Uit de Heilige Schrift. KERK. VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1898. No. 38. ^VeEKBLAD GEWIJD AAN DE jDELANGEN DER pEREFORMEERDE J^ERKEN IN ^EELAND, JtfoORD-jBRABANó** EN |_IMBURG. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITT00IJ. Jaargang. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEEÏLE is onze Koning; Hij zal ons hebotiaen. Jesaja 35 22. ONDER REDACTIE VAN Doch .Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofl'eren en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van destem desHee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der ramraen. 1 Sam. 15 22. Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 8 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlyk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. EEN GEBED VOOR DE GEMEENTE. Om deze oorzaak buig ik mijne knieën tot den Vader van onzen Heere Jezus Christus uit welken al het geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt; opdat Hij u geve, naar den rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door zijnen Geest in den inwendigen mensch opdat Christus door het geloof in uwe harten wone, en gy in de liefde geworteld en gegrond zijt; opdat gij ten volle kondet begrypen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gy vervuld wordt tot al de volheid Gods. Efezex 3 1419. Als dryfveer tot des apostels gebed en om hem daarin vrijmoedigheid te schenken gebruikt de Heilige Geest de kennelijke openbaring van Gods wil, om ook uit de heidenen zijne uitver korenen te vergaderen, zooals het zoo duidelijk te Efezen bleek. Waren de heidenen geroepen tot het koninkrijk Gods, dan kwamen hun ook alle heilgoederen toe, en werden de eerstelin gen des Geestes aan hen gezien, dan mocht ook voortgaande een rijke openbaring van Gods genade aan en in hen worden verwacht En zoo stort dan de apostel zijn, de broederen liefhebbend hart in dit vurig gebed uit. Moch ten zoo de leeraars voor de gemeente, de broe ders voor de broederen bidden De apostel is geheel vervuld van dien heer lijken trap van openbaring der genade, dat ook de heidenen erfgenamen zijn. Ziet het reeds in den aanvang van het gebed. XJit wélken (Chris tus) al het geslacht in de hemelen en op de aard* genoemd wordt. Christus is het Hoofd der triomfeerende kerk in de hemelen en der strij dende hier op aarde, het Hoofd van alle ge slacht der kinderen Gods, der Engelen, maar ook der geloovigen van alle geslacht, zoo uit heidenen als uit Joden. Wij zien hier ook wederom duidelijk, hoe er een opwassen in de genade moet worden ge zocht en gekend en daar ook, gelijk in het natuurlijke, in het geestelijke een toenemen is door Gods kracht. Hij (God de Vader) geve u, naar den rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door zijnen Geest in den inwendigen mensch. De Heere wil hierom ook gevraagd zijn, er moet dus een nauw letten zijn op den wasdom bij ons zeiven en anderen. En gewis behoort hiertoe een nauwgezet en biddend gebruik der genade-middelen. Ziet dan, hoe hy hoort en miskent de bedoeling des Heeren met de Hei lige Bondzegelen niet. Het wassen en toenemen zal zich hierin openbaren, dat Christus door het geloof in uwe harten wone De gemeenschap met Christus wordt een wonen (blijven) van Christus in de harten. Christus woont niet in 't bloote ver stand, noch in den mond, maar in het hart, vanwaar uit Hij alles regeert. Hy woont in het hart niet vleeschelyk, maar geestelijk door het geloof. De apostel bidt dus ook om voortduring van het geloof en, als uitvloeisel daarvan, ook van de liefde, zoodat zij in de liefde geworteld en gegrond zijn, en dat al op grond van Gods trouwe beloften. En de liefde leidt wederom tot kennis, tot een begrijpen (gelyk dat aan Gods kinderen wordt gegeven steeds meer en eenmaal, naar de mate hun verleend, in alle volheid) van het heerlijk verlossingsplan opdat gij ten volle kon det begrijpen met al de heiligen wélke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij. Maar in die kennis vormt de eeuwige liefde Gods, de liefde en genade des Zoons in de ge meenschap des Geestes het middenpunt. De apostel vat dit punt afzonderlijk op, uit al de schitterende edelgesteenten van Gods verlos singsplan voor zijn volk uit Joden en Heidenen, dit heerlijk kroonjuweel! Van genade tot ge nade is hier de weg. De Heere stort zijne liefde in de harten urt, opdat zijne liefde meer gekend worde. En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat. Bekennen is zeer van nabij kennen, smaken. En die liefde is overvlot iend, gaat de bevatting van Gods kinderen teVooven, zij worden er door overweldigd, voelen er zictiSin verzinken. En die kracht der liefde zal