BEDDEN en MATRASSEN,
DeZendinys Scheurkalender
KORT VERSLAG
van de Classikale Zendings-conferentie ge
houden te Fijnaart op 7 Sept. 1897.
Verantwoording van Liefdegaven.
Nieuw-Beerta.
Advertentiën.
KONINKLIJKE FABRIEK
bestaande sinds meer dan een halve eeuw.
voor 1898
PRIJSVRAGEN,
50 Cents.
Electromotorisclie Tandhalsbandjes.
De classe Klundert heeft in tegenwoordigheid
van eene groote schare van belangstellenden
uit Fijnaart, Klundert, Willemstad en elders,
in de namiddagzitting van hare September-
vergadering zich bezig gehouden met de be
langen der Heiden-Zending. Zij zag eerst voor
zich optreden Ds. Dijkstra van Smilde met een
referaat, dat tot onderwerp had „Hoe Midden-
Java om arbeiders roept
De referent begon de vergadering te wijzen
op hetgeen Midden-Java als Zendingsveld
bij andere deelen van Indië voor had. In
Batavia en Soerabaya was de bevrediging der
behoeften voor een groot deel bedorven door
den verkeerden invloed van de Europeesche
beschaving, maar in Midden-Java is die invloed
niet merkbaar. Sommige streken in Indië zijn
geheel onbewoond of anders zeer dun bevolkt;
maar Midden-Java is zeer dicht bevolkt. In
Bagelen bijvoorbeeld wonen meer menschen
dan in onze meest bevolkte provincie op de
zelfde oppervlakte. Alleen reeds door lande-
lijken eenvoud en dichte bevolking is Midden-
Java het meest aantrekkelijke arbeidsveld voor
de Zending. Ook uit godsdienstig oogp unt is
Midden-Java gewichtig voor de Zending. Voor
vele eeuwen is het Boeddhisme en Brah-
maisme uit Voor-Indië naar ons Indië overge
bracht. Op het Dienggebergte zijn thans nog
overblijfselen van eene priesterstad zichtbaar.
Naar alle zijden zijn wegen gebaand en trappen
in de bergen uitgehouwen, opdat de afgoden
gemakkelijk bereikt zouden kunneu worden.
Zoo was Midden-Java ook in de oudste tyden
reeds het centrum van het godsdienstig leven
en dat besef leeft nog voort onder het volk.
Op Midden-Java is het volk godsdienstig aan
gelegd. Zij houden zich met godsdienstige
vraagstukken gaarne bezig. Elders weet men
niet, aan wie men het Woord zal brengen,
omdat zij het niet hooren willenmaar in
Midden-Java is veeleer te weinig gelegenheid
om het te doen hooren. In Oost-Java is alles
teleurstellend. Dat er een mensch onder de
prediking komt, is daar een feit van beteeke-
nis; maar in Midden-Java is overal volk,
dat luisteren wil.
Ook de geschiedenis heeft bewezen, dat
Midden-Java een voor de Zending zeer geschikt
arbeidsveld is. Om dat aan te toonen worde
eerst Poerbolingo genoemd. Aldaar woonde in
1850 Mevrouw de Wed. van Oostrum, die met
enkele Javanen sprak over den Zaligmaker.
Binnen korten tijd wilden zij het Christendom
aannemenen daarvoor was niet noodig, dat
de Zendeling tot hen kwam, maar zij kwamen
tot den Zendeling om onderwijs uit de Heilige
Schrift. De groote afstand tusschen Poerbo
lingo en Samarang, waar Zendeling Hoezoo
woonde, waardoor telkenmale eene reis van
acht dagen van hen werd geëischt, was voor
hen geen verhindering om door den Zendeling
onderwezen te worden, totdat zij den Doop
ontvangen konden. Toen de Zendeling Vermeer
in Poerbolingo kwam in 1867, sprak hij ter
stond voor 60 personen. En tot zijn dood in
1891 heeft hij er gezegend gearbeid. Er zijn
12 gemeenten gesticht met 747 zielen. Zoo is
er sedert 1850 in Poerbolingo een geopende
deur voor een millioen menschen, maar de ar
beiders, die zij van noode hebben, blijven
ontbreken.
