Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. YK1JDAG I JULI 1898. ^Veekblad gewijd aan de ^Belangen der Jjereformeerde JCerken in ^Zeeland, J^oord-^rabant en J_,imburg. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ. 7e Jaargang. No. 26. KW* Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHy zal ons behonden. Jesaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: k. le 01 nt re MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. DE ZEGEN IN ABRAHAM. En in u zullen alle geslach ten des aardrijke gezegend wor den. Genesis 12 36. De belofte der Verlossing in het paradijs ge daan, wordt bij de verdere Heilsopenbaring in nadere bizonderheden bekend gemaakt. De gedachten des vredes, die bij God van eeuwigheid waren, worden in den loop der tij den verwerkelijkt en dat in zoo innig verband met de zich ontwikkelende geslachten. Ook hier zien w\j zoo die eenheid des menschdoms, dien band, die het geheiligd volk door alle tijden heen samensnoert. De moederbelofte aan het begin, alles omvattend, en met de beloften aan Abraham, aan David, aan zijn volk tot in de laatste geslachten vervuldin Christus Hoe wonder en hoe grootDe verlossing zal geschieden voor, maar ook in 't nauwste ver band met den mensch. Het is reeds van den eersten aanvangen af. EmmanuelGod met ons. Het zaad der vrouw! En hier wordt het heil saam verbonden met den vader aller geloovigen. In u! Wy vinden hier de eerste vermelding van Abraham, Abrahams verkiezing, Abrahams roeping, Abrahams plaats in het Koninkrijk GodsDe Heere beloofthem te zegenen, zijnen naam groot te maken en spreekt dit wondervol en goddelyk bevelWees een zegenDit wordt nader verklaard als eerst is aangewezen, dat de Heere beschermend over zijn volk en kerk zal optreden, en de nadere verklaring luidt En in u zullen alle geslachten des aardrijks ge zegend worden. Staan wij eenige oogenblikken bij deze belofte stil, die de goddelijke lijn aanwijst, waarin de Heere naar Zijnen wil werkt in het toebrengen en zegenen van Zijn volk. Het woordje in, hoe klein en nietig het ook schijne heeft eene ruime, ja onuitputtelijke be- teekenis, het is hier de vertaling van het He- breeuwsche be, dat eigenlijk inwoning beteekent. Het zijn in iets of iemand, hier van het heil Gods, wordt er krachtig door aangeduid. Ook kan het beteekenen door, aanwijzende het in strument of den persoon, waar door iets ge schiedt. In Abraham is dus het heil voor alle ge slachten des aardryks. Doch hoe is dit nu te verstaan. Wij moeten ook de andere plaatsen in het oog vatten, waarin deze belofte wordt herhaald. En dan meenen wij te mogen op merken, dat deze belofte tweeërlei rijke bedui- denis in zich bevat. VooreerstAbraham als stamvader van Israel, uit wien de Christus is, zooveel het vleesch aan gaat. Ten tweede Abraham als vader, als voorganger en voorbeeld aller geloovigen. Dit is de hoofdbeteekenis, alle verdere zegenin gen zyn hieraan ondergeschikt en dienen, om Gods gunst te verheerlijken, die Hij uit genade aan dezen zijnen knecht bewijzen wil. En wat nu het eerste aangaat. In Gen. 22 18 lezen wijEn in uw zaad zullen gezegend wor den alle volken der aarde. Paulus zegt daarvan En uioen zadehetwelk is Christus. Galaten 3 16. Abraham en de heilige linieJuda, David, Maria. Zie de geslachts registers bij Mattheus en Lukas, het laats; e opklimmende zelfs tot Adam. Wat wonder bestel des Heeren. In een men- schenkind, een zondig menschenkind, alzoo zijn heil voor te bereiden. En buiten dat zaad Abra hams zal nu niemand behouden kunnen wor den. In Christus, (den Zone Gods bovenal te prijzen, maar ook uit den zade Abrahams) zal genoemd worden alle geslacht in den hemel en op de aarde. Tweeërlei rijke beduidenisEn nu dan de tweede Abraham, vader der geloovigen. En de Schrift, te voren ziende, dat God de Heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende In u zullen al de volken gezegend worden. Zoo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den geloovigen Abraham. Gal. 3 8, 9. Zoo heeft ook de Heere Jezus zelf getuigd Abraham heeft zijnen dag gezien en is verblijd geweest en tot de hoovaardige Joden zeide Hjj Indien gij Abrahams waart, zoo zoudt gij in mij gelooven. Dus de eenige weg ter zaligheidde recht vaardiging door het geloof, reeds in Abraham openbaar. En de wet. Zy is om der overtredin gen wil daarbij gezet. Zij is de tuchtmeester tot Christus. En in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden. Alle geslachten des aardryks. Wij voegen ter verklaring hier een ander Schrift woord aan toe. Zoovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. Zoo is het en toch worden die woorden alle geslachten er