof. B. heeft een zeer belangryk voorstel gedaan ter vereeniging van de Theol. school en de Theol. faculteit tot eene Hoogeschool voor Theologie, die te Haarlem gevestigd|worden en in verband gezet met de overige faculteiten der Vrye Universiteit. Wy hopen er eerlang ons oordeel over te geven. Dr. W. Het nieuwe kerkgebouw der Geref. kerk te Vlissingen B. Men schryft ons: Het nieuwe kerkgebouw onzer gemeente is j. 1. Maandag aanbesteed en aan den laagsten inschryver, den aannemer W. L. Huson, voor de som van f13.475 gegund. Het gebouw zal er eenvoudig en net uitzien en ruimte bieden zonder de gaanderijen voor pl. m. 390 personen. De Hoofdingang zal zich bevinden in de korte Vrouwenstraatde korte frontzyde in de Waal- sche kerkstraat. De predikstoel komt in het midden van den Noordeiyken muur, terwyï de zitplaatsen zyn verdeeld over 6 vakken. In de maand Juli hoopt men met den bouw gereed te zyn. Kwamen wy 11 jaar geleden in een kolenpakhuis bijeen, nu zal door de goe de hand onzes Gods weldra een degelijk kerk gebouw voor ons worden ontsloten. Moge door dezen bouw velen die nog van verre staan en de Geref. beginselen op kerkelijkjgebied nog niet kennen en aanvaarden, nog aangespoord wor den naar die beginselen te staan en te leven. Dan |zal ook deze kerkbouw voor Vlissingen waar de zonde en werelddienst steeds grooter wordt en men op kerkelyk gebied de goede pa den van Gods Woord reeds lang verliet, nog ten zegen kunnen zyn. Door eenige jeugdigen van jaren is eene ver eeniging opgericht om gelden byeen te verza melen voor den inwendigen bouw der kerk: predikstoel, gaskronen enz. enz. Deze vereeni ging mocht den steun van velen reeds onder vinden. Zy de bouw dezer kerk bovenal tot eer van Hem die zyne kerk ook hier uitleidde uit zon dige banden. X. Van de Classis Middelburg. Verleden Dinsdag waren in de aloude Bar* bara-kapel de „volmachten" der Walchersche Kerkea vergaderd om gezameniyk eenige ge wichtige belangen te behartigen. Nummer één op 't agendum was een peremp toir examen en dat schijnt de belangstellingveler

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2