I
Uit de Heilige Schrift.
Belijdenis en School.
YR1JDAG 20 MEI 1898.
Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ.
7e Jaargang.
Na. 20.
y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE J^ERKEN
IN
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
EEL.AND, J^OORD-j^RABANT EN j^IMBURG.
ONDER REDACTIE VAN
Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
8 cent. Advertentién van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten Yan 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie. gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22.
Uitgever:
K. LE CO INT RE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bil den
Uitgever in te zenden.
HET EVANGELIE EN DESZELFS VERKON
DIGING AAN ALLE VOLKEN.
Maar de rechtvaardigheid, die
uit het geloof is, spreekt aldus
Zeg niet in uw hartWie zal in
den hemel opklimmen? hetzelve
is Christus van boven afbrengen.
Of, wie zal in den afgrond ne
derdalen, hetzelve is Christus uit
de dood en opbrengen.
Maar wat zegt zij Nabij u is
het woord, in uwen mond en in
uw hart. Dit is het woord des
geloofs, hetwelk wij prediken.
Bom. 10 6—8.
Met de opstanding en verheerlijking des
Heeren gaat ook het volle licht op over 't ge
nadeplan Gods tot verlossing Zijns volksen
nu zal ook Zyne genadeheerschappy gevestigd
worden van volk tot volk. Evenals nu de
lente haar leven en schoonheid overal doet
aanschouwen in de eertyds dorre en sombere
natuur, zoo gaat met Christus komst en ver
heerlijking het koninkrijk Gods met zijne kracht
en leven door Woord en Geest van volk tot
volk, en wordt alzoo het gelaat des aardrijks
vernieuwd. Leven eu vrede te midden van
het door de zonde zoo diep ellendig aardrijk.
Al den volken zal het Evangelie worden ge
predikt. Reeds had het de Heere voor Zijn
lijden en verheerlijking tot de joden gezegd
Het koninkrijk Gods is binnen in ulieden. En
ook zoude het als een zuurdeeg alles doorzuren,
het zoude zijn invloeden doen gevoelen in alle
levensbetrekkingen, op elk gebied van het men-
schelyk bestaan. Zoo zal Gods Kerk zich open
baren als Gods Koninkrijk in de wereld en toch
onderscheiden van de ivereld, als niet van deze
wereld en toch als het zout en het zuurdeeg,
dat alles doordringt.
De apostel is vervuld met deernis over het
afkeerig Israël, hetwelk zijne heerlijke voor
rechten minacht, zich van de waarheid afkeert,
zijne zaligheid in eigene gerechtigheid zoekt
en blind is voor de rechtvaardigheid, die uit
God is door het geloof, de rechtvaardigheid
verworven door Christus Jezus. Ook Mozes
heeft niet anders geleerd en deze leer is altijd
de troost van Gods kinderen geweest. Het
einde der wet is Christus tot rechtvaardigheid
een iegelijk, die gelooft» Ja ook Mozes is een
verkondiger van het Evangelie, als hij het volk
een woord gebiedt, onderscheiden van de wet
en in verband met Verbond en verbondsteeken
(Deut. 30 il) en daarvan zegt, dat het niet
verre is.
Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie
zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor
ons hale en ons hetzelve hooren late, dat wij het
doen Het is ook n iet op gene zijde der zee, om
te zeggenWie zal voor ons overvaren aan gene
zijde der zee, dat hij het voor ons hale en ons het
zelve hooren late, dat wij het doen. Want dit
woord is zeer nabij u, [in uwen mond en in uw
hart.
Door de gedurige verkondiging en het zien
van de instellingen des Heeren, was het Woord
in hun mond en in hunne gedachten. En nu
gebiedt Mozesden Heere lief te hébben en
noemt hem aldus Hij is uw leven.
En deze rechtvaardigheid des geloofs is nu
in al haar klaarheid in het licht getreden na
Christus verheerlijking.
En dit betoogt nu de apostel, als hy Mozes
getuigenis aanhaalt en nader toepast. Neen,
ook nu of immer geen aannemiDg van het
Evangelie dan dooi de bizondere genadewer
kingen des Geeste», maar groot is de schuld
der verwerping, wtiar de Heere Zijne genade,
waar Hij den weg Ces levens zoo in volle klaar
heid doet prediken. Zeg niet in uw hart:
Wie zal in den hemt* opklimmen Zeg dus niet
waar vinden wfj de hemelsche wijsheid en
waarheid, hetzelve is Christus van boven afbren
gen. Het is te doen alsof Christus niet ten
hemel ware gevaren, nadat Hy in zyne mensch-
wording uit den Hemel is neergedaald. Of, wie
zal in den afgrond nederdalen. Wie zal in de
diepte des denkens zich aflaten, om de waar
heid te vinden Hetzelve is Christus uit de dooden
opbrengen. Zoo te spreken is te doen, alsof
Christus niet hadde geleden en volkomen vol
daan
Maar wat zegt zvj(hoedanig is de prediking
van de rechtvaardigheid des geloofs). Nabij u
is het woord, in uwen mond en in uw hart.
Dit is het woord des geloofs, hetwelk wij predi
ken. Zoo bevoorrecht te zyn, en toch dat
woord niet tot zaligheid te hebben aangeno
men, schrikkelijke toestandWil de Heere
Zijn Woord zoo ruim bekend maken, stel u
ook in den weg geloovige om dat Woord mede
te verbreidenTroostvolle inhoud des Evange
lies Christus gestorven, Christus verheerlijkt
Dit, door het geloof gekend, ziehierde recht
vaardigheid, die uit God is. Hulsebos.
