De Wortel van Isaï en zijne rust. BEDDEN en MATRASSEN, Naamkaartjes KERKELIJKE KAS. Het BESTE w en GOEDKOOPSTE Goud en Zilver, LAKO's Borstroggebloem UITBETALING GEURIGE THEEËN Zeeuwscke Boterjanhagel JONGEN en een LEERLING Advertentiën. Vereeniging BIDT en WERKT. K. LE COINTRE. KONINKLIJKE FABRIEK bestaande sinds meer dan een halve eeuw HORLOGES, BLOEDKORALEN, (oud en nieuw,) Paarlen, Gitten, enz., JACft FRANK, Lange Delft. Oud Goud en Zilver wordt tegen de hoogsten koers inge ruild en gekocht. Noord en Zuid. God vergadert haar nu mid dellijk door de prediking des Evangelies van Christus. Wij moeten echter niet alleen ver gaderd worden tot die gemeente. Ook meer. Want er ontbreekt, ook als we tot haar ver gaderd zijn, nog zooveel aan ons. Wy zijn zoo onwetend, zoo dwalend in verstand en hart. In ons werkt onze verdorvenheid na. De Ge meente moet bereid worden als een reine Bruid voor haren Bruidegom. Er moet veel gearbeid om te komen tot eenigheid des geloofs en der kennis van den Zone Gods, toteenen volkomenen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus. God arbeidt aan die volmaking door den dienst van het Woord, in het terecht brengen van dwalenden, het onderwijzen van onwetenden, in het opleiden tot heiligmaking. Voor den Dienaar is daartoe noodigdiepe kennis van het menschelijk hart, opdat hy onderscheidenlijk, naar ieders staat en behoefte, de wet Gods uitlegge en toepasse, ook voor onzen tijd. De zegen van zulke Dienaars dan ken we aan de Scholen van opleiding. De Schrift gebruikt voor de Gemeente de beelden van een huis, een brief, eene bruid. Uw huis is niet gereed als de steenen zyn opgetast, het moet ook afgewerkt en de kamers bewoonbaar ge maakt worden. Zoo ook met de steenen van Jezus, Gemeente, die losgewrikt zijn uit de groeve der zonde. De Gemeente wordt door Paulus een brief geheeten, een brief, zooals men die toen ter tijde gewoonlijk door een an der liet schrijven, gelijk Tertius voor Paulus deed. Van den brief der gemeente is Christus de auteurmaar zij wordt door onzen dienst bereid. Christus heeft in de dienaren des Woords Zyn secretarissenals straks de hemelsche brievenboden, de engelen, komen, dan mag er aan dien brief niets ontbreken. Hoeveel belang de Gemeente dus by de opleiding heeft, behoeft geen nader betoog. Ook voor de maatschappij brengt zij zegen, 'tls waar, Dienaar des Woords is een kerke lijk ambt. De Kerk komt op uit de bijzondere, de maatschappij uit de algemeene genade. Twee terreinen, die echter niet los van elkander staan. Een Dienaar moet heel het leven bren gen onder de macht van het Woord. Het Evan gelie van Jezus Christus moet alle kringen door dringen. Men geeft ons dat niet toe, en noemt ons, Gereformeerden, lastige en ontevredene menschen. En dat zyn we ook. We mogen eerst mee betalen voor de staatsschool en dan zelf onze eigene scholen bouwen. En dan zijn we nóg niet tevreden. We mogen eerst mee be talen voor de moderne predikers, en dan zelf onze eigene Kerken in stand houdeu. Owe zijn zoo lastig en ontevreden En we kunnen •ook niet tevreden zijn, vóór dat heel de wereld zich voor Christus buigt. Kennis met het oog op dien strijd is voor den Dienaar zoo noodig. Heel het leven kant zich tegen God. Wetenschap en kunst hebben voor den Christus geen plaats. Als er kyk op is, dat eene Christelijke regeering aan 't bewind kome, dan worden Pilatus en Herodes vrienden. Chateaubriand heeft gezegdeerst waa het Christendom, in de katakomben, toen drong het door tot de Tempels van het Heidendom, en daarna trad het op in de maatschappij. Nu keert men het om. Men wijst ons terug naar de Kerk en van de Kerk naar de kata komben, onder de aardemidden in de wereld wil men ons niet. Op een der hoofd grachten van Amsterdam staat een trotsch ge bouw, van kostbaar graniet opgetrokken een tempel van kunst en wetenschap. Er boven staat„Felix meritté' d. i. gelukkig door ver diensten. Enkele jaren geleden kon men daar de beroemdste dichters en kunstenaars uit het buitenland hooren. En thans Thans is het de drukkery van een blad, dat heel slecht gedrukt wordt, met heel slechten inkt, op heel slecht papier, en met een heel slechten inhoud: een volksdagblad in den slechtsten zin van het woord, zóó gaat het als men gelukkig wil zijn door verdiensten. De zegen, die er van onze kweekschool uitgaat is, dat wij prediken Felix gratia, d. i. gelukkig door genade. Door ge nade alleen kan ons leven waarlijk gelukkig zijn en strekken tot de eere van God. IH. God wilde zulke scholen schenkeneene waar de wetenschap in haar geheel wordt be oefend, en dat uit de beginselen van Gods Woord. Zoo is er volkomen recht van bestaan voor de Vrije Universiteit. Maar ook aan Zijne Kerken schonk God eene Inrichting tot Opleiding van Dienaren des Woords die van die Kerken zeiven uitgaat, onze Theol. School. Klein was haar begin. Zy is geboren in een staat van weinig kracht. Langzamerhand