Dat te zeggen ia gemakkelijk, het is spoedig uitgesproken, maar het te bewijzen, dat zal niet zoo gemakkelijk vallen, en toch, daarop komt het aan. Zoolang het niet bewezen is, klinkt het in onze ooren men houde ons dat ten goede al3 phraseologie. Ja zoolang het niet bewezen is (voor het Woord onzes Gods bukken wij onvoorwaardelijk, het is ons het einde van alle tegenspreken) zeggen wij hieropde man ver tegenwoordigt de vrouw bij het opgaan naar Godes huis, want hij brengt haar alles over maar de vrouw, die heilbegeerig is, wil, hoe lief ze het ook vindt van haren man, toch liever zelve opgaan en hoorende man vertegen woordigt de vrouw bij het toedienen van den doop aan haar kind, en deelt haar thuis geko men alles meemaar de vrouw krygt daarvan dunkt ons toch veel dieper indrukken, wanneer zij zelve met hare ooren heeft mogen hooren en met hare oogen heeft mogen aanschouwen, dat de God des eeds en des verbonds, in zijn naam, de belofte des verbonds haar geliefd kind beteekenen en verzegelen laatde man beloofde alles wat volgens het formulier des doops aan God en Zijne Gemeente beloofd wordt, ook voor zyne vrouw, en te huis gekomen zegt hy haar ditmaar het komt ons voor, dat, wanneer de vrouw in eigen persoon dit mede als zweert, het wel zooveel vat heeft op en ingaat in hare consciëntie, dan wanneer de man dit ook voor haar doetde man bidt en dankt God, aan de hand van het formulier, met de Gemeente óók voor zijne vrouw, en hij deelt haar dit later mede; maar naar wij meenen is het te verkiezen, dat ook zij vóór den doop met de Gemeente bidt en na den doop met haar dankt. Vertegenwoordiging heeft in den regel alleen dan plaats als men zelf niet verschijnen kan. Inderdaad er kan met recht en reden zooveel tegen dat vertegenwoordigd worden, door den man, worden ingebracht, dat, eer men althans dit toestemt, wel het bewys mag worden gevraagd, dat het alzoo is en geschieden moet, volgens 's Heeren ordonnantie. Alleen dan als dat bewezen is, worden alle ge dachten gevangen geleid, onder de gehoorzaam heid des geloofs. Letterlijk is, wat de zaak in quaestie zelve betreft, noch het eene noch het andere uit de Heilige Schrift te bewyzen. Met zoovele woor den toch staat noch het eene noch het andere geschreven. Afgeleide bewijzen moeten dus worden aan- voerd. Naar wy meenen nu is er nog al een en ander voor het meegaan der moeder, wan neer dit natuurlijk mogelyk is, zonder den doop te lang uit te stellen. Op dat een en ander wenschen wy in een volgend artikel te wijzen. Littooij. ZENDING. Onze kerkelijke Zending. Hl. Concentreering van den arbeid der Zending is een harde, pynlyke zaak. Gy hebt voor den arbeid der liefde een ter rein gevonden. Gij meent hierin Gods leiding te hebben verstaan. Gy hebt dien naam van dat land en volk geschreven in de tafelen uws harten. Gij hebt voor hunne bekeering gebe den. Gij hebt offers gebracht en arbeiders uitgezonden in de hope, dat die bede zou wor den verhoord. En na dit alles nu tot het besluit te komen, dat het Gods tyd of Gods weg zoo niet is. Nu dat volk, dat gij hooptet te brengen aan Jezus' voeten, los te laten en te zien voortschrijden op den weg des ver- derfs o, het is pijnlyk een zeer harde zake. Op de Synode te Middelburg hoorde ik een grijzen broeder bijna smeeken om toch geen enkel deeltje van 't Zendingsveld op Midden- Java los te laten. En nu zou misschien de Synode van Groningen tot 't besluit komen om den evangelie-arbeid onder de Savoeneezen te staken en dien onder de Soembaneezen niette beginnen Zoude het dan niet beter zijn Midden-Java los te laten en alle kracht op Soemba te concentreeren Java of Soemba? Als wij hier gaan vergelijken, dan pleit er ook tegen Midden-Java veel. Tegen dit Zendingsterrein pleit de geestelijke hooggevoelendheid der met Mohammedaansch vergif doortrokken heidensche bevolking. De Javaan is zeer