Ook Bagelen en Kedoe mogen genoemd wor
den ten bewijze, dat Midden-Java een heerlijk
arbeidsveld is voor de Zending. In Poerworedjo
woonde Mevrouw Philips. Zelve bekeerd, begon
zij aan de Javanen te leeren, wat zij had ge
vonden. In tal van plaatsen heeft zij gepre
dikt, omdat er niemand anders was, die het
doen kon en wilde. Overal waar een groep
kon verzameld worden liet zij een kerk bouwen
en stelde daarin tot voorganger aan dengene,
die haar het meest geschikt voorkwam. In
1872 liet zij door Ds. Troostenburg de Bruijn
180 Javanen doopennog later 300. Toen
daarna Ds. Troostenburg de Bruijn weigerde,
werd door haar Zendeling Vermeer aangezocht,
die 700 Javanen aldaar heeft gedoopt.
Zendeling Wilhelm moest in 1880 om rede
nen van gezondheid Bagelen verlaten, en heeft
eenigen tijd doorgebracht in Kedoe. Hij zat
daar niet stil, maar zag uit naar menschen,
die onder het Evangelie gebracht konden wor
den. En tien jaren later had hij reeds 1000
personen gevonden, die begeerden door hem
gedoopt te worden.
Nu was dit alles geen oprechte heilbegeerte
geen bewuste kreet, die roept naar God, maar
toch een onbewust zoeken naar een levenden
Godhet aangrijpen van een middel om uit
de duisternis gered te worden.
In Pekalongan is het Evangelie gebracht
door lieden, die het van Sadrach gehoord had
den. Mevrouw Philips heeft haar arbeid na
gelaten aan Sadrach en aan Abisoi. B0 Sadrach
is eisch van het Evangelie geen echtbreuk be
drijven geen opium gebruiken en het „Onze
Vader" bidden. Zoo kwam Sadrach's leer ook
over Poerba naar Derma, waar vele inwoners
Christenen werden, nadat ook de G-era besloten
had het Christendom aan te nemen. Nu is er
over geheel Midden-Java eene geopende deur,
maar de arbeiders ontbreken. Er is slechts
één Dienaar des Woords voor de millioenen,
die op het Evangelie wachtenslechts één ge
neesheer om onder de kranken te arbeiden en
door lichamelijke behandeling hen tot den
Christus te trekkenen zoo wordt het heerlijk
aantrekkelijk arbeidsveld naar den eisch van
Gods Woord hier aanvaard.
Om het debat te vergemakkelijken gaf de
referent in een vijftal stellingen den hoofdin
houd van het referaat weer, zij waren deze
le. Op Midden-Java is een prachtig arbeids
veld als centrum van Java en open voor het
Evangelie meer dan eene andere plaats.
2e. Het Zendingsveld wordt door de Gerefor
meerde Kerken onverantwoordelijk verwaar
loosd.
3e. Ter voorziening in den nood moeten wij
ons zeiven den Heere aanbieden.
4e. De weg van centralisatie moet worden
ingeslagen.
5e. Dr. Scheurer's Hospitaal verdient aller
ondersteuning.
Na eenig debat over deze stellingen werd
Ds. Dijkstra dank toegebracht voor zijn arbeid
en uitgenoodigd de vergadering in dankgebed
voor te gaan.
Toen de pauze was geëindigd, zijn Ds. J. H.
Feringa en Ds. J. C. C. Voigt opgetreden om
het Woord te openen en voor te gaan in
smeekgebed voor den arbeid der Zending. Ds.
Feringa ontwikkelde naar aanleiding van Psalm
96 10 den inhoud der Zendingsprediking,
wijzende op den ernst, die er in spreektop
den troost, die er in ligtop den eisch, die er
uit vloeit en op de uitkomst, die er op volgt.
Daarna smak Ds. Vöigt uit Psalm 86 8—10,
om de aandacht te vestigen op de heerlijke
lichtpunten, die opgemerkt kunnen worden bij
zooveel, dat de gemeente zou kunnen ont
moedigen. Na een ootmoedig smeekgebed,
voor de belangen van Gods Koninkrijk ging de
vergadering uiteen, dankbaar voor de goede
woorden, die zij hooren mocht.
A. Schouten Wz.
Willemstad, Sept. 1897.
De Kerkeraad der Geref. Kerk te Vlissingen
(B), maakt bekend zijn besluit, om de dubbel-
getallen ter benoeming van ouderlingen en
diakenen, ditmaal op te maken uit een gros
tal, saam te stellen door de mans-lidmaten
en zoo noodig aangevuld door den Kerkeraad.
