v A it I A. Vereeniging,, Scheurers Hospitaal". Officiëele Berichten. worden ze hen een oordeel, een oordeel der verblindingen ook tengevolge van dat oordeel houden zy den weg, dien zy bewandelen, voor recht. Dit bevreemdt ons niet, wanneer wy bedenken, dat zelfs Azaph, in wiens hart het leven des geloofs was uitgestort, aan het wan kelen raakte, toen hij op den voorspoed der goddeloozen en op zijne voortdurende tegen spoeden zag. Eerst, toen God hem licht over Zyne ondoor grondelijke wegen deed opgaan en hy op het einde merkte, werd het hem duidelijk, dat „het laatste van dien", van den weg, die recht schynt, „wegen des doods zyn." Ook, omdat de Heere groot van langmoedigheid en goedertierenheid isomdat Hy een God is, die zich verborgen houdt, en omdat Hy zyn ryk niet met zicht baar gelaat doet komen, zien wy een A'saph in de zeef des satans komen, Job's vrienden gansch verkeerd en hard oordeelen, en de god deloozen het leven zonder en tegen God voor het alleraanbevelenswaardige leven beschouwen. Als Salomo schrijft, dat „het laatste van dien", van den weg der goddeloozen, „wegen des doods zyn", dan wil hij niet zeggen, dat het eerste, het begin tot aan het einde, vrede, vreugdeen leven isimmers het is van meetaf niets dan schijn. De goddeloozen hebben geen vrede, ja in hun geheele leven zit de kiem des verderfs. Hun leven loopt daarenboven uit op en in den eeuwigen doodhet eindigt, wil hij zeggen, in de eeuwige rampzaligheid. Want de tijdelijke dood, de scheiding van ziel en lichaam, is voor allen het slot der levensgeschiedenis. Maar voor hen, die God dienden, is de dood tot over winning verslonden hebben zij den raad huns Gods uitgediend, dan worden zij in de eeuwige heerlijkheid opgenomen, inplaats van in eeuwige afgryzing neder te dalen. Dit laatste nu zal ontzettend zijn dewijl zy, die er in nederdalen, het voor God niet kunnen verantwoorden om reden zy tegen de consciëntie, de algemeene genade, of ook wel tegen de bijzondere getuige nissen Gods in, zich zeiven hebben misleid. Het is dientengevolge, dat er niets dan zelfbe schuldiging en zelfverwyt zal overblijven. Deze zelfbeschuldiging en dit zelfverwijt zullen eene hel in de hel uitmaken. Wy dan, wetende den schrik des Heeren, be wegen de mensshen, tot het geloof en de be keering. Wij roepen hun toe„Hoort, wat de Geest, tot de gemeenten zegt." Want: „Daar is een weg, die iemand recht schynt maar het laatste van dien zijn wegen des doods." Littooij. (Wordt vervolgd.) Naar wy vernemen, heeft de uitgever K. Ie Cointre van zijn Chr. Scheurk. „Barnabas" een zeker aantal beschikbaar gesteld, ten dienste van Stichtingen en Ziekenzaldn. Voorzeker eene goede gedachte, waarom de betrokken besturen wel no.a zullen nemen. De heer ds. E. Troost te Nes en Wierum is is door den kerkeraad geschorst in de bediening. N. Prov. Gron. Crt. De heer ds. A. S. Entingh, van 1842 tot 1895 achtereenvolgens predikant by de afgesch. (geref.) kerken te Oud Loosdrecht, Amsterdam, Den Helder en Rotterdam, en in de laatste drie jaren emeritis predikant te Amersfoort, is Maan dag aldaar in 79-jarigen ouderdom overleden. Baarland. Zondag werd alhier door den heer ds. Donner van Nieuwdorp, onze beroepen leer- aar ds. G. J. Hekkert van Appelscha bevestigd met de woorden uit 1 Tim. 4: 16. Des namid dags deed de bevestigde zyne intrede met de woorden uit Jeremia 31 14, Een talryke schare woonde beide plechtigheden by. De Heer J. van Lonkhuyzen Theol. Docts [te Heteren (Geld.) verzocht de kerken mede te deelen dat hy zich thans beroepbaar stelt by de Geref. Kerken. Gaarne vestigen wy de aandacht op de ge wichtige vergadering, die vanwege De Ne- derlandsehe Vereeniging tegen de prostitutie" zal worden gehouden op Dinsdag, 1 November, ten twaalf uur in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Utrecht. Vreeselyk wordt ons volk geteisterd door de onzedelykheid. Verderfeiyk