varia. Provinciale Predikanten-Conferentie. Officieel© Berichten. stelden wy vóór weken reeds een en andermaal aan de orde wy deden dat, met het oog op het ontwerp, dat ons met eene leerdwangwet begiftigen wil. Daar zulk eene wet in stryd is met de or dinantiën Gods en de rechten der ouders, ge voelden wy ons geroepen, ook in de Kerkbode, er over te schrijven en hierop te wijzen. Meer nog dan anders werd immers door dit ontwerp deze verkiezing een politieke, ja eene zeer ernstige en gewichtige. Ze gaf, vóór het ontwerp in behandeling komt en wet worden kan, gelegenheid, om het aan het oordeel der kiezers te onderwerpen. Deze gelegenheid mochten wij niet onopgemerkt laten voorby- gaan. De uitkomst heeft ons niet beschaamdin Walcheren overtrof ze zelfs onze verwachting. De honderd stemmen meerderheid, waarop wy zoowat rekenden, klom tot eene meerderheid van wel tweehonderd stemmen, bij sommige onzer candidaten. In Goes, in Zierikzee, in Tholen en in Sluis, bleef het zooals het was, in Walcheren wonnen wy reeds twee zetels en kan nog een derde gewonnen wordener één te winnen is daarenboven ook in het land van Hulst nog mogeiyk. Maar hoe ook de uitslag der herstemming wezen zal, dit staat vast, dat de vroeger verkregen meerderheid niet verlo ren, maar versterkt is geworden. En wat de dwangwet aangaat, deze is ver oordeeld geworden, door de meerderheid der kiezers. Dat ze anti nationaal is, is ontwyfel- baar zeker. Doch dat neemt niet weg, dat wij voor eene goede opvoeding en degelijk onder wys zyn. Daarvoor móeten wij gewis en zeker zyn. Het woord des Heeren ons in schrift ge geven, zegt ons reeds dat wy onze kinderen moeten leeren lezen, en wel met oordeel des onderscheids. De Heilige Schriften toch moe ten onderzocht en verstaan worden, voorzoover dat door onderwijs kan. Immers ook onze kinderen moeten op hun beurt, naar het ge bod Gods reeds aan Abraham gegeven, het hunnen kinderen kunnen vertellen. Nog meer. Door middel van 't genoten onderwijs moeten onze kinderen op rijperen leeftyd gekomen be lijdenis» kunnen doen van de waarheid Gods; ook moeten zij de tegensprekers kunnen we derleggen en de waarheid, zooals ze in Christus is, kunnen verdedigen. Wij hebben het by den heiligen doop beloofd, dat wy ze zullen onder wijzen en doen onderwyzen. Dit is ons eene heilige taakeene taak, die wy voor den Heere en zijne gemeente op ons namen. En daar wij ons geroepen gevoelen, voor de eer van God en voor de rechten van Christus op te komen, op elk terrein van het leven, en den wensch koesteren, dat onze kinderen dat met ons zullen doen, zoo ligt het voor de hand, dat goed en deugdelijk onderwys ons eene be hoefte is. Leerplicht, ja dat staat bij ons als een paal boven water. Op welsprekender wijze dan de liberalisten, die nog altijd op algemeene kos ten hunne kinderen lieten opvoeden en onder wijzen, hebben wij, door het oprichten onzer Christeiyke Scholen, daarvan biyk gegeven. Dewijl ook de christen als burger niet ach teraan wenscht te komen, maar in ieder op zicht flink wenscht te zyn, acht hy onwille keurig eene goede voorbereiding noodig. De levenstaak op maatschappelijk gebied te ver vullen neemt de ware christen ook ernstig op. Wetenschap en kunst veracht hy niet, maar eert hij. Doch het ware heil, het wezenlyke geluk, de inneriyke beschaving en veredeling verwacht hij er niet van. Maar de Heere zijn God gebruikt opvoeding en onderwys om hem en de zynen het heil zich bewust te doen worden en te schenken, voor de levensbestem ming te bekwamen en aan de dure roeping te doen beantwoorden. Genoeg. De anti-revolutionairen van den echten stempel achten het eene heilige roeping te yveren voor de opvoeding en het onderwys hunner kinderen. Maar de liberalisten, den zoogenaamden staat of zelfs de Overheid der tien of veertien jaren heer en meester|te laten over hunne kinderen, hen, hem of haar al die ja ren te laten zeggen, wanneer en waarin zij onder wijs moeten ontvangen, zie, dat is voor de anti revolutionairen 'onduldbaar. Dat ingrypen in de rechten der ouders en dat omkeeren