religieus. Ja, hy voelt zich veel godsdienstiger dan zoo'n christen. Aangezien in al de hoofdplaatsen van Mid den-Java een Europeesche ambtenaarswereld is en op Magalang daarbij heel wat Europeesch garnizoen, kent de Javaan „christenen". Hij heeft hen hooren vloeken en vloekt ook met Jezus' naam. Hij heeft hen zien leven voor hun lusten en zien jagen naar 't goud. Hy heeft hen nooit hooren bidden. En in zyn hart veracht de Javaan die chris telijke religie, zoo hij al gelooft, dat de chris telijke godsdienst waarlyk Gods-dienst is. Hij heeft ook predikanten en „zendelingen" leeren kennen. Enkele edele figuren. Doch ook mannen, behept met vele zwakheden of zich verloopend in liederlyke zonden. Daarbij is de Javaansche aristocratie zeer beschaafd en zijn haar geleerden bekwame mannen. En de Nederlandsche Christenheid zond wel eens tot de Javaansche wereld half onderwezen en halfbeschaafde broederen De bloem van 't Javanendom ziet dan ook uit de hoogte op onze zendelingen neer en de door 't Mohamedanisme gevoede eigengerechtigheid heeft geen oor voor 't Evangelie der genade. Ik heb onderscheidene broeders en zusters, die onder onze Javaansche „christenen" gear beid hebben, gevraagd, of zij ooit een door schuldgevoel verbrijzeld en door droefheid naar God verslagen hart hadden aangetroffen. Sommigen antwoordden beslist van „neen" en anderen zeiden met groote aarzeling „ja, toch wel eens een enkele maal". Daarbij heeft op Midden-Java onder de chris ten-Javanen de geheimzinnige Sadrach den grond in. Speelt deze listige man met onze zendelingen Wil hij slechts een enkelen Europeeschen pandita gebruiken tot meerder glorie voor zijnen naam? Heeft hij ook onzen broeder Adriaanse be- tooverd, zoodat deze in zijne zeer lezens waardige brieven in de Utrechtsche Kerkbode schier geheel als advocaat voor Sadrach op treedt en al de bezwaren wegredeneert, tot het kwalijkst-riekende toe Of is Sadrach werkelyk een christen, een broeder en mede-dienstknecht, die door Ds. Lion Cachet en de Zendelingen, die ter kwader ure door dezen machtigen geest gebiologeerd wer den, kwalijk bejegend, onverhoord veroordeeld en tegen Gods wil afgesneden is? Een twistappel is deze goeroe zeker. Ds. Adriaanse verdedigt hem. Dokter Scheu- rer wantrouwt hem. Br. Zuidema, die tot zyn Keucheniusschool wederkeert, veroordeelt hem... Wat moet de synode van Groningen in dezen oordeelen en beslissen? Zouden we ons niet liever van Java terug trekken en alle krachten concentreeren op de bearbeiding van Soemba om mocht 't dit eiland te hechten als een parel aan Christus' kroon Geve een volgend artikel het antwoord. Dr. W. V A RIA, De wereld liefhebben en haten. Prof. Kuyper is weer thuis. Aan de Standaard kon men dat de eerste dagen nog niet merken, ook de vorige Heraut wekte de gedachtezeker nog niet van de reis bekomen Doch de Heraut van 15 dezer doet zijn lezers met blijdschap spreken Ha, onze redacteur zit weer voor zyn schrijftafel en door de welver sneden penne vloeit weer de stroom der gedach ten, machtig als bij oostewind de ebbe-stroom op de Wester-Schelde, blinkend en tintelend als de schittering van 'telectrisch licht. Het door 't inleven in de nieuwe wereld ver- rykt bewustzijn maakt zich op, om in beeld te brengen het rijke leven, 't Beloofd een zeer interessante reeks van artikelen te zyn. Dat toch ieder, eenigszins ontwikkeld lidmaat der Ger. kerk, die 't eenigszins betalen kan, mede lezer worde van de Herauten de uren uitwoe- kere om wat dit kosteiyk weekblad biedt, te lezen, te bestudeeren. Waar wij echter op willen wijzen is een be stiering voor 't geloofsleven, die voorkomt in de meditatie over Joh. 3 16. Prof. K. wyst op twee Schriftwoorden, die elkaar schynbaar uitsluiten en toch door de rechte levenswysheid gebracht moeten worden, tot harmonie. Het eerste: Hebt de wereld niet lief. Het anderAlzoo lief heeft