Officiëele Berichten. nog lang voor elkander ten zegen zijn Kampen. H. Bavinck. (1) En zoo kan er aan worden toege* voegd als de deputaten voor de vereeniging der Kerken zich bij de samensprekingen voor deze vereeniging hebben voorgesteld, en daarna de Generale Synode, in overeenstemming met evengenoemde deputaten, aannam. Uitgaande van die gedachte werd het getal der collecten verminderd, of, wat op hetzelfde neerkomt, werden de collecten gedeeld. (2) Ja, als voor het verkrijgen van contri buanten gemeenschappelijk wordt gewerkt, dan ia de schade tengevolge van de vermindering der collecten, weldra ingehaald en gedekt; en ook de noodwendige vermeerdering der uit gaven daarenboven mogelijk gemaakt. Dat is ook rechtimmers, indien voor beide inrichtingen gecollecteerd wordt, moet ook voor beide gecontribueerd wordentenzij men de collecten weer vermeerdert. Doch niet zonder reden ziet men tegen vermeerdering van col lecten op. Daarenboven is nu het contribueeren aan den loop. (3) Zoo is het. Als er gewerkt wordt. (4) De Wekker is altijd op den uitkijk. Het verdeel en heersch tracht ze nog weieens in toepassing te brengen. (5) Wij danken prof. Bavinck voor dit goede woord. Zijn vertrouwen, dat men de Theol. School niet zal laten wegkwijnen, door gebrek aan belangstelling worde niet beschaamd En dat zal niet beschaamd worden, als er gewerkt wordt. Littoolj. Aan welke zijde de redactie van De Middel- burgsche courant op godsdienstig gebied zich schaart, komt uit, zoo dikwerf als zy zich hierover uitlaat. Het kwam dus ook weer uit, toen zij sprak over hetgeen voorviel in de Tweede Kamer, bij gelegenheid dat met den Minister van Marine door eenige Kamerleden gesproken werd over de godsdienstoefeningen, die aan boord onzer oorlogschepen gehouden worden. De Minister nam, gesteund door den heer Lohman, het standpunt in dat het bywonen dezer godsdienstoefeningen verplichtend is, voor hen die daartegen geene gegronde be zwaren hebben ingebracht. Tot geen „Kerkgenootschap" te behooren of godsdienstige bezwaren tegen het bijwonen er van te hebben werden als geldig erkend, zeide de Minister. Nu moet men weten, dat er sprake was van godloochenaars, en ook dat de heeren, die den Minister ter verantwoording riepen, het voor hen opnamen. Zij behoeven de godsdienstoe feningen niet bij te wonen, indien zy hunne „godsdienstige bezwaren" den commandant hebben kenbaar gemaakt, 'tls goed, dat nie mand gedwongen wordt. Doch dat de atheïsten „godsdienstige be zwaren" hebben, is wel een weinig onbegrij pelijk. Bezwaren, om zich godsdienstig te toonen, of om zich met den godsdienst in te laten; dewijl zij hem onnoodig, onwaar of ver derfelijk achten, kunnen wij althans beter be grijpen omdat het naar wij meenen, helaas, zoo bij deze heeren is. Humaan zijn, tegen over menschen hun plicht betrachten en voor het sociale leven een open oog hebben, dat noemen zij, met De Middelburgsche Courant, die zich aan hunne zijde schaarde, godsdienst. Maar dat is geen godsdienst. Gods dienst toch is God te kennen, te erkennen en te eeren. Het humanisme van onzen tijd leeft zonder godsdienst. Het staat den godsdienst tegen, het tracht hem uit te roeien. De opposeerende heeren, de socialisten en radicalen, later in bond met de Middelburgsche, waren dan ook niet tevreden met de vrijheid, die de Minister gaf. Zy wilden eigenlyk niet, dat de regeering van de gedachte uitging, dat er godsdienst zyn zal aan boord, voor allen die tot een „Kerkgenootschap"behooren en geene bezwaren tegen de bijwoning inbrachten. Zon der opgaaf van redenen moest men er zich aan kunnen onttrekken. Het standpnnt door den Minister en den heer Lohman ingenomen, wraakten zij. Het komt hierop neer: de Overheid moet zich ten opzichte van den godsdienst onverschillig be- toonen, dus als zoodanig godsdienstloos zijn. In Indië mag zy helpen, uit politieke bere kening, den afgoden offers en eere te brengen maar den eenigen waren God eeren, dat mag zij niet. Eene Overheid, eene regeeering en een volk zonder God en godsdienst is, helaas, het jam- merlyk streven van deze volksvertegenwoordi gers en hunne medestanders