kwam er uitbreiding. De studie tijd werd verlengd, toen de kracht vermenig- y vuldigde. Na de Vereen, in 1892 kwam de Theol. School voor rekening van alle Kerken en kreeg zy een plaats in aller hart. Op de jongste Synode werd tot ingrypende veranderingen besloten. De voorbereiding werd ingericht als een volledig Gymnasium. Zoo vermeerderden de uitgaven. Eene verbouwing, voor enkele jaren, had reeds het fondskapitaal voor een groot deel gekort. Wy, Gereformeerden, zijn gewoon van tekorten te leven, en we komen er toch. Dat is een ver borgen zegen van den Heere, onzen God. Thans is echter tijdige voorziening noodig, opdat de kerken aan hare verplichtingen kunnen voldoen: a. door Fondsverbeteringen b. door jaarlijksche bijdragen van een ieder naar vermogen. God de Heere wil, dat Zijne dienaren gevormd worden naar den eisch van den tyd. Onze tijd eischt veel, zeer veel. Indien we die verplich ting verstaan, dan moeten we leven uit deze gedachteGod heeft ons vele gaven toebe- trouwdde gaven der wedergeboorte, des H. Geestes, enz. Tal van die gaven hebben weont vangen met het oog op anderen. Wat is de gemeenschap der Heiligen Elkander verhalen van de wegen, waarop de Heere ons is ontmoet, tot onderlinge stichting Dat is zeer zeker eene uitnemende manier tot oefening van die ge meenschap. Maar wat zegt de Catechismus „Eerstelijkdat alle en elk geloovige als lid maten aan den Heere Christus en al Zyne schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten, zijne gaven ten nutte en ter zaligheid van andere lidmaten gewilliglijk aan te leggen." Nu heeft de een de gave des gebeds, de ander die van het vermanen. Maar nu is er nog een gave, nl. die van geld en van goed. En zie men gelooft bijna, dat die uitgezonderd is. Bid den en vermanen dat gaatmaar geven dat is 't laatste waartoe men komt. En toch zyn we maar rentmeesters. Een rentmeester mag goed er van leven, maar niet alles zelf houden. Een ruim deel moet besteed voor Gods Konink rijk. En dat vrijwillig, gaarne, met genot. In meerdere of in mindere mate, naar ons vermogen, moeten wij allen wat afzonderen ook voor dezen arbeid, dien ik bepleitte. Wie is er die bidt om de komst van Gods Koninkryk Een goed bidder arbeidt ook. Dienaren en opzieners en leden, allen saam, ieder op zijn plaats, en naar de mate van zijn ontvangen zegen, in woord en gebed, in getrouw vermaan, maar ook in milde gaven. Zoo zij het. Met klimmende belangstelling werd deze keurige rede gevolgd. En de flinke collecte be wees, dat de spreker doel had getroffen. C. Lindeboom. Voor de talrijke bewijzen van belangstelling uit ons geliefd Middelburg, brengen wij onzen hartelijken dank met de bede dat onze God u rykeiyk zegene. W. H. OOSTEN Enkhuizen, Jan. '98. en Echtgenoote. HET BESTUUR der Vereeniging „de Kerkelijke Kasalhier maakt bekeDd, dat in zijne laatst gehouden Vergadering zijn uitgeloot Vijf Aan- deelen van flOO - in de geldleening der Ver eeniging en wel de Nummers 35, 47, 66, 93 en 96. De houders dezer Obligatiën worden uit- genoodigd zich te vervoegen tot den Boekhouder der Vereeniging, den Heer I. DE WOLFF, die door het Bestuur tot uitbetaling daarvan is gemachtigd. Het Bestuur voornoemd J. A. van Nederveen, Voorzitter. J. P. de Wagemaker, Secretaris. Middelburg, 12 Januari 1898. WORDT VEEL GEPREZEN. van de rente der aandeelen in de geldlee ning ten behoeve van terrein, pastorie en hulp kerk enz. der vroegere Gereformeerde Kerk B te Serooskerke (W) zal D. V. plaats hebben op Zaterdag den 2 i Januari 1898 in de nieuwe ConsistoriekAmer van 's morgens 9 tot 12 uur. van 10, 14, 18, 24 en 32 Cent per Ons, PREAN- GER KOFFIE, bij J. M. HEILIGER Lange Giststraat, F 163, Middelburg. HET BESTUUR der Vereeniging voor Gere formeerd Onderwijs bericht dat de betaling van intrest van geleend kapitaal over 1897 zal ge schieden ten Kantore van den Penningmeester, de heer J. A. VERTREGT op Dinsdag 18 en Dinsdag 25 Jan. a. 's avonds van 7—10 ure. C. VERHAGE, Voorz. De gewone Vergadering wordt 8 dagen UIT GESTELD met het oog op de Lezing van de Kies vereeniging. 10 Ct. de Ons, adres LAKO. Heden is verschenen Dertien Leerredenen over Jesaja 11 en Mat- theus 5 3 12, van H. HOEKSTRA, Bedienaar des Woords bij de Gereformeerde Kerk te Schie dam. Druk en uitgave is gelijk aan de vorige bun del. De prijs is ingenaaid f 1.60 en in linnen stempelband f l.OO. Na ontvangst van postwissel franco toezen ding door AFISSCHER, Boekh. Utrecht. worden spoedig en net geleverd van af 40 cent per 100 stuks in Etui. van D. J. PENNOCK, Middelburg. Solide nieuwe Veeren BEDDEN en Kapok BEDDEN. Springveer-, Wolle-, Paardenharen-, Kapok-, Alpen- en Zeegras, MATRASSEN. Soliede aflevering. Uiterst laag gestelde prijzen. BEDDEN-TIJKEN, welke nimmer doorstuiven. 10 jaar garantie. ADRES VOOR IS BIJ In den Boekh. van K. LE COINTRE kan een geplaatst worden.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1898 | | pagina 3