God de wereld gehad „Christus als de wereld veroordeelende en tegen haar optredende eischt van zyn kerk, dat zfi de wereld zal haten. En wederom Christus als gezonden om de wereld te behouden eischt dat ook gy die wereld zult liefhebben. Gy moet de wereld mijden en zoeken Niet half om half. Neen volkomen zy beide uw haat en uw liefde. Zoo ge Gods kind zyt, moet 'taan u gezien worden, dat ge door beide tegeiyk bezield wordt, door haat tegen en door liefde voor de wereld." Niet waar, myn lezer, dit is fijn gevoeld en schoon gezegd. Doch moeiiyk betracht. Er is hier dan ook veel eenzijdigheid. „De wereld is een Sodom. Zie toch niet naar dat Sodom om" roepen de mijders, die geen zier liefde voor de wereld in hun hart gevoelen en zich opsluiten in een afgebakend kringetje. „De wereld is zoo schoon en de wereld moet behouden worden. Laat ons in alle dingen de wereld te gemoet komen" roepen anderen, die van de tegenstelling tusschen kerk en wereld schier niets meer gevoelen. „Om Christus' wil de wereld ontvliedenis de leidende gedachte van den een. „Om Christus' wil de wereld ingaan", de be zielende aandrift van den ander. Ons standpunt isinwonen op het heilig ter rein der Kerk Gods en van daar uit inwerkende op de wereld om in innige liefde ten zegen te zijn. Biyf niet in uw tent, o, volk, doch biyf ook niet hangen in de wereld keer telkens tot uw heiige tente, uw eigen woning terug. Reken hierby echter op stryd en vervolging Zoo bestiert Prof. K. het geloofsleven. Is het geen rechte bestiering? Dr. W. Hoogmoed? Onlangs vond ik op een kast in de gezellige huiskamer van een mijner vrienden een fraai stel vazen. Ik stond op om ze te bewonderen. Een stem achter mij zuchtte: „Och, dominé hoogmoedEn de eigenaar stemde het toe, doch verontschuldigde zich met te zeggenhjj had ze niet gekocht. 'tWas een geschenk. Is deze beschouwing wel juist? Is alle sieraad in uw woning hoogmoed Velen meenen dit. En niet enkel degenen, die den levensernst betoonen om alle sieradiën als afgoden te ver bannen. Neen ook velen, die te ijdel, te werelds gezind of althans te meegaande zijn om de so berheid te betrachten van kale wanden en naakte kabinetten. Die ook met een ongerust geweten groote gouden krullen of zelfs nog strikken dragen en ze hun kinderen schenken. Wat zegt in dezen Gods Woord en de rechte practijk der godzaligheid Laat ons in een volgend stukje het antwoord zoeken. Dr. W. Beroepen te Vrouwepolder ds. C. Oranje te Berkelte Blokzyi ds. F. Bruinsma te Oldeboorn te Hollandscheveld ds. G. Meijer te Burgerte Rozenburg ds. E. Prinsen te Oostwold te Zalt Bommel ds. R. P. Haan te Tielte Zaam- slag A ds. J. Tholen te Medemblikte Doorn- spyk ds, G. H. van Kasteel te Oppenhuizen. Bedankt voor Lutjegast door ds. G. Meijer te Borgervoor Aalten A door ds. A. P. Lanting te Gameren. Aangenomen naar Wij he door ds. J. J. Stein- hart te Nunspeet; naar Westeremden doords. J. Sybesma te Surhuisterveen. De Geref. kerk te Batavia heeft tot Herder en Leeraar beroepon Ds. G. J. Barger, pred. bjj de Geref. kerk te Driebergen. Gaarne vestigen wij op verzoek de aandacht onzer lezers op de lezing, die Ds. F. W. Sluijter van Maassluis zal houden op a. s. Woensdag in de Gasthuiskerk te Middelburg over „de tijden der onwetendheidWy twijfelen niet of velen zullen van de gelegenheid door de Chr. Jongel. Ver, Spr. 23 23a. aangeboden, gebruik maken. De heer ds. C. A. Renier te Amsterdam is na een langdurig lijden op 64-jarigen leeftijd aldaar overleden. Hy trad 22 Nov. 1868 als die naar des Woords op te Buren, in 1872 ging hij naar Bergscbenhoek, in 1875 naar Utrecht, en in Juli 1879 kwam hij te Amsterdam. Tegen 1 Febr. a. was hem op verzoek eervol emeri taat verleend. 8 Gravenhage. Wylen de heer A. Sterk, on langs alhier overleden, heeft, naar men meldt,

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1899 | | pagina 2