BEDDEN en MATRASSEN, DeZendinys Scheurkalender KORT VERSLAG van de Classikale Zendings-conferentie ge houden te Fijnaart op 7 Sept. 1897. Verantwoording van Liefdegaven. Nieuw-Beerta. Advertentiën. KONINKLIJKE FABRIEK bestaande sinds meer dan een halve eeuw. voor 1898 PRIJSVRAGEN, 50 Cents. Electromotorisclie Tandhalsbandjes. De classe Klundert heeft in tegenwoordigheid van eene groote schare van belangstellenden uit Fijnaart, Klundert, Willemstad en elders, in de namiddagzitting van hare September- vergadering zich bezig gehouden met de be langen der Heiden-Zending. Zij zag eerst voor zich optreden Ds. Dijkstra van Smilde met een referaat, dat tot onderwerp had „Hoe Midden- Java om arbeiders roept De referent begon de vergadering te wijzen op hetgeen Midden-Java als Zendingsveld bij andere deelen van Indië voor had. In Batavia en Soerabaya was de bevrediging der behoeften voor een groot deel bedorven door den verkeerden invloed van de Europeesche beschaving, maar in Midden-Java is die invloed niet merkbaar. Sommige streken in Indië zijn geheel onbewoond of anders zeer dun bevolkt; maar Midden-Java is zeer dicht bevolkt. In Bagelen bijvoorbeeld wonen meer menschen dan in onze meest bevolkte provincie op de zelfde oppervlakte. Alleen reeds door lande- lijken eenvoud en dichte bevolking is Midden- Java het meest aantrekkelijke arbeidsveld voor de Zending. Ook uit godsdienstig oogp unt is Midden-Java gewichtig voor de Zending. Voor vele eeuwen is het Boeddhisme en Brah- maisme uit Voor-Indië naar ons Indië overge bracht. Op het Dienggebergte zijn thans nog overblijfselen van eene priesterstad zichtbaar. Naar alle zijden zijn wegen gebaand en trappen in de bergen uitgehouwen, opdat de afgoden gemakkelijk bereikt zouden kunneu worden. Zoo was Midden-Java ook in de oudste tyden reeds het centrum van het godsdienstig leven en dat besef leeft nog voort onder het volk. Op Midden-Java is het volk godsdienstig aan gelegd. Zij houden zich met godsdienstige vraagstukken gaarne bezig. Elders weet men niet, aan wie men het Woord zal brengen, omdat zij het niet hooren willenmaar in Midden-Java is veeleer te weinig gelegenheid om het te doen hooren. In Oost-Java is alles teleurstellend. Dat er een mensch onder de prediking komt, is daar een feit van beteeke- nis; maar in Midden-Java is overal volk, dat luisteren wil. Ook de geschiedenis heeft bewezen, dat Midden-Java een voor de Zending zeer geschikt arbeidsveld is. Om dat aan te toonen worde eerst Poerbolingo genoemd. Aldaar woonde in 1850 Mevrouw de Wed. van Oostrum, die met enkele Javanen sprak over den Zaligmaker. Binnen korten tijd wilden zij het Christendom aannemenen daarvoor was niet noodig, dat de Zendeling tot hen kwam, maar zij kwamen tot den Zendeling om onderwijs uit de Heilige Schrift. De groote afstand tusschen Poerbo lingo en Samarang, waar Zendeling Hoezoo woonde, waardoor telkenmale eene reis van acht dagen van hen werd geëischt, was voor hen geen verhindering om door den Zendeling onderwezen te worden, totdat zij den Doop ontvangen konden. Toen de Zendeling Vermeer in Poerbolingo kwam in 1867, sprak hij ter stond voor 60 personen. En tot zijn dood in 1891 heeft hij er gezegend gearbeid. Er zijn 12 gemeenten gesticht met 747 zielen. Zoo is er sedert 1850 in Poerbolingo een geopende deur voor een millioen menschen, maar de ar beiders, die zij van noode hebben, blijven ontbreken. Ook Bagelen en Kedoe mogen genoemd wor den ten bewijze, dat Midden-Java een heerlijk arbeidsveld is voor de