Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. 7e Jaargang. VRIJDAG 7 OCTOBER 1898. No. 39. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ. EEKBLAD GEWIJD AAN DE j~)ELANGEN DER pEREFORMEERDE JCERKEN IN ^EELAND, OORD-BRABANT EN J-.IMBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. MUREN ZONDER VASTHEID. En ik trok uit bij nacht door de Dalpoort en voorbij de Drakenfon- tein, en naar de mistpoort, en ik brak aan de muren vau Jeruzalem, dewelke verscheurd waren, en hare poorten met vuur verteerd. Nehemia 2 13. De terugkeer van Juda en Benjamin uit de ballingschap van Babel is een leerrijk beeld voor iedere Reformatie in Gods kerk. En dat niet alleen in den voorspoed, in den goddelijken zegen, die dezen terugkeer kenmerkten, maar ook in den tegenspoed en in den tegenstand, die werden ondervonden, ook in het gebrekkige en zondige, dat het teruggekeerde volk nog aankleefde en waartegen de dienaren en leids lieden in 'sHeeren naam met heiligen ijver streden. Tegen zondige vermenging met het heiden dom moest worden getoornd, diepe onkunde van Gods Heilig Woord moest worden gebeterd en Jeruzalem lag met zyn afgebrokkelde en ver scheurde muren, benevens zijn door vuur ver teerde poorten machteloos en tot een versmading voor den willekeur der vijanden van allerlei soort. En is Gods Heilig Woord ook hierin niet een getrouw beeld van de geschiedenis der Refor mation, door Gods ontferming aan zijne kerk geschonken? Gij liept wélwie heeft u ver hinderd, zoo mag de vraag luiden, wanneer de eertijds zoo krachtige handen slap schijnen te hangen, men zich bij 't verkregen resultaat nederlegt in plaats van te stryden tot dat Amalek geheel gekrenkt is. Het is een opmerkelijk en waarschuwend teeken, dat haast bij iedere reformatie na eenigen tijd de moed verflauwt en het vele, dat nog te doen was, blijft rusten. Maar dat vele mag niet blijven rusten. Daarom zendt de Heere onder zijn wedergekeerd volk zijne dienaren, die het verkeerde en de zonde ontdekken en het volk bestraffen en ook weder vertroosten, maar ook niet ophouden, vóór de verbetering wederom is ter hand genomen, en de misstan den worden verholpen. Achhoe menigmaal zijn de handen des volks slap geworden, zoo dat hun het stempel van aëmachtige Joden werd afgedrukt, maar hoe menigmaal zyn die handen ook weder gesterkt en geschiedden er won deren van liefde en toewijding, tot beschaming en verwondering der vijandenDat was de trouwe Gods Hem kwam de eere der Reformatie toe. En zoo werd dan nu ook op 's Heeren tijd een Nehemia verwekt en gezonden, een man, die hooge positie verliet, om wat goeds te zoeken wor de kinderen Israels, evenals Mozes in zijnen tijd. Ieder dier mannen, door den Heere *er reformatie aan zijn volk geschonken, had bizondere gaven en een bizondere taak. Ook was de Reformatie op eens en in de eerste jaren gansch niet voltooid. Neen, telkens op nieuw, moet 't verkeerde onder de oogen worden ge zien Nehemia is in het hart gegrepen door de machteloosheid des volks. De vijand hoont Jeruzalem en ontkent eenvoudig, dat hier eene kerk, eene Godsstad is, de omtuiningen betee- kenen niets, men kan het erf betreden en ver treden, zooals men wil. Nehemia gaat zich zelf op de hoogte stellen. Als rechte Overheidspersoon wil hij zoo min mogelijk door anderer oogen zien. OHoe juist en hoe aandoenlijk teekent het ons ver haal, onze tekst, 's Nachts rydt hij uit en in den nachtelyken schemer, onopgemerkt en on gehinderd onderzoekt hij de muren der stad. Jammerlyk is de bevinding, ja, 't wordt hoe langer hoe minder, eindelek kan het lastdier, dat hem draagt, niet meer voort door al het puin. Maar hij wil zich nog meer op de hoogte stellen. Wat is de oorzaak van het verval Is er een goed verband tusschen de steenen? Herhaalde malen vat hij den muur aan en ziet de steenen laten op de eerste aanra king los. Er was geen specie, of zij was ver teerd. Nu kent Nehemia den stand der zaken en hy heeft den in vretend en kanker opgemerkt. Dat was hem wel de opodbring van zijn nacht rust waard. En nu worden in de mogendheid des Heeren de maatregelen genomen tot het herstel. Muren zonder vastheid Is het nog niet veelszins ook het beeld onzer gerefor meerde kerken. Zijn de steenen vast aaneen- gehecht door het geestelyk cement der broe derlijke gemeenschap en der liefde Wij zien het nog slag op slag, hoe gemakkelyk sommi gen zich van de kerken losmaken, vooral wan neer de oprechte tucht, die broeders te meer moest verbinden, zich ook maar eenigzins laat