Officiëele Berichten. INGEZONDEN STUKKEN. j. d. v. d. velden, BOEKBEOORDEELING. Advertentiën. 2i houdt hem vast. De ontbinding, de loswor- ding daarentegen dry ft in den dood Dit biykt ook in dagen, dat het nationale leven verhoogd wordt. By een machtige revo lutie of nationale oorlog daalt het getal zelf moorden. By nationaal bederf stygt het Ia de ontbinding van 't Romeinsche Ryk en vlak voor de groote Fransche revolutie werd de zelfmoord schier epidemisch. Nog bevestigt prof. d. zyn gevoelen door te wijzen op de echtscheidingen. Er zyn landen, waar gemiddeld van de 1000 huweiyken slechts 2 weer door echtscheiding worden ontbonden, anderen, waar dit wel met 6 plaats vind en enkele, waar op elke duizend ^chtverbindtenissen niet minder dan 37 echt scheidingen voorkomen. En nu staat in die zelfde landen het aantal zelfmoorden in verhouding van 1, 2 en 5. De zelfmoord komt by gescheiden echtgenooten ontzettend veel voor. Veel meer dan by we duwen en weduwnaars zamen. Waar het huweiyk heilig gehouden wordt, daar komt met name de man tot rust. Daar ontvangt hy in elk opzicht een weldadige band. Indien men echter het huweiyk slechts als een tijdeiyk contract begint te beschouwen, biyft de onrust Hoe losser band, hoe sterker de macht van den doodEn is de band verbro ken ach als God dan niet kenneiyk be waart, wordt de zwervende ziel verslonden. Niet uit ellende, maar uit verlatenheid. Zoo de boerenzoon, die na tallooze teleurstellingen te gronde gaat in de groote stad. Zoo menig rentenier, die zich losgemaakt heeft van het werkzame leven. Het moeten sterke beenen zijn, die de weelde zullen dragen. Daarom biyve een ieder in zjjne roeping, waar- deere zyne kerk en zyn huiselyk leven, houd de familiebanden vast en versta, dat inleven en meeleven het van God geboden middel is, dat sterkt tegen de zucht naar en den invloed van den dood. Zelfe in de vroomste gestalte heeft 't verlan gen om ontbonden te|zyn het| tegen wicht noodig van de overweging„in het vleesch te biyven is mij noodiger om uwentwil Laat voorts de gedachte aan zelfmoord ge schuwd worden als een echt satanische moord gedachte. Als u ingeblazen werd, dat ge een ander moest vermoorden, gy zoudt er van yzen. En evenzoo zult ge yzen van den gruwel, de hand aan 't eigen leven te slaan. Zelfmoord is diepe zonde. Zelfzucht. Opstand. Een Saul de verlatene een Achitofel de uit zyn invloed verstootene een Judas, de uitgedrevene uit de paaschzaal, ach, zy dien den niet den Heere, maar zochten zich zeiven en die zelfzucht vermoordde hen. Maar de liefde behoudt en behoedt. O, zy Gods liefde over ons tot wederliefde en het leven toewijding aan gezin en gemeente, aan 'tkoninkryk Gods en de menschheid dan zal het leven Christus zyn en wordt het sterven gewin. Dr. W. Beroepen te Tzummarum, te Zuidwolde en Westmaas J. E. Reynga, cand. te De Lemmer te Watergraafsmeer ds. H A. Gezelle Meerburg te Delftte Baarn ds. W. H. Gispen Jr. te Breukelen. Aangenomen naar Zaamslag A. door ds. J. Tholen te Medemblik. Bedankt voor Hollandscheveld door ds. G, Meyer te Borgervoor Doomspyk door ds. G. H. v. Kasteel te Oppenhuizen voor Rozenburg door ds. E. Prinsen te Oostwold Tweetal te Arnemuiden Ds. W. Verhoef Nz. Gerkesklooster, ds. P. Zyimans Hengeloo. Ds. A. v. d. Sluis te Baarn heeft wegens voortdurende ongesteldheid eervol emeritaat aangevraagd en verkregen. ZENDINGSSCHOOL. Noorderkerk. Woensdagmiddag van 8—4 en van 5—6 uur. Verantwoording van Liefdegaven. Vlissingen B. In dank ontvangenvoor de Kerkbouw f5.—, en f 0.50, voor de armen f 1. contrib. Zending f 1.