van de ordeningen Gods weerspreken en weerstaan zy. In zulk een dwangbuis kunnen en willen wy Nederlanders niet gaanzelfs al is het, dat andere natiën het zich getroosten. Want niet de andere volken, maar de ordinantiën Gods eerbiedigen wy, erkennende, dat zy regel voor het leven in al zyne geledingen zyn. Daarom kiest elk man van beginsel, ook by de herstemmingen voor de provinciale Staten, slechts de mannen, van wie hij weet, dat zij met hem voor de ordinantiën Gods zich bui gen. De Middelburgsche courant noemt in haar nummers, die na de verkiezing van Vrijdag 1.1. verschenen, „kerk en leerplicht," als waarover wy het in onze verkiezingsnummers vooral hadden. Welnu, dat is zoowant kerk en leerplicht waren door de liberalen aan de orde gesteld. De gewezen Minister van Houten en de heer Gewin zagen de kerk gaarne gebannen, volgens hetgeen door eerstgenoemde geschreven en door laatstgenoemde uitgesproken is. En wat nog meer zegt, de beginselen der geheele liberale- party staan vlak tegenover de beginselen van de kerk van Christus worden zy verwezenlijkt, dan gaat Christus kerk ten onder. Omdat wij daarvan overtuigd zyn en omdat dit gezien wordt, wijzen wij er op. Dat te doen is plichtsbetrachting want als de kerk van Christus uit ons dierbaar Vader land gebannen is, woont God niet meer in ons midden, en derven wy het licht en de kracht en den zegen, die de Heere ons door en in haar schenkteen modern heidendom is dan het weleer zoo ryk gezegende Nederland ge worden. Geen wonder dus, dat wy mannen wenschen gekozen te zien in Raden en Staten, die zoo menigmaal het pas geeft, voor haar welvaart yveren. Wat nu de leerplicht aangaat, zooals de li beralisten die willen, daarmee durfden zy blijk baar niet voor het volk verschynen. Zoomin als ze by gelegenheid der verkiezingen hunne beginselen ontwikkelen, kwamen zy met hun leerplicht voor het front. Omdat zij het niet deden, deden wij het maar. Wij deden het, zonder te vragen, of het de Middelburgsche courant ons veroorloofde en wel gelegen kwam. Voorts noemt zy ons „drij vende anti-revolutionairen," en wel, omdat wij den heer J. H. Snijders niet rustig zitten lieten. In Goes had men nog een tal van niet-drij- vende anti-revolutionairen immers velen werk ten daar mee, om den heer Kakebeeke te doen blyven. Wy zijn op zulke anti-revolutionairen niet belust. Maar dit tusschenbeide, wat wij eigenlyk de Middelburgsche courant vragen willen, is: of zij het ook prijst, wanneer liberalen de anti revolutionairen, die eenmaal zitting hebben, hunne stemmen geven en mitsdien zorgen, dat zij hun zetel behouden? Wij herinneren ons niet dat dit geschied is. Naar het ons dus móet voorkomen, heet het geen drijven, waDneer anti-revolutionairen door liberalen worden vervangen; maar in het om gekeerde geval heet het dat wel. Waarom Schrijver dezes weet geen andere verklaring dan deze„wij, liberalen, hebben meerdere en hoogere rechten dan gij. Voor hetgeen wij u gunnen, moet gij dankbaar zijn." Zoo zyn de manieren. Doch voor de vrij heid en de geiykheid stellen wy ons in de bres. Wy durven ze aan. Littooij. De Provinciale Synode der Geref. Kerken in Zeeland, werd Woensdag jl. 22 dezer met een welkomstgroet en korte toespraak naar Hand. 20 28 door den praeses van de Synode des vorigen jaars geopend. De Synode was ver gaderd in de Gasthuiskerk te Middelburg. Tot praeses werd gekozends. Littooy, tot scriba ds. Donner, assessoren waren ds. v. d. Veen en ds. Vrolijk. Na ,het lezen der notulen werden verschil lende rapporten uitgebracht en besproken. Op het laatst der morgenzitting, en verder in de namiddagzitting werden de bijdragen ten behoeve der Emeriti, weduwen en weezen ge regeld en vastgesteld, terwyi voorts op initiatief van drie dassen eene noodig geachte nieuwe regeling van deze zaak uitvoerig werd bespro ken. Ds. Littooy en dr. Wagenaar, benevens de ouderlingenMulder, Van Herp en De Jonge zullen de volgende Synode (D. V. te Goes te houden) in dezen van advies dienen. De Kerken zullen worden opgewekt op 31 Augustus Gods zegen af te smeeken