Voor mij licht „Leerdwang"
Rapport, aangeboden aan de Vereeniging voor
Christel ijk-Nationaal schoolonderwijs, door H.
Bijleveld, prof. Mr. D. P. D. Fabius, Mr. Th.*
Heemskerk, Prof. J. Woltjer, en H. J. van
Wijlenr
Dit Rapport werd ter recensie in de Zuider-
Kerkbode gezonden aan Dr. Wagenaardeze
was zoo vriendelijk het mij te zenden, omreden
hij niet met de Zuider-Kerkbode in betrekking
staat, en daarenboven over leerdwang door my
in deze bode geschreven wordt.
't Is dientengevolge dat de beoordeeling van
dit Rapport in dit blad door mij geschiedt. De
hooggeachte schrijvers zullen dat, naar ik hoop,
goedkeuren.
Het Rapport komt op den juisten tyd en het
is zoo leerryk, dat by het lezen er van onwil
lekeurig de gedachte en wensch opkomtmocht
ieder huisvader het ontvangen en lezen. Ik
wenschte wel dat by gelegenheid van en met
het oog op de verkiezingen voor de Prov. Staten
er eene uitgave van kwam, waarvan een exem
plaar door de kiesvereenigingen aan de kiezers
kon gezonden worden. Een degelijk stuk, een
stuk van blijvende waarde, een stuk, dat be
waard en ook nog na de verkiezingen zou ge
lezen worden, hadden zij dan.
Onder den zegen Gods kan leerdwanger
door in den grond geboord worden.
Wy deelen er D. V. nog wel een en ander
uit mee. Littoou.
Leerdwangverdient in den grond te wor
den geboord. Hij hoort op den Nederlandschen
bodem niet thuis. Het oude, wreede Sparta,
dat de rechten en verplichtingen door God aan
de ouders gegeven niet kende en dies niet
eerbiedigde, voerde hem in. De ouders toch
moesten in Sparta tot op zekeren leeftijd hun
ne kinderen aan den Staat afstaan deze liet
hen onderwyzen en opvoeden naar zijnen wil.
Heeft de zoogenaamde Staat in de éérste
plaats recht op de kinderen, of hebben dat de
ouders Zie, dat is de vraag, waarom het in
den grond gaat, by het ingediende ontwerp op
den leerplicht. Echt socialistisch is dit ontwerp
immers het socialisme wil alles aan de gemeen
schap afstaanhet liberalisme aan de gemeen
schap, die de Staat geheeten wordt. De kinde
ren nu zyn de grootste en rykste bezitting,
die de Heere God ons hier gegeven heeft. Heeft
nu de Staat op hen het eerste en hoogste recht,
kan en mag hy er voor tal van jaren besla*
op leggen, dan ligt net ook voor de hand en
is het uitgemaakt, dat hy dit zeker mag op
onze overige bezittingen. Ten slotte is dan alles
voor de gemeenschap. Zoo stuurt mitsdien het
liberalisme ons op den weg naar de staatsal-
macht. De Staat het eene en het alles. De Staat
heer en meester, zeggenschap hebbende over
alles, zelfs ook over uwe kinderen. Geen God,
geen ouderlyke rechten en geen eigendom meer,
inderdaad en in der waarheid, dat is het be
ginsel, hetwelk ten grondslag ligt aan het in
gediende ontwerp op den leerplicht. Heeft ons
Nederlandsche volk dat beginsel aanvaard, dan
gaan wy verder en verder op deze heillooze
baan. Beginselen toch werken door. Hebt gy
krachtens een beginsel het eene prys gegeven,
hier zelfs het meerdere, dan moet en zal het
andere volgen.
Mochten allen wakker worden, inzien en be
seffen wat er met het ontwerp op den leer
plicht op het spel staat. Op het spel staan onze
heiligste rechtenen in de tweede plaats een
deel onzer christeiyke scholen en in de derde
plaats nog weer een deel van onze financiën,
ten behoeve van het zoogenaamde neutrale
onderwijs. Zooals wy de verledene week reeds
zeiden, is het de vraag wie ook bij niet ver
waarloosde kinderen, - het recht heeft te bepa
len, wanneer, hoelang, in welke vakken en tot op
welke hoogte de kinderen zullen onderwezen
worden
Ons antwoord op deze vraag luidtde ouders
en het antwoord, dat het ingediende ontwerp
en het liberalisme geeft, isde staat."
Wordt dit ontwerp wet, dan is dit zoo diep
ingrypende, gewichtige vraagstuk beslist; be
slist, in stryd met het Woord en den wil van
God en met de rechten door God den ouders
gegevendan zijn wy daarenboven op het hel
lend vlak van het socialisme gekomen.
De christelijk-historische vrienden hebben dat
zeker niet voor- en doorzien, toen zy dit Mini
sterie en alzoo dit ontwerp mogelyk gemaakt
en mitsdien mede in het leven geroepen hebben.
Doch door dat zy zich zonder recht en reden
van ons, met wie zy den Christus beleden en
voor de Goddelyke rechten en die der ouders
opkwamen, afgescheiden en voor een deel, by
de herstemmingen voor de Tweede Kamer, in
strijd met hunne belijdenis, by de liberalisten
aangesloten hebbeD, maakten zy ditMinisterie