zich meer en meer doen gevoelen, totdat eenmaal na dit ieven de volheid der inwoning Gods in de geloovigen zal worden gesmaakt. Zoo eindigt het gebedopdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods. Lezerkent gij dien weg! Is het reeds door genade uw be geeren Hulsebos. Uit de geschiedenis der kerk. VAN MIDDELBURG NAAR 's GRAVENHAGE. II Na vader Willem's dood, was het ook bij den nog zeer jeugdigen leeftijd van prins Maurits een moeieiyke, hachelyke en verwarde tijd. Men zocht steun van buiten. Maar de koning van Frankrijk weigerde de souvereini- teit van deze landen. Elizabeth, koningin van Engeland, durfde dit ook niet aan uit vrees voor de wraak van Spanje. Na eenig aarzelen besloot zij eindelyk een klein leger onder bevel van een harer gunstelingen ter bescherming dezer landen tegen Spanje te zenden. Dienten gevolge landde Robert Dudley graaf van Lei- cester, (1) 20 December 1585 te Vlissingen en werd met groote eer en blijdschap ontvangen en ingehaald. Groot waren de verwachtingen. Een gedenkpenning werd in Zeeland geslagen met het omschriftLuctor et emergo, auctore Deo, farente regina (JA: strijd en kom er uit, door Gods bestel en de gunst der koningin.) Deze verwachtingen, die men koesterde, zyn vrjj wat teleurgesteld. God deed door eenen anderen weg ons Nederland verkwikking toe komen. Maar, hoe kort het verblijf van Leicester in onze gewesten geweest is (1585—1587 en dan nog met eene tusschenpoos) en hoe weinig hy den verwarden staat der zaken vermocht te beteren, voor de gereformeerde kerken heeft hij evenwel eene algemeene synode doen ver gaderen en hare kerkenorde nog bekrachtigd. Onuitsprekelijke genegenheid bewezen hem die van de kerken waren. In plaats van een hertog van Anjou (vroegere beschermheer) da gelijks ter misse te zien gaan, die zich ver pijnde om het vervallen pausdom weder op te richten, zagen zij nu dezen heer openlijk het avondmaal houden en niet dan brandenden ijver ter bevordering van den hervormden godsdienst ademen". (Hooft). Zoodra hy te Vlissingen voet aan wal gezet had, trok hy met al zyne edellieden en hofdienaars naar de kerk, waar een Engelsch predikant de leerrede hield. Ook zag men met groote vreugd dat hij kort daarna in andere steden van Holland, „tot verscheiden reijsen openlijck ten Nachtmaal ginck Van zyne zorgen voor de kerk gaf Leicester al dadeiyk blyk, toen hij te Utrecht kwam. Daar waren twee afdeelingen in de hervormde kerk. De predikant Duifhuis (vroeger pastoor) leefde met zyne gemeente afgezonderd. Hunne kerken (de Jacobi- en Maria-kerk) werden druk bezocht „ook vande beste en gequalificeerste der stadt". Leicester liet eenige predikanten van de consistorie (de andere afdeeling) en van die van St. Jacob b(j zich komen en zeide tot hen te verstaan, dat zij zich met elkander zouden vereenigen, alzoo hij die scheuring ondienstelyk hield. Hoe weinig dit den predikanten van St. Jacob ook beviel, de vereeniging ging door. De vereenigingsacte bestond uit 18 artikelen. Onder de onderteekenaars van de zijde der consistorie treft men aanHerman Modetu en ook Wernerus Helmichius. Een leêraar van St. Jacob, Taco Sijbrants, die zich in de ver eeniging niet vinden kon, verliet Utrecht en werd predikant te Medemblik. (2) Leicester was Calvinist in zijn hart en hoofd der Puriteinsche partij in Engeland, welke hij ijverig beschermde, al liep hij gevaar er de gunst zijner koningin door te verliezen. Intusschen werd de behoefte aan eene alge meene synode weder dringend gevoeld. Cool- haes ging nog maar steeds voort te schrijven tegen het bevel van staten en synode. Her manns Herberts, predikant te Gouda, bracht velerlei beroering door zyne corte verklaringe van Rom. 2 28. Buitendien was het er nog ver af, dat de regelen van bestuur, door vroe gere synoden vastgesteld, overal in werking waren gebracht, zooals de goede orde in de kerken eischte. Daarom werden de algemeene staten, maar bizonder Leicester gebeden, om eene nationale synode byeen te doen roepen, die naar het besluit der jongste synode van Middelburg (1581) art. 35 om de drie jaren moest gehouden worden en dus reeds in 1584 had behooren te vergaderen. Leicester gaf aan het verzoek gehoor, hetgeen door prins Maurits en andere overheden tot kennis der kerken werd gebracht. De particuliere synode van Zuid-Holland, vergaderd te Rotterdam, 2 Juni, nam de noo- dige voorbereidenden maatregelen, waarop den 20 Juni 1586 de nationale synode te'sGraven- hage werd geopend. Hulsebos. (1) Spreek uitLester. {2) Leicester, thans levende, zou zeker geen ge noegen nemen in het lange dralen, om a en b uit sommige kerken weg te doen.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1