De Wortel van Isaï en zijne rust.
BEDDEN en MATRASSEN,
Naamkaartjes
KERKELIJKE KAS.
Het BESTE
w en GOEDKOOPSTE
Goud en Zilver,
LAKO's Borstroggebloem
UITBETALING
GEURIGE THEEËN
Zeeuwscke Boterjanhagel
JONGEN en een LEERLING
Advertentiën.
Vereeniging BIDT en WERKT.
K. LE COINTRE.
KONINKLIJKE FABRIEK
bestaande sinds meer dan een halve eeuw
HORLOGES, BLOEDKORALEN, (oud en nieuw,)
Paarlen, Gitten, enz.,
JACft FRANK, Lange Delft.
Oud Goud en Zilver wordt
tegen de hoogsten koers inge
ruild en gekocht.
Noord en Zuid. God vergadert haar nu mid
dellijk door de prediking des Evangelies van
Christus. Wij moeten echter niet alleen ver
gaderd worden tot die gemeente. Ook meer.
Want er ontbreekt, ook als we tot haar ver
gaderd zijn, nog zooveel aan ons. Wy zijn
zoo onwetend, zoo dwalend in verstand en hart.
In ons werkt onze verdorvenheid na. De Ge
meente moet bereid worden als een reine Bruid
voor haren Bruidegom. Er moet veel gearbeid
om te komen tot eenigheid des geloofs en der
kennis van den Zone Gods, toteenen volkomenen
man, tot de mate van de grootte der volheid
van Christus. God arbeidt aan die volmaking
door den dienst van het Woord, in het terecht
brengen van dwalenden, het onderwijzen van
onwetenden, in het opleiden tot heiligmaking.
Voor den Dienaar is daartoe noodigdiepe
kennis van het menschelijk hart, opdat hy
onderscheidenlijk, naar ieders staat en behoefte,
de wet Gods uitlegge en toepasse, ook voor
onzen tijd. De zegen van zulke Dienaars dan
ken we aan de Scholen van opleiding. De Schrift
gebruikt voor de Gemeente de beelden van een
huis, een brief, eene bruid. Uw huis is niet
gereed als de steenen zyn opgetast, het moet
ook afgewerkt en de kamers bewoonbaar ge
maakt worden. Zoo ook met de steenen van
Jezus, Gemeente, die losgewrikt zijn uit de
groeve der zonde. De Gemeente wordt door
Paulus een brief geheeten, een brief, zooals
men die toen ter tijde gewoonlijk door een an
der liet schrijven, gelijk Tertius voor Paulus
deed. Van den brief der gemeente is Christus
de auteurmaar zij wordt door onzen dienst
bereid. Christus heeft in de dienaren des Woords
Zyn secretarissenals straks de hemelsche
brievenboden, de engelen, komen, dan mag er
aan dien brief niets ontbreken. Hoeveel belang
de Gemeente dus by de opleiding heeft, behoeft
geen nader betoog.
Ook voor de maatschappij brengt zij zegen,
'tls waar, Dienaar des Woords is een kerke
lijk ambt. De Kerk komt op uit de bijzondere,
de maatschappij uit de algemeene genade. Twee
terreinen, die echter niet los van elkander
staan. Een Dienaar moet heel het leven bren
gen onder de macht van het Woord. Het Evan
gelie van Jezus Christus moet alle kringen door
dringen. Men geeft ons dat niet toe, en noemt
ons, Gereformeerden, lastige en ontevredene
menschen. En dat zyn we ook. We mogen eerst
mee betalen voor de staatsschool en dan zelf
onze eigene scholen bouwen. En dan zijn we
nóg niet tevreden. We mogen eerst mee be
talen voor de moderne predikers, en dan zelf
onze eigene Kerken in stand houdeu. Owe
zijn zoo lastig en ontevreden En we kunnen
•ook niet tevreden zijn, vóór dat heel de wereld
zich voor Christus buigt.
Kennis met het oog op dien strijd is voor
den Dienaar zoo noodig. Heel het leven kant
zich tegen God. Wetenschap en kunst hebben
voor den Christus geen plaats. Als er kyk op
is, dat eene Christelijke regeering aan 't bewind
kome, dan worden Pilatus en Herodes vrienden.