Zending. In Poerworedjo woonde Mevrouw Philips. Zelve bekeerd, begon zij aan de Javanen te leeren, wat zij had ge vonden. In tal van plaatsen heeft zij gepre dikt, omdat er niemand anders was, die het doen kon en wilde. Overal waar een groep kon verzameld worden liet zij een kerk bouwen en stelde daarin tot voorganger aan dengene, die haar het meest geschikt voorkwam. In 1872 liet zij door Ds. Troostenburg de Bruijn 180 Javanen doopennog later 300. Toen daarna Ds. Troostenburg de Bruijn weigerde, werd door haar Zendeling Vermeer aangezocht, die 700 Javanen aldaar heeft gedoopt. Zendeling Wilhelm moest in 1880 om rede nen van gezondheid Bagelen verlaten, en heeft eenigen tijd doorgebracht in Kedoe. Hij zat daar niet stil, maar zag uit naar menschen, die onder het Evangelie gebracht konden wor den. En tien jaren later had hij reeds 1000 personen gevonden, die begeerden door hem gedoopt te worden. Nu was dit alles geen oprechte heilbegeerte geen bewuste kreet, die roept naar God, maar toch een onbewust zoeken naar een levenden Godhet aangrijpen van een middel om uit de duisternis gered te worden. In Pekalongan is het Evangelie gebracht door lieden, die het van Sadrach gehoord had den. Mevrouw Philips heeft haar arbeid na gelaten aan Sadrach en aan Abisoi. B0 Sadrach is eisch van het Evangelie geen echtbreuk be drijven geen opium gebruiken en het „Onze Vader" bidden. Zoo kwam Sadrach's leer ook over Poerba naar Derma, waar vele inwoners Christenen werden, nadat ook de G-era besloten had het Christendom aan te nemen. Nu is er over geheel Midden-Java eene geopende deur, maar de arbeiders ontbreken. Er is slechts één Dienaar des Woords voor de millioenen, die op het Evangelie wachtenslechts één ge neesheer om onder de kranken te arbeiden en door lichamelijke behandeling hen tot den Christus te trekkenen zoo wordt het heerlijk aantrekkelijk arbeidsveld naar den eisch van Gods Woord hier aanvaard. Om het debat te vergemakkelijken gaf de referent in een vijftal stellingen den hoofdin houd van het referaat weer, zij waren deze le. Op Midden-Java is een prachtig arbeids veld als centrum van Java en open voor het Evangelie meer dan eene andere plaats. 2e. Het Zendingsveld wordt door de Gerefor meerde Kerken onverantwoordelijk verwaar loosd. 3e. Ter voorziening in den nood moeten wij ons zeiven den Heere aanbieden. 4e. De weg van centralisatie moet worden ingeslagen. 5e. Dr. Scheurer's Hospitaal verdient aller ondersteuning. Na eenig debat over deze stellingen werd Ds. Dijkstra dank toegebracht voor zijn arbeid en uitgenoodigd de vergadering in dankgebed voor te gaan. Toen de pauze was geëindigd, zijn Ds. J. H. Feringa en Ds. J. C. C. Voigt opgetreden om het Woord te openen en voor te gaan in smeekgebed voor den arbeid der Zending. Ds. Feringa ontwikkelde naar aanleiding van Psalm 96 10 den inhoud der Zendingsprediking, wijzende op den ernst, die er in spreektop den troost, die er in ligtop den eisch, die er uit vloeit en op de uitkomst, die er op volgt. Daarna smak Ds. Vöigt uit Psalm 86 8—10, om de aandacht te vestigen op de heerlijke lichtpunten, die opgemerkt kunnen worden bij zooveel, dat de gemeente zou kunnen ont moedigen. Na een ootmoedig smeekgebed, voor de belangen van Gods Koninkrijk ging de vergadering uiteen, dankbaar voor de goede woorden, die zij hooren mocht. A. Schouten Wz. Willemstad, Sept. 1897. De Kerkeraad der Geref. Kerk te Vlissingen (B), maakt bekend zijn besluit, om de dubbel- getallen ter benoeming van ouderlingen en diakenen, ditmaal