in de pers. Littooij. Gelijkheid en mitsdien eeriyke concurrentie op schoolgebied willen de liberalen, hoewel zy zich vrijheidlievende noemen, ganscheiyk niet. Voor de privilegiën, die zy zich hebben aan gematigd en verzekerd, voeren zy een strijd, eene betere zaak waardig. Dit komt gedurig uit, wanneer er in raden en staten iets voor gesteld wordt, dat hunne ongehoorde privilegiën zou kunnen inkorten. Als er geld noodig is, om de industrie te bevorderen, door bijvoor beeld een eenig hoogen gasprys, (zooals die te Middelburg) te verlagen, of om andere absoluut noodige werken uit te voeren, dan mag toch in geen geval het schoolgeld, voor hen die het betalen kunnen, hoe laag het ook is, worden verhoogd, en evenmin mag dan worden opge heven, eene overbodige, dure, vermomde hoo- gere burgerschool, die voor wat aanzienlijke dametjes, natuurlyk mede ten koste van allen, dienst doet. Dat mag niet, al kunnen die dametjes, ge- lyk te Middelburg het geval is, op andere stads scholen of op het gymnasium, of op de Hoogere burgerschool plaats vinden. Deze ongerechtig heid moet blyven bestaan, al is het dat de anti-revolutionaire en nog een paar eerlijke liberale leden van den gemeenteraad er telkens de aandacht op vestigen en er tegen opkomen. Ook in Terneuzen is Leiden in lastomdat er een voorstel in den gemeenteraad aanhan gig is, om, ter verkryging van meerdere gel den, het schoolgeld iets te verhoogen. De Middelburgsche Courant bericht ons dien aangaande, als volgt: „De liberale Kies vereeniging te Terneu zen besloot tot het zenden van een adres aan den gemeenteraad, waarin wordt ver zocht verwerping van het voorstel Desbetreffende schoolgeldheffing (ten doel hebbende verkrijging eener hoogere op brengst). Dit acht de vereeniging tegen het belang van het openbaar onderwys." Natuurlyk, want dan moeten de gegoede ouders wat meer over hebben en betalen voor het door hen begeerde, hooggeloofde, neutrale onderwijs. Daar komt by, dat dan de concur rentie met de uitnemende christeiyke school te Terneuzen eene kleine schrede op den weg der eerlijkheid, der gelykheid en der vrijheid zetten zou. Immers dan konden de burgers, die betalen moeten, gemakkelijker kiezen tus- schen „onze openbare" en de christelyke school. De armen, die alleen hij ons" op algemeene kosten gaan en de kleine luiden, die „by ons" wat of niemendal betalen, hebben dan alleen geen vrye keuze. Waar het mogelijk is, moeten mannen in den gemeenteraad gekozen worden, die, door eene tamelijk goede schoolgeldheffing de con currentie der scholen eeriyk makeneerlijk maken voorzoover de wetten des lands het reeds toelaten. Dat is in den geest van de wet, door den Minister Mackay ons vóór eenige jaren be zorgd. Voorts behooren de wetten des lands nog zóó gewijzigd te worden, dat de scholen op gelijken voet behandeld worden, en alzoo alle ouders, ook de armen dus, de volkomen vrije keuze hebben. Littoolj. VARIA. Aangenomen naar Sneek door ds. D. P. Koop man te Eenaar Wilnis deor J. van Lonkhuij- zen cand. te Heteren. Bedankt voor Boxum door ds. S. H. Groene- velde te Marum voor Grootegast door ds. T. Rispens te Oenkerkvoor Weesp B door ds. J. v. Lonkhuyzen cand te Heterenvoor Buik sloot door ds. W. F. S. v. Lingen te Lollum voor Wyckel door ds. G. P. Oberman te Ylst. Ds. P. van Son, predikant bij de Geref. Kerk te Amsterdam, heeft, daar hij wegens familie omstandigheden tot een anderen staat des le vens wenscht over te gaan, aan den kerkeraad dezer kerk medegedeeld, dat hij met 1 Febr. 1899 zijn ambt van leeraar zal neerleggen. De kerkeraad heeft Z.Eerw. na goedkeuring der classis eervol van zyn taak ontheven. Ds. P. van Son, diende deze kerk sinds 31 Aug. 1873, hij zal 28 Febr. 1899 den dag her denken, waarop hij voor 35 jaren zyn ambt aanvaardde. Voor dien tyd stond hij Kethel, Warmond en Nijmegen. De classis verleende ook tegen 1 Febr. 1899 op diens verzoek eervol emeritaat aan ds. C. A. Renier, mede te Amsterdam, wegens voort durende ongesteldheid. Vlissingen. Zondag 1 Januari zal in het kerk gebouw (Geref. kerk Peperdyk) voor het laatst worden gepreekt. Zyn wij goed ingelicht dan