Chateaubriand heeft gezegdeerst waa het
Christendom, in de katakomben, toen drong
het door tot de Tempels van het Heidendom,
en daarna trad het op in de maatschappij. Nu
keert men het om. Men wijst ons terug
naar de Kerk en van de Kerk naar de kata
komben, onder de aardemidden in de
wereld wil men ons niet. Op een der hoofd
grachten van Amsterdam staat een trotsch ge
bouw, van kostbaar graniet opgetrokken een
tempel van kunst en wetenschap. Er boven
staat„Felix meritté' d. i. gelukkig door ver
diensten. Enkele jaren geleden kon men daar
de beroemdste dichters en kunstenaars uit het
buitenland hooren. En thans Thans is het de
drukkery van een blad, dat heel slecht gedrukt
wordt, met heel slechten inkt, op heel slecht
papier, en met een heel slechten inhoud: een
volksdagblad in den slechtsten zin van het
woord, zóó gaat het als men gelukkig wil zijn
door verdiensten. De zegen, die er van onze
kweekschool uitgaat is, dat wij prediken Felix
gratia, d. i. gelukkig door genade. Door ge
nade alleen kan ons leven waarlijk gelukkig
zijn en strekken tot de eere van God.
IH. God wilde zulke scholen schenkeneene
waar de wetenschap in haar geheel wordt be
oefend, en dat uit de beginselen van Gods Woord.
Zoo is er volkomen recht van bestaan voor de
Vrije Universiteit. Maar ook aan Zijne Kerken
schonk God eene Inrichting tot Opleiding van
Dienaren des Woords die van die Kerken zeiven
uitgaat, onze Theol. School. Klein was haar
begin.
Zy is geboren in een staat van weinig kracht.
Langzamerhand kwam er uitbreiding. De studie
tijd werd verlengd, toen de kracht vermenig- y
vuldigde. Na de Vereen, in 1892 kwam de Theol.
School voor rekening van alle Kerken en kreeg
zy een plaats in aller hart. Op de jongste Synode
werd tot ingrypende veranderingen besloten.
De voorbereiding werd ingericht als een volledig
Gymnasium. Zoo vermeerderden de uitgaven.
Eene verbouwing, voor enkele jaren, had reeds
het fondskapitaal voor een groot deel gekort.
Wy, Gereformeerden, zijn gewoon van tekorten
te leven, en we komen er toch. Dat is een ver
borgen zegen van den Heere, onzen God. Thans
is echter tijdige voorziening noodig, opdat de
kerken aan hare verplichtingen kunnen voldoen:
a. door Fondsverbeteringen b. door jaarlijksche
bijdragen van een ieder naar vermogen.
God de Heere wil, dat Zijne dienaren gevormd
worden naar den eisch van den tyd. Onze tijd
eischt veel, zeer veel. Indien we die verplich
ting verstaan, dan moeten we leven uit deze
gedachteGod heeft ons vele gaven toebe-
trouwdde gaven der wedergeboorte, des H.
Geestes, enz. Tal van die gaven hebben weont
vangen met het oog op anderen. Wat is de
gemeenschap der Heiligen Elkander verhalen
van de wegen, waarop de Heere ons is ontmoet,
tot onderlinge stichting Dat is zeer zeker eene
uitnemende manier tot oefening van die ge
meenschap. Maar wat zegt de Catechismus
„Eerstelijkdat alle en elk geloovige als lid
maten aan den Heere Christus en al Zyne
schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten
andere, dat elk zich moet schuldig weten, zijne
gaven ten nutte en ter zaligheid van andere
lidmaten gewilliglijk aan te leggen."
Nu heeft de een de gave des gebeds, de ander
die van het vermanen. Maar nu is er nog een
gave, nl. die van geld en van goed. En zie
men gelooft bijna, dat die uitgezonderd is. Bid
den en vermanen dat gaatmaar geven dat
is 't laatste waartoe men komt. En toch zyn
we maar rentmeesters. Een rentmeester mag
goed er van leven, maar niet alles zelf houden.
