Oiïiciöele berichten.
INGEZONDEN STUKKEN.
A. Zeker; maar die zijn naar Gods Woord.
Yr. En als er eens andere kwamen?
A. Dan zouden die volgens Art. 31 der Kerk
orde van zelf zonder kracht zijn en niet gelden.
Yr. Verloochenen alle „Synodalen" den Heere
Jezus
A. Dat heb ik nooit gezegden zou ik niet
mogen zeggen, en niet willen zeggen ook
Yr. Wat was dus uw vijfde grief?
A. Dat de Reglementen en „Besturen" Hem
zijn eer als Koning ontrooven.
Yr. Hoe zoo?
A. God heeft den Heere Jezus tot Koning
der Kerk gesteld (Matteus 28 18 Ephese 1
18.) Alleen Hij kan dus ambten instellen en
wetten geven. Maar de Haagsche Synode doet
alsof zij die rechten had.
Vr. Is dat wel waar
A. Zij zegt (in Artikel 61 Alg. Regl): „De
hoogste wetgevende rechtsprekende en bestu
rende macht berust bij de Algemeene Synode:'
Yr. En wat zegt Gods Woord?
A. Jesaja 33 22 zegt: „De Heere is onze
Wetgever, de Heere is onze rechter, de Heere
is onze Koning."
Vr. Weet gij nog meer?
A. De Heere Jezus staat, naar Ephese 4:11,
alken boven de Kerkeradenmaar de Haagsche
Synode stelt er Classicale en andere Besturen
over aan.
Vr. Wat voor kwaad zit daar dan in v
A. Dat ipenschen ambten maken tegen' "den
wil van den Koning der Kerk, en dat die indrin
gers willen regeeren in Zyn plaats en in stryd
met zijn Woord. Beide zoo te doen en aan
zulken te gehoorzamen is dus oproer tegen
Koning Jezus.
Vr. Wat moeten dus de leden der Geref.
Kerken doen?
A. 1. Tegen weder insluipen van zulke zon
den bidend waken. 2. Tegen die zonden ruste
loos getuigen. 3. Zoeken met liefde en nede
righeid de dwalenden terecht te brengen. 4
Trachten om door ophouden inet krakeelingen,
door het wegdoen van „A, B en C," en door
een leven in liefde overeenkomstig het Woord
des Heeren, in de wegen der Gereformeerde
Kerkenordening, de nog dwalende tot jaloersch-
heid te verwekken. Feringa.
Geestelijke verzorging in cle Gestich
ten der Vereeniging tot Christelijke
verzorging van Krankzinnigen en Ze
nuwlijders.
Het Algemeen Bestuur der Vereeniging heeft
met groote belangstelling kennis genomen van
hetgeen in onderscheidene bladen is beweerd
en gevraagd naar aanleiding van den afloop
der benoeming van Ds. G. H. van Kasteel tot
geestelijk verzorger van „Bloemendaal." Het
Bestuur stelt er prijs op, dat alle leden en alle
vrienden der Vereeniging goed weten, waarom
die zeer gewenschte heer en broeder door haar
niet kan worden aanvaard als dienaar des
Woords.van de Geref. kerk te Loosduinen.
De redenen zijn deze: 1. Dat de Vereeniging
de geestelijke verzorgers der Stichtingen niet
benoemt voor den ambtelijken dienst des
Woords; ambtelijke dienst des Woords is niet
uit te oefenen, omdat de Stichting niet is een
instituaire Kerk maar een gesticht tot Christe
lijke verzorging van Krankzinnigen, die tot on
derscheidene kerken behooren. De dienende
broeders en zusters staan onder ambtelijke ver
zorging en toezicht van den Kerkeraad der Ge
meente, waarvan zij leden zijn, 2. Dat de Ver
eeniging, ook met het oog op haar particulier
karakter, in verband met de kerkelijke gedeeld-
heid harer leden, geen geestelijken verzorger
kan ontvangen in den weg, waarin de Geref.
Kerkeraden van 's Hage en van Loosduinen Ds.
v. K. aan haar wilden afstaan.
Aan de Kerken zelve moet de Vereeniging
overlaten te beoordeelen, of een dienaar des
Woords, die zich overgeeft tot dezen niet amb
telijken, maar wel aan zyn vroeger ambstwerk
zeer nauw verwanten arbeid onder de zoo zwaar
bezochte lijders en de hen verzorgende broe
derschap, daardoor het ambt zou verliezen. Zij
bedoelt volstrekt niet, hem buiten het ambt te
stellen. De vrijmoedigheid om aan een dienaar
des Woords dit werk op te dragen, ontleent zij
aan de dringende behoefte aan geestelijke ver
zorging, en aan de overtuiging dat in den re
gel een broeder die van God den Heere be
kwaamheid tot en geoefendheid in het ambt
mocht verkrijgen, het meest geschikt mag ge
acht worden voor dezen heerlijken en veelei-
schende arbeid. Van harte hoopt de Vereeni
ging, dat de Kerken haar niet zullen bemoei
leken, maar met haar standpunt, behoeften en
toestanden rekenend, er toe zullen medewerken
dat de eerlang te benoemen geestelijke verzor
gers ongehinderd dezen arbeid der christelijke
barmhartigheid in hare Stichtingen kunnen
aanvaarden.