— en voor de Heidenpen- uing van J. d. R. f0.25. Namens den Kerkeraad C. P. I. Dommis*, Scriba. Mynheer de Redacteur! Door een vriendenhand werd my toegezonden no. 183 van de Nieuice Zondagsbode. Zekere H. uit Middelburg schryft een ingezonden stuk over de Geref. kerk van Antwerpen. Wyi ik het voorrecht heb als consulent reeds eenigen tyd daar te arbeiden, wil ik gaarne een kort antwoord geven. De toon van het ingezonden stuk zullen wy stilzwygend voorbygaan. Het is toch zeker geen drukfout, maar opzet, als herhaaldeiyk „dolleerend*' wordt geschreven, en by eenvoudigen de vlam van haat moet aangewakkerd door den naam .dolleerenden en afgescheidenen." Maar ter zake. Laat onze Hervormde broeder H. niet be vreesd zyn, dat men by zyne Hervormde vrienden zal komen collecteeren. Zoover my bekend is, geschiedde dit niet en zal dit niet geschieden. In dit opzicht kan H heusch ge rust zyn. Wat de inlichtingen van H. betreft, moet my om des beginsels wil een woord van het hart. Ja, er zyn twee Vlaamsche Protestantsche kerken, maar heeft H. ook naar de reglementen en naar de inrichting dier kerken geïnfor meerd? Zeker niet, want dan zou zijn eigen standpunt meteen veroordeeld worden. Het schynt onzen broeder uit de Hervormde kerk alleen maar te gaan om besliste orthodoxie en het verkondigen van Christus als eenigen Zaligmaker der wereld. Ik kan dat op zyn standpunt verklaren. Het komt er dan niet op aan, hoe Christus' kerk wordt geregeerd; of er een beiydenis is en gehandhaafd wordt; of men ook in het kerkelyk samenleven buigt voor het Woord Godsach neen Maar weet onze broeder H. niet, dat onder de vage uitdrukking, die hy gebruikt, allerlei aan de markt kan worden gebracht En dan worden de mannen, die er op durven en moeten wijzen, de mannen, die geen vrede kunnen hebben met eene kerkinrichting, die indruischt tegen de H. Schrift, ontevreden en lastige menschen genoemd. Zoo ook in dit ingezonden stuk. „Er was een ontevreden diaken, die tot groote vreugde van de andere leden zyn ontslag nam als kerkeraadslid." Welnu, ik ken dien „ontevreden" broeder. En als men den naam dragen moet, om dat men naar 'sHeeren getuigenis in zyne kerk leven wil, wil ook ik gaarne een „onte vreden" mensch heeten. Zonder vergelykin- gen te willen maken, moet dan Paulus in het oog van br. H. een zeer „ontevreden" mensch geweest zyn, als deze rusteloos yvert voor de openbaring van Chrs. kerk naar Gods wil. Wel licht hebben de Joden den Heere Jezus wel zoo betiteld, omdat Hy den tempel reinigde en yver betoonde voor de eere Zyns Vaders? Nog eens, ik maak geen vergelijkingmaar noem dan Luther en Calvyn, noem alle ook in deze eeuw ontevredene en lastige menschen, die geen vrede kunnen hebben met een kerke- lyken weg, die tegen de H. Schrift ingaat. Hartelyk wenschte ik, dat broeder H. in dat opzicht van een tevreden mensch een „onte vreden" broeder werd. Ik zou meer inlichtin gen kunnen geven. Wat de uitnoodigingsbriefjes aangaat, de be kendmaking kan vooralsnog moeilijk op andere wyze geschieden. Men moet weten, dat er in Antwerpen ook gelegenheid is om kerkelyk te leven naar den regel des Woords. Het klein getal, door u genoemd, is wel wat al te klein. Toen ik het genoegen had op 8 Januari er te prediken, waren er 56 aanwezig. Maar het gaat niet om de hoegrootheid, men moet ook in het kerkelyk leven meer wegen dan tellen. Wat de verzuchting van H. aangaat in het slot van zyn schryven, daarop wil ik antwoorden met het slotstuk van het schryven van den kerkeraad der Geref. kerk aan de beide Vlaamsche Protestantsche kerken„Niet om andere broederen te kwetsenmaar omdat de eere Gods staat boven de liefde tot de broede ren, moest deze stap gedaan. Het mag toch niet gaan om slechts het Evangelie van Chris tus, hetzy min of meer zuiver te prediken en