v A it I A.
Vereeniging,, Scheurers Hospitaal".
Officiëele Berichten.
worden ze hen een oordeel, een oordeel der
verblindingen ook tengevolge van dat oordeel
houden zy den weg, dien zy bewandelen, voor
recht. Dit bevreemdt ons niet, wanneer wy
bedenken, dat zelfs Azaph, in wiens hart het
leven des geloofs was uitgestort, aan het wan
kelen raakte, toen hij op den voorspoed der
goddeloozen en op zijne voortdurende tegen
spoeden zag.
Eerst, toen God hem licht over Zyne ondoor
grondelijke wegen deed opgaan en hy op het
einde merkte, werd het hem duidelijk, dat „het
laatste van dien", van den weg, die recht schynt,
„wegen des doods zyn." Ook, omdat de Heere
groot van langmoedigheid en goedertierenheid
isomdat Hy een God is, die zich verborgen
houdt, en omdat Hy zyn ryk niet met zicht
baar gelaat doet komen, zien wy een A'saph
in de zeef des satans komen, Job's vrienden
gansch verkeerd en hard oordeelen, en de god
deloozen het leven zonder en tegen God voor
het alleraanbevelenswaardige leven beschouwen.
Als Salomo schrijft, dat „het laatste van dien",
van den weg der goddeloozen, „wegen des doods
zyn", dan wil hij niet zeggen, dat het eerste,
het begin tot aan het einde, vrede, vreugdeen
leven isimmers het is van meetaf niets dan
schijn. De goddeloozen hebben geen vrede, ja
in hun geheele leven zit de kiem des verderfs.
Hun leven loopt daarenboven uit op en in den
eeuwigen doodhet eindigt, wil hij zeggen, in
de eeuwige rampzaligheid. Want de tijdelijke
dood, de scheiding van ziel en lichaam, is voor
allen het slot der levensgeschiedenis. Maar
voor hen, die God dienden, is de dood tot over
winning verslonden hebben zij den raad huns
Gods uitgediend, dan worden zij in de eeuwige
heerlijkheid opgenomen, inplaats van in eeuwige
afgryzing neder te dalen. Dit laatste nu zal
ontzettend zijn dewijl zy, die er in nederdalen,
het voor God niet kunnen verantwoorden om
reden zy tegen de consciëntie, de algemeene
genade, of ook wel tegen de bijzondere getuige
nissen Gods in, zich zeiven hebben misleid.
Het is dientengevolge, dat er niets dan zelfbe
schuldiging en zelfverwyt zal overblijven. Deze
zelfbeschuldiging en dit zelfverwijt zullen eene
hel in de hel uitmaken.
Wy dan, wetende den schrik des Heeren, be
wegen de mensshen, tot het geloof en de be
keering. Wij roepen hun toe„Hoort, wat
de Geest, tot de gemeenten zegt." Want:
„Daar is een weg, die iemand recht schynt
maar het laatste van dien zijn wegen des doods."
Littooij.
(Wordt vervolgd.)
Naar wy vernemen, heeft de uitgever K. Ie
Cointre van zijn Chr. Scheurk. „Barnabas"
een zeker aantal beschikbaar gesteld, ten dienste
van Stichtingen en Ziekenzaldn.
Voorzeker eene goede gedachte, waarom de
betrokken besturen wel no.a zullen nemen.
De heer ds. E. Troost te Nes en Wierum is
is door den kerkeraad geschorst in de bediening.
N. Prov. Gron. Crt.
De heer ds. A. S. Entingh, van 1842 tot
1895 achtereenvolgens predikant by de afgesch.
(geref.) kerken te Oud Loosdrecht, Amsterdam,
Den Helder en Rotterdam, en in de laatste drie
jaren emeritis predikant te Amersfoort, is Maan
dag aldaar in 79-jarigen ouderdom overleden.
Baarland. Zondag werd alhier door den heer
ds. Donner van Nieuwdorp, onze beroepen leer-
aar ds. G. J. Hekkert van Appelscha bevestigd
met de woorden uit 1 Tim. 4: 16. Des namid
dags deed de bevestigde zyne intrede met de
woorden uit Jeremia 31 14, Een talryke
schare woonde beide plechtigheden by.
De Heer J. van Lonkhuyzen Theol. Docts [te
Heteren (Geld.) verzocht de kerken mede te
deelen dat hy zich thans beroepbaar stelt by
de Geref. Kerken.
Gaarne vestigen wy de aandacht op de ge
wichtige vergadering, die vanwege De Ne-
derlandsehe Vereeniging tegen de prostitutie" zal
worden gehouden op Dinsdag, 1 November, ten
twaalf uur in het gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen te Utrecht.
Vreeselyk wordt ons volk geteisterd door de
onzedelykheid. Verderfeiyk zyn de praktyken
van het Nieuw Malthusianisme. Laat allen, die
dat verstaan, de handen ineenslaan om dezen
volkskanker te bestryden.
