Officieel© Berichten.
Daarmee, zoo zouden wy dan zeggen, is de
quaestie uit. Doch wy zijn hierby gedachtig
aan het ons in de Heilige Schrift opgeteekende
woord: „Die zich aangordt, beroeme zich niet,
als die zich losmaakt."
Wy wachten dus eerst af, of bewyzen aan
het Woord onzes Gods ontleend, worden gele
verd, voor het tegendeel van hetgeen door ons
in deze artikelenreeks is voorgestaan.
Geschiedt dit niet, dan hebben wij een voor
stel. Doch vóór wij het zelfs hier neder schrij
ven, citeeren wij, wellicht ter geruststelling van
velen, die zich aan het gebruik en de uitspraken
der reformatorische vaderen angstig vastklem
men, hetgeen Dr. Kuyper, met het oog op weder
geboorte en bekeering, in zijne „Toelichting op
den Heidelbergschen Catechismus" (pag. 400)
schryft, en aldus luidt
„Het is er ons alleen om te doen, om duide-
ïyk te maken, hoe het komt, dat het stuk van
de Bekeering in den tyd der Reformatie nog
niet tot genoegzame helderheid was gekomen
(Zoo nu is het ook in betrekking tot de moe
der by den doop. l.)
„En dit kan u niet duidelyk worden, zoo ge
niet eerst opzettelyk kennis neemt van het
feit, dat én de Hervormers, én alle hun mede
standers en volgelingen in die dagen, van. kinds
been af geconfijt waren in de geheel
averechtsche voorstelling, alsof de wederge
boorte door den Doop tot stand kwam"',
(Ziedaar de reden van den „haast", om de
kinderen te doopen, zonder rekening te houden
met de moeder, l.)
„en alsof bij het opgroeien van den aldus j
gedoopte in hoofdzaak niet anders te vorderen
ware dan Boete en dit Geloof. Wat was toch
natuurlijker, dan dat de toenmalige geloovigen, aan
dien leervorm eenmaal gewend, er onwillekeurig
in bleven voortleven, en aanvankelijk slechts eene
poging waagden, om aan deze Boete en dit Ge
loof een meer Schriftuurlijken plooi te geven".
(Zoo nu was het ook in de zaak, die ons bezig
houdt. Do reformatorische vaderen deden ook
met het oog op haar veel, maar niet alles, l.)
Daarom veroorloven wy ons dan ook het
voorstel te doen en inzonderheid de moeders op
te wekken, tot het indienen van een gravamen
op art. 56 van onze Dordsche Kerkenorde. Ze
zouden daarbij kunnen verzoeken in dit artikel
op te nemen, de volgende met vette letters ge
drukte woorden
„Het verbond Gods zal den kinderen
der Christenen met den doop, zoo haast
men de bediening deszelven hebben kan,
daarbij, zooals de Heilige Schrif t
ons leert, rekening houdende óók
niet de moeder bezegeld worden",
enz.
Maar ironie terzijde: zoo noodig, zullen de
vaders het wel voor de moeders doen. Wel
licht wordt het dan nog geiyk behandeld met
het veel moeilijker gravamen van de profes
soren.
Doch daar schryver dezes er natuurlijk prys
op stelt goed begrepen te worden, zoo veroorlooft
hy zich het punt in geschil nogmaals in het licht
te stellen en er alzoo op te wijzen, dat door
hem niet worden ontkeixdde rechten, de
roeping en de verplichtingen van den vader
tegenover het kind dat moet gedoopt worden
en gedoopt is; evenmin, dat niet de ouders,
maar het kind, als het gedoopt wordt, het
teeken en zegel des verbonds ontvangt; en
ook niet, dat de doop zoo spoedig mogeiyk
moet worden toegediend, en dat wij dus geen
misbruik mogen maken van de vryheid ons
onder de nieuwe bedeeling gegeven
maar wél, en eeniglijk en alleen, dat de
Heilige Schrift ons leert, dat er by het doopen
der kinderen geene rekening moet worden ge
houden met de moeder.
Daarenboven is en wordt door schryver dezes
beweerd, dat er zeer veel voor pleit, om daarby
met haar wél rekening te houden en om mits
dien, zoo mogelijk,en by gewoon verloop, den doop
in haar tegenwoordigheid te doen plaats hebben.