gevoelenEn nu past men daar nog al eens op toe het woord der Schrift, nZij zijn van ons uitgegaan, want zij waren van ons niet". En dit kan in veel gevallen ook wel zoo zijn. Maar zouden deze verschijnselen en andere ons niet wijzen op het diepgaand gebrek aan den onder- lingen band, aan de gemeenschap der heiligen, aan den band der liefde. Het loopen van een ieder voor zich zeiven, voor zijn eigen huis, het wonen in gewelfde huizen en het laterf woest liggen van 'sHeeren huis (nu niet in letterlijken zin,) het zich niet bekommeren om den machteloozen toestand van Jeruzalem, om de verbreking zijner muren, zietdaar eene der vele kwalen, waaraan wij lyden. Men mist de gemeenschap, men mist geestelyke opwekking en verkwikking, het is in de kerken zoo koud, men staat zoo als individuen {het individualisme is van Kaïn) naast elkaar. In Babel (nog onder de synode) werd dit zoo niet gevoeld, toen had men door den nood gedreven, zyn gezelschapjes. Maar nu in de zuivere stroomen des kerkelij- ken levens gekomen behoeft men ook den ker- kelijken, geestelijken band. O Dat het gemis worde gevoeld, met een Nehemia's hart worde gepeild en mocht er ook door 'sHeeren genade een Nehemia's ijver ontstaan, om te beteren. O Wat heerlyk woord des geloefs en der diepe afhankelijkheid tegenover de vijandenGod van den hemel, die zal het ons doen gelukken, en wij, zijne knechten, zullen ons opmaken en bouwen. Neen dan zal de vijand niet meer den spot drijven met onze zwakheid (de ziele vijand aan het hoofd,) niet meer spotten met de a en b kerken, niet meer ons een groep, een vereeni- ging, een sekte kunnen heeten, maar dan zal de heerlijkhéid des Heeren over ons gezien worden Ziet eens na, wat zorg er is besteed in het boek Nehemia, om in alle bizonderheden dien bouw ons mede te deelen. Het is eene zaak van 't grootste belang. Hoe hachelijk en moeie- lijk het ook ging, de bouw van muren en hoogten werd ondernomen. Met krachtige specie werden de losse steenen samengevoegd en weldra konden de poorten weder worden opgericht en leefde Gods volk innerlijk ver- eenigd, afgescheiden van de wereld fin allen die Zion liefhadden, arbeidden mede, ook vele vrouwen. De namen der leiders zyn ons allen nog bewaard Lezers zullen ook onze namen voor Gods aangezicht bekend staan, als die in zijne mo gendheid door verloochening van ons zeiven het goede voor Jeruzalem hebben gezocht Hulsebos. Bij de laatste en voor-laatste algemeene ver kiezing voor leden van de Tweede Kamer en der Prov. Staten speelde de Middelburgsche Courant telkens en bij voorkeur dr. Bronsveld tegen de anti-revolutionairen uit. dr. Bronsveld was haar man. Met hem kon men opschieten en verder komen. Doch de anti-revolutionai ren zijn schij«vrome menschen op wie men niet vertrouwen kan, schreef ze menigmaal. Hun, die meeleven en haar nagaan verwon dert dit niet. Immers ze leeft voor hare par tijbelangen. Wat daarvoor dienen kan wordt gebruikt. Jaar in jaar uit wordt hetgeen de anti-revolutionairen bij hare lezers in discrediet kan brengen overgenomen en geschreven, ter wijl daarentegen hare partij :ÏÏs de belangelooze, vrijgevige, verlichte en eerlijke wordt voorge steld. ^•'Degenen dus die niet anders lezen dan de Riddelburgsche Courant en op haar afgaan, die zijn er nog al eenigen moeten wel een aller on- gunstigsten indruk hebben van de onoprechtheid en onheiligheid der anti-revolutionairen en slechts van de liberale party de gouden eeuw verwachten. Dit heeft men dan ook gedaan. Velen zyn evenwel teleurgesteld en schreden haar daarom voorby. De radicalen en socialisten lazen niet zelden haar zonderegister. Dr. Bronsveld daar entegen kreeg van de liberalen betere verwach tingen hij toch keerde zich naar hen toe en stelde zich met hen tegenover zijne vroegere partijgenooten, de anti-revolutionairenja hy bezorgde de liberalen de zetels in Kamers en Staten. Toen dr. Bronsveld voor- of achteruitmoest, koos hij het laatste. Hij zeidehet gemoderni seerde Kerkgenootschap verlaat men niet, maar tracht men te reformeeren, en nu moet men, zich zei ven gelijk blyvende, ook geen vrye scholen bouwen, maar de staatsscholen chris- teiyk maken, en om dat te doen moet men zich niet van de liberale party scheiden, maar ook haar veranderen en verbeteren. Dat is conse quent. En een mensch, die zonder idealen niet leven kan, heeft hier zeer grootsche. Doch dat de Heilige Schrift en de geschiede nis deze idealen geeft, zouden wy niet durven

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1