Wie toegang verlangt tot deze Vergadering
wende zich tot den heer G. Velthuysen Jr. van
Oldenbarneveldkade 13 Amsterdam.
Hulsebos.
Gaarne vestigen wij nog de aandacht onzer le
zers op de Lezing voor de Chr. Jongel .Ver. in de
Gasthuiskerk op a. s. Woensdagavond.
Dan zal Dr. Wagenaar spreken, over WILLEM
DE CLERCQ. Men zie verder het advertentie
in dit nommer.
Beroepen te Nigtevecht, c. a. Chr. Bruins, cand.
te Scherpenzeelte Amstelveen ds. H. Buur
man te Meliskerkete Tzummarum ds. W. A.
Vroiyk te Zaamslagte Lutjegast ds. F. Bruins-
ma te Oldeboorn.
Aangenomen naar Kamerik door ds. J. v. d.
Bijl te Doornspyknaar Vianen a. d. Lek door
S. Vos cand. te Amsterdam.
Bedankt voor Andel door ds. C. Lindeboom
te Sprangvoor Nieuw Loosdrecht door ds. W.
Mulder te Giessen Oudkerkvoor Zuidland door
ds. M. W. C. Plet te Wezepvoor Watergraafs
meer, Weesp B, Strijen, Montfoont c.a. en Tien
hoven door S. Vos cand.voor Zevenhuizen
door ds. S, Veltman te Gees.
De Friesche Kerkbode meldt ons omtrent
Dr. Kuyper in Amerika
Van verschillende zyden wordt ons met be
langstelling gevraagd, welke berichten er komen
van Dr. Kuyper uit Amerika. Men weet, dat
hij, na een goede zeereis behouden den voet
aan wal zette in het nieuwe werelddeel. Ook
vernam men reeds vroeger uit onze Kerkbode
dat in Amerika commissies waren benoemd
om hem feestelijk te ontvangen. Maar waar
men hoopte, dat in kerkelijke of politieke bladen
eenige nadere berichten omtrent hem zouden
geschonken worden, hoort men niets. Dr.
Kuyper is in Amerika, dat is alles wat men
weet, maar hij schijnt daar levend begraven.
Ook de vrienden in Amerika zelf zyn hier
over verwonderd, en De Wachter schrijft daar
om het volgende, om een tipje van den sluier
op te heffen
De beide afdeelingen, vertegenwoordigende
de hoofdcommissie in zake de ontvangst van
Dr. Kuyper in deze nederzetting, hebben sub-
commissiën benoemd, die reeds werkzaam zyn
èn in Grand Rapids èn in Holland. Wy mogen
ons gelukkig achten de toezegging van den
professor te hebben, om by welzijn ons drie
dagen te bezoeken en twee lectures voor ons
te houden, wijl we vreezen dat men op vele
plaatsen niet licht zal uitvinden, waar hij zich
bevindt. Met opzet is zijn verblijf geheim, om
niet als overladen te worden met verzoeken
schier van alle oorden des wijden lands, waar
maar Hollanders wonen. Hij kwam hier niet
om veel te spreken, maar heeft groote behoefte
aan rust, vooral aan zyn spraakorganen. In
de laatste week van October verwachten we
hem, schoon de dag nog niet met zekerheid
kan worden bepaald, wanneer te Grand Rapids
en wanneer te Holland. De commissie van
publicatie echter zal het publiek wel tijdig van
een en ander op de hoogte stellen.
In hoofdzaak is dit bericht volkomen juist.
Dr. Kuyper, die elk jaar een tyd van ru3t
noodig heeft, om weer met kracht aan den
arbeid te kunnen gaan, gevoelde deze behoefte
dit jaar in dubbele mate, waar een langdurig
lijden, niet aan de spraakorganen, maar aan
den mond, hem vaak den arbeid moeiiyk
maakt, en deze arbeid, zoo wel door de voor
bereiding voor de ontvangst der buitenlandsche
journalisten als door het in orde brengen zyner
lezingen, die hy in Amerika houden gaat, in
niet onbeduidende mate was verzwaard.
„Vandaar dat hy in de buurt van New-York
in een bergachtige streek zich eenige weken
heeft teruggetrokken om eerst tot rust te ko
men. Het was daartoe noodzakelyk, dat de
plaats van zijn verbiyf niet algemeen bekend
werd (zooals men uit De Wachter ziet, was het
geheim niet ondoorgrondelijk) opdat niet door
te veel bezoek en geschrijf deze korte periode
van rust werd gestoord. Tegen het einde van
deze maand zal Dr. Kuyper zich naar de ver
schillende plaatsen begeven, waar hy uitge-
noodigd is lezingen te houden. Dan treedt hy
dus weer in het publieke leven terug en onge-
twyfeld zullen de berichten in de bladen dan
ruimer vloeien.
