I Uit de Heilige Schrift. Belijdenis en School. YR1JDAG 20 MEI 1898. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ. 7e Jaargang. Na. 20. y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE J^ERKEN IN Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. EEL.AND, J^OORD-j^RABANT EN j^IMBURG. ONDER REDACTIE VAN Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 8 cent. Advertentién van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten Yan 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie. gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Uitgever: K. LE CO INT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bil den Uitgever in te zenden. HET EVANGELIE EN DESZELFS VERKON DIGING AAN ALLE VOLKEN. Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus Zeg niet in uw hartWie zal in den hemel opklimmen? hetzelve is Christus van boven afbrengen. Of, wie zal in den afgrond ne derdalen, hetzelve is Christus uit de dood en opbrengen. Maar wat zegt zij Nabij u is het woord, in uwen mond en in uw hart. Dit is het woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Bom. 10 6—8. Met de opstanding en verheerlijking des Heeren gaat ook het volle licht op over 't ge nadeplan Gods tot verlossing Zijns volksen nu zal ook Zyne genadeheerschappy gevestigd worden van volk tot volk. Evenals nu de lente haar leven en schoonheid overal doet aanschouwen in de eertyds dorre en sombere natuur, zoo gaat met Christus komst en ver heerlijking het koninkrijk Gods met zijne kracht en leven door Woord en Geest van volk tot volk, en wordt alzoo het gelaat des aardrijks vernieuwd. Leven eu vrede te midden van het door de zonde zoo diep ellendig aardrijk. Al den volken zal het Evangelie worden ge predikt. Reeds had het de Heere voor Zijn lijden en verheerlijking tot de joden gezegd Het koninkrijk Gods is binnen in ulieden. En ook zoude het als een zuurdeeg alles doorzuren, het zoude zijn invloeden doen gevoelen in alle levensbetrekkingen, op elk gebied van het men- schelyk bestaan. Zoo zal Gods Kerk zich open baren als Gods Koninkrijk in de wereld en toch onderscheiden van de ivereld, als niet van deze wereld en toch als het zout en het zuurdeeg, dat alles doordringt. De apostel is vervuld met deernis over het afkeerig Israël, hetwelk zijne heerlijke voor rechten minacht, zich van de waarheid afkeert, zijne zaligheid in eigene gerechtigheid zoekt en blind is voor de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof, de rechtvaardigheid verworven door Christus Jezus. Ook Mozes heeft niet anders geleerd en deze leer is altijd de troost van Gods kinderen geweest. Het einde der wet is Christus tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft» Ja ook Mozes is een verkondiger van het Evangelie, als hij het volk een woord gebiedt, onderscheiden van de wet en in verband met Verbond en verbondsteeken (Deut. 30 il) en daarvan zegt, dat het niet verre is. Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale en ons hetzelve hooren late, dat wij het doen Het is ook n iet op gene zijde der zee, om te zeggenWie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons hale en ons het zelve hooren late, dat wij het doen. Want dit woord is zeer nabij u, [in uwen mond en in uw hart. Door de gedurige verkondiging en het zien van de instellingen des Heeren, was het Woord in hun mond en in hunne gedachten. En nu gebiedt Mozesden Heere lief te hébben en noemt hem aldus Hij is uw leven. En deze rechtvaardigheid des geloofs is nu in al haar klaarheid in het licht getreden na Christus verheerlijking. En dit betoogt nu de apostel, als hy Mozes getuigenis aanhaalt en nader toepast. Neen, ook nu of immer geen aannemiDg van het Evangelie dan dooi de bizondere genadewer kingen des Geeste», maar groot is de schuld der verwerping, wtiar de Heere Zijne genade, waar Hij den weg Ces levens zoo in volle klaar heid doet prediken. Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemt* opklimmen Zeg dus niet waar vinden wfj de hemelsche wijsheid en waarheid, hetzelve is Christus van boven afbren gen. Het is te doen alsof Christus niet ten hemel ware gevaren, nadat Hy in zyne mensch- wording uit den Hemel is neergedaald. Of, wie zal in den afgrond nederdalen. Wie zal in de diepte des denkens zich aflaten, om de waar heid te vinden Hetzelve is Christus uit de dooden opbrengen. Zoo te spreken is te doen, alsof Christus niet hadde geleden en volkomen vol daan Maar wat zegt zvj(hoedanig is de prediking van de rechtvaardigheid des geloofs). Nabij u is het woord, in uwen mond en in uw hart. Dit is het woord des geloofs, hetwelk wij predi ken. Zoo bevoorrecht te zyn, en toch dat woord niet tot zaligheid te hebben aangeno men, schrikkelijke toestandWil de Heere Zijn Woord zoo ruim bekend maken, stel u ook in den weg geloovige om dat Woord mede te verbreidenTroostvolle inhoud des Evange lies Christus gestorven, Christus verheerlijkt Dit, door het geloof gekend, ziehierde recht vaardigheid, die uit God is. Hulsebos. Voor mij licht „Leerdwang" Rapport, aangeboden aan de Vereeniging voor Christel ijk-Nationaal schoolonderwijs, door H. Bijleveld, prof. Mr. D. P. D. Fabius, Mr. Th.