Mitsdien worden de manslidmaten uitgenoo
digd op een briefje te plaatsen hoogstens acht
namen voor de benoeming van ouderlingen en
op een ander briefje hoogstens vier namen
voor de benoeming van diakenen, en deze
beide briefjes persoonlijk te komen inleveren
in een stembus op de Consistoriekamer Maan
dag 4 October e. k., van des avonds zeven
tot negen uur.
De Kerkeraad voornoemd,
P. G. Laernoes Jr., Scriba.
De Kerkeraad der Geref. Kerk te Vlissingen
(B) maakt bekend, dat de Catechisatiën ter
voorbereiding tot het doen van Belijdenis des
geloofs (de afzondering) D. V. zullen aanvangen
den tweeden Vrijdag in de maand October, des
avonds te acht uur in de Consistoriekamer, en
zooveel mogelijk geregeld zullen worden ge
houden den tweeden en den vierden Vrijdag van
iedere maand.
De Catechisanten, die aan deze Cateehisatiën
wenschen deel te nemen, worden verzocht hun
verlangen tijdig kenbaar te maken aan den
Dienaar des Woords.
De Kerkeraad voornoemd,
P. G. Laernoes Jr., Scriba.
ZENDIN G.
Met hartelijken dank is door gecommitteerden
voor de Zending ontvangen uit het busje van
Mej. T. V. f7.35, Catechisatiebus f4.095. Busje
Zusterkring f 7.435. Collecte Zendingsschool Sept.
f 0.60. Bezorgd b(j br. K. le Cointre van N. N. te
Oostkapelle fl.
Namens gecommitteerden,
J. van Aartsen Jz., Penningm.
Door den Boekh. der K. Kas in dank ont
vangen uit de collecte 19 Sept. f 7.50 plaatsgeld
van N. K, Wed. N. van vrouw S. fl.50 voor
de plaats. Bezorgt bij den koster f3,— voor de
Kerk van eene dienstbode.
i. de Wolff.
In hartelijken dank ontvangen van mejuffrouw
N. N. 2 boezeroens en 2 vrouweschorten.
Zusterkring.
In dank voor deze arme Kerk ontvangen van
I. D. één gulden.
Ds. J. Hulsebos.
van
D. J. PENNOCKMiddelburg.
Solide nieuwe Veeren BEDDEN en Kapok
BEDDEN. Springveer-, Wolle-, Paardenharen-,
Kapok-, Alpen- en Zeegras, MATRASSEN.
Soliede aflevering.Uiterst laaggestelde prijzen.
BEDDEN-TIJKEN, welke nimmer doorstuiven.
10 jaar garantie.
zal bevatten verschillende
berekend voor Oud en Jong.
Diverse prijzen zullen aan de beste oplossers
worden uitgereikt, terwijl waar het opstellen
betreft, voor de meest belangrijke, opname in
den Nederlandschen Zendingsbode en in het Er-
melosch Zendingsblad in uitzicht wordt gesteld.
Als PRIJZEN zullen o. a. beschikbaar zijn
Een jaar op reis bi dienst der Zending,
door Ds. Lion Cachet, pred. te Rotterdam.
Het GedenkboekYortsenhuis en A'uderland.
dat met het oog op de a. s. Kroning onzer
jonge Vorstin door de Firma A. H. Ten
Bokkel Huinink wordt uitgegeven.
De groote Lijdensweg
op het einde der 19e eeuw
door Mevrouw HESBA STRETTION.
Nog vele andere prijzen, behalve deze groote
wrerken, zullen beschikbaar zijn, zooalsPLA
TEN in PRACHTIGE LIJST en GLAS, enz. enz.
De prijs van den Zendmgs-Scheurkalender is
Verkrijgbaaraan de Zendings-drukkery te
Ermelo en bij den Uitgever van dit Blad.
Wettig Gedeponeerd.
Bij het gebruik daarvan geschiedt
het tanden krijgen der Kinderen
zonder de minste pijn.
10,000 Gulden
wordt betaald aan hem, die bewij
zen kan dat de bij mij ter inzage
liggende getuigschriften, verkregen
over de uitstekende resultaten van de
Electromotorisclie Tandhalsbandjes
niet echt zijn. Men lette op den naam
van den Fabrikant ROBERT HOLTZ.
Wordt franco toegezonden alleen
na ontvangst van postwissel ad 95
cent door
ROBERT HOLTE, Nijmegen.