Nu kunnen wij alleen dit meêdeelen, dat
volgens de tijdingen, die de familie ontvangt,
de rust Dr. Kuyper goed doet. K.
TWEEDE JAARVERSLAG.
Van 1 Oct. 1897-1 Oct 1898.
Dit is een allerbelangrykst verslag. Het
moet met aandacht worden gelezen en her
lezen. Hoe uitgebreid en gezegend is reeds de
arbeid van dezen mensch-arts (zoo noemen hem
de inlanders) en van wat talrijke genezingen
kan worden gewaagd. En ook blyven de pa
tienten niet onkundig, in Wiens naam en in
Wiens kracht deze liefdearbeid geschiedt en
dat er nog grooter nooden zyn, dan die des
lichaams, en Wie de groote Medicijnmeester
der zielen is.
De Heere sterke onzen Broeder en zyne
gade in hun veel omvattenden arbeid en ook
zyne getrouwe helpers.
Wij wenschen dit verslag in veler handen,
dan zullen er nog wel meer hoofden noodig
zyn en meer kwartjes worden geofferd.
Er is nu uitzicht, dat het voorloopig verbiyf
voor de kliniek spoedig door het werkeiyke
Petronella Hospitaal te Jogjakarta zal worden
vervangen. In de Locomotief, een Indisch blad,
vindt men nog het volgend getuigenis van den
arbeid van onzen doctor:
„Van Djokdja op mijn standplaats terugkee-
rend, werd my de vraag gedaanWel, wat
vindt ge nu het merkwaardigst op Djokdja?
Zonder aarzelen antwoordde ikDoctor Scheu-
rer, de zendeling-arts en zyn établissement.
Even eenvoudig als de persoon is, vertoont zich
het slechts van bamboe gebouwde locaal waar
hij werkt, waar duizenden genezing komen
zoeken en vinden. Wij hebben het allen van
onze bedienden, van de kampongbewoners om
ons heen gehoord, als zy om de een of andere
reden geneeskundige hulp noodig hebben Lie
ver dood dan naar het stadsverband. Wij ergeren
ons dan aan die harde uitspraak en denken
danweer zoo'n echt, dom Javaansch idée.
De domme Javaan van Djokdja gaat echter
gaarne naar doctor Scheurer en laat zich door
hem behandelen. Van heinde en ver komen
de patiënten aangestroomd de doctor Christen,
de doctor-toeloeng heeft reeds een gevestigde
reputatie. Op één dag had hy laatst eenhon-
derddertig ooglijders te behandelen, den vol
genden dag vyfenzeventig met wonden behepte
Javanen en dat gaat zoo door, het getal is
steeds toenemend. En als men dat ziet en
niets dan goeds hoort van onverdachte getui
gen, dan welt de wensch in ons opOch, ging
van onze stadsverbanden ook zoo'n naam uit
hoeveel meer dan nu zouden zy tot zegen
strekken van den Javaanwat zouden zij niet
een sterke band vormen tusschen het blanke
en het bruine ras." Hulsebos.
Lijst der Winter-Catechisaties.
MAANDAG.
1 byna 2 uur, laagste klasse, meisjes, ook (van
buiten.)
7—8 uur de jongelingen van buiten.
8—9 middel klasse jongens, 15 en 16 jaar.
9—10 hoogste klasse jongelingen.
DINSDAG.
1—bijna 2 uur, laagste klasse jongens.
2—3 u. hoogste klasse meisjes, (ook van buiten.)
6—7 laagste klasse meisjes.
7 8 middel klasse meisjes van 15 en 16 jaar.
8—9 hoogste klasse meisjes.
Dr. L. H. Wagenaar.
Verantwoording van Liefdegaven.
Met vriendelijken dank ontvangen bezorgd
bij br. J. A. v. Nederveen f 2.50 voor de Kerk.
L de Wolff, Boekh.
Brs. Diakenen maken dankbaar melding van
de ontvangst van een goudstuk ad. f 10, en een
bankbiljet van f25 voor de armen, gevonden
in de collecte Noorderkerk Zondag 16 Oct.
i. de Wolff, Diak. Boekh,
Vlissingen B. In dank ontvangen voor diako-
naal hulpbetoon twee giften ieder van een gul
den voor de school een gulden voor de armen,
f 2,50, met bijschrift„Dankoffer aan den
Heere" Ps. 66.
Namens den Kerkeraad,
C. P. I. Dommisse, Scriba.
Diaconaal Hulpbetoon.
Met harteiyken dank ontvangen door Mevr.
Wagenaar, van Mej. N. N. 2 mantels. 4 hem
den en 2 paar kousen, en door Mej. de Wed.
Nachtegaal, van den heer van N. f 2.— van Mej.
de V. f3. en van Mej. de B. 50 cent.
Mej. Yerhage.