Oiïiciöele berichten. INGEZONDEN STUKKEN. A. Zeker; maar die zijn naar Gods Woord. Yr. En als er eens andere kwamen? A. Dan zouden die volgens Art. 31 der Kerk orde van zelf zonder kracht zijn en niet gelden. Yr. Verloochenen alle „Synodalen" den Heere Jezus A. Dat heb ik nooit gezegden zou ik niet mogen zeggen, en niet willen zeggen ook Yr. Wat was dus uw vijfde grief? A. Dat de Reglementen en „Besturen" Hem zijn eer als Koning ontrooven. Yr. Hoe zoo? A. God heeft den Heere Jezus tot Koning der Kerk gesteld (Matteus 28 18 Ephese 1 18.) Alleen Hij kan dus ambten instellen en wetten geven. Maar de Haagsche Synode doet alsof zij die rechten had. Vr. Is dat wel waar A. Zij zegt (in Artikel 61 Alg. Regl): „De hoogste wetgevende rechtsprekende en bestu rende macht berust bij de Algemeene Synode:' Yr. En wat zegt Gods Woord? A. Jesaja 33 22 zegt: „De Heere is onze Wetgever, de Heere is onze rechter, de Heere is onze Koning." Vr. Weet gij nog meer? A. De Heere Jezus staat, naar Ephese 4:11, alken boven de Kerkeradenmaar de Haagsche Synode stelt er Classicale en andere Besturen over aan. Vr. Wat voor kwaad zit daar dan in v A. Dat ipenschen ambten maken tegen' "den wil van den Koning der Kerk, en dat die indrin gers willen regeeren in Zyn plaats en in stryd met zijn Woord. Beide zoo te doen en aan zulken te gehoorzamen is dus oproer tegen Koning Jezus. Vr. Wat moeten dus de leden der Geref. Kerken doen? A. 1. Tegen weder insluipen van zulke zon den bidend waken. 2. Tegen die zonden ruste loos getuigen. 3. Zoeken met liefde en nede righeid de dwalenden terecht te brengen. 4 Trachten om door ophouden inet krakeelingen, door het wegdoen van „A, B en C," en door een leven in liefde overeenkomstig het Woord des Heeren, in de wegen der Gereformeerde Kerkenordening, de nog dwalende tot jaloersch- heid te verwekken. Feringa. Geestelijke verzorging in cle Gestich ten der Vereeniging tot Christelijke verzorging van Krankzinnigen en Ze nuwlijders. Het Algemeen Bestuur der Vereeniging heeft met groote belangstelling kennis genomen van hetgeen in onderscheidene bladen is beweerd en gevraagd naar aanleiding van den afloop der benoeming van Ds. G. H. van Kasteel tot geestelijk verzorger van „Bloemendaal." Het Bestuur stelt er prijs op, dat alle leden en alle vrienden der Vereeniging goed weten, waarom die zeer gewenschte heer en broeder door haar niet kan worden aanvaard als dienaar des Woords.van de Geref. kerk te Loosduinen. De redenen zijn deze: 1. Dat de Vereeniging de geestelijke verzorgers der Stichtingen niet benoemt voor den ambtelijken dienst des Woords; ambtelijke dienst des Woords is niet uit te oefenen, omdat de Stichting niet is een instituaire Kerk maar een gesticht tot Christe lijke verzorging van Krankzinnigen, die tot on derscheidene kerken behooren. De dienende broeders en zusters staan onder ambtelijke ver zorging en toezicht van den Kerkeraad der Ge meente, waarvan zij leden zijn, 2. Dat de Ver eeniging, ook met het oog op haar particulier karakter, in verband met de kerkelijke gedeeld- heid harer leden, geen geestelijken verzorger kan ontvangen in den weg, waarin de Geref. Kerkeraden van 's Hage en van Loosduinen Ds. v. K. aan haar wilden afstaan. Aan de Kerken zelve moet de Vereeniging overlaten te beoordeelen, of een dienaar des Woords, die zich overgeeft tot dezen niet amb telijken, maar wel aan zyn vroeger ambstwerk zeer nauw verwanten arbeid onder de zoo zwaar bezochte lijders en de hen verzorgende broe derschap, daardoor het ambt zou verliezen. Zij bedoelt volstrekt niet, hem buiten het ambt te stellen. De vrijmoedigheid om aan een dienaar des Woords dit werk op te dragen, ontleent zij aan de dringende behoefte aan geestelijke ver zorging, en aan de overtuiging dat in den re gel een broeder die van God den Heere be kwaamheid