Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
YK1JDAG I JULI 1898.
^Veekblad gewijd aan de ^Belangen der Jjereformeerde JCerken
in ^Zeeland, J^oord-^rabant en J_,imburg.
Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ.
7e Jaargang.
No. 26.
KW*
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHy zal ons
behonden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
k. le 01 nt re
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
DE ZEGEN IN ABRAHAM.
En in u zullen alle geslach
ten des aardrijke gezegend wor
den. Genesis 12 36.
De belofte der Verlossing in het paradijs ge
daan, wordt bij de verdere Heilsopenbaring
in nadere bizonderheden bekend gemaakt.
De gedachten des vredes, die bij God van
eeuwigheid waren, worden in den loop der tij
den verwerkelijkt en dat in zoo innig verband
met de zich ontwikkelende geslachten. Ook hier
zien w\j zoo die eenheid des menschdoms, dien
band, die het geheiligd volk door alle tijden
heen samensnoert. De moederbelofte aan het
begin, alles omvattend, en met de beloften aan
Abraham, aan David, aan zijn volk tot in de
laatste geslachten vervuldin Christus
Hoe wonder en hoe grootDe verlossing zal
geschieden voor, maar ook in 't nauwste ver
band met den mensch. Het is reeds van den
eersten aanvangen af. EmmanuelGod met ons.
Het zaad der vrouw! En hier wordt het heil
saam verbonden met den vader aller geloovigen.
In u! Wy vinden hier de eerste vermelding
van Abraham, Abrahams verkiezing, Abrahams
roeping, Abrahams plaats in het Koninkrijk
GodsDe Heere beloofthem te zegenen, zijnen
naam groot te maken en spreekt dit wondervol
en goddelyk bevelWees een zegenDit wordt
nader verklaard als eerst is aangewezen, dat
de Heere beschermend over zijn volk en kerk
zal optreden, en de nadere verklaring luidt
En in u zullen alle geslachten des aardrijks ge
zegend worden.
Staan wij eenige oogenblikken bij deze belofte
stil, die de goddelijke lijn aanwijst, waarin de
Heere naar Zijnen wil werkt in het toebrengen
en zegenen van Zijn volk.
Het woordje in, hoe klein en nietig het ook
schijne heeft eene ruime, ja onuitputtelijke be-
teekenis, het is hier de vertaling van het He-
breeuwsche be, dat eigenlijk inwoning beteekent.
Het zijn in iets of iemand, hier van het heil
Gods, wordt er krachtig door aangeduid. Ook
kan het beteekenen door, aanwijzende het in
strument of den persoon, waar door iets ge
schiedt.
In Abraham is dus het heil voor alle ge
slachten des aardryks. Doch hoe is dit nu te
verstaan. Wij moeten ook de andere plaatsen
in het oog vatten, waarin deze belofte wordt
herhaald. En dan meenen wij te mogen op
merken, dat deze belofte tweeërlei rijke bedui-
denis in zich bevat.
VooreerstAbraham als stamvader van Israel,
uit wien de Christus is, zooveel het vleesch
aan gaat. Ten tweede Abraham als vader, als
voorganger en voorbeeld aller geloovigen.
Dit is de hoofdbeteekenis, alle verdere zegenin
gen zyn hieraan ondergeschikt en dienen, om
Gods gunst te verheerlijken, die Hij uit genade
aan dezen zijnen knecht bewijzen wil.
En wat nu het eerste aangaat. In Gen. 22 18
lezen wijEn in uw zaad zullen gezegend wor
den alle volken der aarde. Paulus zegt daarvan
En uioen zadehetwelk is Christus. Galaten 3
16. Abraham en de heilige linieJuda, David,
Maria. Zie de geslachts registers bij Mattheus
en Lukas, het laats; e opklimmende zelfs tot
Adam.
Wat wonder bestel des Heeren. In een men-
schenkind, een zondig menschenkind, alzoo zijn
heil voor te bereiden. En buiten dat zaad Abra
hams zal nu niemand behouden kunnen wor
den. In Christus, (den Zone Gods bovenal te
prijzen, maar ook uit den zade Abrahams) zal
genoemd worden alle geslacht in den hemel en
op de aarde.
Tweeërlei rijke beduidenisEn nu dan de
tweede Abraham, vader der geloovigen. En de
Schrift, te voren ziende, dat God de Heidenen uit
het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan
Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende In
u zullen al de volken gezegend worden. Zoo dan,
die uit het geloof zijn, worden gezegend met den
geloovigen Abraham. Gal. 3 8, 9.
Zoo heeft ook de Heere Jezus zelf getuigd
Abraham heeft zijnen dag gezien en is verblijd
geweest en tot de hoovaardige Joden zeide Hjj
Indien gij Abrahams waart, zoo zoudt gij
in mij gelooven.
Dus de eenige weg ter zaligheidde recht
vaardiging door het geloof, reeds in Abraham
openbaar. En de wet. Zy is om der overtredin
gen wil daarbij gezet. Zij is de tuchtmeester
tot Christus.
En in u zullen alle geslachten des aardrijks
gezegend worden. Alle geslachten des aardryks.
Wij voegen ter verklaring hier een ander Schrift
woord aan toe. Zoovelen als er de Heere, onze
God, toe roepen zal. Zoo is het en toch worden
die woorden alle geslachten er niet door beperkt.
