Uit de Heilige Schrift. KERK. YR1JDAG 8 APRIL 1898. No. 14. Ds. J. HULSEBOS, en Ds. A. LITTOOIJ. 7e Jaargang. ^VeEKBLAD GEWIJD AAN DE j^ELANGEN DER pEREFORMEERDE JCeRKEN IN ZEELAND, pOORD-BRABANT EN j^IMBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze "Wetgever, de HEERE is onze KoningHjj zal ons behouden. Jeeaja 33 22. ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cenr. iedere regel meer 10 cent. Uitgever: k. le cointre MIDDELBURG. Berichten, Advertentien enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, by den Uitgever in te zenden. DE KWAADDOENER BEGENADIGD. En hij zeide tot hem Heere gedenk mijner, als gij in uw Koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem .-voor waar zeg ik u Heden zult gij met mij in het paradijs zijn Lucas 23 41, 42. Ook aan het kruis worden de gedachten uit veler harten openbaarde ruwheid der krijgs lieden, dobbelende om Jezus gewaad, de doo- delijke haat dër Joden, die den grooten Lyder op 't grievendst bespotten en smaden, de ver harding van den moordenaar, die in het aan gezicht van dood en oordeel nog medespot en lastert, maar ook de diepe verootmoediging en het zaligmakend geloof van den anderen kwaaddoener, door goddelijke almacht en vrij macht nog aan het Kruis bekeerd. Maar ook onder de discipelen, onder de vry- gekochten met 's Heeren bloed, wat eene ryke •verscheidenheid, als tot prijs van de veelvul dige wijsheid en genade Gods. Wat schare is daar vereend om den troon en smelt samen in het eeuwig Hallelujah Naast eenen Nikodemus, den leeraar in Is raël, een Levi de tollenaarmet een Maria van Bethanië die zat aan de voeten van Jezus, eene Magdalena, uit wie de Heere zeven duivelen had uitgeworpennevens eenen Johannes, die aanlag aan de borst van Jezus een kwaad doener, ter elfder ure, aan het kruis tot dis cipel des Heeren geroepen De macht der hel viert schijnbaar haren volkomensten triomf op Golgotha. Daar hangt Jezus aan het vloekhout, machteloos, te midden der kwaaddoeners, een aan Zijne rechterhand, een aan Zijne linker- en Jezus in het midden. Rondom de triomfeerende en spottende vijan den. Immers, nu is de overwinning volkomen. Indien God Hem wel wil, dat Hij nu afkome van het kruis. Maar Hij komt niet af. Gedaan is het met Zijne zaak. En wat zou de zwakke discipelschaar, waarvan zich nog een enkele op eene distantie vertoont. De nood klimt hoog. Ook een der mede kruiselingen deelt openlijk in de spotternyen der hel. Maar ziede genade zou ook hier doorbre ken. Te vroeg jubelt de hel. De kracht der genade zou op het heerlijkst schitteren op dit heeriyk tooneel. De andere kwaaddoener opent den mond tot beiydenis van zonden, tot belydenis van Chris tus, waarachtig God, waarachtig rechtvaardig mensch, tot een inroepen van Zyne genade. Enwoorden van troost en zegen stroomen van de lippen van den lijdenden Koning. Hoe treffend is ook deze bekeeringHier is een snoode misdadiger, die met den dood voor oogen wordt békeerd. Zie de kenmerken. Be kentenis van zonden bestraffing van den mede- kruiseling, geloof, dat Jezus in 2yne kruisge- stalte de Heiland is, die het Koninkrijk voor de grootste zondaren kan ontsluiten en dat hij van dit kruis zal ingaan in heeriykheid. Geene vrees voor de vijanden houdt hem terug in zyn belpden. Maar, hoe onuitsprekelijk is ook de liefde des Heeren voor de Zijnen, hoe vol er barming over hen in hunne ellende. Gevraagd wordt, dat de Heere den moordenaar gedenke, wanneer hy in Zyn Koninkrijk zal zyn geko men. Veel meer overvloedig spreekt de genade. Heden zult gij met mij in het paradijs zyn. Hier staat het verstand by stil. Aangrypend is het onderscheid. Dezen is het Evangelie een reuke des levens ten leven, genen eene reuke des doods ten doode. Beide kwaaddoeners verkeeren in dezelfde omstan digheden en toch welk een verschil. Te ver geefs is de vermaningVreest ook gij God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zjt Naast het toonbeeld van genade, zien wy de ontzettende kracht der zonde. De eene goddelooze wilde zich niet bekeeren, de goddelijke almachtige genade deed het hart des anderen smelten. Ernstige vermaning, die uit den mond des boetvaardigen kruiselings komt tot iederen on bekeerde Vreest gij ook God nietIndien dit aan het groene hout gesehiedt, wat zal aan het dorre geschieden 's Heilands smarten prediken uw oordeel Bekeering is het werk des H. Geestes. Zie eens by den onboetvaardige, hoe zelfs het ge zicht van den dood in de vreeselykste vormen niet verteedert. De bekeering uit te stellen, met het voor beeld van den bekeerden kruiseling tot voor wendsel, is groote zonde en zelfbedrog, mis bruik van de genade. Waarlyk dit voorbeeld te verstaan is heden het