* Heemskerk, Prof. J. Woltjer, en H. J. van Wijlenr Dit Rapport werd ter recensie in de Zuider- Kerkbode gezonden aan Dr. Wagenaardeze was zoo vriendelijk het mij te zenden, omreden hij niet met de Zuider-Kerkbode in betrekking staat, en daarenboven over leerdwang door my in deze bode geschreven wordt. 't Is dientengevolge dat de beoordeeling van dit Rapport in dit blad door mij geschiedt. De hooggeachte schrijvers zullen dat, naar ik hoop, goedkeuren. Het Rapport komt op den juisten tyd en het is zoo leerryk, dat by het lezen er van onwil lekeurig de gedachte en wensch opkomtmocht ieder huisvader het ontvangen en lezen. Ik wenschte wel dat by gelegenheid van en met het oog op de verkiezingen voor de Prov. Staten er eene uitgave van kwam, waarvan een exem plaar door de kiesvereenigingen aan de kiezers kon gezonden worden. Een degelijk stuk, een stuk van blijvende waarde, een stuk, dat be waard en ook nog na de verkiezingen zou ge lezen worden, hadden zij dan. Onder den zegen Gods kan leerdwanger door in den grond geboord worden. Wy deelen er D. V. nog wel een en ander uit mee. Littoou. Leerdwangverdient in den grond te wor den geboord. Hij hoort op den Nederlandschen bodem niet thuis. Het oude, wreede Sparta, dat de rechten en verplichtingen door God aan de ouders gegeven niet kende en dies niet eerbiedigde, voerde hem in. De ouders toch moesten in Sparta tot op zekeren leeftijd hun ne kinderen aan den Staat afstaan deze liet hen onderwyzen en opvoeden naar zijnen wil. Heeft de zoogenaamde Staat in de éérste plaats recht op de kinderen, of hebben dat de ouders Zie, dat is de vraag, waarom het in den grond gaat, by het ingediende ontwerp op den leerplicht. Echt socialistisch is dit ontwerp immers het socialisme wil alles aan de gemeen schap afstaanhet liberalisme aan de gemeen schap, die de Staat geheeten wordt. De kinde ren nu zyn de grootste en rykste bezitting, die de Heere God ons hier gegeven heeft. Heeft nu de Staat op hen het eerste en hoogste recht, kan en mag hy er voor tal van jaren besla* op leggen, dan ligt net ook voor de hand en is het uitgemaakt, dat hy dit zeker mag op onze overige bezittingen. Ten slotte is dan alles voor de gemeenschap. Zoo stuurt mitsdien het liberalisme ons op den weg naar de staatsal- macht. De Staat het eene en het alles. De Staat heer en meester, zeggenschap hebbende over alles, zelfs ook over uwe kinderen. Geen God, geen ouderlyke rechten en geen eigendom meer, inderdaad en in der waarheid, dat is het be ginsel, hetwelk ten grondslag ligt aan het in gediende ontwerp op den leerplicht. Heeft ons Nederlandsche volk dat beginsel aanvaard, dan gaan wy verder en verder op deze heillooze baan. Beginselen toch werken door. Hebt gy krachtens een beginsel het eene prys gegeven, hier zelfs het meerdere, dan moet en zal het andere volgen. Mochten allen wakker worden, inzien en be seffen wat er met het ontwerp op den leer plicht op het spel staat. Op het spel staan onze heiligste rechtenen in de tweede plaats een deel onzer christeiyke scholen en in de derde plaats nog weer een deel van onze financiën, ten behoeve van het zoogenaamde neutrale onderwijs. Zooals wy de verledene week reeds zeiden, is het de vraag wie ook bij niet ver waarloosde kinderen, - het recht heeft te bepa len, wanneer, hoelang, in welke vakken en tot op welke hoogte de kinderen zullen onderwezen worden Ons antwoord op deze vraag luidtde ouders en het antwoord, dat het ingediende ontwerp en het liberalisme geeft, isde staat." Wordt dit ontwerp wet, dan is dit zoo diep ingrypende, gewichtige vraagstuk beslist; be slist, in stryd met het Woord en den wil van God en met de rechten door God den ouders gegevendan zijn wy daarenboven op het hel lend vlak van het socialisme gekomen. De christelijk-historische vrienden hebben dat zeker niet voor- en doorzien, toen zy dit Mini sterie en alzoo dit ontwerp mogelyk gemaakt en mitsdien mede in het leven geroepen hebben. Doch door dat zy zich zonder recht en reden van ons, met wie zy den Christus beleden en voor de Goddelyke rechten en die der ouders opkwamen, afgescheiden en voor een deel, by de herstemmingen voor de Tweede Kamer, in strijd met hunne belijdenis, by de liberalisten aangesloten hebbeD, maakten zy ditMinisterie

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1