varia. Gereformeerd Jongelingsblad. Eene aangename ure. tengevolge voor afbraak verkocht of voor an dere doeleinden gebruikt worden. (Hierop we zen wy ook de verledene weekomdat het zelfs in den laatsten tyd nog is beweerd.) Het scheen zoo, het kwam hun in ernste zoo voor. Dat het laatste van dien wegen des doods zyn, konden zy niet gelooven, hoewel Groen van Prinsterer en anderen het hun verzekerden. Diep teleurgesteld zyn evenwel sedert eenige jaren schier allen. Doch die teleurstelling ligt niet aan den weg, die is goed, zeggen nog velenniet aan den weg, maar aan de reactie, m. a. w. aan de ongeneesiyke achterbiyvers onzer eeuw danken wij deze onze teleurstellin gen, zeggen zy. Maar er zyn er ook wien de oogen zyn opengegaan en die het inzien, dat men met het zoogenaamde neutrale onderwys op de socialistische wegen des doods uitkomen kan. Mannen van naam hebben het, ten spyt van de redactie van De Middelburgse he Courant, zelfs uitgesproken, dat er, zooals de Minister Borgesius wil, geene verdieping, leerplicht ge- heeten, op het nu al verouderde gebouw moet worden geplaatst, maar dat het liever afgebro ken en op een anderen grondslag moet opge trokken worden. Het verheugt ons, dat er zulke stemmen op gaan. Van harte hopen wij, dat het er toe komen zaldoch dan niet op een grondslag, die insgeiyks tot den ouden weg des doods behoort. Doch daar de weg, die recht schynt, in dui zenden wegen uiteen valt, is het geraden, dat wy allen, zonder onderscheid, onderzoeken, of door ons geene dier wegen bewandeld wordt. Alle wegen des doods moeten wij den rug toe- keeren, en nooit van den tegenover gestelden weg, van den weg des Heeren zeggen, dat hy niet recht is. 's Heeren weg toch is altijd wijs en heilig en goed. Littoou. Brussel, 9 October. De WelEerw. Heer Ds. J. H. M. G. Wolf, die de roeping naar de Gere formeerde kerk alhier had aangenomen, werd hedenmorgen bevestigd door zijn broeder, den WelEerw. Heer Ds. F. W. J. Wolf. predikant te Lopik. naar aanleiding van Nehemia 2206. Des avonds verbond Z. WelEerw. zich aan zyne gemeente met de woorden uit Psalm 123. Stelle de Heere zynen arbeid tot een rijken zegen voor deze kerk en voor deze stad. Het adres van den kerkeraad is thans Ds. J. H. M. G. Wolf, 46 rue van der Stichelen. Met het oog op het vertrek naar Brussel van Ds. J. H. M. G. Wolf, voorheen predikant te Serooskerke en mederedacteur van deze Kerk bode, schreef Ds. Vonk in het Geref. Weekbl. het volgende getuigenis Zondag jl. nam Ds. Wolf van zyne gemeente Maasland B afscheid Zondag a. s. zal hy D. V. als dienaar des Woords der Geref. Kerk te Brussel worden bevestigd. Het vertrek van Ds. Wolf deed ons leed. We hadden hem zoo gaarne voor Maasland en ook voor ons, wien het gegeven was hem van nabij te leeren kennen, willen behouden. Wij zullen hem nu op onze Classicale Ver gaderingen en in allen anderen arbeid, die aan de komst van het Koninkrijk Gods en aan den opbouw der Kerk dienstbaar kan zyn, missen. Groote bekwaamheden, een gezond en on bevangen oordeel konden aan Ds. Wolf niet worden ontzegd. Hy was bovendien een man uit één stukmen wist wat men aan hem had. En ook al was het, dat men van hem moest verschillen, men kon toch niet nalaten hem hoog te waardeeren. Daarby kwam dat zyn persoonlyk en huiseiyk leven een voorbeeld van godzaligen wandel mocht worden genoemd. Hij heeft ons met woord en wandel gepredikt, welk een zegen de Gereformeerde leer en be- lydenis ons aanbrengt, wanneer die niet slechts met de lippen beleden, maar ook met het hart geloofd wordt. Wat ons betreft, wy kunnen hem niet ver geten. Wy gevoelden ons aan hem ten nauwste gebonden. En ook de zynen hadden we lief. Het was ons steeds een genot als we hem in zyne woning mochten bezoeken. Steeds was hy ons een Vriend en Broeder. Zyn afscheid heeft ons goed gedaan. Zoo afscheid te kunnen nemen achten wy een groote genade te zyn voor een dienstknecht des Hee ren. Welk een verantwoordelijkheid die er toch op de gemeente Gods in betrekking tot hare dienaren rust, zoo dachten we, toen we hem Zondagnamiddag jl, den wensch en bede van den Apostel uit Hebr. 13 20—21 hoorden ver tolken. Jongen en