Daarvoor pleit, naar de Schrift en de bely-
denis ons leeren
le, dat de doop in de plaats van de besny-
denis is gegeven
2e, dat zy dezelfde kracht en beteekenis heb
ben
3e, dat de moeder, volgens Oud en Nieuw
Testament, by het toedienen der besnydenis
tegenwoordig was
4e, dat, naai- onze statenoverzetters ons zeg
gen. op Lev. 12, de besnydenis eerst den 8en
dag plaats had, met het oog óók op de moe
der
5e, dat de naam officieel gegeven by de toe
diening van het Sacrament, ook. biykens de
Schrift ons leert, door de moeder gegeven werd
6e, dat, wanneer het losoffer gebracht en het
kind (den eerstgeborene) den Heere voorgesteld
werd, en men dus met het kind opging in het
huis des Heeren, daarbij ook de moeder was
7e, dat er geen enkel bewy's is, dat de rech
ten der moeder zyn ingekort, nu en omdat de
toediening des doops thans in de „Verzameling"
der Gemeente geschiedteer zyn ook hare rech
ten onder den dag des Nieuwen Verbonds uit
gebreid
8e, dat de Heere óók met de moeder en haar
kind het verbond der genade heeft opger icht,
en dat het ook voor haar, ter versterking van
het geloof, behoefte, alsmede van beteekenis
is, de belofte des verbonds beteekend en ver
zegeld te zien, in den naam des Drieëenigen
Gods
9e, dat de Heere, volgens Zyn Woord, ook
met het onderwys en de opvoeding der moeder,
overeenkomstig het verbond gegeven, rekening
houdt
10e, dat het misdien van belang is, dat
óók zy zich voor God en Zyne Kerk daartoe
verbindt.
11e, dat wy, gereformeerden, niet gelooven,
dat de doop een voertuig der genade Gods is,
(hoewel Hij ook bij de toediening er van Zijne
genade schenken kan) maar dat de kinderen
der geloovigen in het verbond begrepen zijn en
hun de belofte toekomen, ook vóór zy gedoopt
zynalsmede, dat de doop nu geene burger-
rechtelyke voorrechten meer geeft en dat dien
tengevolge ook met het oog daarop den haast
van weleer niet meer behoeft plaats te hebben.
Littooij.
VARIA.
Volkskerk of Wereldkerk.
In een der schoone artikelen in de Heraut,
waarin Dr. Kuyper mededeelingen doet aan
gaande het rijke leven in Amerika, lezen wy
ook het navolgende:
„De Oud-Joodsche geest, die Europa nog
vergiftigt, door te willen, dat alle inwoners
van een land, de spotters, onverschilligen en
godloochenaars incluis, tot dit of dat kerkge
nootschap zullen behooren en kerkelyk zullen
zyn ingedeeld, is er in Amerika uit.
Men verstaat er de waarheid, dat de kerk
onder de bedeeling des Nieuwen Verbonds
niet meer als onder het Jodendom een volks
kerk is geworden, en alzoo niet meer „alle
landgenooten", maar alleen „hen, die in Chris
tus geheiligd zijn", kan bevatten.
In Europa vergoelijkt men dit dan door te
zeggen, dat men op die manier altoos nog
invloed op zulke harden van hart kan uitoefe
nen maar in Amerika begrypt men, dat men
iemand niet in het Koninkryk opneemt, om
hem te bewerken, maar hem bewerken moet
om hem in het Koninkrijk in te brengen, en
dat by dezulken niet het leugenachtige lid
maatschap van eene kerk, maar de „innere
mission" het gewenschte doel moet bereiken.
Terwyi dan ook te Amsterdam b. v. tien
duizenden van die dusgenaamde leden der
kerk in den wilde leven en straks in den
blinde wegsterven, staan dezulken in Amerika
wel buiten de kerk, maar worden door de
„innere mission" of dusgenaamde „homemis-
sion" opgezocht.
Verder wyst de schrijver nog op de vele
voordeelen, die deze home-mission" oplevert
vergeleken by ons dusgenaamd huisbezoek in
achterbuurten, uitgaande van eene zich noe
mende volkskerk, die tot zelfs de helft van het
volk niet eens nominaal op haar boeken heeft.
Hulsebos.
Een liefelijke avond.
Op Donderdag 2 Februari j.l. werd in de con
sistorie der Hofpleinkerk het eerste jaarfeest
gehouden der Scheurer-Naai-vereeniging.
In der tyd opgericht werd door Ds. Oosten
een zendingskring gevormd voor broeders en
zusters. Met 's leeraars vertrek trok zich het
manvolk terug. Doch de zusters sloten zich aan
een, vormden een Scheurer-naai-vereeniging en
deze gedacht thans een jaar arbeids.
Onder leiding van Dr. en Mevr. Wagenaar
waren de leden en genoodigden gezellig bijeen.
Dr. W. hield een openingsrede over Philippus
enden Kamerling, een der eerstelingen uit de hei
denen, die na gedoopt te zyn, zijnen weg met
biydschap reisde.
