Chr. Normaallessen. KWing-Magazp Gortstraat 337. Ofllciëele Berichten. Advertentiën. L. C. BHEEBAABT, J. Ambrosius„Het zien op Jezus". Door verbouwing opruiming tot beneden fabrieksprijzen in het Zware Bonkers van f7.—, voor f5.—, enz. ■van de natuurkrachten. Men kreeg stroomgo den enz. Er bleef een drang tot aanbidding over, tot aanbidding van vele goden. Iedere nieuwe was welkom. Men luisterde dan ook naar paulus. Langzamerhand ging men verder achteruit. Er stonden geleerden op, die b. v. deze vraag deden: Wil Zeus wel met dien naam aange sproken zyn Hoe anders is het als God tot Abraham zegt: .Ik ben God de Almachtige", of tot Mozes: .Ik ben Jehova, de Ik zal zyn, die Ik zyn zal", of waar vindt men profetieën, die niet beginnen met het: „Alzoo zegt de Heere Heere." Wanneer zyn de afgoden ontstaan, wanneer is men begonnen ze te aanbidden Dit ligt verborgen in den tyd der onwetendheid. Men heeft de goden voorgesteld als wonende op den Olympus. Ze leefden daar als de menschen. Maaltijden, zwelgpartijen, brooddronkenheid had men er in den meest groven vorm. Was het wonder dat het volk een ontuchtig leven leidde, waar de goden hierin voorgingen? Alleen om dat deze Goden maatschappij uit onsterfelijken bestond, stond ze verre boven de aardsche, maar anders onderscheidde ze zich in niets. Men schreef hun geen heiligheid toe ze konden veel, maar waren niet almachtigze moesten door reuzen geholpen worden. Hoe anders is het ook hier weer in Jesaja 40, waar we van Gods Almacht en's menschen nietigheid, maar ook van des menschen troost lezen. Of: .Hoe heerlijk zijn uwe werken, Gy hebt ze alle met wijsheid gemaakt." OfGelijk een hert schreeuwt naar de waterstroomen." Maar dat heimwee van Ps, 42 kennen zij niet, verlangen er ook niet naar. Men leefde voor genot, men sloot droefheid buiten. En kwam er ook al rouw, men wierp de schuld op de goden. Hoe onwetendTrojanen kennen een oogenblik van zwakte in den krijg tegen Grie kenland, omdat Zeus aan iets anders bezig is. Men eerde eenvoudige stukken steen of hout, die men dacht, uit de lucht te zijn gevallen. Maar dit waren toch nog hemelsche dingen, naar hunne gedachten althans. Weldra zonk men nog lager, en men vervaardigde de twee lingen van Leda? ruwe balken verbonden door 2 gelijke dwarsbalken. De Spartanen bon den hun krijgsgod met ketenen in den tempel vast, uit vreeze dat hy wegloopen zoude. Men bestal de goden. Nog erger op een keer werd een god met een zending belast; onderweg rook hy den geur van gebraden gevogelte, hy ging er op af en vergat zyn boodschap. Is het wonder dat men de goden ging bespot ten? Men kan by den godsdienst der Grieken geen ontwikkeling, maar alleen achteruitgang be speuren. 1. Natuur aangebeden. 2. Vereering der goden, die door de Dichters bezongen waren. 3. Vereering van het neergedaalde uit den he mel. 4. Dienst van het door menschenhanden gemaakte beeld. 5. Vereering van het schepsel jn plaats van den Schepper. Men diende alleen het menschelyk schoon. Artemis, rijdende door Patrae, op een door her ten voortgetrokken wagen, enz. De eer der vrouw werd met voeten getreden, ja de vrouw gaf zich zelve over. Nog erger: Zelfs een Socrates heeft zich schuldig gemaakt aan de zonden van Rorn. 1. Nog een verschynsel valt op te merken. De wjjsgeeren stonden op. Er bestond geen Zeus, volgens Socrates. Een landman vroeg hem „waar komt dan de regen vandaan?" Uit de wolken." .En de