is aan den heer G. Guillaume bouwkundige al hier het maken van een plan en teekening voor een nieuw kerkgebouw van 25 M. lang en on geveer 12 Meter breed met kosters woning en consistorie door den kerkeraad opgedragen. Men zal nu, voordat het nieuwe kerkgebouw gereed is, Zondagsmorgens in het verenigings gebouw en des avonds waarschijniyk in het kerkgebouw (Coosje Buskenstraat) vergaderen. Scheurers Hospitaal! Uit de classis Walcheren werden contributies ontvangen alleen uit de navolgende kerken Oostkapelle f 2,50, Meliskerke f 7,00, Middelburg f51,00, O. en W. Souburg f8,50, Vlissingen f46,75. Waar zyn de andere kerken Opmerkelijk zijn ook de navolgende cijfers uit de lyst der contributiën. Gouda f 10,00, Haarlem f40,00, 'sGravenhage f 74,50, Utrecht f82.50 en Enschedé f 132,50. Hulsebos. MARNIX GEHULDIGD. Byna alie groote bladen hebben Vrydag of Zaterdag een waardeerend artikel gewijd aan de nagedachtenis van Marnix van St. Aldegonde. Ook had Zaterdag te West-Souburg de Vlaamsche betooging plaats, op de wijze als reeds door ons werd beschreven. In onzen geest was een en ander niet. Toch verheugt het ons uitteraard Marnix, den grooten Calvinist, ook door niet-geestverwanten dus ge- eerd en gehuldigd te zien. Stand. 20 Dec. Middelburg C. Dinsdagavond hield „Diakonaal Hulpbetoonin vereeniging met „de Zuster kring" haar laatste samenkomst in 1898 ten huize van Mej. Verhage. Als naar gewoonte was daarbij vriendelijk de kerkeraad uitgenoodigd, ten einde de beschik bare goederen voor de meer behoeftige brs. en zrs. aan brs. Diakenen te overhandigen. Dankbaar werd van die uitnoodiging door de meeste brs. gebruik gemaakt en de leiding van dit samenzijn opgedragen aan den voorz. van den kerkeraad Dr. L. H. Wagenaar. Na Job 31 gelezen te hebben en de vergader den te hebben opgedragen in den gebede, hield Dr. Wagenaar een toespraak uit Lucas 2 7b „En zy wond Hem in doeken Spreker verplaatste ons in het achterhuis eener woning uit Bethlehem, waarin, wijl voor henlieden geen plaats was in de bovenzaal, de geringe Davids dochter Maria heur Kindeke ge baard had en wonderbaar gesterkt,— wond zij 't zelve in de windselen, waarin naar Ooster- schen trant een pasgeboren wichtje stijf ge zwachteld wordt, totdat 't als een kleine levende mummie hangen kan aan een band, geslagen om het hoofd of den schouder der moeder. Hier is geen sprake van lompen. Er was in dat achterhuis van Bethlehem geen bedelaars- troep. Dergelyke overdryving blijve verre. Doch dit is de groote vernedering van den Zoon des Vaders, dat Hij zich zoo zeer vernie tigde, dat hij als een machteloos verbloedend kind, dat gereinigd en verbonden en gekleed moest worden en dorstte naar de moederborst eener vrouw ter wereld komen wou van den aanvang af niet gehuldigd doch versmaad. Over Jezus naaktheid als verdienende oor zaak niet slechts der genade, die onze ziele kleedt in de rechtvaardigmaking, doch ook die in de heiligmaking ons de liefde inboezemt om den Heiland nog aldoor in zyn zwakke en naakte leden te verbinden en te bekleeden, weidde spreker voorts uit en eindigde met een harte lijk woord van waai;deering voor de liefeijke sa menwerking van zoovele oude en jonger zus ters, rijk of meedeelend van heur dagelijksch brood, die onder de uitnemende leiding en dank zij ook de veelomvattende voorarbeid van de gastvrouw van dezen avond, zooveel kostelijke kleedingstukken onzen diakenen kan aanbieden voor de armen der gemeente. Met de bede dat de Heere verder dezen ar beid zegene, opdat zij waarlijk geschiede uit wederliefde tot den Heere Jezus, eindigde Dr. Wagenaar deze schoone toespraak. Na het zingen van eenige liederen en het houden eener kleine voordracht getiteld „barm hartigheid" verkreeg de Diakonie-Voorzitter het woord om in hartelijke en waardeerende woor den voor zooveel liefdearbeid de zusters dank te zeggen. De zeer vele goederen, geschonken ter uitdeeling aan de minder gegoede brs. en zrs. in onze gemeente, zullen met vreugde wor den uitgereikt en ontvangen. Dit was ook het liefeiyke in dezen arbeid, dat deze goederen

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 2