Officiëele Berichten.
INGEZONDEN STUKKEN.
j. d. v. d. velden,
BOEKBEOORDEELING.
Advertentiën.
2i houdt hem vast. De ontbinding, de loswor-
ding daarentegen dry ft in den dood
Dit biykt ook in dagen, dat het nationale
leven verhoogd wordt. By een machtige revo
lutie of nationale oorlog daalt het getal zelf
moorden. By nationaal bederf stygt het
Ia de ontbinding van 't Romeinsche Ryk en
vlak voor de groote Fransche revolutie werd
de zelfmoord schier epidemisch.
Nog bevestigt prof. d. zyn gevoelen door te
wijzen op de echtscheidingen.
Er zyn landen, waar gemiddeld van de 1000
huweiyken slechts 2 weer door echtscheiding
worden ontbonden, anderen, waar dit wel met
6 plaats vind en enkele, waar op elke duizend
^chtverbindtenissen niet minder dan 37 echt
scheidingen voorkomen.
En nu staat in die zelfde landen het aantal
zelfmoorden in verhouding van 1, 2 en 5. De
zelfmoord komt by gescheiden echtgenooten
ontzettend veel voor. Veel meer dan by we
duwen en weduwnaars zamen.
Waar het huweiyk heilig gehouden wordt,
daar komt met name de man tot rust. Daar
ontvangt hy in elk opzicht een weldadige band.
Indien men echter het huweiyk slechts als een
tijdeiyk contract begint te beschouwen, biyft
de onrust Hoe losser band, hoe sterker de
macht van den doodEn is de band verbro
ken ach als God dan niet kenneiyk be
waart, wordt de zwervende ziel verslonden.
Niet uit ellende, maar uit verlatenheid. Zoo
de boerenzoon, die na tallooze teleurstellingen
te gronde gaat in de groote stad. Zoo menig
rentenier, die zich losgemaakt heeft van het
werkzame leven. Het moeten sterke beenen
zijn, die de weelde zullen dragen.
Daarom biyve een ieder in zjjne roeping, waar-
deere zyne kerk en zyn huiselyk leven, houd
de familiebanden vast en versta, dat inleven
en meeleven het van God geboden middel is,
dat sterkt tegen de zucht naar en den invloed
van den dood.
Zelfe in de vroomste gestalte heeft 't verlan
gen om ontbonden te|zyn het| tegen wicht noodig
van de overweging„in het vleesch te biyven
is mij noodiger om uwentwil
Laat voorts de gedachte aan zelfmoord ge
schuwd worden als een echt satanische moord
gedachte. Als u ingeblazen werd, dat ge een
ander moest vermoorden, gy zoudt er van yzen.
En evenzoo zult ge yzen van den gruwel, de
hand aan 't eigen leven te slaan.
Zelfmoord is diepe zonde. Zelfzucht. Opstand.
Een Saul de verlatene een Achitofel
de uit zyn invloed verstootene een Judas,
de uitgedrevene uit de paaschzaal, ach, zy dien
den niet den Heere, maar zochten zich zeiven
en die zelfzucht vermoordde hen.
Maar de liefde behoudt en behoedt. O, zy
Gods liefde over ons tot wederliefde en het
leven toewijding aan gezin en gemeente, aan
'tkoninkryk Gods en de menschheid dan zal
het leven Christus zyn en wordt het sterven
gewin. Dr. W.
Beroepen te Tzummarum, te Zuidwolde en
Westmaas J. E. Reynga, cand. te De Lemmer
te Watergraafsmeer ds. H A. Gezelle Meerburg
te Delftte Baarn ds. W. H. Gispen Jr. te
Breukelen.
Aangenomen naar Zaamslag A. door ds. J.
Tholen te Medemblik.
Bedankt voor Hollandscheveld door ds. G,
Meyer te Borgervoor Doomspyk door ds. G.
H. v. Kasteel te Oppenhuizen voor Rozenburg
door ds. E. Prinsen te Oostwold
Tweetal te Arnemuiden Ds. W. Verhoef Nz.
Gerkesklooster, ds. P. Zyimans Hengeloo.
Ds. A. v. d. Sluis te Baarn heeft wegens
voortdurende ongesteldheid eervol emeritaat
aangevraagd en verkregen.
ZENDINGSSCHOOL.
Noorderkerk. Woensdagmiddag van 8—4 en
van 5—6 uur.
Verantwoording van Liefdegaven.
Vlissingen B. In dank ontvangenvoor de
Kerkbouw f5.—, en f 0.50, voor de armen f 1.
contrib. Zending f 1.— en voor de Heidenpen-
uing van J. d. R. f0.25.