ouden, die hij geroepen was te bearbeiden, zullen zich in den dag van Chris tus' toekomst nu hebben te verantwoorden, welk een gebruik zy van zyn dienst en arbeid hebben gemaakt. O, indien al die arbeid nu maar niet tegen hen zal moeten getuigen. De dienaren van Christus zullen rekenschap geven, hoe zij hebben gearbeid; van alles wat zy geleerd en gepredikt hebbenmaar ook de Kerken zullen rekenschap geven hoe zy hare dienaren ontvangen welk een gebruik ze maken van de bediening des Woords. Wordt dit ver staan en leeft men in dat besef? En mocht door zijn arbeid de Kerke Gods te Maasland in haar geloof bevestigd en ge bouwd worden, velen tot een ryken zegen, Gode komt daarvoor alleen de lof toe. Moge het Ds. Wolf en al de zynen in Brussel wel gaan. We bidden hem voor huis en arbeid des Heeren zegen in de ruimste mate toe. En al hadden we hem liever onder ons en voor ons willen behouden, toch hebben we er ons over verblijd, dat Brussel met een dienaar des Woords als Ds. Wolf gezegend wordt. De Heere geve hem tot den moeieiyken. doch ook heerlijken arbeid, waartoe hy thans geroepen wordt, lust en moed en kracht. Worde hy in de gebeden voor den troon der genade gedacht van allen, die bidden geleerd hebben. Amersfoort. Na een kortstondige ongesteld heid is alhier overleden de emeritus-predikant Ds. A. S. Entingh in den ouderdom van byna 79 jaren. Bevestigd in 1843 diende ZEerw. 50 jaren de kerken o. a. die van Oud-Loosdrecht, Amsterdam, den Helder en Botterdam. Door zyn leerredenen over den Heidelb. Catechismus is ZEerw. by zeer velen bekend. By de Vrije Universiteit droeg Vry dag 21 Oct. in het Nutsgebouw prof. Rutgers het rectoraat over aan doctor A. Kuyper, die afwezig was. De aftredende rector hield daarbij een rede over Calvyns invloed op de reformatie in de Neder landen, voor zoover die door hem zei ven is uitgeoefend. Uit verdere mededeelingen bleek dat het jaar aanving met 113 studenten, 13 vertrokken en 17 nieuwe werden ingeschreven. In het geheel zijn er nu 117, namelijk 72 voor de theologie, 21 voor de letteren, 11 voor de rechten en 4 voor gecombineerde faculteiten. Boveyistaande berichten nwesten de vorige week blijven staan door plaatsgebrek. Orgaan van den Nederlandschen bond van Jon' gelingsvereenigingen op gereformeerden grond slag. Tiende jaargang. Prys voor aangesloten Vereenigingen of leden daarvan fl anders f 1.50 per jaar. Adres voor de administratie JOH. T. DE LANGE, Ermelo. Redacteur Ds. J. E. VONKENBERG te Voorthuizen. Wy zijn blyde in ons blad ook eens een by- zonder woord tot en over jongelingen te kunnen schrijven en daartoe nu zoo ongezocht de ge legenheid te hebben in het verzoekdat tot ons kwam, dit degelyk orgaan heden, op den tienden jaardag in feestgewaad en in de hoopvolle kleur der jeugd, het liefelyk blauw, de kleur des hemels, verschenen, bij onze lezers aan te dienen. „Ik schrijf u jongelingen want gij hebt den booze overwonnenzoo schryft de discipel, dien Jezus liefhad. En daarnaIk heb u geschreven jongelingen! want gij zijt sterk, en het ivoord Gods blijft in u, en gij hebt den booze overwon nen1. In onze tyden zoo vol klachten over doodig- heid en gemis aan leven, is het een lichtstraal voor het oog des wachters, als hy iets mag zien van de vervulling der Pinkster-profetie: Uwe zonen en uwe dochters zuilen profeieeren en uwe jongelingen zullen gezichten zien. Wel is het ook hier niet al goud, wat er blinkt, en is het gereformeerd leven onzer jongelingen nog als een wolkje van eens mans hand, maar toch er schittert echt goud onder, er ritselt leven. Gemeente, ambtsdragers! hebt uwe jongelin gen lief en steunt hen in hun verenigingsle ven, waarvan dit schoone blad, dat wy geheel zouden willeD afdrukken, de uiting is. Wat zegen ligt hier in de kiem voor de kerk in volgende generatiën. En zy hun vereenigen en samenwerken een middel in Gods hand, om het getuigenis van den Ziener van Patmos ook in onze kerken en maatschappij tot werkeiyk- heid te doen z\jn. De booze loert juist in den jongelingsleeftyd zoo krachtig. O Hoe heeriyk, als Koning Jezus dan met beslistheid wordt gekozenJongelingen waren steeds in Gods sterk, jongelingen, met