voorts kerkelyk niet te leven naar den regel der H. Schrift. De martelaren van Zuid-Ne derland in de 16de eeuw, de gemeenten, in synode toen vergaderd, hebben zelfs onder de vervolging de lijnen goed getrokken. Met de bede, dat gy den goeden kerkeiyken weg nog moogt inslaan, en wy dan samen op konden trekken tot eere des Heeren en tot heil van ons zoo diep in ongeloof en bygeloof ver zonken België noemen wy ons." enz. Tot zoover dit schryven en myn schryven, dat geheel voor myne verantwoording komt, Hoogachtend, Mf Klundert 25 Jan. 1899. v. d. M. KERKELIJKE SAMENSMELTING door J. van Andel, Predikant te Gorinchem, (overgedrukt uit de Friesche Kerkbode) Leeuwarden, C. Jongbloed Az. is een kostelijk brochuretje. Het zet de punten van verschil der A's en B's helder uiteen, maar wyst ook zoo diep ern stig op de dure roeping nogthans ineen te smelten. De kwestie raakt het leven der Kerk, de Beiydenis van den Middelaar in al zijn dier baarheid en volheid, en van de Kerk als Zyn lichaam. Hoort, hoe dit ernstig woord eindigt „Broedersindien gy u aan ons onttrekt, zoo verarmt gy ons en zoo verarmt gy uzel- venwant de geesteiyke gaven vloeien ons toe door u en u door ons naar de wet des lichaams dat het hoofd door de leden op de leden werkt. En wy zyn al zoo arm, zoo arm aan licht en kracht, zoo levensarmzullen wy elkaar nog armer maken? Wat zou onze Heere Christus hiervan zeggen? Men late het aan zijne vyan- den over, om zyn lichaam te verbrekennie mand doe met zyne vyanden mede, door te scheiden wat God saamgevoegd heeft. De tyden roepen ons toeschuilt by Christus, en houdt u by eenwant de storm steekt op en de vy- and naakt. Christus komt wederzou het goed zyn, als Hy ons by Zijne wederkomst verre van elkander vond Verre van een is verre van Hem vergeet het niet Gaarne schreven wy meer af. Maar neen, geef de luttele penningen, die het boekske kost en lees het geheel en herlees het. Maar weet het, zyt ge nog tegenstander der samensmelting of om zachter term te gebruiken er niet voor, dan wordt gy door dit boekje gevangen en zijt niet meer vrij. Stelle de Heere dezen arbeid van onzen bejaarden broeder tot uitgebreiden zegen. Hulsebos. Ter recensie is ondergeteekende gezonden de brochure „Theologische School en Vrye Uni versiteit" door Dr. H. Bavinck. Liever dan dit stuk te bespreken wil hy het aan de zeer nauwgezette overweging van de lezers der Zuider-Kerkbode aanbevelen. Het on derwerp is zeer gewichtig. En veel, ook wat over een geneeskundige Faculteit gezegd wordt, verdient zeer ernstig overdacht te worden. De brochure is verschenen by den uitgever J. H. BOS te Kampen. J. H. FERINGA. CORRESPONDENTIE. By het herdrukken der adresbanden zyn ver- moedeiyk enkele adressen uitgevallen, waar door het vorige no aan sommige abonne's niet is toegezonden. Wie het niet mocht ontvan gen hebben en dit nog verlangt, gelieve dit te melden aan den uitgever. Wegens plaatsgebrek moesten „Ingezonden stukken" enz. tot een volgend no. overstaan. 1874. Psalm 134 3. 1899. Heden hopen onze geliefde Ouders - M. TAN DEN BROEKE en L. DE YOOGD hunne 25-jarige Echtvereenigitig te ge denken. Sterke de Heere hen tot in lengte van dagen, is de wensch van hunne dankbare kinderen en behuwdkinderen. Vrouwepolder, 4 Februari 1899. Voor de vele blyken van deelneming, onder vonden by het overly den van onzen geliefden Zoon en Broeder STOFFEL, betuigen wy langs dezen weg onzen harteiyken dank. Uit aller naam, P. A. ABRAHAMSE. St. Laurens, 2 Febr. 1899. ONTVANGEN de NIEUWSTE SITSEN DOEK JES, PUNTJES, NEGES, KANTEN voor MUT SEN en LAPJES voor MUTSEN, ZAKDOEKEN, enz. Pottenmarkt, TIMMERMANS.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 3