Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. VRIJDAG 11 NOVEMBER 1898. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ. Ie Jaargang. No. 44. ^VeEKBLAD GEWIJD AAN DE |3eLANGEN DER pEREFORMEERDE [(ERKEN IN ^EELAND, J^OORD-j^RABANT EN J^IMBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE YAN Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, Iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van destem desHee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Uitgever: k. le cointre MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. HOOGTEN. Evenwel werden de hoogten niet weggenomen want het volk had nog zijn hart niet geschikt tot den God zijner vaderen. 2 Kronieken 20 33. In Israels eeredienst stond de eenheid hoog, en vooral in dien tijd der ceremoniën en der verwachting kwam het niet achten dier eenheid als groote zonde, en ris hebbende schromelijke gevolgen, uit. In de woestijn vertoonde Israël, rondom den tabernakel gelegerd, zyn ware eenheid. In Kanaan gekomen werd bij den gedurigen afval de eenheid al meer en meer geloochend. Dan vinden wy den tabernakel te Silo, dan weder te Nob en te Gibeon, droeve jaren wer den doorgebracht, toen om de zonden des volks, om de zonden van Eli's huis ark en taberna kel gescheiden waren. David treedt op in ijver voor Gods huis. De ark wordt opgebracht naar Zlon. Salomo bouwt het huis, den tempel en ziet daar nu, naar Gods bevel, het heerlijk, zichtbaar middenpunt van Israëls eenheid, waarom het zich in den ge- loove moest scharen. Toch wordt het offeren op eigenwillig geko zen hoogten voortgezet, maar treedt nu ook in al deszelfs zondigheid aan het licht. Want, wel werd er aan den Heere geofferd en wist men veel van die hoogten, als ook reeds door de vaderen bezocht, te verhalen, maar de Heere toornde over het weerstaan van zyn heilig be stel en in de volgende geslachten openbaarde zich tweespalt, beeldendienst, afgodery en ver banning uit het land der vaderen. Israëls godsvruchtige koningen waren ook reformatoren. Maar het gelukte hun niet ook dien hoogtedienst te doen ophouden. Joaaphat had wel de heidensche hoogten en bosschen weggenomen (2 Kronieken 17 6), maar zoo staat hier van de hoogten van Gods volk Evenwél werden de hoogten niet weggenomen. De eigenwilligheden bleven. Het volk had nog zijn hart niet geschikt tot den God zijner vaderen. Het was wederom Hervormingsdag. Hoe- vele zulke dagen zyn er niet al geweest. Ook in onze dagen gaf de Heerereformatie. Wy klagen over gemis aan geestelyk leven. Zou het niet zy'd, omdat de eenigheid des waren geloofs zoo weinig wordt gesmaakt en geoe fend Zouden er aan die rechte eenheid ook niet nog hoogten van eigenwilligheid in den dienst des Heeren in den weg staan En wat heb ben die hoogten eenen nasleepBeproeven wij ons nauwEn worden onder ons door Gods genade de hoogten weggenomen Hulsebos. Ds. van Melle, predikant te Sluis, schrijft naar aanleiding van het voorstel van Dr. Wa genaar zeer sympathetisch, maar maakt de opmerking, die hier volgt „Er is belangryk verschil in de waardeering van die vaststaande uitdrukkinghet goddelijk gezag der Heilige Schrift. „Indien gy my veroorlooft mijne waardee ring er van te behouden zonder daarom de oprechtheid te verdenken van myn hartelyke instemming met het tweede deel der formulee ring de beiydenis van Jezus Christus als den Zone Gods, dan heb ik geen bezwaar. „Maar indien my die vryheid niet gelaten kan worden, dan zou ik aan de oprechtheid te kort doen, indien ik den schijn aannam van het eens te zijn met de populaire opvatting van bedoelden term. „Daarom zou ik u in overweging willen geven: ruim deze moeiiykheid uit den weg door enkel te vragen de belijdenis van Jezus Christus als de Zone Gods, door wien wy allen kunnen behouden worden. Hij is het middel punt van ons gemeenschappeïyk geloof, onze hope, onze liefde." De Nieuwe Sprokkelaar(een blad, dat door onze herv. vrienden te Rotterdam uitgegeven wordt), zegt hierop: „Wy wezen er reeifa op hoe het kerkeiyk liberalisme van 1834 tot heftig kerkeiyk soci alisme op den kansel in 1898 is gedaald, con sequent doorgaande. „By het bezwaar van ds. v. Melle meenen wy dezelfde herinnering te mogen brengen. By den stryd tusschen de rechtzinnigen en de Groninger school waren het de beiydenisschrif- ten, die het by de laatsten ontgelden moesten. Later kwamen onder de rechtzinnigen ook de ethisch-irenischen in verzet tegen hetconfessi- oneele standpuntthans is het zoover gekomen onder de rechtzinnigen, dat de H. Schrift geen onvoorwaardelyk vereenigingspunt voor hen meer wezen kan. Het schrijven van ds. v. Melle maakt dit met beslistheid duideiyk. „De H. Schrift geen vereenigingspunt meer, daar sommigen (geloovigen haar geen godde- lijk gezag toekennenWat de Hervormers hierby zouden zeggen „De belydenis van Jezus Christus als den Zone Gods moet de grondslag der samenwer king zijn. 