op te maken uit een gros tal, saam te stellen door de mans-lidmaten en zoo noodig aangevuld door den Kerkeraad. Mitsdien worden de manslidmaten uitgenoo digd op een briefje te plaatsen hoogstens acht namen voor de benoeming van ouderlingen en op een ander briefje hoogstens vier namen voor de benoeming van diakenen, en deze beide briefjes persoonlijk te komen inleveren in een stembus op de Consistoriekamer Maan dag 4 October e. k., van des avonds zeven tot negen uur. De Kerkeraad voornoemd, P. G. Laernoes Jr., Scriba. De Kerkeraad der Geref. Kerk te Vlissingen (B) maakt bekend, dat de Catechisatiën ter voorbereiding tot het doen van Belijdenis des geloofs (de afzondering) D. V. zullen aanvangen den tweeden Vrijdag in de maand October, des avonds te acht uur in de Consistoriekamer, en zooveel mogelijk geregeld zullen worden ge houden den tweeden en den vierden Vrijdag van iedere maand. De Catechisanten, die aan deze Cateehisatiën wenschen deel te nemen, worden verzocht hun verlangen tijdig kenbaar te maken aan den Dienaar des Woords. De Kerkeraad voornoemd, P. G. Laernoes Jr., Scriba. ZENDIN G. Met hartelijken dank is door gecommitteerden voor de Zending ontvangen uit het busje van Mej. T. V. f7.35, Catechisatiebus f4.095. Busje Zusterkring f 7.435. Collecte Zendingsschool Sept. f 0.60. Bezorgd b(j br. K. le Cointre van N. N. te Oostkapelle fl. Namens gecommitteerden, J. van Aartsen Jz., Penningm. Door den Boekh. der K. Kas in dank ont vangen uit de collecte 19 Sept. f 7.50 plaatsgeld van N. K, Wed. N. van vrouw S. fl.50 voor de plaats. Bezorgt bij den koster f3,— voor de Kerk van eene dienstbode. i. de Wolff. In hartelijken dank ontvangen van mejuffrouw N. N. 2 boezeroens en 2 vrouweschorten. Zusterkring. In dank voor deze arme Kerk ontvangen van I. D. één gulden. Ds. J. Hulsebos. van D. J. PENNOCKMiddelburg. Solide nieuwe Veeren BEDDEN en Kapok BEDDEN. Springveer-, Wolle-, Paardenharen-, Kapok-, Alpen- en Zeegras, MATRASSEN. Soliede aflevering.Uiterst laaggestelde prijzen. BEDDEN-TIJKEN, welke nimmer doorstuiven. 10 jaar garantie. zal bevatten verschillende berekend voor Oud en Jong. Diverse prijzen zullen aan de beste oplossers worden uitgereikt, terwijl waar het opstellen betreft, voor de meest belangrijke, opname in den Nederlandschen Zendingsbode en in het Er- melosch Zendingsblad in uitzicht wordt gesteld. Als PRIJZEN zullen o. a. beschikbaar zijn Een jaar op reis bi dienst der Zending, door Ds. Lion Cachet, pred. te Rotterdam. Het GedenkboekYortsenhuis en A'uderland. dat met het oog op de a. s. Kroning onzer jonge Vorstin door de Firma A. H. Ten Bokkel Huinink wordt uitgegeven. De groote Lijdensweg op het einde der 19e eeuw door Mevrouw HESBA STRETTION. Nog vele andere prijzen, behalve deze groote wrerken, zullen beschikbaar zijn, zooalsPLA TEN in PRACHTIGE LIJST en GLAS, enz. enz. De prijs van den Zendmgs-Scheurkalender is Verkrijgbaaraan de Zendings-drukkery te Ermelo en bij den Uitgever van dit Blad. Wettig Gedeponeerd. Bij het gebruik daarvan geschiedt het tanden krijgen der Kinderen zonder de minste pijn. 10,000 Gulden wordt betaald aan hem, die bewij zen kan dat de bij mij ter inzage liggende getuigschriften, verkregen over de uitstekende resultaten van de Electromotorisclie Tandhalsbandjes niet echt zijn. Men lette op den naam van den Fabrikant ROBERT HOLTZ. Wordt franco toegezonden alleen na ontvangst van postwissel ad 95 cent door ROBERT HOLTE, Nijmegen.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1897 | | pagina 3