De zusters Siegers en Hubrechtse brachten
verslag uit en verhaalden, hoe door de 12 leden
tal van kussensloopen en kaboedjes, naar ont
vangen model, keurigfyn waren vervaardigd.
De finantieên stonden niet slecht. En goeds
moeds ging men het nieuwe jaar in.
Nu werden door de leden eenige voordrachten
gehouden Ook de heeren ie Cointre en van Dyk
vergastten het gezelschap op een récit. Met
animo werd er gezongen, vers na vers. 'tWas
eer men er om dacht, tien uur geworden. Toen
ging men na des Heeren zegen afgesmeekt te
hebben over den arbeid van onzen missionairen
arts te Poerworedjo, in opgewekte stemming
uiteen.
Dank aan allen, die in dezen samenwerkten.
Beroepen te Overschild en te Pietersburen
N. Duursema cand. te Uithuizente Zaltbom-
mel ds. J. Meyer te Langeslag te Baan brugge
en te Sleen J. D. Heersink cand. te Kampen.
Bedankt voor Batavia door ds. G. J. Barger
te Driebergenvoor Amsterdam door ds. P. A.
E. Sillevis Smitt te Rotterdam voor Oosterbie-
rum door ds. W. Pera te Hallumvoor Stryen
door ds. C. Oranje te Berkel en Rodenrys.
De classis Dokkum heeft het verzoek van
den kerkeraad te Murmerwoude om het besluit
eener vorige vergadering in te trekken en thans
het examen van den beroepen predikant dhr.
M. H. A. v. d. Valk toe te staan, afgewezen.
De kerkeraad heeft nu tegen het besluit der
Classis protest aangeteekend en zal bij de Pro
vinciale Synode in hooger beroep komen.
Suawoude. Verleden Zondag is ondanks de
schorsing der classis en 't verzet van een deel
der gemeente door den ouden Ds. Kreulen
den beroepen dienaar Rispens te Suawoude be
vestigd by de Chr. Geref. Gemeente. Onder-
tusschen werken Gereformeerden, Hervormden
en de twee soorten Chr.-Gereformeerden samen
tot de oprichting eener school met den By bel
Geen duisternis zonder een lichtstraaltje
Dr. W.
Prof. Bavincks voorstel.
Prof. B. heeft een zeer belangryk voorstel
gedaan ter vereeniging van de Theol. school en
de Theol. faculteit tot eene Hoogeschool voor
Theologie, die te Haarlem gevestigd|worden en
in verband gezet met de overige faculteiten der
Vrye Universiteit.
Wy hopen er eerlang ons oordeel over te
geven. Dr. W.
Het nieuwe kerkgebouw der Geref. kerk
te Vlissingen B.
Men schryft ons:
Het nieuwe kerkgebouw onzer gemeente is
j. 1. Maandag aanbesteed en aan den laagsten
inschryver, den aannemer W. L. Huson, voor
de som van f13.475 gegund. Het gebouw zal
er eenvoudig en net uitzien en ruimte bieden
zonder de gaanderijen voor pl. m. 390 personen.
De Hoofdingang zal zich bevinden in de korte
Vrouwenstraatde korte frontzyde in de Waal-
sche kerkstraat. De predikstoel komt in
het midden van den Noordeiyken muur, terwyï
de zitplaatsen zyn verdeeld over 6 vakken.
In de maand Juli hoopt men met den bouw
gereed te zyn. Kwamen wy 11 jaar geleden in
een kolenpakhuis bijeen, nu zal door de goe
de hand onzes Gods weldra een degelijk kerk
gebouw voor ons worden ontsloten. Moge door
dezen bouw velen die nog van verre staan en
de Geref. beginselen op kerkelijkjgebied nog niet
kennen en aanvaarden, nog aangespoord wor
den naar die beginselen te staan en te leven.
Dan |zal ook deze kerkbouw voor Vlissingen
waar de zonde en werelddienst steeds grooter
wordt en men op kerkelyk gebied de goede pa
den van Gods Woord reeds lang verliet, nog ten
zegen kunnen zyn.
Door eenige jeugdigen van jaren is eene ver
eeniging opgericht om gelden byeen te verza
melen voor den inwendigen bouw der kerk:
predikstoel, gaskronen enz. enz. Deze vereeni
ging mocht den steun van velen reeds onder
vinden.
Zy de bouw dezer kerk bovenal tot eer van
Hem die zyne kerk ook hier uitleidde uit zon
dige banden. X.
Van de Classis Middelburg.
Verleden Dinsdag waren in de aloude Bar*
bara-kapel de „volmachten" der Walchersche
Kerkea vergaderd om gezameniyk eenige ge
wichtige belangen te behartigen.
Nummer één op 't agendum was een peremp
toir examen en dat schijnt de belangstellingveler