Amsterdam, 18 Januari 189/.
Namens het A. B. der Vereeniging,
L. Lindeboom, Voorzitter.
H. W. van Marle, Secretaris.
- Ds. J. Teves, predikant der Geref. Kerk te
Wetsinge-Sauwert, heeft als zoodanig eervol
ontslag aangevraagd en verkregen om zich
elders in de Geref. kerken beroepbaar te stellen.
De heer E. H. Rullman, voorganger der
Geref. Kerk te Ermeloo, is na afgelegd examen
praeparatoir voor de classis Harderwijk, tot den
dienst des Woords in de Geref. kerken toege
laten en derhalve beroepbaar gesteld.
Door den heer A, Kuyper Jr., is het Cand.
examen in de Theol. Faculteit der Vrije Univ.
afgelegd.
De classe Dordrecht heeft in hare j. 1. ge
houden vergadering met eenparige stemmen be
sloten den heer J. de Jong van Alblasserdam
tijdelijk te schorsen als oefenaar in de Geref.
Kerken.
De classis verzoekt dat de vacante Kerken
hiervan goede nota nemen.
Beroepen: te 'tZcmmarum S. Dwarshuis te
Oldemarkt, te Geldermalsem Joh. S. Langen te
Oldebroek, te Velp J. W. A. Notten te Haar
lem, te Amersfoort M. Schuurman te Alfen,
te Terneuzen (2e m.) R. W. de Jong te Holten,
te Veere T. Bouma te Doorn, te Zaandam A.
A. v. d. Valk te Scheveilingen.
Aangenomen: naar Twijzel door G. J. Weij-
enberg Em. pred.
Bedanktvoor Pieterburen door S. Datema
te Murmerwoude.
Ondergeteekende zal, wijl hij uit de stad
gaat, Dinsdag zijne Catechisatiën niet kunnen
houden. J. D. v. d. Velden.
Middelburg 18 Febr. '97.
Scheurer's Hospitaal.
Gelijk ecne vorige week 9 n de Kerkbode is
vermeld geworden, heb ik mij niet durven
onttrekken aan de viiendelijke uitnoodiging,
om als algemeen hoofd te willen optreden voor
het Scheurer's hospitaal.
Met blijdschap mag ik vermelden, dat er reeds
meer dan twintig zijn, die, öf zich zelf opge
vende, öf door mij aangezocht, met bereidwil
ligheid de taak van hoofd op zich hebben ge
nomen.
Waarlijk een verblijdend begin.
Zeer zou het mij verheugen, indien nog meer
deren hun sympathie voor deze zaak wilden
betoonen, door zich als hoofd te doen inschrij
ven, öf door als lid te willen toetreden.
Veel kan er gedaan worden met kleine
krachten.
Van tijd tot tijd hoop ik aangaande deze
zaak een kleine mededeeling in dit blad te
geven.
Deze arbeid aanbevelende in nw liefde en
gebed, teeken ik mij
Uw Dw.
M. A. J. Oosten—Kors.
P. S. Mej. G. van der Klein is te Veere als
algemeen hoofd opgetreden.
Verantwoording van Liefdegaven.
SUPPLETIEFONDS
„Draagt elkanders lasten
Met vriendelijken dank bericht ik de ont
vangst der volgende giftenMej. H. f 1 J.
f 2 - N. N. f 2,50. N. N. f 1 - B. f 2 - N. N.
f— ,25. N.N. f 1,— Mej. Cf 1,- N.B. De toege
zegde vaste contributiën worden nog niet ver
meld. Aanbevelend,
K. le Cointre.
EESTRUM.
Nog ontving ik na mijne laatste verantwoor
ding:
Van J. (bez. bij br. K. le Cointre) f 1, van v.
R. f 2.50, in de collecte bij de Geref. Kerk (C.)
f 1, en f0,25, van de Geref. Kerk te Tholen (B)
eene postwissel van f5— van N. N. te B. f 1.
Hartelijk dank voor deze gaven. Ik hoop in
het laatst dezer maand mijn 2den postwissel
naar Ds. Kruijswijk te zenden, tot zoolang laat
ik de gelegenheid nog open voor allen, die nog
enkele laatste steentjes willen aanbrengen.