't Hangt er maar van af waarin deze belydenis zich grondt: in een absoluut gezaghebbende Godsopenbaring of in een vrome mystiek die zelf de waarde der openbaring be paalt. „Biyft men bedoelen den Christus der Schrif ten, zooals deze Hem in zyn persoon en werk openbarenook van die des Ouden Verbonds, geiyk Hy daar reeds optreedt in de Messiaansche (geen legendarische maar historische) profetiën to beginnen met Genesis 3 Of bedoelt men den Christus losgemaakt van de H. S., daaruit gelicht en dan geplaatst in het licht van het geen een onbestand inwendig getuigenis aan de hand der wetenschap als Godsopenbaring meent te mogen erkennen Met andere woorden, er kent men die Schriften als objectief waar, als waar in zichzelven, of slechts als subjectief waar, waar voorzoover eigen wetenschappelyk inzicht en vroom gemoed de waarheid er in aanwyzen „De historische waarheid aangaande perso nen of zaken die wy slechts uit het geschied verhaal kennen, wordt bepaald door de mindere of meerdere echtheid der bronnen, en nu be staat er voor de geschiedenis van den Christus maar ééne bronDe H. Schrift. De By bel, ons nagelaten door het vrome voor geslacht, dat goddeiyk gezag hem toekende, dus geen grondslag van samenwerking meer voor de geloovigen van dezen tijd Ons dunkt de mannen die zich nog altyd tot de rechtzinnigen gerekend willen zien, maar wier wetenschap- pelyke kennis hen belet, om aan de H. Schrift goddelijk gezag toe te kennen, moeten wel medelydend de schouders ophalen by de onnoo- zelheid van het voorgeslacht. „En hoe komen de orthodoxen van de be kende jongere Bybelcritiek te staan tegenover de schryvers van het N. Testament? En hoe tegenover Jezus Christus den Zone Godsmet Zyn woorden o. a. in Joh. 5 39, en Lukas 25 25—27. Geloofde Jezus toen zelf niet aan het goddeiyk gezag der Schriften waar hij toen naar verwees? „De H. Schrift geen goddeiyk gezagWaaraan zal dan de gemeente moeten toetsten hetgeen de prediker verkondigt Protestanten behooren nu eenmaal niet roomsch te wezen en alles waar te noemen omdat heerom het zegt. Helaas, dat sommige protestanten hetzelfde doen. Maar weet gy dan niet, zal de een of andere „recht zinnige" doctor theol. ons toeroepen, dat wy den norm (toetssteen) der waarheid in onszel- ven omdragen Dit is nu wel geruststellend voor degenen die, als onlangs een wysgeerig gevormd onderwyzer eener christeiyke school deed, kunnen verklaren: „dat is ons uit het harte gesproken", maar hoe nu diegenen die, als de Bereeërs niet zoo wetenschappelyk ont wikkeld zyn en daarom altijd nog biyven heen zien naar den troostbybel van hun vader, die biymoedig op dat Godsgetuigenis, gelijk dat Boek voor hem was, het hoofd tot sterven neerlegdenaar dien troostbijbel hunner moe der, die met de gevouwen handen op dat Boek rustende, voor hen bad Wy voor ons zou den zeggenlaat al die wijsgeerig gevormde (dominé's) praten en doe als de Bereeërslaat de Bybel van uw vader, van uwe moeder ook u de eenig betrouwbare, de echte toetssteen zyn. Gy mocht eens gevaar loopen den echten diamaDt in te ruilen voor den valschen. „De Heilige Schrift geen goddelyk gezag hebbende, is men het eenige wapen kwyt waar door Rome te treffen is Is het wonder dat by een Schriftbeschouwing als de hier be sprokene en welke thans schynt gepopulari seerd te worden, de Bybelkennis in de Ge meente hoe langer hoe oppervlakkiger en ge ringer wordt? Is het wonder dat volgens het getuigenis van een bekend hoogleeraar studenten by het examen in de kennis der bybelsche geschiedenis zeer onbeholpen kunnen zyn Wat de Sprokkelaar hier zegt, beamen wy van ganscher harte. Littooij. De Volksvriend, een Amerikaanech blad, be richt ons den dood van den missionnairen die naar des Woords, P. J. Zwemer, zoon vanDs. A. Zwemer. Deze A. Zwemer vertrok in de kracht zyns levens van Oostkapelle (Walcheren) naar Amerika, werd daar predikant en was er op verschillende plaatsen zeer gezegend werk zaam, ja nog is hy er in de bediening des Woords met yver bezig. Meer dan één zyner kinderen gaf zich voor den dienst des Heeren onder de Heidenen en

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1