heilig vuur vervuld, waren er in de dagen ook der jongste refor maties, moge het getal der jongelingen, die den Heere dienen, in ons midden steeds toenemenj! Hulsebos. Beroepen te Oudshoorn A. J. Mulder cand. te Haarlem te Stryen ds. C. Steketee te Bolnes. Aangenomen naar Wilsum (Pruisen) door ds. E. Buurma te Koevorden. Bedankt voor Axel B door ds. C. Oranje te Berkelvoor Sneek A door ds. J. H. Donner te Nieuwdorp; voor Geldermalsen door S. Vos cand. te Amsterdam. Wolfertsdvjk. Zondag 23 October was het voor onze gemeente een aangename dag. Onze ge achte leeraar Ds. Elffers, herdacht in den na- middagdienst wat de Heere hem gedurende zijne 25jarige evangeliebediening geschonken had en nog gaf, naar aanleiding van Hebr. 13 8. Des avonds werden wy aangenaam verrast doordien ds. J. H. Donner van Nieuwdorp namens de Classis een opwekkend woord sprak, tot tekst nemende 1 Timotheus 1 12. De opkomst zoowel des namiddags als des avonds getuigde van groote belangstelling. Waar Dr. Wagenaar aan het woord is, daar weet hij, als een „wagenaar" te leidendaar sleept hy ons mede in den gryzen voortijd, daar jaagt hy ons voort in de toekomstdaar doet hij ons juichen by hen, die vrooiyk, wee- nen, by degenen, die in droefenis zijn. Dit ondervonden we ook in de ure, de aan gename ure, die ons Woensdagavond gegeven werd. Dr. Wagenaar zou spreken over .Willem de Clercp." Het onderwerp, zoo begon de geachte spreker, verplaatst ons in de schoone dagen van het Réveil, dagen van bekoring, eene bekoring als die der lente. Ach, de ijzige adem des ongeloofs was over de Christenheid heengegaan. De bloesems des Geestelyken levens waren verdord, en de vruch ten verschrompeld. De lentelucht bracht over de verstorvene natuur nieuw leven. De waar heid die algemeen overgehouden was, beperkte zich tot het trioGod, Deugd, Onsterfelijkheid. Het gezang onder de prediking was eene klachte. „Ze hebben mynen Heere weggenomen en ik weet niet, waar ze Hem gelegd hebben." In 't begin van het eerste kwartaal dezer eeuw kwam er verandering, en wel in Zwit serland. Daar spraken mannen uit Engeland, mannen, bezield met den yver van hetMetho- disme. In Genève meer de stad vanJRousseau, dan van Calvyn spraken zy, in het diepe ge loof aan Gods vrye genade, onder de studen ten. Ze wekten hen op, uit den toestand van geestelyke verdoovingen die opwekking, dat „Réveil" bleef. De jonge harten werden aan gegrepen, God werd weer gezocht, en „ze wer den uit de duisternis getrokken, en gebracht tot Gods wonderbaar licht." En er stonden getuigen op, getuigen, die met geestdrift dat Réveil verder voortzetten. Malan, de dichter der Cantiques. Merle d'Aubigné, Bostin, James, e. a. De lijst besluit met den genialen, innig aan de waarheid zich vasthoudenden man, Alexandre Vinet. Het Zwitsersche Réveil werd ook in Neder land gepredikt, voornameiyk in den Haag en Amsterdam. Met blijdschap hoorde men, wat in de Alpen gebeurde, en men smeekte„0, mocht ook hier in het verstorvene Nederland iets geschieden." Vooral 2 jonge mannen waren hier voor het Zwitsersche Réveil. Ook zy zagen rond of de stemme Gods het klateren van de geestelooze eeuw verdringen mocht. Het waren DA COSTA, en diens oudere vriend, Dr. ABR. CAPADOSE, beiden Portugeesche Joden, joden, voor wie het gold: De aan God getrouwe Jood is Christen in 't verlangen. Capadose De geneesheer, de man van wetenschapMaar die wetenschap kon het ledige in zijne ziel niet vervullen, Z(jn oom Capadose, ïyfarts van Napoleon Bonaparte, drong er op aan, dat hy het leven genieten zou, maar Capadose walgde van die ijdelheid, Hij werd tot den Bijbel gebrachtdien Bijbel, waarmee hij vroeger gespot had, opende hij met da Costa. Hij zag in Jezus de beloofde van de vaderen, maar bovenal de vredebrenger. Capadose worstelde wel tegende Heere werd hem echter te perk. Het ledige in zyne ziel vond hy in Christus vervuld. Capadose durfde het tot da Costa niet zeggen, Boezemvrienden als zy waren, zou zulk eene bekentenis hen vaneen kunnen gerukt hebben. Da Costa was intusSchen ook tot inkeer gebracht. Voor Capadose zouden droeve dagen, bittere

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 2