niet door beperkt. Niet alleen uit Abrahams natuurlijke nakome lingen, maar uit de volken zullen ze toekomen en toestroomen om Abrahams God te belijden en zich in den Christus te verblijden. Ziet gy nu hoe de belofte Gods aan dezen eenen man gedaan, gansch zyn plan tot verlos sing zijns volks bevat Is Christus u ten zegen Wandelt gy in de voetstappen van den geloo vigen Abraham? Hülsebos. i Het standpunt dat de redacteur van De Stand aard en de redacteur van de Middelburgsche courant in zake leerplicht innemen, was en is m. i. uiteenloopend. De Middelburgsche courant denkt hier anders over; in haar nummer van Dinsdag toch zegt zij Principieel staan Dr. Kuyper en wij, liberalen, op een en hetzelfde standpunt. In beginsel zijn wij en hij het over leerplicht volmaakt eens." Ze zegt dit op grond van hetgeen de redacteur van De Standaard schreef in zijn nummer van 27 Juni. Dat zij dit zegt met een hoop verwijten op den koop toe, aan het adres van Dr. Kuyper en de anti-revolutionairen, inzonderheid van de Walchersche, behoeft wel niet meegedeeld te wordenimmers boos was ze nog altijd, vooral na een nederlaag als zy nu weer moest ondergaan. Hetgeen hare tegenstanders, het geen de belyders van den Christus der Schrif ten willen, is haar niet alleen vreemd en groote dwaasheid, maar het is of het voor haar geen recht van bestaan heeft. Vandaar dat totale gebrek aan waardeering. Het is of zy nog altijd leeft in den waan dat de liberalen de natie zyn. Voor eigen gebreken schijnt ze daarenboven geen oog te hebben. Want nu verwijt ze zon der grond, en toen zij hier (en de liberalen door het geheele land) het volk misleidde door het voor te stellen, alsof wy, die tijdelijk den landbouwenden stand wilden helpen, het brood, neen, niet een enkele cent verhoogen, maar het duur maken wilden, toen zij dat deed blikte noch bloosde ze. 't Is of ze zelfs na de ver kiezingen dier dagen het onedele van die prak tijk niet inzag. Tenminste noch het onheilig ophitsen der protestanten tegen de Roomschen noch het onware der leusDuur broodwerd ooit erkend. Het doel werd bereikt, wel niet in Walcheren, maar in het land, en het was alsof dat genoeg was. Nu verwijt ze, zeide ik, zonder grond im mers het standpunt van De Standaard en het hare was en is niet gelijk. En, wat hier vóór de verkiezingen geschreven is over leerplicht neem ik ook na de verkiezingen nog voor mijne rekening. Dat doe ik, zelfs als het onverhoopt van achteren blijkt, dat de hooggeachte redac teur van De Standaard er in een enkel opzicht anders over denkt. Slaafs navolgen was bij ons nooit eisch en zal het, naar ik vertrouw, nimmer worden. Doch ik vlei mij ook in dezen nader te staan by den redacteur van De Standaard dan de re dacteur van de Middelburgsche courant, die zegt,In beginsel zijn wij en hij het over leer plicht volmaakt eens." Naar het mij nu voorkomt, is dat nog niet gebleken. Immers de redacteur van De Stand aard gaat van het beginsel uit dat de Overheid in casu eerst met de wet mag tusschenbeide komen, wanneer er verwaarloozing, door on wil enz., aanwezig isvan dat beginsel nu ging dusver noch de liberale- party noch de Middelburgsche courant uit. En het is juist uit kracht van dit verschillend uitgangspunt dat de liberalen de cijfers der niet schoolgaande kinderen zoo hoog mogelijk opgaven, ach ja, zelfs hooger (was dat ook geen misleiding?) dan ze werkelijk waren. Daarenboven wil de redacteur van De Standaard niet ingrijpen in het recht der ouders geiyk dat de redacteur der Middelburgsche courant zou willen, blyken3 zijn schryven over het ontwerp van den Mi nister Borgesiusimmers dat ontwerp was té vrygevig, volgens den redacteur der Middel burgsche, en de redacteur van De Standaard heeft het daarentegen fel bestreden, als een ontwerp dat de rechten der ouders verkort; zelfs heeft hij gewaarschuwd voor de dingen, die bij onverhoopte aanneming komen kunnen. En wat my aangaat, ik zou hét ontwerp moeten zien voor ik zou kunnen zeggen, dat kan terstond ons aller goedkeuring wegdragen. Wat nu betreft hetgeen in ons district vóór de verkiezingen geschreven is, vooralsnog ge loof ik niet, dat het in strijd is met hetgeen de redacteur van De Standaard dusver daar over geschreven heeft. In elk geval is het niet in stryd met hetgeen wij hier gelooven waar en goed te zijn, in betrekking tot den leerplicht. En wy meenen even vrij te zijn, als de redacteur van De Middelburgsche cou rant in het uitspreken onzer overtuiging, ook in betrekking tot den leerplicht en het ontwerp van den Minister Borgesius. Wat geschreven is over leerplicht was naar onze overtuiging.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1