J. D. v. d. Velden.
Door Brs. Diakenen met hartelijken dank
ontvangen door tusschenkomst van Ds. J. D.
v. d. Velden van N. N. f2,50 voor de Armen.
i. de Wolff, Diak. Boekh.
Vlissingen BIn dank ontvangen voor de
Zendingskas: busje, kinderen de V. f 5,585,
busje kinderen deK. f 2,ll5. voor Eestrum met
de bede, dat het navolging vinde.f 0.50.
Namens den Kerkeraad
P. G. Labrnoes. Jr.
Door de Commissie ten behoeve van br. N.
Verhulst met vriendelijken dank ontvangen
van br. K. le Cointre: van N. N. f 2.50, uit
Westkapelle f 50.
Idtotengesticht 's Heeren Loo.
Met vriendelijken dank ontvangën f 1 uit
Westkapelle f 50.
K. le cointre.
Diak. Corr..
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Geachte Redactie!
Liefdad igheidsloter ij en
Er is gevraagd wat we van bovenstaande
loterijen denken Zeer gemakkelijk i* het om
dat te zeggen. Maar het beteekent dunkt ons
nog zoo weinig wat wij er van denken, een an
der kan er weer geheel andere gedachten over
hebben, en dan komen we voor de vraag te
staan wie heeft nu gelijk? Dan geld het hier
de vereenigingen van liefdadigheid, zeker een
teeder punt om daarover \e spreken. Er wordt
altijd nog veel te weinig liefdadigheid beoefend.
Het zou my altijd spijten er iets van te zeg
gen waardoor wellicht de een of ander zich
beleedigd gevoelde en in zyn binnenste sprak,
ik doe er niets meer aan, men wordt toch al
tijd op de vingers getikt. Maar het is waar
ook, de vraag is niet wat we denken van de
beoefening der weldadigheid, maar van de lo
terijen die sommige er op na houden, Met
andere woorden, zijn die loterijen goed of zyn
zy at te keuren. Met de beantwoording van
die vraag komt men naar ons oordeel, nog al
voor een moeilijkheid te staan. We hebben
reeds gezegd, dat gebruik maken van het lot
in sommige gevallen mag, in andere niet. Nu
komt hier de vraag te pas, waar houdt het ge
oorloofde op en begint het ongeoorloofde. Met
anderen woorden waar zyn hier de grenzen
Odie grensregeling, wat heeft die al een moeite
veroorzaakt. In onze kerken weten we er al
les van. Toch is het voor sommige menschen
wel aangenaam op de grenzen te wonen.
Voor eenigen tijd lazen we van een huis dat
gebouwd was gedeeltelijk op Belgischen en ge
deeltelik op Nederlandschen grond. De grens
liep er juist zoowat midden doorheen. Zijn nu
de menschen, die in dat huis wonen Hollanders
of Belgen? we weten het niet Wat we wel
weten, dat dit een zeer prettig huis is, name
lijk voor de smokkelaars, die gaarne de belas
ting ontduiken. Wij houden echter niet van
zulke menschen. Liefst zouden we hun toeroe
pen verwijder u wat van de grenzen, dat we
beter kunnen zien wie ge eigenlijk zijt. Smok
kel niet, maar zoek een eerlijk stuk brood te
verdienen en geef tol, dien gij tol schuldig zijt.
Een eerste bezwaar dat we tegen die loterijen
hebben, is vervat in het woord van Paulus
wordt deze wereld niet gelijkvormig. De we-
reldlingen willen ook wel iets doen om leed te
verzachten en tranen te drogen, maar men moet
er altijd wat pret voor hebben. Een aangena
me avond in de comedie één zanguitvoering
enz. en dan wil men ten slotte ook wel wat
geven.
Nu komt het ons voor, dat de loterijen daar
ook wel iets van hebben. Het volk loot gaarne
dat is niet tegen te spreken.
Een veel grooter bewzaar is het echter voor ons
dat men ook hier weer, geheel zonder cenige
noodzaak, gaat spelen met de Voorzienigheid
Gods. Volgens de Schrift wordt het lot in den
schoot, bus of vat, geworpen, maar het beleid,
de uitslag, is van den Heere. To schuldiger
meenen we omdat dit alles nog gekleurd is
met het Christelijk tintje van liefdadigheid.
Het wil ons voorkomen, dat het veel beter is
dat men hier gaat verkoopen als verloten. Nu
werd er onlangs in een Christelijk blad ook een
vrij scherpe kritiek over dat verkoopen uitge
bracht. Nu het kon wel zyn dat ook dit niet
deugt, maar als ik dan van twee kwaden éèn
moest kiezen dan nog duizendmaali lever ver
koopen dan mij te vergrypen aan het Heilige.
Vmnstra.