over onze Koningin by hare troonsbestyging. Tot secundus-curator der TheoL School wordt benoemd ds. Esselink. Tot secundus der depu- taten naar art. 49 wordt benoemd dr. Wagenaar. Overigens werden alle deputaten herkozen. Nog zy opgemerkt, dat de Zeeuwsche Synode, hoewel met belangstelling vervuld voor de Zending, daarvoor geene bizondere deputaten heeft. Hulsebos. De Zeeuwsche Kerken hebben reeds vele jaren de gewoonteaan hare Synode eene samen komst van predikanten te verbinden tot onder linge leering en opbouwing. Hiertoe hebben ook andere ambtsdragers vryen toegang, terwijl ook gemeenteleden als toehoorders worden toe gelaten. Deze conferentie wordt gewoonlijk den dag na de Provinciale Synode gehouden. Zoo ook nu. Donderdag, 23 dezer, zag de Gasthuiskerk te Middelburg deze Conferentie weer dagen. Ds. Littooij opende haarliet zingen Ps. 106 3, las 1 Cor. 13. ontleende daaraan een kort ope ningswoord en ging voor in den gebede. De vergadering koos ds. Bouma tot praeses, ds. Wagenaar tot scriba. Ds. Esselink hield een referaat over Titus 35. Daarop sprak ds. v. d. Hoorn over de vraag Mag een predikant ook aan politiek doen In den namiddag handelde ds. Van der Kooij over de roeping van leeraar en gemeente in zake de Zending, terwyl eindelijk ds. Veenstra het gewichtig vraagstuk besprak, op en in hoe verre ook onder de tegenwoordige bedeeling nog wonderen geschieden. Boeiend waren de voordrachten, geanimeerd en leerzaam was de discussie. Dr. Wagenaar ging voor in dankzegging. Aan de Kerk van Middelburg komt een woord van erkentelyken dank toe voor de liefde, waar mede sy steeds onverdroten de kerkelijke ver gaderingen ontvangt. Hulsebos. Geen. termen. Tegen -de Heeren W. Bax, predikant, en W. Verlet, diaken der Herv. Ge meente te Oost-Zaandam, zijn door eenige lede maten der Herv. kerk klachten ingebracht bij de kerk visitatoren, inhoudende, dat de Heer Bax lid is der sociaal-democratische arbeiders- party, waarvoor hij als spreker optreedt, en dat de Heer Verlet, collecteur is der Staatsloterij, eene instelling, die de menschen in de gele genheid stelt zich te verrijken met een ander mans goed. Het classicaal Bestuur van Haarlem, hierin uitspraak doende, heeft beslist dat noch het lidmaatschap van de S. D. A. P. en het optreden in hare vergaderingen, noch het bekleeden van eene betrekking bij de Staatslotery kan gere kend worden onder de verkeerdheden, bedoeld in art. 3 van het reglement voor kerkelijk op zicht en tucht. Het heeft om die reden geene termen kunnen vinden om den Heer Bax of den Heer Verlet te berispen of eenig ander tuchtmiddel op hen toe te passen. H. 18 Juni. Men zietHet genootschap„de Hervormde kerk" is niets dan eene maatschappelijke ver- eeniging. En daar zijn nu de Hervormde ge meenten te Middelburg, lissingen, Serooskerke, enz. afdeelingen van Hoe velen, die zich rechtzinnig, ja, gerefor meerd noemen, daar nog vrede mee kunnen hebben en zoo het Koningschap van Christus kunnen laten vertreden, wordt meer en meer een raadsel. Gehoorzaam zijn aan de Synodale organisatie isongehoorzaam zijn aan Chris tus, als koning zyner kerk. Hulsebos. Beroepen te Wyckel-Balk ds. J. Bajema te Randwijk te Naarden, te Weesp B en te Tzum- marum dhr. J. A. de Vries cand. te Amsterdam te Sneek B dr. J. Hania te Oosterbierumte Westmaas G. Wisse cand. te Kamperland. Aangenomen naar Göriitz door ds. H. P. F. C. Graefe te Laar (Bentheim); naar Bleiswyk door ds. C. Hoek te Schettensnaar Dedems- vaart door ds. J. v. Henten te Baambrugge naar Opperdoes door R. J. Aalders cand. te Am sterdam. Bedankt voor Warns en Scharl en voor Vyf- huizen door dhr. J. A. de Vries cand. te Am sterdam voor Loppersum door ds. A. H. Nieboer te Aalten; voor Andel door ds. A. Mulder te 8choonrewoerd. De heer ds. A. Varenkamp, nog slechts zes jaar in de Bediening, eerst te Tiel daarna te Hollandscheveld, is op 37 jarigen leeftyd, in laatsgenoemde gemeente gestorven. Aan alle kerken der Classis is tij' dig bericht gezonden van de te honden

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 2