tot en geoefendheid in het ambt mocht verkrijgen, het meest geschikt mag ge acht worden voor dezen heerlijken en veelei- schende arbeid. Van harte hoopt de Vereeni ging, dat de Kerken haar niet zullen bemoei leken, maar met haar standpunt, behoeften en toestanden rekenend, er toe zullen medewerken dat de eerlang te benoemen geestelijke verzor gers ongehinderd dezen arbeid der christelijke barmhartigheid in hare Stichtingen kunnen aanvaarden. Amsterdam, 18 Januari 189/. Namens het A. B. der Vereeniging, L. Lindeboom, Voorzitter. H. W. van Marle, Secretaris. - Ds. J. Teves, predikant der Geref. Kerk te Wetsinge-Sauwert, heeft als zoodanig eervol ontslag aangevraagd en verkregen om zich elders in de Geref. kerken beroepbaar te stellen. De heer E. H. Rullman, voorganger der Geref. Kerk te Ermeloo, is na afgelegd examen praeparatoir voor de classis Harderwijk, tot den dienst des Woords in de Geref. kerken toege laten en derhalve beroepbaar gesteld. Door den heer A, Kuyper Jr., is het Cand. examen in de Theol. Faculteit der Vrije Univ. afgelegd. De classe Dordrecht heeft in hare j. 1. ge houden vergadering met eenparige stemmen be sloten den heer J. de Jong van Alblasserdam tijdelijk te schorsen als oefenaar in de Geref. Kerken. De classis verzoekt dat de vacante Kerken hiervan goede nota nemen. Beroepen: te 'tZcmmarum S. Dwarshuis te Oldemarkt, te Geldermalsem Joh. S. Langen te Oldebroek, te Velp J. W. A. Notten te Haar lem, te Amersfoort M. Schuurman te Alfen, te Terneuzen (2e m.) R. W. de Jong te Holten, te Veere T. Bouma te Doorn, te Zaandam A. A. v. d. Valk te Scheveilingen. Aangenomen: naar Twijzel door G. J. Weij- enberg Em. pred. Bedanktvoor Pieterburen door S. Datema te Murmerwoude. Ondergeteekende zal, wijl hij uit de stad gaat, Dinsdag zijne Catechisatiën niet kunnen houden. J. D. v. d. Velden. Middelburg 18 Febr. '97. Scheurer's Hospitaal. Gelijk ecne vorige week 9 n de Kerkbode is vermeld geworden, heb ik mij niet durven onttrekken aan de viiendelijke uitnoodiging, om als algemeen hoofd te willen optreden voor het Scheurer's hospitaal. Met blijdschap mag ik vermelden, dat er reeds meer dan twintig zijn, die, öf zich zelf opge vende, öf door mij aangezocht, met bereidwil ligheid de taak van hoofd op zich hebben ge nomen. Waarlijk een verblijdend begin. Zeer zou het mij verheugen, indien nog meer deren hun sympathie voor deze zaak wilden betoonen, door zich als hoofd te doen inschrij ven, öf door als lid te willen toetreden. Veel kan er gedaan worden met kleine krachten. Van tijd tot tijd hoop ik aangaande deze zaak een kleine mededeeling in dit blad te geven. Deze arbeid aanbevelende in nw liefde en gebed, teeken ik mij Uw Dw. M. A. J. Oosten—Kors. P. S. Mej. G. van der Klein is te Veere als algemeen hoofd opgetreden. Verantwoording van Liefdegaven. SUPPLETIEFONDS „Draagt elkanders lasten Met vriendelijken dank bericht ik de ont vangst der volgende giftenMej. H. f 1 J. f 2 - N. N. f 2,50. N. N. f 1 - B. f 2 - N. N. f— ,25. N.N. f 1,— Mej. Cf 1,- N.B. De toege zegde vaste contributiën worden nog niet ver meld. Aanbevelend, K. le Cointre. EESTRUM. Nog ontving ik na mijne laatste verantwoor ding: Van J. (bez. bij br. K. le Cointre) f 1, van v. R. f 2.50, in de collecte bij de Geref. Kerk (C.) f 1, en f0,25, van de Geref. Kerk te Tholen (B) eene postwissel van f5— van N. N. te B. f 1. Hartelijk dank voor deze gaven. Ik hoop in het laatst dezer maand mijn 2den postwissel naar Ds. Kruijswijk te zenden, tot zoolang laat ik de gelegenheid nog open voor allen, die nog enkele laatste steentjes willen aanbrengen. J. D. v. d. Velden. Door Brs. Diakenen met hartelijken dank ontvangen door tusschenkomst van Ds. J. D. v. d. Velden van N. N. f2,50 voor de Armen. i. de Wolff, Diak. Boekh. Vlissingen BIn dank ontvangen voor de Zendingskas: busje, kinderen de V. f 5,585, busje kinderen deK. f 2,ll5. voor Eestrum met de bede, dat het navolging vinde.f 0.50. Namens den Kerkeraad P. G. Labrnoes. Jr. Door de Commissie ten behoeve van br. N. Verhulst met vriendelijken dank ontvangen van br. K. le Cointre: van N. N. f 2.50, uit Westkapelle f 50. Idtotengesticht 's Heeren Loo. Met vriendelijken dank ontvangën f 1 uit Westkapelle f 50. K. le cointre. Diak. Corr.. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Geachte Redactie! Liefdad igheidsloter ij en Er is gevraagd wat we van bovenstaande loterijen denken Zeer gemakkelijk i* het om dat te zeggen. Maar het beteekent dunkt ons nog zoo weinig wat wij er van denken, een an der kan er weer geheel andere gedachten over hebben, en dan komen we voor de vraag te staan wie heeft nu gelijk? Dan geld het hier de vereenigingen van liefdadigheid, zeker een teeder punt om daarover \e spreken. Er wordt altijd nog veel te weinig liefdadigheid beoefend. Het zou my altijd spijten er iets van te zeg gen waardoor wellicht de een of ander zich beleedigd gevoelde en in zyn binnenste sprak, ik doe er niets meer aan, men wordt toch al tijd op de vingers getikt. Maar het is waar ook, de vraag is niet wat we denken van de beoefening der weldadigheid, maar van de lo terijen die sommige er op na houden, Met andere woorden, zijn die loterijen goed of zyn zy at te keuren. Met de beantwoording van die vraag komt men naar ons oordeel, nog al voor een moeilijkheid te staan. We hebben reeds gezegd, dat gebruik maken van het lot in sommige gevallen mag, in andere niet. Nu komt hier de vraag te pas, waar houdt het ge oorloofde op en begint het ongeoorloofde. Met anderen woorden waar zyn hier de grenzen Odie grensregeling, wat heeft die al een moeite veroorzaakt. In onze kerken weten we er al les van. Toch is het voor sommige menschen wel aangenaam op de grenzen te wonen. Voor eenigen tijd lazen we van een huis dat gebouwd was gedeeltelijk op Belgischen en ge deeltelik op Nederlandschen grond. De grens liep er juist zoowat midden doorheen. Zijn nu de menschen, die in dat huis wonen Hollanders of Belgen? we weten het niet Wat we wel weten, dat dit een zeer prettig huis is, name lijk voor de smokkelaars, die gaarne de belas ting ontduiken. Wij houden echter niet van zulke menschen. Liefst zouden we hun toeroe pen verwijder u wat van de grenzen, dat we beter kunnen zien wie ge eigenlijk zijt. Smok kel niet, maar zoek een eerlijk stuk brood te verdienen en geef tol, dien gij tol schuldig zijt. Een eerste bezwaar dat we tegen die loterijen hebben, is vervat in het woord van Paulus wordt deze wereld niet gelijkvormig. De we- reldlingen willen ook wel iets doen om leed te verzachten en tranen te drogen, maar men moet er altijd wat pret voor hebben. Een aangena me avond in de comedie één zanguitvoering enz. en dan wil men ten slotte ook wel wat geven. Nu komt het ons voor, dat de loterijen daar ook wel iets van hebben. Het volk loot gaarne dat is niet tegen te spreken. Een veel grooter bewzaar is het echter voor ons dat men ook hier weer, geheel zonder cenige noodzaak, gaat spelen met de Voorzienigheid Gods. Volgens de Schrift wordt het lot in den schoot, bus of vat, geworpen, maar het beleid, de uitslag, is van den Heere. To schuldiger meenen we omdat dit alles nog gekleurd is met het Christelijk tintje van liefdadigheid. Het wil ons voorkomen, dat het veel beter is dat men hier gaat verkoopen als verloten. Nu werd er onlangs in een Christelijk blad ook een vrij scherpe kritiek over dat verkoopen uitge bracht. Nu het kon wel zyn dat ook dit niet deugt, maar als ik dan van twee kwaden éèn moest kiezen dan nog duizendmaali lever ver koopen dan mij te vergrypen aan het Heilige. Vmnstra.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1897 | | pagina 3