zyn de praktyken van het Nieuw Malthusianisme. Laat allen, die dat verstaan, de handen ineenslaan om dezen volkskanker te bestryden. Wie toegang verlangt tot deze Vergadering wende zich tot den heer G. Velthuysen Jr. van Oldenbarneveldkade 13 Amsterdam. Hulsebos. Gaarne vestigen wij nog de aandacht onzer le zers op de Lezing voor de Chr. Jongel .Ver. in de Gasthuiskerk op a. s. Woensdagavond. Dan zal Dr. Wagenaar spreken, over WILLEM DE CLERCQ. Men zie verder het advertentie in dit nommer. Beroepen te Nigtevecht, c. a. Chr. Bruins, cand. te Scherpenzeelte Amstelveen ds. H. Buur man te Meliskerkete Tzummarum ds. W. A. Vroiyk te Zaamslagte Lutjegast ds. F. Bruins- ma te Oldeboorn. Aangenomen naar Kamerik door ds. J. v. d. Bijl te Doornspyknaar Vianen a. d. Lek door S. Vos cand. te Amsterdam. Bedankt voor Andel door ds. C. Lindeboom te Sprangvoor Nieuw Loosdrecht door ds. W. Mulder te Giessen Oudkerkvoor Zuidland door ds. M. W. C. Plet te Wezepvoor Watergraafs meer, Weesp B, Strijen, Montfoont c.a. en Tien hoven door S. Vos cand.voor Zevenhuizen door ds. S, Veltman te Gees. De Friesche Kerkbode meldt ons omtrent Dr. Kuyper in Amerika Van verschillende zyden wordt ons met be langstelling gevraagd, welke berichten er komen van Dr. Kuyper uit Amerika. Men weet, dat hij, na een goede zeereis behouden den voet aan wal zette in het nieuwe werelddeel. Ook vernam men reeds vroeger uit onze Kerkbode dat in Amerika commissies waren benoemd om hem feestelijk te ontvangen. Maar waar men hoopte, dat in kerkelijke of politieke bladen eenige nadere berichten omtrent hem zouden geschonken worden, hoort men niets. Dr. Kuyper is in Amerika, dat is alles wat men weet, maar hij schijnt daar levend begraven. Ook de vrienden in Amerika zelf zyn hier over verwonderd, en De Wachter schrijft daar om het volgende, om een tipje van den sluier op te heffen De beide afdeelingen, vertegenwoordigende de hoofdcommissie in zake de ontvangst van Dr. Kuyper in deze nederzetting, hebben sub- commissiën benoemd, die reeds werkzaam zyn èn in Grand Rapids èn in Holland. Wy mogen ons gelukkig achten de toezegging van den professor te hebben, om by welzijn ons drie dagen te bezoeken en twee lectures voor ons te houden, wijl we vreezen dat men op vele plaatsen niet licht zal uitvinden, waar hij zich bevindt. Met opzet is zijn verblijf geheim, om niet als overladen te worden met verzoeken schier van alle oorden des wijden lands, waar maar Hollanders wonen. Hij kwam hier niet om veel te spreken, maar heeft groote behoefte aan rust, vooral aan zyn spraakorganen. In de laatste week van October verwachten we hem, schoon de dag nog niet met zekerheid kan worden bepaald, wanneer te Grand Rapids en wanneer te Holland. De commissie van publicatie echter zal het publiek wel tijdig van een en ander op de hoogte stellen. In hoofdzaak is dit bericht volkomen juist. Dr. Kuyper, die elk jaar een tyd van ru3t noodig heeft, om weer met kracht aan den arbeid te kunnen gaan, gevoelde deze behoefte dit jaar in dubbele mate, waar een langdurig lijden, niet aan de spraakorganen, maar aan den mond, hem vaak den arbeid moeiiyk maakt, en deze arbeid, zoo wel door de voor bereiding voor de ontvangst der buitenlandsche journalisten als door het in orde brengen zyner lezingen, die hy in Amerika houden gaat, in niet onbeduidende mate was verzwaard. „Vandaar dat hy in de buurt van New-York in een bergachtige streek zich eenige weken heeft teruggetrokken om eerst tot rust te ko men. Het was daartoe noodzakelyk, dat de plaats van zijn verbiyf niet algemeen bekend werd (zooals men uit De Wachter ziet, was het geheim niet ondoorgrondelijk) opdat niet door te veel bezoek en geschrijf deze korte periode van rust werd gestoord. Tegen het einde van deze maand zal Dr. Kuyper zich naar de ver schillende plaatsen begeven, waar hy uitge- noodigd is lezingen te houden. Dan treedt hy