Namens den Kerkeraad
C. P. I. Dommis*, Scriba.
Mynheer de Redacteur!
Door een vriendenhand werd my toegezonden
no. 183 van de Nieuice Zondagsbode. Zekere
H. uit Middelburg schryft een ingezonden stuk
over de Geref. kerk van Antwerpen. Wyi ik
het voorrecht heb als consulent reeds eenigen
tyd daar te arbeiden, wil ik gaarne een kort
antwoord geven. De toon van het ingezonden
stuk zullen wy stilzwygend voorbygaan. Het
is toch zeker geen drukfout, maar opzet, als
herhaaldeiyk „dolleerend*' wordt geschreven,
en by eenvoudigen de vlam van haat moet
aangewakkerd door den naam .dolleerenden
en afgescheidenen." Maar ter zake.
Laat onze Hervormde broeder H. niet be
vreesd zyn, dat men by zyne Hervormde
vrienden zal komen collecteeren. Zoover my
bekend is, geschiedde dit niet en zal dit niet
geschieden. In dit opzicht kan H heusch ge
rust zyn.
Wat de inlichtingen van H. betreft, moet
my om des beginsels wil een woord van het
hart.
Ja, er zyn twee Vlaamsche Protestantsche
kerken, maar heeft H. ook naar de reglementen
en naar de inrichting dier kerken geïnfor
meerd? Zeker niet, want dan zou zijn eigen
standpunt meteen veroordeeld worden. Het
schynt onzen broeder uit de Hervormde kerk
alleen maar te gaan om besliste orthodoxie
en het verkondigen van Christus als eenigen
Zaligmaker der wereld. Ik kan dat op zyn
standpunt verklaren.
Het komt er dan niet op aan, hoe Christus'
kerk wordt geregeerd; of er een beiydenis
is en gehandhaafd wordt; of men ook in het
kerkelyk samenleven buigt voor het Woord
Godsach neen Maar weet onze broeder H.
niet, dat onder de vage uitdrukking, die hy
gebruikt, allerlei aan de markt kan worden
gebracht
En dan worden de mannen, die er op durven
en moeten wijzen, de mannen, die geen vrede
kunnen hebben met eene kerkinrichting, die
indruischt tegen de H. Schrift, ontevreden en
lastige menschen genoemd. Zoo ook in dit
ingezonden stuk. „Er was een ontevreden
diaken, die tot groote vreugde van de andere
leden zyn ontslag nam als kerkeraadslid."
Welnu, ik ken dien „ontevreden" broeder.
En als men den naam dragen moet, om
dat men naar 'sHeeren getuigenis in zyne
kerk leven wil, wil ook ik gaarne een „onte
vreden" mensch heeten. Zonder vergelykin-
gen te willen maken, moet dan Paulus in het
oog van br. H. een zeer „ontevreden" mensch
geweest zyn, als deze rusteloos yvert voor de
openbaring van Chrs. kerk naar Gods wil. Wel
licht hebben de Joden den Heere Jezus wel
zoo betiteld, omdat Hy den tempel reinigde en
yver betoonde voor de eere Zyns Vaders?
Nog eens, ik maak geen vergelijkingmaar
noem dan Luther en Calvyn, noem alle ook
in deze eeuw ontevredene en lastige menschen,
die geen vrede kunnen hebben met een kerke-
lyken weg, die tegen de H. Schrift ingaat.
Hartelyk wenschte ik, dat broeder H. in dat
opzicht van een tevreden mensch een „onte
vreden" broeder werd. Ik zou meer inlichtin
gen kunnen geven.
Wat de uitnoodigingsbriefjes aangaat, de be
kendmaking kan vooralsnog moeilijk op andere
wyze geschieden. Men moet weten, dat er in
Antwerpen ook gelegenheid is om kerkelyk te
leven naar den regel des Woords. Het klein
getal, door u genoemd, is wel wat al te klein.
Toen ik het genoegen had op 8 Januari er te
prediken, waren er 56 aanwezig. Maar het
gaat niet om de hoegrootheid, men moet ook
in het kerkelyk leven meer wegen dan tellen.
Wat de verzuchting van H. aangaat in het slot
van zyn schryven, daarop wil ik antwoorden
met het slotstuk van het schryven van den
kerkeraad der Geref. kerk aan de beide
Vlaamsche Protestantsche kerken„Niet om
andere broederen te kwetsenmaar omdat de
eere Gods staat boven de liefde tot de broede
ren, moest deze stap gedaan. Het mag toch
niet gaan om slechts het Evangelie van Chris
tus, hetzy min of meer zuiver te prediken en
voorts kerkelyk niet te leven naar den regel
der H. Schrift. De martelaren van Zuid-Ne
derland in de 16de eeuw, de gemeenten, in
synode toen vergaderd, hebben zelfs onder de
vervolging de lijnen goed getrokken.