wolken?" .Door een natuur kracht", antwoordde Socrates. .En de bliksem dan, die dient toch om de meineedigen te straf fen?" .Zou Zeus dan een eik of zyn eigen tem pel voor meineedigen aanzien Zulke spitsvoudigheden oefenden invloed uit. Men zondigde niet alleen meer tegen de le maar ook tegen de 2e Tafel der Goddelyke Wet. De verkondiging tegenover God werd vervalscht; maar ook de verhouding van mensch tegenover mensch. Wy zeggen daarom niet: Goddelyke wijsgeeren, maar leeren dat de Duivel ook ver- schynt als een engel des lichts. Het kwaad was een modekwaal geworden. De wortel was ver kankerd. Hoe zouden stam en takken leven En toch hoe deelt men tegenwoordig dezelfde levensbeschouwing. In Frankryk niet alleen maar ook in ons Vaderland. Of wordt ook het N. Malthusianisme niet openlyk door mannen van talent verdedigd en zelfs aangeprezen? Uat Griekenland ten voorbeeld zyn. Want wat was hetgevolg ervan Verwerping van alle ge zag. Ook van het ouderiyke. Israël was wel diep gezonken by verlating van Gods ordinan tiën, maar zoo diep als dat volk niet. Zoo veel kunat-outwikkelin g had Israël niet, maar het werd voor zulk een verval en achteruitgang bewaard. Nog een enkele marmerzuil, die de doodsch- heid nog doodeiyker maakt, is er van al die schoonheid overgebleven. Zij is vergaan, maar wat ook verander of wat ook verga, die ruïnen van Griekenland wyzen er ook weer op: God blyft in eeuwigheid dezelfde, Hy en Hy alleen is God. Paulus predikte dien naar genot en vreugd smachtenden lieden, den Man van Smarte. Ze wendden zich af, en Paulus Hy gaat heen, tot in het diepste van zyn ziel ontroerd. Maar de teerling is geworpen. De kransen zyn verdord. De namen zyn vergeten, maar Paulus' naam leeft nog in dankbare herinnering voort. Hy heeft geloo- pen, geworsteld en gestreden. Hem is de onver- derfeiyke eerekroon weggelegd. Wie aldus met den Heere wandelt als Paulus, herwint in Christus meer, dan hij in Adam heeft verloren. P. VAN DIJK, Namens de Chr. J. V. Spr. 23 23*, te Middelburg. SILVANUS. Luc. 10 41. 2 These. 8 8, 12. Exodus 20:9. Eens kwam een vreemde broeder by de broeders op den berg Sinaï, onder wie Silvanus in de tweede eeuw na Christus abt was. Toen deze zag, dat zy arbeidden, zeide hy tot hen .waarom werkt gij toch voor de spys, die vergaat? Maria heeft het goede deel uitge kozen Toen zeide de abt tot zyn jongen Zacha- rias.Geef den vreemden broeder een boek en breng hem in die cel daar, opdat hij onge stoord zal kunnen lezen." En de broeder zat en las. Toen evenwel de negende ure aanbrak, zag hij onophoudelyk uit naar den weg, of er nie mand kwam, om hem ter maaltyd te roepen. En hy wachtte nog een uurdaarna echter ging hy naar den abt en vroeg hem, of de broeders nog niet aten. Deze antwoordde Het is al geschied. Toen vroeg de vreemde ling, waarom hij dan ook niet ten eten was geroepen geworden. Silvanus antwoordde„Ik dacht, dat gy een geestelyk mensch waart, die als Maria het beste deel hebt uitverkoren, den ganschen dag zit en leest en geen vergankelijke spijze be hoeft. Wy echter hebben, als vleescheiyke lieden, de vergankelijke spys noodig; daarom arbeiden wij ook." De vreemde broeder erkende zyn onrecht en de abt verkwikte hem en zeide „Bedenkt toch, myn broeder, dat hier op aarde geen Maria zonder Martha zyn kan." Nieuwe Bouwsieenen. BeroepetU te Amsterdam (vac. Renier) ds. P. A. E. Sillevis Smitt te Rotterdamte Boxum ds. N. Y. v. Goor te