Niet alleen uit Abrahams natuurlijke nakome
lingen, maar uit de volken zullen ze toekomen
en toestroomen om Abrahams God te belijden
en zich in den Christus te verblijden.
Ziet gy nu hoe de belofte Gods aan dezen
eenen man gedaan, gansch zyn plan tot verlos
sing zijns volks bevat Is Christus u ten zegen
Wandelt gy in de voetstappen van den geloo
vigen Abraham? Hülsebos.
i
Het standpunt dat de redacteur van De Stand
aard en de redacteur van de Middelburgsche
courant in zake leerplicht innemen, was en is
m. i. uiteenloopend. De Middelburgsche courant
denkt hier anders over; in haar nummer van
Dinsdag toch zegt zij Principieel staan Dr.
Kuyper en wij, liberalen, op een en hetzelfde
standpunt. In beginsel zijn wij en hij het over
leerplicht volmaakt eens." Ze zegt dit op grond
van hetgeen de redacteur van De Standaard
schreef in zijn nummer van 27 Juni.
Dat zij dit zegt met een hoop verwijten op
den koop toe, aan het adres van Dr. Kuyper
en de anti-revolutionairen, inzonderheid van de
Walchersche, behoeft wel niet meegedeeld te
wordenimmers boos was ze nog altijd,
vooral na een nederlaag als zy nu weer moest
ondergaan. Hetgeen hare tegenstanders, het
geen de belyders van den Christus der Schrif
ten willen, is haar niet alleen vreemd en groote
dwaasheid, maar het is of het voor haar geen
recht van bestaan heeft. Vandaar dat totale
gebrek aan waardeering. Het is of zy nog
altijd leeft in den waan dat de liberalen de
natie zyn.
Voor eigen gebreken schijnt ze daarenboven
geen oog te hebben. Want nu verwijt ze zon
der grond, en toen zij hier (en de liberalen
door het geheele land) het volk misleidde
door het voor te stellen, alsof wy, die tijdelijk den
landbouwenden stand wilden helpen, het brood,
neen, niet een enkele cent verhoogen, maar
het duur maken wilden, toen zij dat deed blikte
noch bloosde ze. 't Is of ze zelfs na de ver
kiezingen dier dagen het onedele van die prak
tijk niet inzag. Tenminste noch het onheilig
ophitsen der protestanten tegen de Roomschen
noch het onware der leusDuur broodwerd
ooit erkend. Het doel werd bereikt, wel niet
in Walcheren, maar in het land, en het was
alsof dat genoeg was.
Nu verwijt ze, zeide ik, zonder grond im
mers het standpunt van De Standaard en het
hare was en is niet gelijk. En, wat hier vóór
de verkiezingen geschreven is over leerplicht
neem ik ook na de verkiezingen nog voor mijne
rekening. Dat doe ik, zelfs als het onverhoopt
van achteren blijkt, dat de hooggeachte redac
teur van De Standaard er in een enkel opzicht
anders over denkt. Slaafs navolgen was bij
ons nooit eisch en zal het, naar ik vertrouw,
nimmer worden.
Doch ik vlei mij ook in dezen nader te staan
by den redacteur van De Standaard dan de re
dacteur van de Middelburgsche courant, die
zegt,In beginsel zijn wij en hij het over leer
plicht volmaakt eens."
Naar het mij nu voorkomt, is dat nog niet
gebleken. Immers de redacteur van De Stand
aard gaat van het beginsel uit dat de Overheid
in casu eerst met de wet mag tusschenbeide
komen, wanneer er verwaarloozing, door on
wil enz., aanwezig isvan dat beginsel nu
ging dusver noch de liberale- party noch de
Middelburgsche courant uit. En het is juist
uit kracht van dit verschillend uitgangspunt
dat de liberalen de cijfers der niet schoolgaande
kinderen zoo hoog mogelijk opgaven, ach ja,
zelfs hooger (was dat ook geen misleiding?)
dan ze werkelijk waren. Daarenboven wil de
redacteur van De Standaard niet ingrijpen in
het recht der ouders geiyk dat de redacteur
der Middelburgsche courant zou willen, blyken3
zijn schryven over het ontwerp van den Mi
nister Borgesiusimmers dat ontwerp was té
vrygevig, volgens den redacteur der Middel
burgsche, en de redacteur van De Standaard
heeft het daarentegen fel bestreden, als een
ontwerp dat de rechten der ouders verkort;
zelfs heeft hij gewaarschuwd voor de dingen,
die bij onverhoopte aanneming komen kunnen.
En wat my aangaat, ik zou hét ontwerp
moeten zien voor ik zou kunnen zeggen, dat
kan terstond ons aller goedkeuring wegdragen.
Wat nu betreft hetgeen in ons district vóór
de verkiezingen geschreven is, vooralsnog ge
loof ik niet, dat het in strijd is met hetgeen
de redacteur van De Standaard dusver daar
over geschreven heeft. In elk geval is het
niet in stryd met hetgeen wij hier gelooven
waar en goed te zijn, in betrekking tot den
leerplicht. En wy meenen even vrij te zijn,
als de redacteur van De Middelburgsche cou
rant in het uitspreken onzer overtuiging, ook
in betrekking tot den leerplicht en het ontwerp
van den Minister Borgesius. Wat geschreven
is over leerplicht was naar onze overtuiging.