Met de bede, dat gy den goeden kerkeiyken
weg nog moogt inslaan, en wy dan samen op
konden trekken tot eere des Heeren en tot heil
van ons zoo diep in ongeloof en bygeloof ver
zonken België noemen wy ons." enz.
Tot zoover dit schryven en myn schryven,
dat geheel voor myne verantwoording komt,
Hoogachtend, Mf
Klundert 25 Jan. 1899. v. d. M.
KERKELIJKE SAMENSMELTING door
J. van Andel, Predikant te Gorinchem,
(overgedrukt uit de Friesche Kerkbode)
Leeuwarden, C. Jongbloed Az.
is een kostelijk brochuretje.
Het zet de punten van verschil der A's en
B's helder uiteen, maar wyst ook zoo diep ern
stig op de dure roeping nogthans ineen te
smelten. De kwestie raakt het leven der Kerk,
de Beiydenis van den Middelaar in al zijn dier
baarheid en volheid, en van de Kerk als Zyn
lichaam. Hoort, hoe dit ernstig woord eindigt
„Broedersindien gy u aan ons onttrekt,
zoo verarmt gy ons en zoo verarmt gy uzel-
venwant de geesteiyke gaven vloeien ons toe
door u en u door ons naar de wet des lichaams
dat het hoofd door de leden op de leden werkt.
En wy zyn al zoo arm, zoo arm aan licht en
kracht, zoo levensarmzullen wy elkaar nog
armer maken? Wat zou onze Heere Christus
hiervan zeggen? Men late het aan zijne vyan-
den over, om zyn lichaam te verbrekennie
mand doe met zyne vyanden mede, door te
scheiden wat God saamgevoegd heeft. De tyden
roepen ons toeschuilt by Christus, en houdt
u by eenwant de storm steekt op en de vy-
and naakt. Christus komt wederzou het goed
zyn, als Hy ons by Zijne wederkomst verre van
elkander vond Verre van een is verre van
Hem vergeet het niet
Gaarne schreven wy meer af. Maar neen,
geef de luttele penningen, die het boekske kost
en lees het geheel en herlees het. Maar weet het,
zyt ge nog tegenstander der samensmelting of
om zachter term te gebruiken er niet voor, dan
wordt gy door dit boekje gevangen en zijt niet
meer vrij. Stelle de Heere dezen arbeid van
onzen bejaarden broeder tot uitgebreiden zegen.
Hulsebos.
Ter recensie is ondergeteekende gezonden de
brochure „Theologische School en Vrye Uni
versiteit" door Dr. H. Bavinck.
Liever dan dit stuk te bespreken wil hy het
aan de zeer nauwgezette overweging van de
lezers der Zuider-Kerkbode aanbevelen. Het on
derwerp is zeer gewichtig. En veel, ook wat
over een geneeskundige Faculteit gezegd wordt,
verdient zeer ernstig overdacht te worden.
De brochure is verschenen by den uitgever
J. H. BOS te Kampen.
J. H. FERINGA.
CORRESPONDENTIE.
By het herdrukken der adresbanden zyn ver-
moedeiyk enkele adressen uitgevallen, waar
door het vorige no aan sommige abonne's niet
is toegezonden. Wie het niet mocht ontvan
gen hebben en dit nog verlangt, gelieve dit te
melden aan den uitgever.
Wegens plaatsgebrek moesten „Ingezonden
stukken" enz. tot een volgend no. overstaan.
1874. Psalm 134 3. 1899.
Heden hopen onze geliefde Ouders -
M. TAN DEN BROEKE
en
L. DE YOOGD
hunne 25-jarige Echtvereenigitig te ge
denken.
Sterke de Heere hen tot in lengte van dagen,
is de wensch van hunne dankbare kinderen en
behuwdkinderen.
Vrouwepolder, 4 Februari 1899.
Voor de vele blyken van deelneming, onder
vonden by het overly den van onzen geliefden
Zoon en Broeder STOFFEL, betuigen wy langs
dezen weg onzen harteiyken dank.
Uit aller naam,
P. A. ABRAHAMSE.
St. Laurens, 2 Febr. 1899.
ONTVANGEN de NIEUWSTE SITSEN DOEK
JES, PUNTJES, NEGES, KANTEN voor MUT
SEN en LAPJES voor MUTSEN, ZAKDOEKEN,
enz.
Pottenmarkt, TIMMERMANS.