Hazerswoudete Ooster- bierum ds. W. Pera te Hallum. Aangenomen naar Rotterdam door ds. J. Vis ser te Ierseke. Bedankt voor Arnemuiden door ds. J. J. Stein- hart te Nunspeetvoor Zuidland door ds. C. Oranje te Berkelvoor Zaltbommel en voor Den Helder door ds. R. P. Haan te Tiel. Naar wy vernemen hoopt Dr. L. H. Wage naar Zondagavond om 6 uur te Arnemuiden in de Geref. kerk een Unierede te houden. Bergen op Zoom den 23 Jan. 1899. By af wezigheid van den leeraar werd door een br. ouderling Zondag de gemeente alhier in kennis gesteld met het beroep der kerk Geldermalsem uitgebracht op haar Herder en Leeraar Ds. A. H. van der Kooi. Geve de Heere Z.W.Eerw. licht en wysheid in deze hoogst gewichtige aan gelegenheid is de wensch en bede van de ge- heele Gemeemte. Namens den kerkeraad A. Klaassen, Scriba. Vrouwepolder 24 Jan. '99. Wy ontvingen van den WelEerw. Heer Ds, C. Oranje te Berkel, het bericht dat Z.Eerw. voor onze roeping be dankte. Namens den kerkeraad Abb. Maas, Scriba. Verantwoording van Liefdegaven. Vlissingen B. In dank ontvangen voor de nieuwe kerk f 1.voor de armen f5.—, voor de Zending: twee contrib. h f 1.25, eene a f 1. busje P. G. L. jr. f3. Namens den kerkeraad: C. P. I. Dommisse, Scriba. ZENDING. Met dank ontvangen van de Geref. Jongel. vereen, uit haar bus fl.48% Uit het busje van N. N. f2.84, en uit de Catechisatiebus f5.42. Gevonden in de collecte Noorderkerk f0.50, alsv. uit dankbaarh. f0,50, bez. by br. le Co- intre van Mej. G. f2.-, van C. fl.-, 1000 gebr. postz. van Iz. Brouwer, en nog een pak ket met 4000 gebr. postz. Namens gecommitt. J. v. Aartskn Jr. Penningm. Idiotengesticht 9 a Heer en Loo Met vriendelijken dank ontvangen van Mej. G. f2.-, van vrouw S. f2.—, alsmede f2.— voor Antwerpen en fl.— voor het Suppletie fonds „Draagt elkanders lasten." Nog uit de collecte voor het Suppletiefonds f0,35, en voor de Vrye Univ. uit Dankbaarheid 50 cent. K. le Cointre, Diaken-Corresp. Met vriendeiyken dank ontvangen voor de naaivereeniging „'s Heeren Loo" uit het busje van Anna Augustyn f2.36,/2» van N. N. f 0,50. Mej. A. M. D'huij, Penningmeesteres. CORRESPONDENTIE. Het ingezonden stuk van Ds. van de Velden over Antwerpen en eenige Advertentiën moeten tot een volgend no. wegens plaatsgebrek over staan. jjffJSIKSE8^ H.H. Abonnés buiten Middel- burg worden vriendelyk verzocht het abonnementsgeld van het verschenen 4e kwartaal aan den uitgever te voldoen. Voor hèn die dit gewoon zyn persooniyk te bezorgen, wordt herinnerd dat het Kantoor ge vestigd is in Concordia op het Koorkerkhof. DE UITGEVER. Leerlingen voor den nieuwen Cursus, aanvangende den laten April kunnen zich tot en met den liiden Februari by den ondergeteekende aanmelden. Plaats en tijd van het toelatingsexamen nader te vermelden. De Directeur Middelburg. (f 1.50.) (f 1.50.) Wegens concurrentie wordt van af nu, voor slechts f 1.50 overal franco verzonden: HET OVERHEERLIJKE WERK VAN Groot formaat, heldere letter, ruim 900 bladz. over 2 kolommen, men haaste zich en zende Postwissel, waarop „Ambrosius." G. W. ELZINGA, Blya. t 150.) (t 150.) Boekh. FANOY, T/h. K. le Cointre, neemt bestellingen aan op Dr. H. BAVINCK, Theol. School Vrye Universiteit een voorstel tot vereeniging, prys f 0.65, en op Dr. A. KUY- PER, zes Lezingen over Calvinisme, gehouden in Amerika, prys f2.50. Deze zeer belangryke werken zyn beide reeds ter perse.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 3