dus weer in het publieke leven terug en onge- twyfeld zullen de berichten in de bladen dan ruimer vloeien. Nu kunnen wij alleen dit meêdeelen, dat volgens de tijdingen, die de familie ontvangt, de rust Dr. Kuyper goed doet. K. TWEEDE JAARVERSLAG. Van 1 Oct. 1897-1 Oct 1898. Dit is een allerbelangrykst verslag. Het moet met aandacht worden gelezen en her lezen. Hoe uitgebreid en gezegend is reeds de arbeid van dezen mensch-arts (zoo noemen hem de inlanders) en van wat talrijke genezingen kan worden gewaagd. En ook blyven de pa tienten niet onkundig, in Wiens naam en in Wiens kracht deze liefdearbeid geschiedt en dat er nog grooter nooden zyn, dan die des lichaams, en Wie de groote Medicijnmeester der zielen is. De Heere sterke onzen Broeder en zyne gade in hun veel omvattenden arbeid en ook zyne getrouwe helpers. Wij wenschen dit verslag in veler handen, dan zullen er nog wel meer hoofden noodig zyn en meer kwartjes worden geofferd. Er is nu uitzicht, dat het voorloopig verbiyf voor de kliniek spoedig door het werkeiyke Petronella Hospitaal te Jogjakarta zal worden vervangen. In de Locomotief, een Indisch blad, vindt men nog het volgend getuigenis van den arbeid van onzen doctor: „Van Djokdja op mijn standplaats terugkee- rend, werd my de vraag gedaanWel, wat vindt ge nu het merkwaardigst op Djokdja? Zonder aarzelen antwoordde ikDoctor Scheu- rer, de zendeling-arts en zyn établissement. Even eenvoudig als de persoon is, vertoont zich het slechts van bamboe gebouwde locaal waar hij werkt, waar duizenden genezing komen zoeken en vinden. Wij hebben het allen van onze bedienden, van de kampongbewoners om ons heen gehoord, als zy om de een of andere reden geneeskundige hulp noodig hebben Lie ver dood dan naar het stadsverband. Wij ergeren ons dan aan die harde uitspraak en denken danweer zoo'n echt, dom Javaansch idée. De domme Javaan van Djokdja gaat echter gaarne naar doctor Scheurer en laat zich door hem behandelen. Van heinde en ver komen de patiënten aangestroomd de doctor Christen, de doctor-toeloeng heeft reeds een gevestigde reputatie. Op één dag had hy laatst eenhon- derddertig ooglijders te behandelen, den vol genden dag vyfenzeventig met wonden behepte Javanen en dat gaat zoo door, het getal is steeds toenemend. En als men dat ziet en niets dan goeds hoort van onverdachte getui gen, dan welt de wensch in ons opOch, ging van onze stadsverbanden ook zoo'n naam uit hoeveel meer dan nu zouden zy tot zegen strekken van den Javaanwat zouden zij niet een sterke band vormen tusschen het blanke en het bruine ras." Hulsebos. Lijst der Winter-Catechisaties. MAANDAG. 1 byna 2 uur, laagste klasse, meisjes, ook (van buiten.) 7—8 uur de jongelingen van buiten. 8—9 middel klasse jongens, 15 en 16 jaar. 9—10 hoogste klasse jongelingen. DINSDAG. 1—bijna 2 uur, laagste klasse jongens. 2—3 u. hoogste klasse meisjes, (ook van buiten.) 6—7 laagste klasse meisjes. 7 8 middel klasse meisjes van 15 en 16 jaar. 8—9 hoogste klasse meisjes. Dr. L. H. Wagenaar. Verantwoording van Liefdegaven. Met vriendelijken dank ontvangen bezorgd bij br. J. A. v. Nederveen f 2.50 voor de Kerk. L de Wolff, Boekh. Brs. Diakenen maken dankbaar melding van de ontvangst van een goudstuk ad. f 10, en een bankbiljet van f25 voor de armen, gevonden in de collecte Noorderkerk Zondag 16 Oct. i. de Wolff, Diak. Boekh, Vlissingen B. In dank ontvangen voor diako- naal hulpbetoon twee giften ieder van een gul den voor de school een gulden voor de armen, f 2,50, met bijschrift„Dankoffer aan den Heere" Ps. 66. Namens den Kerkeraad, C. P. I. Dommisse, Scriba. Diaconaal Hulpbetoon. Met harteiyken dank ontvangen door Mevr. Wagenaar, van Mej. N. N. 2 mantels. 4 hem den en 2 paar kousen, en door Mej. de Wed. Nachtegaal, van den heer van N. f 2.— van Mej. de V. f3. en van Mej. de B. 50 cent. Mej. Yerhage.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 2