Een ruim deel moet besteed voor Gods Konink
rijk.
En dat vrijwillig, gaarne, met genot.
In meerdere of in mindere mate, naar ons
vermogen, moeten wij allen wat afzonderen ook
voor dezen arbeid, dien ik bepleitte.
Wie is er die bidt om de komst van Gods
Koninkryk
Een goed bidder arbeidt ook. Dienaren en
opzieners en leden, allen saam, ieder op zijn
plaats, en naar de mate van zijn ontvangen
zegen, in woord en gebed, in getrouw vermaan,
maar ook in milde gaven. Zoo zij het.
Met klimmende belangstelling werd deze
keurige rede gevolgd. En de flinke collecte be
wees, dat de spreker doel had getroffen.
C. Lindeboom.
Voor de talrijke bewijzen van belangstelling
uit ons geliefd Middelburg, brengen wij onzen
hartelijken dank met de bede dat onze God u
rykeiyk zegene.
W. H. OOSTEN
Enkhuizen, Jan. '98. en Echtgenoote.
HET BESTUUR der Vereeniging „de Kerkelijke
Kasalhier maakt bekeDd, dat in zijne laatst
gehouden Vergadering zijn uitgeloot Vijf Aan-
deelen van flOO - in de geldleening der Ver
eeniging en wel de Nummers 35, 47, 66, 93
en 96. De houders dezer Obligatiën worden uit-
genoodigd zich te vervoegen tot den Boekhouder
der Vereeniging, den Heer I. DE WOLFF, die
door het Bestuur tot uitbetaling daarvan is
gemachtigd.
Het Bestuur voornoemd
J. A. van Nederveen, Voorzitter.
J. P. de Wagemaker, Secretaris.
Middelburg, 12 Januari 1898.
WORDT VEEL GEPREZEN.
van de rente der aandeelen in de geldlee
ning ten behoeve van terrein, pastorie en hulp
kerk enz. der vroegere Gereformeerde Kerk B
te Serooskerke (W) zal D. V. plaats hebben op
Zaterdag den 2 i Januari 1898 in de nieuwe
ConsistoriekAmer van 's morgens 9 tot 12 uur.
van 10, 14, 18, 24 en 32 Cent per Ons, PREAN-
GER KOFFIE, bij
J. M. HEILIGER
Lange Giststraat, F 163, Middelburg.
HET BESTUUR der Vereeniging voor Gere
formeerd Onderwijs bericht dat de betaling van
intrest van geleend kapitaal over 1897 zal ge
schieden ten Kantore van den Penningmeester,
de heer J. A. VERTREGT op Dinsdag 18 en
Dinsdag 25 Jan. a. 's avonds van 7—10 ure.
C. VERHAGE, Voorz.
De gewone Vergadering wordt 8 dagen UIT
GESTELD met het oog op de Lezing van de
Kies vereeniging.
10 Ct. de Ons, adres LAKO.
Heden is verschenen
Dertien Leerredenen over Jesaja 11 en Mat-
theus 5 3 12, van H. HOEKSTRA, Bedienaar
des Woords bij de Gereformeerde Kerk te Schie
dam.
Druk en uitgave is gelijk aan de vorige bun
del. De prijs is ingenaaid f 1.60 en in linnen
stempelband f l.OO.
Na ontvangst van postwissel franco toezen
ding door
AFISSCHER,
Boekh. Utrecht.
worden spoedig en net geleverd van af 40 cent
per 100 stuks in Etui.
van
D. J. PENNOCK, Middelburg.
Solide nieuwe Veeren BEDDEN en Kapok
BEDDEN. Springveer-, Wolle-, Paardenharen-,
Kapok-, Alpen- en Zeegras, MATRASSEN.
Soliede aflevering. Uiterst laag gestelde prijzen.
BEDDEN-TIJKEN, welke nimmer doorstuiven.
10 jaar garantie.
ADRES VOOR
IS BIJ
In den Boekh. van K. LE COINTRE kan een
geplaatst worden.