harte niet te verharden en tot de ontfermingen Gods en Christus de toe vlucht te nemen. Zoover wij weten, is dit de eenige sterfbedbekeering, waarvan de Schrift gewaagt, als men dit kruis een sterfbed noe men mag. Tot vertroosting worde dit voorbeeld gebruikt, als een zondaar nog op zijn sterfbed om ge nade leert roepen. Tot vertroosting is het voor al Gods volk. Zie welk eene groote liefde En die liefde was en is niet minder voor u, kind GodsZoo zij u dan ook deze genade des Heeren tot verkwikking bij het gezicht van uwe zonde, by aanvechting en stryd, in nood en doodLigt Gods gekende in doodsnood ter neder, verschrikt hem nog de aanblik zyner zonden, overvallen hem zyne smarten en zwak heden, zoo wentele hij het op den Heere, Die hem gekocht heeftHeere, gedenk mijnerEn nog zal het troostwoord de ziele bemoedigen en verblijden Heden zult gij met mij in het paradijs zijn! Zware stryd, dien de Zoon des menschen had te doorworstelen. Maar groot is Zyne over winning. Wat machten zich tegen hem stellen, genade zal triomfeeren Stryden wy dan onder zyne Banier den goeden stryd des geloofsEenmaal zullen wij met Hem heerschen. Hulsebos. Uit de geschiedenis der Kerk. DE REFORMATIE IN GELDERLAND. I. Reeds vóór de Hervorming, in de vyftiende eeuw was er ook in Gelderland opwekking op godsdienstig gebied. Geert Groote vertoefde in het Karthuizei kloos ter Munnikenhuizen by Arnhem en ging van daar uit om boete en bekeering te prediken. Johannes Brugman woonde in het minder- broer der- klooster te Nijmegen, als hij uitrustte van de reizen, die hy met het zelfde doel als Geert Groote ondernam. In Zutfen hebben mannen als Zerbolt en Johannes Busch het verlangen naar meerdere kennis der Waarheid opgewekt en de broeders des gemeenen levensdie edele voorbereiders der hervorming, verspreidden zich door de provincie en hadden reeds vroeg hunne fraterhuizen en bloeiende scholen in Nijmegen, in Doesburg en in het schatryke Harderwijk. Toen de hervorming in Saksen was doorge broken, had Gelderland goede gelegenheid om met de leer der Hervormers van uit Embden te worden bekend gemaakt, alwaar Luthers ge schriften reeds in 1519 openly k werden ver kocht, en, hoe dicht was men tevens by Wezel, de moeder der GeuzenDe kettersche boeken vond men dan ook in 1523 te Harderwijk, in 1526 binnen het klooster Marienakker, by Ros sumin 1529 te Zutfen. De geschriften van Luther en Melanchthon, maar ook van Zwingli en Calvijn, van Bulling er, Bugenhagen en d Lasco werden van af 1544 in de nederige pas torie van Garderen gelezen en ook in Venloo, Kuilenburg en Harderwijk werden de boeken der Hervormers op de scholen ingevoerd. Hierbij voegde zich het woord der prediking, als van den geleerden Geldenhaver te Tiel (1524,) van den pastoor Koenraad Renckum te Har derwijk (1543), van den kapelaan Kamerlinck te Venloo (1549) en van den prior der predikhee- ren Vermolanus te Nijmegen (1550). Opmerke lijk, hoe vooral ook onder de roomsche gees- telyken de hervorming ingang vond, een reden, waarom zy zich ook zoo snel en zoo krachtig onder het volk verbreidde. De toenmalige landsheer, hertog Karei van Gelder was een vervolger der geloovigen en zyn dood, die in het midden van 1538 viel, was den hervormden en Gelderland eene ware verlichting. Zij ademden vryer onder zijn op volger, Willem van der Marck, die door den verlichten Hereébach was onderwezen, maar geraakten op nieuw in nood, toen Karei V heer van Gelderland werd. Kareis scherpe plakaten deden evenwel in Gelderland niet zooveel kwaad als men ver wacht had. De hervorming was reeds te ver zelfs by de overheden en aanzienlyken doorge drongen. De kettermeester, Barend Gruwel, heeft er dan ook niet veel kunnen uitrichten. Ook schijnt Karei, die een eerste politicus was, het pas verworven gewest niet te hard te hebben durven aanpakken. Intusschen ging de prediking der nieuwe leer in stilte voort en vond veel by val niet alleen in de steden, maar evenzeer op het platte land, zoowel in den Tieler- en Bommelerioaard, als vooral in de Betuwe en op de Veluwe. Te Drumpt by Tiel werd in 1561 door ver boden predikanten gepredikt „tot welcke verboe- den sermonen grote mennichte van voUick, soe burgers en de burgersters wter deser stadt TieU gaen te hoeren, en, dit was moeielijk te belet ten „over mitz hom luiden groten getaü." (1) De ambtman van den Bommeler en Tieler- waard kon niet verzwygen „soe, Godt betert, in allen plaetsen onder der gemejnten, als oick nu ten tijt hier to Boemel, durch den ketterschen predicanten mit ketterij seer ontsteken sijn, en de alle dagen woe langer woe arger (1) (1) Afkomstig uit oude bescheiden.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 1